Praha rozšiřuje ostrůvky pro cestující na Klárově, ubere místo autům
Rozšiřování tramvajového ostrůvku zastávky Malostranská. Foto:Jiří Kejdana /DPP
Město chystá rozšíření dalších tramvajových zastávek v centru města. MHD jezdí více lidí než auty, vysvětluje Adam Scheinherr.
Zrovna tohle není jen palec nahoru pro Scheinherra, to je ostuda všech porevolučních magistrátních gard, že nechali tak nebezpečné ostrůvky, jak je bolševik zanechal.
Ač jsem aktivní řidič (po Praze jezdím skoro každý den), podobná opatření vítám a současnému Magistrátu za to patří dík. Jsem zásadně proti nesmyslným opatřením blokujícím provoz (zpomalovací semafory, zbytečné jednosměrky, omezování rychlosti), ale tohle je smysluplná změna, která zlepší život tisícům lidí denně. Přijde mi opravdu nedůstojné, aby museli cestující při čekání na tramvaj balancovat na chodníčku širokém snad necelý metr, stejně tak mi přijde nedůstojné, aby chodci při cestě centrem města museli lézt někam do podzemí kvůli přejití na opačnou stranu silnice.
A na Teplárně Michle (u ONJ) je tohle taky? Už delší dobu je tu jen jednopruh.
Staroměstská je v plánu taky!!! https://www.facebook.com/adam.praha.sobe/photos/a.187702201827814/657802558151107/?type=3&theater
Tam je to masakr, ten ostruvek je strasne uzky, casto se tam lide vyhybaji tak, ze lezou do silnice… ten ostruvek to chce rozsirit, melo to byt uz davno…
Souhlas, po skončení koncertu v Rudolfinu vždy dost „o držku“. A automobilisté v té oblasti jsou obecně nějak nervózní…
super zpráva! někteří řidiči se chovají, jako by nikdy nechodili po svých a dokazují svou dominanci tím, že ohrožují chodce autem. dalším rozšířeným ostrůvkem by mohla být Staroměstská. Praha na mnoha místech stále připomíná aroganci soudruhů 70. a 80. let minulého století, doba je jiná. agrese řidičů stoupá a chodec je nic. pokud by řidiči byli ukáznění a měli pokoru před lidským životem, vypadalo by to v centru Prahy jinak. p.s. díky všem burákům na palce dolů 🙂
Přesně tak, správně. I v jiných městech se to dělá, ostruvkyr rozšířit a opatřit zábradlím, aby chodci netrajdali přes celou cestu, ale jen po přechodu k nim a usměrnit a zúžit pruhy pro auta
Řidič v tramvaji odveze až 300krat tolik lidí, co motorista v autě!
Mohu vidět tu tramvaj pro 1200 lidí?
Určitě. Ale nepochybně to bude v některé ze zahraničních metropolí, kde mají takovou fixní ideu navrhovat dlouhé mnohačlánkové tramvaje…
To je sice hezky argument, jenze uz davno neplati,… Dnes uz nejsou vyjimkou i dve auta v rodine a cim dal vice (dnes prakticky uz drtiva vetsina) lide pouzivaji auto jako osobni dopravni prostredek pro jednotlivce… Je to dobre videt v ulicich… To ze ma auto kapacitu 4 cestujici je pekne, ale neslouzi k prevozu 4 cestujicich bezne… ta tramvaj sice take pokazde neveze 300 cestujicich, nekdy jen par lidi, ale celkove v drtive vetsine mnohem vice lidi nez auto… Druha vec je ta, ze auto jezdi jen urcitou dobu, zbytek dne stoji a potrebuje misto pro stani a to… Číst vice »
Na úkor řidičů, nebo na úkor automobilistů? No ale je fakt, že když budou přilehlý křižovatky zasekaný autama, tak to bude i na úkor řidičů tramvají.
Tam fakt není provoz, na kterej by dva pruhy každým směrem byly potřeba a ty ostrůvky přetýkaly lidma naprosto běžně, takže normální člověk tam stejně jezdil krokem už dávno. Jestli něco, tak bude možná ta bezprostředně následující křižovatka v tomhle směru pro řidiče aut o něco přehlednější…
Teď jen aby tam nedali „obíhací“ zábradlí, které omezí přístup na zastávku podstatně víc, než stojící automobily v zácpě. Jelikož to zábradlí tam bude zavazet i mimo dopravní špičku. Lost-lost řešení.
Tam uz je to zasekany v prilehlych komunikacich, ktere maji jeden pruh…
Praha se rozhodla bojovat proti Covidu po svém 🙂
No mozna by v soucasny dobe pan namestek mel pozastavit vsechny aktivity, ktere aktualne vedou k zhorsovani pro IAD, protoze trend soucasny doby je jasny, pocet cestujicich v MHD klesa a kdo muze, tak voli tu individualni dopravu.
A proto je potřeba tento trend spíše zvrátit než podpořit, nebo budeme za chvíli nosit roušky kvůli IAD, ne kvůli viru. Mimochodem, podíl krátkých cest MHD na šíření viru je zanedbatelný, zatímco podíl znečištění mikročásticemi na úmrtnosti značný.
Na tom jestli je MHD vhodna nebo nevhodna pro sireni viru se podle me ani ti odbornici neshodnou, nikdo vlastne neni schopen rict jak moc je to nakazlivy, jsou pripady kdy hodne, nebo naopak zase minimalne. Takze nakonec o tom stejne rozhodne ochota lidi jezdit nebo ne.
To není tak docela pravda. Od začátku je základem odstup 2 m nebo rouška (ideálně v kombinaci s pravidelným větráním prostorů) a časový limit 15 minut, za nimiž nastupuje vhodnost respirátoru příslušné třídy. Není každopádně potřeba masírovat lidi nepodloženými tvrzeními o nákaze v MHD, kterou lze ještě snížit normální hygienou (mytí rukou po příchodu domů, po záchodě ap.).
A jinde zase plati odstup 1,5m a jinde zase jsou 2m malo, stejne to same plati o tom casovem limitu, na tom se taky neshodnou. Takze ja bych s tema soudama byl opatrnej, to ze jezdi min a min lidi je proste fakt.
Jak rikate kdyz se ten trend jasny, tak mi spis prijde logicky, ze by spis meli ten soucasny ostruvek jeste zúzit a rozsirit tu silnic, nemyslite?
To jsem nerekl, jenom rikam pozastavit. To znamena ted se do toho nesrat a nechat to tak jak to je. Turisti ted nejsou a lidi taky MHD moc nejezdi, tak tam bude ted ostruvek zejici prazdnotou.
Pokud budeme všechno řešit stylem „teď je to takhle“, tak se dostaneme akorát do spirály, což v případě již tak aut plného města není asi úplně to pravé, byť na tom ODS a spol. tak lpějí.
V zemi, kde se jakákoliv změna plánuje několik let. Skvělý nápad. Ta zastávka je fakt nebezpečně úzká a upřímně, ty dva pruhy byly minimálně ve směru na Chotkovy sady úplně zbytečné. Za zastávkou kvůli nim dokonce vznikala nebezpečná situace, kdy řidiči ignorovali vedení pruhů a nevědomky přejížděli z levého pruhu do pravého.
Za mě je tohle výhra pro všechny.
Ignorace vedeni pruhu se dala vyresit namalovanim cary, coz se taky nedavno stalo, takze ted se to zase predela, takze vyhra to je pro vsechny, to je pravda
Takže tak jak je to teď, je to dobře, ať už je to jakkoli?
To že teď bude poněkud útlum znamená, že se tomu má podvolit veškeré plánování? Není to naopak lepší využít k dokončení staveb, co se za plného provozu dělají blbě? Ten úzký ostrůvek tam byl naprosto neodpovídající zatížení a naopak dvoupruh pro auta taky.
Auta v Praze zabijou mnohem víc lidí, než COVID. Nemyslím jen při nehodách a na přechodech, ale hlavně ze znečištění… A kolik dětí se stane kvůli smogu z aut astmatiky,… 😉
S nástupem eletkrických vozidel bude ten argument s atmatiky stále méně platný. Mimochodem poděkujte těm, kteří v Praze zrušili trolejbusovou sít.
A jinak teda z komínů vytápění stoupá dým (i v teplárně CZT) a ten taky není bezemistní. Nezatopte si. Vždycky je to něco za něco, obšac to nenáviděné auto veze chleba.
Demagogie. Kolik je procento znečištění zásobovacími auty vs. IAD, kde si jeden blbeček veze prdel městem? Pět procent?
Ono je ovzduší znečišťováno od aut nejen z výfuku, ale i od pneumatik. A také i asfaltem: https://udrzitelnyzivot.cz/nejvetsim-problemem-automobilove-dopravy-mozna-brzy-nebudou-vyfukove-emise-ale-samotne-asfaltove-silnice/
Elektromobily vznikly už před mnoha lety, (i v Československu) ale výsledek byl směšný, a proto elektromobily neměly a nemají budoucnost
To je jen otázka času kdy to bude opačně…..
Tento trend je pravděpodobně velmi dočasný a pandemie tu s námi nejspíš taky dlouho nebude. Snad ještě nikdy nebylo soustředěno tolik pozornosti, úsilí a zdrojů na řešení jednoho problému. To by bylo, abychom ho nevyřešili… Oproti tomu infrastruktura se staví na mnoho let dopředu a bylo by škoda to brzdit kvůli dočasnému výkyvu v počtu cestujících. Aspoň se stihne víc věcí připravit a nebude se na ně pak tak dlouho čekat. Do Prahy se stejně o moc víc aut už nevejde, takže návrat do MHD se dá čekat celkem rychlý, jakmile se život vrátí trochu do normálu. Ono pravděpodobně i… Číst vice »
…navíc může být výhodné různé „překopávání“ a s ním související omezení dopravy udělat teď, když to postihne méně cestujících.
Toto je zrovna jako jedno z mála v pohodě. Provoz je tam minimální a rozšíření ostrůvků je potřeba.
Josef:
Hloupý názor (= pozastavit všechny aktivity) – právě teď, když v Praze nejsou téměř žádní turisté a MHD využívá méně lidí, je nejlepší doba pro rekonstrukce a úpravy tohoto typu, a to zejména v místech, kde IAD je stále stejná (a přitom ani nijak extrémně velká, a hlavně ani nijak důležitá!) ‚protože dopad těch prací na všechno je ten nejmenší možný.
Všude jen ubírat pruhy, už aby to měla pod palcem ODS.
Chcete město zacpané auty ode zdi ke zdi? Jako proč???
Chci plynulou dopravu ve městech. MHD, ale i automobilovou. Ubíráním pruhů nevyženete z auta ani jednoho člověka. Ani jednoho. Jen se zvýší jejich stres a výfukové plyny z pomaleji jedoucích vozidel. V tomto místě by to šlo vyřešit ku spokojenosti MHD (cestujících) bez ubírání pruhů.
A jak konkrétně? Auta stejně vjíždí u konce zastávky za sebou, to že se jich vejde o tři víc asi řidiče nijak nevytrhne.
Plynulá doprava je závislá na kapacitách křižovatek. Myslím, že v době Covidu moc lidí do MHD nedostaneme. 🙁
Jane, máte pravdu, tady v tomhle případě je to jedno (věděl jsem to i původně, jezdím tam každý den (autem)). Ale vadí mi ubírání pruhů obecně. Je plno míst, kde kvůli tomu ty kolony narostly enormně. Například Zenklova/Vosmíkových směr z centra.
Tak proč tam ti řidiči pořád jezdí, když vědí, že je tam málo pruhů?
Jak by to šlo vyřešit bez ubírání pruhů? Na začátku ostrůvku to nikdy nemělo šíři dvou pruhů, levý je minimálně v polovině délky ostrůvku zúžený a lidi tam chtě nechtě pravidelně musí do vozovky, když třeba tramvaj zastaví na zadní pozici a musí se nějak probojovat 40 m jinam přes čekající.
https://mapy.cz/letecka?x=14.4102141&y=50.0906654&z=20
Žádný strom neroste do nebe…
Kdežto když vám do cesty vbíhají chodci z tramvajového ostrůvku, to musí být doslova balzám na duši.
Většina aut jsou jednoválce…
je uzasny jak ODS slibuje prujezdnost IAD v Praze, a parkovani apod. Opravdu by mne zajimalo, jak toho chteji dosahnout, vytrhat koleje, vybourat par domu a udelat parkoviste? Staci se podivat, kde ODS v mestkych castech vladne. Praha 2 a Praha 5 je stejne ucpana jako Praha 7. Slibuji kouzla, ale pritom kouzlit neumi.
Například dokončením městského okruhu, což různí Františkové blokují.
Okruhy nás zácpy nezbaví. Umožní více jezdit, to ano. Ale kongesce budou dál, někde se to zlepší, někde zhorší. Zatím není jiná zkušenost.
Dokončením městského okruhu ale žádné zácpy neskončí. Pokud se bavíme o vnitřním městě, kde tranzit stejně nejezdí. Fakticky jsou jen dvě možnosti, regulovat množství aut v centru (třeba mýtným) nebo koukat na zácpy. Žádné jiné magické řešení neexistuje.
Když naženou víc lidí do veřejné dopravy, tak se uvolní silnice pro ty, co musí auty.
ODS chce zpoplatnit byť jen vjezd do centra. Jděte se s ní vycpat.
No konečně! Přijede tramvaj a čekající lidi jsou z přecpaného ostrůvku vytlačení vystupujícími do pruhu, kde projíždějí auta. Tam to kolikrát bylo o život. Další věc je kapacita linky 22, která ani s minimálními intervaly ve špičce tolik lidí směrem na Hrad nepobrala.
„Došli jsme na stanici. Tam už stálo značné množství lidí, takže jsme co chvíli padali z refýže do ulice. Auta se nám, nutno říci, mistrně vyhýbala. Pouze jednoho staříka táhla škodovka asi patnáct metrů za sebou, ale on se nakonec přece jen pustil a tak to dobře dopadlo.“
Škoda jen, že zatím chybí odvaha zcela uzavřít pro IAD průjezd přes Křižovnické nám. a z Malostranského směrem na Újezd.
Já bych to s tím uzavíráním nepřeháněl. Ač jsem příznivcem preference šetrnějších druhů dopravy, sama zvažovaná nutnost vyjet z města stejnou cestou můžu způsobit i to, že kdo chce šetřit prostředí sloučením několika holt potřebných cest autem (kupříkladu s těžšími věcmi do opravy, do bazaru apod.) do jedné, najezdí zbytečně mnoho kilometrů navíc. Spíše bych se opravdu zaměřil na to, aby MHD byla pohodlnější, přístupnější a navazovala (třeba přesunem zastávek na vhodná místa ke křižovatkám namísto lánů cesty od nich, i za cenu delších cest lidí k jejich autům – motivace první volby…), než vytvářet šikany, které v důsledku zhorší… Číst vice »
To, co takovej člověk díky průjezdnosti centra ušetří, je mnohonásobně vyrovnáno množstvím lidí, který snadnej průjezd přes centrum naláká k tomu, aby tam jezdili autem. A aby vůbec jezdili autem, protože to díky těmhle zkratkám a tomu, že v nich pak MHD vázne v kolonách aut, vyjde nastejno… Extrémně zjednodušeně, jen pro ilustraci principu, ve skutečnosti je to samozřejmě daleko složitější, každý auto má to prodloužení trasy jiný, díky menšímu počtu aut celkem může být i delší trasa rychlejší a s míň emisema, atd. atd. atd.: kdyby se uzavřením průjezdů centrem podařilo (díky výraznýmu zrychlení MHD, která tak bude ve… Číst vice »
A co udělat takový částečný Serfaus…