Autobusy Doprava ve městě

Praha musí prodloužit smlouvy s dopravci, soutěž stojí

Autobus Solaris Urbino společnosti ČSAD Střední Čechy v nových standardech PID. Autor: ROPID
Autobus Solaris Urbino společnosti ČSAD Střední Čechy v nových standardech PID. Autor: ROPID

Pražští radní schválili možnost prodloužit smlouvy s dopravci,kteří zajišťují autobusovou dopravu zejména v okrajových částech. Důvodem je správní řízení, které běží u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. To zastavilo více než čtyřmiliardový tendr na dopravce. Pro cestující by se zatím nemělo nic změnit.

Podle ekonomické ředitelky Ropidu Miroslavy Staňkové je už nyní jasné, že bez ohledu na výsledek správního řízení dojde k odložení zahájení plnění nových smluv. Radní sice už vybrali v červnu vítěze, smlouvy ale kvůli řízení u antimonopolního úřadu nejsou podepsané. Podmínky soutěže jsou přitom nastaveny tak, že dopravci mají půl roku od podpisu smlouvy se připravit na zahájení provozu. „Proto je jasné, že by došlo k výpadku poskytovaných veřejných služeb na území města,“ uvedla Staňková.

Proto Ropid navrhl přechodné řešení, kdy prodlouží stávající smlouvy na městské linky. „Vybranými uchazeči v zadávacím řízení jsou dopravci, kteří již v systému PID operují, a proto nebude problém technologického překlopení z hlediska informačních a odbavovacích systémů a standardů kvality PID. ROPID s dopravci zajištění veřejných služeb dle uvedených postupů již projednal, a dopravci jsou připraveni své smluvní závazky plnit. Objednané výkony budou korespondovat s výkony, které měli zajišťovat podle nových smluv uzavřených na základě zadávacího řízení vybraní účastníci,“ uvedla Staňková. Prodloužení smlouvy bude formálně až do konce roku 2024, Ropid ale počítá s tím, že jakmile bude možné uzavřít nové smlouvy, ty prodloužené skončí. Jde proto spíše o časovou pojistku.

Pražští radní schválili tento týden plán na uzavření smluv v celkem jedenácti oblastech na okrajích Prahy na provoz autobusů v rámci Pražské integrované dopravy. Smlouvu ale zatím uzavřít nemohou: zakázka stojí kvůli správnímu řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Praha přes svoji organizaci Ropid soutěžila provoz zhruba devíti milionů kilometrů ročně, jde hlavně o linky na okrajích Prahy. Jde o trasy, kde dnes jezdí jiní dopravci, než Dopravní podnik hl. města Prahy. „Soutěžené provozní soubory linek tvořily ucelené svazky, jejichž provoz bude pro dopravce i objednatele, tedy hlavní město Prahu, maximálně efektivní,“ dodala Staňková.

Radní v červnu schválili smlouvy s dopravci vybraných v soutěži na celkem 11 oblastí. Ročně má město zaplatit podle výsledků soutěže zhruba 418 milionů korun, průměrná cena za kilometr je kolem 46 korun.  Takové srovnání je zajímavé například s výsledky „soutěží“ na MHD v Jablonci nad Nisou či České Lípě, kde zakázku získal Busline. V případě České Lípy jde o téměř 58 korun za kilometr, v případě Jablonce nad Nisou 53 korun za kilometr.

Podle výsledků soutěže zůstává většina dopravců, kteří pro Prahu jezdí, končí autobusový dopravce Jaroslav Štěpánek. Nové smlouvy mají přinést zlepšení komfortu cestování. Povinná bude nízkopodlažnost, celovozová klimatizace nebo více informačních obrazovek.

ÚOHS zakázal Praze uzavřít smlouvu poté, co se na něj obrátila společnost Toms Transport Services, která patří Milanovi Tomsovi, někdejšímu šéfovi společnosti Busline v Ústeckém kraji. „„Od doby, co jsem se osamostatnil podnikám v autobusové dopravě, de facto živnostensky. Domnívám se ale, že jsem schopen poskytovat stejné služby jako zbytečně drahé velké firmy ve kterých jsem měl možnost působit,“ řekl Toms. Podle něj bylo zadávací řízení postaveno tak, aby se malá firma nemohla zúčastnit. Více případ kvůli probíhajícímu řízení u ÚOHS nechtěl komentovat.

23
Diskuze

avatar
3 Komentáře
20 Reakce na komentáře
11 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
14 Autoři komentářů
MartinLeinadJan SůraZlínkaa8n Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jackub
Host
Jackub

ÚOHS je naprosto zbytečný úřad, drahý i zadarmo.

Přemek
Host
Přemek

Jak může živnostník garantovat plnění smlouvy, když má zásadní kapitálové omezení, žádné nebo zanedbatelné rezervy a je závislý na kontraktech na potřebné kapacity ad hoc? Těch pár, co někde uspělo, je buď v problémech nebo již neexistují. To má být spolehlivý dopravce? Fedorka má zjevně stále své následníky…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Řecko není živnostník. A dopadli tak, že museli prodávat přístavy. Inu asi to nezáleží na právní formě.

Leinad
Host
Leinad

Zaplatím až to odjede. Určité podmínky o finančním zdraví ve výběrku jsou, ROPID hlídá staří vozidel.
Mimochodem DPP není závislý na kontraktech, kdyby se Praha rozhodla neprodloužit tak zítra DP jede vedle Flixbusu a Regiojettu do Varů a Liberce? 😀

XXXD
Host
XXXD

Jedním slovem neuvěřitelné. Zajímalo kolik zakázek na obslužnost dnes projde aniž by je někdo napadl.Chápu, že některé zakázky jsou nastaveny diskriminačně, ale tenhle systém, že se každý může obrátit na ÚOHS je naprosto absurdní. Ve výsledku to totiž vypadá tak, že z poražených uchazečů vždy alespoň jeden podá stížnost k ÚOHS, jen protože prostě nevyhrál tak, aby to alespoň zdržel. Tudíž pak jen dochází k poškození daného zadavatele, který musí situaci, že nemůže uzavřít smlouvu nějak vyřešit, čili ve výsledku dojde k poškození daňových poplatníků a to vše jen kvůli zhrzenému dopravci, který nevyhrál soutěž. I když je pravda, že… Číst vice »

AAA
Host
AAA

jo, chceme boj proti korupci, máme ho mít

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ale ne takto, protože tohle nic neřeší – snad jen „dobré bydlo“ vedení a úředníků v ÚOHS.

Zlínka
Host
Zlínka

Zajímavý je, že tady je to špatně, když před pár dny dostali ČD pokutu od téhož úřadu, někteří se rozplývali, jak je to správně. Tak nějak si nevidí do úst. Tak buď ten úřad je třeba, nebo ne. Tady to vypadá, když jde o ČD je to OK, když někoho jiného, třeba soukromníka, tak je úřad podjatý.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

V zásadě máte pravdu ale tak to prostě stanoví zákon a dokud ho parlament nezmění tak to tak i zůstane.

Martin V.
Host
Martin V.

Ale zákon snad nezakazuje ÚOHS, aby postupoval rychleji, nebo jo? Pokud uzná, může snad stížnost odpálkovat jako zjevně neopodstatněnou a zbytečně nezdržovat.

AAA
Host
AAA

no tak to prostě půjde dál k soudu

XXXD
Host
XXXD

Spoléhat jen na to, že na ÚOHS to vyřídí rychle, je asi trochu naivní.

XXXD
Host
XXXD

Ano to je právě ten problém, že by parlament musel změnit zákon. A přitom si nemyslím, že by byl problém změnit zákon například tak, aby se například uplatňovala nějaká pokuta, jejíž výše by se zřejmě nějakým způsobem odvíjela i od výše ceny dané zakázky, vůči subjektům, které podají stížnost na soutěž, ale nakonec se prokáže absolutní neopodstatněnost dané stížnosti. Je pravda, že pak by to záviselo čistě na posouzení ÚOHS, na druhou stranu si myslím, že by došlo k výraznému úbytku takových absurdních stížností. Kromě toho jistě páni poslanci a paní poslankyně a podobně mohou jistě přijít ještě s nějakým… Číst vice »

AAA
Host
AAA

pak by to záviselo čistě na posouzení ÚOHS

každé úřední rozhodnutí musí být přezkoumatelné….

XXXD
Host
XXXD

Ano to je samozřejmě pravda, ale když se pak bude moci ještě dále odvolávat tak je to téměř nekonečný kolotoč.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Uložení pokuty by přece samozřejmě přezkoumatelné být muselo – jen by to už nemělo odkladný účinek na vykonatelnost toho samotného rozhodnutí ve věci.

XXXD
Host
XXXD

Tak ono ovšem pak záleží, co použijete jako měřítko toho, zdali má daný subjekt dostat pokutu či nikoliv. A osobně mě v tuhle chvíli nenapadá, v čem jiném by mělo být měřítko než v tom zdali ÚOHS rozhodne, že soutěž byla diskriminační a zruší ji, nebo že soutěž je v pořádku a stížnost nebyla opodstatněná, čili by byli aplikovány sankce. Tím pádem totiž, pokud nebude mít další přezkoumání odkladný účinek, tak pak daný orgán, který rozhodnutí přezkoumá může říct, že uložení pokuty nebylo oprávněné, čili samotná stížnost byla opodstatněná a měla by se zrušit soutěž, jejíž vítěz ovšem již podepsal… Číst vice »

a8n
Host
a8n

Problém není v zákonu, problém je v personálním obsazení ÚOHS. O stycích Rafaje s libereckou mafií tu byl článek před dvěma měsíci.

Partneři



CSCARGO
RSD