Autobusy Doprava ve městě

Klimatizace, automat na kartu, ale bez wi-fi. Praha schválila nové standardy autobusů

Autobus DPP na Letišti Václava Havla. Foto: Jan Sůra
Autobus DPP na Letišti Václava Havla. Foto: Jan Sůra

Praha po devíti letech aktualizovala podmínky, které mají splňovat dopravci zapojení do Pražské integrované dopravy. Cestujícím mají zajistit větší komfort než dosud. Opatření se týká nových autobusů.

Radou města schválený dokument bude pro dopravce závazný nejpozději od začátku roku 2020. Cestující by pak neměli poznat, s jakým dopravcem zrovna jedou, u všech bude stejný standard.  Nové standardy kvality se mají týkat všech 19 dopravců zapojených aktuálně do systému PID.

Na všech  linkách stejného typu by měla být poskytována jednotná minimální úroveň kvality,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Standardy bude schvalovat i Středočeský kraj, na jehož území autobusy v rámci PID také jezdí.

Od roku 2009 vývoj pokročil a tak se mění i podmínky na vybavení a uspořádání autobusů. „Všechny nově nakupované autobusy budou muset být alespoň částečně nízkopodlažní, budou vybaveny celovozovou klimatizací, moderním informačním a odbavovacím systémem umožňujícím získat všechny potřebné informace v reálném čase a zakoupit si jízdenku za hotové či platební kartou,“ řekl Petr Tomčík, ředitel Ropidu.

Nové standardy se mají týkat až autobusů nakoupených od roku 2020. Ani současný velký nákup nových autobusů SOR pražským dopravním podnikem neznamená, že tyto nové autobusy budou plnit úplně kompletně nové požadavky.

Ty se budou lišit podle toho, zda jde o městský nebo příměstský autobus. Na příměstských linkách chce Ropid co nejvíce sedadel, na městských linkách zase dostatečný prostor pro kočárky nebo vozíky pro invalidy. „Nové autobusy budou také vybaveny moderními technologiemi, které umožní sledovat pohyb vozidla v reálném čase, preferovat autobusy na světelných křižovatkách nebo třeba zjišťovat aktuální obsazenost vozidla,“ dodal Tomčík.

Materiál řeší i stáří. Praha nepustí do dotovaného provozu autobus starší 15 let, průměrný věk vozidel nemá přesáhnout devět let. Na rozdíl od řady jiných krajů, kde se stala z povinné wi-fi v autobuse téměř modla, Ropid takovou povinnost nezavádí. „Byla to zvažovaná varianta, ale nakonec jsme usoudili, že jsou ve standardech důležitější věci,“ řekl mluvčí Filip Drápal.

Ropid standardy kontroluje osmým rokem, podle zprávy pro obce ale dochází postupně ke zhoršování jejich dodržování. Nejčastějším prohřeškem je neinformování cestujících o zastávkách.

Ropid současně chystá i nové standardy pro další dopravní prostředky: vlaky, tramvaje, metro i přívozy. Stejně jako u autobusů bude i zde cílem zvýšit kvalitu, spolehlivost a atraktivitu cestování veřejnou dopravou a zvýšit tak konkurenceschopnost vůči individuální dopravě, kde právě pohodlí a spolehlivost hrají při rozhodování lidí, čím pojedou do práce či do školy, velkou roli.

19 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Diky bohu za klimu a diky bohu ze neutraceji za wifi. Jsem spokojeny. Busy v Praze jsou fajn. A tvrdi ze ne doporucuju ukrajinskou mašrutku.

  • Tak wifi je hovadina v dnešní době, kdy má každý data a kdo je nemá, tak stejně wifi nepotřebuje. Ta klimatizace je fajn, konečně pochopili, že to co je standardem v autě, může být standardem i v busu, koneckonců klimošky mají všechny lepší dálkové spoje, třeba Regiojet. Dobíjení USB je taky nepotřebný, protože kdekdo má power banku a upřímně, když ji nemáte, budete mít kabel???

  • radši oželím WiFi, zásuvky a všechny tyhle životně nedůležité věci za to, abych se v autobusu necítil jak na tankodromu a abych neměl pocit, že díky třískání a vrzání mi jedna z tyčí mi během chvilky jedna přistane na hlavě

    • Pokud jde o „standardy“, já bych byl klidně i ještě skromnější (nejen ve věci WiFi a možností dobíjet elektroniku), kdyby ovšem vše jezdilo denně, častěji a i v „okrajových částech dne“ – to bych akceptoval mnohem raději.

      • železničár v důchodu: Myslím, že zrovna v Praze (a článek je o autobusech PID) si nikdo moc na jízdní řády stěžovat nemůže, ani na intervaly, ani na rozsah provozu…

  • Kupodivu ani není zmínka o požadavku na usb zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky:)

    • Tohle je dalsi nonsens…. ted jsem si toho vsiml v busu v prazske mhd.

      Prakticky uzitek…. nulovy. Cena zakazky – o 10 procent vyssi.

    • Wifinu každý bere uz za samozrejmost – zejména studenti – a kablik na dobijeni ma v kapse každý…
      Opet krok vzad… ach jo…

      • Kdo vlastní smartphone a jako smartphone ho také používá se bez vlastního datového tarifu neobejde, tedy wifi v mhd je pitomost, stejně tak zasuvky. Obojí lze ještě akceptovat ve vlaku, s ohledem na špatnou prostupnost mobilního signálu skrz okna a delší cestovní době. Takže místo hloupostí typu wifi by měla být standardem v mhd hlavně klimatizace.

  • Na co proboha wi-fi v autobusu MHD? Jsem rád, že v tomto směru má ROPID rozum. Už takhle je MHD domovem důchodců a bezdomovců, takhle by ještě někdo jezdil MHD sem a tam jen kvůli tomu, že je tam net zdarma. Nemělo by být wi-fi na veřejných záchodech? Co když budu chtít při kálení hodit fotečku lejna rovnou na fejsbůček…

    • Aby nalákali platící cestující na internet zadarmo (Wifi).

      PS: Proč v Francii se nesmí používat Wifi, když máš doma malé děti? Alespoň někdo ví, co to dělá!

          • Promiňte, ale alergie na EM vlny je spíš psychosomatická záležitost než cokoliv jiného, když v Itálii zpřísnili normy, tak počet „alergiků“ násobně vzrostl. Dále „Týden“ patří do skupiny bulvárů, které takové pitomosti šíří, na druhou stranu v dnešní postfaktické době je to celkem běžné. Vzhledem k tomu že všechny ty příznaky co se u těch článků uvádějí jsou silně nespecifické, tak je to snad spíš popsatelné jako reakce na prostředí moderní společnosti a jen odstraněním Wi-Fi nezmizí.

            To by se musely odstranit všechny zdroje E.M. vln, tedy jakákoliv elektronika, musely by se odstranit plasty, tisíce běžných chemikálií, musely by se odstranit snad všechny zdroje nepřirozeného hluku, musely by se odstranit umělé zdroje světla v noci, v zásadě by se musela odstranit polední tři století. Já jim v tom bránit nebudu, ať se seberou a postaví si komunitu někde na Sibiři, nebo kde, ale proč bychom se měli podílet na jejich make-believe hře?

            Dělat zákony vedoucí k omezení Wi-Fi na základě něčeho co bylo odstartováno bůh ví jakým hoaxem je pitomost. Už jsme si to tu jednou zažili s JE a víme jak to dopadlo.

      • Zdroj?
        Wi-Fi je jen technologie přenosu dat, teď je otázka proč to dělají, jestli je to z důvodu nežádoucích jevů spojených s všudypřítomným přístupem k internetu, který může vyvolat závislost, což není zase tak znepokojující krok, nebo jestli je to spojeno s podivnou vírou že elektromagnetické vlny jsou škodlivé, to by bylo velmi znepokojující. Šíření takových ideí a názorů může vážně poškodit náš další rozvoj.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora