Praha musí prodloužit smlouvy s dopravci, soutěž stojí
Pražští radní schválili možnost prodloužit smlouvy s dopravci,kteří zajišťují autobusovou dopravu zejména v okrajových částech. Důvodem je správní řízení, které
Pražští radní schválili možnost prodloužit smlouvy s dopravci,kteří zajišťují autobusovou dopravu zejména v okrajových částech. Důvodem je správní řízení, které běží u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. To zastavilo více než čtyřmiliardový tendr na dopravce. Pro cestující by se zatím nemělo nic změnit.
Podle ekonomické ředitelky Ropidu Miroslavy Staňkové je už nyní jasné, že bez ohledu na výsledek správního řízení dojde k odložení zahájení plnění nových smluv. Radní sice už vybrali v červnu vítěze, smlouvy ale kvůli řízení u antimonopolního úřadu nejsou podepsané. Podmínky soutěže jsou přitom nastaveny tak, že dopravci mají půl roku od podpisu smlouvy se připravit na zahájení provozu. „Proto je jasné, že by došlo k výpadku poskytovaných veřejných služeb na území města,“ uvedla Staňková.
Proto Ropid navrhl přechodné řešení, kdy prodlouží stávající smlouvy na městské linky. „Vybranými uchazeči v zadávacím řízení jsou dopravci, kteří již v systému PID operují, a proto nebude problém technologického překlopení z hlediska informačních a odbavovacích systémů a standardů kvality PID. ROPID s dopravci zajištění veřejných služeb dle uvedených postupů již projednal, a dopravci jsou připraveni své smluvní závazky plnit. Objednané výkony budou korespondovat s výkony, které měli zajišťovat podle nových smluv uzavřených na základě zadávacího řízení vybraní účastníci,“ uvedla Staňková. Prodloužení smlouvy bude formálně až do konce roku 2024, Ropid ale počítá s tím, že jakmile bude možné uzavřít nové smlouvy, ty prodloužené skončí. Jde proto spíše o časovou pojistku.
Pražští radní schválili tento týden plán na uzavření smluv v celkem jedenácti oblastech na okrajích Prahy na provoz autobusů v rámci Pražské integrované dopravy. Smlouvu ale zatím uzavřít nemohou: zakázka stojí kvůli správnímu řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Praha přes svoji organizaci Ropid soutěžila provoz zhruba devíti milionů kilometrů ročně, jde hlavně o linky na okrajích Prahy. Jde o trasy, kde dnes jezdí jiní dopravci, než Dopravní podnik hl. města Prahy. „Soutěžené provozní soubory linek tvořily ucelené svazky, jejichž provoz bude pro dopravce i objednatele, tedy hlavní město Prahu, maximálně efektivní,“ dodala Staňková.
Radní v červnu schválili smlouvy s dopravci vybraných v soutěži na celkem 11 oblastí. Ročně má město zaplatit podle výsledků soutěže zhruba 418 milionů korun, průměrná cena za kilometr je kolem 46 korun. Takové srovnání je zajímavé například s výsledky „soutěží“ na MHD v Jablonci nad Nisou či České Lípě, kde zakázku získal Busline. V případě České Lípy jde o téměř 58 korun za kilometr, v případě Jablonce nad Nisou 53 korun za kilometr.
Podle výsledků soutěže zůstává většina dopravců, kteří pro Prahu jezdí, končí autobusový dopravce Jaroslav Štěpánek. Nové smlouvy mají přinést zlepšení komfortu cestování. Povinná bude nízkopodlažnost, celovozová klimatizace nebo více informačních obrazovek.
ÚOHS zakázal Praze uzavřít smlouvu poté, co se na něj obrátila společnost Toms Transport Services, která patří Milanovi Tomsovi, někdejšímu šéfovi společnosti Busline v Ústeckém kraji. „„Od doby, co jsem se osamostatnil podnikám v autobusové dopravě, de facto živnostensky. Domnívám se ale, že jsem schopen poskytovat stejné služby jako zbytečně drahé velké firmy ve kterých jsem měl možnost působit,“ řekl Toms. Podle něj bylo zadávací řízení postaveno tak, aby se malá firma nemohla zúčastnit. Více případ kvůli probíhajícímu řízení u ÚOHS nechtěl komentovat.