Praha posvětila plán na nejdelší lanovku v Česku. Do pěti let spojí Bohnice s Podbabou

Vizualizace lanovky Podbaba - Bohnice. Pramen: ROPIDVizualizace lanovky Podbaba - Bohnice. Pramen: ROPID

Praha udělala velký krok ke stavbě nové lanovky mezi Podbabou a Bohnicemi. Zastupitelé schválili plán na projekt. Do pěti let

84 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka Z

Podle té vizualizace to vypadá, že na Bohnické straně ta lanovka bude končit hodně stranou, až v místě, kde přechází ulice K Pazderkám do ulice K Bohnicím. Nebylo by vhodnější protáhnout ji až k ulici Lodžské? Prostor pro stanici by se tam snad našel, blízké centrum sídliště s návaznou dopravou, obchody
a více lidmi v docházkové vzdálenosti by ji udělaly mnohem atraktivnější.

Lxxxx

Lanovka může být dobrá jako atrakce pro turisty, ale jako prostředek MHD se určitě nevyrovná metru nebo tramvajím, protože nepojede pokaždé když bude silnější vítr, což bývá stále častěji.

Jiří Kocurek

Turistickou atrakci s vyhlídkou na nádrže ČOV jen tak někde nemají. Průjezd stoupavým proudem nad nimi už tuplem ne.

Bob

Před rokem a půl se psalo, že tento systém vydrží rychlost větru do 140 km/h, což prý v Praze nikdy nebylo.

Zapa

Zavěšení kabin má být na dvou lanech, kde ta stabilita ve větru bude asi jiná, než u lanovek pouze s jedním.

pppqqq

Tento trojlanový systém (3S) byl použit např. pro stavbu nové lanovky na Malý Matterhorn (3883 m. n. m.) právě proto, aby mohla být v provozu i při silnějším větru.
https://www.matterhornparadise.ch/en/Media-Corner/Matterhorn-glacier-ride

J.Siváček

Ač nebydlím na Praze 8, jsem z tohoto rozhodnutí šťastný. Celé Bohnice a Čimice trpí dlouhá léta tím, že ze dvou světových stran (západ, jih) defakto nemají spojení (bus 236 a přívoz je mizivý počet osob) a jediná cesta je tak defakto přes Kobylisy. Přitom obě oblasti mají dohromady 30-40 000 obyvatel podle šíře záběru. A jelikož lidé, kteří o dopravě rozhodují, v Bohnicích nebydlí, většinou koukají jen na mapu, kde vidí „malé sídliště“ rozlohou, ale už jim nedojde, že jsou to 15ti patrové megapaneláky a výše uvedené počty lidí s přístupem jen z Kobylis. Úsek Bohnice – Kobylisy je… Číst vice »

Urban Transport Lover

Dlouhodebě tam chyběj 2 most, vlastně 3… – Městský most Bohnice – Suchdol – tedy nahoře na skále přes Vltavu – ve kterém by mohlo jezdit metro, nebo aspoň tramvaj – tedy obdoba Nuseláku – Dálniční most Bohnice – Suchdol – tedy chybějící severní část dálničního okruhu D0. – Troja (Podhoří) – Dejvice/Bubeneč (Podbaba) dole pod skálou přes Vltavu Upřímně by mě zajímalo co na tom bude stát 1 a půl miliardy – ale bude z toho určitě krásný výhled na všechny rozlehlé trojské vinice na úbočích nad Vltavou pod sídlištěm Bohnice, na ZOO na Vltavu, na Stromovku, na prvorepublikové… Číst vice »

Jakub P

Okruh samozrejme jo, ten chybi zoufale. Dolni most pro tramvaje, IZS, s lavkama pro pesi a cyklisty by byl fajn, ale nesmel by z nej byt kapacitni privadec IAD do klidny casti Troji, aby zustala pouzitelna pro rekreaci. Ten „nuselak“ mi v pripade existence tech prvnich dvou prijde totalne nadbytecnej a ekonomicky nesmyslnej.

Urban Transport Lover

Ten most pro metro „Bohničák/Suchdolák“ tam chybí pro kapacitní veřejnou dopravu západ východ… Nejni to jenom Suchdol – ale všechny ty nově se rozrůstající se čtvrti těsně „za čárou“ Horoměřice, Statenice, Únětice (pivovar), Černý Vůl, Velké Přílepy, Roztoky – celá tahle oblast by měla na výběr kudy pojede do centra nebo kam pojede na nákup – jestli na Zličín, nebo do Letňan

Urban Transport Lover

Byla by to výhra pro všechny studenty ze Suchdola i z Dejvic na MNOHEM levnější ubytování než na Praze 6…. Zbylo by jim víc peněz třeba na pivko a vínko, (nebo na nový oblečení)

pamětník

Leccos ve vašem příspěvku je asi racionální, ale tvrzení, že „Teď je lanovka ideál.“, je naprostá pitomost: je to totiž jen „z nouze ctnost“, a vůbec nic víc: ten (nízký) most v Podbabě (ale ne přes cíp „ostrova“ (což asi vůbec není hloupé, pokud to umožní i další přístup na něj) byl totiž v návrhu územního plánu Prahy i s tramvajovou tratí až do Podhoře už v 50. letech minulého století – takže Dolínkova (= nesvádějte ten výmysl na Scheinherra, je mnohem staršího data!) lanovka z Podbaby přes Troju do Bohnic se jen snaží nouzově nahradit něco z toho, co… Číst vice »

J.Siváček

Přesně tak, je lepší mít za 5 let Vámi uváděnou „z nouze cnost“, pro všechny mnou uváděné důvody, než dalších 30 let spojení žádné. Pokuste se prosím na celý projekt podívat nikoliv konzervativním pohledem „toto je lanovka, ta není ověřená a nebude fungovat“, ale pohledem „toto je nové spojení západním směrem, které zde chybí přes 50,60,100…doplňte si sám…let a lanovka ho zajistí“.

gogo

Chi,chi,chi,chi,chi
Příště budou kavárny na dálnici, tobogány, alegorické vozy a pouliční divadlo.
Vždyť jde jen o 1 500 000 000 Kč.

Zapa

Doporučuji shlédnout toto video https://youtu.be/bHZgCN0oa1Q . Možná by tu bylo méně otázek proč ne rovnou tramvaj a proč ta vizualizace vypadá tak jak vypadá.

Jiří Kocurek

Dát na úvod zelené plátno je jak pěst na oko. Rozházet na něm informace, do každého rohu něco, navíc sotva čitelnou nekontrastní barvou. Jedno se SŽ musí nechat. Jejich prezentace mají úroveň a jsou podávané srozumitelnou formou.

Ale i tak díky za link.

Papaja501

Dobrý den, jen se zeptám mimo…..čtení o dnešním RJ 1047 nebude?….Ta poslední reportáž byla super.

Papaja501

Tak jo, když budete chtít…..příští rok sem klučinoj slíbil něco ve státech, že vlakem projedem, tak nadělám pár fotek můžem to pak nějak sesumírovat, ať z toho je pěkný počtení.. Když to teda situace dovolí….Taky jsem slíbil 747, tak jsem sám zvědav……Zatim Luft a BA , nebo víte ještě o jiné?

Anonym ze severu

Pro rýpaly: Lysá hora je i v Krkonoších, resp. na hranici Krkonoš a Jizerských hor.

...

Ta Lysá hora, kterou autor zmiňoval, je v Krkonoších. A vede do ní lanovka z Rokytnice nad Jizerou, resp. z místa kousek nad Rokytnicí nad Jizerou.

Radim

Škoda, kdyby to byla ta v Beskydech, překonala by ji o daleko víc metrů a šlo by jistě o nejdelší lanovku na světě s velmi členitým profilem, pak Guinessovka atd.

Radek Janata

dyž se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí v Praze 6, musíte autobusem do Kobylis, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru Áčkem na Dejvickou. Obě varianty zaberou 40 minut.
——–
Pro úplnost je třeba dodat, že lze taky jet přívozem, což zabere cca 35 minut.

thegrid

Přívoz je spíše pro lidi z bezprostředního okolí, či na výlety, než pro pracující/studující z Bohnic. Taky lze vodu přeplavat, ale je to nepraktické.

Radek Janata

Přívoz je určen právě pro tu trasu, co je v článku jako příklad. Krakov-Dejvická. Proto taky k tomu přívozu jezdí navazující bus. Jeho nevýhodou je, že to spojení je možné jen jednou za půl hodiny. Ale pokud má někdo klouzavý začátek pracovní doby, tak to neznamená problém. Cesta je rychlejší a vyhnete se nacpanému metru.

František

Jen si nějak nedovedu představit výchozí stanici v Podbabě tak, jak je na vizualizacích. Jak odtud chtějí na velmi krátké vzdálenosti vystoupat do bezpečné výšky nad trolejí železniční tratě? Myslím, že výchozí stanice bude muset být až za podjezdem tratě, což prodlužuje docházkovou vzálenost na tramvaj.

Jan Novak

Ta vizualizace je lež a radní pro dopravu to moc dobře ví. Je to dle jho slov jeho přání, ale to je tak všechno. I dle projednávané změny územního plánu je stanice až za vlakovou tratí, ale to by na těch vizulizacích ten přestup nevypadal tak dobře.

Daniel Brvnišťan

Áno, projektovali to úplní mamľasi (EGIS) a vy to z jednej vizualizácie spočítate lepšie 😀

Bob

On už je hotový projekt? Já myslel, že zatím se dělala jen studie proveditelnosti a nějaké rychlomalůvky. Mimochodem, na jednom z dalších obrázků by zase ty kabiny brnkaly o sloupy veřejného osvětlení ve středu ulice K Pazderkám.

jkjk

Už je hotová EIA. Tam jsou co se týče stanice na Podbabě tři varianty, na vizualizaci je jedna z nich.

Bob

Na vizualizacích vidím minimálně dvě varianty.

Eduard

Lanovka je krásná věc. Turistům se jistě bude líbit. Ale myslím si, že místní by více přivítali most, tramvaj o metru ani nemluvě.

Bob

Lanovka je rychlejší, praktičtější, pohodlnější a levnější. Ale chápu, že kdo se chce pořádně zaříznout do krajiny, ten si přijde na své až s tramvají.

Frantisek

Která by sama o sobě až tolik zářezů zase nepotřebovala…

Bob

Tak pravda, ta tramvaj ve všech uvažovaných variantách má být především tunel. Ale nezoufejte, třeba se podaří udělat tunel i z té lanovky.

XXXD

Metro se mezi Dejvicema a Bohnicema fakt stavit nebude. Ta poptávka by ani zdaleka nepokryla nabídku, kterou by to metro vytvořilo.

Eduard

Myslíte že místní, kdyby tam měli metro, tak by jím nejezdili? Docela mne mrzí, že se hlavní město Praha nedovede domluvit z developery na výstavbě nových čtvrtí kde by byly jak nové linky metra, tramvají tak i dostatek parkovacích míst pro všechny. No nic, jdu snít dál…

Jakub P

A ten developer by pak platil i provoz toho metra? Ona to vůbec není levná záležitost, i kdyby developer zaplatil celou stavbu (nereálný), takže fakt nemá smysl metro dělat tam, kde by jezdilo nevyužitý. Tramvaj do Bohnic (z Kobylis) pokud vím Praha chtěla, ale zabránili v tom právě místní z Bohnic.

dopravák

Developer by samozřejmě žádný provoz neplatil, ale zajistil a vytvořil by minimálně předpoklady (a případně i návazně finančně přispěl) i na výstavbu dopravní sítě – jinak by nedostal stavební povolení. A ani takové podmínky se (bohužel) minimálně od 90. let minulého století nikdo z kompetentních ani nepokouší ve stavebních řízeních investorům dávat, takže důsledky pak odnášíme (a platíme) všichni …

Eduard

Tak nějak. Je smutné, že se všichni zainteresovaní nedovedou domluvit a táhnout za jeden provaz. Ve světě běžně takto vznikají rozsáhlé, promyšlené infrastrukturní projekty. Bohužel ne u nás.

Jakub P

Vsak jo, aby developeri prispivali na zajisteni dopravni obsluznosti svych staveb, proti tomu nic nemam. Jen bych rad, aby to bylo smysluplnou formou a ne danajskym darem ve forme metra do mist, kde pro nej zdaleka nebude dostatecny vyuziti.

Eduard

Proč danajský dar. To že tam dnes nebude takový provoz ještě neznamená, že za X let tam provoz nestoupne. Navíc bychom měli plánovat dopravní infrastrukturu nejen s ohledem na momentální potřeby, ale hlavně na její využití v budoucnosti. Rozhodně lepší málo využívané metro či tramvajová linka než žádné.

Jakub P

Plánovat na možné budoucí využití ano, ale v rozumné míře. Stavět něco, co teď bude využité na 50 % a v blízké budoucnosti se dá se slušnou pravděpodobností čekat další nárůst klidně. Nechat územní rezervu pro dopravu, která by se tam mohla hodit za 20-30 let a zatím v ní povolit jen dočasná využití, proč ne. Stavět dopravní spojení tak, aby se dalo v případě potřeby snadno rozšířit/protáhnout/ rozvětvit tam, kde se to dá čekat, jednoznačně. Ale stavět něco, co by se možná mohlo hodit za 500 let, pokud by daná oblast rostla stejným tempem jako doteď a lidstvo zároveň… Číst vice »

Jirka Z

Vzhledem k tomu, že se tramvaj nepodařilo dosud dotáhnout do Bohnic ani z druhé strany, od Kobylis, a to kvůli odporu místních, nedával bych jí příliš velkou šanci ani od Podbaby. A až se ještě k tomu ozvou nimby z Tróji, ta šance ji postavit se ještě dál podstatně sníží.

Jan Kubelka

Upozorňuji autora, že je obrázek č. 4 absolutně mimo mísu. Buď je vhodné napsat, že se zvažovala i takováto varianta, nebo obrázek smazat, protože neodpovídá popisu ani přiloženým vizualizacím jednotlivých stanic.

jkjk

Stáhněte si odkazovanou prezentaci a uvidíte.

thegrid

Mně na chvíli vyděsilo, jak jsou stanice přesně v zátopové oblasti.

Vojta

A není náhodou nejdelší lanovkou v ČR lanová dráha Černý Důl – Kunčice? Resp. nevypadlo z článku, že půjde o nejdelší osobní lanovku? A to nemluvím o tom, že na Sněžku jde z pohledu uživatele rovněž o jednu lanovku s mezistanicí, i když z pohledu technika jde o lanovky dvě.

Stony

Vyhozene penize….

Kamui

Proč u nás musí všechno tak strašně trvat? Před sto lety by byl takovýto projekt hotový do roka od vydání koncese.

Jan

Ono hlavně při normální době přípravy projektu a stavebního řízení by za těch 5 let klidně mohl stát ten chybějící most a nebylo by potřeba utrácet za dočasnou lanovku.

mikiqex

Lanovka neřeší jen chybějící most, ale především chybějící tramvaj.

Paja

Která ale bude až bude most. Je to takové podivné „dočasné“ řešení.

Milan alias Skeptik

Přesně! „Lanovku postavíme Pražanům už do pěti let“- Z téhle větičky na mě jde smutek, označit něco jako rychlejší řešení a vzápětí dodat, že to potrvá jen pět let. Volební období skoro v půlce, člověk by si řekl, že lanovka je takový ideální projekt, který by se dal během 4 let stihnout, aby po nich něco hmatatelného zůstalo. Evidentně je to všechno čím dál složitější, návštěvník z 19. století by si klepal prstem na čelo.

thegrid

Nebojte, on do té doby spadne Libeňák. Takže přeci jen něco „viditelného“ zůstane.

VencaM

Také si často pokládám takovou otázku, ale pak se zamyslím, co vše si žádá dnešní doba. Před sto lety nedělali hlukovou studii, dopad na životní prostředí, přísnější technické normy, s výkupy pozemků to také často bylo jednodušší. Navíc tady zatím nikdo žádnou koncesi nevydal. Před sto lety to taky trvalo dlouho od okamžiku zrodu myšlenky k realizaci. Určitě nějakou dobu trvalo, než vydali tu koncesi. Až bude mít DPP stavební povolení, tak to taky půjde rychle.
Srovnání dnešní doby s minulostí bych proto neviděl tak tragicky, pokud budete porovnávat porovnatelné.
V.

VencaM

A rovnou si odpovím. Mnohem tragičtější situace je, pokud někdo staví dům a několik let vyběhává stavební povolení.
V.

Kamui

Třeba zrovna s tou ekologií se to dnes přehání. Jaký negativní vliv má z ekologického elelktrizace dosud bezdrátové železnice ve stávající stopě? Asi tak žádné, a proto by námitky u takových případů ze strany ekologů měly být automaticky zahozeny jakožto nevalidní.

...

Jasně, že to má i negativní vliv. Vyrobit dráty na to vrchní vedení, železo nebo beton na sloupy, porculán na izolátory, to všechno znamená nějakou těžbu, nějaké spálené uhlí nebo naftu atd. Pak je potřebné se rozhodnout, jestli tedy má větší negativní vliv tohle nebo (v extrémním případě) dva průjezdy téměř prázdného motoráku řady 810 za den.

Frantisek

Tyto vlivy se ale nejspíše v daném řízení neposuzují, že…

MildaIV

Zrovna tohle se ale vúbec neposuzuje.

Frantisek

Když se kromě toho dělá i betonová zeď s dostatečně „velkorysým“ záborem podél kolejí, ale třeba i přívodní kabely, novostavby měníren a kdovíco, tak je to logické. Nemusely by tam ale být asi tak dlouhé lhůty na všechno, na druhou stranu.

Kamui

A ještě stvabní povolení – DPP má momentálně stavební povolení na tramvaj Modřany – Písnice, a stejně to zase stojí a nic se neděje.

Daniel Brvnišťan

Pretože ho stavali súkromné firmy bez všetkej tej byrokracie 🙂 O tom to cele je, nebrániť súkromnému kapitálu a podnikateľskému duchu napĺňať potreby. Ale čo by potom robili politici? Akú by mali zámienku kradnúť a prerozdeľovať ideologicky polovicu HDP?

Jackub

Naprosto trefné! 👍 Bohužel…

žlutý klandr

Zajímavý projekt, ale chybějící most přes Vltavu to nenahradí.

ene bene

„Pracujeme i na tramvajové trati“ – myslím, že tato citace je vytržena z kontextu, správně to určitě mělo znít „Předstíráme, že pracujeme i na tramvajové trati“. Náš radní pro švihlou dopravu totiž řeší jen svoje milené ptákovinky a na dopravu jako takovou zvysoka… stačí sledovat výsledky.

PatriK

Přepravní poptávka mezi Bohnicemi a Dejvicemi není taková, aby megainvestice do tramvajové tratě byla obhajitelná. V Praze jsou jiné relace, pro které je vybudování tramvajové tratě efektivnější.

...

Pokud by existovala tramvajová linka z Proseka přes Bohnice a Dejvice, tak se spolehněte, že by přitáhla dost cestujících. Pokud by existovalo napojení až z Vysočan, tak by to oproti pomalé jízdě přes centrum mohlo ušetřit i docela dost času. Ale přestup metro->tramvaj->lanovka->autobus nikoho neoslní.

mikiqex

Je to tak. Já jsem absolutní cílovka, denně dojíždím mezi Dejvicemi a Bohnicemi, a místo současného bus->metro->metro->tram to pak bude bus->lanovka->tram->tram. Rychlejší, ale přestupů stejně. Na druhou stranu by lanovka mohla/měla vyřešit lepší přístup do zoo, na třetí stranu to ale neodvratně povede k modrým zónám v Bohnicích.

Michal

Ale furt je tu otázka kolik zrovna lidí jako vy bude a na to odpověď neexistuje. Nebo se o ní pan Scheinherr jen nehodlá podělit… Takže ano jediné co ta lanovka vyřeší je přístup do zoo, kde si lidé oddechnou a lidi v Bohnicích to odskáčou, protože valná většina lidí co do zoo jede autem pojede místo Troje do Bohnic. Nakonec minimum lidí v Bohnicích co třeba mají potřebu jezdit na druhý břeh ušetří čas, ale valné většině to život zhorší, protože do relativně dopravně klidné oblasti přivede mraky aut…

Milan Kříž

Dělala se studie proveditelnosti, kde přepravní prognóza byla. Takže poptávka se počítala a předpokládám, že na základě poptávky se dělalo ekonomické hodnocení.

Frantisek

Proč by někdo, kdo tam „smrdí“ autem, vystupoval v Bohnicích a platil ještě za lanovku, když se pro něj plánuje další mega silnice s parkovištěm na konci?

Radek Janata

Těch lidí (co pojedou z Bohnic lanovkou) bude cca 7000 denně. Je to zpracované v prezentaci na té přednáčce, co je odkaz výše.

Bohnické sídliště je obrovské a toto bude pro ty lidi najednou nejkratší cesta do celé P6, ale i jiných čtvrtí, třeba do Motola nebo na letiště.

pozorovatel

Sedm tisíc přepravených osob je v reálu směšně malý počet, i kdyby to mělo být v jednom směru: i kdybych z toho měl „vypreparovat“ dvě nějaké špičky v délce 3 + 5 hodin a přiřadil jim třeba 5000 cestujících, je to maximálně asi 800 osob za ŠPIČKOVOU hodinu – a pro takovou frekvenci investovat 1,5 miliardy Kč do nového a z pohledu města atypického dopravního systému, to mi příliš moudré nepřipadá: to bych se asi spíše snažil o výstavbu toho mostu a v 1. fázi (do vybudování TT) o prodloužení té současné autobusové linky až někam do Dejvic.

Radek Janata

To jsou ale jen lidi z Bohnic, dalši by tím měli jezdit města do ZOO místo 112. Životnost stavby bude nejmíň 15 let. Když si to spočítáte, vychází vám na jednu jízdu méně, než 20 Kč.

PatriK

Ono se snad uvažuje o trati na Prosek? Tramvaj jezdí z Kobylis do Ďáblic (prázdná). Kvůli souběhu metro, autobus těžko někdo obhájí ještě přidat pokračování tramvaje na Prosek.

thegrid

Na Prosek je to s metrem opravdu blbost, ale Kobylisy-Bohnice-Podbaba by bylo jistě vytížené. Vždyť tam chybí most i pro auta. A ten je také třeba jako alternativu k neexistujícímu okruhu. Vždyť Praha je v tomto neuvěřitelně zasekaná. Uvolnil by se tím i transit přes Blanku.

Jakub P

A ta auta by se na most dostavala jak? Pres Troju? Nebo z Bohnic tunelem? To uz spis bude ten okruh…

Frantisek

Leda zrušit/odklonit to metro. 😉 Ale to už tady spíš postaví lanovku Prosek – Vysočany…

Michal

Tak mě neoslní ani ta přímá jízda tramvají, když metrem to tak jako tak bude vždy rychlejší… A z Vysočan??? Tak to už je slušná fantasmagorie…

Frantisek

Vždy rychlejší? Jako třeba z Klárova k Rudolfinu, kde metrem jedete papírově jen minutu? 🙂

ene bene

Abyste rozuměli – mně lanovka nijak zvlášť nevadí. Kdyby se řešily i závažnější věci v jiných částech města, ať si bohničtí klidně užívají lanovku. Vadí mi, že se ten vyzubenej komediant věnuje jen ptákovinám.