dkv-spojujeme

Praha ustoupí od stavby tramvajové trati z Pankráce na Budějovickou

Vizualizace opravy ulice Na Pankráci včetně tramvajové tratě a nové zastávky. Foto: IPRVizualizace opravy ulice Na Pankráci včetně tramvajové tratě a nové zastávky. Foto: IPR

Nová tramvajová trať bude končit za stanicí metra Pankrác.

Pražský magistrát zřejmě ustoupí od prodloužení tramvajové trati z Pražského povstání přes Pankrác až na Budějovické náměstí. Se záměrem totiž nesouhlasí radnice Prahy 4. Tramvaje namísto toho budou končit před poštou na začátku Budějovické ulice na Pankráci. ČTK to dnes řekli místostarosta Prahy 4 Zdeněk Kovářík (ODS) a technický ředitel dopravního podniku (DPP) Jan Šurovský. DPP nyní zahájil prodloužení trati ulicí Na Pankráci mezi křižovatkami s ulicemi Na Veselí a Hvězdova.

Za městskou část mohu říct, že od hlavní pošty (tramvajovou trať) dál v žádném případě. Máme tam 450 parkovacích míst, což je samozřejmě nemožné nahradit. Pro to prodloužení ani není dopravní důvod,“ řekl Kovářík. Radní loni schválili urychlení přípravy stavby. Pošta leží u křižovatky ulic Budějovická a Na Strži.

Rozpracována je nyní studie, která zatím nebyla finálně schválena městem, podnikem ani radnicí. „Blížíme se ale k dohodě a už tam jsou jenom drobnosti typu, jestli má být přechod široký o půl metru víc, nebo o půl metru méně. To jsou, skutečně, bych řekl už detaily,“ řekl Kovářík.

Šurovský řekl, že město a Praha 4 se shodly na prodloužení ulicí Na Pankráci a dál k poště. „Shodli jsme se, že to má smysl jak pro místní, tak i pro dálkové vazby. Dál je to ale skutečně konfliktní záležitost kvůli parkování a ani to, tedy, není úplně akutní,“ řekl. Zmíněnou studii chce podle Šurovského podnik co nejdříve dokončit a předložit vedení Prahy k projednání.

Mapa trasy tramvaje mezi stanicemi Pražského povstání a Budějovická.

Mapa trasy tramvaje mezi stanicemi Pražského povstání a Budějovická.

Před poštou by v budoucnu nevznikla klasická tramvajová smyčka, ale úvrať s jedním ostrovním nástupištěm. U něj by tramvaje zastavovaly a na střídačku odjížděly. Cestující by zde mohli přestupovat na metro D. Další zastávka by vznikla před obchodním centrem Arkády, kde by byl přestup z tramvaje na metro C.

Podle původních plánů měly na 1,5 kilometru dlouhé trase vzniknout tři zastávky, a to Pankrác, Zelená Liška a Budějovická. Na Pankráci a Budějovické měl vzniknout nový přestup mezi tramvají, autobusy a metrem. Náklady byly odhadovány na 700 milionů korun.

DPP již začal se stavbou trati na Pankrác ulicí Pražského povstání. Na začátku úseku DPP vybuduje nový kolejový trojúhelník kvůli odbočce tratě k vozovně Pankrác, na konci úseku vznikne kolejový přejezd a nová tramvajová zastávka Pankrác určena současně pro nástup i výstup cestujících. Výstavbu nové tramvajové tratě ke stanici metra Pankrác DPP realizuje současně s rekonstrukcí stávajícího úseku tratě v ulicích Na Veselí a Soudní. Obě stavby plánuje DPP dokončit do 27. listopadu 2020, těsně před zimní technologickou přestávkou.

První kolejový přejezd v Praze

Chceme nadále vracet tramvaje do oblastí Prahy, kde historicky jezdily, a kde z pohledu počtu cestujících dávají smysl. Konkrétně zde budeme trať navíc potřebovat pro náhradní tramvajovou dopravu během výluky stanice metra Pankrác C kvůli stavbě nové stanice Pankrác D. Proto chceme prodloužení tramvajové tratě zrealizovat co nejdříve, ještě před zahájením výstavby stanice metra Pankrác D,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Podle Šurovského je nová trať unikátní tím nejen proto, že vede přesně ve stopě historické tramvajové tratě, která byla opuštěna v roce 1974 v důsledku zahájení provozu metra na trase C a prosazování tehdejší koncepce provozovat v Praze jen metro a autobusy. „Druhé unikum je, že budeme na jediném místě v Praze v pravidelném provozu trvale využívat kolejový přejezd. Bude to právě v nové tramvajové zastávce Pankrác,“ uvedl Šurovský. Příští rok na jaře DPP plánuje rekonstrukci stávající tramvajovou trať také v ulicích Na Pankráci a v Táborské, tj. v úseku od křižovatky ulic Na Pankráci a Na Veselí po křižovatku Táborské, resp. Vladimírovy a Nuselské ulice.

S pravidelným využíváním nově vybudovaného úseku tratě ke stanici metra Pankrác DPP počítá na konci jara příštího roku. Do té doby DPP plánuje nový úsek využívat pro náhradní tramvajovou dopravu. Další prodloužení tramvajové tratě Praha a DPP plánují přes křižovatku s Hvězdovou ulicí dále přímo ulicí Na Pankráci, kde by před Arkádami Pankrác byla zřízena definitivní zastávka Pankrác, situována v ideálním centru lokality s krátkou přestupní vazbou na současnou stanici metra C a budoucí stanici metra D. Trať by dále pokračovala na začátek Budějovické ulice, kde by podle plánu byla před křižovatkou s Bystřickou ulicí umístěna konečná zastávka řešena jako úvrať pro ukončení obousměrných vozů. Zastávka bude sloužit místní obsluze i k docházce na přilehlou poštu a obchodní vybavenost.

Minulost tramvajového provozu na Pankráci a v Krči

Tramvaje začaly na Pankrác jezdit před 95 lety díky prodloužení tratě z Nuslí na dnešní náměstí Hrdinů. O 5 let později, 29. května 1930 byla trať prodloužena z náměstí Hrdinů přes Lísek (později nazývaný Budějovické náměstí) až na Kačerov. V roce 1938 byla zprovozněna větev Budějovické náměstí – Ryšánka. Původní tramvajová trať vedla až po autobusové nádraží Pankrác ulicí 5. května, ale v důsledku stavby jižní části magistrály a dálnice D1 byla přeložena do paralelní ulice Na Pankráci. Zprovoznění trasy C pražského metra a prosazování koncepce MHD postavené na metru a autobusech znamenal konec tramvajového provozu v oblasti Kačerova, Krče, Budějovického náměstí a Pankráce obecně. Zvláštní kapitolou je zrušení tramvajového provozu na Ryšánku. Tato trať byla ještě v roce 1967 nákladně zrekonstruována, o tři roky později byl provoz na ní kvůli výstavbě metra (mostu Antala Staška) dočasně přerušen. Nikdy se však už nevrátil, protože na samotném mostě nebyly položeny koleje. Dalších zhruba 30 let tramvajová trať v oblasti Pankráce chátrala, než byla zlikvidována. Jediným funkčním zbytkem, který zůstal po 95 letech do současnosti, je provoz z Nuslí k vozovně Pankrác. Aktuálně obnovovaný úsek má stavebně charakter rekonstrukce trati, která sloužila jen přibližně 3,5 roku.

ČTK + Zdopravy.cz

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp praha Top tramvaj Pražského povstání - Pankrác - Budějovická
187 komentářů