Praha vypsala soutěž na podobu lanovky z Podbaby do Troji
Vizualizace lanovky Podbaba - Bohnice. Skutečná podoba vzejde ze soutěže. Pramen: DPP
Město považuje lanovku za nejrychlejší řešení propojení Prahy 6 a Prahy 8, v budoucnu by měla obě části řeky propojit tramvajová trať.
Když se zase dívám na vizualizaci, tak by mě zajímalo, zda stanice lanovky bude mezi vodou a tratí nebo až za tratí?
V každým článku je to jinak.
S ohledem na to, že trať je elektrifikovaná a je o dost výš, než silnice, bych tipnul že stanice bude u vody, aby nemusela překonávat dráty.
Ve vizualizaci z roku 2018 byla stanice lanovky vedle autobusové zastávky z centra a kabinky očividně brnkaly o železniční trolejové vedení. V letošní vizualizaci posunuli stanici k řece. Tak uvidíme, kam nakonec doputuje. Předpokládal bych, že novějším návrhem je přebit starší návrh.
No, podle mne úžasný, leč nekoncepční výmysl… co má vést lidem 20 metrů před okny, případně 10 metrů nad barákem/zahradou… Jenom kvůli tomu, aby si někdo mohl honit triko 🙁 Od Prašné brány na Vítkov už také něco projektují…? Jako by nebyly jiné priority… Za mne velký palec dolů.
A za mě velký palec nahoru. Je to bezvadný projekt, skvěle vymyšlený a jistě bude i esteticky dokonalý. Praha je evropské velkoměsto světového významu a něco takového rozhodně potřebuje.
spojeni bohnic a suchdola smysl dava.
teda podbaby … ne suchdola.
lidem z bohnic a okoli to podstatne zkrati do cele oblasti kooem podbaby, suchdola apod.
No, vzhledem ke stylu projednávání Pražského okruhu by dávalo smysl i velkokapacitní spojení Suchdola a Bohnic…
Jaký je rozdíl v tom, když někomu 20 m před okny jede lanovka ve srovnání s autem, tramvají, vlakem? Ta lanovka svou tichostí jasně vede.
Ztráta soukromí ve vyšších patrech. Osobně vypozorováno z lanovky v New Yorku. To je ale „riziko podnikání“, takže smolík a potřebnému spojení P8 a P6 zdar 🙂
samozatmavující se okna, žádnej problém… x-let to funguje v japonsku, nevím proč by to nešlo i u nás…
Navíc pokud řešite tohle, řešte taky drony, ty mají kamery dokonce i se zoomem..
Přesně tak, myslím, že to je v plánu i u chystané lanovky v Paříži, že tam, kde pojede lidem před okny, se okna lanovky automaticky zneprůhlední. Tady to na převážné většině trasy (čistička, Zoo) bude všem jedno, pokud to někde povede opravdu těsně před obydlenými domy, není problém zneprůhlednění v tom místě implementovat. Na druhou stranu taková magistrála na Těšnově dělá to samé, v Berlíně je vidět do oken z vlaků na tom viaduktu z východu na západ přes celý město taky, ve spoustě ulic si lidi do oken vidí z protějšího domu. Pokud to někomu vadí, záclony a závěsy… Číst vice »
Muze mi nekdo vysvetlit, proc misto stavby tramvajove trate, se resi lanovka, kterou prezentuji jako docasnou? Tech x let co se resi stavba lanovky, mohla trat byt pripravena.
Tyhle levne docasnosti jsou strasne drahe a trvale.
Protože lanovku postavíte poměrně rychle, za 6-8 měsíců od prvního kopnutí do země může být v provozu. Tramvaj s mostem a tunelem je minimálně na dva roky. A schvalování stavebním úřadem který se bude bude muset vypořádat se spoustou námitek je kapitola sama pro sebe.
Ona to bude dost extrémní tramvajová trať, most a relativně dlouhej tunel, nebo extrémní zářez. Připravit takovou trať bude trvat. A bude hodně, hodně drahá. A beztak nemá po cestě kromě té Zoo co dalšího obsloužit. Takže bude trvat, než si ji město bude moct dovolit. Staví metro D, Dvoreckej most (pro o dost víc tramvajových linek), připravuje pokračování městskýho okruhu a zahloubení Průmyslový v Hloubětíně, řadu dalších tramvajových tratí. Lanovka bude v tom terénu výrazně levnější řešení a pokud bude po dobu svý životnosti kapacitně stačit, může být daleko dřív, než by se v prioritách dostalo na násobně dražší… Číst vice »
dvorecky most ma mit tramvajovou linku jen jednu, pry.
Zatím. Navíc bude moci přejímat linky do Modřan až se zase bude něco opravovat mezi Výtoní a Podolím.
Měl jsem napsat linek MHD, pardon. Bude tam i několik autobusovejch.
Momentální plán je na jednu tramvajovou a tři busové (stažené z Barrandovského mostu).
Dneska taky jezdí mezi Smíchovem a Podolím jenom jedna tramvajová linka (21). Ta sice jezdí jenom ve špičkách PD, ale linka 4 bude jezdit celodenně, takže se to nějak přeskupí.
v bojnicich, pripadne dole pod bohnicemi, je nekde nejaka tramvajova trat?
Není, měla tam vést z Kobylis, ale místní ji úspěšně zablokovali.
Záleží, jestli by něco oproti autobusům nabízela…
2025 by se mela stavet:
https://zdopravy.cz/praha-chysta-novou-tramvajovou-trat-z-kobylis-do-bohnic-69635/
v roce 2025 … takze realne tak kolem 2030. to je za osm let.
za tu dobu tam postavi ty lanovky tri.
Přesně vzato to tedy nebude do Bohnic, ale jen trojskou částí sídliště Bohnice. K území Bohnic se přiblíží jen u Čimického háje.
Já jen tiše doufám, že ze soutěže nevyleze další betonová obluda, posledních dobou jich máme už dost.
nebojte, postavi vam roubenku. s sindelovou strechou.
K 3 odstavci: Modelový cestující může jet lodí P2 a tato varianta je podle idosu nejrychlejší i nejkratší z uvedených současných možností, neb má 35 minut a 6 km. Jste tam nějak zapomněli zmínit 😀
Stejně tak může jet z Holešovic na Podbabu vlakem. Ale tyto varianty jsou pro většinu cestujících z různých důvodů nepohodlné a tak je nevyužívají.
Já například tuto variantu vlakem z holešovic do podbaby využívám, pak přívozem na druhou stranu do Podhoří. je to pohodlné, ale je potřeba nespěchat. Baví mě to víc než cesta busem.
Nemáte někdo odkaz na průzkum, kolik desítek tisíc lidí se každodenně přepravuje mezi Bohnicemi a Podbabou?
Nejde jen o Podbabu, ale celou P6
Lanovka bude mít kapacitu 2000 osob za hodinu. Špička trvá tak 2-3 hodiny. Tedy jedná se o cca 5 tisíc lidí v jednom špičkovém směru. Z Bohnic/Čimic a možná Kobylis, Chaber atd. do Dejvic a okolí. Tak netrolte o desítkách tisíc mezi Bohnicemi a Podbabou.
Ono se to nezdá, ale i těch 2000 osob je slušná kapacita.
Když si vezmu že kapacita 3 čl. 15T je cca 200 lidí. tak to odpovídá intervalu 6 min.
JJ, v „oboru“ MHD je to relativně malá kapacita, ale je to zcela srovnatelný s pruhem pro auta každým směrem (u toho se taky uváděj 2000 lidí za hodinu). Za zlomek nákladů na most a tunel a s minimem negativních dopadů na okolí. Naopak to pomůže MHD kolem, protože to zvýší její atraktivitu přidáním dalšího směru do nabídky.
MHD by nejvíce pomohla tramvaj. Lanovka bude něco mezi lunaparkem a dopravou.
Inu Praha 8…
no jo, jenze lanovku tam postavite za rok.
tramvajovou trat s mostem tak za 4.
mimochodem, tramvajntam ma byt v budoucnu taky.
Kdyby to Praha 8 neblokovala (rozuměj nepodmiňovala si to parkovacím domem za magistrátní peníze apod.) mohla tramvaj už jezdit.
neverte na pohadky.
Kdyby magistrát investoval o pár milionů víc i do parkovacíhoi domu a zlepšení dopravy, taky by mohla jezdit…
Kde se tedy těch 5000 lidí vezme? Pokud mají Bohnice cca 20 tisíc obyvatel, tak každý čtvrtý nemá asi potřebu jezdit denně do Dejvic. Tohle bude jen atrakce na cestě do Zoo což za 2-3 miliardy je tedy dost málo. Možná by těch 5 let co se již od Dolínka věnují tomuto nápadu mohli napnout síly k řešení mostu, který by byl rozhodně efektivnější…
Jasně, takže na lanovku je tam podle vás málo lidí, takže se má stavět pro těch málo lidí daleko dražší kapacitnější řešení?
Tak ono to bude v kombinaci s vlakem asi nejlepší takto i do „echt centra“ (TGM).
Z takového průzkumu ale nezjistíte to, co byste asi zjistit chtěl – kolik lidí se tam bude chtít přepravovat, až to bude možné.
Doufákm, že bude přímý přísup z nástupiště vlaku na lanovku a naopak
To „přímý“ bude asi znamenat velké schodiště, k tomu dva výtahy, které snad budou většinou fungovat a pak se využijí stavájící rampy na zastávku Podbaba. Takže nic moc.
Asi tak přímý jako z tramvaje na vlak, achjo…
Já hlavně doufám, že nějak použitelně vyřeší ten přestup z lanovky na tramvaj v Podbabě. Vizualizace zatím naznačují téměř půl kilometr dlouhou procházku s pořádným převýšením.
Nevím, nevím… mapy.cz mi naměřily cca 200 metrů s převýšením v jednotkách metrů.
https://mapy.cz/s/lokukutuce
Půl kilometru je to od lanovky na Zelenou..
Podle vizualizací, které vidím já má přestup na tramvaj 175 metrů a převýšení 6 metrů. Na autobus to je o polovinu méně. Na vlak to je také blíž než na tramvaj.
Trasa z Podbabská do Podbabská
Trasa 175 m • 3:27 min
https://mapy.cz/s/puzuzabuce
Nechal jsem se trochu unést, pravda, 500m to vskutku není. Ale stejně tak jste se nechal unést vy. Počítejme spíš cestu z lanovky k tramvaji směrem do centra. Tato cesta bude mít něco mezi 250-280 metry a převýšení 10m. Viz: https://mapy.cz/s/jufukofale
Oba směry budou asi tak stejně častý, takže logický by bylo brát průměr, tedy +- 210 metrů.
250 metru je pet minut chuze.
definujte problem.
jen abyste mel srovnani – cca 250 metru je vzdalenost od vchodu do haly hlavniho nadrazi k sedmemu nastupisti.
nezaregistroval jsem, ze by s tim nekdo mel nejaky dramaticky problem.
VIzualizaci nevěřte, je „kvalitně“ udělaná, takže velikostí poměry nedávají smysl, např remorkér vpravo dole velký jako celá stanice lanovky… no ehm ehm …
Což nic nemění na tom, že aby to bylo na tramvaj půl kilometru, musela by ta stanice být v řece nebo možná na ostrově uprostřed čističky. Se vzdáleností na mapách ta vizualizace opravdu nezahýbe.
ale, já nic nerozporuji, já pouze říkam že vizualizace je udělaná blbě… Když jsem bydlel v podbabě tak jsem podél řeky chodil venčit psa do stromovky takže sám osobně vím jak to tam vypadá… a 500 metrů to opravdu není… Navic kousek odtáď je stará čistička což je technické dílo které každému doporučuji za návštěvu aby viděl že i technické věci se dají dělat hezky…
Vizualizace se musej brát vždycky s velkou rezervou, to je jasný. Zejména když jde o úvodní vizualizaci vytvořenou dřív, než proběhla architektonická soutěž.
Ale žádná vizualizace nic nezmění na vzdálenostech naměřených ne v ní (což ani nejde), ale na reálný mapě danýho území.
S rezervou ano, ale právě jsem myslel že se ty vizualy nědělají jen tak z fetiše, ale proto aby člověk pochopil z obrázku poměry a velikosti vůči okolí… a tohle to uplně kazí…
Přes kilometr to máte z Českomoravské na nádraží Libeň, což je hojně používaný přestup z metra na vlak. Tady to bude z lanovky na tramvaj mnohem blíž.
A teď ještě dotlačit objednatele (MD) k tomu, aby nechal zastavovat vlaky Ex i v Podbabě. Jen je k tomu potřeba ještě protáhnout nástupiště, aby se zastavování i do budoucna nemohlo týkat jen Ex Prha – Ústí – Cheb, ale i Ex Praha – Berlín.
Naopak. Neměly by zastavovat ani rychlíky, když za nimi hned z Kralup vyjíždí osobák. Rozdíl v čase dojezdu na Podbabu je pouhých 11 minut.
Rychlíky určitě ano, ty neslouží přece jen dojíždění z Kralup (a ani z nich se lidem nechce cestovat s přískoky po každém kilometru) a obsluhuje to hodně cílů v okolí, ze stejného principu staví třeba rychlíky od Kolína v Libni.
Hloupý názor je bohužel také názor…
A víte proč se říká expresu expres? Jestli ono to nebude tím, že nestaví v každé zastávce. Holešovice jsou hned vedle. Současný stav, kdy na Podbabě staví rychlíky do Děčína, se mi zdá vyhovující.
Tak to by mě pak zajímalo, jak často má stavět IC….
Expres se jmenuje Expres jen proto, protože jde o vlak se stanovenou rychlostí 140 km/h a výše a musí tomu odpovídat i sestava vlaku. Takže nejde si do vlaku Ex zařadit vozidla s nižší maximální rychlostí. Kdežto rychlík tuto rychlost má stanovenou o padesát kilometrů níž. To je výklad předpisový. Podstatné je ale něco jiného a tím je zkrácení dojezdového času dveře-dveře. Všiml jste si, že v Dejvicích a na Suchdole (a nejen tam), jsou školy, do kterých se dojíždí z Ústí nad Labem a z Děčína a že tyto školy jsou ideálně dostupné právě z Podbaby? Nejspíš ne a… Číst vice »
A také do místního Kauflandu dojíždějí důchodci snad z celého severního Středočeského kraje.
Po výstavbě VRT tu nebudou žádné expresy ani rychlíky od Ústí jezdit. Očekávám, tak nějaké spěšné vlaky.
Mohou to být ale klidně „spěšňáky“ až z Děčína.
To spíš bych viděl nějaké Sp vlaky z Roudnice/Slaného/Velvar z Kralup zrychlené.
Z Děčína už do Prahy nikdo normální, po postavení VRT, po staré trati jezdit nebude, to bude maximálně šotouš 🙂 , a ten si přestoupí.
Nesedí mi to tam. Síce niekde môžu vlaky kategórie EC zastavovať v Mohelnici, alebo Lipníku nad Bečvou, ale tú sú Holešovice kúsok a tam je naviac metro. Doprava od Holešovic na Dejvickou, či dokonca Suchdol nie je práve ideálna – pomohlo by zahustenie S49. (Tzn. Ex na Holešovice, S49 späť na Podbabu.)