Praha řeší nové nádraží na severu metropole. Sloužilo by pro rychlovlaky do Ústí, má přinést větší rozvoj
Nová podoba terminálu Praha-východ v Nehvizdech. Foto: SŽ
Studie má vyřešit i napojení MHD na nový terminál.
Studie má vyřešit i napojení MHD na nový terminál.
Pokud výkres dobře chápu tak se uvažuje dovést metro ze stanice Letňany do blízkosti autobusové zastávky Fryčovická (Severně od OC Letňany). A současně tamtudy pojede tramvaj končící na nádraží Čakovice. Metro tedy bude velkou oklikou. Co říkáte na tyto možné varianty: A/ metro vedoucí od nového terminálu Sever (blízko fryčovické) směrem ke stanici Střížkov. Před ní se rozvětví a v jedné větvi povede jako linka C (vynechá stanici Střížkov) a v druhé větvi přes zastávku Střížkov a Prosek někam na metro B. B/Velmi podobné s tím rozdílem že větev pokračujících jako linka C dojede až na stanici Střížkov kde zaúvraťuje… Číst vice »
a kde bude terminal na jihu?
Něco bylo navrhováno u Velkých Popovic.
V tomto území mi ten terminál dává větší smysl než někde v Nehvizdech, kde bude sloužit jen pro přestup mezi auty a vlaky. Tedy dává mi smysl pokud bude napojen na metro a tramvaj. Stavět tam může třeba jen vrstva R, stejně jako v Roudnici (tedy 3 páry vlaků za hodinu). Výhledově se v té oblasti navíc počítá s rozvojem a nová a kvalitní infrastruktura je tak třeba. Ke spokojenosti mi jen chybí, aby tento rychlý výjezd z Prahy mohly využívat i regionální vlaky směr Neratovice / Mělník / Boleslav.
Obsluha metrem by se třeba dala zvládnout rozpletem metra C za Ládvím a pokračováním do Letňan a Čakovic (ať už po spojení s trasou přes Prosek a nebo bez). Letňanští a Čakovičtí by si tak ušetřili dvě zastávky dlouhý závlek na Prosek a terminál by byl na metru.
Není vůbec třeba se obávat.. tento terminál se stejně nikdy nepostaví stejně jako VRT, železnice na letiště a další. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale už se o tom žvaní tak dlouho, že kdyby to mělo být, dávno by to bylo. Jediný co z VRT česko má je expozice x let staré soupravy z Francie a hromadu řečí, projektů nesmyslných terminalů a vyhozených peněz. Pokud chcete cestovat vysokorychlostní železnicí, odstěhujte se do zahraničí. U nás jediný co existuje je nespolehlivá železnice s ještě méně spolehlivými dopravci co si akorát přehazují vinu za problémy mezi sebou. A i když se… Číst vice »
Stejně jako se nepostavilo NS1, žádný ze čtyř koridorů atd, blá blá blá.
V pořádku, řeknem si za 10 let kolik km VRT máme 🙂
Co máte najednou s 10 lety? Psal jste „stejně nikdy nepostaví“.
V pohodě 🙂 klidně dejme 20 let, za 20 let se podívejme na tento komentář a uvidíme kde je naše železnice v porovnání se zahraničím. Myslím, že bohužel budu mít pravdu..
Jako plne souhlasim s tim, ze to je uzemi prakticky nevyresene, ale tahle veta mi nesedi:
Lepšímu propojení pomůže chystaná tramvajová trať, která napravuje nevhodné ukončení trasy metra C v Letňanech mimo obytnou čtvrť. Tramvajová trať propojí stanici metra C Ládví s Čakovicemi. Lidé tak budou moct přímo dojet směrem na Palmovku, Želivského nebo do centra města.
Jet z Letnan tramvaji pres Kobylisy na Palmovku nebo Zelivskeho??? Ja casto jezdim MHD, ale tohle by me nenapadlo, kdyz na Palmovku a Vysocanskou mi jezdi autobusy primo a na na Skalku nebo Z.Mesto taky…
Ve spicce tam bus je a bude hell dokud se neprestavi Balabenka na parametery vnitrniho okruhu
Busem to zadny peklo neni, na Palmovku uplne v pohode na Vysocanskou to je ted omezene diky stavbe na Klicove a zuzeni do jednoho pruhu se stridavym provozem. Ale predtim, pohoda…
Hlavní město by dle mého skromného názoru mělo mít nádraží VRT blíž centru asi jako jsou Holešovice , protože nádraží vrt v poli má třeba Remeš a to není zrovna metropole.
Liben je vhodnejsi, misto obou terminalu na severu a vychode Prahy, ale bez nahradni trasy pro nakl. dopravu a 4 kolej od Bechovic nerealne…
Do hlavního města budou všechny vlaky z VRT zajíždět.
Tyhle nádraží okolo Prahy budou sloužit spíš mimopražským.
Studie jsou žádoucí, ale měly by být podloženy ekonomickým propočtem, zda to bude dávat provozně smysl. Praha nebude mít do budoucna na tak rozmařilou dopravní MHD síť. Ve věci metra Letňany , že končí v poli je třeba se podívat do územního plánu , kde tehdy se plánoval obří veletržní areál, jako Brno a také národní stadion, Proto parametry stanice Letňany mají velký nástupní a výstupní prostor a vestibul. Viz třeba dnešní megakoncerny na Letišti Letňany a je toho mnohem více.
Zajímavá myšlenka, ale většina cestujících stejně bude chtít dojet dál než jen na okraj Prahy, takže možná má smysl to udělat na bázi, že do Čakovic by byl VRT a odtud by byla trať sloužící jak běžné regionální dopravě, tak vysokorychlostním vlakům, jak je běžné v Německu a ve Francii, s tím, že by trať do Čakovic musela být dost pozměněna.
VRT bude končit někde u Balabenky z tohoto směru a pak vlaky dojedou na Prahlavák. Já jen, že se vlamujete do otevřených dveří.
Kde jste vzal ten nápad, že budou vlaky končit na severu?
…nevhodné ukončení trasy metra C v Letňanech mimo obytnou čtvrť…
A kdo že to byl z magistrátu, kdo ohnul to metro do polí? A hlavně proč!!
Jako Béma fakt nemusím, hrůzy od Kotase už vůbec ne. Ale kde byste chtěl stavět autobusák a velkokapacitní parkoviště?
Uprostřed sídliště?
Asi tak. Nekde se ty busy a auta ze všech možných smeru sjíždět musi. Ony tam nejsou jenom Letňany a Letňany nejsou jen okolí zastavky Tupolevova. A metro je velkokapacitní prostředek, je logické ho ukončit tam, kde se hromadí lide. Pokud někdo chce mít metro před barákem, tak se muze nastěhovat na Prosek, Střížkov nebo třeba na Petřiny. Jiní zase ocení, ze v Letňanech je o něco levnější bydlení diky tomu, ze to metro nemají hned u domu. Ne každý má peníze na to bydlet u metra.
Jenze to zabiji MO blize centru, a D0 dal… je to na Prumyslovem polookruhu a Praha z nej dopravu prevede jinam…
Původně byla v plánech jedna zastávka uprostřed proseckého sídliště a konečná na poli mezi nákupákema kolinií v Letňanech. Místa na busnádr. tam bylo víc než dost. Najednou se tajemně krátce před stavbou změnil projekt a přibylo Kotasovo monstrum. Mimochodem Kotasoova monstra byla stavěna, protože on všechny stavby brutálně předražil. Neměl žádnou protekci, on se jednoduše stavební lobby nejvíc vyplatil. Ta monstrózní zastávka navíc je strašlivá kmotrODS křivárna vůči městu. Každý rok mnoho milionů za údržbu a provoz.
Nejhezčí zastavka metra v Praze… ať žije česká malost. Ja si myslim, ze udržovat jednu takovou hezkou zastávku rozpočet Prahy bez problémů utáhne. Určitě nejsem jediný, komu se líbí. Navic, když Praha ma dost peněz na bezduvodnou opravu Libenskeho mostu s zivotnosti 30 let, misto aby postavila nový s životností 100 let, tak má dost peněz i jednu hezkou zastávku metra.
Kdyby něco , metro má stanice , a krasne stanice jsou třeba v Paříži ty secesní .
Nejsme si jisty zda brutalne predimenzovane konstrukce napr. nosice zarivek stoji za ty penize,…
Vubec nemam nic proti stavbam jejichz aritektura neco stoji, ale tohle ne…
Ano, ale když už to pole u Letňan (přičemž zmíněné důvody jsou relevantní, jakkoli zřejmě tehdy hrály roli nejspíš jen podružnou), tak dorazit to ještě o 1 stanici dále do centra osídlení se už opravdu mohlo.
Jenže v Praze nejsou jen Letňany. Ono bylo třeba rozvíjet metro i v jiné části města. Všechno zároveň mít nemůžete.
Vybudovat pár stanic v periferii je ale mnohem levnější než v historickém centru.
Jestli bude VRT tak daleko od centra Prahy, co bude nutit k cestě do Berlína či Vídně použít VRT, když letenka z Ruzyně bude určitě mnohem levnější???
A ono něco poletí?
Vy jste nečetl můj příspěvek?
Vy jste nick Jan Pinkava? Nebo jen troll?
Dobrý den, co konkrétně potřebujete vysvětlit?
Nebojte se zeptat.
Ne že by to bylo už asi tisíckrát vysvětleno ve vztahu k Praha východ a Brno-Vídeňská a několikrát i tady v diskuzi, ale dobře – na terminálech na okraji Prahy (resp. Brna) vlaky končit NEBUDOU. Pojedou normálně do centra, tohle jsou jen zastávky pro obyvatele okolí Prahy/Brna, aby oni zbytečně do centra nemuseli. Samozřejmě tam nebudou zastavovat všechny vlaky, jen některé, nejrychlejší vrstvy je budou projíždět.
S tím terminálem Brno-Vídeňská nemáte pravdu. Dle poslední studie proveditelnosti by tam měly naopak stavět jen nejrychlejší spoje, aby nemusely zajíždět do centra. Na Vídeň by pak pokračovaly hned na jih, na Ostravu pak chtějí bypass, aby to bylo o něco rychlejší a aby šel objet ŽUB při mimořádnostech (potom co skončí samostatný nákladní průtah použitelný jako objízdná trasa).
Ano, a vymístění vlaků z Brna pak bude dokonáno. Děkujeme ODS!
Pro ty, co by se snad takovým příspěvkem mohli nechat zmást: Stávající brněnské hlavní nádraží nemůže standardně vysokorychlostní vlaky přijímat. Ti kdo chtějí podstatnou reformu Železničního uzlu Brno zastavit, nedosáhnou na brněnském hlavním nádraží zastavování všech VR vlaků, ale naopak téměř žádného. Přestože tvrdí opak.
Ale copak? Kdysi se říkalo, že do Brna nemůže Pendolino, pak tam samozřejmě jezdilo, takže teď VR vlaky? To so počkám na důvod…
Vite, ze nabrazi brno se presouva uz od konce 19stol.? A ani za vice jak 130 let se to nedotahlo…
JInak nejsem proti nadrazi v centru Brna, ale nejvhodnejsi polohou pro VRT je vazne Videnska…
Na nádraží Brno-Vídeňská se skutečně počítá s tím, že by ta nejrychlejší vrstva centrum Brna minula. Jedná se o dvě expresní linky: Berlín – Vídeň, kdy důvodem je konkurence vůči letadlům. No a přímá expresní linka z Ostrava do Prahy. Mimochodem, dnes e z Ostravy do Prahy taky přes Brno nejezdí a nikoho to nevzrušuje. Tedy vyjma brno-centristů 🙂 Takže jako brňák, buď při cestě do Berlína pojedu šalinou na Vídeňskou nebo napřed sjedu do Prahy a tady si deset minut počkám na vlak do Berlína. No a při cestě do Vídně či Ostravy buď opět na Vídeňskou pokud to… Číst vice »
A nebo jako brňák si počká na linku která pojede z hlaváku (ať už bude pod Petrovem nebo v Řece).
Pokud jste přímo z Brna, tak není Vídeňská zas tak velký problém. Pokud jste ale z regionu a limituje vás frekvence regionálního autobusu nebo vlaku, který jede třeba jen jednou za hodinu, tak potřebujete aby v Brně fungoval taktový uzel. Bez toho se může snadno stát, že vám ten expres do Berlína ujede před nosem a počkáte si skoro celou hodinu. Pak je pochopitelně nesmysl dojet k VRT regionální dopravou a člověk bude muset na Vídeňskou autem po přecpané D1 a doufat, že se vejde na parkoviště.
Kravina na kvadrát. Pokud by tam měly zastavovat vlaky pokračující dále po VRT, tak je to zbytečná ztráta času, protože v té oblasti je minimum cílů dojížďky „odněkud do Prahy“. Lidí v okolí bydlících, co by potřebovali jet někam do UL nebo Mostu bude celkem málo (minimálně na pražské poměry tedy). Jako „P+R pro D8“ to fungovat nemůže, protože v těch vlacích nebude místo. A pokud by byl záměr zde zastavovat nějaké příměstské vlaky, směrované např. do Neratovic (nebo zde končící), tak zase nebude kapacita na trati, resp. nejpozději na Balabence. Předměstskou stanici „na VRT“ je v tomto případě podle… Číst vice »
Tedy 4kolejka?
To by podle mě stálo za to, pokud se řešila stanice pod metrem Střížkov = na páteřních tangentách. Na pražské straně už by navíc velmi blízko následovalo 120 km/h, takže ani pro ty VR-vlaky by to nemusela být až taková časová ztráta. Jenže tam je to tak hluboko, že je asi otázka vůbec realizovatelnosti a praktické použitelnosti (čekání na výtah apod), pominu-li tedy samozřejmě náklady.
OK, jinak jsem zvědavý, jak dopadne ta nová studie NS2 a ŽUP. Obávám se, že nám už brzy nebude stačit Balabenka a NS1… A to ještě není ani kousek VRT.
Jelikož na tom dělá pan Babič, tak nemám velké očekávání… stačilo mi, co udělal v Brně s variantou nádraží v centru. A slyšel jsem i něco o schůzkách tehdejšího IKP s Haškem.
No právě…
Tedy 4-kolejka mezi Prahou a odbockou na Most, je celkem vhodna… vyuzily by to i jine vlaky…
nebuďte skromný, pochlubte se, že jste to už vymyslel :). I bez Hlaváčka a IPRu
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/08/celkove-schema.pdf
To je na tom všem opravdu to úplně nejméně důležité. Už proto, aby přehnaná personifikace nakonec nevedla k něčemu jako „přece nemůžeme podpořit/schválit návrh pana/firmy XY“, čehož náznaky jsem bohužel v minulosti vnímal.
V té souvislosti nerozumím jedné věci. Proč jste navrhnul realizaci zastávky U Kříže oproti variantě Balabenka, když v tom výše uvedeném schématu navrhujete žst. odb. Balabenka?
Zast. U Kříže nemá s Odb. Balabenka (kde se žádná zastávka nenavrhuje) nic společného, ta má (měla?) vzniknout zhruba tam, co jsou na holešovické přeložce ty schody za křížením se Zenklovou.
V tom výše odkazovaném schématu ze SP VRT je Odb. Balabenka vyznačena jako navrhovaná žst. Nebo je to myšleno jinak? V každém případě jsem nepochopil to, proč jste u studie pro Prahu 8 upřednostnil zastávku U Kříže před posuzovanou zastávkou Balabenka, kde by byly výrazně lepší přestupní vazby.
Nebyly, je to tam všechno strašně daleko a vysoko. A navíc se jen minimálně obslouží něco nového, co už neobsluhuje metro, Libeň nebo Vysočany. Vzájemné přestupy mezi vlaky tam udělat nelze, neboť není kapacita tam zastavovat přinejmenším v horních patrech.
V tom schématu je myšleno, že se do Odb. Balabenka zasáhne = upraví se, protože se tam ta VRT musí napojit (konkrétně doplnění jedné koleje nahoru, aby byla dvoukolejka Wilson – VRT a dvoukolejka TGM – Vysočany).
Když už se to bude celé předělávat kvůli VRT, resp. rekonstrukci holešovické přeložky, nešly by tam přidat nějaké předjízdné koleje právě pro umožnění zastavování vlaků bez zásadních dopadů na kapacitu? Aktuálně tam projíždí 9 linek S a R (když nepočítám blízkou trať 011), po dokončení plánovaných staveb přibydou další 3. K tomu 4 linky TRAM + 2 BUS hned pod, metro v docházkové vzdálenosti a plánovaný městský okruh hned vedle..
Takže pobyt S-Bahnu těsně před cílem většiny lidí 4 minuty? To fakt nevidím jako rozumné.
Ale v cili nebo bodu prestupu pro spoustu dalsich cestujicich. Za me mnohem lepsi nez Liben, Vysocany, Karlin, nebo U Krize. Jde i o R a moznost prestupu na spoje s cilem v SV castech Prahy bez nutnosti zajizdeni na Hl.n. Treba budouci R20 nema kde jinde zastavit, nez az na Hl.n. Moznost prestupu mezi spoji na Masarycku a Hl.n. (ev. Operu). Taky jde o to, aby Balabenka nebyla urbanistickou barierou, ale funkcni soucasti mesta.
To neni spatne schema, pac to resi nejen VRT, ale i regionalku a i nakladni dopravu,…
Vážení diskutující, nehádejte se. V titulku stojí „Praha řeší“, ne „Praha buduje“.
A než začne budouvat, tak to budete buď v důchodu (a budete se jen starat jak s ním vyjít) a nebo už nebudete vůbec.
Doufam, ze to nebude vymyslet na IPRu pan Binko. Oddechl jsem si, kdyz byl odvolan z funkce sefa odb. strategie Spravy zeleznic
Praha potřebuje regionální tratě do míst jako Odolena Voda, Brandýs-Stará Boleslav a ne magnet pro další auta. Auty mají lidé dojet ma zastávky vlaku ve Středočeském kraji, ne na kraj Prahy. Takhle D8 neodlehčíte.
To samozřejmě ano. Ovšem to je třeba vysvětlovat v dotyčných obcích. Jen se tedy obávám, že zejména v Brandýse to bude složitější vysvětlování.
Pan Kupka prý chce radši do Líbeznice pomalejší tramvaj, to mě nepřekvapuje….
No, na metro Kobylisy by ta tramvaj byla velmi rychla…
Já bych šel dál, Praha potřebuje vozidla která budou s to přecházet mezi železnicí a Metrem a ty systémy propojit tak aby třeba z C jednou za 15 minut jel vlak do/z Neratovic. B by mohlo jít až na VRT terminál u Nehvizd a obsloužit Horní Počernice, Jirny, a napojit se třeba na Mochovku. Pak by to chtělo modernizaci lokálek kolem tak aby z toho byly relativně slušné elektrifikované tratě. Třeba elektrický Pacifik do Davle, elektrifikace Semmeringu a Hrbaté, kousku do Týnce nad Sázavou a možná i na druhou stranu do Sázavy. Ale i otočení zapojení některých tratí, jako třeba… Číst vice »
Zapomeňte už konečně na snění o metru na železnici. Aby mohlo být metro svázané se železnicí, musí být parametrově odvozené od železnice a to to Pražské není. Leckde na to mysleli dopředu, v Praze se to navrhovalo jako izolovaný systém. Kromě rozchodu se liší úplně všechno. Navíc nevím nevím, pětivozová souprava do Neratovic co 15 minut, že by tam byla taková poptávka, 4000 lidí za hodinu?
Řešení takového systému bude existovat, jenom se musí najít. Pokud se ale k tomu bude přistupovat tak že to nejde, tak se ani hledat nebude a pak se nenajde.
To je prázdná floskule, zkuste najít příklad všech řešení a jestli ta vozidla budou cenou přijatelná. Řešením všude na světě je postavit linku metra kompatibilní. Což třeba v Tokiu znamená tři různé rozchody v metru (podle toho na kterou železnici mělo navázat). Navíc ten na metro navazující úsek by měl mít značnou poptávku (alespoň 40 000 lidí denně v jednom směru), aby to vůbec bylo zajímavé k řešení, protože provozně to bude dražší. Zkuste vymyslet dobrá řešení na: – Nástupiště 1 150 mm vs 550 mm – Jiný průjezdný průřez (kolem nástupiště pro metro vlak neprojede) – Jiné vlakové zabezpečovače… Číst vice »
Vícesytémy se sběračem a pantografem, pokud vím, existují v severní Americe, nebo tam svého času existovaly, ve větším měřítku, v malém to bylo mezi Vídní a Bratislavou. Pokud uvažujeme o novém vozidle, tak by se dala část krajních vozů obětovat pro nesení elektrické výzbroje, byť za cenu redukce kapacity. To by nemusel být takový problém, byť to povede na jistou redukci kapacity. Díky tomuto by mohlo být možné získat ve střeše prostor pro vytvoření kapsy pro pantograf. Průjezd po správné koleji bude muset zajistit nějaký program který bude provoz na dané trati řídit. Ale to snad dnes umíme bez větších… Číst vice »
Aktuálně nemame peníze ani na to, aby bylo za co koupit elektřinu pro elefanty na již existujících příměstských tratích kolem Prahy, nemame ani trat do Kladna zmodernizovanou, vlak nedokáže za cas srovnatelny alespoň s autobusem dojet do Boleslavi, natož do Liberce, nemame ani metr VRT a vy tu vymyslite investice někde u Zasmuk na Kouřimsku? Nezijete trochu v jine realitě? U trati do Zasmuk bude za 20 let otázkou, zda vůbec ještě budeme mít na jejich údržbu. Babis tuhle zemi zadluzil na desetiletí dopředu a to bude problém i kdyby se podařilo Rusy porazit a donutit je k reparacim. Zeleznice… Číst vice »
Váš přístup je přesně to, co z naší země dělá banánovou republiku. Praha se prostě rozrůstat bude, takže je nezbytné liniové stavby naplánovat teď, a ne až bude území zastavěné a dopravně zcela nevyřešené.
Priznat, ze na něco nemam, z nas bananovu republiku nedělá. Pokud vy umíte starostu přesvědčit, že když vám neopravi zadarmo nanucet obecního úřadu barák, tak bude vas dum hyzdit vesnici, tak jste frajer a mate mou poklonu. Ja bohužel tohle neumim. Takže k čemu chcete plánovat něco, na co nejspíš nikdy nebudete mít?
Banánovou republiku z nás dělá to že řekneme, že na to nemáme a pak si sedneme na bobek a nic se neudělá, dokud někde do sebe nevletí vlaky, nebo nepadá most.
A vy jste to prave teď změnil? Vzdyt akorat fnukate, ač jste se vůči fňukani vymezil. V Itálii VRT mají, přeložky na zeleznici stavi opravdu velkoryse, kolem riviéry si předělali železnici na metro a stejně tam spadnul most. Co chcete vy? Aby všude bylo Svycarsko? To asi se driv dočkáte toho Godota, než tohohle. Ani nevím, čím by to bylo hezké. V Rumunsku jsem sice byl jen na roadtripu, to samé Černá hora a Bosna, ale líbí se mi právě ta rozmanitost, ze to není všude stejne a nelisi se to od treba Nemecka jen tím, že je tam víc… Číst vice »
Ale tímto fňukáním se to nepostaví a nevyřeší. A čekat na to až budou peníze se nevyplatí, protože je dřív zase někdo rozfofruje za nějaké úplatky pro důchodce nebo něco podobného. A) Důchody nevalorizovat, jsou už dost vysoké pokud připočteme veškeré ostatní náklady které se za důchodce hradí z veřejných prostředků. Jedno jestli státu, krajů, obcí. Uvědomte si že každý důchod je reálně vyšší o 1487 korun zdravotního pojištění, dále o X set korun dosypu na slevy a o dalších X set korun na limitech doplatků na léky a o dalších X desítek korun rozdílu mezi plným a důchodcovským vstupným… Číst vice »
To je hezké, že jste si nasel zpusob, kde vzít peníze. Stacilo konstatovat, ze je vše neefektivní a už to nepotřebuje další peníze. Tak ted nam ještě napište, jak pro to co navrhujete přesvědčíte obyvatele. Nějak tu totiž nevidím žádnou stranu, která by to co navrhujete plánovala, přesněji, která by pak plánovala cpát ty peníze nekam do Zasmuk. A nezlobte se, i já pro začátek nechci, aby se mým rodičům prestal valorizivat duchod kvuli nejake trati u Zasmuk. Takže me jste nepřesvědčil, ale dejme tomu ze o jedinci to není. Kdyz přesvědčíte ostatní, tak uspějete. Ale moc realne to nevidím.… Číst vice »
Aha, takže jinými slovy říkáte že raději obětujete budoucnost pro dnešek. Takže raději ty peníze dneska prožerete, a vůbec Vás netrápí že tím vytváříte daleko větší škody ostatním do budoucna. Uvědomte si že proti těm valorizacím leží poměrně značné náklady ušlých příležitostí. Rekonstrukce trati do Zásmuk by mohla stát, i s odbočkou do Kouřimi a 3. kolejí na koridoru tak 1.5 miliardy, od oka. Jenže to je rozdíl který vytvoří blbých 500 domů, které by mohly vzniknout v okolí, pokud budou o 3 miliony levnější než bydlení v Praze. A teď si vemte že třeba rozdíl ceny bytu mezi Prahou… Číst vice »
Tak o tom zkuste přesvědčit miliony lidí u nás. Zrovna ja jezdím vlakem rad, nejradši s otviracim oknem, ani nemam auto, zato ale nebydlím v najmu a bydlím v Praze a ne někde na okraji. Metrem to mam do centra 10 minut a k metru pesky asi 8 minut. Priority jsem si ujasnil davno. Nehonim cas, klidně jedu vlakem pomaleji, vzdyt bez auta ani nemam jinou možnost. Přesvědčte misto me radeji ty miliony lidí, pro které vaše nápady nejsou prioritou a přitom zrovna oni vám, bez toho vylepseni co navrhujete, pojedou raději autem. Přesvědčte ty lidi, ze jsou sami proti… Číst vice »
Nó, vlak se sníženou kapacitou je zrovna na C, které v centru jezdí nahvízdnuté, hodně velký problém. Tam nejde o to, že by nebyly systémy s horním i dolním odběrem, ale v Praze nad střechou je v podstatě nulový extra prostor, lišta by musela být zároveň se střechou. Nějak mi pořád není jasné proč Neratovice, když tam dnes jezdí „motoráčky“, často dokonce nejezdí. Fakt je tam potenciál na několikanásobnou kapacitu do hodiny? Ano problém se spřáhlem je ve výšce nad kolejnicí. No nevím jak si to představujete s tím intervalem, ale při 110 s intervalu je rezerva do technického minimálního… Číst vice »
Vždyť píši že by se pantograf musel schovat do vozu. U směru na Neratovice (líbila by se Vám více Rudná?) vycházím jak z blízkosti metra B a C, tak z toho že tam jsou plochy pro rozvoj jak uvnitř, tak vně Prahy a také ta současná trať není dnes moc sexy. Možná její stav a cíle jsou důvodem proč tam dnes lidi nechtějí moc jezdit. Ano, uznávám že by tam mohlo docházet k přenosu zpoždění, na druhou stranu proto zmiňuji že by se to muselo napojovat v poslední stanici kde by se dalo přehodit mezi čistě podzemní soupravou stojící na… Číst vice »
Koukám, že pořád nemáte představu jak provoz metra funguje. Ano, do díry můžete poslat zálohu, to jistě, ale až přijede ten zpožděný vlak z venku, tak už žádná díra nebude. Tak na zálohu odstavíte jinou soupravu, aby díra vznikla? Tím ale rozbíjíte oběhy, třeba souprava co měla jet do depa stojí na záloze a další vlak za 15 min další prohozy? Z jednoho se to nezblázní, ale každou chvíli? Do toho přijede z trasy vlak s problémem a potřebuje vystavit zálohu. Takže na záloze nám stojí neschopný vlak nebo nic. Běžné. Takovéto na dráze obvyklé provozní improvizace opravdu nesvědčí plynulosti… Číst vice »
Kromě výšek nástupiště jsou ostatní problémy už někde řešené, takže problém by byly spíš peníze.
Při smíšeném provozu na železnici by musely vlaky (vozy) co by zajížděli do metra mít extra koleje (místa) s extra vysokými nástupišti. Nebo by zastávky musely mít peron o dvou výškách, který by se pro normální železnici odsouval. Variant asi bude více, pak zase budou hrát roli peníze za tyhle atypy.
Řešení toho, co je na takové myšlence rozumného, se samozřejmě hledalo a také už dávno našlo. Nevím proč před tím pořád zavírat oči. Je to právě „metro S“, kterým především se zabývá ta stokrát odkazovaná studie proveditelnosti. Nevýhodou kompromisu je, že nikdy nemůže dosáhnout intervalů tak krátkých jako standardní metro a má (i proto) dvakrát delší stanice. Na druhou stranu zase slouží jako rychlíkové metro, protože má delší i mezistaniční úseky.
Kombinace metra a vlaku je nežádoucí z více důvodů. Kromě technických (nástupiště, napájení, zabezpečení) je zde i rozdíl ve funkci a rychlosti. Srovnávat metro s vlakem je trochu jako srovnávat tramvaj s metrem. Jeden mód má jako prioritu plošnou obsluhu území, ale za cenu nízké rychlosti kvůli častým zastávkám. Druhý mód pak zajišťuje rychlé spojení na větší vzdálenost. Pro srovnání, metro A dojede za 32 minut z konečné na konečnou, což je 17 km. Osobák z Masaryková nádraží je za 35 minut v Českém Brodě, tzn. 34 km daleko. Smysluplné propojení obou módů by pak mělo zahrnovat nejen přestupy v… Číst vice »
Rajskou zahradu bych jako dobrý příklad nedával, tam měl být přestup hrana-hrana. Veleslavín na drahé pomalodráze taky ne. Jinak s Vaším příspěvkem princip souhlas
Technické problémy jsou řešitelné, záleží jak hi-tech to chcete. Ty bych do toho moc netahal. Ano, metro i vlak mají trochu jiný účel, tu nejde o to aby metro začalo suplovat vlaky do Českého Brodu, ale aby se využila síť dnes jednokolejek v těsném okolí Prahy k prodloužení metra a obsluze (potenciálně) rozvojových území s tím že po těchto tratích bude nadále možná železniční doprava. Ať už v podobě nákladu pro obsluhu průmyslu, tak pro vedení některých rychlíků, případně odklonů atd. Částečně by to pak také odlehčilo ŽUP protože by se po tratích nemotalo tolik zastávkových vlaků které by právě… Číst vice »
Tak se na to podivejme trochu zblizsiho pohledu… 1. Vozy museji byt dvousystemove, tj. 600-750V DC a 25kV 50Hz AC, v pripade realizace pred prepnutim soustavy dokonce trisystemove. Resitelne to je, ale vyplati se to za tu cenu? 2. Nastupiste, potrebujete resit dvoje nastupiste, dve odlisne vysoke hrany, to take resitelne je, stavebne to problem asi neni. 3. Druh napajeni, zde je nutne resit dva systemy, pantograf i spodni napajeni. To je samozrejme take resitelne, ale ma to jednu nevyhodu, tunely metra jsou mysi dirky, a pantograf by musel mit velke rameno a dostatecny pritlak na zel. trolejove vedeni. To… Číst vice »
maly preklep 135 linek primesta
Než regionální trať bych raději viděl rychlodrážní tramvaj vzor německé Porúří – jede to 80 km/h, zastávky jsou daleko od sebe, ale pořád je to tramvaj a může zajet normálně do města.
Rozumny kompromis, take me to napadlo.
80 km/h je na regionální vlak, který relativně často staví, má být konkurencí auta, dost nízká rychlost. A kterou rychlotram v Porůří prosím myslíte?
Bylo by fajn, kdyby se na našich lokálkách jezdilo 80 km/h a ne těch 40-60.
Zkusím Cape Lock, aby to bylo úplně jasné.
– NEHVIZDY ANI TOHLE NEBUDE NÁHRADA HLAVNÍHO NÁDRAŽÍ V PRAZE
– VRT VLAKY NEBUDOU MÍT POVINNOST TAM ZASTAVOVAT
– ŽÁDNÁ TRAŤ, KTERÁ BY OBJELA PRAHU SE NEPLÁNUJE
– VŠECHNY VRT VLAKY DOJEDOU DO PRAHY NA HLAVNÍ NÁDRAŽÍ
Je to trochu jasné?
Kdo říká, že to má být náhrada? Bude to doplněk. Vlaky tam budou zastavovat možná všechny, možná ne. To bych nechal na dopravcích. Pokud bude zájem cestujících, byli by hloupí, kdyby nezastavili.
Jen bych nevymýšlel hogofogo terminál. Stačilo by něco jako na Zahradním městě. Ani parkoviště pro auta bych tam nedělal. Tohle už je město, tam není žádoucí lákat auta.
V každé diskuzi, a i zde už je, se taková myšlenka objeví. Tak já jen aby bylo úplně jasno.
Jenomže vždy bude hromada lidí, kteří autem do Prahy pojedou, i přes paralelní, rychlejší VRT. Pokud je v budoucnu nechceme vídat, jak podjíždí Prašnou bránu, tak musí mít místo k zaparkování na okraji Prahy. Místo, které bude nabízet dobré spojení do zbytku města. Místo, jakým má být plánovaný terminál.
Napsal jste správně místo, které nabídne dobré spojení do zbytku města. Ale to rozhodně není úloha vysokorychlostních vlaků.
Ok, můj komentář byl zcestný ve vztahu k podstatě terminálu, omlouvám se. Chtěl jsem poukázat na důležitost propojení módů dopravy, že “hogofogo terminál” má na okraji města skutečně význam. Zkusím to jinak: Tyto terminály budou fungovat trochu jako letiště. Dobrá provázanost s MHD a příměstskou dopravou je základem, nesmí ale chybět ani parking. Část lidí pro dopravu k takovému terminálu bude volit auto. Ať už proto, že hromadná doprava do místa jeho bydliště není dostatečně robustní, nebo že je to s kuframa místo dvou přestupů prostě jednodušší. Ignorovat potřebu parkování u terminálů vrt pouze sníží atraktivitu a konkurenceschopnost celého systému.
Přespolní nemají parkovat na kraji Prahy a nemají do Prahy přijíždět po dálnici, když mohou přijet vlakem.
Opakuji: Přespolní nemají parkovat na kraji Prahy a nemají do Prahy přijíždět po dálnici, když mohou přijet vlakem.
Buďme realisti. Vždy se najdou blbci, co do města pojedou autem, i kdyby to bylo vlakem rychlejší. Nebo v místě jejich bydliště není dobrá síť hromadné dopravy. Chce to ale co nejvíc aut odchytit na krajích města do sítě P+R parkovišť, které budou navázané na metro/tram/vlak.
Opakováním se rozumnost příspěvku nedvojnásobí ale půlí.
Třeba se pak objeví nějaký soukromý dopravce a bude chtít tahat co nejrychleji vlaky Berlín Vídeň. V Praze využije spojku ze střížkovského tunelu do Libně, v Brně zastaví jen na Vídeňské.
Tak… Třeba, no. Nebo to vezme ještě přes Hlavák a Zahraďák aby nejel na tu Vídeňskou úplně prázdný.
Upřímně to považuji za nesmysl stejně jako Nehvizdy. Bude to mít přesně obrácenný efekt, přírustek aut. Na ten terminál budou lidé jezdit převážně auty, i když bude slušná MHD. Ona bude slušná hlavně směr centrum, ale ne do okolí i za Prahou, kterému by ten terminál primárně sloužil. A je to můj názor i přes to, že nějaké sídliště obslouží tramvají. Území by kvalitní dopravu potřebovalo, ale pro každodenní ježdění. Větší smysl by mělo kvalitní systém Eska (i metro S se mi jeví málo kapacitní), který by umožnil častý interval vlaků z Čakovic (ve špičce třeba 7-8 min). Ale nejen… Číst vice »
Takže jelikož si myslíte, že nebude kvalitní vazba VHD na pražská předměstí, odmítáte celý záměr. Co takhle dát myšlence šanci? Mimochodem, už dnes jezdí PIDbusy z Letňan, Ladvi a Kobylis velmi vytížené, a to se jedná o kvalitativně nejnižší level příměstské dopravy.
O nutnosti modernizace trati Praha Mělník nikdo nepochybuje a není s diskutovanou stanicí ani v rozporu, ani si nekonkurují.
Jo, ale ty PID busy jedou na metro Tohle je o zastávce pro vysokorychlostní vlaky. Takže úplně něco jiného, než lidé potřebují pro časté cestování do práce, za zábavou. Prostě do Prahy. Upřímně, kdyby na tom VRT nádraží bylo max. řekněme 100 parkovacích míst pro auta, tak klidně ať tam je. Ale mám obavu, že tam bude třeba tisíce parkovacích míst a to s plynulostí provozu na okolních silnicích řádně zamává. To, že píšu, že je třeba upravit Esko, tak, aby do Čakovic a nejen do Čakovic mohl jezdit vlak často jste úplně ignoroval. Jinak pro blue. Myslím si, že… Číst vice »
Takže dokud nebude na prodloužení vlaku do každé obce kolem Prahy, tak raději nestavme nic? Ať ti lidé autem nejedou k terminalu, ale až do Prahy?
A kde ten „přírůstek aut“ vezmete? Namalují se?
Ne, nově příchozí lidi si je koupí, a i ti co je mají, je budou využívat častěji.
Opravdu to není tak těžké pochopit.
Není náhodou hlavní výhodou VRT, že cestující doveze rychle do centra města? Když to bude stavět v poli za městem, kde nikdo cíl dojížďky nemá, a následně se bude muset přesedat na tramvaje, metro atd., dost se ztrácí výhoda oproti autu. Zvlášť, když paralelně vede dálnice.
Ne.
Přesedat se nebude muset. Všechny vlaky pojedou i na Hlavák. Žádné VRT obchvaty velkých měst se u nás neplánují a to je dobře. Lepší je jako vzor Německo nez Francie.
Omyl, v Brně plánují jak na Vídeň, tak Ostravu. Na Vídeň je to ještě celkem laciný oblouk, na Ostravu je to ale hodně drahý nesmysl (9,6 mld. Kč).
Brno je dost specifická záležitost…
Kdyby Železniční uzel Brno za něco stál a jeho hlavní nádr také, nemusela by ho v plánech pětina VR vlaků objíždět ale stavěly by na hlavním všechny.
Jestli si myslíte, že to mají objíždět všechny VR vlaky, někdo vás obelhal.
Všechny vlaky Brno objíždět nemají, v tom máte pravdu. Co vidím jako principiální problém je to, že se kvůli cca 2 minutám úspory pro některé spoje vyhodí obrovský balík peněz. Kdyby to měly být desítky minut pro desetitisíce cestujících denně (jak je to u zbytku VRT Praha-Brno) tak by to člověk pochopil, ale tady nejde o velkou úsporu nebo hodně cestujících a přitom obrovské náklady.
Možná je Německo lepší vzor, ale know-how se koupilo od Francouzů…
Německo lepší vzor rozhodně není.
No to je ten francouzský model a nemuseli jsme jej převzít i s tímto nešvarem. Nicméně pokud bude vazba dobrá, tedy ideálně by tramvaj či metro mělo nástupiště vedle nástupiště železničního, či pod ním a frekvence bude dostatečně hustá, tak ten problém nebude. Co mi spíš přijde nešťastné je že se při plánování VRT stanic, jak v Praze, tak v Brně, chybí pořádná vazba na klasickou železnici, a rychlou MHD. V Brně bude alespoň Střelická trať a rychlá šalina, ale pořád to není ono a řekl bych že horší řešení než úvrať na Dolním, nebo severní zapojení přes Tišnov. Nicméně… Číst vice »
Tak zrovna ten obchvat VRT po vzoru Paříže SŽ na prahu neokopírovalo.
To že v Praze a v Brně budou jezdit VRV na hlavní nepovažujete za vazbu na klasickou železnici?
Na Wilsoňák (nechce někdo začít s peticí za přejmenování) je to zbytečná závlek do centra a v případě Brna bude jízda na Hlavas spíš dočasná, pokud si vybavuji návrhy, tak je tam obchvat kolem D2, to za do místní sítě zrovna nepovažuji, ve směru na jih na Hlavas nepojede nic. To za kvalitní vazbu na současnou síť nepovažuji.
A kolik lidí pojede skrz Prahu v poměru těch co tam budou začínat/končit?
Podle linkového vedení co uvažuje SŽ v Brně toho dočasného moc není.
Mate super napad, ale ne pro ty co bydli v Bechovicich, pripadne i na Cernem Moste nebo uplne mimo Prahu. Mohou pohodlne dojet a jet mimo centrum Prahy.
Podle této logiky by rychlíky nesměly zastavovat v Libni, protože do centra na Václavák by se muselo přetupovat.
Logické bych viděl napojení terminálu východ severním bypassem na ústeckou VRT a dále na letiště (- Kladno) bez nutnosti zajíždění všeho co přijede a projíždí do centra metropole.
A kolik očekáváte vlaků (a linek), které by takovýto bypass využily?
Vzhledem k dopravní důležitosti (a velikosti města) uzlu Praha pojede vše přes Prahu nebo v ní bude končit. Myslím si že pro těch několik teoretických vlaků se to nevyplatí stavět.
Skvěle, mám vážně radost, jak se poslední dobou daří k městu a dopravě přistupovat koncepčně a ne zbrkle, ale jak je zároveň patrný velký posun.
I když je pravda, že o projektu čakovické vlečky už není nějakou dobu slyšet – víte někdo, co se zde aktuálně děje, na co se čeká?
Ukončení projektu čakovické vlečky by právě bylo důkazem koncepčního přístupu. Stejnou službu by udělala nová zastávka na (modernizované) trati do Všetat, snadněji a „systematičtěji“.
Prosím? Byl jste tam někdy? Ta vlečka vede až k zástavbě pokud se udelá most přes potok, na coz je tam místa dost. Hlavní trať je pěkný kus bokem.
Koncepční by bylo 1) zaústění dálkových tratí do uzlů ve městech společných s ostatními vlaky; nádraží na periferii či v polích s vynucenými přesuny do cílů vlastními auty výraznější podíl vlaků na přepravách nezpůsobí; 2) čakovickou vlečku využít k původnímu účelu společně s motivací k přechodu nákladů na koleje, včetně zlepšení kapacitních parametrů tratí; Čakovice obsloužit navázáním místních autobusů na vlaky.
Mimochodem, šílené okružní metro přidané na jihu navíc k plánované tramvaji a dotýkající se centra, zatímco na severu vedoucí od centra daleko, teprve s vidinou sídlišť v polích (!) je koncepční? Chápu to sice jako protipól dálničnímu okruhu, který se „podařílo“ odsunout do polí naopak na jihu (čímž hodně aut nadále využívá bližší místní silnice), ale… A zásobování města už je zřejmě definitivně rozhodnuto nechat kamionům a halám ve volné krajině za městem, při současném vymístění jakékoli výroby. Inu, koncepce. 🙂
Navíc špatné propojení částí mimo centrum je jedna z hlavních slabin pražské MHD. Přesné vedení bude dáno až studií proveditelnosti.
Bláboly, ke kterým se da dat jen minus. Komentář zbytečný. Nechcete rovnou lidem schvalovat, kdy vubec smi vycházet z domů?
Dálkové vlaky pojedou se všemi ostatními vlaky do centra, nikdo vás nebude nutit přesedat. To že můžete přesednout bude vaše volba a tato možnost volby bude.
A to se ten nový terminál stane novým hlavním nádražím? Pokud ne, jak bude zajištěna vlaková doprava mezi těmito nádražími? To bych řekl, že je v tomto článku důležitější otázka než téma tramvajových linek. Poněkud mi skřípe mezi zuby představa, že přijedu z Moravy vlakem na hl.n. a pro pokračování někam s VRT si budu muset kupovat jízdenku na MHD, abych se dostal na ten nový terminál.
Čtěte něco, co se tam nepíše. Pro VRT to bude jen nácestná zastávka.
Pro cestujícího, který přijede na hl. n. a bude potřebovat se nějak EFEKTIVNĚ dostat na tu vaši „nácestnou“ zastávku, je informace o tom, jestli je/není zastávka nácestná celkem na ….
Logicky se dá předpokládat, že bude potřebovat spíš informaci, JAK se tam dostat a JESTI MU BUDE STAČIT JÍZDENKA NA VLAK Z JEHO VÝCHOZÍ STANICE AŽ DO CÍLE.
Což je stejně složité, jako přijet z Kutné Hory města osobákem (jede i bus MHD) na Hlavní a tam přesednout na R do Prahy/Brna.
A proč by se měl dostávat na nácestnou zastávku, když přijede na Prahlavák ten VRV pojede taky z Prahlaváku?
Dotaz na jízdenku je bezpředmětný, bude mít jízdenku takovou jakou si koupí, např. Plzeň – Brno přes Prahu, přesedne právě na Prahlaváku, když třeba nebudou jezdit přímé VRV.
VRV = vysokorychlostní vlak
Kam na tyhle nápady chodíte? Máte nějaký zdroj?
Už se podobná pitomost objevila s terminálem Nehvizdy, že tam bude VRT končit a dál se člověk bude dostávat kdovíjak.
Jak píše Kubrt: Pro VRT to bude jen nácestná zastávka.
On je mate ten název terminál. Ale v pravém slova smyslu terminál to bude pro příměstskou a městskou dopravu, pro VRT to bude nácestná zastávka.
Ano, asi mate nadužívání slova „terminál“, které se spíš používá hodně pro přestupní uzel.
Další…