Praha posílá na Ukrajinu dalších osm autobusů, na pomoc už odjelo 56 vozidel
Autobusy jsou v provozuschopném stavu.
Hlavní město Praha a Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) prostřednictvím neziskové organizace Člověk v tísni věnovaly ukrajinským městům Bilohorodka a Chmelnyckyj jako humanitární dar osm autobusů SOR NB 12, které DPP vyřadil z provozu.
V obou městech mají dál sloužit přepravě cestujících, vozidla jsou provozuschopná. Jedná se o poslední letošní dar vozidel městům na Ukrajině. Praha a DPP letos věnovaly ukrajinským městům Bilohorodka, Buča, Charkiv, Chmelnyckyj a Mykolajiv celkem 30 autobusů. Od napadení Ukrajiny Ruskem celkem 56 vyřazených vozidel – tramvají, autobusů či trolejových věží.
Dopravnímu podniku Svjatopetrivske ve městě Bilohorodka DPP daroval tři autobusy typu SOR NB 12 (ev. č. 3601, 3604 a 3605) vyrobené v roce 2010, které DPP nasazoval v pravidelném provozu pražské MHD do 14. listopadu 2024, kdy je vyřadil. Městskému dopravnímu podniku v Chmelnyckém, společnosti ChKP Elektrotrans, DPP věnoval pět autobusů SOR NB 12 (ev. č. 3580, 3594, 3596, 3597 a 3600) vyrobených v roce 2010 a odstavených z pravidelného provozu letos na konci října, resp. v polovině listopadu.
Se žádostí o poskytnutí pomoci se na primátora hlavního města obrátili starostové měst Bilohorodka a Chmelnyckyj. Darování vozidel probíhá prostřednictvím neziskové organizace Člověk v tísni, která spolupracuje na administrativním zajištění celé akce a pomáhá monitorovat situaci na Ukrajině. Přepravu vozidel si zajišťuje ukrajinská strana na vlastní náklady. Vozidla pojedou na Ukrajinu po vlastní ose, vlastním pohonem s ukrajinskými řidiči.
„Pomoc těm, kteří ji potřebují, je naprosto zásadní a přirozená věc. Nikdy nevíme, kdy my budeme ti, kteří ji budou potřebovat. Děkuji všem, kteří přemýšlejí, jak být prospěšní, a konají ve prospěch těch, kdo jsou momentálně ve složité situaci,“ říká Bohuslav Svoboda, primátor hl. m. Prahy.
„Vozy, které již v Praze nemohou sloužit cestujícím, najdou potřebné využití na Ukrajině, kde nahradí ty, které byly zničeny z důvodu ruské invaze, a přispějí tak k obnově veřejné dopravy v těžce zkoušených ukrajinských městech. Naše podpora Ukrajině trvá a bude pokračovat i v dalších letech,“ dodává Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„S městem Chmelnyckyj jsme navázali velmi úzkou spolupráci nedlouho po začátku ruské invaze a od té doby poskytujeme finanční i materiální pomoc. Letos to byly například generátory či převozové sanitky. Loni jsme u nás přivítali 70 dětí z Chmelnyckého, které přišly o jednoho či oba rodiče ve válce. Jsem rád, že se společnými silami podařilo zajistit další materiální pomoc, která je pro Ukrajinu zásadní,“ uzavírá Jakub Stárek, starosta městské části Praha 6.
Hlavní město Praha a DPP prostřednictvím neziskové organizace Člověk v tísni v letošním roce darovaly pěti ukrajinským městům a jejich dopravním podnikům celkem už 30 autobusů.
Kromě aktuálního předání se chronologicky jednalo o:
– šest autobusů SOR NB 12 (ev. č. 3552, 3557, 3558, 3560, 3569 a 3598) dopravnímu podniku města Buča (Buča Transport Servis) letos v září,
– sedm autobusů SOR NB 12 (ev. č. 3527, 3529, 3531, 3534, 3535, 3540 a 3542) dopravnímu podniku Mykolajivtranspas ve městě Mykolajiv letos v červenci,
– čtyři midibusy (ev. č. 2014, 2015, 2016 a 2019) charkovskému dopravnímu podniku Charkivelektroavtotrans letos v červnu,
– tři autobusy SOR NB 12 (ev. č. 3546, 3566 a 3577) dopravnímu podniku Mykolajivtranspas ve městě Mykolajiv a dva midibusy SOR BN 8.5 (ev. č. 2027 a 2029) dopravnímu podniku Buča Transport Servis letos v březnu.
Od napadení Ukrajiny Ruskem DPP daroval ukrajinským partnerům, městským dopravním podnikům, už celkem 56 vozidel. V roce 2022 to bylo 20 tramvají, z toho 15 typu T6A5 a pět typu T3SUCS, dále jeden autobus Karosa B951 a jeden kloubový Irisbus Citelis 18M dopravnímu podniku města Charkiv. V loňském roce pak dva autobusy Irisbus Crossway LE 12,8M a dvě trolejové věže značky Renault dopravnímu podniku města Mykolajiv. Ve všech případech se jednalo o vozidla, která DPP v souladu se Standardy kvality PID musel vyřadit z provozu.
Zdroj: TZ DPP