Praha na svátky zlevní parkování. Skončí i výhody pro elektromobily a kritizovaná přenosná povolení
Návštěvníkům Prahy bude na konci roku stačit zaplatit jen jednu hodinu.
Celopražský systém zón placeného stání umožní návštěvníkům Prahy parkovat během Vánoc v ulicích metropole výrazně výhodněji než během roku. Mezi 23. prosincem a 3. lednem bude stačit zaplatit parkovné pouze na jednu hodinu s platností na celých 24 hodin.
Technická správa komunikací ovšem upozorňuje, že výhodné ceny platí pouze ve smíšených (fialových) a návštěvnických (oranžových) parkovacích zónách.
Parkovací místa zmenšují prostor pro chodce. Auta jsou na špičce hierarchie, varuje antropoložka
Nejčastějších modrých rezidentních úseků se pravidlo netýká. Cenové zvýhodnění platí také pouze v úsecích bez celotýdenního provozního režimu.
Cena hodinového parkovného se ve městě liší podle pásma a pohybuje se od 20 do 80 korun.
Elektromobily nově bez výhod
S přelomem roku také vejdou v platnost dvě změny, které už před několika měsíci odhlasovali pražští radní. První z nich je dlouho avizované a odkládané zrovnoprávnění parkování elektromobilů v ulicích. Jejich řidiči dosud nemuseli platit parkovné.
O konec výhody usiloval náměstek primátora Zdeněk Hřib s tím, že parkující elektromobil zabírá stejný veřejný prostor jako jakékoliv jiné auto a neměl by tak čerpat žádné výhody. Vedle toho je v Praze již řada nabíječek, které jsou pro elektrická auta určeny, a podpora elektromobility je tak podle Hřiba dostatečná.
Proti kroku neúspěšně protestovala sdružení majitelů elektromobilů s tím, že se jedná o konec jedné z mála výhod tohoto ekologického způsobu dopravy v Česku.
Řešte parkování na sídlištích, vyzval zastupitel Hřiba. Zdražení to vyřeší samo, míní náměstek
Další změnou v systému zón placeného stání je konec vydávání přenosných parkovacích oprávnění. Ta umožňovala parkovaní bez pevného navázání na registrační značku a využívali jich například klienti hotelů. Oprávnění však také zneužívaly specializované firmy, které jich nakoupily velké množství a na jejich půjčování měly založený vlastní byznys.
Od září už TSK vydávala pouze čtvrtletní přenosná oprávnění, s koncem roku jejich existence skončí úplně. Ostatní parkovací oprávnění pro rezidenty a firmy zůstávají beze změn.
Čekání na reformu
Úředníci pražského magistrátu už před rokem dokončili návrh vyhlášky, která má po letech výrazně zreformovat současný systém parkování v metropoli a zároveň poprvé aplikovat zpoplatnění vjezdu do vybraných částí centra.
Proti návrhu reformy se však zvedla kritika některých městských částí i z koaličních stran. Původně se přitom předpokládalo, že systém začne platit už v říjnu.
Peněženka funguje lépe než závora. Radní vysvětlili systém poplatků za vjezd do centra Prahy
Změny by podle náměstka Hřiba měly přinést lepší plynulost MHD v centru města. Pravidla pro návštěvnické parkování v zónách placeného stání by měla být více sjednocena. Zároveň získají městské částí novou pravomoc na nastavení samostatné složky ceny za parkování nad rámec magistrátní ceny.
Dle reformy by měla být více chráněna modrá zóna pro parkování rezidentů s tím, že pro návštěvníky budou sloužit fialové a oranžové zóny. Nebude už tedy možné si volně zaplatit hodinové parkování nerezidenta v modré zóně přes mobilní aplikaci.