Praha vypoví memorandum s koloběžkami Lime kvůli nedodržování dohod
Spory mezi Prahou a společností Lime provozující sdílené elektrokoloběžky v Praze pokročily do nové fáze. Město chce vypovědět memorandum o
Spory mezi Prahou a společností Lime provozující sdílené elektrokoloběžky v Praze pokročily do nové fáze. Město chce vypovědět memorandum o spolupráci uzavřené za minulého vedení. Důvodem jsou stížnosti na chování uživatelů koloběžek.
Praha dnes chystané ukončení memoranda oznámila v tiskové zprávě. Podle náměstka primátora Adama Scheinherra reagují na stížnosti Pražanů a apel radnice Prahy 1. Mezi stížnostmi se opakuje jízda po chodnících, špatně zaparkované koloběžky a půjčování koloběžek lidem pod vlivem alkoholu.
„Vedli jsme se společností Lime mnoho jednání, kde jsme jasně říkali, že společnost musí přijímat zodpovědnost za to, co jejich zákazníci s koloběžkami dělají. Navzdory tomu stále řešíme, že před koloběžkami musí lidé na chodnících uskakovat a zaparkované koloběžky zase brání průchodu. Pokud se tyto situace pořád opakují, nezbývá nám než zavést nová pravidla. První podmínka, kterou budu požadovat, je povinné pojištění odpovědnosti, aby byl při incidentu zraněný okamžitě odškodněn. Trvat budu také na homologaci koloběžek, aby byly způsobilé pro jízdu na silnici, a chci jasně vyřešit i podmínky pro parkování koloběžek,” řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Memorandum uzavřelo předchozí vedení města, podle Scheinherra ho nedodržuje a pravidla jsou příliš měkká.
Podle Scheinherra mohou být v budoucnu koloběžky skvělým nástrojem pro doplnění veřejné dopravy. „Se společností Lime jsem hledal cesty, jak by mohli Pražané koloběžky využívat, protože to může být v budoucnu skvělý nástroj k doplnění veřejné dopravy pro jízdu od domu k domu. Bohužel takový model nás teprve čeká. Největší problém vidím na Praze 1, kde jsou ulice už teď přetížené a koloběžky tam využívají hlavně turisté jako atrakci. Chodníky v Praze mají zůstat bezpečné, ne aby na nich lidé uskakovali koloběžkám a rodiče s kočárkem neměli kudy projet,” vysvětlil Adam Scheinherr.
Praha 2 už na společnost Lime podala trestní oznámení. Provozní manažer Lime Ondřej Široký sdělil ČTK, že firma městu navrhne novou dohodu. „Za rok provozování služby jsme získali mnoho zkušeností, a na jejich základě již připravujeme koncept nové dohody s městem, který zahrne veškeré nezbytné požadavky na zlepšení aktuální situace v Praze a dá jasná pravidla pro bezproblémové fungování služeb v oblasti mikromobility ve městě,“ uvedl.
Lime je v byznysu sdílených koloběžek největším hráčem na světě. Šéf firmy Joe Kraus v úterý na velké konferenci k mikromobilitě v Berlíně vyzval celý obor k dodržování pravidel a větší spolupráci s městy.
Two keynotes from a different league today at Micromobility Europe for me: @asymco and now @jkraus by @limebike.
Setting the agenda, with humility and vision at the same time. I got no job to hire the scooters for, and still, Joe’s speech resonated with me. #MME pic.twitter.com/Bo252BzPBR
— Roman Meliška (@_roman@mastodon.social) (@happy_roman) October 1, 2019