Praha schválila podobu Terminálu Smíchov, oproti původnímu návrhu doznal změn

Aktualizovaná vizualizace Terminálu Smíchov. Foto: A69 ArchitektiAktualizovaná vizualizace Terminálu Smíchov. Foto: A69 Architekti

Proti původním plánům se mírně změnila konstrukce střechy terminálu, samostatná soutěž bude na sídlo Správy železnic

Pražský magistrát zadá projektantům, aby začali s přípravou dokumentace pro územní rozhodnutí stavby plánovaného dopravního terminálu na Smíchovském nádraží. Radní města včera schválili finální podobu, na základě které sdružení společností Metroprojekt, Sudop EU, Sudop Praha a ateliér A69 architekti projekt připraví.

Proti původním plánům se mírně změnila konstrukce střechy terminálu, z projektu zmizela také centrála Správy železnic (SŽ), na kterou byla vypsána zvláštní architektonická soutěž.

Na terminálu má být možné přestupovat mezi metrem, tramvajemi, vlaky a příměstskými spoji. Terminál má být zastřešen, do patra nad vlakové nádraží má být přemístěno nynější autobusové stanoviště Na Knížecí. Opravena bude nádražní budova, jejíž centrální část bude součástí terminálu, a přibude čtvrté vlakové nástupiště. Součástí projektu je stavba P+R parkovacího domu pro 1000 aut.

Dva až tři roky příprava, otevření 2026

Projektanty terminálu magistrát vybral v soutěži loni v březnu, před zahájením prací na dokumentaci k územnímu rozhodnutí musela podle smlouvy s dodavateli konečnou podobu ještě jednou schválit rada. Podle schváleného dokumentu byla mírně přepracována konstrukce zastřešení terminálu, které by mělo mít kromě konstrukčních změn tmavší barvu. Z urbanistického pohledu je podle dokumentu největší změnou vyčlenění nynějšího jižního křídla nádraží, kde bude nové sídlo SŽ a možná i jiných státních firem či institucí.

Náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09) dnes řekl, že město počítá s otevřením terminálu v roce 2026. „Očekáváme dva až tři roky přípravy stavby a zhruba dva roky výstavbu,“ řekl. Dodal, že náklady pro město, které budou zahrnovat zejména výstavbu nového autobusového terminálu a P+R parkoviště, jsou odhadovány přes dvě miliardy korun. Další náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) dodal, že v projektu se počítá s využitím moderních postupů například v hospodaření s vodou nebo s využitím obnovitelných zdrojů energií.

Prototyp části zastřešení ve stávající budově

„Hlavní město Praha se rozhodlo v prostorách stávajícího Terminálu Smíchov instalovat prototyp části zastřešení,“ píše se dále ve schváleném dokumentu. To má sloužit jednak k otestování nových technologií a jednak k tomu, aby se s podobou seznámila veřejnost. Prototyp by se měl na nádraží objevit letos.

Terminál bude mít podle plánů města několik úrovní. Z Nádražní ulice povedou podchody železnice k nástupištím. Ve druhé úrovni bude samotná stanice, která bude na stejné rovině jako dnes. Nad ní je v plánu terminál pro příměstské a dálkové autobusy. Pod terminálem bude metro. Všechny úrovně a druhy dopravy budou vzájemně propojeny.

Práce město koordinuje se Správou železnic, která bude mít na starosti zejména rekonstrukci budovy nádraží a železniční stanice včetně opravy nástupišť, vytvoření jednoho nového a opravy podchodů. Vznikne také lávka přes železnici, která spojí Smíchov, Radlice a budovanou čtvrť Smíchov City mezi nádražím a Na Knížecí.

Aktualizovaná vizualizace Terminálu Smíchov. Foto: A69 ArchitektiAktualizovaná vizualizace Terminálu Smíchov. Foto: A69 ArchitektiAktualizovaná vizualizace Terminálu Smíchov. Foto: A69 ArchitektiAktualizovaná vizualizace Terminálu Smíchov. Foto: A69 ArchitektiAktualizovaná vizualizace Terminálu Smíchov. Foto: A69 ArchitektiAktualizovaná vizualizace Terminálu Smíchov. Foto: A69 ArchitektiAktualizovaná vizualizace Terminálu Smíchov. Foto: A69 ArchitektiPůvodní podoba návrhu dopravního terminálu na Smíchově. Foto: IPR

ČTK

 

Tagy dopravní terminál Smíchov praha Smíchov Terminál Smíchov Top
105 komentářů