Doprava ve městě

Praha schválila levnější jízdné pro studenty a seniory

Tramvaj na zastávce Moráň na Karlově náměstí. Foto: Praha.eu
Tramvaj na zastávce Moráň na Karlově náměstí. Foto: Praha.eu

Rada hlavního města Prahy dnes nasedla na vlnu slev v MHD, která se rozlévá po českých zemích. Levnějších předplacených jízdenek se dočkají senioři nad 60 let a studenti do 26 let. Výsledek jednání oznámil na twitteru radní pro dopravu Petr Dolínek.

Studenti a senioři zaplatí od října za roční kupon 1280 korun ročně. Studenti dnes nemají možnost koupit si roční kupon za studentskou cenu, desetiměsíční na školní rok je stojí 2400 korun. Senioři platí za pětiměsíční kupon 1100 korun, nad 65 let mají dopravu zdarma. Městský rozpočet vyjde opatření na zhruba 200 milionů.

Slevy se po tuzemských městech začaly šířit poté, co vláda na jaře schválila snížení cen ve veškeré meziměstské dopravě pro děti, studenty a seniory nad 65 let o 75 procent. To se týká i příměstské dopravy kolem Prahy. Tyto slevy nahradí v PID žákovské jízdné v příměstské dopravě.

Dolínek usiloval o levnější jízdenky pro studenty už před prázdninami, jím navrhovaná cena 365 korun za roční kupon ale tehdy radou města neprošla.

Štítky

32 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Jsem zvědav kolik pak bude ztráta dopravního podniku, 20 mld v příštím roce? 😀 Lide lační po zadarmo, kdo rozdá nejvíc vyhraje komunální volby. 😀 Ještě jednou a naposled tímto stylem.

    • Kdyby konečně někdo DPP „šlápl na krk“ a donutil jej méně plýtvat, možná by ty úspory ty zvětšené slevy skoro úplně pokryly: když vidím například to úžasné využití vozidel i personálu o víkendech, kdy třeba na linkách na okrajích města autobusy víc prostojí než projedou, tak tomu nějak nerozumím. Ale kdo by to „šlápnutí na krk“ měl udělat, když dozorčí radou DPP je provázaná s MHMP a dalšími městskými činiteli …

        • No, právě: DPP, kterému ROPID v případě MHD zadává v podstatě jen hodinové počty spojů, které mají být pokryty – ale provozní technologie včetně třeba výjezdů a zatažení na opačný konec města po prázdnu, to už je věcí DPP (a ten si ty náklady pochopitelně rozpočítá do sazeb na vozový kilometr „veřejných“ spojů).

    • Když si spočítáte kolik stojí automaty na jízdenky, samotné jízdenky a distribuce, šarže prodejců, revizoři, platební transakce a jiné, tak doprava zdarma je vlastně šetření peněz.

        • To bych asi nedokázal a dost lidí bych ohrozil, nebot kdo prodává třeba papírový jízdenky, tak jich je tak 38% falešných, nevím ani kolik je tam revizorů. Ale v menších městech je to tutovka, tam nemají papírový jízdenky, revizory a ani automaty. Je tohle zajímavý téma a určitě přinesete souhrnný článek z měst co provozují mhd.

        • Třeba v takových Hořovicích zrušili platbu za MHD právě z výše uvedených důvodů… když si to město spočítalo, tak zjistilo, že MHD bude dotovat pouhými 100 000 ročně a že je t otaková částka, která je nezabije, tak to pro občany udělali zadarmo a nikdo si neztěžoval.

      • Jen tak pro zajimavost zminim, ze v Talinu (Estonsko) je MHD pro residenty zdarma. Turiste musi platit. Je to takovy zvlasti pristup, protoze stale musi zajist distribuci jizdenek a revisory.

  • Jako student a Pražák budu v nadcházejících volbách volit toho, kdo podobné zvrácenosti zruší. Když se chci dostat z bodu A do bodu B, tak si to buď zaplatím nebo půjdu pěšky. Nechci po nikom, aby to platil za mě.

    • Moje řeč. Hrdě si to nechám zaplatit od rodičů. Co na tom, že rodiče hákují v kolbence od nevidim do nevidim a já kalím po barech a místo školy chodím demonstrovat ani nevím proti čemu.

    • a co kdybychom platili školné a pěkně zvostra,nevím proč někdo z daní vás musí pořád dotovat a vy tady se frajeříte, že máte peněz na rozhazování.

  • Možná by stálo za to spočítat, na kolik by vyšlo, kdyby byla veřejná doprava úplně zdarma. Ano, musela by se ještě více dotovat, na druhou stranu by odpadly náklady s celým aparátem, který má na starosti výběr tržeb, jejich klíčování, kontrolu, stanovení tarifů a všeho kolem toho, náklady na odbavovací zařízení, kartové systémy, pokladny atd atd. Určitě by to bylo zajímavé téma pro diplomovou práci. Zcela jistě by to přispělo k vyššímu vyžívání veřejné dopravy a tím i poklesu individuální. Na druhou stranu by se z toho mohla stát „socka“ (někdo by si z toho udělal své bydliště). Navíc dopravci dnes nemají kapacity pro skokový nárůst poptávky. Takže je to spíše taková akademická úvaha.

    • Zlesak: Alternativa take je zrušit úplně dotace. Pak by byli dvě možnosti, vyhrazené pruhy pro MHD, časově zajímavější než auto, takže by vyšší cena roční jizdenky nevadila nebo zruseni mhd a individualni cestování (chůze, kolo,motorka, auto). Ale obce by ušetřili a stat by mohl snížit daně a propustit spoustu uředníků.

    • Pražská MHD je už dnes extrémně levná a lidi, co jí nejezdí, mají jiné důvody, než je cena, mimo jiné právě tu sockovitost.
      A výroční zprávu za rok 17 má DP v OR, račte hledat. Tržby z jízdného 4 mld Kč. I kdyby náklady na výběr dělaly třeba miliardu (což je taky nesmysl), pořád by se někde musely vzít další 3. Jestli je máte doma ve slamníku a jste ochotný je rok co rok vysolit, proč ne. Město ty prachy nemá, takže by to znamenalo jen další snížení kvality MDH a paradoxně další nárůst dopravy individuální. Souvislost mezi cenou a kvalitou by mohl chápat i ten nejblbější komouš nebo socan.

    • Pražané už mají MHD zdarma za 3650 Kč ročně … to je skutečně zdarma, zatímco příležitostní uživatelé MHD platí 24Kč třeba za 1 zastávku …

      • „zatímco příležitostní uživatelé MHD platí 24Kč třeba za 1 zastávku“
        No, takového cestujícího jsem snad ještě neviděl …

            • Ale třeba taky nemůžou, bolí je nohy nebo táhnou velký náklad. Takže že takového cestujícího pan železničář v důchodu neviděl, zdaleka neznamená, že by takoví nebyli.

              • To, že někdo jede jen jednu zastávku, samozřejmě nepopírám, jen si nevzpomínám, že bych nějak často viděl někoho, kdo by za to platil …

  • Dolínek se sice snaží umetat „socanům“ předvolební stezku, ale výsledek je nejistý – získají na tom ale aspoň něco studenti a mladí (= z dnešního pohledu už i dost „podměreční“) senioři …

    • Pana Dolinka určitě budou volit milovnici adrenalinovych zážitků. V Praze lze hrat hru Posledni prechod mostu -)

      • Upřímně, ČSSD mohou volit snad jen skalní milovníci značky – jiný důvod pro volbu této obskurní party mě fakt nenapadá.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora