Doprava ve městě Metro

Praha opět řeší výstup z metra A na Staroměstské náměstí, DPP zpracuje studii

Stanice metra Staroměstská. Foto: Limojoe / Wikimedia Commons
Stanice metra Staroměstská. Foto: Limojoe / Wikimedia Commons

Praha nechá zpracovat Dopravní podnik hl. m. Prahy studii, která by řešila možnost vybudování druhého východu ze stanice metra Staroměstská ve směru ke Staroměstskému náměstí. Rozhodli o tom dnes pražští radní.

Jde o plán, který už Praha v minulosti několikrát řešila, ale odložila ho. Nový vestibul by měl podle materiálu umožnit i bezbariérový vstup do stanice metra.

Podle důvodové zprávy stanicí denně projde 40 tisíc lidí, kteří ale mohou používat pouze jediný výstup do Kaprovy ulice. Materiál poukazuje na zhoršení místní obsluhy veřejnou dopravou. „Tento fenomén se nejvíce projevuje v okolí Staroměstského náměstí, v jehož bezprostřední blízkosti není provozována žádná tramvajová trať. Tento problém neodstranila ani výstavba metra A, neboť u stanice Staroměstská nebyl realizován vestibul stanice obsluhující Staroměstské náměstí, stavebně však tato stanice realizaci druhého vestibulu umožňuje. Dostavba vestibulu byla zanesena i do platného Územního plánu hl. m. Prahy,“ uvádí se ve zprávě.

Podle materiálu má Staroměstské náměstí horší dopravní obslužnost kapacitní veřejnou dopravou než většina okrajových částí města.

Praha chce spojit výstavbu dalšího východu i s bezbariérovým přístupem do stanice. „Úlohou studie je prověřit z hlediska technické proveditelnosti, ekonomické náročnosti a celospolečenských přínosů jednotlivé varianty, popsat všechna související nezbytná opatření a doporučit cílovou podobu stanice metra,“ uvádí se v materiálu. DPP má prověřit klasický klasický eskalátorový vestibul s integrovaným výtahem, výtahový vestibul s kapacitními výtahy nebo pouze pouze výtah pro zajištění bezbariérové přístupnosti.

Nový vestibul by mohl vzniknout v oblasti Mariánského náměstí, s tím počítá i koncepční studie, kterou provádí IPR Praha.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Dalibor
Host
Dalibor

Co se tu zas řeší? Ze Staromáku do Kaprový je to pár minut..
Co třeba autobus Staromák, Kaprova a zpět? interval ve špičce 10 minut….

Štěpán
Host
Štěpán

Od metra na Staromák už autobus jezdí, zpátky už ale ne přímo ze Staromáku. Interval ve špičce 15 minut.

Jan
Host
Jan

K metru jezdí na Florenc. Ale minibus s kapacitou jedné turistické skupiny to nevytrhne.

pamětník
Host
pamětník

Když to nechápete, tak napovím: „řeší“ se (mimo jiné) snazší dostupnost a dopravní obslužnost Staroměstského náměstí a jeho okolí v situaci, kdy tam před asi 60 roky byla zrušena tramvajová trať a metro ani později (ač na to připraveno) ten handicap zatím nevyřešilo …

Přemek
Host
Přemek

Osobně bych šetřil . Do Kaprovky je to kousek.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jak moc je současný vstup narvaný, jaká je tam tlačenice? To, že je hned vedle Nová Radnice teď ponechme stranou.

ene bene
Host
ene bene

Viděl jsem nějaký náčrtek, kde ten východ vedl přímo do parteru obnovené zbořené budovy radnice. A tak by mi to připadalo nejlepší. Mar.nám. celou tu nepovedenou dopravní situaci Starého Města řeší jen velmi málo. Oblast Pařížské, Dlouhé, Široké – Josefov a František to mají do Kaprovky stejně daleko, ne-li blíže. Navíc cestou k Mar.nám. je třeba přejít permanentně ucpaný Staromák, což je přes den mizerná procházka. Mar.nám. řeší jen své nejbližší okolí, navíc ta oblast je obkroužena tramvají a tedy dopravně obsloužena až dost dobře (na rozdíl od výše zmíněných.

Robert Šalda
Host
Robert Šalda

Přesně tak. Budova obnoveného křídla Staroměstské radnice by dokázala velice šikovně minimálně část nových vstupů do metra schovat. Nespojit řešení dostavby vstupu do metra s obnovou radnice by byla velká škoda. Ale obávám, se, že o obnovu radnice se povedou líté boje.

pozorovatel
Host
pozorovatel

Ale to, že nová „vestibul“ bude někde v prostoru Mariánského náměstí, přece ještě vůbec neznamená,že by nemohl mít i nějaký výstup někam do „parčíku“ v prostoru rozstřílené radnice – to všechno lze přece při troše inteligence technicky řešit !!!

Cestovatel
Host
Cestovatel

Už aby to bylo – včera bylo pozdě !!!

Anonym
Host
Anonym

Asi mi trochu krvácí srdce při představě těch historických sklepů a základů domů a dalších pokladů, které to při hloubení odnese navždy a nikdo je nikdy neuvidí, protože stavební firmy najaté magistrátem moc ohledů tímhle směrem nemívají…

Jakub
Host
Jakub

Nevím teda jsou máte představu, ale já rozhodně ne takovou, že to, v jakém stavu zůstane po stavební firmě okolí, je na uvážení té stavební firmy. To je jako říct, že stavební firma má opravit dlažbu na Karlově mostě a uvidíme, jestli tam sochy zůstanou nepřerušené nebo ne.

Jakub
Host
Jakub

Omlouvám se za chyby. Píšu na telefonu a to automatické přepisování někdy dělá divy.

pozorovatel
Host
pozorovatel

Hlavně píšete „divy“ vy sám = nesvádějte to na techniku!

Ryk Mat
Host
Ryk Mat

Byl jste někdy v Kaprově ulici? Asi těžko. A pokud ano, pak jste úplný mimoň. Všechny domy tam jsou postaveny až ve 20. století. Některé jsou dokonce odlité z betonu. Slyšel jste někdy o archeologickém průzkumu? Asi těžko. A pokud ano, tak máte místo mozku nervové uzliny, jaké má hmyz. Jděte k psychologové, trpíte jakousi paranoidně depresivní psychózou.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ech, a když tam najdou starý septik nebo žumpu, tak zachovat i s obsahem?

Tomas
Host
Tomas

Problém je, že magistrát si pod bezbariérovostí představuje něco jiného, než většina lidí. Pro nás bezbariérová stanice znamená, že eskalátory vedou až na ulici, takže není problém ani pro starší členy naší rodiny, ani pro kočárky, ani když nás dožene nějaká únava. Na Karlově náměstí rekonstruovali eskalátor k autobusům, ale těch pár pevných schodů tam nechali. Výtah vychází kamsi mimo, aby se zase muselo do kopce pasáží, což starší lidé nezvládají. Na IP Pavlova udělali „bezbariérovost“ tak, že po bariéře smradu z magistrály a kopce, do kterého starší členové rodiny nevyjdou, dali výtah. Takže bezbariérový přístup začíná až po překonání… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

1. Eskalátory nejsou bezbariérové, takže za tímto účelem se nové nezřizují
2. Výtahy u starých stanic skoro vždycky budou někde mimo, protože stanice leží, tak aby z ní vedly eskalátory na plánované místo a vertikální šachta z nástupiště pak logicky vyjde někde mimo. Šachta z oblasti vestibulu by byla někde 50 m daleko „v tunelu“ mimo nástupiště stanice. Třeba nástupiště IP Pavlova leží pod magistrálou kousek od náměstí, tak je přístup dost logický, i když ne holt příjemný co se týče prostředí.

Tomas
Host
Tomas

1) Viz. můj předchozí příspěvek eskalátory bezbariérové jsou, není na nic jediný pevný schod, který bych musel s kočárkem nebo starší lidí s holemi vystoupat. Že je to tak těžké k pochopení zejména pro politiky, za to nemohu.
2) toto je přesně argument, proč přestav vyhazovat peníze za výtahy, a začít se zabývat skutečnou bezbariérovostí. Na IP Pavlova dodělat eskalátory dolů, na KN provést druhou rekonstrukci nedávno rekonstruovaných eskalátorů a odstranit těch několik pevných schodů, na Smíchovském nádraží místo silně bariérové plošiny zavést eskalátory z nástupiště na ulici.

Daniel Peukert
Host
Daniel Peukert

Za tu vaší eskalátorovou „bezbariérovost“ by vám lidé na vozících velice poděkovali.

Jan
Host
Jan

To by mě zajímalo co na nich není bezbarierové. Ještě bych pochopil že nízkopodlažní vozidla MHD nejsou úplně bezbarierové, ale s pomocí řidiče se to dá překonat. Ale výtahy jsou snad primárně stavěny pro vozíčkáře, všichni ostatní mají možnost použít eskalátory.

MartinS.
Host
MartinS.

Co to plácáte? Na Karláku a na I.P.Pavlova jsou mezi klasickým vestibulem a výtahem nějaké kopce?

Tomas
Host
Tomas

Slovo plácáte se obvykle používá pro lhaní, což ze zásady nedělám. Ano, jak na KN, tak na IP Pavlova jsou kopce. V případě IP Pavlova k výtahu, u KN je bezbariérový výstup do Resslovy, kde je pak kopec zpět k autobusům.

kanafasik
Host
kanafasik

studií není nikdy dost ..:)

Jakub
Host
Jakub

Protože ani vy byste si to bez ní netroufl postavit.

kanafasik
Host
kanafasik

to bych netroufl, alemruku na srdce, kolik se toho v Praze za posledních deset let postavilo a kolik se provedlo studií o nejrůznějších fantasmagoriích?

Radek Janata
Host
Radek Janata

Nechápu, proč zrovna pod Mariánským náměstím. Je to bokem od tunelu metra a tudíž nepřiliš daleko od stávajícího výstupu do Kaprovy ulice. Logičtější mi přijde výstup vybudovat standardně v prodloužení osy nástupiště metra, takže by vyšel někam mezi náměstí Franze Kafky a severní část Staroměstkého náměstí.

Vojtěch
Host
Vojtěch

Na Mariánském náměstí je třeba knihovna.
A rozdělí se proudy cestujících.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Staromák je větší cíl než knihovna a magistrát dohromady.

David
Host
David

Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě) řekl, že studie by mohla být hotova zhruba za rok. „Poté se ukáže, jak by byla výstavba náročná,“ uvedl. Podle jeho slov by výstupy z nového vestibulu byly v okolí náměstí Franze Kafky v sousedství se Staroměstským náměstím. Přesné místo ale zatím nebylo určeno.

Martin V.
Host
Martin V.

Pražský deník loni taky psal spíš o náměstí Franze Kafky https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/vestibul-metra-staromestska-namesti-magistrat-linkaa-ipr-praha-plany-20190915.html Pokud by se ale východ musel zabudovat do nějakého domu, tak nejjednodušší bude budova magistrátu, protože patří městu. Ostatně jeden její zadní roh je už v podstatě na nám. Franze Kafky.

Rozhodně by to bylo přínosné, třeba Václavák má teď ze dvou stanic metra čtyři výlezy (Můstek dole a uprostřed, Muzeum nahoře a ještě nový šikovný výtah ústící přímo na povrch vedle Národního muzea).