Praha vytváří na rušné Chlumecké ulici cyklopruh. Má ochránit i řidiče na novém parkovišti
Začátek Chlumecké ulice u Rajské zahrady. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Odstraněním odstavného pruhu vznikne u Černého mostu 101 nových parkovacích míst.
A kam se tech 101 aut jako vejde?
6 let jsem jezdil z Horních Počernic do práce na kole a v životě by mě nenapadlo chtít jet po Chlumecké, když vedle nad metrem je krásný široký bulvár s vcelku komfortními nájezdy. Dopravní politika města je skutečně k popukání.
1.5m od cyklisty taky dobry nesmyl a cyklista 1.5m by se nemel priblizit k autu?Prosim uzakonit cyklistum reflexni vesty a osvetleni co potkavam tak to spis neni videt vubec.
Zmensuji se pruhy autobus se s osobnim nevejde.+cyklista do toho.Tohle kdo vymejsli tak akorat pripravuje nebezpecne situace v provozu.
Na Chlumecke ulici cykliste skoro vubec nejezdi.To co se tu udelalo je paskvil na kole jezdim ale opravdu by mne nanapadlo jet po chlumecke ulici.
Zrovna na Chlumec kéž by bylo lepší nechat jen jeden pruh a z druhého udělat rybinové parkoviště a cKlopruh nechat až u kraje. Stejně je tam padesátka a na konci v Hloubětíně semafory, takže souběžná jízda ani předjíždění nedávají smysl.
Myslim, že tím hlavním cílem je vytlačit auta z Chlumecké na Vysočanskou radiálu. Ta silnice již má náhradu a měla by se spíš stát městskou třídou (hlavně tedy Poděbradská) než výpadovkou.
Tím chci říct, že když máte jako řidič na dálnici 50 km/h bez zjevného důvodu máte s jejím dodržováním větší problém, než když jedete po dvouproudové silnici, kde u kraje parkují auta a je tam cyklopruh.
Před úpravou se tam dalo jet v pohodě. Široké pruhy.
Hmm… zrovna jsem tam projížděl ve čtvrtek večer, už za tmy a dost mě to překvapilo. Vůbec jsem netušil, která bije a kde a jak mám jet. Tam kde jsem byl zvyklý na odstavný pruh a dva jízdní najednou vprostřed původního pravýho pruhu široká hustá přerušovaná čára a dál doleva nic… takže jak mám kruci poznat, jestli jsou tu dál dva pruhy, nebo jen jeden, kudy můžu legálně jet… fakt super.
Jo, jestli zůstanou dva pruhy tak každy minimálně o čtvrtinu užší, než byly původně. No nevím…
Jel jsem tam taky a nevedel jsem co to jako ma bejt.Auta jela chvilema i ve 3 pruhach…to kdo vymyslel tak vubec neproveroval situaci v provozu
Lol, kde zacit? Cyklopruh, jez vlastne pomaha ridicum, protoze chrani vystupujici z parkujicich aut – takze magistrat asi ani nepocita, ze tam nejaci cykliste vubec budou, nebo ze by je naschval posilal primo do door zone? Co takhle upravit cyklostezku na tubusu metra aby ji lide skutecne pouzivali? oh wait, to by asi bylo vic prace nez par tahu stetcem na silnici. Magistrat v akci. Jediny, kdo na tom vydelal, jsou obyvatele, pro ktere pribydou parkovaci mista, do kterych bude urcite hrozna lahoda zajizdet, pri provozu, jaky je na Chlumecke. Pro zdrzeni a potencialne nebezpecne situace ideal.
Když to vezmu tak nějak globálně, tak vás prostě Hřib připravuje na to, co během několika let přijde. Přesně tak, jak to vidí Klaus Schwab. Ne nadarmo měl ministr dopravy při jednom z jarních interview jeho knihu „The Fourth Industrial Revolution“ provokativně vystavenu za sebou čelem na kameru, zatímco ostatní knihy v knihovně byly otočeny pouze svými hřbety. Podle Klause Schwaba, člověk v době internetu nemá důvod, aby cestoval dále, než cca do 15 km od svého bydliště. Jinými slovy, to je vzdálenost, kterou maximálně ujde (ujede) průměrný člověk po svých nohou nebo na městském kole. Pokud bude potřebovat někam… Číst vice »
specialni povoleni…? 😀 v tom pripade tu mame obcanskou valku a s radosti projdu dobrovolne vojenskym vycvikem, bude se hodit… 🙂
Co ještě jiného čtěte? Bibli? Korán? Marxe? Amazing Spiderman Comics?
Teď máte třetinu populace v důchodu…ti vám moc na kole jezdit nebudou. Lidí s bmi přes 30 si svou chybu že dne na den taky neuvědomí a nepresednou.
Je pravda, že cyklostezka nad tubusem metra je těžko použitelná kvůli nešikovnému zakončení. Zakončení by se tedy mělo upravit, namísto vytváření absurdního cyklopruhu.
No jo, ale to by vyžadovalo aby úředník pracoval. Čáry na silnici jsou jednodušší.
Hlavně jestli budou mít kolaří správně odrazky zvonek blatníky atd když už chti teď machrovat. Na to by se mněla policie zaměřit a hlavně alkohol.
…a taky hustilku včetně náhradních ventilků…
Nic kromě odrazek není povinné už od novely z r.2000. I ty odrazky lze nahradit reflexní nášivkou nebo nápisem. (Za nesnížené viditelnosti pochopitelně.)
Jestli máte jakýkoliv řidičák tak jsou Vaše neznalosti důvodem k zamyšlení.
Já to vidím, že jestli se budou budovat cyklopruhy těsně vedle zaparkovaných aut, že si pořídím na kolo nějaký hodně silný klakson…
Aby se neřeklo, zvonek si taky asi pořídím, abych ten klakson mohl případně používat i na cyklostezce, když nebudou pěší reagovat na zvonek, případně když budou mít bruslaři sluchátka… 🙂
Před časem tato městská část dělala obří anketu, a zřejmě pár cyklistů si postěžovalo, že ten průjezd je skutečně dosti kostrbatý. Tak šup s nimi na komunikaci, která do jisté míry supluje nedokončenou Vysočanskou radiálu. Hm. Ten cyklopruh pak překříží výjezd z terminálu veřejné dopravy ČM a autobusáci místo pohody s připojením do průběžného budou trnout, aby nesejmuli cyklistu? Nebo uhne do Ocelkovy? (kde je také pěkně rušné místo) Nevím, ptám se 🙂 V článku také chybí podstatná informace, o kolik budou jízdní pruhy zúženy. Odhaduju, že tam to bylo ve standardním profilu 2×3,5 metru. A poslední poznámka: jestliže nevyhovuje… Číst vice »
Když jsem si přečetl nadpis, také jsem si říkal, co je to za nesmysly. Z článku však vyplývá, že nejde o cyklopruhy, ale o parkovací místa! Ty nevadí? Třeba až budou auta jezdit 30 km a hledat parkovací místo? Nebo až budou na objevené parkovací místo zajíždět. Pro tu vaši náhradu nedokončené vysočanské magistrály to bude větší problém než ten cyklopruh. Nevim, ptám se:-)
Třeba to mělo zůstat jako výpadovka, tak jak je. Nevim…
Jinak souhlasim, že jsem zvědavý jak vyřeší ukončení cyklopruhu.
Ocelkova nově vybavena cyklopruhem, 200 m od Toyoty do podjezdu pod metrem. Samozřejmě na tom děravém asfaltu.
Účelem zřízení cyklopruhu není dát cyklistům novou trasu nebo chránit řidiče vystupující z aut, ale ve statistikách si odšktnout 1 či 2 km nového cyklopruhu 😉
Jednoduše se to dalo vyřešit vodorovným dopravním značením které nechá u parkovacích míst více prostoru v pruhu pro vystupující řidiče 😊
A cyklisty by mnohem více chránilo, kdyby řidiči byli nuceni dělat metr a půl rozestup než jezdit vedle cyklopruhu.
hlavní důvod je nas…at řidiče v domnění že jezdí po Praze jen tak pro zábavu. A jako nástroj nátlaku obětovat pár cyklistů tím že je z cyklostezky zavedeme do autobusového terminálu, parkoviště K+R a vůbec místa které už teď je nepřehledné.
Hmm, mě by zajímalo jaký cyklista sebevrah pojede po Chlumecké 🙂
Najdete se jich určitě dost, o to bych strach neměl.
Do teď to tam bylo pro cyklisty naprosto bezpečně, dva široké pruhy a ještě k tomu odstavný pruh… Auto předjíždějící cyklistu ho mohlo předjet naprosto v pohodě bez toho, že by ho ohrozilo. Ani agresivní chování řidičů aut vůči cyklistům se tam nevyskytovalo. V porovnání s ostatními ulicemi v okolí to tam bylo pro cyklisty podstatně bezpečnější…
Současný trend „rádoby odborníků na dopravu“ je co nejvíce zahustit provoz na vypadovkach. Místo aby na začátku Chl. Byla 60 dále 70 pak se kolony rozdělí do několika směru (Ml. Bol. Hr. Kr. atd.) sebereme jeden pruh aby se výjezd z města pěkně zahustil. A důvod? Jednoduchý, 110 palcenych parkovacích míst kde výnos jde do obecní pokladny. Protože z ohromného parkovacího domu který se tam teď staví měst. část nebude mít nic. Ještě jedna věc : jestliže vyjíždí vozidlo z vyhr. jízd. pruhu má přednost, parkujici otevře dveře, ciklista se mu vyhne směrem do vozovky ale má přednost, takže pokud… Číst vice »
Františku, nechcete si to přečíst ještě jednou?
https://www.praha14.cz/zivot-na-praze-14/na-chlumecke-pribude-101-parkovacich-mist/
aha, takze parkovat na okraji to neee, lépe dojet až do centra, protože přece na okraji není kde parkovat. a i v centru ječet…že není kde parkovat.
spadlo vám na hlavu SUV z heveru?
Raději ten zákon číst celý:
Řidič vozidla ve vyhrazeném jízdním pruhu je povinen dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit řidiče ostatních vozidel.
Ohrozit = že tam vjede z ničeho nic, aniž by splnil výše uvedenou povinnost. A viníkem bude ten, který při vystupování nezkontroloval…
To ano, ale v nových otázkách pro autoškoly: https://www.idnes.cz/auto/vyzkousejte-si-nove-otazky-v-autoskole.Q210908_123337_autokat_taj je situace, kdy se cyklista jedoucí v cyklopruhu vyhýbá překážce v něm a z řešení vyplývá, že přednost má on před autem v průběžném pruhu, přestože překážka je v jeho pruhu a je to on, kdo přejíždí do vedlejšího pruhu. To je dost nelogické.
To je stejný druh přednosti, jakou má autobus, když vyjíždí ze zastávky nebo sjíždí třeba z tramvajového pruhu. Jak se chováte v takových situacích?
Ale autobus z té zastávky vyjíždí ven a předtím tam stál, nejde tedy o jízdu v pruzích a tahle “přednost” mu pomáhá vyjet zpátky na silnici z nulové rychlosti. Cyklista ovšem v cyklopruhu jede a řadí se tak do vedlejšího pruhu z rychlosti nenulové. Situace se tedy daleko více podobá klasické změně pruhu na vícepruhové komunikaci, kdy přednost dává ten, kdo mění pruh, než vyjíždění autobusu ze zastávky. Přesto je “přednost” upravena právě podle toho autobusu, tedy opačně, což je nelogické a proto špatně. Druhou popsanou situaci jsem nikdy neviděl, čímž netvrdím, že neexistuje, holt po městech autem nejezdím. Pokud… Číst vice »
Třeba tady (je tam i značka, ale nemusí být). https://mapy.cz/zakladni?x=14.3874046&y=50.0927698&z=19&pano=1&pid=69936902&yaw=3.998&fov=1.257&pitch=0.263
Cyklisté většinou nemají potřebu přejíždět z vyhrazeného pruhu. Pokud je v něm překážka, pak se zpravidla jedná o nelegálně zaparkované vozidlo (které by paradoxně mělo stát v „běžném“ pruhu).
Druhý případ je, kdy potřebují odbočit doleva – a řadit se 200 metrů před křižovatkou nemůžou, protože narozdíl od aut musí jet ve vyhrazeném pruhu.
Z normálního pruhu cyklistu pouštět nemusíte.
Díky. Tady je situace jasná, primární je uvolnit koleje a navíc pokud možno nezdržet autobus. Na kole ale raději v podobných případech nebudu spoléhat na to, že mě řidič pustí, právě z důvodu popsaných dříve. Přece jen nepředpokládám, že by většina řidičů nové otázky nějak zvlášť studovala…
Přečíst si více než nadpis je nad vaše síly?
Nikde jsem se v článku nedočetl, jak široké ty jízdní pruhy budou. Aby to nebylo jako na ulici Modřanská, kde je jeden jízdní pruh široký 1,9 metru, tedy tak široký, resp. úzký, že se v současné době v ČR neprodává automobil, který by se do něj vešel, takže de facto byla ulice Modřanská zúžena na jeden jízdní pruh. A překvapivě i tam vede podél ulice oddělená stezka pro chodce a cyklisty.
Na tom Podolském nábřeží/Modřanské to špatně nakreslila realizační firma, už je to opraveno. Tam mi cyklopruh zrovna celkem dává smysl a řada lidí ho využívá. Na Chlumecké situaci a provoz neznám, ale zrovna tam mi to přijde zbytečné.
Jezdím tam několikrát týdně, v různou dobu, cyklistu jsem na tom pruhu potkal jednoho. Logicky každý cyklista, který má všech pět pohromadě používá souběžně vedoucí cyklostezku vzdálenou cca 2 metry.
Zrovna tady jsou ty cyklopruhy krásnou ukázkou koaliční cyklo mánie, tedy namalovat cyklupruh kdekoliv je volné místo. Ať to dává smysl či ne.
Žádná cyklostezka tam není. Je tam úzký chodník značený jako stezka pro pěší a cyklisty. Přičemž pěší převažují a komplikují provoz cyklistů.
Proto bylo zvoleno duální řešení, tj. slabší cyklisti mezi chodci a silnější vedle aut. Ve světě naprosto běžné řešení, jen čeští zaostalci mají neustále s něčím problém.
Jestli tenhle chodnik je uzky tak nevim co byste si predstavoval, 2x5m? Kolik cyklistu tam jezdi, ze se tam nevejdou?
Ach ti zlí chodci, motají se cyklistům po chodnících, po přechodech, vycházejí z domů…
Kudy půjdou řidiči vystupující z aut na metro? V křoví vedle vozovky?
Tahle úprava přidání cyklostezky na Chlumeckou je úplně zbytečná. Vedle na tubusu metra vede jedna kompletně oddělená od provozu. Ve vedlejší ulici s nízkým provozem se dá jet na kole také pohodlně.
Ale tohle je hlavne přidání parkovacích stání na Chlumeckou, cyklopruh se tam přidává kvůli těm parkovacím stáním. Doteď nebyl potřeba, protože se tam vpohode vešlo auto i s 1,5m rozestupem od cyklisty…
Tak jsem zvědav, jestli se první cyklista zabije o otevřené dveře zaparkovaného vozu, nebo bude sražen parkujícím /vyjíždějícím vozidlem, které ho bude mít ve slepém úhlu.
Konkrétně Chlumecká v tomto místě v porovnání s ostatními ulicemi v okolí byla pro cyklisty podstatně bezpečnější než ostatní ulice. Byly tam dva široké pruhy pro auta + odstavný pruh. K ohrožení cyklistů auty kvůli těsnému předjíždění tam nikdy nedocházelo a řídici neměli potřebu se chovat vůči cyklistům agresivně…
Presne tak, nedavno jsem jel v cyklopruhu po Evropske, a uz nikdy vic, polovinu zabiral autobus, a diky kolonam vsechno popojizdelo krokem, takze clovek stejne nemohl projet. Takze pruh k nicemu…. Stejne nemam uplne dobry pocit, kdyz jedu z kopce 50 a predjizdim auta jedouci nalevo, clovek nikdy nevi, kdo sedi za volantem…
Změna je v tom, že se z třetího pruhu udělalo parkování pro auta. Jestli tam je cyklopruh nebo není, je už jedno (je to už jen prázdné místo mezi parkujícími auty a dalším pruhem). Samozřejmě, jak to v Praze bývá, cyklopruhy jsou pro některé řidiče jako červený hard pro býka.
Nejde o hadr, ale přemýšlím, proč bych se měl tlačit mezi autama, když můžu jet v klidu po tubusu… Ale třeba se pak někde vykáže x metrů nového cyklopruhu, někdo bude pochválen, někdo dostane prémii, dotaci etc …
Nechápu, za co dostáváte mínusy.
Zajímavé, že cyklopruhy v tom místě diskutujícími vadí, ale parkoviště ne. Přitom z logiky věci to bude z hlediska plynulosti a bezpečnosti rizikovější faktur (parkující a vyjíždějící auta)…
Protože cyklista nebude mít na obě strany (od parkovacího pruhu + předjížděcích aut), 1 metr, ale 40 centimetrů.
Po tubusu už cyklostezka nevede?
Stále vede
Doporučuju přečíst si článek – ne jen nadpis
Cyklostezka ne. Stezka pro pěší a cyklisty z nevhodné dlažby. Každopádně tohle se nedělá kvůli cyklistům, ale kvůli řidičům a parkování (jak je bohužel v Praze obvyklé).