Praha postaví P+R parkoviště u metra B Nové Butovice za 293 milionů Kč
Stavba nového parkovacího domu na Černém Mostě. Foto: FB Adama Scheinherra
Praha se dlouhodobě potýká s nedostatkem míst na parkovištích P+R. Nyní jej staví na Černém Mostě či v Hostivaři.
Nechápu jednu věc. Jak to Škodovka pro své zaměstnace dokázala postavit za cca 130 tisíc Kč na jedno parkovací místo.
https://m.mb-net.cz/parkovaci-dum-automobilky-pro-1150-aut-je-v-provozu/d-48191
Je to soukromá firma.
Polovina míst pro rezidenty = opravdu je to P+R parkoviště ?
Takže má pocit, že Radlickou radiálu už definitivně zablokoval? No, on to není pocit. Za 3 roky nedokázat vypořádat nějaký 750 připomínek k územnímu řízení, které navíc určitě budou jedna jak druhá (ekoterorismus)….to musí Odbor výstavby Prahy 5 dělat na zakázku od Pirátů. Jinak by to vypřádal i mírně cvičená opice.
No tady vidíme to zelené scifi. Dřív nocleháři odjeli. Pracující přijeli. Doplňovalo se to.
Teď jsou všude modré zony s tím, že nalákávají dojíždějící na parkování za 50 Kč za den.
To je další taková finta. To je samozřejmě scifi cena a už neříkají, že to časem zvednou… Modré zóny budou zavedeny, tak to osolí. Protože pokud je stojí jedno místo 800 000!.
Zajimavé je, že u developerských projektů ještě nedávno stálo 250 000. Nyní dejme tomu 500 000. A je stojí jedno místo 800-900?
Někde se nekrást musí. Babiše vůbec nemusím, ale v jednom má pravdu: Všetci kradnú! Prý to tedy nikdy neřekl, což je škoda, jinak by měl na kontě (pokud jde o politiky) aspoň jedno pravdivé tvrzení. Ty parkovací domy jsou předražené!
Pro německy hovořící (dával jsem na odkaz vedle u diskuze k Ostravě): Die durchschnittlichen Baukosten für ein Parkhaus mit mehreren Geschossen belaufen sich auf ca. 5.000 Euro pro Stellplatz [¤/St]. Beim Einsatz sehr sparsamer Baumethoden können diese Kosten auf 3.000 €/St gesenkt werden. Die Bedingungen vor Ort, der Umfang von zusätzlichen Einrichtungen, die Berücksichtigung von Komfort und ästhetischen Gesichtspunkten können diesen Betrag jedoch auf bis zu 10.000 €/St ansteigen lassen Jinde uvádějí toto: Die Kosten für den Bau eines mehrstöckigen Parkhauses mit vielen Stellplätzen fangen bei etwa 6.000 € pro Platz an. Ein konkreter Preis kann jedoch erst ermittelt werden,… Číst vice »
Ještě automaticky překlad: Průměrné náklady na výstavbu vícepodlažního parkoviště činí přibližně 5 000 eur na jedno parkovací místo [¤/h]. Při použití velmi úsporných konstrukčních metod lze tyto náklady snížit až na 3 000 €/ks. Podmínky na místě, rozsah dalšího vybavení, zohlednění komfortu a estetických aspektů však může tuto částku zvýšit až na 10 000 €/ks. Druhy zdroj: Náklady na vybudování vícepodlažního parkoviště s mnoha parkovacími místy začínají na přibližně 6 000 EUR na jedno místo. Konkrétní cenu však lze stanovit až po vypracování všech podmínek na staveništi, jako jsou zvláštní požadavky nebo další stavební prvky. Tato částka se může vyšplhat… Číst vice »
A stejně dost lidí, kteří budou obhajovat, že tyto domy staví města z daní.
S daní to bude stát 336 milionů, jedno místo vyjde na 890 tisíc. To je docela fajn. Proč město tak mohutně dotuje automobilovou dopravu? Tady dostane necelých 400 motoristů dárek zhruba stejně drahý všichni cyklisté v Praze za 4 roky dohromady.
Dalších více než 600 milionů město prostaví na P+R na Černém mostě. A motoristi stejně pořád nevděčně brblaj, že jim město podkuřuje málo. Co by cyklisté dali za to, kdyby pro ně město za jedno volební období postavilo infrastrukturu za miliardu.
Pěkná demagogie. P+R není podpora automobilismu. Řidičům se v Praze odebíraly jízdní pruhy s naopak darovaly cyklistům. Ale to jste zapomněl uvést. To byl přesun hodnoty o výši několika miliard cyklistům.
Investice do parkovací infrastruktury pro automobilisty v hodnotě několika set milionů není podpora automobilismu? A čeho jiného? Že o něčem nepíšu neznamená, že jsem to zapomněl uvést. Toto dogma automobilistického náboženství samozřejmě znám, ale není pravdivé, je smyšlené. (a protože to je náboženské dogma, tak se nedokazuje, protože věřící o dogmatech nepochybují) Můžete uvést konkrétní pražské komunikace, kde byl snížen počet jízdních pruhů jen kvůli tomu, aby tam mohl být zřízen vyhrazený pruh pro cyklisty? V neposlední řadě – píšu o výdajích města. Tedy o penězích, které byly utraceny. Podporu automobilismu skrze regulované ceny parkování na ulici bych do diskuse… Číst vice »
A čeho jiného?
Mobility pracovní síly
Jaký z toho mají užitek obyvatelé Prahy? Platí se to totiž z peněz určených na naplňování jejich potřeb.
A ta mobilní pracovní síla jezdí metrem, na kole nebo automobily?
A cyklověž v Čelákovicích nevadí? Taky slouží k odstavení vozilda u zastávky vlaku na cestě do Prahy.
Můžete uvést konkrétní pražské komunikace, kde byl snížen počet jízdních pruhů jen kvůli tomu, aby tam mohl být zřízen vyhrazený pruh pro cyklisty?
Jeden z posledních příkladů Hviezdoslavova
Přečtěte si můj dotaz pozorně. Kladu důraz na slovo JEN. Na Hviezdoslavově byl snížen počet pruhů hlavně kvůli tomu, aby tam mohla být zřízena parkovací stání. Vyhrazený pruh se udělal ze zbytku jízdního pruhu.
Motoristé si můžou dojet až do cíle, P+R se staví proto, že město chce, aby radši využili MHD. Nevím, co si tak jako představujete, že má dělat člověk, co dojíždí do Prahy z nějaké vesnice? Buď tam to parkoviště bude, tak dál pojede MHD, nebo nebude, tak holt pojede třeba až do centra autem.
Protiřečíte si, možná neznáte situaci. V Butovicích je několik velkých kancelářských komplexů, Butovice jsou cílová destinace senochrupů. Když váš příspěvek přepíšu:
Město chce, aby lidé jezdili do kanceláří na Butovicích metrem a proto tam staví nová parkovací místa, díky kterým se na Butovice bude snáze jezdit automobilem. Už vidím to rozhodování: hele na Butovicích je P+R tři minuty chůze od kanceláře, parkuje se tam bez problémů. Pojedu proto metrem. Ale kdyby tam to parkoviště nebylo, musel bych jet autem.
„cílová destinace senochrupů.“
Aha pán nenávidí vesničany. Berou mu práci, i tu kterou dělat neumí.
Naopak. Toto je podpora cyklistu, mhd a mesta bez aut….
Když rezidentům nabídnete více parkovacích míst, snazší parkování, tak je tím podpoříte v rozhodnutí vzdát se auta? Když kancelářským krysám postavíte parkoviště přímo u kancelářských budov, tak je tím motivujete aby nechali auto doma a přijeli na kole nebo metrem? To bude náročná dialektika.
Aha, nenávist vůči těm, co v praze pracují a nenarodili se tam. Navíc nepracují rukama – ideologicky dělnicky čistě, no hrůza.
A pán se živí jak?
Agrumentace dle vašeho vzoru: DPP dostane ročně 17 miliard na provoz a k tomu pár dalších miliard na investice. Pořád se jim podkuřuje a ještě nevděčně brblaj.
Těch motoristů tam bude řádově víc, budou se tam střídat. Nebo je snad autobus taky jen pro 100 lidí, protože to je jeho kapacita?
Cyklisté mají pruh už pomalu na každé ulici, takže mají k dispozici infrastrukturu skoro stejnou jako motoristi 😉
Řádově více tam motoristů nebude, deset aut na jednom místě se tam za den určitě neprotočí. Ráno přijede na parkoviště, odkvačí ke stolu, večer zaklapne laptop, odkvačí k ropáku a pojede domů. Cyklisté rozhodně pruh na každé ulici nemají. Zkuste mi naplánovat pohodlnou, rychlou a bezpečnou trasu po vyhrazených pruzích z Holešovic na Pankrác. Garantuju vám, že pruhy najdete stěží na 5 % trasy a to ji ještě budete muset ohýbat, abyste na trase měl alespoň nějaké pruhy. Zajeďte se někdy podívat do vyspělých zemí a tam se podívejte jak vypadá cyklistická infrastruktura. Můžete mi připomenout kdy a kde byla… Číst vice »
Namalovan cyklopruhu pruhu byla “zkonfiskovana” infrastruktura v hodnote nekolika miliard;-) Ze misto toho nebylo nic noveho vystaveno se musite ptat jinde, treba Scheinherra. Parkoviste tam nebude stat jen jeden den, takze to neni o otoceni se aut za jeden den, ale za nekolik desitek let. Stejne jako autobusem taky jezdi kazdy den nekdo jiny a po cyklostezce taktez… proto je nesmysl tvrdit, ze to bude slouzit jen 400 automobilistum. Abych vysvetlil svuj postoj, budu rad kdyz se bude budovat infrastruktura pro cyklisty a MHD jako alternativa. Ale musi to byt vedle stavajici dopravni infrastruktury, nikoliv jejim zabiranim. Existuje stale se… Číst vice »
Pokud by někoho zajímalo, jak to má vypadat, tak takto: http://www.marek-jedlinsky.cz/clanky-archi-qa-360.html
Takže 200 míst. Chybí jich podle některých odhadů 30 tisíc, ne-li více. Nevím, jestli středočeští „nájezdníci“ nebo návštěvníci metropole budou vděčni za každou kapku, doporučil bych každopádně poměřit, resp. zpoměrovat kapacitu parkovišť typu P+R kupříkladu okolo (trochu většího) Mnichova nebo v (polovičním) Lipsku, vs. Praha. Srovnání vystaví Praze nedobrou vizitku. Poplatek nekomentuju, jen zatím poslední zkušenost s Mnichovem byla 2 éčka, počet míst dimenzován velkoryse a spoje S-Bahnu do centra každou chvíli.
fajn. 30tis míst x 1 mio = 30 mld.
proč by tohle měla Praha nasypat do pouhých 30tis. dojížděčů?
a ne třeba do sociálních bytů 5 mio /ks v počtu 6tis ks pro potřebné?
ať si tohle platí StČ kraj, MD nebo oni dojížděči sami. buďte rádi, že Praha dělá alespoň něco
Plus jeste pocitejte, ze i kdyby mesto tech 30k mist postavilo, zas to vychyli rovnovahu ve prospech IAD, bydleni za mestem a dlouheho dojizdeni, a tedy zas nebudou stacit, protoze zajem bude zase o to vetsi…
Jak je tedy možné, že v Mnichově to funguje?
Nezeptali se místních expertů
někdo to byl ochotný zaplatit. podívejte se jaké je „průměrné“ auto v Mnichově a jaké v Praze. tím doporučuji začít. A pak pokračujte přes něco abstraktnějšího…třeba výše HDP per capita a výše veřejných rozpočtů.
vyhánením dojížděčů ovšem k německému HDP per capita asi nedospějeme 🙂
ok, čím více aut, tím vyspělejší společnost? sorry jako.
londýn má i mýto (a dost mastné) v centru, stejně tak hodně drahou MHD. a…oni tam lidi furt chtějí žít…a město je bohaté…
vytváříte falešné kauzality, někde kde ani omylem nejsou.
Londýn není pro chudý, že
Ale o tom debata není, nebo snad lidm v Mnichově sebrali peníze, aby neměli ani na tu Fabii, že to tam funguje?
Narvali do toho ty prachy?
no z nebe jim asi nespadly
Dojížděče v Praze nechceme!
NO:-) Každý Pražák může být velmi rychle nebohým dojížděčem. Díky cenám nemovitostí. Nebo pokud chce mít barák – satelit..
A už vůbec ne takové, kteří pracují v kanceláři.
To není nedobrá vizitka Prahy, ale Stč. kraje, jsou to totiž jeho dojížděči. Praha jim přesto poskytuje královský servis v podobě MHD za 10Kč za den, tedy stejně jako vlastním občanům.
Tak proto má Praha větší příjem z RUD než domovské vesnice těch dojížděčů.
Jenom pro doplnění má magistrát na obyvatele zhruba 5x tolik na obyvatele, co SČ kraj. Proto jsou ceny parkovacích povolení trochu nefér. Zatímco rezidenti platí 2-3 koruny denně, tak dojíždějící platí v automatu 30Kč na hodinu a více. Nějaké férovější odstupňování by asi nebylo od věci.
magistrát má ale i funkci obce…že…
a jen MHD stojí v Praze tolik…jako 4x doprava v celém StC kraji
Funkci obce mají MČ, ty dostávají ještě navíc. Magistrát je jako kraj.
magistrát je kraj i obec. který část výdajů posouvá spolu s financováním na městské části. ale magistrát pořád má určitě věci, které typicky řeší přímo obce, pražská městská část má v něčem menší rozsah pravomoci než obec.
PS: jinak prachy MC jdou od magistratu
MČ nedostávají nic „navíc“. Všechny peníze dostává Magistrát v rámci příspěvku obcím, MČ pak vcelku logicky nedostávají přímo ze státního rozpočtu vůbec nic. Magistrátní zastupitelstvo pak rozhoduje kolik peněz pošle jednotlivým MČ a kolik prostředků ponechá ve vlastní gesci.
To je taky kvůli tomu, že Praha je současně kraj. K vesnickému RUD připočítejte ještě 21 miliard z kraje. Dálnice a silnice první třídy a ve StČ staví a udržuje stát. Například ve StČ stát takto spravuje takřka 10 tisíc kilometrů pozemních komunikací. V Praze 84 kilometrů. Na tunelový komplex Blanka neposlal stát ani korunu, všechno se to zaplatilo z komunálního rozpočtu.
Chuděra Praha, nabízí celoroční jízdné všem za stejnou cenu. A ze zákona nemůže vesničanům napálit desetinásobek aby tam nelezli – to za původ nečistý. Chudák pražan tak musí trpět přítomností cizinců v Praze a do toho tam ještě leze zbytek republiky na výlet, nedejbože za prací. No to je pak strašná újma pro čistokrevného pražana árijce chce se napsat.
30 000 parkovacích míst je absurdní nesmysl. Už dům na párset aut je obrovský. Metro má 6+ dotykových míst s okraji Prahy.
Ideální parkování je poslední míle od vlaku, kde se to více rozloží, ne na okraji Prahy, kde na to nikdy nemůžou bÿt kapacity, protože i kdyby se to chtělo, přerostlo by to použitelný rozměr.
Nikoli, ideální je nemít P+R žádné. Nic venkovanům lačným po dojíždění nebrání použít autobus nebo vlak už z jejich vesnice.
„venkovanům lačným po dojíždění“
A co třeba zavést zákon, že člověk může pracovat nejdále 10 km od bydliště?
A pak si stěžovat že je kolem Prahy nezaměstnanost a že firmy v Praze nemají lidi? To se přece stát nemůže nebo ano?
A není to trochu málo 200 míst? Na západě Prahy chybí spíš tisíc míst. Úplatek místním v podobě 200 míst vypadá hezky, ale využijí ho reálně? Většina lidí raději riskuje nejistotu v podobě blízkosti bydliště, než jistotu ale výrazně dál.
Navíc tvrzení že nové parkoviště zajistí nižší dopravu je hodně odvážné, když naopak přitáhne další.
No jako málo to je, ale kolik budou místní ochotní za parkování platit? Průměrný pražák brblá, když má zaplatit za parkování 2Kč na den. Pokud místo stojí okolo 800 000,-, tak se i při ceně 2000/měsíc náklady nezaplatí ani za 30 let.
Ono řešení je na první pohled jednoduché a to výrazně zdražit parkování na ulici pro rezidenty, ale vzhledem k tomu, že je to v Praze absolutní politická sebevražda, tak si to ani sebeosvícenější politik nelajzne.
Takže dokud se lidé ve městech nenaučí za parkování platit, tak budou mít holt zasekané ulice auty.
To že zdražení parkovaní nejen pro rezidenty je jedna z posledních a v podstatě nejúčinnější řešení dopravních v kolapsů v Praze magistrát samozřejmě ví, dokonce to bylo velmi opatrně naznačeno v nějakém návrhu řešení, ale je to polická sebevražda a do toho nikdo nepůjde.
Na druhou stranu výrazné zdražení parkovaní by téměř jistě zpomalilo extrémní růst cen nemovitostí aspoň těch bez vlastního parkovaní.
No je mi úplně jasné, že to ví, ale jak říkáte, nikdo do toho nepůjde.
Ono ze všeho nejdřív musí lidem (zejména v ODS) dojít, že platit za službu je normální. Pokud bude na cenách karet všeobecná politická shoda, tak se o tom dá uvažovat. Při ceně karty zhruba 500-1000Kč měsíčně by se už vybralo relativně dost peněz na budování parkovacích domů.
Při těchto cenách by navíc z ulic zmizela většina z nepojízdných vraků a část lidí by začla využívat třeba carsharing.
Bohužel při dnešním naladění společnosti utopie.
Zajímavá je otázka jestli je to obecné naladění společnosti, hlavně té co ve městě žije a nebo hlas skupiny o které nevíme jak je reálně velká.
Zdražení asi nepotěší nikoho, ale dá se to i prodat, jako jistota parkovacího místa pro rezidenta (neprodávat povolení nad počet stání atp.) pak by narostla ochota zaplatit více, taková čistá cenová soutěž o parkovací místo.
Nemyslím, že do toho výhledově nékdo půjde, ale jednou na to tak jako tak dojde.
numerus clausus jak u permanentek na barcelonu?
nebo budete losovat, kdo může mít auto. fakt to s tím plánováním světlých zítřků pomocí administrativních rozhodnutí nepřehánějte.
a cenová soutěž je vůbec nejlepší způsob, jak rozeštvat lidi už úplně….
Mít auto bych nikomu nebránil. Ale musí mít legální stání, zaplacené místo na ulici, někde v parkovacím domě, na svém pozemku. Jinak sorry jako. Dnes se u nás hraje na to, že město se musí nafouknout dle konzumních choutek, všichni dááávno vědí, i podle celosvětových zkušeností, že to nejde, ale bojí se do toho zašťourat.
kdyz začněte někomu brát něco, co si myslí, že má nárok..tak se se zlou potazete.
to je politická realita…
To jistě. Deregulace nájmů také bylo nějaký čas horké téma.
jenže na regulaci nájmu byl špatně nejen fakt one regulace, ale hlavně a především…že to reálné dotovaly i soukromé subjekty. a to špatně je. zde byla proto deregulace na místě. jak to ale dopadlo, jen na doktorku práci…
Proč je cenová soutěž špatně? Je to čistě tržní nástroj, ODS a příznivci pravice by měli skákat radostí až do stropu. Horší bude, až se splou s tím zavede i tržní jízdné na MHD. Řekl bych, že dost lidí by rádo jezdilo s 20 let starými bus a tramvajemi bez klimatizace, hlavně že bude levnější jízdenka, stejně jako se rozhodují pro koupi starých ale levnějších ojetin.
jasně, a jak pak zdůvodnite dane? občané platte, ale nic nedostanete?
když bude slušná zakladka s nedostatkem míst…tak taky budete soutěžit o místa v ní dle toho, co rodiče jsou ochotni zaplatit?
veřejné statky či veřejné poskytované statky musí být poskytovány za stejných podmínek všem. jinak už nejde o veřejné poskytované statky ale z veřejného subjektu uděláte podnikatelé. což vede do pekel.
PS: odesacky buransky ekonomismus, takovy tržní bolševismus, to je to, co nám vytvořilo Bureše…
Tak samozřejmě by to ve výsledku bylo dobré pro všechny. Aut by v ulicích ubylo, protože by je používali zejména ti, co s nimi opravu jezdí a ne ti, co na ulici postaví vrak, kterým vyjedou dvakrát do roka. Zároveň by se vybralo dost na stavbu parkovacích domů a podzemních garáží za +- nákladové ceny. Jenomže k tomu se lidi opravdu musí naučit za parkování platit. 2-3Kč za den je směšná částka. aby to dávalo nějaký smysl, tak to by to mělo být podle polohy 500-1000Kč měsíčně, což pořád není nic likvidačního. V garážích a parkovacích domech pak okolo 1000-2000Kč/měsíc.… Číst vice »
Musel by to byt opravdovy carsharing a ne to, co se do Prahy s velkou slavou vpustilo. Dnesni carsharing je pouha privatizace verejneho prostoru ve prospech najezdniku (slovy aktivistu). Carsharing dnes je ve skutecnosti komercni kratkodoby pronajem, kdy obyvatelum platicim dane ubyla parkovaci mista na verejnem prostranstvi, nekdo z toho ma zisk a mesto z toho ma jen dalsi problemy (snad krome nekterych lidi na MHMP). Ve skutesnosti totiz neubyla zadna auta, jen ti co driv autem nejezdili vubec nebo si ho obcas pujcili od rodicu nebo znamych si ted pujcuji auto na ulici za poplatek. Uzivatele techto “carsharingu” nebyli… Číst vice »
Tak když si někdo půjčí vůz z carsharingu, tak ty daně platí taky, ne?
Jinak máte pro tohle tvrzení nějaký důkaz, nebo to je jenom pocit? Já třeba mám známé, kteří služeb půjčoven, nebo carsharingu celkem aktivně využívají a auto díky tomu ve městě opravdu nemají. Kdyby ta služba nebyla k dispozici, tak by zcela určitě auto měli.
A vite o nekom, kdo by se diky tomu auta zbavil? Ja ve svem okoli nemam nikoho takoveho a pokud nekdo vyuziva carsharing tak maximalne rika, ze uvidi jak se mu bude jezdit (nechce zatim nicit sve vlastni auto) a pak si mozna auto koupi. Takze je to spise propagace automobilismu… Ti co rikaji, ze by si jinak koupili sve a takto nemusi jsou takovi jako ja. Taky bych uvazoval o vlastnim letadle ale diky aerolinkam jsem si ho zatim nemusel kupovat 🙂
Ale no tak, jako chcete tvrdit, že někdo bude platit své auto a k to ve větší míře používat carsharing? Proč by to asi tak dělal? Jasně, že je to zatím nová služba a musí si klienty najít, ale že by to takhle někdo „zkoušel“ dlouhodobě, se mi opravdu nezdá. Ano, znám lidi, kteří bydlí v centru města a do doby, než se jim narodily děti, používali na občasné jízdy carsharing. Motivace byla výhradně finanční, protože se jim nechtělo udržovat auto kvůli pár výletům mimo město. Pokud by se mělo zejména v centrech měst za parkování platit odpovídající částka, tak… Číst vice »
Ten váš úvod nechápu, nic takového netvrdím. Říkám jen, ze díky carsharingu jen přibylo dalších aut, žádná v osobním vlastnictví neubývá. Znám lidi co dřív nejezdili, protože se do provozu s vlastním autem báli, s cizím-pronajatým (tzv. sdíleným) se nebojí , takže to zkouší. Až se otrkaji a naučí, tak si pořídí svoje vlastní (dle jejich slov).
Co na tom nechápete? Provoz auta stojí spoustu peněz a velká část z nich jsou fixní náklady – pořízení, pojištění, pravidelný servis atd. auto stojí každý měsíc x tisíc a to nemusí ujet ani kilometr. Pokud někdo bydlí na vesnici a používá auto každý den, tak je pro něj nějaký car sharing k ničemu. Pokud ale někdo bydlí ve městě, používá hlavně MHD a auto potřebuje jenom občas na větší nákupy a na nějaké výlety mimo město, tak ten carsharing není špatná volba. Proto říkám, že pokud někdo auto vlastní a tyhle fixní náklady má pokryté, tak pro něj nedává… Číst vice »
No vite kdyz naborite sve, tak si to zaplatite, ale hlavne ztrati hodnotu, mate malus na pojisteni a tak. Kdyz naborite pujcene z carsharingu, tak max. nejaka spoluucast, ale ztrata hodnoty ani nic dalsiho vas netrapi. Jak proste Watsone 🙂 Koncept a praxe je uplne jinde nez jak tvrdi marketing carsharingovych spolecnosti. Je to jako s AirBnB, taky to mel byt pronajem volneho pokoje ve vasem byte, socialni kontakty a vubec vsechno slunickove. Skutecnost je takova, ze je to tvrdy byznys a dopady na mesta a obyvatele jsou v zasade jen negativni. Carsharing je to same, pry zariva a zelena… Číst vice »
Problém je v tom, že spousta lidí si myslí, že to pro ně bude automaticky nevýhodné. Pokud by se o částku, kterou se parkování dotuje z veřejných rozpočtú snížili daně z příjmu fyzických osob, pak by spousta lidí zjistila, že na tom vydělá. Jenže u nás se to takhle nikdy neudělá a parkování se zpoplatní, až se budou splácet velké dluhy v rozpočtech a všichni uvidí jenom negativa.
žádné daně se nikdy po snížení úrovně služeb nesnížily.
Praha a StČ kraj jsou si také velice dobře vědomi faktu, že přesun osvícených a prozřivších z aut do veřejné dopravy, vyvolaný restrikcemi a nějakou skokovou cenovou politikou pro individuálně dojíždějící nerezidenty, dostane příměstskou veřejnou dopravu do bodu kolapsu (podstavy řidičů a fírů, dopravci nemají bezmezně techniky a leckde propustnost, čili infrastruktura).
Restrikce nemůžou být náhle a prudké, musí jít o postupný vývoj. Jasně daný cíl s výhledem za dva tři roky. Tak aby byl prostor pro reakci. Navíc nejde o jen o dojíždění ale vytlačení auty co celý týden stojí a vyjedou maximálně i víkendu a né o každém, takové auto nemusí stát na sídlišti,ale někde na okraji na bezpečném parkovišti. Navíc veřejná doprava je jediná schopná nějak pomoci s kolapsem, na počet cestujích potřebuje výrazně méně místa.
Nikdy nechapu tu logiku diskutujicich, kteri oslavuji to, ze nekomu zdrazi sluzby. Uvedomte si, ze to zdrazeni postihne mnoho lidi, pro kterych davat navic 12 tis. rocne (pri cene 1 tis. za mesic) je opravdu mnoho penez, ne kazdej ridic je polomafian v BMW. Parkovani pro lidi je sluzba, stejne jako dotovana MHD, tam se taky stat nechova trzne a nikoho ze zdejsich diskutujicich to nepali…
Problém je, že spousta lidí má totálně mimo představu o tom, kolik který druh dopravy veřejné rozpočty stojí. Reálně to, že jedete tou netržní dotovanou MHD leckdy stojí erár míň, než když jedete autem. Samostatná kapitola jsou pak ti, co šetří svůj rozpočet (nebo si za stejnou cenu pořídí o dost větší bydlení) tím, že bydlí daleko od práce a pak vyžadují od ostatních luxusní infrastrukturu pro své dojíždění… Navíc na to, aby všichni mohli jezdit autem, prostě není ve městech a jejich okolí prostor. Takže ti, co tím autem jedou, by měli kompenzovat ostatním (kteří jedou prostorově úsporněji nebo… Číst vice »
Parkovací domy by měli stavět soukromé firmy a ne města, protože města staví vždy dráž.
jasně a to parkovné té soukromé firmě, aby měla pay back tak 10 let budete platiti všem parkujícím vy, že?
fakt myslitel jak noha.
Ano, parkování by se mělo privatizovat kompletně a lidi konečně začnou vidět tržní ceny, tedy kolik opravdu stojí udržovat tu infrastrukturu pro jejich plechové miláčky. Je třeba si uvědomit že výdaje nekončí s pořízením auta, ale je třeba pravidelně platit i to parkování, pokud není zajištěné zamestanvatelem nebo poskytovatelem služeb (třeba nákupní centrum). Nevím, proč zrovna tohle se má řidičům dotovat, na hlavu to vyhchází ze všech druhů dopravy suverénně nejdráž.
jen to plné placení je zcela a absolutně politicky neprůchozí.
malý poplatek to ještě nějak reguluje – ale z toho může „žít“ max město a brát to jako příspěvek na údržbu. a i z toho se můžou mnozí zjančit….
navíc byste kvůli kšeftu provozovatelů parkovacích domů musel reálně zakázat parkovat v ulicích nebo zprivatizovat přímo ulice (např. koncese aj.) což je opět pokus o politickou sebevraždu.
Ono by se to celé privatizovat nemuselo, ale podmínka je jenom zdražení parkování rezidentům, kterým se tahle služba velice štědře dotuje. Ono ty 2 koruny na den je opravdu almužna. Pokud by se vybralo dost peněz z ulic, tak by pak bylo možné stavět z těchto peněz parkovací domy. Ale dokud se bude parkovat na ulici za 2 koruny za den, tak se logicky do parkovacího domu nikdo nepožene.
a jsme u toho, co píšu – viz třeba ona koncese. pokud chcete vidět, jak tohle v praxi končí – ISP HK / Atol. tam to zkusili, jako kšeftík.
já auto ani nemám, ale být politikem, tak neriskuju nějak výrazně zpoplatňovat parkování na ulici pro rezidenty. je to politická sebevražda. u nás.
vidím jak přemýšlí a chová se hodně lidí v okolí….a nechuť platit cokoliv pod různými záminkami…sténání, že 3650 Kč za roční lupen na MHD je moc (a to dotyčný denně utratí 250 Kč za oběd…), prostě lidi chtějí vše a zadarmo. pokud budete proti tomu příliš zasahovat, skončíte.
Rezidenti jsou v Praze doma a služby města dotují velmi štědře ze svých daní. Tudíž zdražit parkování jedině dojížděčům, kteří ve městě odkládají svoje prorezlé, smradlavé popelnice na kolech.
Aha, takže ti dojížděči v MČ daně neplatí? Oni taky sedí v kancelářích platících daň z nemovitosti, když si koupí zboží v dané čtvrti, tak platí DPH apod. Jasně, že MČ má z rezidentů více a parkování pro rezidenty má být levnější. Ale to všechno musí mít nějaký rozumný poměr. Asi uznáte, že 30Kč za hodinu a 2 Kč denně je trošku nepoměr.
Parkování se značkou „EL“ v Praze zdarma bez ohledu na bydliště je vůči dojížděčům férová nabídka Prahy.
To sice ano, ale to pořád nic nemění na faktu, že pro ostatní je poměr cen parkování pro rezidenty a návštěvníky značně neférový.
Uvědomte si, že ten dojíždějící se výrazně podílí na HDP města – platí daň z nemovitosti prostřednictvím zaměstnavatele (u komerčních nemovitosti nejsou úplně malé), chodí na obědy a zpravidla i nakupuje v místě zaměstnání. Proto mi nepřijde úplně fér dávat rezidentům parkování v podstatě zdarma a dojíždějící vzít na hůl 30Kč za hodinu.
Jé a víte co by pak byla velice racionální otázka těch „obtížných dojížděčů?“ Napalme jim třeba 3 litry na měsíc, s platovou hladinou v ČR. Padla by u určité hůř placené skupiny jedna zásadní otázka. Proč já se na to v tý práci/Praze vlastně ne***u? Vždyť na pracáku berou taky furt. Todle udělat rázovitě větší skupina daňových poplatníků, no byIa by nejen v Praze sranda. I Praha jistě bude potřebovat no řekněme, né tak kvalifikované profese. Při troše štěstí se jim povedlo upsat k hypotéce někde na okraji v menší vesnici v domě před rekonstrukcí. Znáte ty chytrý řeči-když na… Číst vice »
Super napad. Ale co rikate az se privatizuje MHD a listek bude 70kc misto 40kc a v noci 200kc. Nove metro? No tak to bude listek 500kc. Ale tak asi neni tezke vydet ze to je uplna blbost. Cil je zvistin zivotni uroven. Zvisi to zivotni uroven? Jo. Take je to dobre.
„Teda, kam chodili do školy?“ „Nikam, piráti do školy nechodí“.
Jízdenka za 40 korun plně pokrývá náklady DP spojené s přepravou. Proč by měl zdražovat?
😂😂😂😂😂 Nejdřív si o tom něco zjistěte
V roce 2019 bylo podle přepravních průzkumů dopravními prostředky Dopravního podniku přepraveno celkem
1 172 529 000 cestujících (strana 26). Kdyby každý cestující zaplatil 40 korun, tak by tržby přesáhly 40 miliard, zhruba dvojnásobek veškerých výdajů DPP.
https://www.dpp.cz/cs/data/Výroční%20zprávy/DPP_VYROCNI%20ZPRAVA_2019.pdf
Zjevně toho vím dost. Na rozdíl od vás. Cena jízdenky skutečně náklady pokrývá. Potíž je s časovými kupony, které využívá valná většina cestujících, a které jsou poskytovány hluboce pod náklady.
Tak to jo, pokud kazdy zaplati za jakoukoliv jizdu 40 Kc tak pak ano. To budou naklady pokryty.
Jen musite pocitat s tim, ze nasledne bude pocet prepravenych osob uplne jiny 🙂
Jsem pro i privatizaci MHD, když se to zavede pro auta, aby to bylo fér. Proč ne, třeba se najde dost velká část lidí která bude ochotna jezdit starými vozy bez klimatizace a bez nízkopodlažní části, s menším počtem spojů mimo špičku nebo v noci. Ideálně by cena jízdenky odpovídala denní době a nabídka se sešla s poptávkou. Jsou města, ve kterých v nočních spojích platíte dráž než v těch denních. A mohou být soukromé linky nabízející vyšší úroveň pokud se najde dost lidí za ten luxus platit. Funguje to pro meziměstské busy, pro železnici, tak proč ne pro dropavu… Číst vice »
Je to totiž nesrovnatelné. V nákladech na MHD je i stavba a údržba kolejové infrastruktury, což by bylo srovnatelné s toll roads (ne jen parkovací místa).
Dále je rozdíl v tom, že města se obecně snaží regulovat to nezvladatelné a prostorově nehospodárné (individuální vozidla) a podporovat hromadný přesun (MHD, vlaky), který ma dlouhodobou udržitelnost, čistě z nutnosti zachovat funkčnost.
Čistě komerční MHD by asi šla zařídit, ale pak by čistě komerční měla být i IAD (placené parkování podle cen pozemků,, mýta za přejezd mostů, km jízdy atp.)
Když jsem byl v Barceloně, tak každý dům už od 60.let měl své podzemní parkoviště. Naše územní plány toto nepožadovaly. Koncepce byla s parkováním na obecních pozemcích. Pokud se udělá politický veletoč a lidem se tato infrastruktura sebere, tak se prostě budou cítit podvedeni. Protože neměli možnost se na změnu připravit, například stavbou podzemních parkovišť pod svým panelákem.
což mimochodem za rozumných nákladů snad ani nejde bez zbourání paneláku.
A proč přesně má někdo, kdo automobil nevlastní, dotovat ze svých daní parkování někomu jinému? A jakej ste myslitel víme všichni to tu psát nemusíte.
každý užívá z mixu služeb něco. prakticky nikdo neužívá vše. ale závist je mocná čarodějka, že?
já nepřeju nikomu nic zlého. pokud mi neškodí. auto parkujici na ulici mi vadí max.vizuálně. tedy nevidím důvod to sousedům zasolovat. a od nich zase čekám, že nebudou řvát, že si mám platit MHD za trzni náklady.
A na otázku by jste dokázal odpovědět? V hospodě za Vás taky soused neplatí, v kině taky ne, proč zrovna parkování platit má?
To ano, ale nesmí docházet k disproporcím. Tedy že lidé s auty dostanou hodně, lidé bez aut nic.
Auta na ulici vadí třeba tím, že zabírají místo pro strom, pro zeleň. Asfalt neumožňuje zasakování. Chůze po takové ulici je nepříjemná, protože chodník je úzký. Restaurace nemůže mít předzahrádku. Na úzkém chodníku nemůže nemůže vystavit své zboží obchod se zeleninou. Na ulici se kvůli parkovacím místům nevejde pruh pro cyklisty. Aby se na ulici vešlo více parkovacích míst, tak jsou zjednosměrněny, což komplikuje cestování lidem, kteří ta místa nevyužívají. Auta na ulicích hodně
překáží spoustě jiných způsobů využití veřejného prostoru.
Predzahradky a zbozi na ulici zase vadi zrakove postizenym chodcum, z predzahradek je take vecer hluk narusujici klid…
Parkovani nemusi byt jen na asfaltu, zatravnovaci dlazdice nebo prosakujici dlazba by spouste lidem pro jejich auta stacila.
A ze jsou chodniky uzke? Jak kde, nekde jsou uzke a nekde siroke (zbytecne) stejne jako silnice pro auta. A vubec, chodniky jsou taky z asfaltu, betonu nebo max. dlazby. Byl bych jedine pro hlinene stezky max. mlatove cesty 🙂
To je otázka politická a státnická. Proč má bohatší platit v daních dávky chudým, proč má zdravý platit doktory nemocným, proč má člověk s vlastním autem platit ostatním MHD…
Až to vyřešíte, tak možná budete premiérem nebo prezidentem 😉
Zkuste si udělat průzkum, kolik zaplatí na všech daních lidé jezdící autem a kolik lidé jezdící MHD (stačí součet v rámci Prahy), no a pak to srovnejte s výdaji na MHD a na stavby pro motoristy. Schválně co vám vyjde.
Ta parkoviště staví strašně draho, například ten Černý most – z jedná strany několikaproudová komunikace, z druhé strany hypermarkety – klidně mohlo být 2x vyšší a vyšlo by v přepočtu na parkovací místo mnohem levněji. Stejně brzy naplní kapacitu.
a nosná konstrukce je stejná, pokud mám 3 patra nebo 6? i založení stavby?
Taky požadavky na kapacitu vjezdů a výjezdů se při zdvojnásobení kapacity nezměněj?
To není, ale je 2x dražší? To asi taky ne.
ale 1,8krat klidně ano.
Řekl bych, že je to zásadní problém, předražená výstavba… jak jsem psal vedle u Ostravského parkoviště, jinÿ způsob výstavby v zahraničí je o dost levnější. U nás se staví předražená betonová monstra, která kromě pár lidí na správných místech neocení. Ta auta by klidně mohla stát v něčem levnějším a nikomu by to nevadilo.
Je to investice minimálně na 100 let – no ale měli by si dát pozor na to aby cenově nepřešvihly jako ve Slaném, kde město postavilo parkovací dům za velké peníze – ALE nikdo v něm neparkuje a město neví co s tim..
Pozor. S českou kvalitou by to rozhodně investice na 100 let být nemusela.
To zpoplatnění je pěkná blbost. Myslíte si, že lidi zaplatí 2000 Kč měsíčně za parkování pokud dojíždí každý den?
Kde jinde zaparkují?
Pojedou až ke kanceláři, kde za 3000 měsíčně mají zaplacené místečko 🙂
Pokud jim parkování nezajistí zaměstnavatel, tak jim nic jiného nezbyde. Když zastaví před místním panelakem, kde ještě není modrá zóna, tak si koleduji o poškrábání laku, což je vyjde dráž.
Pokud chtějí pohodlně parkovat u metra, tak je ta cena víc než férová.
pokud bych dostal v Praze za tu práci co dělám mimo Prahu dvojnásobný plat tak proč ne.
A proč je problém roční lístek za 3650 Kč + pásma? Já bych řekl, že to vyjde lépe a výhodněji, ale holt někdo v té koloně stát musí
Ono taky záleží, odkud kam jezdíte, že.
Zrvona v okolí Prahy je dostupnost veřejnou dopravou velmi dobrá. Neříkám že ideální a nehodí se pro všechny spojení, ale troufám si tvrdit, že pro většinu současných řidičů v kolonách existuje dobrá alternativa VHD.
Obecně je nabídka dobrá a použitelná, pokud cestujete na ose periferie – (širší) centrum. Pokud cestujete někde mezi periferií a jinou periferií, nedejbože třeba nějakým „logisitckým parkem“ u dálnice, kde jsou dnes tisíce firem a desetitíce pracovních míst, už je to bez auta dost obtížné.
„na ose periferie“ obvykle zas není problém s parkováním u firmy.
Přečtěte, na co jsem reagoval.
Pokud je tam tak velká poptávka, tedy tisíce až desetitisíce míst tak už mají buď podnikovou dopravu (jako třeba pekárny nebo Amazon) anebo stojí za to tam dovést veřejnou linku. Tedy je to spíš chyba plánování než že se musí jenom autem. To co jsem psal bylo z pohledu obyvatele města, který se pohybuje uvnitř něho a stále vidí kolony lidí směřující do/z centra, ať už užšího nebo širšího.
Podniková doprava řeší návoz dělníků na směny. Cokolov jiného už ne, a věřte nevěřte, kolem těch dálnic jsou i menší firmy a nedělnické pozice. Absence VHD je chyba plánování, ale to těm lidem pomůže stejně jak rada, aby si koupili lítačku.
Co je to dobrá alternativa, jednou za hodinu a trvá to 2x tolik?
Opravdu jak kde. Když se lidi pravidelně setkávají s přetékající třístovkou, občas se ráno do zamýšleného spoje vůbec nedostanou, a je i marné volání přes své zastupitele směrem k Ropidu za zajištění větší kapacity, důvěra ve veřejnou dopravu se nevybuduje. Mimochodem, ten současný rozvrat provozu linky S7 vyhnal do aut hodně lidí z Poberouní, resp. domlouvají se spolujízdy atp.
To souhlasím. Ideálně ale má být doprava zajištěna podle poptávky, tedy právě přes ty lokální zastupitele a objednavatele a kdo jiný než ROPID to má řešit. Asi je potřeba to zdokumentovat ahnát výš, aby se ledy hnuly. No a k tomu S7 těžko něco dodávat, tam je to špatné a hned tak se to nezlepší…
NIKDO nemá zákonem či ústavou zaručené právo na parkování zdarma, kde si vzpomene.
a já osobně jsem po podobných výlevech, jak vy a další tu pravidelně předvádíte, aby Praha do tohoto sypala cokoliv. prostě za službu se platí. i za veřejně poskytovanou službu. alespoň něco. pokud je vám parkování 100 Kč / den moc, tak si choďte pěšky, jezděte na koloběžce či dělejte co chcete, ale nezaclánějte ve městě svým pekáčem.
problém je v tom že v Praze je to parkování většinou zakázané i když tam nikdo s autem nestojí. Modré zony bych recipročně zavedl i u nás na venkově aby to bylo fér.
Však kdo vám brání?
Kde je to zakázané? Na modrou zónu může přijet parkovat každý, akorát si musí platit nějakou městem danou sazbu. V mnoha českých městem a obcích to tak dávno funguje, tam prostě zadarmo auto neodložíte.
OK, zkuste zaparkovat na modre zone jako nerezident bez smartphonu.
Kolik takových je? Cena základního, pro placení parkovného použitelného smartphonu je proti nákladům na koupi a provoz auta zanedbatelná. A pokud smartphone odmítáte z principu, můžete se vždycky domluvit s nějakým kamarádem, že mu zavoláte, kde parkujete, a on vám to zaplatí, nebo holt hledat místa na návštěvnických zónách, kde automaty jsou, případně na soukromých parkovištích s obsluhou…
Ne, fakt nemá cenu instalovat všude drahé automaty kvůli pár jednotlivcům odmítajícím chytré telefony.
Telefon tu, datovej tarif tam… nee. To je na debatu mimo zamereni tohoto portalu, ale obecne soudim, ze by melo byt zachovano pravo na byti offline (bez omezeni) a na reseni veskere ouredni agendy papirove.
Zavedte. Kdyz jedu nekam na vylet a je tam k dispozici parkoviste za kilo na den, jsem jenom rad a beru to jako vstricnou sluzbu pro navstevniky.
výborně, udělejte to. následně budete mít na hranici Prahy mýtnou budku.
a místo ježdění na venkov…budeme létat na eurovíkendy….to vše se pak jistě všem vyplatí.
on důvod k regulacím je primárně ten, že se tu přemnožila auta, ne jen bezdůvodně naštvat dojížděče. přeplnění obvykle v různých venkovských oblastech moc nehrozí a modré zóny tamtéž by byly právě jen ta buzerace a vendeta.
na druhou stanu je pravda, že modrá čára nakreslená úplně všude je fakt pitomost. protože i ve městě platí to, co píšu o venkově…má to smysl regulovat tam, kde je nedostatek kapacity.
Regulace tam, kde je problem s kapacitou – souhlas. Ale koho z ouradu zajima kapacita? Pokud mne skleroza neklame, modre zony se plebsu prodavaly jako „super reseni problemu s parkovaci kapacitou pro rezidenty“. Takze a tudiz, parkovani pres den (kdy rezidenti odjedou do prace/na nakup/kamkoliv a je jim to sumafuk) zpoplatnime. A cas pres noc, typicky 20h-08h, nechame zdarma. To tem rezidentum hodne pomuze. Pokud by melo skutecne jit o chudaky rezidenty a jejich ochranu, proc to neresit vyhrazenym parkovacim mistem ( = zaplatim si nejakej drobak navic a mam znacku Preserve se svoji SPZ = za ty prachy mam… Číst vice »
tak aktuálně na P3 a P10 platíte i za noc. neplatí se akorát za víkend (od pátku večer) a ráno – tuším 06-08 (každý den). takže zde regulace už je. ano, během dne je parkování volnější než večer, ale když si vzpomenu na to jak P10 vypadala, když zóny nebyly i to kdykoliv, tak sorry, ale už nikdy více. i teď je to průšvih. a není opravdu nutné mít obsazené furt každé jedno místo. místo na SPZ, zapomeňte, to je absolutní nesmysl z více důvodů – jak politických tak buď následného kšeftování s místem nebo problémů při výměně vozu. prostě… Číst vice »
Jo, na rozhrani P3 a P10 jsem nekolik let zil. Jakozto untermensch platici trzni najem bez trvaleho pobytu jsem na modrou nemel narok a nez to zavedli na P10, mel jsem kazdy odjezd autem i s prochazkou. Nastesti uz jsem z Prahy zmizel do mist, kde je svet jeste normalni 🙂 Volne parkovani pres noc je treba prave na te P4, kde se obcas jeste objevim. ad rezervace na SPZ, tenhle koncept jsem videl na nejakem sidlisti na Slovensku a vypadalo to celkem funkcne. Asi by slo rict, ze ke spokojenosti vsech, vc. mestske kasy (neco navic to stoji, ale… Číst vice »
uz minimalne 7let máte při nájemní smlouvě nárok na trvalý pobyt. že se to pronajímateli může eklovat, to je pravda. i když je to protizákonné.
k rezervaci parkovacích míst…a to jako všude bude tabulka nebo bez rezervace neparkujete? fakt tohle nezkoušejme, akorát se většina lidí napadne.
Vsak ja nikde netvrdim, ze jsem tam TP nemohl mit, protoze mi to nekdo zakazal. Ale proste pro mne bylo v dany cas dobre mit TP jinde a usetrit si papirovacky. Presto vsak tvrdim – ano, byl jsem rezident. Namapovani rezidentnich karet na trvaly pobyt (namisto prokazani se platnou najemni smlouvou/fa od energii/cokoliv) povazuji za diskriminacni. To, co mesto zajima, nejsou rezidenti, ale extra prijmy za to, ze tam ma clovek napsany TP. Parkovne oproti tomu dela jen drobne.
Rezidentní zóny jsou skoro ve všech městech kolem Prahy.
Ono se to bude docela dobře počítat. Já vyjedu do StČ tak jednou za měsíc na jeden víkend, vysolím třeba stovku na den. Dohromady dvěstě. Středočech dojede dvacetkrát, zaplatí dva tisíce. To by bylo fér.
Zaplatí i tři tisíce. To je tržní cena. Upřímně nevidím důvod proč by město mělo zdravým lidem poskytovat parkování za jinou než tržní cenu.
svým obyvatelům ano. platí si dane. ostatním…no tržní by tu nikdo moc neplatil. takže s přihlédnutím k realitě.
Jenže ta parkoviště se staví za veřejné peníze z určitého důvodu. Zpoplatněním se ten důvod míjí. Bohatý člověk stejně pojede až před barák/kancelář a tomu zbytku se to nevyplatí. S ohledem na chronický nedostatek parkování v Praze a okolí je to ale asi úplně jedno.
V Praze je parkovacích míst dost. Chybí akorát parkovací místa za která by se nemuselo platit.