Praha posvětila plán na nejdelší lanovku v Česku. Do pěti let spojí Bohnice s Podbabou
Praha udělala velký krok ke stavbě nové lanovky mezi Podbabou a Bohnicemi. Zastupitelé schválili plán na projekt. Do pěti let
Praha udělala velký krok ke stavbě nové lanovky mezi Podbabou a Bohnicemi. Zastupitelé schválili plán na projekt. Do pěti let propojí městské části Praha 6, Troju a Prahu 8 lanová dráha. Přípravou pověřili Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).
Nová lanovka má přijít na 1,5 miliardy korun, bude dlouhá 2,5 kilometru. O více než sto metrů tak má překonat dosud nejdelší osobní lanovku v zemi, která spojuje Krupku s Komáří Vížkou a měří 2,348 kilometru. Nová lanovka by měla na třetí místo odsunout podle délky dosud druhou sedačkovou lanovku z Rokytnice nad Jizerou na Lysou horu.
Lanovka překoná stometrové převýšení, jízdu zvládne za sedm minut. Půjde o městskou lanovou dráhu se dvěma koncovými a jednou mezilehlou stanicí, která spojí stávající zastávku tramvají, autobusů a železnice v Podbabě se sídlištěm Bohnice přes lokalitu Podhoří v městské části Praha-Troja. Umožní jak spojení Prahy 6 a Prahy 8, tak i dopravní obsluhu rekreační zóny v oblasti pravého břehu Vltavy a také areálu ZOO Praha. Plně bezbariérový dopravní systém předpokládá kabiny o kapacitě 35 cestujících, které pojedou v intervalu 1 minuty. Přepravní kapacita bude nastavena na 2 000 osob za hodinu v jednom směru, což odpovídá jedné lince tramvajové v intervalu 4 minuty. Technicky bude možné přepravit až 6 000 osob za hodinu.
„Pracujeme i na tramvajové trati, pro ni ale budeme potřebovat postavit nový most přes Vltavu a také skoro kilometrový ražený tunel ve skále nahoru do Bohnic. Hledali jsme proto rychlejší řešení, jak Prahu 6, Troju a Prahu 8 propojit. Lanovku postavíme Pražanům už do pěti let,“ řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Inspirací pro Prahu bylo německé město Koblenz či portugalské Porto. „Lanovka odveze stejné množství lidí jako jedna páteřní tramvajová linka, bude čtyřikrát levnější a po dokončení tramvajové trati zůstane jako alternativa. Jsem moc rád, že důležitosti tohoto spojení rozumí také zastupitelstvo,“ řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.
Bohnické sídliště obývá 25 tisíc lidí, v Dejvicích a Bubenči jsou desetitisíce vysokoškoláků, divadla, kina, obchody a kanceláře, v Troji ZOO a Trojská kotlina, kterou lidé hojně navštěvují ve volném čase.
„Když se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí v Praze 6, musíte autobusem do Kobylis, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru Áčkem na Dejvickou. Obě varianty zaberou 40 minut. Lanovkou zkrátíme cestu na 15 minut s cestou k jejím zastávkám. Pražané také nebudou muset zbytečně jezdit přes vytížené centrum,“ dodal Scheinherr.
Před zadáním projektu osloví Dopravní podnik hl. m. Prahy jako investor potenciální dodavatele lanové dráhy za účelem tržních konzultací pro získání zpětné vazby a eliminaci rizik, které mohou vzniknout během projektové přípravy. V této fázi bude rovněž upřesněna metoda, jakou bude vybráno architektonické řešení stanic lanové dráhy a designové řešení kabin a podpěr. Následně bude vypsána veřejná zakázka ve stupni upřesněném na základě tržních konzultací.
Detailnější prezentace projektu je ke stažení zde. Plán na lanovku vznikl za minulého vedení magistrátu.