lot
Automobily Doprava ve městě

Praha začala zveřejňovat data o dopravních přestupcích. Nejčastěji jde o rychlost

Policejní kontrola. Ilustrační foto: Jan Sůra
Policejní kontrola. Ilustrační foto: Jan Sůra
Nejvíce dopravních přestupků páchají lidé v červenci, ukazují otevřená data.

Hlavní město Praha začalo na svém portálu otevřených dat nově zveřejňovat údaje o dopravních přestupcích. Zájemci tak mohou zjistit, kolik a jaké přestupky se v hlavním městě v oblasti dopravy řeší.

Zveřejnění těchto dat je dalším krokem k větší transparentnosti města, což je dlouhodobou prioritou naší koalice,“ uvedl radní pro oblast bydlení a transparentnosti Adam Zábranský.

V databázi jsou zatím data za posledních pět let, novější budou průběžně doplňována. Z dat posbíraných v druhé polovině roku 2019 například vyplývá, že řidiči na území Prahy spáchali téměř 350 tisíc přestupků.

Podle tiskové zprávy magistrátu je zhruba třetina přestupků za překročení povolené rychlosti. Ze statistik je možné zjistit například i to, že nejvíce přestupků bylo spácháno na území Prahy 6 a nejčastějším měsícem s přestupky je červenec. Data zahrnují i počet předaných přestupků od policejních orgánů, od městské policie jich město převzalo pětinásobně více než od státní policie (293 000 ku 54 000 případům). Drtivá většina aut, tedy více než 307 000, mělo českou státní poznávací značku. Dále ve statistice figurují slovenská, německá, polská, ukrajinská a rumunská vozidla. Město řešilo více přestupků fyzických osob než právnických osob (167 000 ku 141 000 případům).

„Ve statistikách figurují pouze zveřejnitelné položky podle podmínek GDPR. Jde tak o surová data, se kterými se dá dále pracovat,” dodal Zábranský. Město tak ponechává na tvůrčím přístupu zpracovatelů otevřených dat, jaké další zajímavé informace jsou po analýze schopni veřejnosti dále poskytnout (nebezpečnost řidičů v souvislosti se značkou jejich vozidla, místa s častým výskytem policejních kontrol, nárůst agresivity řidičů, dodržování červené na semaforech a podobně).

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Yuhů

v odkazu na zdroj dat je na konci mezera a tečka navíc, což způsobuje, že se datové sady nenajdou. Doporučuju odkaz opravit.

Jiří Kocurek

Hmm a tak si říkám: Kolik ze zjištěných překročení rychlosti vedlo k nehodě. A rovnou dodávám, že narazit zedadu do jiného vozidla lze i při dodržení povolené rychlosti.

Já jen, že nejčastější příčiny nehod nikdo neřeší.

Tomas

Uvědomuješ si, co za blbost jsi právě plácnul?

Jiří Kocurek

Nejčetnější příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel
1. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 17 623 nehod
2. nesprávné otáčení nebo couvání 9 155
3. jiný druh nesprávné jízdy 8 945
4. nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem 7 231
5. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 5 627
6. nezvládnutí řízení vozidla 4 826
7. vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu 4 765
8. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 4 049
9. nedání přednosti upravené dopravní značkou „DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ!“ 3 770
10. přejetí do protisměru 2 575

Jiří Kocurek

Tolik policejní statistika nehodovosti. Kde tam vidíte překročení dovolené rychlosti?

Tomas

zcela zjevne vubec nemas tuseni, jak funguje klasifikace nehod. rychlost je casto spolupusobici fakt dopravnich nehod, ktere jsou klasifikovany jinak

(funguje to stejne jako se statistikou umrti na covid – clovek zemrel treba na rakovinu, ale covid byl spolupusobici faktor)

z vaseho vyctu hledejte nehody souvisejici s rychlosti v nasledujicih kategoriich (samozrejme ne vzdy)
– jiny druh nespravne jizdy
– neprizpusobeni stavu vozovky
– nezvladnuti rizeni vozidla
– prejeti do protismeru

pokud napriklad magor pojede stovkou na padesatce a kvuli tomu vyleti v zatacce ze silnice a rozseka se o strom, najdes to v nezvladnuti rizeni vozidla.

atd atd

...

Ale pokud ten „magor“ pojede tak, že vyleti ze silnice a rozseká se o strom, tak tam je příčinou jízda rychlostí nepřiměřenou, nikoli jízda rychlostí nepovolenou. Jízda rychlostí nepovolenou z podstaty věci nemůže být příčinou nehody, narozdíl od jízdy rychlostí nepřiměřenou.

Jaaa

Nepřiměřená rychlost vede k řádově závažnějším škodám. V 60 km/h nemá chodec, cyklista nebo motorkář v podstatě šanci přežít. V 50 tam ještě ta šance je.

Ale to je vám jedno.

Eduard

No tak na tom jste byl kde? Ono sice se snížením rychlosti ze 60 na 50 právě argumentovalo tím, že tato rychlost je pro chodce příznivější. Vzhledem k pokroku jaký v poslední době učinily automobily mohu říci, že pokud by u nás se opět vrátila do obcí 60, tak nic hrozného by se nestalo. Naopak by provoz byl plynulejší a mnohem pohodovější. O úsporách času, PHM a emisí nemluvě.

Kráťa

No. Takze. Mame-li ted v obcich 50, 90% ridicu jede 60 tachometrovych, tedy dejme tomu 56 realnych. Pokud bude povoleno 60, bude to 70 tachometrovych, 65 realnych. A to je po meste uz fakt docela dost. Nezapomenout – zijeme v cesku – je treba vyj***t se vsim.

Eduard

To si právě nemyslím. Pokud bude 60, tak většina lidí opravdu pojede tachometrových 60. Dnes spousta lidí ze strachu z pokut jede tachometrových 50 což je cca 40 reálných jen aby nedostala pokutu. Podle mě je mnohem nebezpečnější furt čumět na tachometr než tu a tam překročit dovolenou rychlost, ale plně se věnovat řízení.

Gale

To se zase něco pěkně nepovedlo… Nikde, ani v popisu datové sady, není uvedeno zda jde o přestupky pravomocně rozhodnuté MHMP nebo taky o jednání se znaky přestupku (které lze vyřešit zaplacením stanovené částky a jestli se skutečně o přestupek ve smyslu zákona jednalo už nikdo nikdy neřeší) a nebo třeba o pouhý seznam přijatých oznámení o domnělých přestupcích ze všech stran. Když už tam mají datum „spáchání“, mohli by taky přidat datum zahájení řízení o přestupku a datum jeho ukončení… ale tím by ten ouřad byl skutečně trochu transparentní a to rozhodně digitální svazáci ani pražští sobci ve skutečnosti… Číst vice »

Tomas

Co je to za statistiku? Kouknu z okna na rušnou silnici, napočítám před 10 přestupků za minutu. Za půl roku vychází 2628000 přestupků, nikoliv směšných 350 tisíc.
Kdyby se tato slavná země uráčila založit policejní sbor, který by hlídal dopravu, jako ve vyspělých zemích, tak by se mohly na základě její práce dělat statistiky. Takhle nezbývá než se místním lidem na silnicích raději vyhýbat.

ABC

10 přestupků za minutu

…. jakých konkrétně?

Honza Vrba

Byť u nás to jako v jedné z mála zemí není pokutováno, tak nedodržování odstupu, dále nevěnování se řízení – každý druhý, třetí v ruce telefon. Kdyby je měli aspoň u ucha a volali, ale spíš je mají pod úrovní volantu a jsou na sociálních sítích (z prvního patra je toho zkrátka vidět víc jak z chodníku😂)

ABC

a to všechno pán zvládne odhalit mozkovým myšlením, že

...

Odstup se kromě dálnic v Německu nepokutuje nikde.

Jiří Kocurek

Nenáchází se to první patro náhodou u světelné křžovatky? Já je, že při čekání na zelenou ve stojícím autě může šofér sotva někoho ohrozit.

Eduard

Takže jak vidno tady nejde o bezpečnost a plynulost silničního provozu, ale jen a jen o peníze, které se vyberou na pokutách.

Adam H

V Brně to stejné. U kolejí Pod Palackého vrchem je silnice, kde při zaparkování u krajnice máte od kola po protější obrubník u Octavie 602 cm. Ale musíte parkovat fakt u obrubníku.

Přidejte nedostatek parkovacích míst a máte oblíbené místo MěstaPa. Každý nálet úředníků vynese alespoň 30 pokut.

Například v Pardubicích se ročně rozdá kolem 3 tisíc pokut za parkování, 4x větší Brno kolem 150 tisíc.

M H

Na silnici s provozem MHD by měl být správně zákaz zastavení…takže je velmi dobře, že tam MP jezdí vybírat.

Jiří Kocurek

Pane, vy jste idiot. To by se totiž ve městě nesměl vozit ani chleba do obchodu.

Jaaa

Mohl, ale ne obřím autem. 😛

Eduard

O tom to je. O výběru pokud a o šikaně řidičů, kteří jsou pro některé spolu s IAD symbolem zla.

asdefasdf

WTF? A na kolik maximálně pokut by to museli zastropovat, aby „nešlo jen o peníze“?

Eduard

Tady nejde o strop pokut, ale o jejich smysluplnost a pozitivní vliv na bezpečnost a plynulost dopravy. Nějak jsem si nevšiml, že by se rychlost měřila u škol, na místech, kde je hustý provoz jak aut, kol a lidí. Čest výjimkám. Většinou se radar postaví do přehledného úseku, kde to vyloženě svádí k vyšší rychlosti. Prostě tam, kde se dá snadno a rychle narýžovat.

Jan Pytela

Třeba úsekové měřění je na mnoha místech jediný způsob, jak zařídit dodržování předpisů. Mnohdy ani to nepomůže. Třeba vysmívané vybírání pokut ve zúženích na D1 – běžte si tam stoupnout na 10h s lopatou a pak můžete posuzovat, nakolik na té rychlosti projíždějících aut záleží.

...

To se ale liší úsek od úseku. Je-li doprava svedena do protisměrného pásu, je rychlost projíždějících vozidel pro bezpečnost pracovníků stavby nepodstatná, ale měří se tam vesele také. Samozřejmě, oddělují-li pracovníky stavby od živé komunikace jen provizorní zábrany, je to něco jiného, ale takových míst je na té dálnici dnes drtivá menšina.

Tomas

A proč by se tam neměřilo? když tam jezdíme všici jak prasata…. a zrovna speciálně v těchto úsecích, které jsou velmi úzké, je vyšší rychlost dost velké riziko.

Eduard

Mluvte za sebe. Většina lidí jezdí normálně. To, že někde někdo jede o něco rychleji, ještě vůbec neznamená, že by byl jakkoliv nebezpečný pro své okolí. Navíc se tam měří i v době kdy tam nikdo nepracuje. Opravdu si myslíte, že když někdo o půlnoci za minimálního provozu pojede daným úsekem 100-120, že bude nějak nebezpečný?

Eduard

Tak toto se pane Pytelo již řešilo v jiné diskusi. Většinou jsou tam dělníci za betonovou překážkou a i když se tam jezdí o něco rychleji tak se nic hrozného neděje. Naopak ty radary mají negativní vliv na nehodovost a nemluvě o plynulosti dopravy.

Vlk

Praha ať si opraví silnice ! Praha je ostuda republiky……hlavně že budou policajti vybírat pokuty…….

Jan Zavadil

Prestupku v rychlosti je tolik , kolik je radaru. Narodni specialita je merit na mistech kde to neni nebezpecne ale tam kde to prinese prachy. Nachytat ridice a buzerovat. NEJVICE ROZSIRENY PRESTUPEK V CR JE POUZIVANI TELEFONU ZA JIZDY! CHATOVANI, PSANI SMS atd. Tohle ale v zadne statistice neni ! , protoze to nikdo NEHLIDA !!!!

On.

Úplně s Vámi souhlasím rychlost je třeba dodržovat jen tam kde se řidič rozhodne že vyšší by mohla být nebezpečná. Vůbec všechny zákony je třeba dodržovat jen když se zrovna chce.

Eduard

Zákony je třeba dodržovat, ale s rozumem. Pokud je někde 30 že jsou tam přes školní rok děti, tak když někdo pojede tam 50, tak to bude opravdu těžký zločinec….

On.

Prosím,prosím kde je napsáno že se zákony dodržují s rozumem? Chápu že někde je kontrola striknílho dodržování na hraně buzerace. Ale nedodržováním rychlosti to začíná a plynule pokračuje přes nepoužívání blinkrů, řízení silně pod vlivem ať už alkoholu nebo drog, ignorování červené, Stopky, plné čáry, používání mobilů za volantem, vybrždování. Hranice toho co je ignorace rozumem a prostá ignorace je velmi tenká.

123

Správně … ostatně, kdo lže, ten krade, a kdo krade, může i zabít … a měl by viset:-). A můžeme zkusit i nějakou jinou, neméně pitomou posloupnost:-))).

Eduard

Tak nějak. Občas mám pocit, že někteří z nás považují náš národ za bandu nesvéprávných blbců 🙂

Eduard

Bohužel nikde. Bohužel i v zákoně není u nás žádná tolerance. Jsou státy kde je tolerance 10-20 km. Tam měření a pokutování dává opravdu smysl, protože pokutu dostane jen opravdu ten, kdo jede příliš rychle. Co se týče alkoholu, tak zase jsou státy které tolerují až 0,8 promile a nemyslím si, že by se tam lidé vzájemně vraždily automobily. Co se týče červené tak mnohdy je to sporné. Zvláště když je tam šipka doprava. Nebo velice špatně nastavený interval. Osobně bych při odbočování doprava stopku či červenou změnil na dej přednost v jízdě, resp. chodcům. Samozřejmě souhlasím s Vámi, že… Číst vice »

Radovan Komínek

Vzhledem k tomu, že rychle jedoucí střízlivý řidič a mírně opilý řidič dodržující rychlost mají stejnou brzdnou dráhu, je třeba řidiče nedodržující rychlost postihovat. Jestli se to nazývá buzerací nebo jinak je celkem jedno, protože se tím zachraňují životy a současně se tím přibližujeme vyspělejším částem Evropy. Telefonování bez hands-free kamerami odhalit jde, odhalování ostatních Vámi uvedených přestupků musí popsat někdo, kdo se tím zabývá, případně by bylo dobré, kdyby autor článku na základě Vašeho komentáře informaci doplnil.

Jan Zavadil

Rozdavat pokuty za to , ze na limitu 30 pojedu 40 je buzerace. Nemluvim o telefonovani za jizdy. To obecne az tak nebezpecne neni. Ridic u nej alespon kouka dopredu. O cem mluvim tak to je psani SMS, chatovani atd. U toho totiz ma ridic hlavu otocenou uplne mimo smer jizdy. Denne to je videt na dalnici. Z dalky poznam kdo pise za volantem. Auto si plynule laviruje po silnici, dela takove “vlny” a napocitam jich na hodinove jizde desitky! Tohle nikdo nehlida. A kdyz, tak jen minimalne. Jsou staty kde rikaji jasne , ze psani sms za jizdy je… Číst vice »

R.L.m.

Hmmm bohužel ono je to skoro všechno poměrně hodně relativní, ale tu nebezpečnost „eSeMeSkování“ za volantem jedoucího auta vyvrátit nelze.

Jan Pytela

Bydlím u poměrně rušné silnice a můžu vás ujistit, že i 10 km/h je v obci obrovský rozdíl, je to dost o hluku a vibracích. Když projede naložený kamion sedmdesátkou, tak se nám klepe barák. Tu diskuzi není potřeba stavět na tom, že telefonování je horší než překračování rychlosti ve městě, ANI JEDNO NEMÁ ŘIDIČ DĚLAT.

Tomas

a proč tam tedy nemůžeš jet těch 30? nikdo tě pak buzerovat nebude.

ABC

myslíte ty vyspělejší části Evropy kde je standardně tolerováno 0.5 místy i 0.8 promile při řízení?

Radovan Komínek

Myslím tu vyspělejší část Evropy, kde mají nižší úmrtnost vzhledem k dopravnímu výkonu, udržují rozestupy, jsou tolerantní k chodcům a cyklistům atd. atd.

123

A přitom zdaleka tak nebuzerují jako u nás … že by … ;-)?

Josef

Jel jsem nedavno tunelem na motorce, ja byl grazl co nedodrzel rychlost, pac jsem jel asi o deset vic. Predjel jsem auto, kde si borec cetl na mobilu, ale jel v limitu, takze vlastne v pohode, pokutu bych dostal jen ja, co na tom, ze kdyby se tam neco objevilo, tak on ani nestihne zareagovat.

ABC

těch 70 km/h je prostě děsná nuda

jozka

70 neni nuda. Rozhodne ne, kdyz jede pravy pruh 69 a v levem osamely strelec taky 69. Jedine, co dokazal, bylo hlidat si, aby byl neustale vedle auta v pravem, aby ho nahodou nekdo nepodjel. Dnes, kompletne skrz celou Blanku…

Tomas

jo, tihle jsou nejlepsi. sileny mor 🙁

Eduard

To že má někdo telefon u ucha, nepouvažuji za nic hrozného, zvláště, pokud řidič má automat. Ale s čím souhlasím, že psaní či čtení textových zpráv je hodně rozšířený a hlavně nebezpečný nešvar. Tím spíše, že většina moderních aut umožňuje člověku komunikovat, aniž by musel vzít telefon do ruky.

...

Mimochodem, anketní otázka za sto bodů. Máme dálnici dlouhou 200 km. Na té dálnici není žádné rychlostní omezení, jen je tam každých 10 km radar. Řidič vozu X nastaví po vjetí na dálnici na tempomatu rychlost na 155 km/h. Provoz je takový, že nikde nezpomaluje ani nezrychluje. Kolika se tím dopustí přestupků? 🙂

Jan Semela

Žádný, protože těch 155 na tachecu je 130 ve skutečnosti.

jozka

Vymente tachec (nebo gumy)

Jiří Kocurek

Umíte číst? „Na té dálnici není žádné rychlostní omezení“

Tomas

No, to není … to proměřování není ani zdaleka tak velké.

Jiří Kocurek

Je dána presumpce viny: Každý překračuje rychlost, ikdyby byl zákonný limit sebevyšší.
Z toho plyne, že formálně se žádný přestupek nestane. Ale protože limitem je rychlost světla, tak ji tam začnou překračovat. 😀