Praha testuje nový zastávkový označník, ukáže časy příjezdů i mapy okolí
Nový označník zastávky MHD v Praze na Palackého náměstí. Pramen: ROPID
Nová ikona Prahy? Označník zastávky navrhli designéři ze studia Olgoj Chorchoj.
Chtelo by to jeste mensi upravy… tedy dat tomu cervenozlutou barvu,… misto toho L, by tam mohla byt znama klasicka lista, ktera zobrazuje i dalsi moznosti jako preprava kol apod.,… Cisla linek bych dal pod nazev zastavky, coz je nepochopitelne jen na jedne strane…
Stejny oznacnik resp. jeho horni cast by mela byt i u vstupu do metra, symbol v modrem ramecku by byl symbol okridleneho M,…
Barvy by meli byt kolem symbolu zastavky zluta a bocni pruh zluty, jinak cerveny…
Jinak cisla linek by meli byt elektronicka, tak aby umoznovali v provozu i menit v zavislosti na vylukach, stejne tak jizdni rady…
Podobne jako na testovacim sloupku u DPP…
Tohle mohla byt skvela vec pred dvaceti lety, dnes, kdy ma temer kazdy chytry telefon, mapu ma tedy stale v kapse a lehko si najde libovolnou informaci, je to vcelu zbytecne plytvani penezi danovych poplatniku.
Označník je designovo fajn, ale trochu ma trápi, že sa nedokážeme oprostiť od chýb minulosti: – Vo výške očí zbytočný dlhý text, ktorý NIKTO NIKDY nebude čítať – Komplikovaná tarifná matica, ktorú žiadny laik nechápe – Orientačná mapa siete umiestnená neprakticky vysoko, takže sotva plní účel – Lesklé sklo nad nepríliš dobre čitateľným displejom – Písmeno identifikácie zastávky nejde dobre vidieť z diaľky, a teda ide proti podstate orientačného systému A je večná škoda, že sa – aspoň na frekventovaných zastávkach v centre – nepoužíva e-ink displej namiesto papierovej vývesky. Zjednodušilo by to aktualizácie, mohlo by to zobrazovať len skutočne… Číst vice »
Zastávkový sloupek na bázi elektronického papíru je umístěn v zastávce Nádraží Vysočany před budovou DPP a stál prý 420 tisíc Kč. Dodala ho stará známá firma Xanthus, která už asi deset let sabotuje zveřejňování informací o aktuální poloze tramvají, a už se moc moc těší, že tyto zastávkové sloupky od ní bude DPP nakupovat po desítkách či po stovkách.
Těžko, běží VŘ na systém Galileo, Xanthus bude obejit stejně jako u busů.
Kéž by něco podobného instalovali i v Děčíně a ne ty velké obludy, které tam jsou dneska viz u hlavního nádraží..
na barvu se dá zvyknout, design beze změny, červená linka po straně cool, co nechápu je logo tam, potažmo busu aj dopr.prostředků v záhlaví totemu. někdo tady dole řešil barvu díky níž nejde na dálku mhd, mě (a je mi fuk kolik dislike dostanu) líbí piktogram co má na webu dep nebo ropid a pěkně velký na světlém podkladu (ne ze mi nápad ukradne nějaký chrchloj 🙂 a opět další kiks v podobě traficcounter ze strany totemu! stejný, jak ufonská anténka na „testovaném“ totemu před dpp na Sokolovské, to nejde tyto a jím podobné věci integrovat rovnou do totemu a… Číst vice »
To (L) u jména zastávky označuje co?
Stanoviště v rámci zastávky.
Přesněji zastávka v rámci uzlu, resp. zastávka v rámci skupiny zastávek téhož názvu. Ale dnes se i na ministerstvu dopravy sem tam vyskytnou experti, kteří nevědí, co je to zastávka a jak je definovaná.
V dobách předchapsových si DPP zastávkové sloupky v rámci uzlu interně rozlišoval písmeny: autobusové zastávky A, B, C…, manipulační M, N.., tramvajové P, R, S, T, dočasné X, Y, Z… A i poté, co bylo zavedeno číslování, se oba systémy interně používaly napůl souběžně. Občas to prosáklo i do nějakého značení nebo plánků pro veřejnost, že například na sloupku byla samolepka „nástupiště/platform A“. Ovšem pokud vím, tak zastávka Palackého náměstí ve směru ke Karláku mívala vždy písmeno R, nikoliv L. Takže kdoví, co to L má ve skutečnosti znamenat. Třeba to má význam jako L na vozidlech autoškoly – že… Číst vice »
Tedy nejen interně – především to bylo oficiální označování v licencích a v seznamu zastávek a popisu jejich poloh, který vedl magistrát jakožto dopravní a drážní úřad. Tedy vlastně to bylo ještě oficiálnější označování než to číselné, které se používá v CIS JŘ.
Interní označení tohoto sloupku je ale E nikoliv L.
L nikde v uzlu Karlovo náměstí není. Jen A-M (fakt mimo L) + 1 a 2 pro koleje v metru.
Viz otevřená data PID, kde v stops.txt je toto:
U237Z5P,”Palackého náměstí”,50.07323,14.41525,”P”,,0,,1,,E
Je možné, že se ta písmena teď každý rok mění, aby se v tom náhodou někdo nevyznal, ale původně mívaly tramvajové zastávky ve směru z centra vždy písmeno P a směrem do centra písmeno R, případné další pak S, T, U… Ta písmena se přidělovala v rámci jednoho názvu zastávky, čili Palackého náměstí byl jiný uzel než Karlovo náměstí.
Škoda, že si Praha nevšimla, že na Západě se už dávno používají barevná rozlišení čísel linek, protože je to snáze rozlišitelné….
https://busfrei.startbilder.de/1024/129641-vbz-haltestelle-zuerich-259490.jpg
No, tak to pak potes koste na takovych zastavkach jako Nem. Krc, apod… Myslim, ze je to jen o zvyku,…
Tohle může fungovat v malých systémech, kde je maximálně 5 až 10 linek. V Praze třeba u metra. Jinak v Česku a na Slovensku má spíš tradici barvou rozlišovat typ linky, přinejmenším denní od nočních, případně speciální linky od běžných atd. V Praze fungovalo barevné a grafické rozlišování tramvajových linek někdy do roku 1908, pak už bylo nutné přejít na modernější způsob.
A 50 odstínů šedi je co ? 😂
Zřejmě narážíte na někdejší pokus o barevné odlišení „metrobusových“ linek od běžných autobusových linek, kde ty metrobusové měly tu modrou barvu nepatrně fialovější a vypadaloto spíš jako chyba tisku. Nějak ten humbuk s „metrobusy“ vyšel nakonec úplně do ztracena, že?
Úplne by to stačilo tak, ako to má linková schéma PID: https://pid.cz/wp-content/uploads/mapy/schemata-trvala/Praha-linkove-vedeni_A1.png
Súbežné linky sa dajú združiť a ostatné odlíšiť. Vôbec žiadny problém ani v pražských reáliách.
Kdo chce hleda zpusoby, kdo nechce vymyslel IPR
Mhd ve svycarsku je nemoderni? O zajimavy poznatek. Bezte jim to rict
V rámci MHD v Zürichu se barevné rozlišování linek používá pouze u tramvají (a trolejbusů), přičemž běžných tramvajových linek tam mají asi 15 a trolejbusových 6. Autobusové linky jsou v plánku značené všechny stejnou barvou a rozlišované jen číslem. Ovšem třeba linky 4 a 9 nebo 2 a 15 mají stejnou barevnou kombinaci, rozdíl mezi linkou 12 a 14 je špatně zapamatovatelný (bílé písmo na bleděmodrém pozadí versus černé písmo na bleděmodrém pozadí, což se na barvě čáry v plánku sítě vyjadřuje špatně) atd. Prostě jenom ještě nedozráli k tomu kroku, ke kterému Praha dospěla v roce 1908. Ale u… Číst vice »
Máte 26 unikátních, snadno rozlišitelných, neblednouchích barevných odstínů? Navíc pozor na linkové vedení, aby se moc nemíchaly blízké odstíny!
Jako tenhle systém měla donedávna (dokud jezdily ceduláky) Plzeň. Ale i ta od něj ustoupila. Barevné rozlišování má význam pouze pro typ spoje (tram, vlak, bus), ne konkrétní linku. Ani na vámi protěžovaném západě jsem si v některých zemích tohoto jevu nevšiml (UK, NL).
Barevné rozlišování má význam pouze pro typ spoje (tram, vlak, bus)
V Bruselu je jednotná číselná řada od 1 do už nevím kolika (ale vybavuji si tramvaje 82, 91, snad 94…), kdy je promícháno vše: linky 1 a 2 jsou metro, 3 a 4 jsou metrotramvaje (normální tramvaj, ale jezdí častěji a jsou na ní nasazeny 7článkové Bombardier Fleixty), 5 a 6 je metro, 7 je zase metrotramvaj, 8 snad taky, pak je díra, pokračuje se 12, což je autobus na letiště, a pak je to chaotická směs busů a tramvají.
Takže „jde jen o zvyk“.
„Časy příjezdů“ cestujícího asi moc zajímat nebudou, lidé na zastávce většinou spíš chtějí nějak odjet. Ale jak vidím na tom šedivém neviditelném displeji, ve skutečnosti tam není ani čas příjezdu, ani čas odjezdu, ale opět jen náhodně vygenerované číslo, takže to vyjde nastejno.
A to L v kroužku je taky skvělý nápad. To vypadá spíš jako nějaká značka copyrightu nebo ochranné známky a žádného normálního cestujícího nenapadne, že to asi má být označení nástupiště. Jednou se v Praze značí nástupiště čísly, podruhé zase písmeny, asi aby v tom bylo víc chaosu.
Je-li to číslo vygenerováno polohou tramvaje, tak zcela jistě není náhodné. Trojka přijede za 5 minut je, doufám, docela srozumitelná informace. Předtím tam nebylo nic takového.
Vždyť to známe už ze spousty zastávek. Buď tam tři minuty visí údaj „za 1 minutu“, ačkoliv žádná tramvaj není v dohledu, nebo tam zůstane údaj o tramvaji, která už odjela, nebo jim nejbližší tramvaj úplně vypadne z databáze a ukazuje se tam až ta přespříští – a pokud z té tabule zjistíte, že tramvaj jede až za deset minut, tak si stejně na těch deset minut nemůžete nikam odskočit, protože nevíte, v kolik má jet – ten údaj, který jste si přečetl, za minutu už neplatí. A ještě k tomu ten údaj je nesmyslně zaokrouhlován nahoru místo dolů, čili… Číst vice »
Už zase?
IPR má zjevně úchylku na šedivou barvu a Olgoj Chorchoj se toho snaží využít.
ne na barvu odstínu RAL7018, v těchto barvách mělo být veřejné osvětlení, zábradlí, koše atd
Ještě poštovní schránky, výstražné dopravní značky, signály semaforů a brzdová světla bych dal v šedém odstínu RAL7018. A samozřejmě vodorovné dopravní značení, aby lépe splývalo s vozovkou.
Tu mapu by to fakt chtělo, nebo alespoň nějaké schéma zastávek. Kdo neví, odkud na Nových Butovicích jede 184 směr Motol, ten ji nenajde.
To si dneska snad každý radši najde ve svém mobilu, ne? A plán sítě MHD se kdysi vyvěšoval do infoskříní v přístřešcích JCDecaux, dokud ta plexiskla ještě byla průhledná a zámečky vývěsky nebyly rozbité. Čistit plexisklo ředidly nebo drátěnkou není úplně dobrý nápad.
Přesně. Ať si 80letá babka místo hrnců radši koupí xkovýho iPhona a až si vnuk přijede pro prachy, ať ji tam nainstaluje Idos nebo Google mapy. Any dojela, až pojede do Motola na vyšetření… 🙂
Taková babka nejspíš ani nebude moc študovat miliony „nějakých schémat zastávek“ vylepených po sloupku a v okolí a nebude teprve na zastávce zkoumat, kde vlastně ta nemocnice je a co tam jede.
Co na tom chtějí testovat?
Vždyť u téhle verze je hned jasné, že to nejde z dálky vidět, takže dlouhodobý test na výdrž bude mít cenu až u úplně jiné zobrazovací technologie.
Promarněná příležitost 🙁
Olgoj Chorchoj ha xD ale teď vážně, vidět to moc není a nevím proč si nevzali příklad z Brna, kdy jsou červené diody velmi dobře viditelné.
Ty odjezdy jsou málo kontrastní. Měly by být vidět na vzdálenost nějakých 10 metrů. Takhle to nahrne lidi k předním dveřím. Místní budou vědět, ale těch ostatních není v Praze zrovna málo.
Což o to, v noci nebo v místnosti to vypadá pěkně. Ale na denním světle je to zatím fakt nepoužitelné.
To je ale šeredný…
U displeje s odjezdy bych ocenil místo LCD, LED matrix, jako je na tramvajích a autobusech. Z dálky je to lépe vidět, nebo alespoň LCD se silnějším podsvícením.
LED-DOT má ovšem tu nevýhodu, že po nějaké době začínají jednotlivé body zatuhávat. U jedoucího vozidla stačí, když se trochu otřese, a většina bodů se postupně srovná do správné polohy, ale zastávkový sloupek by asi musel mít zabudovaný nějaký vibrátor.
Vojta ale nic o DOT-LEDu nepíše, ten je už pár let výběhovou technologií. Nicméně i statických aplikací je na nádražích vidět dost a zasekávání mi tam přijde méně časté než na vozdilech, ty neustálé otřesy taky udělají svoje.
existují i ryze elektronické displeje. Těmi třást nemusíte.
Na zdopravy.cz se už dříve psalo, že na novém označníku se budou ukazovat i aktuální zpoždění tramvají. Nevíte náhodou někdo, zda už je známo, kdy informace o zpoždění budou dostupné i na koncových zařízeních připojených k internetu, např. na mobilních telefonech? U autobusů už to pár měsíců funguje, u tramvají stále nikoliv
To se to utrácí peníze za zbytečnosti.
Záleží na tom, jestli si kamarádi pana Stůje už dost nahrabali.
Netusite co tam tak kreativniho (krom barvy) Olgoj Chorchoj vymyslel???Protoze jak jsem pochopil tak obsah se resil v jinem projektu.
Černá barva označníku není zrovna šťastná, zastávka je zdálky hůře vidět.
U přístřešku nerozumím, proč je průchozí zezadu. Hůře tak chrání v případě deště nebo sněžení. Nevíte někdo jaký byl záměr? 🙂
Myslíte že hipsterům z IPRu záleží na pohodě cestujících?
Nejsem sice zrakově postižený, ale jsem hodně zvyklý hledat zastávky podle červené barvy. Že budou označníky takové nevýrazné tmavé je docela nepříjemná změna…
V Olomouci by ses ztratil, tam jsou označníky žluté. 😀 V Ostravě žlutomodré. 😀
Tedy v Olomouci i v Ostravě jsou označníky jasně viditelné, aby cestujícím usnadnili orientaci v prostoru. V Praze budou černé, protože ti, co o tom rozhodují nejenže nic neví o informačních systémech a veřejné dopravě, ale ani si nenechají poradit od jiných a hlavně nepřemýšlí. Ach jo… 🙁
A ve Zlíně zase modré s bílým textem. Komeťácké barvy 😀
Ostrava už taky zkouší černou..
Nejen označníky, i nová móda natírání zábradlí na černo je špatná, není to pořádně vidět a v noci už vůbec ne. Tradiční červeno bílé pruhy se asi nedávaly jen tak pro nic za nic. A upřímně nějak nevidím co designeři předvedli kromě toho, že je to nyní monolitický černý kvádr s několika obdélníkovými výřezy uvnitř, to fakt došla návrhářům fantazie?
Fantazii uplatnili u mastodontů na Otakarově a u DP ve Vysočanech. Tam je ten kvádr aspoň nevkusně zalomený.
Šedé zastávkové sloupky přece poznáte mezi šedými sloupy veřejného osvětlení a šedými sloupy trakčního vedení na šedém chodníku olemovaném šedým zábradlím podle výrazné šedé barvy. Barevné mohou být jen reklamy, kvůli nim tady to město máme.