Praha nakoupí až 70 tureckých trolejbusů Bozankaya. Podpis smlouvy se dlouho komplikoval
Bateriový trolejbus Bozankaya SNG T12 pro Prahu. Zdroj vizualizace: Bozankaya, Jiří Mejstřík
Konkurenční Škoda Group vítězství konkurenta napadala. Tendr se tak vlekl skoro 2,5 roku.
Navrhuji inspirovat se vozidlem Bzmot 601 s tím, že ale bude univerzální a bude moci jezdit po silnici i po kolejích, na diesel i na elektřinu☺
Musel jsem si titulek přečíst dvakrát. My, trolejbusoví pionýři kupujeme turecké stroje? Tak ještě zbývá je nakoupit z Mongolska a zpět jim exportovat velbloudy ze ZOO.
Doufám, že stojíte na hranicích a veškerý export z Česka posíláte zpátky domů. Přece nebudeme rozvracet jiné země cizáckýma věcama!!!
Ono je to prašťa kuhoď jestli Turci nebo SOR, kéž by se u nás nesoutěžilo jenom na cenu… kéž bychom měli kvalitní busy/trolejbusy v podobě solarisu
Ta soutěž nebyla jen na cenu; další parametry byly záruka na celý vůz, na akumulátor a termín dodání.
Vyrábíme trolejbusy a autobusy možná 100 let. Myslím si, že to umíme a dává to práci lidem v Česku, nerozumím tomu. Jsem bývalý řidič DP .
Bozankaya vyhrála soutěž. Čemu na tom nerozumíte?
Tak jsem si pročetl diskuzi skoro až do konce a navrhl bych: Dejme jim rok a první zimní sezónu, pak to zhodnoťme 🙂
.
Plně nízkopodlažní = vzadu šílené krabice a horolezecký výstup na sedačky. Nebo to tady bude jinak?
Aspoň podle tohoto dokumentu právě že lepší.
https://www.bozankaya.com.tr/assets/uploads/kataloglar/troleybus-EN3.pdf
Hlavne pod sedackama jsou v regionpanterech kose, v autobusech nejake kryty od podlahy, nohy musi mit clovek sejdrem, coz je pri velikosti sedadel a mezer nemozne. Dvere uzke. Interier v barve krematoria… A to Praha kdysi pry mela skoro nejlepsi MHD v cele vychodni Evrops, kde ty casy jsou
Nojo, ty časy, kdy sem se každý den ráno praštil do hlavy při výstupu z Karosy, protože někoho chytrého napadlo dát tyč nad dveře. To bylo ono. A ještě ž tam nebyly třeba tři schody které bych kvůli tý tyči slezl po zadku. Staré dobré časy no
A to samé (s tou tyčí) někoho bohužel napadlo i v SORech NB i NS, takže při vstávání ze sedadel vzadu se dá praštit do té hlavy také.
Nejspíš žijeme v nějakých jiných realitách, ale dnešní 100% LF autobusy mají samozřejmě i sedadla přímo v nízkopodlažní části (nejhorší je v tomto SOR NB kvůli konfiguraci dveří), a i ta „vysoká“ sedadla mají jeden schod.
To je nesrovnatelné se šplháním do karosy nebo T3/T6. I ty LE busy mají schody minimálně dva + podestu.
Bude v Praze dostatek tratí na takové množství trolejbusů?
Je to rámcová smlouva.
1 trať odhadem ve špičce 10+ vozidel. Tak v tom bych problém neviděl.
201 dlouha jak Lovosice a stojici skoro cela rano v zacpe, uz ted ty male autobusy kapacitne nestaci a spolehlivost linky je celkove mizerna…s draty to bude lepsi🤣
Ale nebude to mit takto rozstene dvere jako na uvodni fotce? Dvoje u zadni napravy a pak u ridice?
Velký palec nahoru za to, že se Praha ubránila šikaně Škodovky a nezařadila se mezi další česká města, která soutěží tak dlouho dokud, nevyhraje právě Škoda. Nejen že museli vydržet šikanu z Plzně během vyběrka, ale pravděpodobně museli také odmítnout nabídky, které v jiných městech vedou k pochybnému vyřazení konkurence, rušení zakázek a dalším podivnostem. Díky lidem co na tom dělali, zaslouží si uznání.
Za prve to žádná šikana nebyla a co je na tom špatně aby v Česku jezdily trolejbusy vyrobené v ceske republice české značky? Ja jsem tedy zklamán. Škoda ma kvalitni vozidla s nádherným designem. Proč by u nás měly jezdit nějaké muslimské šunky? A ta nízká cena byla pravděpodobně ze státní podpory, škoda se hájila spravedlivě.Skoda nabídla nejnizsi možnou částku, která se dala a přepálené to rozhodně nebylo. Za me zklamání
Možná, že kdyby Škodovka platila méně lidem aby ji zde propagovali (pravděpodobně), tak by na tu nižší cenu dosáhla. 😉
Lukáši, začít chlastat v pátek takto brzy se nevyplácí.
Tím nádherným škodováckým designem myslíme polský Solaris, tureckou Temsu, nebo Kotase u SORu?
Ale tak hlavně, že Škoda nikdy žádnou státní podporu nepobírala. Ten veřejný grant na vývoj 109E bylo jen nedopatření, ty přihrané zakázky od některých DP jsou náhoda a objednávka akupanterů ČD bez soutěže se nepočítá 🙂
Ten příspěvek musel dát práce, a přitom taková blbost.
Že ti nevadilo, když Škodovka dodávala do Turecka tramvaje…
Kvalitní vozidla s nádherným designem měla Škoda naposledy s Tr 9. Howgh.
TR 9 nebyly ani kvalitní ani nádherné 🙂
Náhodou – třeba to jednoduché zařízení na vytvoření řidičova výhledu do zrcátka i v namačkaném spoji. 🙂 A nakonec přechod k tyristorům.
O estetice skříně a zejména přední nápravy nehodlám diskutovat. 😉
A opravdu si zainteresovaní v DPP přáli, aby celá kauza dopadla takto?
Já bych si žádné iluze o DPP nedělal, a viděl bych to na racionální volbu menšího zla. Utratit několik stovek milionů za stavbu trolejbusových tratí a nemít pro ně trolejbusy by byla velká ostuda. Politicky je to určitě horší než když se jednou nepůjde na ruku Škodovce.
Bych si tipl, že kdyby Praha ty trolejbusy tak urgentně nepotřebovala, tak by držela basu se Škodovkou a ostatními tuzemskými dopravními podniky.
Pomoc! Bude to žrát určité nejmíň cestující. Doufám, že to Škoda tak nenechá a vyhlásí jim válku… Pak se člověk nemá divit, že tu vše trvá tak dlouho… Být lepší? Kdepak. Lepší je mít pořádné právní oddělení.
Trochu mě mrzí, že za peníze z EU se financuje výroba mimo EU, tak to ale nyní prostě je.
Reálně jsou jenom dvě možnosti. Buď občas koupit něco mimo EU, nebo nakupovat za předražené ceny u jednoho správného tuzemského výrobce.
Turecko je kandidátskou zemí EU. To znamená, že dostává od EU mnohem více peněz než jen tohle. 😉
Neni, pristupova jednani jsou pozastavena…
Je kandidátskou zemí, přestože jednání jsou zmražena.
Výrobci z EU taky chtějí dodávat do Turecka; nedává smysl rozjíždět nějaké obchodní války.
Ja to Škode prajem za to, čo vyviedli Košiciam. Nenažranci.
Turecký bus a polská elektrovyzbroj ..to nevěští nic dobrého.🙁
Co je špatného na polské elektrovýzbroji?
Na to odpověď najít nedokáže. Ještě je dobré takovým předhodit úspěch Solarisu.
Jo! U českého trolejbusu (TNS18) s českou výzbrojí (Cegelec) by žádný problém nikdy nenastal!
Vzhledem k tomu jak nám Polsko utíká vpřed tak bych se nebál. Byly doby, kdy jsme na tom byli lépe, ale dnes nás Polsko překonalo skoro ve všem.
Jednotný informační systém PID? Tak to jsem opravdu zvědavý, jestli tam DPP namontuje široké informační obrazovky které budou ukazovat na druhé obrazovce i přestupy, nebo bude nadále porušovat standardy kvality.
že by snad konečně…
A to je dobrá nebo jaká zpráva?
Jak pro koho. Za mě dobrý, ale kdo jsem já.
To se uvidí. Nechci předjímat, ale vzhledem k přetrvájícím problémům s busy Streetway bych se klonil spíše k té horší variantě.
A co s tím má naftový autobus Iveco Streetway společného? Turecké busy u nás jezdí dávno, takový Icom na Vysočině komplet už před 15 lety…
Jedna zkušenost s tureckou kvalitou a podle toho soudím. To že jinde je to v pořádku je jen dobře.
Uvidíme až to bude jezdit.
Takže jinde je to v pořádku (všechny ty turecké Mercedesy u nás atd.), ale protože turecké Iveco mělo problém s přívodem paliva v naftovém autobusu (opravdu to ještě přetrvává?), se už rovnou kloníte k tomu že turecká Bozankaya bude mít problém s mechanickou částí trolejbusu. Aha, a nemá to vliv i na funkci rostlináře?
Tak předně je třeba přát dodavateli aby ty výrobky byly zdařilé i za těchto podmínek. Pokud se to zdaří a jako referenční zakázka se to ujme, tak to je dobrá zpráva pro české daňové plátce a špatná i dobrá zároveň pro Škodu a mnohé dopravní podniky.
Takže to máme Sorky s elektrovýzbrojí Cegelec, Solarisy a Temsy s elektrovýzbrojí Škoda a teď Turky s elektrovýzbrojí Medcom. No nechtěl toto vsechno udržovat a servisovat. Proč to dělat jednoduše, kdyz to jde i složitě
A přitom výběrko se dá vypsat tak, aby se tohle nestalo. Zákon o veřejných zakázkách dokonce tu možnost přímo připouští
Jak jako, brát to na neurčito pouze od jednoho správného dodavatele? Tohle je důsledek, že se nový provoz pomalu a postupně teprve zavádí, takže nejde objednávat stovky vozidel v jednotném balíků jako u busů nebo tramvají.
Jak si to představujete? Soutěžit jako dlouhodobou rámcovou smlouvu?
Jednoduše jako v Teplicích?
Škoda si může jít koněčně zahrabat ❤️
Hurraaaaa, konečně aspoň někde dostala Škoda (peněz) na pr…
To se to stěžuje na nereálný termín dodání, když poražený uchazeč blokuje 2,5 roku podpis smlouvy.
Medcom v revíru Škody? To je hodně velký průnik (penetrace) našeho trhu 🙂
Jinak se mi chce říct hurá, konečně se to podepsalo!
Škoda si to paradoxně způsobila sama vyšachováním Cegelecu (viz ČS Dopravák).
Tak byl to trochu vlastní gól, ale pokus dobrý – po prohraném výběrku koupit konkurentova subdodavatele a napsat že ihned odstupuje 🙂 No tak tedy odstoupil 🙂
Proc jsou ty dvere tak uzke? Driv se cilene delali siroke, ted naopak uzke skviry. Jestli to bude pomalinky oser jak linka 58, tak potes
Dveře jsou stejně široké jako u jiných vozidel.
No treba ty nove dlouhe autobusy maji dvere jen ctvery a opravdu uzke, to same trolejbusy na 58… Nastup vystup se tak strasne zdrzuje protoze do otvoru dveri se vejde najednou jen jeden clovek. Stare Karosy mely dvere 5ery a nastup vystup byl tak rychly a pohodlny
Která Karosa měla 5 dveří?
Nejspíš je tím myšlen kloubový městský SOR… ten má sice 5 dveří a tudíž se jednoduše udělá krok dovnitř – ale tím to končí, protože člověk narazí na lidi co kvůli tomu uspořádání interiéru nemají kam uhnout.
Spíš ty prostřední dveře jsou poměrné odsunuté dozadu, což se mi nezdá úplně vhodné (ale asi holt důsledek uspořádání interiéru).
Úplně stejně má dveře umístěné SOR NB – je to obzvlášť patrné v jeho třídveřové verzi.
Tak tam to je asi dáno tím, že třídveřová verze v podstatě asi vznikla vypuštěním druhých dveří čtyřdveřové verze, ne?
Je to tak.
Spíš interiér je řešen dle umístění dveří, ne? A je nějaký rozdíl, u třídveřového vozidla této délky, jestli ty prostřední dveře jsou víc vpředu nebo víc vzadu?
Nevím, ale z pohledu výměny cestujících se mi zdá lepší umístění dveří rovnoměrně po celé délce, tak to asi má nějaký důvod, proč se to tak neudělalo.
Odskočení zadních dveří je relativně jednoduchý recept na maximalizaci množství sedadel nad nízkou podlahou.
Asi se nepožadovala nějaká speciální pražská šířka nebo 4 dveře…
No vida, tomu už bych skoro ani nevěřil.
Ale podle obsáhlejšího článku jinde to Turci zjevně nepodcenili.
Už jsem si ten článek na ČS dopravákovi přečetl a ty Škodovácké nekalé praktiky se mi vůbec nelíbí. Ať se snaží nabídnout kvalitní výrobek, který nebudou muset po pár měsících opravovat díky hromadných reklamacím (neslavné pražské elektrobusy Škoda 36BB), tedy ať věnují víc peněz do výroby než na právníky.
Zrovna ČS dopravák je celkem zaujatý 🙂 a Škoda 36BB je také Turecký 🙂
Ty průtahy před podpisem byly neuvěřitelně zdlouhavé a trapné i na poměry výběrek českých DP, ale jsem rád, že to dopadlo alespoň nějak. Doufejme, že česká reference pomůže Bozankaye účastnit se dalších výběrek, což by snad mohlo přinést jakousi konkurenci na český trh trolejbusů, který dnes za vydatné podpory samotných DP plně ovládá Škoda.
Nejen samotných DP, ale i SDP ČR, které z členství vyloučilo Cegelec v době, kdy se Cegelec snažil konkurovat Škodě a protahovaly se během toho VŘ a dodání trolejbusů.
Tak mě napadá přísloví:Koho chleba jíš, toho píseň zpívej….