Praha nakoupí až 70 tureckých trolejbusů Bozankaya. Podpis smlouvy se dlouho komplikoval
Bateriový trolejbus Bozankaya SNG T12 pro Prahu. Zdroj vizualizace: Bozankaya, Jiří Mejstřík

Konkurenční Škoda Group vítězství konkurenta napadala. Tendr se tak vlekl skoro 2,5 roku.
Černočerné mohutné sloupy na chodník před každý opravený dům, dráty, turecké vozy, přece ta Praha stejně byla až moc pěkné město.
Ale vážně. Stejně je divné, že člověk čte jak všude v Evropě kupují hlavně elektrické autobusy.
Jooo? A cca. stovka Iveco Streetway dodaná do DP Praha z loňského roku je co?
žeby si spočítali, co je vyjde v dlouhodobém horizontu na takto vytížené lince levněji?
Ale už se nikde nepíše, že když se nahradí autobus trolejbusem, je to 1:1 jak k počtu řidičů, tak i vozidel. U elektrobusů je to více, protože neexistuje elektrobu, co by odjezdil směnu s nájezdem 400km.
To vyřeší dobíjecí stanice na konečných. Jinak, elektrobus a parciální trolejbus vyjde téměř na stejné peníze.
Vzhledem k intervalu třeba 131 a současným obratovým časům si neumím dost dobře představit jak by se to všechno stihlo dobíjet na Bořislavce. Na Hradčanské by to asi z prostorových důvodů nebylo možné.
nabíjecí stanice 10M Kč, měnírn taky. Stanice je pro jeden autobus, měnírna pro 10 trolejbusů, nehledě na efektivitu rekuperace, kdy elektrobus rekuperuje maximálně sobě a zbytek do odporníku. Trolejbus pod trolejí může posílat energii přes půlku města…
Zatímco doteď tam veřejné osvětlení nebylo a chodci si museli svítit lucernami, žejo.
Jo a v čem přesně estetiku kazí turecký trolejbus oproti polskému? A co kdyby byl český s tureckým designem?
Ten zbytek samozřejmě není pravda. Elektrobusy jsou rychlá náhrada, ale jak se přesvědčili např. v Budapešti, v určitých případech má prostě závislá trakce navrch. A zrovna Praha na to podmínky má.
Navrhuji inspirovat se vozidlem Bzmot 601 s tím, že ale bude univerzální a bude moci jezdit po silnici i po kolejích, na diesel i na elektřinu☺
Musel jsem si titulek přečíst dvakrát. My, trolejbusoví pionýři kupujeme turecké stroje? Tak ještě zbývá je nakoupit z Mongolska a zpět jim exportovat velbloudy ze ZOO.
Doufám, že stojíte na hranicích a veškerý export z Česka posíláte zpátky domů. Přece nebudeme rozvracet jiné země cizáckýma věcama!!!
Pokud se na něco berou dotace EU, tak by se to mělo dělat a danit z nějaké předepsané části v EU (nebo v zemi, se kterou má EU nějakou obchodní dohodu, která tohle řeší, což ovšem asi je případ zrovna Turecka)
No a EU s Tureckem obchodní dohodu má, od roku 1963. Dneska je dokonce Turecko s EU v celní unii, což v praxi znamená, že se vzdalo velké části pravomocí při určování celní politiky.
Nikdy není pozdě se dovzdělat: https://policy.trade.ec.europa.eu/eu-trade-relationships-country-and-region/countries-and-regions/turkiye_en
No a? Když pionýři nenabídnou konkurenceschopnou cenu, tak není jiné cesty, než aby to vyhrál Turek.
Trolejbus se dvěma bidly byl vrcholem technického rozvoje před sto lety. Dnes busy dokážou vyrobit i v Africe a vyvinout i v Turecku, Číně, Indii atd. S voláním po tom, aby byla ČR zakonzervována na technologické a znalostní úrovni těchto zemí, je velmi hloupé a ve své podstatě je to vlastně i zrada. My bychom naopak měli podporovat naše firmy, aby takovéto už dávno ne špičkové výroby vyvezly do chudých zemí a zde danily zisk z nich, tak jako například Daimler daní zisky z Turecka už dlouhá léta v Německu.
v Turecku vyrábí třeba Toyota ( model C‑HR a Corolla hybrid) nebo výrobci nákladáků ISUZU a Mercedes‑Benz , čili bych tak neplácal…
Každý pionýr někdy vyroste a zjistí, že mimo nadšení existují i peníze… Jo a do Mongolska sice nevozíme velbloudy, ale koně už drahně let – koně Převalského:-).
Ono je to prašťa kuhoď jestli Turci nebo SOR, kéž by se u nás nesoutěžilo jenom na cenu… kéž bychom měli kvalitní busy/trolejbusy v podobě solarisu
Ta soutěž nebyla jen na cenu; další parametry byly záruka na celý vůz, na akumulátor a termín dodání.
Asi se nepožadovala nějaká speciální pražská šířka nebo 4 dveře…
Vyrábíme trolejbusy a autobusy možná 100 let. Myslím si, že to umíme a dává to práci lidem v Česku, nerozumím tomu. Jsem bývalý řidič DP .
Bozankaya vyhrála soutěž. Čemu na tom nerozumíte?
Například tomu, proč vůbec nějaká soutěž proběhla. V dnešní době se vždy najde něco levnějšího než domácí – Turcie, Indie, Čína. Je to snad dobrý důvod nechávat vlastní lidí bez práce?
Obávám se že u nás se už tak vyrábí tolik autobusů a trolejbusů jako nikdy a lidi kvůli tomu na pracáku nejsou. I ta Škodovka pro své trolejbusy používá cizí kastle, některé vyrobené v zahraničí, místo aby dělala svoje vlastní a dala dalším lidem tady práci. Je to taky špatně?
Škoda své karoserie dělala, ale zjistili, že dopravní podniky chtějí z důvodů náhradních dílů stejné karoserie jako mají autobusy.
Vyrobit a hlavně vyvinou trolejbus není legrace. Škodovka si vyrábí motory i řídící jednotky. Má zkušenosti, které nemá jen tak někdo.
Jedním z výrobních produktů je právě elektrická výzbroj pro různé typy vozidel.
Stačí se jen více zajímat…
Bože, tenhle kec byl už v 60. letech a ukázal se jako zcestný. Jo, kdyby soudruzi dokázali zabrat, tak tehdy se to udělat dalo, když byly jen 2 fabriky. Ale jaká je unifikace, když jednou dodá Škoda karoserii SOR, potom Solaris a do v.ř. na busy se mně přihlásí jednou Streetway a podruhé Urbanway? Ne, nezjistili, byly úplně jiné důvody, než nějaká unifikace. V dané době navíc tu byli výrobci 2, kteří si konkurovali… A Škoda zkušenosti má, ale taky už neví, co za to chtít a současné ceny jsou prostě mimo. Jak mně jinak vysvětlíte, že východoevropský, tříčlánkový trolejbus… Číst vice »
No Škoda koupila Ekovu, která měla vyvinutou karoserii pro trolejbus i elektrobus vycházející původně snad z karoserie Tedomu, takže by Škoda mohla vyrobit trolejbus a elektrobus s vlastní karoserií, aniž by to vyvíjela od nuly.
1. Soutěžilo se ne jen na cenu, ale i na záruční dobu a termín dodání.
2. Při nákupech z veřejných zdrojů je soutěž nutná, jinak by se v korupci rozplynula většina těchto prostředků.
3. „Vlastní lidi“ mají práce dost. A jejích zaměstnavatelé taky chtějí své produkty exportovat, nepotřebují obchodní izolaci ČR vůči světu.
Soutěž se dělá kvůli transparentnosti. Když se nedělá soutěž, tak ten z obchodního nebo jiného odboru většinou sežne „fakt skvělou firmu“, což je nějaká bratrancem dotyčného před měsícem založená dutá schránka co nikdy nic nedělala. Samozřejmě se musí řada lidí podmáznout, aby se v tom nešťourali, bratranec také musí zaplatit pár mega dohozné. Díly pak nakoupí v Turecku a v Číně a složí jim to někdo třetí někde ve stodole a výsledek je většinou ten že je to nefunkční (neexistuje support), stojí to mnohem více než v soutěži atd. To je skoro jistota, že to tak dopadne. Kromě toho tahle… Číst vice »
Elektro bus Škoda – kastle – Turek. A padl rok a více problémy s rozježděním 😁
Stále daní Škodovka na Kypru?
Odvádí to PPF které to odvádí v Holandsku
Potíž je v tom, že v ČR všechny své možné konkurenty v oblasti trolejbusů koupila Škoda. Trolejbusy a tramvaje prodává Škoda v Pobaltí, v Německu, Rakousku o 30% levněji než u nás. Antimonopolní úřad fůze povolil. Mě osobně by se líbili kdyby mezi sebou o zakázky soutěžily 2 české firmy a dělaly celé České vozy. To se neděje. Bozankaya svým občasným úspěchem může pomoc srazit ceny za nové vozy na úroveň Pobaltí.
V ČR roste výroba leteckých motorů, velmi vyspělých zbraňových systémů. Spousta firem zde vyvíjí špičkové technologie, roste i sektor služeb. Takové montovny jednoduchých strojů jako jsou právě busy, budou vytlačeny ziskovějšími obory. Jinak řečeno, když se v méně vyspělých zemích naučí něco nového, v těch nejvyspělejších musí být vyvinuto či objeveno něco nového. Pokud vyspělá země s pokrokem držet krok nedokáže a bude konzervovat to, co ovládá kde kdo, postupně klesne na úroveň těch zemí, kde jsou ty uměle udržované technologie vrcholem. Stalo se nám to za rudých vrahů a po 35 letech už je konečně zřejmé, že jsme to… Číst vice »
Tak jsem si pročetl diskuzi skoro až do konce a navrhl bych: Dejme jim rok a první zimní sezónu, pak to zhodnoťme 🙂
.
Plně nízkopodlažní = vzadu šílené krabice a horolezecký výstup na sedačky. Nebo to tady bude jinak?
Aspoň podle tohoto dokumentu právě že lepší.
https://www.bozankaya.com.tr/assets/uploads/kataloglar/troleybus-EN3.pdf
Nejspíš žijeme v nějakých jiných realitách, ale dnešní 100% LF autobusy mají samozřejmě i sedadla přímo v nízkopodlažní části (nejhorší je v tomto SOR NB kvůli konfiguraci dveří), a i ta „vysoká“ sedadla mají jeden schod.
To je nesrovnatelné se šplháním do karosy nebo T3/T6. I ty LE busy mají schody minimálně dva + podestu.
Nojo, ty časy, kdy sem se každý den ráno praštil do hlavy při výstupu z Karosy, protože někoho chytrého napadlo dát tyč nad dveře. To bylo ono. A ještě ž tam nebyly třeba tři schody které bych kvůli tý tyči slezl po zadku. Staré dobré časy no
A to samé (s tou tyčí) někoho bohužel napadlo i v SORech NB i NS, takže při vstávání ze sedadel vzadu se dá praštit do té hlavy také.
Bude v Praze dostatek tratí na takové množství trolejbusů?
Je to rámcová smlouva.
1 trať odhadem ve špičce 10+ vozidel. Tak v tom bych problém neviděl.
V předvánočním provozu vidím: 131 – 8 vozů, 137 kmenově 7 vozů, ale dlouhé spoje byly zrovna jako X137 psané v rámci 191, 191 18 vozů, 201 22 vozů.
P.S. a 176 – 8 vozů.
Pro linky 137, 176, 131 a 191 se počítá dohromady se 40 vozy podle žádosti o dotace.
Bude. Nebude tam pálit naftu a kyslík na volnoběh. Elektriku si vezme jen když ji potřebuje. A světe div se, část si jí dokonce díky gravitaci sám vyrobí. A to je tady tak furt… Je to marný, je to marný…
Ale nebude to mit takto rozstene dvere jako na uvodni fotce? Dvoje u zadni napravy a pak u ridice?
Ono je tohle rozmístění velmi logické. Nízkopodlažní část je v tomto busu mnohem lépe průchodná, než prostor okolo zadní nápravy, to znamená, že se zní lidé dostanou rychleji ke dveřím. Větší vzdálenost pošle více lidí do předních dveří, které jsou v dnešních konfiguracích využívané méně, takže ve výsledku bude pobyt v zastávkách o pár sekund kratší.
To co rikate neni logicke, predni dvere nejsou vyuzivane, bebot se musite prosmyknout uzkou casti mezi napravami, vystup i nastup je tudy velmi pomaly, a nejlepe obslouzena nizkopodlazi cast pro cestujici je, kdyz ksou dvere uprostred teto casti, vhodne i pro manipulaci s kocarkem ci vozikem, a ove strany velmi dobre pristupne, zadni dvere obsluhuji vetsinou prostor za zadni napravou,kde byva i podlaha k sedackam vyse. Tohle rozlozeni sedadel bude znamenat to, ze se lide nepohrdou do prostoru bez dveri, zustanou namackani u tech dveri pred zadni napravou. Tohle rozlozeni je vhodne spise pro dalkovy autobus, kde prednimi dvermi nastupuji… Číst vice »
Uvidíme. 😜
Ja doufam, ze to bude v pohode…
Velký palec nahoru za to, že se Praha ubránila šikaně Škodovky a nezařadila se mezi další česká města, která soutěží tak dlouho dokud, nevyhraje právě Škoda. Nejen že museli vydržet šikanu z Plzně během vyběrka, ale pravděpodobně museli také odmítnout nabídky, které v jiných městech vedou k pochybnému vyřazení konkurence, rušení zakázek a dalším podivnostem. Díky lidem co na tom dělali, zaslouží si uznání.
Za prve to žádná šikana nebyla a co je na tom špatně aby v Česku jezdily trolejbusy vyrobené v ceske republice české značky? Ja jsem tedy zklamán. Škoda ma kvalitni vozidla s nádherným designem. Proč by u nás měly jezdit nějaké muslimské šunky? A ta nízká cena byla pravděpodobně ze státní podpory, škoda se hájila spravedlivě.Skoda nabídla nejnizsi možnou částku, která se dala a přepálené to rozhodně nebylo. Za me zklamání
Možná, že kdyby Škodovka platila méně lidem aby ji zde propagovali (pravděpodobně), tak by na tu nižší cenu dosáhla. 😉
Lukáši, začít chlastat v pátek takto brzy se nevyplácí.
Tím nádherným škodováckým designem myslíme polský Solaris, tureckou Temsu, nebo Kotase u SORu?
Ale tak hlavně, že Škoda nikdy žádnou státní podporu nepobírala. Ten veřejný grant na vývoj 109E bylo jen nedopatření, ty přihrané zakázky od některých DP jsou náhoda a objednávka akupanterů ČD bez soutěže se nepočítá 🙂
Ten příspěvek musel dát práce, a přitom taková blbost.
Že ti nevadilo, když Škodovka dodávala do Turecka tramvaje…
Kvalitní vozidla s nádherným designem měla Škoda naposledy s Tr 9. Howgh.
TR 9 nebyly ani kvalitní ani nádherné 🙂
Náhodou – třeba to jednoduché zařízení na vytvoření řidičova výhledu do zrcátka i v namačkaném spoji. 🙂 A nakonec přechod k tyristorům.
O estetice skříně a zejména přední nápravy nehodlám diskutovat. 😉
Kvalitní 9Tr nebyly. Rezavěly a výzbroj trpěla mechanickými nedostatky a poruchovost měla vysokou. Byly ale velmi jednoduché a dokázal je opravit i velmi málo kvalifikovaný personál. Proto je jich tolik prodalo na východ a na západ pouze pár do Bergenu, kde posloužily jako odstrašující příklad pro případné další zájemce o nejlevnější zboží na trhu. 14Tr byla takový šmejd, že málem zlikvidovaly všechny trolejbusové provozy v celé okupované části Německa.
Právěže v Bergenu posloužili jako záchrana systému. Nebýt těchto vozů, tak provoz skončil. Ovšem pravda je, že jednoduchost 9Tr je šokovala, neboť to bylo primitivnější, jak britské vozy z 1949…
Ovšem o 14Tr projevil v 70. letech zájem i západ. Ale zastavení vývoje a pokračování novými lidmi mělo následky.
Přechod na tyristory byla největší ostuda, neboť vývoj 14Tr byl zastaven.
„muslimské šunky“, to jsem nevěděl, že i trolejbusy jsou halal.
Podke čeho víte, že Škoda nabida nejnižší možnou částku, kterou byli možné? V Pobaltí jsou vozy od Škody například levnější než v ČR.
A opravdu si zainteresovaní v DPP přáli, aby celá kauza dopadla takto?
Já bych si žádné iluze o DPP nedělal, a viděl bych to na racionální volbu menšího zla. Utratit několik stovek milionů za stavbu trolejbusových tratí a nemít pro ně trolejbusy by byla velká ostuda. Politicky je to určitě horší než když se jednou nepůjde na ruku Škodovce.
Bych si tipl, že kdyby Praha ty trolejbusy tak urgentně nepotřebovala, tak by držela basu se Škodovkou a ostatními tuzemskými dopravními podniky.
Pomoc! Bude to žrát určité nejmíň cestující. Doufám, že to Škoda tak nenechá a vyhlásí jim válku… Pak se člověk nemá divit, že tu vše trvá tak dlouho… Být lepší? Kdepak. Lepší je mít pořádné právní oddělení.
Trochu mě mrzí, že za peníze z EU se financuje výroba mimo EU, tak to ale nyní prostě je.
Reálně jsou jenom dvě možnosti. Buď občas koupit něco mimo EU, nebo nakupovat za předražené ceny u jednoho správného tuzemského výrobce.
Turecko je kandidátskou zemí EU. To znamená, že dostává od EU mnohem více peněz než jen tohle. 😉
Neni, pristupova jednani jsou pozastavena…
Je kandidátskou zemí, přestože jednání jsou zmražena.
Výrobci z EU taky chtějí dodávat do Turecka; nedává smysl rozjíždět nějaké obchodní války.
To pak patří hanobit i Francouze, co nakupují trolejbusy ve Švýcarsku a dokonce levněji, jak od Škody…
Ja to Škode prajem za to, čo vyviedli Košiciam. Nenažranci.
Ze zvědavosti, tím, co Škoda provedla Košicím, myslíte loňské výběrové řízení na elektrobusy, kam se přihlásila Škoda + SOR a jako jediný účastník nabídli dost přemrštěnou cenu, nebo ještě něco jiného? 🙂
Nie, myslím tým toto:
https://zdopravy.cz/ani-pesa-ani-skoda-kosice-zrusily-velkou-soutez-na-nove-tramvaje-121976/
Škoda zjavne „pomastila“ vrecká istých ľudí, ktorí sabotovali víťaza. A samozrejme Škoda napádala výsledok ako sa len dalo. Odporúčam aj Jenkiho fejtón, ktorý napsíal na k-reporte:
https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=4428210
Nech si v Schadewerke Pislem trhnú nohou. Do Prahy nedodajú žiadne trolebjsuy. Vďakla Schadewerke Pislen Košice nemajú žiadne nové trmavje. Lebo Škoda si nemohla pustiť cudzieho kapra do „svojho“ rybníka.
Turecký bus a polská elektrovyzbroj ..to nevěští nic dobrého.🙁
Co je špatného na polské elektrovýzbroji?
Na to odpověď najít nedokáže. Ještě je dobré takovým předhodit úspěch Solarisu.
Jo! U českého trolejbusu (TNS18) s českou výzbrojí (Cegelec) by žádný problém nikdy nenastal!
Vzhledem k tomu jak nám Polsko utíká vpřed tak bych se nebál. Byly doby, kdy jsme na tom byli lépe, ale dnes nás Polsko překonalo skoro ve všem.
To si úplně nemyslím, ale našlápnuto mají dobře.
Někteří lidé uvěřili dealerům strachu a nenávisti, že Česko stagnuje. A s tupou vírou lze sotva bojovat.
Co je špatného na eletrovýzbroji od Medcomu? Máte s ní špatnou zkušenost?
Jednotný informační systém PID? Tak to jsem opravdu zvědavý, jestli tam DPP namontuje široké informační obrazovky které budou ukazovat na druhé obrazovce i přestupy, nebo bude nadále porušovat standardy kvality.
že by snad konečně…
A to je dobrá nebo jaká zpráva?
Jak pro koho. Za mě dobrý, ale kdo jsem já.
To se uvidí. Nechci předjímat, ale vzhledem k přetrvájícím problémům s busy Streetway bych se klonil spíše k té horší variantě.
A co s tím má naftový autobus Iveco Streetway společného? Turecké busy u nás jezdí dávno, takový Icom na Vysočině komplet už před 15 lety…
Jedna zkušenost s tureckou kvalitou a podle toho soudím. To že jinde je to v pořádku je jen dobře.
Uvidíme až to bude jezdit.
Takže jinde je to v pořádku (všechny ty turecké Mercedesy u nás atd.), ale protože turecké Iveco mělo problém s přívodem paliva v naftovém autobusu (opravdu to ještě přetrvává?), se už rovnou kloníte k tomu že turecká Bozankaya bude mít problém s mechanickou částí trolejbusu. Aha, a nemá to vliv i na funkci rostlináře?
Naftu teď neřeším, u Streetwayů je problém stále s dveřmi – potažmo s el. instalací. Ne že by třeba vozidla SOR byla na tom jinak, ale vzhledem k tomu, že to takto bylo od začátku provozu ( navíc i díky tomu opožděnému) nemohu si pomoct. Nepamatuji si, že by na tak málo kusů vozů jednoho vyrobce co jezdily, nebo jezdí v DPP bylo tolik problémů. Kvalita výroby / materiálů kabiny řidiče u Streetwayů mě taky nepřesvědčila. Tam je vidět cena výrobku. Třeba to zde turci zvládnou lépe. Aby bylo jasno, nerad bych teď dělal křivdu firmě Bozankaya dřív než to… Číst vice »
Ty problémy s přívodem paliva u Streewayů přetrvávají? I Man začal vedle Mercedesu, Setry, VDL vyrábět v Turecku. Jsou ty autobusy špatné?
Viz odpověď výše. Jinak přívod paliva u Streetwayů je již v pořádku.
Tak předně je třeba přát dodavateli aby ty výrobky byly zdařilé i za těchto podmínek. Pokud se to zdaří a jako referenční zakázka se to ujme, tak to je dobrá zpráva pro české daňové plátce a špatná i dobrá zároveň pro Škodu a mnohé dopravní podniky.
Takže to máme Sorky s elektrovýzbrojí Cegelec, Solarisy a Temsy s elektrovýzbrojí Škoda a teď Turky s elektrovýzbrojí Medcom. No nechtěl toto vsechno udržovat a servisovat. Proč to dělat jednoduše, kdyz to jde i složitě
A přitom výběrko se dá vypsat tak, aby se tohle nestalo. Zákon o veřejných zakázkách dokonce tu možnost přímo připouští
Jak jako, brát to na neurčito pouze od jednoho správného dodavatele? Tohle je důsledek, že se nový provoz pomalu a postupně teprve zavádí, takže nejde objednávat stovky vozidel v jednotném balíků jako u busů nebo tramvají.
Jak si to představujete? Soutěžit jako dlouhodobou rámcovou smlouvu?
Jednoduše jako v Teplicích?
Spíš ty prostřední dveře jsou poměrné odsunuté dozadu, což se mi nezdá úplně vhodné (ale asi holt důsledek uspořádání interiéru).
Úplně stejně má dveře umístěné SOR NB – je to obzvlášť patrné v jeho třídveřové verzi.
Tak tam to je asi dáno tím, že třídveřová verze v podstatě asi vznikla vypuštěním druhých dveří čtyřdveřové verze, ne?
Je to tak.
Spíš interiér je řešen dle umístění dveří, ne? A je nějaký rozdíl, u třídveřového vozidla této délky, jestli ty prostřední dveře jsou víc vpředu nebo víc vzadu?
Nevím, ale z pohledu výměny cestujících se mi zdá lepší umístění dveří rovnoměrně po celé délce, tak to asi má nějaký důvod, proč se to tak neudělalo.
Odskočení zadních dveří je relativně jednoduchý recept na maximalizaci množství sedadel nad nízkou podlahou.
Škoda si může jít koněčně zahrabat ❤️
Hurraaaaa, konečně aspoň někde dostala Škoda (peněz) na pr…
To se to stěžuje na nereálný termín dodání, když poražený uchazeč blokuje 2,5 roku podpis smlouvy.
Medcom v revíru Škody? To je hodně velký průnik (penetrace) našeho trhu 🙂
Jinak se mi chce říct hurá, konečně se to podepsalo!
Škoda si to paradoxně způsobila sama vyšachováním Cegelecu (viz ČS Dopravák).
Tak byl to trochu vlastní gól, ale pokus dobrý – po prohraném výběrku koupit konkurentova subdodavatele a napsat že ihned odstupuje 🙂 No tak tedy odstoupil 🙂
Dveře jsou stejně široké jako u jiných vozidel.
Která Karosa měla 5 dveří?
Nejspíš je tím myšlen kloubový městský SOR… ten má sice 5 dveří a tudíž se jednoduše udělá krok dovnitř – ale tím to končí, protože člověk narazí na lidi co kvůli tomu uspořádání interiéru nemají kam uhnout.
No vida, tomu už bych skoro ani nevěřil.
Ale podle obsáhlejšího článku jinde to Turci zjevně nepodcenili.
Už jsem si ten článek na ČS dopravákovi přečetl a ty Škodovácké nekalé praktiky se mi vůbec nelíbí. Ať se snaží nabídnout kvalitní výrobek, který nebudou muset po pár měsících opravovat díky hromadných reklamacím (neslavné pražské elektrobusy Škoda 36BB), tedy ať věnují víc peněz do výroby než na právníky.
Zrovna ČS dopravák je celkem zaujatý 🙂 a Škoda 36BB je také Turecký 🙂
Ty průtahy před podpisem byly neuvěřitelně zdlouhavé a trapné i na poměry výběrek českých DP, ale jsem rád, že to dopadlo alespoň nějak. Doufejme, že česká reference pomůže Bozankaye účastnit se dalších výběrek, což by snad mohlo přinést jakousi konkurenci na český trh trolejbusů, který dnes za vydatné podpory samotných DP plně ovládá Škoda.
Nejen samotných DP, ale i SDP ČR, které z členství vyloučilo Cegelec v době, kdy se Cegelec snažil konkurovat Škodě a protahovaly se během toho VŘ a dodání trolejbusů.
Tak mě napadá přísloví:Koho chleba jíš, toho píseň zpívej….