- Autobusy •
- Infrastruktura •
- Město •
- Stavebnictví •
- Zprávy
Praha vypsala zakázku na projekt terminálu Smíchov, vyjde na 160 milionů
Nová podoba dopravního terminálu na Smíchově. Foto: IPR
Hlavní město pokročilo v přípravě velkého dopravního terminálu u Smíchovského nádraží. Po několika měsících od schválení vypsalo zakázku na vyprojektování
Nevypadá to sice špatně, ale světovou špičku to nemá. Něco takovéhleho by mělo vznikat u nás:
http://www.designmag.cz/architektura/85506-zaha-hadid-architects-postavi-v-estonsku-terminal-pro-vysokorychlostni-zeleznici.html
Koukám, že Zaze Hadid ani smrt nezabránila v další práci. A buďte klidnej, u Masaryčky, jak to pořád vypadá, dostaneme něčeho podobného olbřímí porci.
…ale masarykovo od ni vypada dobre, hlavne i funkcne…
Tak ten design střechy je jak z roku 1995, kdo to proboha schválil?
Design jak z roku 95? Osobně tam tedy nevidím ni oktagonální vikýře, ni bonnský šindel, ni táhla, ni obloučky z makrolonu. Tohle naopak vypadá, ač to na Perretovu cenu asi nebude, jako projekt, jehož autor je obeznámen s aktuálním letopočtem.
Doplnin jen odkaz na prednasku v CAMP…
https://www.facebook.com/camppraha/videos/představení-nového-dopravního-terminálu-smíchov/1986691964724537/
Jeste me zarazi na force 3 to povedeni budovy SZDC a najezdove rampy s betonovou zdi, ten koutek je akorat tak pro to, aby si tam nekteri chodili odskocit…
Pokud někdo pochopí, že nění vhodné vydělávat na základních lidských potřebách a budou tam záchody zdarma, nikdo ten kout obechcávat nebude…
Ja bych do toho oblouku protahl alespon 1. patro te budovy…
Já jen nechápu, jako mohou mít na Prahu a tak vytíženou trať mít 2 a půl nástupiště. 6 kolejí kde se dá nastupovat. (podle vizualizace).
Žádné průjezdné koleje pro náklad.
Hlavně že pozemky prodali/předli developprům. (se spornou tajnou podzemní nádrží na pitnou vodu..)
Já bych to okamžitě zpět vyvlastnil ve veřejném zájmu.
Náklad na Smíchově? Boha, jen to ne.
Jinak to pěkně matláte páté přes deváté (s tou „tajnou nádrží“, která ani není nádrží ani nemá co dělat se železnicí)
Při výlukách náklady jezdí přes Smíchov i hl.n., jestli si myslíte , že v budoucnosti výluky nebudou, tak budou. Jsou i mimořádnosti, nehody atd., ale to lidem co neznají provoz na železninice je zbytečné vysvětlovat.
Vyluka je mimoradny stav, nic pro co by mela existovat zvlast kolej… Ted se jezdi s naklady pres Wilsononovo a neni to zadna tragedie, stejne to bude i tady,…
Hlavni nakladni trat vede pres most Inteligence…
No je otázka kolik vlaků zde bude končit. Plánované množství nástupních hran by snad mělo být dostačující. Obavy bych měl spíš o kolize cest jednotlivých linek. Jinak nákladní doprava ze 171 uhýbá za Radotínem na most, čili na Smíchov nedojede. Co se týče Hrbaté a Semmeringu, tak ty jsou pro nákladní dopravu, co se převýšení týče vyloženě noční můrou, takže provoz nákladních vlaků bude minimální.
Me spis zajima, zda se pocita s NS2, pac na vizualizaci jsou koleje svedeny jen na most…
myslím, že až bude tato rekonstrukce hotová, nákladní vlaky už na tuzemské železnici jezdit nebudou, vše už bude na silnicích 😉
Nástupních hran je tam 8 a podle toho, co je v páteční odpolední špičce na odjezdové tabuli (https://provoz.szdc.cz/Tabule/StationDetail.aspx?lang=cs&id=5457226&t=2), by to mělo stačit.
Jen pro srovnání: Nedávno jsem strávil půl hodiny na Düsseldorf Hbf., kde mají 16 hran a odjezdovou tabuli se 48 políčky. Vešlo se tam 25 minut.
Já teda vidím 6 dlouhých nástupních hran plus 3 krátké (z toho jedna od jihu kusá) a 1 průjezdní kolej. To docela stačí… A pro srovnání: Brno hl. n. před opravou mělo 6 průjezdních a 3 kusé hrany, tedy stejně.
„Žádné průjezdné koleje pro náklad.“
Náklady můžou projíždět po kterékoli volné koleji.Např. Ústí nad Labem má také 2 a půl nástupiště,5 kolejí,kde se dá nastupovat a nákladů tam projede za den několikanásobně více,než přes Smíchov.
Poněkud předražené. Já bych to dal za 20 mil. Ale třeba je to s mašličkou a volňáskem do Galerie moderního umění, a to já neumím…
5.33 % z předpokládané ceny se ti zdá hodně!!
Tak se přihlaš do VŘ, s touhle cenou pobiješ věškerou konkurenci.
Já bych se toho chtěl ještě dožít. 😄
Hodlám stavět dům, mám na to asi 6 míčů. Vyfikneš mi komplet projekt na míru a poneseš za něj plnou odpovědnost za 36 litrů?
Vizualizace jsou krásné, ale chybí mi tam půdorys, protože mi to nějak koliduje s tímto odstavcem: „Praha chce na Smíchově budovat velký dopravní terminál postupně. Nejprve začne stavba parkovacího domu (P+R) a autobusového terminálu. Ten se následně rozšíří až nad prostor železničních nástupišť, kam se přesunou autobusy ze zastávek Na Knížecí.“
Kde budou ty autobusy nad železničními nástupišti? Mezi tou prosklenou střechou a vlaky? To tam budou dodělávat za provozu mezipodlahu s nosností pro autobusy? Nějak si to nedokážu představit. Rampy tam jsou, ale ten autobusák nevidím.
Já autobusák vidím v prostoru nad dnešními kolejemi za třetím nástupištěm + buštěhradskýma budovama. Ta formulace není úplně šťastná.
Jo, takže při pohledu od jihu za písmeny SMÍC, dole vidím tři patra P+R (a možná další budou pod zemí), nahoře čumák jednoho autobusu za písmenem Í. Takhle si představuju větu „Nejprve začne stavba parkovacího domu (P+R) a autobusového terminálu.“ Jenže text pak pokračuje větou „Ten se následně rozšíří až nad prostor železničních nástupišť, kam se přesunou autobusy ze zastávek Na Knížecí.“ a tu už si představit nedokážu. Na rampách je 5 autobusů (z toho tři kloubáky s modrou střechou a jeden dálkový patrový). Jak se srovnají na střechu P+R, to bych rád viděl. I když na pohledu od severu… Číst vice »
Take jsem to tak pochopil, nicmene i rampa z prostoru nadrazni umozni tam ukoncit nektere autobusy ze Smichova, nebo tam budou mit nastupni zastavku,…
Proste nejprve se prestavi terminal na Smichove a ulice Nadrazni + se na druhe strane koleji postavi P+R, pripadne se zacne s rekonstrukci budovy Smichovskeho nadrazi. Pote se postavi na strese terminal autobusu misto soucasneho terminalu Na Knizeci a premosteni kolejiste vcetne najezdove rampy z Nadrazni.
https://img.blesk.cz/img/1/full/4777986_.jpg
Myslim, ze to pujde postupne, novy projekt vychazi z puvodniho,… vlastne tak budou dva terminaly, jeden nad garazemi P+R, propojeni pres koleje s druhym nad prvnim a druhym nastupistem, treti bude v Nadrazni ulici…
https://img.blesk.cz/img/1/full/5282090_.jpg
https://img.blesk.cz/img/1/full/5282088_.jpg
Ta vizualizace je nejspíš až finální tvar. A celé to zastřešení nástupišť je druhá etapa. Jakési stání pro autobusy je i nad nádražní budovou a ta bude finálně propojena s P+R dvěma mosty (severním a jižním), čímž vznikne velká smyčka pro autobusy. To je můj poslední dojem z těch obrázků. Celkově se mi to líbí.
Smíchov je dnes centrem města a další výstavba ten fakt jen podtrhne. Na takovém místě nemá co dělat autobusové nádraží a už vůbec ne parkoviště P+R. Celý ten projekt je jeden velký nesmysl, ty kapacity je potřeba dělat dále od centra. Dnes je nežádoucí, aby se tam odstavovaly osobní soupravy (vlaků), neboť pozemky mají ukrutnou hodnotu, ale zaplnit plochu kruháky, rampami a mezi tím trávníčky, které jsou mezi jízdními pruhy lidem nanic, to je prý báječný projekt (který ty ničemné trávníčky hned dělají na oko zelenějším).
Hmm, byl jste někdy třeba v Krakově, Londýně nebo v Kjótu ? Tam jsou podobné komplexní dopravní uzly v samém centru města a jsou mnohem větší.
V Kjótu jsem nebyl, ale vím jistě, že si nepřeju, aby se mu Praha podobala. Londýn je hodně hnusný město, spousta zajímavých věcí, za tu cestu to stojí, ale jako celek nic moc – ne děkuji, nechci. Byl jsem taky v zemích, kde železnice moc nefungují – a tam je autobusák nutností, ale Prahu bych směřoval jinam.
V Kjótu si u hlavního nádraží žádné P+R parkoviště nevybavuji. Je před ním menší autobusové nádraží, to ano.
Autobusové nádraží jednoznačně ano, parkoviště taky. Otázkou je, zda P+R, to bych opravdu vysunul dál od centra, ale u jakéhokoli nádraží potřebujete dostatečná parkoviště, a to jak K+R, tak střednědobá a nějaká místa i na delší dobu. Progresí zpoplatnění pak můžete regulovat počet aut.
Parkoviště P+R má smysl kdekoliv, zvlášť v hustě osídlené oblasti (viz např. Vídeň), parkovacích míst v centru je dlouhodobý nedostatek a u terminalu této velikosti to dává smysl o to větší.
ideálně za 20 korun na celý den 🙂
No jo, ale u Smíchova končí Strakonická a je tam metro. Kde jinde byste chtěl tedy postavit P+R ? Do Radotína se nikdo ze Strakonické trmácet nebude, kromě toho by to znamenalo přeplnění již dnes plných vlaků a pro řadu lidí také přestup navíc. Co se týče odstavů, tak by se mělo jednat hlavně o krátkodobé, takže v tom také nevidím problém. Vzhledem k tomu, že se jedná o významnou stanici, kde některé vlaky končí a začínají, je logické, že zde budou v sedlech nějaké vlaky odstaveny. Jinak ONJ je také v podstatě v širším centru.
Případně tedy spíš Libeň než ONJ.
Takže raději chceme ještě víc aut na Strakonickou, která už dnes každý den stojí?
Jedině protáhnout metro D na Řitku, ale toho se nikdo z nás nedožije a až tam bude, nebude plac pro P+R. Ostatně P+R od jihu má být na Dubenci. Má to jen jednu chybu, bude obslouženo pouze páteřní autobusovou dopravou.
A mohlo by také někoho napdnout zkapacitnit prûjezd po Barrandovském mostě, aby ta auto na P+R měla kudy přijet a odjet.
Tak jasně, přes Barranďák dnes jezdí nějakých 145 000 aut za den, takže po vzniku max pár set parkovacích míst u Smícháče tam zkolabuje doprava.
Ta doprava tam kolabuje již nyní a než se to postaví, tak dozajista neklesne.
Neklesne, proč by měla? Terminál na Smíchově a Barrandovský most spolu nijak nesouvisí.
Směr od/do Příbrami ?
Te nejede pres Barrandovsky most, ale po Strakonicke
Myslím, že do tohoto prostoru by malě přivádět automobilovou dopravu především Radlická radiála.
Proč by někdo jezdil po Barrandaku na Smíchov zaparkovat na PR, když může jet metrem C rovnou do centra?
Třeba proto, že bydlí na Jižním Městě a potřebuje dojet pro něco nebo s něčím, co je obtížné vozit v MHD, vlakem do Plzně, nebo odvézt manželku s kufrem na vlak do západočeských lázní.
Tak takovejch lidí bude jistě tolik, že by se měl Barranďáku přistavět další štok…
125?
Jisté je, že už za pár měsíců po realizaci to nebude vypadat tak zářivě – bílá se postupně bude měnit v šedočernou, na prosklených plochách se usadí prach, začnou růst řasy a plísně, náklady na údržbu budou vysoké. Při letních teplotách bude pod střechou k nevydržení.
Ta bílá je krásná, sklo průhledné, nicméně napadlo mě přesně to samé: Jak dlouho to vydrží bílé? Na druhou stranu brněnská Zvonařka je i bez větší údržby ponurá celá desetiletí pořád stejně, což taky není cílem. 🙂 Ovšem nosná červená písmena SMÍCHOV mi přijdou vysloveně vtipná, za to dávám architektům palec nahoru.
Nešlo by tu střechu parkoviště zatravnit, nějak rozčlenit či jinak využít ?
Takhle bude zajišťovat přirozené osvětlení (pokud se jí podařit vyřešit tak, že bude udržovatelná), což je fajn. Asi by šlo to zkloubit – část využít pro osvětlení, část pro nějakou terasu, zeleň, restauraci atd.
Jako myslíte dimenzovat ji na to, aby stabilně nesla 20 centimetrů hlíny, tedy něco přes 300 kilo na metr čtvereční?
Stejně ji musí dimenzovat na vítr a sníh, což u tak obrovské plochy asi nebude triviální.
Nebude, a proto nedává smysl to statické zatížení defaultně zdvojnásobit.
Hlavně by se měla dimenzovat na nějaké umývací vozítko…aby zůstala průhledná 🙂
Držím palce. Kéž by se podařilo tento záměr realizovat.
v 2541