lot
Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Praha nevykoupila zatím ani metr pozemku pro další část Pražského okruhu

Vizualizace křižovatky D0 u Běchovic. Foto: YouTube

Rok po schválení memoranda s Ředitelstvím silnic a dálnic o výkupu pozemků pro takzvaný zelený pás mezi budoucí částí Pražského okruhu z Běchovic k dálnici D1 nemá hlavní město dosud vykoupeno ani metr čtverečný.

Potvrdil to náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. „Práce na výkupu zelených pásů začaly už vloni, ale první výsledky v podobě získaných pozemků čekáme letos,“ řekl Scheinherr. Kolik jich bude nechce zatím říct.

Úsek 511 by měl být zatím nejbližším úsekem Pražského okruhu, který se má stavět. Jeho přípravy se ale vlečou a nabírají zpoždění. Naposledy došlo k chybě při zahájení územního řízení u stavebního úřadu Prahy 22. Loni v listopadu kvůli tomu úřad kritizoval tehdejší ministr dopravy Vladimír Kremlík. Podle zatím posledních informací v letáku ŘSD by měla stavba začít v roce 2022, územní rozhodnutí už chce mít ŘSD letos v dubnu.

Trasa SOKP 511. Foto: ŘSD
Trasa SOKP 511. Foto: ŘSD

Podle Scheinherra bylo loni hlavním úkolem vyřešit, jakým způsobem zelené pásy vykupovat společně s ŘSD tak, aby majitelé pozemků nemuseli absolvovat jednání se zástupci magistrátu a potom zvlášť i s ŘSD. „Pozemky jsou totiž často pod budoucí částí Pražského okruhu i zelenými pásy. Brzdila nás tu vnitřní pravidla ŘSD. Zatímco my v Praze můžeme pozemky vykupovat už před získáním územního rozhodnutí a také to tak děláme, ŘSD musí na územní rozhodnutí vždy vyčkat a teprve potom vykupovat,“ dodal Scheinherr.

Výkup pozemků pro takzvaný zelený pás, který má mít celkovou rozlohu 251 hektarů a má být přirozenou bariérou mezi zástavbou a dálnicí, začne letos. „Souběžně jsme začali jednat s majiteli dotčených pozemků. Zelené pásy nejsou veřejně prospěšnou stavbou, jednání je tedy jedinou možností a nepřipadá v úvahu například vyvlastňování,“ upřesnil Scheinherr.

Podle něj město čeká největší soubor pozemků k vykoupení v okolí mimoúrovňové křižovatky Dubeč, která významně zatěžuje Běchovice, byť je v katastru Dubče. „S majitelem jsme se sešli s vypracovaným předběžným posudkem nacenění od znalců, kteří představili předběžnou cenovou hladinu. Pro pozemky v okolí křižovatky v Dubči už máme i finální posudek s konkrétními cenovými nabídkami od magistrátu a jednání pokračují dále. Zároveň ale i tady jsme závislí na jednání ŘSD. My jsme už majiteli dotčených pozemků nabídku dali, na nabídku ŘSD ale majitel stále čeká,“ dodal Scheinherr. Letos má město na výkupy v rozpočtu zhruba 200 milionů korun.

Podle Scheinherra město postupuje podle plánu. „Rychlejší postup komplikuje nestabilita na ministerstvu dopravy. Mění se ředitelé ŘSD, mění se ministři dopravy a tyto změny vždy celý proces úplně zastaví. Referenti musí vždy čekat, zda bude nové vedení souhlasit s předchozím postupem a bude na něj chtít navázat,“ dodal.

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DPP odbornik

Ceska piratska strana… priorota je boj s cinskou chobotnici… vic komentare asi netreba.

Ondra.vsb

Četl jste ten článek?

Dr. Fe1

A vy ?

Jan

Já ano, zdržuje to ŘSD a jeho neustále změny ve vedení. Titulek je tedy zavádějící.

Jan

Před komentováním se trochu informujte, dopravu má na starosti radní Scheinherr za Prahu Sobě, a podle článku je vidět že to brzdí ŘSD. Titulek je zavádějící. A jestli soudíte práci magistrátu pouze podle populárních titulků bulvárních medií, které si vybírají minoritní záležitosti a ty nudnější už je nezajímají, tak vás nemůžu brát vůbec vážně.

Joseph

Jo, plkat a slibovat… to politikům vždy šlo výtečně. Ale vlk taky sliboval. Na skutečnost, že se Praha řadí mezi menší hlavní města ve světě, je to dost trapárna.

Eduard

Nějaký okruh. Praha má důležitější starosti. Jako je přejmenování náměstí, budování nejrůznějších bariér pro dopravu jako např. modré zóny atd. Všechno věci, které pražané i návštěvníci velice ocení.

PetrPetr

Náhodou Praha již změnila hymnu na svolávání na magistrátu na Piráty z Karibiku a z zrušili ohňostroj.

Jan

Mě by fakt zajímalo podle čeho hodnotíte důležitost pražských starostí. Podle toho co vychází v titulcích bulvárních medií, vlastněných třeba koaličními protivníky? Ono se totiž vždycky nafoukne nějaké téma které zabírá naprostý zlomek z objemu práce magistrátu a to ostatní se pak přehlíží.

Jan

Modré zóny si obyvatelé-voliči cení a dožadují se jejich rozšíření, třeba na úkor fialových zón, a také pečlivějšímu vymáhání a stíhání přestupků. Takže není divu že se tyto zóny šíří. Parkovací zóny jsou maximálně barierou pro pěší, nikoliv pro dopravu.

Mirvald

Nevím, ale metr pozemku je na dálnici asi málo. Doporučoval bych více metrů, možná ary či hektary.

Petr Petr

Babiše 511 příliš zajímat nemusí. ŘSD má co stavět jinde, kapacity firem jsou omezené, stejně tak jako finance. Nyní přípravu brzdí stavební úřad v Uhřiněvsi, který by mohl magistrát v Praze posílit, kdyby chtěl. Nicméně Piráti jsou proti automobilům obecně, je to také vidět na mizení parkovacích míst po rekonstrukcích silnic.
Současná situace je výhodná jak pro Babiše – může tvrdit, že piráti brzdí výstavbu a má pravdu a také je výhodná pro piráty, kteří by nejraději auta zakázali úplně.

Jan

Nevím kde jste přišel na to, že Piráti jsou proti autům. Piráti jsou pro svobodnou volbu dopravy, ostatně dost členů pražského dopravního týmu má nejedno auto. Maximálně můžete říct že Zelení, kteří sedí na nektěrých radnicích, preferují širší chodníky a výsadbu stromů místo parkovacích míst. Rekonstrukce ulic se připravují několik let, takže těžko bude mít současná koalice jakýkoliv podíl na právě proběhlých rekonstrukcích ulic. Obecně IPR připravil nějaké parametry, které pak jednotlivé městské části připomínkují pomocí radních a dopravních komisí či výborů s tím, že se musí dodržovat současné normy jako třeba širší rozhledové trojúhelníky na křižovatkách. Zvláště je-li na… Číst vice »

Jen tak

to jsou strašné kecy.

piráti se projevují jako naprostí militantní antiautomobilisté. a řada opatření (nebo „strategií“), které vypouštějí, by v případě realizace znamenala totální kolaps pražské dopravy. hromadné i individuální.

Démon

Nikdy jsem nerozuměl slovu nekonečno, ale s okruhem Prahy to začínám pomalu chápat 🙂 Myslím, že v roce 2012 se mělo začít stavět SOKP511 a po všech prioritách priorit ještě není ani ÚR 🙁

mgr.pavel

Nechci vytahovat starou dobrou řevnivost mezi Prahou a Brnem, ale slyšel jste, jak dlouho tady v Brně plánujeme přesunout nádraží? A teď na to máme i štempl že se bude odsouvat – a dál nic..

Joseph

Jo, Zvonařka už taky stojí téměř půl století a koleje pro šaliny se teprve chystají ke Zvonařce.

ene bene

Aktuálnímu vedení Prahy jsem dost věřil (i když třeba konkrétně Scheinherrovi ne), ale výsledky jsou zatím velmi chabé – až skoro žádné. Nejen v dopravě.

ene bene

A ten hlavní problém (tedy hlavní výmluvu proč se to táhne) – dělení pozemku mezi Prahu a ŘSD – může Praha překlenout tak, že to koupí celé a následně s ŘSD vypořádá. Tedy kdyby se všem stranám tak strašně chtělo ten obchod uskutečnit. (Což se asi nechce, majitelé by se tak připravili o nejzajímavější kapitolu obchodu – závěrečné šponování cen. A nechápejte tuto větu jako nějaký můj výpad proti majitelům pozemků.)

Axel

Dobrý den, nevím co se myslí „šponováním cen“, ale při výkupu pozemků dle zákona 416/2009 se postupuje tak, že ten kdo chce koupit nechá zpracovat znalecký posudek na cenu obvyklou (tzv. tržní). Tj. ten kdo chce kupovat (=ŘSD a předpokládám Hlavní město Praha) si vyberou znalce a silně pochybuji, že by majitel pozemku měl nějakou možnost jak „šponovat cenu“. Protože pozemek se neoceňuje jako pozemek na kterém se bude stavět = zákon výslovně znalci zakazuje, aby při odhadu ceny se na pozemek díval jako na pozemek pro stavbu. Takže znalec obvykle oceňuje pozemek jako pole. Majitel pozemku má v zásadě… Číst vice »

Honza D.

Když vono stavět v Praze velkou stabu nejni nic jednoduchýho. Současný lodivodi mi po ty bídě co byla připadaj schopnější. D se začalo stavět (dobrá, zatím průzkumný štoly), pro pokračování Blanky se hledá nejlepší řešení, i když za více love, letos by se měla konečně postavit lávka v Troji… Pravda, Bém byl akčnější, to je pravda, ale taky to byl pěknej lotr.

Jiří Kocurek

Ta lávka v Troji, která současnému vedení spadla?

mgr.pavel

Ta spadla minulému vedení. Které neudělalo vůbec nic. I odškodné odsouhlasilo a vyplatilo až současné vedení. A právě současné vedení rozjelo nové postavení lávky.

Zrovna Trojská lávka je moc pěkný příklad impotence minulého a kompetence současného vedení.

Honza D.

Kocoure, ty umíš pobavit. 😃 (bez ironie)

Jan

Dolínek opravdu v aktuálním vedení není, ČSSD se dokonce na magistrát nedostala po volbách vůbec, zřejmě oprávněně.

Milan

Pražští politici mají obrovské štěstí, že v Praze nejsou krajské volby.

Anonymus

Proč ty lidi, kteří z funkce proklamují termíny, nakonec neodstoupí? Kdybych v práci řekl, že něco bude do nějaké doby,nakonec nebylo, tak to by asi nefungovalo… 🙁

Odpadlík

Ono to totiž není tak jednoduché. Hlavní omezení bude v legislativě – tzn docela bych i věřil že lidi se snaží, ale prostě je jednoduché aby do toho někdo (viz ten obchvat Brna, to je krásný příklad) hodil vidle/dělal mrtvého brouka atd…

Petr

Protože, když jako politik řeknete reálný termín, tak budete považován za neschopného. Zatímco když Váš konkurent řekne nereálný tak ho všichni budou plácat po zádech. To že ho nesplní, ty plácače nezajímá. Na konec si pamatují tu spokojenost z toho slibu i u voleb. Lidé vlastně ve skutečnosti chtějí slyšet lži.

Odpadlík

Tak to je síla. Původně totiž chtěli 511 stavět současně s koridorem Sudo-Vo. Teď to vypadá, že navzdory zpoždění co stavba koridoru nabrala, tak i přesto bude hotov dřív, než se na stavbě 511 kopne do země.

Milan

Jak souvisí koridor Sudo-Vo s 511?

Odpadlík

Původně byly obě na seznamu „prioritních staveb“ kterých se týkala vyjímka z nutnosti nové EIA. Ostatně i Ťok tenkrát sliboval začátek v roce 2019

Jiří 3

Pokud si pamatuju správně, tak EU dala při povolování výjimky na výběr: buď 511 nebo vše ostatní. Pokud se pletu, tak mne opravte.

mirek

Pletete se. O výjimku z EIA pro 511 se vůbec nežádalo, protože ještě nebylo (a není dosud) ani vydané územní rozhodnutí. Na rozdíl od těch ostatních staveb, pro které jsme výjimku žádali.

Jiří Kocurek

Monem, posudek EIA se dokládá k žádosti o územní rozhdnutí. Ne až po něm.

Petr

Tak si trošku zasurfujte a treba najdete odpověd.

Josef Trögl

To se pletete. Výjimka se vztahovala jen na staby, které už mely územní rozhodnutí. A to 511 bohužel nebyla.

Rosťa

ANO. Bude Líp. Tak vidíme na konkrétním prikladu, když nekecaji a MAKAJI ! A o nato Vůdce? Bude MAKAT ještě víc.

MildaIV

V Praze na magistrátu je pořád ANO?

Honza D.

Četl jste vůbec článek? Problém není na straně MHMP, ale v měnícím se personálním obsazení budovy na nábřeží. A ta, světe div se, je již mnoho let pod vládou politické divize Agrofertu.

James1492

Tak on je problém hlavně na úřadě v Uhříněvsi, který není schopen takovou akci zvládnout.

Honza D.

Stavba ano, výkup pozemků ne.

Honza D.

Vůdce bude makat ještě víc, klidně i pětadvacet hodin denně. Bude vstávat o hodinu dřív. 🙂

Jiří Šrámek

A navíc bude makat i v noci

X 1

A přes oběd!! 😉

Hanzi

Tak jsem asi blbej. On říká že pozemky vykupují a pritom byla vykoupena nula. Tak jak to tedy je?

Jen tak

tak ono vyloupit pozemek je celkem dlouhy proces.

takze vykup muze bezet, ale zatim bez uzavrenych dohod

Hanzi

No dobře, ovšem v tom případě není vykoupeny. Majitelem se stávám až když něco mám ne?

Jakub

Vždyť sám píšete, že říká, že je vykupují, ne že je vykoupili.

Jen tak

ale oni nerikaji, ze je uz vykoupili … ale ze je vykupuji 🙂

vy jste v cestine chyBel, ze nechapete rozdil?

Ketchup1970

Vykoupit loupeží je vyloupit?

MildaIV

Přece od politika nečekáte, že rovnou přizná, že opět nic neudělali.

Franta

Hlavní město Praha má vykoupit pozemky pro zelené pásy lesy okolo okruhu. Ne pro pozemky, kde bude dálnice. To má vykoupit Ředitelství silnic a dálnic. Já to chápu tak, že je na Ministerstvu dopravy a ŘSD takový bordel, že se jim ani nedá věřit, že něco postaví. Asi jako když vedení fotbalové Sparty říká, že vyhraje titul v lize. Člověk, který fotbalu trochu rozumí, ví, že se možná sice snaží, ale prostě na to nemají. Podobně nemá ŘSD na to, aby hladce připravilo stavbu. Vždycky to poserou tak, že se zaseknou na Havránkové, sesuvu, atd.

Franta

A abych k tomu dodal. Praha do toho dá 200 miliónů korun ze svého na to, aby lépe prošla dálnice, která je státní. Možná se pletu, ale nevšiml jsem si, že by třeba Jaroměř nebo Litomyšl kolem kterých se staví / má stavět státní dálnice, takhle ŘSD podporovaly. Maximálně chtějí další podmínky.
To co Praha připravuje jsou tyhle:
https://mapy.cz/s/jufakatere zelené lesní pásy, které už jsou podél Štěrboholské radiály. Štěrboholská radiála je ale městská a ne státní jako D0.

MildaIV

Pokud chcete vidět, jak se to má dělat, tak se podívejte do Moravskoslezského kraje. Jsou tam schopni stavby připravit, takže když stát dá peníze, je možné stavět. A po tom co předvedl Pražský primátor ohledně vládní čtvrti, se na MD asi dost těžko přetrhnou s pražským okruhem.