Praha začíná ladit plán zpoplatnění vjezdu do centra. Následovat bude pilotní provoz
Poplatek by měl činit 200 korun. Město podle náměstka Hřiba není stavěné na současný provoz.
Pražská koalice Spolu (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL), Pirátů a STAN začne jednat o podobě a pravidlech případného zpoplatnění vjezdu na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží. Důvodem zpoplatnění je snaha zklidnit dopravu a zlepšit průjezd tramvají, které nabírají v kolonách zpoždění.
Na kulatém stolu pořádaném Pražskou hospodářskou komorou to řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Kdy a v jaké podobě bude případné zpoplatnění zavedeno, zatím není jasné. Podle dřívějších informací by řidiči mohli platit 200 korun denně.
„Problém je v tom, že se v těchto místech zpožďují tramvaje. Město nebylo stavěno na dnešní intenzivní automobilový provoz, proto musíme řešit, co tam chceme. Teď nás čeká diskuse v rámci koalice. Vše směřuje teprve k takové diskusi,„ řekl Hřib.
Jak už dříve uvedl Hřib v rozhovoru pro Zdopravy.cz, jakmile se začnou zpožďovat tramvaje v těchto místech, má to dopad na jejich provoz také v dalších částech města a komplikuje to dodržování jízdních řádů na více linkách. To potvrdila i měření expertů z organizace ROPID.
Zpožděné tramvaje jako argument k zpoplatnění aut. Čísla ukazují skutečný důsledek kolon
Magistrát se podle náměstka proto s Prahou 1 domluvil, že by vyzkoušeli namísto zákazu zpoplatnit vjezd na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží. Fungovalo by to tak, že řidič by zaplatil a potom při vjezdu by jeho registrační značku zkontrolovala kamera. V Česku podle Hřiba takové opatření v některých městech funguje, mezi nimi zmínil třeba Karlovy Vary.
Půl roku na zavedení
Pokud se koalice domluví a město opatření schválí, bude podle Hřiba od té chvíle potřeba zhruba půl roku na zavedení. Původně se spuštění systému plánovalo už na leden příštího roku.
Následně by mělo být opatření rok v pilotním režimu a po jeho skončení by jej město a Praha 1 vyhodnotily. Ještě předtím by se ale uskutečnilo připomínkové řízení, kdy by se do debaty zapojily mimo jiné městské části, které by k návrhu zaslaly podněty a připomínky. Dosud to bylo s radnicemi jen předjednáno, řekl Hřib.
Prostě to dojdete pěšky. Uvolníme silnice těm, co je skutečně potřebují, říká Hřib
Systém zpoplatnění vjezdu do vybraných částí Prahy 1 má být podle dřívějších vyjádření zástupců města plně automatický a právně má být založen na takzvaném místním poplatku. Nepůjde tedy o mýto, jehož zavedení nyní legislativa neumožňuje. Již dříve radní Prahy 1 Vojtěch Ryvola (ANO) uvedl, že podle informací z ministerstva dopravy je nejbližší možný termín schválení zákonné úpravy umožňující mýto v roce 2029.