Praha sjednotila rychlost na severojižní magistrále na 50 km/h

Magistrála. Foto: Jiří Matějíček / Wikimedia CommonsMagistrála. Foto: Jiří Matějíček / Wikimedia Commons

Po pražské severojižní magistrále se nově v úseku mezi Vinohradskou ulicí a Hlávkovým mostem jezdí obousměrně maximální rychlostí 50 kilometrů

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

To se takhle jednou nejvyšší soud usnesl, že řidič má povinnost rozeznat zastavěné území obce, ikdyž přijel po polňačce, kde žádná cedule není (čímž se hájil). Navrhuju tedy značky začátek obce neosazovat a 50 km/h měřit před místem neosazených značek „Začátek obce“. S dovoláním na výše uvedený výrok soudu policista přijel autem a naznal, že zde se stále (již) nachází zastavěné území obce. Pro otestování navrhuji obec Kaproun, mají tam železniční zastávku.

Otto

Opatření dovedu pochopit. Vyjíždění od nádraží bylo fakt nebezpečné a než se štosovat v i tak častých kolonách, je asi rozumnělší provoz rozmělnit. Nechápu ale, že po tolika letech se taková změna vyřídí obnažením sloupků se značkou rychlosti. Myslím, že by si to zasloužilo alespoň na měsíc umístit výrazné přenosné značky o změně, kterou na místě jen málo kdo zaznamená a jezdí podle letitého zvyku. Magistrála je navíc nosičem tolika reklam, že dopravní značky se jen těžko hledají. Pamatuji doby, kdy tam dopravní značky dokonce svítily a to byly světelné technologie ve srovnání s dneškem v plenkách. Dnes tam už… Číst vice »

LKB

Podle meho je treba hlavni magistralu oznacit znackami nejvyssi povolene rychlosti. Jinak je to neprehledne..

Zabakovec

Narodil jsem se v Praze a v 18ti se odstěhoval, autem přes prahu (ven na výlet, na víkend atd) nepoužitelné, mhd přeplněna(levná ano), bydlení cenově úplně mimo, nevím kam Praha spěje ale je to cim5dal tim horší narozdil od mnoha jiných evropských hlavních měst..

Leinad

Nebylo by lepší, kdyby mezi parametry auta patřila i tabulky rychlost-hlučnost a rychlost-emise, a místo 70km/h by se dávalo třeba 70dB 😀

Petr

Já na tohle nemám slušných slov. Fakt ne. Prostě zlatá Krnda. Investuje se na magistrátu čas a energie vůbec do něčeho jiného než buzerace a destrukce čehokoliv funkčního?

thegrid

No Krnda s tím začala, přidala tam pomazaná hlava semafor přímo před Muzeum.

Mosquit

On tam ten semafor něčemu vadí? Blokem je stejně křižovatka na IPP, kde průjezd tramvají a příjezd z Ječné udává možný poměr zelené vs. červené.
Pokud by semafor před Muzeem nebyl, auta se budou štosovat „až“ před křižovatkou s Žitnou, ale celková průjezdnost bude stejná…

skyisblue

Můžete říct, jaký semafor před Muzeem je nový a nebyl tam už dlouho? Před Muzeem (u VN) je odjakživa kvůli přechodu a je logický. Za Muzeem (u Vinohradské) je odjakživa, protože to je křižovatka, kde by bez semaforu nebylo možné napojit se na magistrálu. Zbytečný semafor je akorát na nové zastávce-retardéru Štvanici, ale to je už výmysl našich aktivistů, co vymýšlí tyto další nesmysly typu 50 kolem HN, omalovánky na Hlávkově mostě, které způsobují zpomalení a nebezpečné situace, protože jsou nepřehledné a žádný cyklista tam stejně nejede apod. Dnes už v těch místech nejde projet plynule ani o víkendu a… Číst vice »

Medvěd

A) Výborně, ucpat to město ! Zákazy, omezení, emise, poplatky . Pojede městem – méně aut ? Ne ! Pojedou jinými směry a ucpou další části města ! A to potom bude teprve mela….
B) Proč není městský okruh, aby se město dalo objet ?Proč nejsou velká záchytná parkoviště P+R, aby lidi jezdili MHD ?
C) Nedávno byl v TV pořad o tunelech v Praze a o Jižní spojce. Náklady na údržbu nejsou malé a dělalo by to mýto cca 30 Kč na auto.
D) Potom se nedivme radním, že takto reagují………

Jiří Kocurek

30 Kč na auto? Tak to je daň z benzínu… necelé 2 litry, protože ze spotřební daně se platí ještě DPH.

Zbyněk

Ad B) tak město se objet dá, do centra jezdí jen cílová doprava, nedávno se na SJM u Muzea dělal průzkum a drtivá většina aut má start nebo cíl jízdy uvnitř městského okruhu, čili jeho dostavba by se situací v centru nehla. A centrum se objet dá kapacitním okruhem Jižní spojka – Dobříšská – Mrázovka – Blanka – Holešovičky – Liberecká – Kbelská – Průmyslová. Takže mantra dostavíme okruhy a radiály a v Praze bude ráj na zemi u mě neplatí.

libcha

Neosazování značek upřesňujících maximální rychlost, i když jsou nadbytečné, je podle mě chyba. Já tedy nejsem bůhvíjaký řidič, ale zvlášť na tak složité silnici, kde řidič musí dávat pozor na auta před sebou, vedle sebe, za sebou, se snadno něco přehlédne. Už i tam obdélníková bílá tabulka Začátek obce v lese různých billboardů by vynikla více, kdyby na ní seděla ještě kulatá padesátka. Ze svých zkušeností na magistrále typicky nevím, jaká je povolená rychlost, když v každém momentu se různá auta kolem mě pohybují v rozsahu 40 až 80.

Ivan

Jako řidič musíte zvládat sledovat vše, pakliže ne, měl byste vrátit papíry.

Tomáš V.

Ted jsem tyden jezdil ve Svycarsku. Znaceni rychlosti vsude a zcela jednoznacne. Mnohdy az nadbytecne (na rozdil od mnoha vylozene dementnich znacek u nas). Dokonce maji i jednoznacne oznacene hlavni silnice, vjezd z vedlejsi je VIDITELNE nakresleny na vozovce, takze za sucha se clovek vubec nemusi soustredit na premysleni, kdo ma prednost, proste si jede tak dlouho, dokud se neobjevi trojuhelnicky na vozovce… Vysledek? Cast pozornosti misto lusteni rychlosti a podobnych hovadin jednoduse venujete rizeni. Mne to takhle pripada spravne. Bohuzel to neni prave cesky pristup. Tady aby clovek premyslel, jestli je na silnici oznacene modre nebo zelene, jestli je… Číst vice »

Matěj

Všechny ty billboardy?!

Jiří Kocurek

Tachometr a zpětné zrcátko jedním okem, boční zpětné zrcátko druhým okem. Už nezbývá oko na sledování silnice před sebou. Odebereme silnici a už se bude dát řídit.

Jen tak

jak muzes nevedet, jaka je tam rychlost?

vzdyt to je elementarni znalost.

a pak se nemame divit, jak to vypada na nasich silnicich.

Mindrej Zebis

Zajimavy, ze masinfiru, co vjel 80 do 30 jsi obhajoval, ze za to muze SZDC, pac tam dala jen znacky a nedostal to osobnim rozkazem….

Mindrej Zebis

Dalsi vitezstvi ekofasisticke organizace Prazske matky nad zajmy slusnych Prazaku

Ferenc Futurista

Ale, jdi, ty brepto.

Mindrej Zebis

Moc dobre pamatuju, jak si to vydupaly z Budejovicky na Opatov, mezi kancelarskejma budovama. Klady 0, zaporu spousta.

Ketchup1970

Vždyť tam je 80km/hod ! Silnice pro motorová vozidla v obci . Ve směru do centra se ruší až značkou před Pankraci a ve směru z centra začíná značkou o kousek dal křižovatkou z Olbrachtovy. A část řidičů jezdí v rozsahu 50 – 60 km další skoro 70 a 80 málokdo . Omezovačku na 50 sundali dost dávno ale některým to nedošlo .

Mindrej Zebis

Ale ja nepisu, ze to tam zustalo, ja tvrdim, ze to tam ty Matky prosadily a nasledne odstraneni jen dokazuje, ze to bylo opravdu zbytecne, jak tvrdim.

Eda

Standardní alibismus HLMP: Nové značky na magistrále kvůli snížení rychlosti umisťovány nebudou. „Nachází-li se komunikace uvnitř města, vždy platí nejvyšší povolená rychlost 50 kilometrů za hodinu, pokud není uvedeno jinak,“ uvedla mluvčí. Jinými slovy, je nám zcela jedno že statisíce lidí jsou zvyklí roky tímto úsekem jezdit 70, jen potichu sundáme značku a hned budeme vesele vybírat. Jedna značka upozorňující na nové omezení by byla přece zbytečně drahá.. Z hlediska bezpečnosti je jistě mnohem lepší nechat pár měsíců lidi dál jezdit 70 a vesele pokutovat než udělat rozumné opatření, dát jednu jasnou značku a mít od začátku zajištěno že (většina)… Číst vice »

Panoramix

a bohužel to platí i obráceně; na příjezdu od Brna byli lidi zvyklí dobrzďovat na 50, protože kamery a radary; a jak tam sundali ceduli 50 a nechali jenom značku „silnice pro motorová vozidla“, tak spousta tupců si s tím neví rady a brzdí stále; nejlepší, když se pak sejde více takových tupců ve všech 3 pruzích a všichni hezky jedou pomaličku tam, kde je povoleno 80; takže souhlas, že jedna značka za pár tisíc oznamující zcela jasně nejvyšší povolenou rychlost by už nikoho nezabila a rozhodně by prospěla plynulosti a bezpečnosti provozu

AAA

Dneska už to svítilo na těch proměnných tabulích – aspoň k nečemu jsou. Asi feedback nebyl uplně pozitivní….

David

Tento krok kvituji, jakékoli omezení průjezdu centrem města je krok správným směrem. Doufám jen, že tam aspoň na přechodnou dobu umístí nějakou značku s padesátkou v žlutém podbarvení.
I když v českých podmínkách to spíš tipuji na policajta, se tučným štosem blokových pokut.

Jen tak

no jo, jenze diky snizeni rychlosti tam ta auta budou dele, tudiz emise stoupnou 🙂

stejne, jako v ulici v holesovickach … mistnaci chteli mensi hluk a smrad, vydupali si 50ku … a vysledek je vetsi hluk a vetsi smrad.

mgr.pavel

Hluk při nižších rychlostech je menší. Emise také.

thegrid

proč lžete s těmi emisemi?

mi3000

V Rakousku, v mnoha obcích v alpských údolích už přišli na to, že šedesátka rovná se nižší emisní zátěž než při padesátce. Světe, div se, všichni tam tu rychlost dodržují, nikdo si nedovolí jet rychleji. Žádní vyblikávači ani styl klobouk. Přechody rovněž na těchto komunikacích respektovány. Respekt jde do háje tím, že se staví pro provoz v daném místě nelegitimní přehnané omezení, anebo opatření jeví známky spíše buzerace či platební účelovosti. Dalším krokem pražských aktivistů bude radostné „vyhledávání“ lokalit, kam prásknou zónu 30. Při rychlosti 30 km/h jde z aut stejné množství emisí jako při dálniční rychlosti. Ano, Holešovičky jsou… Číst vice »

Dushan

Nížší rychlost znamená podstatné snížení hluku, to je nepopiratelný fakt. A zvýšení plynulosti naopak pomůže zvýšit i propustnost.

...

Jenže propustnost magistrály není limitována kapacitou komunikace, nýbrž naprosto nesmyslnými semafory u Muzea (kde existuje pohodlný podchod, vybavený eskalátory).

thegrid

Krnda přidala semafory a Hřib snížil rychlost. Další bude ubrání pruhu a vytvoření cyklopruhy zřejmě. Díky zastupitelům.

Jan Pytela

Podchod je z principu nepohodlný. To muzeum se neopravovalo jenom kvůli těm, co kolem něj jezdí autem…

...

Jezdit pomalu a stát v koloně je taky nepohodlné a mnoho lidí tu nemá problém to ostatním vnucovat jako jediný správný názor.

thegrid

Ale dokud není okruh není jiná možnost prakticky. Je to hlavní tah. Dokončete okruhy a pak si omezujte průjezdnost centrem. Bohužel. Takhle se to dělá počesku obráceně. Je to přece levnější zadat semafor spřátelené firmě, či sundat 70tku.

Jiří Kocurek

Nejvyšší propsutnost čtyřpruhu je při stabilní rychlosti cca 80 km/h. Takže snížení na 50 km/h jde proti tomuto.

*h8*

OMYL, “ jakékoli omezení průjezdu centrem města je krok správným směrem“ … to je pouze zas aktivistická mantra – správně má být formulace: „po zřízení vhodné objízdné komunikace je jakékoli omezení průjezdu centrem města krok správným směrem“.

Dushan

Objízdné komunikace mimo centrum exitují, račte se podívat do mapy.

Martin Hanzal

Tak mě poučte, kudy mám jet z D10 na D7, aniž bych kvůli tomu nevjel do širšího centra a nemusel kvůli tomu až do Záběhlic, nebo, v případě nákladní dopravy, až do Modletic. Přiznejme si jednoduše, že severní okruh chybí. Až ho dokončí, nechť Prahu třeba pro tranzit zcela uzavřou…

Kubrt

Jednak ty objízdné trasy jsou v případě Prahy dost děravé (nesouvislé) a druhak značnou část provozu v centrálním úseku SJM tvoří cesty, které mají start/cíl někde v oblasti Ďáblice/Kobylisy/Bohnice-Nové Město-Vinohrady/Vršovice-Pankrác/Krč, kde prostě tu SJM žádná objízdná trasa nenahradí.

Jiří Kocurek

OK, takže doprava může objet křižovatku u Mostu Barikádníků, stačí se podívat do mapy. Vy jste to neudělal, udělám to tedy za Vás. − Po Mostní ulici v Kralupech nad Vltavou. Dost blbé na tom je, že Mostní ulice vede těsně kolem náměstí a zkrz obytnou zónu. Toto řešení kompletně selhalo. − Přes Nelahozeves, po II∕608 a II∕616, s horskou prémií, v zimě pro kamion nesjízdné. Prakricky totálně k ničemu, tuto možnost uvádím pouze pro úplnost. − Pak lze Vltavu překročit po D8 u obce Vepřek. Zajížďka = více kilometrů => více dopravy. V případě, že se bude vracec na… Číst vice »

Tomáš Záruba

Až na to, že drtivá většina té dopravy není tranzit, takže „objezd“ je tomu k ničemu.

VRT

Přesně tak. Pokud vím, tak náklady na magistrálu nesmí a tranzit pod ocasem je max 10 %. Spíš míň. Takže plky o obchvatu jsou mimo.

Josef

„Důvodem je zlepšení plynulosti provozu, zvýšení bezpečnosti a snížení hluku.“ Ja myslim, ze primarnim duvodem je vyber vypalnyho za prekroceni rychlosti, predpokladam, ze nebude trvat dlouho a bude tam usekovy mereni, ktery doted neslo kvuli zmenam rychlosti vyuzivat.

Jen tak

tvuj problem, kdyz neznas pravidla.

Dushan

Bude-li tam úsekové měření, je to jedině pozitivum. Rychlost 70km/h přes prakticky hlavní centrum je neúnosná z hlediska bezpečnosti i emisí hluku a splodin.

...

Co je na ní neúnosného? Větší hluk produkují tramvaje, jízda rychlostí 70 km/h na zcela separované komunikaci alespoň neodvádí pozornost řidičů a o splodinách lze také úspěšně pochybovat, motory na pátý rychlostní stupeň při 70 km/h poběží efektivněji, než na třetí či čtvrtý při 50 km/h. Takže zbývá jenom aktivistovo přání „vyhnat auta z Prahy“, jenže v těch autech vždy sedí lidé, kteří se potřebují někam dostat.

thegrid

Logika studenta humanitních věd. 70km/h produkuje samozřejmě menší emise, o bezpečnosti nemůže být řeč, na té ulici se skoro nikdy nic nestalo a hluk sotva měřitelný (3dB). Co tam máte dál?

Jan Pytela

Doporučuji vám vyzkoušet si týden v bytě s okny přimo u silnice, na které je předepsaná sedmdesátka. Ten hluk na magistrále bude nesnesitelný, ať už tam bude jakákoliv rychlost, ale váš dojem, že auto jedoucí 70 km/h neprodukuje hluk, je poměrně bláhové. 3 dB není málo, v tom je podstata té logaritmické jednotky.

Jiří Kocurek

Tak to zkuste u tramvajové vozovny. Zjistíte, že ranní nájezd na linky … no budete asi chodit do práce jako první.

thegrid

A kolik lidí tam má dnes okna s obýváky do té silnice prosím? A kolik lidí tam díky neexistenci okruhu jezdí?

Jan Pytela

Kolony se tvoří mj. i kvůli tomu, že mistři světa jedou na ucpané silnici 80 s minimálními rozestupy a pak prudce dobržďují. V takové situaci je to úsekové měření podle mě ospravedlnitelné. Hezky velké značky a varování půl kilometru předem, a skutečně to ten provoz zklidní (ani nemusí být zapnuté… ;))

Dáda

no k tomu hluku. 2,4dB je NIC. snížení (zvýšení) o 3dB se ve „zvukařině“ popisuje jako „právě postřehnutelný“ rozdíl. Tj změna intenzity zvuku, které si při ousstředěném poslechu právě všimnete. Bylo by vhodné, aby se toto jako argument moc nepoužívalo. Protože 10 seriových aut jedoucích 80km/h v hodině udělá menší hluk než jeden kokot na motorce jedoucí 80km/h. Tzn pojede-li tam skupina 3 magorů na hárlejích, bude to větší řev jak plůná ulice obyčejných osobáků.

Ondrej Kucera

Postřehnutelný rozdíl je v literatuře uváděn 0.25 – 1 dB v závislosti na metodice.

Martin V.

No já nevím, ale 3 dB se mi nezdá až tak málo. Když vám tam projede za minutu 10 aut, a potom vám tam projede za minutu 20 úplně stejných aut, tak budete mít právě + 3 dB. A dvojnásobný provoz je velmi dobře postřehnutelný. 🙂

Argument s plynulostí ve špičkách se mi taky úplně nezdá. Já tam sice nejezdím, pokud fakt nutně nemusím, ale ve špičkách tam ta rychlost bývala 10-20 km/h bez ohledu na značky.

Jen tak

snížení rychlosti povede k úplně opačným výsledkům
– auta budou jezdit o jeden rychlostní stupeň nižší, než nyní – více emisí
– auta daným úsekem budou projíždět déle

takže výsledný efekt … připomíná mi to studie, kterými se praha oháněla před blankou, že ovzduší se nezhorší

Martin V.

Taky se toho obávám. Na směrově rozdělené komunikaci bez semaforů a ve městě, která není v bezprostřední blízkosti obytné zástavby (což je zrovna magistrála od Vinohradské po Hlávkův most) považuju z pohledu plynulosti za optimální 70 km/h. To mají v Blance a funguje to dobře. Hluk od valení pneumatik docela roste s rychlostí, ale hluk motoru stejně jako emise budou rozhodně příznivější, když tam většina pojede sedmdesátkou na pětku než padesátkou na čtyřku. Takže je otázka jak určit optimum. Podle mě je tam padesátka málo. Ale zrovna ve špičkách (argument z textu) to tam víc stojí než jede, takže o… Číst vice »

...

On se hluk sčítá lineárně, že dvojnásobek aut vyrobí +3 dB? To jsou věci…

Martin V.

No a kolik to podle vás dělá? Je to logaritmická jednotka, takže dvojnásobný provoz (za jinak stejných podmínek, připomínám!) vygeneruje +3 dB, čtyřnásobný +6 dB, osminásobný +9 dB a desetinásobný +10 dB.

...

Jistě, o tom, že +3dB jsou dvojnásobek, není sporu, ale to není podstatou komentáře. Podstatou komentáře je, že hluk se takhle sčítat nedá, podobně jako se nedá lineárně sčítat třeba teplota nebo inteligence přítomných. Dvě auta, jedoucí hned za sebou, nezvýší v okolí hluk na dvojnásobnou hladinu oproti autu jedinému. Navíc každé z těch aut produkuje hluk, který kulminuje na mírně odlišné frekvenci, což je dáno vzorkem a velikostí pneumatik, jiným tvarem karosérie, jiným motorem atd. Jediný případ, kdy by vaše tvrzení mohlo platit, by bylo v situaci, kdy byste počítal nějaký průměrný hluk za časovou jednotku, tam by do… Číst vice »

Martin V.

No ale přesně jak vy tvrdíte, že „hluk se takhle sčítat nedá“ to dělají hygienici a podle toho se sestavují hlukové mapy, posuzuje přiměřenost hluku a podobně. Ekvivalentní hladina akustického tlaku http://www.khshk.cz/e-learning/kurs2a/kapitola_17__ekvivalentn_hladina_akustickho_tlaku.html není nic jiného než průměr akustické energie za časovou jednotku. Samozřejmě existují i další deskriptory jako maximální hodnota hluku – třeba pro střelbu nebo podobné intenzivní, zato však řídké jevy. Pro typický městský hluk, o kterém se bavíme = „jedno auto za druhým“ mi ekvivalentní hladiny připadají odpovídající. Já jsem si to nevymyslel. 🙂

...

Ptákovin se v téhle zemi dělá spousta. Zákon třeba zná pojem „výroba energie“, byť každý fyzik ví, že energie se vyrábět (vyjma termojaderných reakcí) nedá, jen přeměňovat. A rozdíl 3 dB je skutečně na hranici vnímání ucha, protože to také vnímá zvuky logaritmicky.

Jiří Kocurek

Ano, dvojnásobný akustický výkon znamená +3 dB.
Když pustíte 1 reproduktor na výkon x, bude hladina hluku y DB. Když přidáte druhý reproduktor dávájící výkon x, bude hladina hluku y + 3 dB. Místo reproduktoru si dosaďte normovanou Fabii.

Panoramix

s motorkáři naprostý souhlas; může jet klidně 30, ale nadělá randálu víc než 50 osobáků; a ještě horší jsou „vozidla s právem přednosti v jízdě“; máme kanceláře na Legerce před Pavlákem a problém není konstantní hluk od běžných vozidel, to je jenom takový šum, na který si člověk zvykne, ale právě ty úchylové s houkačkama, kteří se snaží prodrat přes čtyřstup vozidel čekajících na semaforech; ta auta prostě nemají kam uhnout, tak na ně tupci s majáčkem začnou ještě troubit a houkat v jiné tónině; a to je to pravé posvícení pro ušní bubínky; takže když někdo argumentuje snížením hluku… Číst vice »

Miras

Přesto někteří stále jezdí v bývalém měřeném úseku 50…