cargo

Klimatizace, automat na kartu, ale bez wi-fi. Praha schválila nové standardy autobusů

Autobus DPP na Letišti Václava Havla. Foto: Jan SůraAutobus DPP na Letišti Václava Havla. Foto: Jan Sůra

Praha po devíti letech aktualizovala podmínky, které mají splňovat dopravci zapojení do Pražské integrované dopravy. Cestujícím mají zajistit větší komfort

Praha po devíti letech aktualizovala podmínky, které mají splňovat dopravci zapojení do Pražské integrované dopravy. Cestujícím mají zajistit větší komfort než dosud. Opatření se týká nových autobusů.

Radou města schválený dokument bude pro dopravce závazný nejpozději od začátku roku 2020. Cestující by pak neměli poznat, s jakým dopravcem zrovna jedou, u všech bude stejný standard.  Nové standardy kvality se mají týkat všech 19 dopravců zapojených aktuálně do systému PID.

Na všech  linkách stejného typu by měla být poskytována jednotná minimální úroveň kvality,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Standardy bude schvalovat i Středočeský kraj, na jehož území autobusy v rámci PID také jezdí.

Od roku 2009 vývoj pokročil a tak se mění i podmínky na vybavení a uspořádání autobusů. „Všechny nově nakupované autobusy budou muset být alespoň částečně nízkopodlažní, budou vybaveny celovozovou klimatizací, moderním informačním a odbavovacím systémem umožňujícím získat všechny potřebné informace v reálném čase a zakoupit si jízdenku za hotové či platební kartou,“ řekl Petr Tomčík, ředitel Ropidu.

Nové standardy se mají týkat až autobusů nakoupených od roku 2020. Ani současný velký nákup nových autobusů SOR pražským dopravním podnikem neznamená, že tyto nové autobusy budou plnit úplně kompletně nové požadavky.

Ty se budou lišit podle toho, zda jde o městský nebo příměstský autobus. Na příměstských linkách chce Ropid co nejvíce sedadel, na městských linkách zase dostatečný prostor pro kočárky nebo vozíky pro invalidy. „Nové autobusy budou také vybaveny moderními technologiemi, které umožní sledovat pohyb vozidla v reálném čase, preferovat autobusy na světelných křižovatkách nebo třeba zjišťovat aktuální obsazenost vozidla,“ dodal Tomčík.

Materiál řeší i stáří. Praha nepustí do dotovaného provozu autobus starší 15 let, průměrný věk vozidel nemá přesáhnout devět let. Na rozdíl od řady jiných krajů, kde se stala z povinné wi-fi v autobuse téměř modla, Ropid takovou povinnost nezavádí. „Byla to zvažovaná varianta, ale nakonec jsme usoudili, že jsou ve standardech důležitější věci,“ řekl mluvčí Filip Drápal.

Ropid standardy kontroluje osmým rokem, podle zprávy pro obce ale dochází postupně ke zhoršování jejich dodržování. Nejčastějším prohřeškem je neinformování cestujících o zastávkách.

Ropid současně chystá i nové standardy pro další dopravní prostředky: vlaky, tramvaje, metro i přívozy. Stejně jako u autobusů bude i zde cílem zvýšit kvalitu, spolehlivost a atraktivitu cestování veřejnou dopravou a zvýšit tak konkurenceschopnost vůči individuální dopravě, kde právě pohodlí a spolehlivost hrají při rozhodování lidí, čím pojedou do práce či do školy, velkou roli.

Tagy ropid standardy pro autobus
19 komentářů