egoe-plus
Doprava ve městě Infrastruktura Silnice

Praha začala testovat bezdotyková tlačítka semaforů. Stačí mávnutí rukou

Bezdotykové ovládání semaforu v Praze. Foto: TSK
Bezdotykové ovládání semaforu v Praze. Foto: TSK
Nové zařízení čeká zatím půlroční testování.

Technická správa komunikací (TSK) začala dnes v Praze ve spolupráci se společností Eltodo testovat nové bezdotykové tlačítko pro chodce. Díky jejich použití by měli mít chodci možnost zadat svůj požadavek na přejití i bez dotknutí se semaforu.

Nové ovládání umístila TSK na Dvořákovo nábřeží. Jde o reakci na koronavirou krizi, kdy se kvůli obavě z nákazy omezoval stisk tlačítek a semafory město přepnulo do automatického režimu. Ten ale často vedl i k tomu, že červená autům naskočila i ve chvíli, kdy široko daleko nebyl žádný chodec.

Půl roku budeme technologii vystavovat různým klimatickým podmínkám, a pokud se osvědčí a bude zájem ze strany občanů, teoreticky ji můžeme příští rok začít rozšiřovat. Musíme zkoušet nové a neotřelé věci, jedině tak se město bude rozvíjet,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu. Prototyp vytvořilo město se společností Eltodo, která je dosud výhradním výrobcem tlačítek pro chodce pro Prahu. „Krátkým mávnutím a přidržením ruky přivoláme zelenou na přechodu, aniž bychom se museli čehokoliv dotknout,“ popsal Scheinherr, jak tlačítko bude fungovat.

Díky spolupráci TSK a Eltoda vznikly dva prototypy, které kombinují funkci kontaktního a bezkontaktního tlačítka. Detekce chodce tak může být provedena dvěma způsoby.

Tlačítko s radarovou technologií

První z prototypů funguje na bázi infračerveného čidla umístěného z boku tlačítka, indikace detekce je prováděna pouze vizuálně, přes světelný panel. Jedná se o technicky jednodušší řešení, které má pozitivní vliv na cenu, ale menší spolehlivost.

Druhý prototyp je osazen spolehlivým mikrovlnným radarem. Indikace detekce byla v tomto případě doplněna o akustický signál. „Toto řešení je odolné vůči falešným detekcím způsobených trvalým zakrytím tlačítka, či změnou okolních podmínek. Radarové čidlo se automaticky během 20 sekund samo překalibruje,“ uvedla TSK v tiskové zprávě.

„Do testovacího provozu na Dvořákově nábřeží jsme se rozhodli nasadit tlačítko s radarovou technologií, u kterého zkušební testování ukázalo méně falešných detekcí. Proto jsme se rozhodli jít touto cestou, a nyní věříme, že se nám vše potvrdí v praktickém provozu,“ vysvětlila nasazení radarového tlačítka Barbora Lišková z TSK. Výměna tlačítka kontaktního za bezkontaktní nepředstavuje zásah do logiky řízení, nastavení řadiče, a ani úpravu nosných konstrukcí a kabeláže.

Bezdotykové ovládání semaforu na Dvořákově nábřeží v Praze. Foto: TSK
Bezdotykové ovládání semaforu na Dvořákově nábřeží v Praze. Foto: TSK
40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr5

Pan náměstek kecá. Podobná „tlačítka“ se používají už léta v různých oblastech. Infračervená ne ( to je „venku“ úplný nesmysl), ale starší typy byly indukční a dnes mikrovlnná „radarová 😀“.

Petr

Tech indukcnich se clovek musel vetsinou dotknout dlani. Infracervena zas mela velkou chybovost. Tohle vypada, ze funguje konecne smysluplne.

Vojta

Tlačítka by měly být pokud možno jenom tam, kde je přechod mimo křižovatku. Poslední dobou se to rve i do míst, kde je dost provoz chodců, jenom se čas od času mohla o pár sekund proloužit fáze autům, tak pak chodci musí o to déle čekat. Takhle se ten podíl automobilové dopravy ve městech nesníží.

Leinad

Takže ukazovat autům červenou i když nic nejede(nikdo nejde) v kolizním směru? To jsem proti. Jestli se ti nelíbí tranzit, jsou značky k tomu určené (zákaz vjezdu mimo dopravní obsluhu).
Na přechodu bez křižovatky by bez semaforu měli chodci přednost. Proč tam do toho zasahovat?

Frantík

Pokud auto odbočuje vpravo (nebo vlevo bez šipky), pak chodcům také svítí zelená. Čili kvůli tomu se červená prodlužovat nemusí.

Filip Jirsák

Vždyť tohle je naprosto normální, že svítí červená, i když v kolizním směru nic nejede. Aha, pardon, to platí jen pro semafory pro chodce. Chodce je samozřejmě možné a žádoucí bezdůvodně omezovat co nejvíc. Ale na autíčka nikdo sáhnout nesmí.

jako do sudu

a co lockdowny mezi 21. a 5.?

Cestující, teď ale doma

Někdo zase měl potřebu a vynalezl kolo. Např. v Táboře toto u semaforu funguje už nějaký rok.

Prazak

Rok a půl vyvíjet, to už je trochu s křížkem po funuse. Ale pokud pan náměstek čeká příští rok epidemii žloutenky, tak se to může hodit.

Frantík

Zrovna tlačítko ve videu je takové, které se nemusí stískat prstem, stačí jenom loktem. Naopak u těch „starších“ tlačítek měnili režim křižovatky, takže lidi už je mačkat nemusí.

ABC

přiložte platební kartu… 🙂

Prazak

Lítačka premium zajistí okamžitou preferenci.

ABC

Ale jen se speciálním chodeckým kupónem

jako do sudu

anebo – očipovaní s pozitivním skóre

ABC

a negativním testem

Roman Svačina

Kolik tlačítek musím stisknout při návštěvě WC v takovém Syslovi?

Jan Neruda

Já jsem si na jaře schválně spočítal, kolikrát se musím dotknout ošmatané kliky dveří ve vlaku za jednu cestu do práce 7x:
4x nástup – otevřu, zavřu dveře vagonu, otevřu, zavřu dveře oddílu
3x výstup v opačném pořadí (proti mě nastupují další, tedy o zavření méně.

Leinad

Opravdu je nutné zavírat?
Já kdysi zavřel špatně, pak mě průvodčí upozornil „dobouchnout pořádně, nebo radši nechat dokořan ať to vidím otevřený, v žádném případě nepřivírat“

Petr766

Náměstku, jsi geniální 😀 😀 😀

Martin

Vcelku dobra vec…

Miloš

Dobrý, ale kdyby konečně sloučili parkovací zóny jednotlivých obvodů Prahy – to by konečně bylo výborné pro všechny obyvatele Prahy. Jenomže to by přišli o výborný kšeft, kdy prodají víc fiktivních parkovacích stání, než je skutečný stav. A Pražané, kteří zaplatí v místě bydliště, musí v dalších obvodech Prahy při běžných nutných denních pojížďkách platit dalším obvodům Prahy – takže totální nesmysl. Ať žije kocourkovský Magistrát hl.m.Prahy.

mirek

Jak by sloučení parkovacích zón přispělo k omezení pohybu aut po městě?

mirek

A neprodávají se parkovací stání, to by to nestálo symbolických pár korun, ale tisíce až desetitisíce podle lokality.

Jiří Kocurek

Parkovací stání, komerčně, vyjde na 6 až 7 stovek měsíčně.

Netuším tedy proč by mělo parkovací stání za 20 roků amortizovat pořizovací náklady ve 400.000 Kč. To aby ty desetitice byly aspoň 2.

Když v Mladé Boleslavi stavěla Škodovka patrové garáže, tak jedno stání vyšlo asi na 130.000 Kč.

Martin

no, to je cena i v Praze, kdyz si kupujete byt a k tomu parkovaci stani…

Martin

Uz to tak je dlouho stejne, MC mohou udelat smisene zony, jako to udelala P9…

On.

Mohli by být ještě krajské parkovací systémy. Podobně jako v Praze jedna karta pro celý kraj. Jinak ani na malých městech kde mají nějaký parkovací systém, oprávnění neplatí jedno oprávnění pro celé město, tak proč zrovna v Praze ano. Prostě v jiné městské části jste v jiném městě tak zaparkujete na návštěvnickém parkovišti jako všichni ostatní návštěvníci.

Havel

Tak to je hroznej kec, v jiný městský části opravdu nejste v jiném městě…

Martin

Administrativne ano, MC maji sva vedeni a svou politiku…

Josef

Odpovedel jste si v podstate sam. Zajem je vybrat co nejvic penez, coz samozrejme jde lepe v soucasnem systemu, nez naopak v systemu vami navrhovanem. O nejake zajmy mistnich tady vubec nejde, dulezity je jenom vybrat ty prachy.

Jakub P

Zajem je od zacatku predevsim omezit jizdy po Praze auterm, protoze na to, abychom mohli vsichni po meste jezdit denne a kamkoliv auty, tam jednoduse neni prostor. A nemit mesto od rana do vecera kompletne ucpany auty je jednoznacne v zajmu mistnich.

To, co se na parkovani vybere, furt zdaleka nepokryje to, kolik Prahu infrastruktura pro auta stoji.

Martin

To nepokryje ani naklady na udrzbu…

Martin

V roce 2019 slo jen na udrzbu komunikaci v Praze cca 2 mld., na dalsi opatreni 2.35 mld., a to je jeste treba opravit mosty a jeste stale je deficit v tom, jak povrchy vypadaji a v opatrenich typu P+R, apod…
To se z parkovani nevybere ani nahodou, v roce 2017 to bylo cca 0.5 mld.

Jenda

1) Fakt postrádám smysl. Ta velkoplošná tlačítka jdou zmáčknout předloktím, ta malá zase klíčem, mincí, knoflíkem na rukávu…možností spousta.
2) Co mi ve veřejném prostoru vadí opravdu mnohem víc, jsou toalety, kde při odchodu jsem nucen zmáčknout kliku, na kterou předtím sahalo bůhví kolik nemytých rukou. Tam se to taky snažím řešit jinak než dotykem dlaní, ale někteří designéři jsou opravdu až neuvěřitelně důmyslní v tom, jak tohle lidem znemožnit.

moot

já to teda vítám. Velká tlačítka určitě předloktím jdou. Co se týče mačkání malých, tak klíč ani minci se mi nikdy hledat nechtělo a ne vždy mám rukách s knoflíkem (vlastně většinu roku ne).
Naopak teda dveře veřejných wc otevírám výhradně předloktím… tam by šoupací dveře byly lepší řešení (případně turniket jako na hlaváku, nebo nově na knížecí….)

Jenda

Na velká tlačítka tedy ale důvod sahat není, v tom se asi shodneme. Pokud jsou tedy problém malá tlačítka, pak by neměl být problém nahradit je velkými a cena by byla nejspíš zlomek ceny těch senzorů. U těch WC se to snažím taky dělat předloktím, ale na spoustě WC musíte při odchodu přitáhnout dveře k sobě, a to už je o dost obtížnější, podle tvaru kliky. No a na některých WC (napadá mě McD, tam to snad takhle mají ve všech zemích) je místo kliky masivní madlo, které je namontované natolik blízko k ploše dveří, že za něj neprostrčíte předloktí,… Číst vice »

Radek

Ono taky tlačítka jako mechanické prvky mají limitovanou životnost, bezkontaktní technologie může nakonec vyjít lépe. Docela pěkně to funguje na pražských vozech SOR.

Josef

Mam pocit, ze v tech novejsich SORkach to zrovna moc nefunguje, rekl bych, ze je potreba vice mackat nez u tech starych, kde stacil opravdu letmy dotyk. A dost casto se to naopak “zmackne” tak nejak samo, aniz by se toho nekdo dotknul.

Prazak

A vtipné je když to v zimě nefunguje s rukavicema.

abc

Taktéž se přidávám, že velká tlačítka mají smysl a jsou levná.