Praha schválila podobu Terminálu Smíchov, oproti původnímu návrhu doznal změn
Aktualizovaná vizualizace Terminálu Smíchov. Foto: A69 Architekti
Proti původním plánům se mírně změnila konstrukce střechy terminálu, samostatná soutěž bude na sídlo Správy železnic
Páru jim tam poslat blbům. Zase lidi diskutují nad obrázky, nikoliv nad navrhovanou nefuncionalitou. Jasně zase šotoušci co koukají na obrázky a nevidí následky. Vlaky budeme jezdit vystrojovat a parkovat třeba do Vídně, ať je ta uhlíková stopa fatk co nejdelší. No ono to u nás vlastně ani jinde nejde. Tyto návrhy vidím zase jako ústup železnice a hlavně jako zase super kšeft s pozemky. No hlavně ,když budeme stavět nesmyslný VRTKY v polích a nadávat dále na kamiony. Další krátkozraké řešení.
Řešením ohledně těch kamionů je podle Vás tedy co?
Proč parkovací dům pro 1000 autíček. Máme jich tam už málo asi…
A kavárnička nad řvoucím ventilátorem klimatizace na 471 nesmí chybět 😀
Měl jsem za to, že u nových budov musí už být zelené střechy. Ta je kde? Fascinující mě ti lidé v košilích a celková letní atmosféra. Řešil taky někdo to, co bude, až bude zima a třeba i sněžit? Pokud by totiž delší dobu mrzlo a přišla vánice, tak tou dírou nasněží až do eskalátorů a vůbec všude, kam sníh dokáže zalétnout. A chci vidět, kdo a jak často bude tyhle ohromné zastřešené plochy, nevystavené běžné očistné síle deště, čistit… 🙁
Víte co je to velbloud? To měl být původně kůň , ale pohrál si s tím architekt …
A nikde ani zminka o reseni uschovavani jizdnich kol.:-(
Máme přece kola sdílená, ta je možno zahodit kdekoliv. To si asi myslí ti, co to projektovali. Pokud tedy vůbec myslí :-(.
To he ale vooošklivý
Ja myslim, ze tech sedych sloupu je tam moc malo. Takovy krasny architektonicky prvek interieru! Kdyby byly bliz u sebe a nahodile, mohli by se cestujici nejen kochat, ale hrat v tomto postindustrialnim lese i rozverne hry jako je slalom, na schovku a vyuzit aktivne cas cekani na dalsi spoj.
Pekne hnusny, ten predchozi byl super.
asi jim přišlo, že do toho dali málo peněz, tak to překopali…
Původni navrh byl moc hezky, tak abyste se moc neradovali, budete se tam porad bat….. Nechapu
Ještě by ta střecha mohla vyrábět elektřinu, to je plocha…
Taková kravinka off topic: na vizualizaci (fotka 3) je na tachometru auta rychlost 47 km/h a současně ale písmeno „P“ – tedy zařazený parkovací režim automatické převodovky. 🙂
Také ručička tachometru neukazuje. 😀
a ručička rychloměru tu 50 taky neolizuje 😊
A zatazena rucni brzda a na hodinach 11:36 a venku tma
První návrh byl hezký, teď je to hrůza, škoda…. :/
Nejhezčí moderní nádraží co jsem kdy viděl má Arnhem, samozřejmě, tam by se na středu nevešly autobusy, ale i tak je to inspirativní…. No, a samozřejmě je to Nizozemí, v pohodě tam zajedete na kole všude, ale to u nás asi nehrozí nikdy.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Arnhem_Centraal
Opět klasika, radši ta hrůza co tam je, než něco funkčního, novýho a hlavně vše na jednom místě že?
Sorry, ale vy tu zmenu chapete? Ten novy navrh ve me vzbuzuje stejny odpor jako to, co tam stoji.
Nechápu, mám stejné dojmy. Je to jako návrat do roku 1995
Mě se víc líbí tenhle novější návrh. Připadá mi tak nějak uskutečnitelnější…
Akorát nevím…jestli bude těch několik nástupišť dostatečných pro 200 vlaků denně (a to Os do Berouna a Semmering).
Tunel totiž (po jistých organizačních změnách) povede o kus jinudy (z Výtoně rovně, ne doleva)
A samotné nádraží se posune tak, že na místě dnešního 3.nástupiště bude teprve vchod do čekárny…👺😂
Kurňa to je plocha, tam by mohlo být i letiště v centru Prahy a bylo by to hned i s ŽST…
No to je ono! V jednom městě chtějí odsunout nádraží pryč z centra a tady by šlo letiště přemístit blíž k centru města. 😀 👍
Ani bych se nedivil, kdyby to bylo jednodussi, nez postavit trat na Ruzyni.
To je zase úděsná krabice. Typická masa ze 70 let doplněna o sklo, aby to vypadalo moderně. U nás se nikdy na pořádný projekt nezmůžou. Natož na styl. Ten by museli jedině někde okopírovat.
A to se nezdařilo ani u Masarykova nádraží. A jak se snažili napodobit Hadid.
Smíchov má holt smůlu, jedná sra.ka za druhou.
Vydržte!!!…ještě přijdou na Smíchově jiné pecky…brzo…ale výsledek Terminálu se mi líbí
Máte poněkud zvláštní vkus.
To přijdou…😂
Hlavně autíčkáři budou přechodně nadšení, že tramvaje budou končit ve velké smyčce před tehdy skromným nádražím se 4 hranami…
Ta vlaková nástupiště, to je snad vtip. Vstupy do podchodu, kde je jen eskalátor nahoru a dolů, to v ranní špičce nedopadne dobře. Stačí sledovat příjezd libovolného dálkového vlaku na hlavní nádraží.
Kromě eskalátorů i schody…SŽ samozřejmě podporuje zdravý životní styl
Wien Pratersten šířka nástupiště 21+ metrů. (eskalátor oběma směry + široké schody + široký prostor to nahoře obejít). To stejné Hbf.
Tak po těch schodech je to občas dolů i rychlejší. Na Prahlaváku se mě dost často stává, že před jezdícíma schodama dolů se udělá fronta po příjezdu vlaku a vyvalení cestujících se ven.
Kdo by chtěl zkoumat i logické uspořádádní příjezdů a odjezdů autobusů (dálkových linek, příměstských PID a městských PID), tramvají a P+R tak může na stránkách IPR. https://www.iprpraha.cz/uploads/assets/dokumenty/infr/terminal%20smichov/5NP_uroven_platformy.pdf https://www.iprpraha.cz/uploads/assets/dokumenty/infr/terminal%20smichov/2np_uroven_nastupist.pdf https://www.iprpraha.cz/uploads/assets/dokumenty/infr/terminal%20smichov/1np_uroven_predprostoru.pdf Důležité je také napojení podzemní části kampusu České spořitelny. Protože to celé musí fungovat dohromady. Místa je málo. Tam jsou vizualizace tady: https://tour.vrspace.cz/tour/smichov2/ Jděte až úplně na jih. Vzhledem k tomu, že se ani s tvarem té nejjižnější trojúhelníkové budovy kampusu nehýbalo a celá ulice v kampusu je na úrovni platformy terminálu, tak předpokládám, že to je už hodně finální fáze. Jako barva fasády, nátěru konstrukce nebo oken se měnit může.… Číst vice »
Původní návrh na mě působil jak z 90. let. Červená a bílá spíš pak ještě z desetiletí dřívějších. Původní budova tak nějak lépe vinikne. Vůbec mě neuráží. Ještě bych chtěl dodat trošku odbočně od vzhledu nadráží. Že by stále stálo za úvahu vedení linky S ze Smíchova přes Jinonice, Hostivice až na letiště a zpět. Dojde k doplňkovému připojení pro přestupy od západu a jihozápadu na letiště.
Přesně. Já bych se toho vůbec nebál. Přes 2 roky jsem dojížděl po Sihltal Bahn v Curychu a to by podle mě měl být vzor pro nekoridorové tratě kolem Prahy (semering, pacifik, hrbatá, neratovice). Jednokolejná trať s vloženými dvoukolejnými úseky, podle toho, kde bylo místo. Interval vlaků každých 10 minut ve špičce jedním směrem! Původně asi úplně izolovaná trať od zbytku sítě. Dneska zapojená přímo na hlavní nádraží. Dvoupatrové push-pull soupravy, elektrifikované samozřejmě. Na Uetliberg pak jezdí nepatrové jednotky. Odkaz zde: https://en.wikipedia.org/wiki/Sihltal_railway_line A nebo její dvojče (mají stejné zázemí): https://en.wikipedia.org/wiki/Uetliberg_railway_line Na Semering ideální a podél celého trati je dost reálných… Číst vice »
Moje řeč , třeba Pacifik má smysl.casově už teď , jen by tam šeky být alespoň trochu kratší intervaly , neměl by tam jezdit šrot a nemělo by to tam být každý, měsíc výluka , zrychlení tratě a zkutečna modernizace jak ji popisujete by vytvořila efektivní odlehčení lince c a autobusům směr Modřany v rámci Prahy , a odlehčila i příměstským linkám na vídeňské , v Libuši atd .. levněji než miliardový napaječ metro D , a já si na něj nemůžu stěžovat neb bych měl stanici metra u nosu..
Vůbec z těch vizualizací není poznat jak je pod tím zastřešením řešeno světlo ve dne i v noci. Kde je osvětlení, je střecha průsvitná, ….?
Další nepěkná věc oproti předchozímu návrhu: uchycení trakčního vedení.
Proč se mezi sloupy nesoucími střechu musí proplétat horizontální nosník přes celé kolejiště, když to jde chytit rovnou na ty sloupy?
Předchozí návrh pro porovnání zde:
https://zdopravy.cz/prehledne-terminal-pro-21-stoleti-a-11-druhu-dopravy-co-vse-se-ma-zmenit-na-smichove-37529/
Protože ten předchozí návrh je pouhé architektonické řešení bez znalosti technických potřeb trakce. Ten návrh se zavěšením troleje na lanech je technicky blbě, nezajišťuje třeba vedení troleje.
Nevypadá to zle….
… ale otevření 2026 .. proč tomu nějak nevěřím? .)
Chybicka se vloudila. Mysli 2126
Buďte optimista – 2062
No jsem zvědavý, jestli se taky předělá stanice metra. Ten současný vzhled je nic moc. Takový terminál by si zasloužil mnohem hezčí.
Jakože barevnější, veselejší a tak?
barevnější a veselejší bude, když tam bude čisto a dostatek světla.
v tom nejsme ve sporu. já jen narazil na obecný úzus, že hezký = barevný.
Tohle je jedna ze staveb, na které se strašně těším. Jen bych vážně zůstal u té světlejší střechy. Nicméně to možná bude fungovat, když bude světlý zbytek stavby, chodníky atd.
To je obrovská degradace. Z relativně moderní a veselé konstrukce k terminálu, který vypadá projektem jako z devadesátých let – tmavá a nezajímavá střecha, kterou dnes trumfne kdejaký větší parkovací dům na západě a ty piktogramy s nápisem Terminál Smíchov o kterých mohli snít architekti v době výstavby Bílé Labutě nebo Kotvy.
No, devadesátky v tom tedy nevisím, a to jsou devadesátky moje guilty pleasure 🙂 A ty piktogramy vidíte kde?
V pořadí čtvrtý obrázek, na skle jsou obrovské oranžové piktogramy dopravních prostředků.
Informační význam nulový, estetická hodnota nevalná.
Aha, vy myslíte ty polepy. Taky ty opravdu nemá na takovýhle vizualizaci smysl řešit, to je jako byste se pozastavoval nad barvami květin v truhlících.
Nemyslím si, že to budou polepy ale minimálně LED prvky. Nicméně, podívejte se na sedmý obrázek – zdá se mi to oproti původnímu návrhu opravdu citelně méně vkusné. Podívejte se na nové stanice v Holandsku, Dánsku nebo Belgii. Buď jsou vkusně zakomponované nebo mají kompletně nový vzhled (Liegé). Tady budeme mít z malého, zastaralého ale kulturně hodnotného nádraží rekonstruovanou verzi Zvonařky přes koleje.
Tak jestli to je nebo není méně vkusné, o tom se nemá smysl přítm mě osobně to třeba nijak nevadí, ale chápu váš pocit. Nicméně devadesátkové to opravdu není, to by to muselo vypadat jak Rajská zahrada nebo autobusák v Hradci. Tohle už je architektura mnohem současnější.
V tom případě je současnost hodně tragická 😡
Ten původní byl mnohem lepší, byl krásným osvěžením v trochu temném Smíchově… tohle je zase taková anonymizované šedé nic 🙁
Ta jednolitá obří černá deka nad hlavou působí dost depresivně. Ono se říká, že černou nic nezkazíš, ale čeho je moc…
Má to takový typický domácí vývoj – zajímavé a netradiční v průběhu projektování a hlavně schvalování ořežeme, vyjde z toho šedivý kvádr. Horní osvětlení – kdo by to myl? Myslím, že i nám podobné země jsou odvážnější – např. Západní nádraží ve Varšavě – https://www.youtube.com/watch?v=M4Id_RlrA3c
Z ulice ten kvádr vypadá jako tuctová západoevropská kombinace obchoďáku s nádražím. Podle mě se to pro Prahu nehodí, mohlo tam být něco originálnějšího a třeba méně kvádrového.
Ať se na mě nikdo nezlobí, ale ta střecha je teď odporná. Prostor působí stísněně, tmavě, skoro jako na ÚAN Zvonařka před rekonstrukcí. Navíc nebude tmavá střecha přirozeně pohlcovat více tepla a ohřívat prostor pod ní? A pokud už by byla tmavá, tak proč ne rovnou se soláry, aby tam byla alespoň částečná využitelnost takto rovného prostoru? Pokud se toto porovnává s předchozím návrhem, tak je to jako ve vtipu „Co objednáte na Wishi a co dostanete z Wishe.“
„v projektu se počítá s využitím obnovitelných zdrojů energií“
Nový design je nepochybně praktičtější, nežli původní zářívě bílý, který by se ovšem po pár měsících změnil v šedou a zelenou. Stačí se podívat na stanici metra Střížkov dnes a porovnat se stavem při otevření. Střecha nádraží věřím, že bude maximálně využita pro fotovoltaiku.
Jo tak ono by se to muselo udržovat, jo? Balkán už, fakt.
Správné je problémům předcházet, nikoli pak draze řešit údržbu a odstraňovat následky.
Houby balkán … to je vcelku pragmatické ekonomické zamyšlení …
Postav něco, co musíš komplikovaně a draze udržovat – bud budes platit do konce zivota hromady penez, nebo to bude vypadat šeredne.
Misto toho postavit neco, co muzes udrzovat s polovicnimi naklady… dává smysl .)
Když vona půlka národa se domnívá, že kvalitní současná architektura vypdá jako stanice metra Střížkov.
Nojo, to je těžký. Když vona ta první půlka národa je tak nemoderní a nevím, že se jí to nemá líbit, obzvlášť, když to ta druhá půlka řekla…
Já tedy nevím, ale na např. na Kolbenově, nad kterou ta druhá půlka v čele s Gebrianem a spol. hýká blahem, jaká je to (tehdy) sovremenná archoška, já osobně tiše v koutku blinkám a hledím odtud sofort zmizet, jak strašně nehezky se tam cítím…
Kolebenova je ta, jak se vychází ven výlohou?
Ano ano, to je přesně ona. Ta, na které od schodů procházíme železobetonovou kobkou vysokonapěťové části trafostanice:-)
Údržba takového Střížkova je noční můra a obrovská zátěž pro rozpočet, být tam nějaká lépe navržená zastávka, tak bude investor i uživatel spokojenější.
Střecha by měla být bílá. Tmavá barva absorbuje více slunečního světla a tak zahřívá planetu. Praha už je v létě prohřátá dost. Další „radiátor“ není potřeba.
Smankote, to je fyzika jako noha.
No…břidlicové tašky jsou taky modrošedivé…
Hmmm, takže z hezké prosvětlené konstrukce se stala nějaká tmavá depresivní díra, tomu super změna.
Moje řeč. I ten nápis „Smíchov“ byl designově hezčí a dokonce se obešel bez zbytečného slova „terminál“.
Proč je v novém návrhu na starou budovu připlácnutá jakási betonová stěna? Nechápu, proč by se měla dnes již historická fasáda zakrývat pohledovým betonem.
„hezké prosvětlené“ to možná připadalo na obrázku, ve skutečnosti by to byl skleník, kde v létě by bylo utrpení pobývat.
Hm, jakože my neznáme dálkově ovládané žaluzie… Za ty prachy by to mělo být zlatý.
K čemu žaluzie, ze kterých není kromě zastínění žádný užitek, ale jen náklady na údržbu? Střešní fotovoltaika nejenže zabrání přehřívání interiéru od slunce, ale zároveň pokryje spotřebu celého terminálu.
žaluzie prakticky nic neřeší.
Žaluzie na vodorovnou konstrukci? To musí být na údržbu nejpraktičtější věc pod sluncem.
Zvenku nebo zevnitř? Zevnitř to sice nějaké teplo odrazí, ale zvenku je to mnohem efektivnější. Jen teda je to vystaveno povětrnosti a na obojím je potřeba utírat prach a vyhánět holuby. Ty potfory jsou schopné vegetovat i v nádražní hale.
zdá se mi to, nebo je tam pod tím ta původní recykovaná budova??
Ano, původní budova by měla zůstat. A myslím, že je to dobře. Je to kvalitní poválečná architektura.
Nevím, ale zejména vevnitř mi to přijde takové „nijaké“. Doporučil bych autorům jet se podívat na moderní nádraží třeba do Holandska.
Původní světlý návrh za mě rozhodně lepší.
To zastřešení po úpravě vizualizací teda spíš nic než moc
Těšil jsem se na hezké nádraží, ale tohle se mi opravdu nelíbí. Jednu budovu pouze překryjí druhou. Takže to bude vypadat, jakoby puvodni architekt zapomnel, ze tam chtel jeste dodelat autobusove nadrazi. Ty sloupy na obrazku vypadaji jako ty kovove drzaky, ktere drzi leseni pri stavbe, aby nespadlo. A je to k tomu všemu strašně tmavé.
Proč něco soutěžit najednou, když to jde na 3x, že. A výsledkem bude kočkopes nikoli jeden funkční a estetický celek.
Tohle by jim měl ÚOHS omlátit o hlavu.
Protože nové kanceláře SŽ(DC), úřadů a ministerstev jsou spíše vlhkým snem než skutečnou potřebou. Něco jako metro na Bílou horu.
Hehe, už jsme se měli stěhovat. 😀
To ano. Veškerá agenda se bude nakonec řídit z Ministerstva železnic, sídlícím v současné budově na nábřeží.
Tedy samotné ministerstvo, spojené v ladný celek s provozovatelem a dopravcem (Státními drahami). 👺😀
Tak jednoznačně změna k horšímu oproti prvnímu návrhu..
Tak po 100+ letech se Česko konečně dočká dalšího nádraží pod střechou. Sláva.
A co je lepšího na terminálech se střechou? Jedinou výhodou je, že na cestující v případě deště nebude na cestující pršet, ale ochranu před deštěm také spolehlivě zajistí přístřešky nacházející se i na nezastřešených autobusových nádražích. Ale jako nevýhodu bych viděl, že jsou špinavější, protože na ně neprší a musí je někdo častěji čistit, což víme jak to s údržbou u nás je. Navíc jak jsou zastřešené s takto nízkou střechou, tak to jsou obvykle taková tmavá nehostinná místa. Když tedy srovnáte autobusák Zvonařka třeba s nedalekým Brno, Benešova třída Hotel Grand nebo třeba i Praha-Na Knížecí či Zličín, pořád… Číst vice »
Za klidného deště stači zastřešení nástupiště. A nebo deštník. Bývají ale bouřky, kdy je deštník k ničemu a zastřešení nástupiště zrovna tak.
Nemohu se smířit s tím, že město staví autobusové nádraží na mostě za 2 miliardy. Stanoviště by se vešla i na obou stranách vedle nádraží a odstavné plochy autobusů by se za zlomek ceny daly zakoupit třeba v areálu bývalého ČSAD Smíchov.
V nové verzi je to tmavší a po působení živlů, znečištění ovzduší a české neudrzbě to bude ošklivé, toho se obávám.
Hodně se mi ale líbí to schodiště na novou lávku na severní straně nádražní budovy.
To by jenom kapalo. Zde je možnost , že poteče .
Taky doufám, že to za pár let nebude vypadat jako Zvonařka nebo Čerňák…
Podle vizualizaci to neni na moste, ale spis na streše nějaké budovy na západní straně kolejiště. Takže koncepčně to bude něco jako autobusák v Českých Budějovicích. Předpokládám, že spodní úroveň se také využije. Ono už je jedno, v kterém patře ten autobusák bude. Stejně se v takovéhle lokalitě – v centru – vyplatí stavět v patrech. Spíš by byl nesmysl tam stavět autobusák jak na maloměstě.
Viz. https://vbusbus.webgarden.cz/rubriky/foto/autobusove-nadrazi-ceske
Nejvíc podrobností je aai tady: https://www.iprpraha.cz/terminalsmichov
Přemostění umožní napojení na Dobříšskou i Nádražní ulici. Pro dálkové busy je napojení na Dobříškou výhoda.
Místa je v okolí málo, už jsou naplánovány jiné budovy.
Nejde o odstavné plochy autobusů, ale o kapacitu. Na Terminál se mají přesunout všechny busy z Knížecí.
Jojo, pozemky v areálu bývalýho ČSAD, který dle UP čeká zdevelopování,, ty budou jistě za hubičku…
Původní návrh vypadal lépe… Teď mi to celý přijde hrozně tmavý.
Jojo, prej moderní technologie… Ne nadarmo se baráky už od středověku bílí…
Zřejmě se chtějí přiblížit šedi protější „netopýří“ obludy. Nu, škoda, člověk na tramvajové zastávce aby se skoro bál.
Že ho tam nějaká tramvaj přejede?