Praha v názvu pardubického letiště nebude. Klamalo by to cestující, řekli právníci
Nový Terminál Jana Kašpara Letiště Pardubice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Poslanec za hnutí ANO2011 Martin Kolovratník se začátkem tohoto týdne na facebooku svěřil s tím, že stále častěji přemýšlí o
Jezisi, co je to za cloveka ten Kolovratnik, porad chce neco prejmenovavat, zeleznici, letoste…
Zajímalo by mne, zda EBA odtajní, která právní kancelář ten rozbor udělala a zda je možné jej odtajnit – co v písemném vyhotoveni argumentují konkrétně. Že Praha je Praha a Pardubice jsou Pardubice víme asi všichni, v rozměrech větších zemí a mnohokrát zmíněné common practice jsou mnoha regionální letiště přiřazována k těm nedalekým dominantním metropolím (BGY, CRL, WMI, NYO, BVA aj.) vzdálených klidně i 150 km daleko. Pochybuji, že český právní řád je v tomto nějak unikátní (ač možná abych nebyl překvapen…) Pokud to EBA s letištěm PED mysli opravdu vážně (a to linka do Kalugy s dotacemi nebo bez… Číst vice »
Kolovratniku přestaň blbnout a už běž dělat něco užitečného
Zajímalo by mě, kdyby se Zastupitelstvo Hlavního města Prahy rozhodlo, že začne marketingově podporovat letiště, ležící v Pardubicích a začne ho považovat za partnerské letiště pro Prahu, zda by nějaký právník udělal bububu a Praze to zakázal jako klamání spotřebitele. A také by mě zajímalo, kde jsou nějaká obecně a světově přijímaná pravidla, že letiště musí nést název obce, v jejímž katastru leží a žádné jiné. Nebo třeba kdyby se Hradec a Pardubice domluvily a považovaly pardubické letiště za svoje společné, tak zda by to bylo stejné klamání cestujícího a obchodního partnera.
Kdysi jsme letěli z Prahy do Belgie, chtěli jsme do Bruselu. Ale letěli jsme do Charleroi, které má název Letiště Charleroi Brusel-Jih (francouzsky Aéroport de Charleroi Bruxelles Sud, nizozemsky Luchthaven Brussel Zuid Charleroi)… a cca 50 km od hlavního města. Blíž to bylo do Francie.
Diskuze se zvrhává. Doporučuji moderátorům najít cestu, jak každou diskusi po nějakém čase uzavřít. Navíc množství současně otevřených témat rozptyluje účastníky a celkově unavuje.
Už máme Hradubice, Pardec, Hradubickou, tak proč ne PRAHUBICE 🙂
A co letiště Frankfurt-Hahn, které je od Franfurtu taky přes 100 km? A je to oficiální název.
V Německu platí české zákony? Právníci jistě nezkoumali, jak to funguje v Německu.
A mimochodem, s Hahnem to jde s počtem pasažérů pěkně z kopce, zhruba -25% za pět let (a to ještě nejsou čísla za celý 2019, kdy to během roku vypadalo hodně špatně), navzdory subvencím od spolkové země. Takže parazitovat na známém názvu nestačí.
A co „Pardubice u Hradce a Prahy“? Případně, pokud by to bylo moc dlouhý, tak jen „Pardubice u Prahy“.
Nebylo by možné dostat do názvu Hradec Králové?
Třeba : Hradec Králové – Hradecké letiště – Polokoňow u Hradce Králové.
To je krátký a všechny pardubáky by to moc potěšilo 🙂
To je trapné a vtipné,jak se zamindrákovani Mechovaci,neustále vtiraji , i když o nich vůbec není řeč……😁😁😁
V HK mám kamarádku a narážky na Kradec/Polokoníci mám od ní zakázaný.
Tj. asi tak vše, co mám s Hradcem společnýho, takže si to netrefil….
Prostě doufal, že si toho cizinci nevšimnou a místo do Prahy poletí do Pardubic a peníze, které na levnější letence ušetří vrazí do dopravy z Pardubic do Prahy. Naštěstí to nejde, jinak by to byla vizitka České republiky horší jak směnárny a taxikáři dohromady.
Vůbec by mu někdo měl už konečně zatnout tipec, protože kudy chodí, tudy škodí.
Používat jméno Prahy pro letiště od ní dosti vzdálené je poněkud nešťastné. Navrhuji pro vytvoření jeho mezinárodního renomé název Letiště Václava Klause? 😃
Máte pravdu, je tam taky Václav. Nebo využít druhou část názvu pražského letiště: Letiště sv. Havla Pce. A tím potěšíte Hrad, resp. Milošova přisluhovače Duku. 😀
Tak tohle je zajímavá úvaha, hned sem si představil Zemana jako Palpatina 😀
Do vysoké politiky bych se nemíchal, tím bych si rozhodně neposloužil. Ale jak získá pardubické letiště věhlas? To je nasnadě – využitím názvy SEMTEX. Ale to by tam nikdo neletěl. 😀
Vybudujeme VRT přímo z Mošnova na Ruzyni a můžeme rovnou používat Prague Mošnov Airport. Ať se názvy Prahy drží v kraji Praha a nevměšují se tam, kde je nechcou.
Vy jste asi nepochopil, že tu Prahu v názvu chtějí Pardubice?
„nechcou“, pravil pardubičák
Divím se, že nikdo nezmínil letiště Paris Vatry, které je od Paříže krásných 150 kilometrů. Široko daleko je obklopené překrásnou venkovskou krajinou regionu Champagne, do Paříže z něj ani neexistuje přímé spojení a i přesto má Paříž v názvu.
To je naprostý nesmysl. Chtěl bych znát jméno té právní kanceláře, ať má z ostudy kabát. Možná by pomohlo i vyměnit ředitelku letiště…
Proč by to byl nesmysl? Je tu pět nebo kolik mezinárodních letišť a jedno bude parazitovat na již zavedené části názvu letiště jiného bez relevantního důvodu (je 100 km od Prahy), proč by se podle Vás nemohlo letiště Praha skutečně bránit proti takovému narušení hospodářské soutěže? Ta advokátní kancelář tu není od toho, aby mazala zadavateli med kolem úst, ale aby udělala seriózní rozbor s vyhodnocením všech rizik a ta tu bez debat jsou. Žádný rozumný právník by v tomto případě nešel do rizika tvrzení, že je to v pořádku.
procpak ta svetova a zavedena kancelar neradi i letistim v Londyne, Parizi, Stockholmu nebo Moskve? a procpak tem prazakum nerekli, ze se nemaji jmenovat Vaclav Havel? taky jsem ho tak nikdy nepootkal a proto to povazuji na klamavou reklamu…
Brána do Prahy… Takže Pardubice – Prague Gateway. To už je skoro jako London Gattwick 😀
Cpát stůj co stůj do názvu pardubického letiště Prahu by bylo jako cpát do názvu letiště Praha-Ruzyně např. Kladno.
Nebylo, Prahu tam chtějí nacpat kvůli marketingu, protože lidi hledají spojení do Prahy, ne do Pardubic, nebo do Kladna.
Omlouvám se, ale je opravdu nutné neustale opakovat: „Výrazný pokles vysvětluje letiště zrušením linky Ryanairu do Londýna a ztrátou charterových letů společnosti SmartWings“?
Neustálá snaha maximálně dehonestovat výkony tohoto letiště už začíná být únavná… Ona je to totiž realita, takže jak jinak by to mělo letiště vysvětlovat? Evidentní dlouhodobé averzi autora článku k regionálním letištím v ČR lze do jisté míry rozumět, prostě je považuje za zbytečná, což je jistě názor, na který má právo a nechci mu toto právo upírat, ale chtělo by to trošku nadhledu a profesionality.
1.Podívejte se na autora
2. Proč nekleslo loni z těch samých důvodů Brno?
3. Dehonestaci letiště zvládá sám management za podpory dozorčí rady složené z odborníků typu hokejový komentátor.
Tak na tohle už musím reagovat.To, že se osobně nesnášíte s poslancem Kolovratníkem (který není členem žádného orgánu letiště) a jeho stranou by nemělo ovlivňovat objektivní zpravodajství. Bohužel tomu tak je a navíc prostě uvádíte zcela nepravdivé údaje.. 1. Letiště Pardubice nikdy nedostalo žádnou dotaci na provoz na rozdíl od Brna ( v 2017 21 mil.Kč a Ostravy (v 2018 45 mil.) Navíc Ostrava měla dostat 800 mil v průběhu 4 let na přímé dotování linek.My si svoje linky financujeme sami.I přes přímé dotace je i Ostrava ztrátová.A Brno v jediném roce udělalo ztrátu jakou PED neudělalo celkem za celou… Číst vice »
Nikdo to nebude číst, máte to moc dlouhý. On má ten Sůra pravdu, mnoho keců, skutek utek.
Pane Juchelka, jste to Vy osobně, co platí ztrátu letiště ? Pokud by jste to měl platit ze svého, chtěl bych potom číst Váš komentář. Máte superterminál k ničemu, dlouhodobě prázdné letiště. To je výsledek práce řízení managementu a realita s jednou linkou. PED se staly jakýmsi aeroklubem s proinvestovanými desitky milionů a stále ve ztrátě. Další, je jen omáčka o výmluvách …stačí?
Tolik lží v jednom příspěvku:) ad 1 Výroční zpráva uvádí, že existuje shoda mezi akcionáři částečně kompenzovat ztrátu z loňského roku navýšením základního jmění o 11,9 milionu korun a posílit vlastní kapitál částkou 29,1 milionů korun. Podle pozvánky na valnou hromadu mělo být nakonec základní jmění navýšeno o 45 milionů korun. Chápu, že to není dotace, furt to jsou peníze, o které žebráte, protože nemáte na to si vydělat ad 2 QS zrušily velkou část letů, proto i letos klesly. Není to o nějaké předistribuci. Cestovky v řadě případů našly pro lety z Brna jiného dopravce. Proč jich nenašly tolik… Číst vice »
1. Akcionáři se dohodli kompenzovat částečně ztrátu vzniklou dvouměsíčním uzavřením dráhy ze strany armády !! – ve výši pouhých 5 mil. Ostatní peníze jsou investiční ( vybudování parkovišť, bezpečnostní prvky, technika apod) 2. QS – protože i pro cestovky bylo snadnější vzhledem k poloze přesměrovat klienty třeba na PRG než shánět další kapacitu na napnutém trhu (uzemnění B737max) – nevýhoda blízkosti Prahy. 3.EIA – ano, je to tak. 4. Jednání s Kalugou stále probíhají. Snaha je , aby se linka obešla bez dotace, případně aby byla minimální a krátkodobá. To co je v zápise jako informativní zpráva byl pouze nějaký… Číst vice »
ad 1: poskytlo ministerstvo financí jako akcionář Letišti Praha nějaké investiční peníze na rozvoj? Ano, nejsou to přímo dotace, ale jsou to další veřejné peníze, které letiště polyká.
ad 2: chápu
ad 3: tak to pak celé letiště dává ještě větší smysl-)
a já furt kde jsou peníze na opravu tratí a na provozování lokálek … v luftě 😀
1) Autora na mobilu vidět není.
2) Srovnávat BRQ a PED úplně nelze, Brno je ve zcela jiné situaci jak z hlediska postavení na trhu, spádové oblasti, tak i poptavky. Proto by si TVS nemohlo dovolit zrušit letní chartery a přesunout odlety pro CK (resp. spojit plánované odlety) do PRG. Stejne tak RYR by si neodpálil tradiční a velmi profitabilní linku do LON.
A opakuji. Nemám averzi k regionálním letištím, jen k neschopný lidem,jejichž činnost musím doplácet ze svých daní.
Tak běžte dělat investigativní novinařinu. To, že nemůžete cítit ANO jsem si už taky všiml a jak píše pan Juchelka, nemělo by to ovlivňovat vaší objektivitu. Články děláte super, ale nepleťte zde přílišnou politiku nebo se to zde za chvíli všem zhnusí.
Tak pan Sůra jasně píše, že letiště má propady v cestujících a nic tam nelétá- co je na tom politického? Prostě management to neumí a o PED není zájem. Hlavně, že je tam tak potřebný terminál- k ničemu.
Aniž bych měl potřebu hájit management letiště, na základě čeho posuzujete jeho neschopnost,resp. že to neumí? Máte nějaké zkušenosti s provozem regionálního letiště? Víte vůbec, co to obnáší?
Co je na textu o propadu cestujících politického?
To by mě zajímalo, kolik na těch daních platíte, že Vás to tak bolí
Vaše starosti bych chtěl mít:-)
Zase to ANO to je váš problém pane.
1) kolik platí není podstatné, ikdyby platil jen sociální „pojištění“, tak jsou to peníze do státního rozpočtu a z toho jsou peníze krajům a městům.
2) Je novinář, neptá se jen za sebe.
Pane Sůro, aniž bych měl potřebu hájit management pardubického letiště (i když osobně větší problém vidím v akcionářích), na základě čeho posuzujete jejich neschopnost? Máte nějaké zkušenosti s provozem regionálního letiště? Víte vůbec, co to obnáší? Obávám se, že jste nikdy neměl možnost byť jen zprostředkovaně nahlédnout do toho, jak probíhají jednání o zavedení nových leteckých linek na takové letiště a jak dlouho trvá, než se taková linka domluví. Ono i v té Praze to není jako houska na krámě, vždyť jen jak dloho se řeší třeba celoroční spojení do USA… Neustále zdůrazňujete, že na jejich činnost musíte doplácet z… Číst vice »
Za management mluví výsledky. Ty ten současný zjevně nemá.
Co by pro vás byly výsledky nebo jak vy byste definoval schopný management regionálního letiště?
jak jako do Londyna? to najednou neni klamava reklama? vzdyt QS leta jenom do jakehosi mestecka Stansted nebo co…
Hm, fakt mám problém najít v článku tendenčnost, natož politiku. Informuje o faktech, citové či politické zabarvení si tam přidávají, omlouvám se za ten výraz, potrefené husy. Osobně bych proti většímu využití PED jako vstupní brány do Prahy nic neměl, kdyby existovalo přímé vlakové spojení z Prahy na PED, pro mě, Pražáka, by to bylo dostupnější než PRG. Každopádně – 250k cestujících ročně?! To je pět dní (zprumerovano) provozu PRG. S tím se díra do světa udělat nedá. Stejně tak, pokud vám armáda může na dva měsíce zavřít runway. Obávám se, že s těmito parametry zůstane PED vstupní branou do… Číst vice »
Tak oprava dráhy se dělá občas na každém letišti. Problém je, že nemůžeme ovlivnit termín na dobu, kdy je nejméně bolestivé.
Dříve se mluvilo o kapacitě až 500 000 a ředitelka výslovně řekla, že jde odbavit i více cestujicich než 500 000. A i když Eia byla dělána na pouhých 250 000 cestujících, mělo by jít počet navýšit(alespoň v to doufám-nejsem odborník), jinak by byla investice do terminálu zcela zbytečná.
Terminál těch 500 tis. v pohodě zvládne. EIA samozřejmě brala v úvahu i provoz na vojenské části v té době.
Takže pro kapacitu 250+ tis. bude muset armáda vyklidit letiště, nebo jak to mám chápat?
Ne, máme povolený počet pohybů na 18 denně, což by při B737 dalo i 600 tis. cestujících. Ale jde i o příjezdové komunikace apod. A taky o armádní provoz. Vždy to musí být v souladu s armádou.
Ne všechna letiště jsou opravdu přejmenovaná. Například
Girona se například jmenuje „Aeroport de Girona – Costa Brava“
Bergamo se jmenuje „Letiště Orio al Serio“
Treviso se jmenuje „Aeroporto di Treviso“
Letiště často přejmenovávají nízkonákladovky typu Ryanair nebo Wizz Air.
Tady nejde o název, ale aby se to objevilo ve vyhledávačích typu letuska.cz, když někdo hledá let do Prahy. Když začnete hledat např. Milán, našeptávač Vám začne nabízet na výber Milan all airports, Malpensa, Bergamo nebo Linate.
a pritom do toho sileneho limitu vzdalenosti, ktery pouzivaji lowcosty, by se klidne v Milanu veslo i LUG 😀
Tady je oficiální web letiště, které leží v katastru obce Orio al Serio a celý oficiální název je Il Caravaggio Orio al Serio International Airport
https://www.milanbergamoairport.it/it/
Takže žádné nízkonákladovky, ale provozovatel letiště.
Podle Vás by se tam nemělo používat ani to Bergamo, protože letiště v Bergamu vlastně neleží?
coz o to … napad to byl desny … horsi ale je, s cim ten moula kolovratnik prijde ted….
mam obavu, ze posledni slovo jeste nerekl.
nikdy jsem nepochopil, proč by měly mít Pardubice v názvu Prahu
Když něco neprosperuje, neměl by se hledat důvod v názvu .. Spíše se zamyslet nad poskytovaným servisem , dostupností . povědomí na sítích atd.. To učitě panu poslanci Kolovratníkovi pomalu dochází . Zkoušet si „ukrást“ trochu lesku Prahy je dost sporný počin
Řekl někdo těm právníkům že takových letišť, které mají v názvu větší město, ač jsou vzdálené 100km+, jsou v Evropě desítky? (Bergamo, Luton, Girona, Charleroi, Beauvious, Sandefjord, Treviso, Skavsta……)
Jenže tato letiště se nemají ve svém názvu větší město. Girona se jmenuje „Aeroport de Girona – Costa Brava“, Bergamo se jmenuje „Letiště Orio al Serio“, apod…
Letiště Aglio olio? 🤪
Ok, s tou Gironou máte pravdu. Bergamo ale je Milano-Bergamo, Orio al Serio je něco jako u nás dříve Ruzyně – obec bezprostředně u letiště. Jmenují se tak i samotné webovky letiště.
Koneckonců jde hlavně o to jak letiště nabízejí aerolinky. Kdyby Ryanair psal Praha-Pardubice jako u všech výše zmiňovaných, letiště může jen získat. Ale patrně to u nás – narozdíl od jiných států – nejde.
Ano, letiště samotná letiště název velkého města neobsahují. Ale aerolinky je takto nabízejí.
Mám pocit,že až příliš často o věcech v dopravě nerozhoduje potřeba občanů a ani vláda, ale nějaké právnické kanceláře, které si věci mezi sebou přehazují jako brambor.Jako by nešlo o soutěže dopravců atd, ale o soutěž mezi právníky.
Vy jste to vůbec nepochopili. To bylo myšleno jako klamání nepřítele. Když nás bude chtít vybombardovat třeba soudruh Putin, Aj-K*nda nebo Kim, tak to vysypou v Pardubicích, což nebude žádná škoda, protože to letiště je jen pijavice peněz daňových poplatníků (stejně jako ty Budějice, Ostrava a další) a v to Praze v klidu přežije.
Pardubičtí doufám prominou (pražák nejsem).
Pardubice jsou 100 km od Prahy pane Kolovratníku. Dobrý den.
Mínusy za to že jsem napsal pravdu🤣
Mohli by prejmenovat mesto – Pardubice u Prahy. A jako bonus by odpadlo posmesne Pardubice u Hradce 😀
A nebo se stát městskou částí Prahy. Praha – Libeň, Praha – Smíchov, Praha – Hostivař, Praha – Zličín, Praha – Pardubice, Praha – Lhota.
Praha – Brno…
To nejde, už je Wien – Nord
hmm, ja bych spise navrhoval Pardubice u Hradce u Prahy…
A takové Brussels South Charleroi Airport klamáním spotřebitele není? https://www.brussels-charleroi-airport.com/en Jen se ptám, osobně bych nechal název Pardubice beze změny. Ale z Charleroi je to do Bruselu 60 km po dálnici a město samotné je zhruba dvakrát větší než Pardubice. Nicméně odbavili loni 8 milionů cestujících.
…nebo obdobně Stansted, Gatwick a Luton více než 50 km od Londýna, Beauvais 85 km od Paříže a Bergamo, které leží 60 km od Milána a používá v názvu obě města. To v rozporu s hospodářskou soutěží není? Chtěl bych vidět argumentaci dané právní kanceláře, spíše to působí, že přání je otcem myšlenky…
Asi to vyhodnocovala právni kancelář Letiste Praha.
S takto striktní logikou by měl problém i Mošnov. Na rozdíl od Ruzyně nebo Tuřan není součástí města po němž se letiště jmenuje
Vlaková zastávka u letiště se jmenuje Mošnov,Ostrava Airport
ono je potreba rozlisovat.
nekteea (minimum) letiste se tak fakt jmenuji.
nektwra jsou tak jen brandovana.
a v nekterych pripadech nazev “vzdaleneho mesta” pouzivaji “kreativnejsi” aerolinky.
napr beauvais ve svem nazvu pariz nema.
A není spíš ustálené označení Pardubice u Hradce?
Spíš Hradec u Pardubic . Navíc se tam prý říká , že každé město má svou průmyslovou a odpadní zónu . Třeba Pardubice mají Hradec .
Já navrhuji starou variantu : Königgrätz
Hradec Králové – jih
Ten Hradec je kde . U Poznaně ?
zbytečné Letiště Praha východ??
Budějce tak Praha jih, Karlovy Vary Praha západ.
To je fakt. Když jedu někam totálně na šrot, tak bych si nechtěl koupit jízdenku do Prahy a skončit někde úplně v hajzlu 😀
Pojmenoval bych ho “Pardubice – zbytečně letište u Prahy.”
Řešení je jednoduché, neposlouchat a vyhodit dotyčné právníky.
Proč?
Protože Evropské obchodní právo, takovouto změnu názvu umožňuje. A je v nemalé míře uplatňována.
To jsou kašpaři, ještě se nabízí varianta, že by se přejmenovalo letiště v Praze na Pardubice.
,,nedaří vymanit ze ztrát a závislosti na dotacích“ a kolik miliard na dotace linek dostalo Brno a Ostrava ? Pár milionu v Pardubicích je kaluž toho co mají jinde…
Ano, provinční papaláši si mohou při vymýšlení nesmyslů kolem regionálních letišť opravdu zdatně konkurovat. Ty peníze pak chybí nám všem.
Kolik miliard dostalo Brno a Ostrava na dotace linek?
Tak do Mošnova jede vlak . To je pozitivní . A z Prahy zase létají lidi . Tak to nějak skloubit a máme Pardubice . Tam není ani vlak a ani lidi . To by Greta plesala .
Je to zavlečkované, i když s úvratí, ale městskou dopravou jste za cca 8 minut na hlavním nádraží.