Doprava ve městě Mikromobilita

Praha vypoví memorandum s koloběžkami Lime kvůli nedodržování dohod

Koloběžka Lime S. Foto: Lime
Koloběžka Lime S. Foto: Lime

Spory mezi Prahou a společností Lime provozující sdílené elektrokoloběžky v Praze pokročily do nové fáze. Město chce vypovědět memorandum o spolupráci uzavřené za minulého vedení. Důvodem jsou stížnosti na chování uživatelů koloběžek.

Praha dnes chystané ukončení memoranda oznámila v tiskové zprávě. Podle náměstka primátora Adama Scheinherra reagují na stížnosti Pražanů a apel radnice Prahy 1. Mezi stížnostmi se opakuje jízda po chodnících, špatně zaparkované koloběžky a půjčování koloběžek lidem pod vlivem alkoholu.

„Vedli jsme se společností Lime mnoho jednání, kde jsme jasně říkali, že společnost musí přijímat zodpovědnost za to, co jejich zákazníci s koloběžkami dělají. Navzdory tomu stále řešíme, že před koloběžkami musí lidé na chodnících uskakovat a zaparkované koloběžky zase brání průchodu. Pokud se tyto situace pořád opakují, nezbývá nám než zavést nová pravidla. První podmínka, kterou budu požadovat, je povinné pojištění odpovědnosti, aby byl při incidentu zraněný okamžitě odškodněn. Trvat budu také na homologaci koloběžek, aby byly způsobilé pro jízdu na silnici, a chci jasně vyřešit i podmínky pro parkování koloběžek,” řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Memorandum uzavřelo předchozí vedení města, podle Scheinherra ho nedodržuje a pravidla jsou příliš měkká.

Podle Scheinherra mohou být v budoucnu koloběžky skvělým nástrojem pro doplnění veřejné dopravy. „Se společností Lime jsem hledal cesty, jak by mohli Pražané koloběžky využívat, protože to může být v budoucnu skvělý nástroj k doplnění veřejné dopravy pro jízdu od domu k domu. Bohužel takový model nás teprve čeká. Největší problém vidím na Praze 1, kde jsou ulice už teď přetížené a koloběžky tam využívají hlavně turisté jako atrakci. Chodníky v Praze mají zůstat bezpečné, ne aby na nich lidé uskakovali koloběžkám a rodiče s kočárkem neměli kudy projet,” vysvětlil Adam Scheinherr.

Praha 2 už na společnost Lime podala trestní oznámení. Provozní manažer Lime Ondřej Široký sdělil ČTK, že firma městu navrhne novou dohodu. „Za rok provozování služby jsme získali mnoho zkušeností, a na jejich základě již připravujeme koncept nové dohody s městem, který zahrne veškeré nezbytné požadavky na zlepšení aktuální situace v Praze a dá jasná pravidla pro bezproblémové fungování služeb v oblasti mikromobility ve městě,“ uvedl.

Lime je v byznysu sdílených koloběžek největším hráčem na světě. Šéf firmy Joe Kraus v úterý na velké konferenci k mikromobilitě v Berlíně vyzval celý obor k dodržování pravidel a větší spolupráci s městy.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Medvěd
Host
Medvěd

1) Pokud si firma neumí pohlídat zákazníky proč je nepředá policii a ta je vyřeší hned ! Jsou přeci účastníky silničního provozu !
2) Byl jsem v Seville a na Segway zajeli Amíci k Alhambře po pěší zóně a policie jim dala 50 Eur pokutu a basta ! A měli zaplaceného průvodce po městě (jel s nimi) – ten dostal pokutu za firmu!

Honza D.
Host
Honza D.

Onehdy jsem při jízdě autem odbočoval doprava z Revoluční do Dlouhé. Svítila mi zelená šipka, při které mají auta z Dlouhé zelenou a chodci na přechodu v Dlouhé pochopitelně červenou. Cca 20 chodců ukázněně stalo na rohu u Poštovní spořitelny čekajíc zelenou, ovšem mezi nimi se najednou přes přechod vyřítil koloběžkář. Nekouknul ani nalevo, ani napravo, jen mezi hlavou a vykloubeným ramenem svíral mobil. Bohudík jsem stačil zabrzdit, ovšem dnes nevím jestli by nemělo být bohužel….

jan
Host
jan

U lyžování platí pravidla FIS. Které říkají jak se má kdo chovat. Zjednodušeně – že pozor musí dávat lyžař vzadu. Ale lyžař v předu se vždy při zahájení musí rozhlédnout. (nejsou z mého pohledu zcela ideální a chytré, ale jsou). A pak pokud se něco stane, se to podle toho posuzuje.. A relativně to funguje… A buď si někdo zřídí komerční pojistku odpovědnosti, možná mu pojišťovna něco zaplatí, nebo platí on. A jde sedět i třeba. A funguje to relativně. A já si třeba v Rakousku dávám velice pozor. Ale představa, že budou na sjezdovce policajti, měřit rychlost, že budeme… Číst vice »

Karel
Host
Karel

Formální STK se sice u lyží nevyžaduje, ale už někdy před 30 lety po nás na školní lyžařský zájezd vyžadovali potvrzení, že máme odborně seřízené vázání. Abychom místo obecně závazných pravidel provozu dali všechnu moc strážníkům, to mi jako šťastný nápd nepřipadá. Už takhle jsou mnozí policajti a strážníci svérázové, kteří mají tím víc vlastních představ, čím méně znalostí. Jinak obecných pravidel o nutné opatrnosti a přiměřené rychlosti už pár máme – asi by nebylo úplně šťastné nahrazovat je konkrétními popisy stovek možných konkrétních situací. Pojmy jako „rychlost chůze“ mi připomínají přelom 18. a 20. století, kdy číselné definované rychlosti… Číst vice »

Medvěd
Host
Medvěd

Taky jsou účastníci silničního provozu – Zákon 361/2000 Sb.

Medvěd
Host
Medvěd

Zákon 361/2000 Sb.

jan
Host
jan

Nemám nic proti tomu, aby půjčené koloběžky měly pojištění. Ale homologace? U jízdního kola..?
A nedělejme prosím nějaké lynče, že jeden ožralý pitomec s 2 ma promilema jede v relativně těsné blízkosti chodců.
A naopak 2 chodci zcela impulzivně mu bez rozmyslu a rozhlédnutí mu skočí do cesty.. (auta tam taky občas jezdí..)

jkjk
Host
jkjk

Ožralý cizinec na sdílené koloběžce v Praze není výjimka, ale spíš pravidlo (zvláště v nočních hodinách). Jejich podnikatelský záměr je postaven na turistech, ne na místních.

jan
Host
jan

Ale na druhou stranu je tam hromada městké policie.. Tak ať jim dává fouknout..

Dalibor
Host
Dalibor

koloběžky na silnici chodníky chodcům. Jednoduché řešení. Dohled nad dodržováním pravidel MP a PČR. jednoduché, jednoznačné, funkční. Nedodržovaní pokutovat jak „řidiče“ (citelnou čístkou – třeba 50 až100 euro) tak provozovatele, pokud řádně neproškolil „řidiče“. Špatně zaparkovanou odtáhnout na „shromaždiště, po provozovateli požadovat úhradu za „úklid“ + pokutu. A bude za chvíli pořádek.

Graylag
Host
Graylag

osobně bych nebyl tak striktní v požadavku „koloběžky na silnici“. Protože a) jízda po silnici může být stejně jako na kole o život a b) není chodník jako chodník (je rozdíl 2,5m široký chodník s minimem lidí a 1m chodník plný lidí). Lepší by bylo zavést pravidlo „po chodníku nejezděte jako prasata“. A dát MP a PČR autoritu to vymáhat. Pokud policajt řekne, že je jízda konkrétního člověka po chodníku nebezpečná, bez dalších diskuzí pokuta. Problém tohohle postupu je jen, že stojí na subjektivnosti posouzení policisty. Pokud se ale budou chovat slušně (tedy ne snažit se rýžovat na pokutách), snad… Číst vice »

jva
Host
jva

Když je na silnici jízda o život, vjedu na chodník, kde jsem kingem? Kdo sleduje provoz kolem sebe, na silnici problém nemá. Jenže když vleze na vehikl bez základního vybavení a se sluchátky na uších, je to jen jeho hazard (já mám na kole zrátko, pravidelně do něj mrknu a třeba mimo jiné mi to umožňuje vyhýbat se kanálovým vpustím, nerovnostem či bordelu u krajnice).
Posouzení policisty – to je právě průšvih zdejšího vymáhání zákonů. Co je psáno, to je dáno, okolnosti můžou mít vliv maximálně na výši trestu, nikoli na to, zda trestat či ne.

Graylag
Host
Graylag

Pokud jedu na chodniku s chodci rychlostí 6-10 km/h, jsem schopen řešit téměř libovolnou situaci (a je jedno jestli na kole nebo koloběžce) a i v případě srážky to skončí nejhůře modřinami a odřeninami. Pokud pojedu po silnici, tak bez ohledu na mou rychlost pojedou kolem auta rychlostí o alespoň 20 km/h rychleji (pokud se tedy nebavíme o vysloveně malou cestu mezi domy) a i sebemenší kolize může navzdory chráničům vést k ohrožení života. Takže ano, budu jezdit po chodníku pokud se na silnici budu cítit ohrožený. Ne, nebudu jezdit jako king, ale pojedu pomalu a opatrně. A pokud je… Číst vice »

Karel
Host
Karel

Tak hlavně ve městech většinou moc silnic ani nemáte, v Praze skoro žádné.