Praha mění plány pro novou linku s vlaky RegioJetu. Městské části nezvládly postavit zastávky

Jednotka Pesa Elf.eu na zkušebním okruhu VUZ. Foto: VUZJednotka Pesa Elf.eu na zkušebním okruhu VUZ. Foto: VUZ

Jednou z variant je prodloužení nové linky až do Úval.

Plánovaná nová tangenciální vlaková linka S61 v systému Pražské integrované dopravy povede s velkou pravděpodobností jinudy, než hlavní město plánovalo. Původně měla propojit Vršovice a Běchovice přes Prahu-Zahradní město po tratích, které dnes využívají hlavně nákladní dopravci. Místo toho by ale měla zahustit interval spojů po koridorové trati přes hlavní a libeňské nádraží.

O změně trasy informoval v podcastu Cesty Zdopravy.cz náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Městské části  nezvládly vybudovat nové zastávky, kterými se měla zlepšit dopravní obslužnost některých částí metropole. Jde konkrétně o zastávky Hostavice, Jahodnice, Jiráskova čtvrť.

Podcast: Parkování dnes dotujeme více než MHD, říká náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib

„Praha nás informovala, že o přidělení kapacity v trase přes Libeň požádá. V návaznosti na to nyní Správa železnic dokončuje prověřování této varianty a možnosti poté projednáme s ROPID, resp. vzhledem k plánovaní trase linky za hranice Prahy také s IDSK,“ řekl mluvčí Správ železnic Dušan Gavenda. Připomněl současně, že výstavba zastávek je plně v gesci Prahy.

Centrum – Běchovice každých deset minut

Materiál pro pražský výbor pro dopravu uvádí, že při přípravě soutěže na dopravce v roce 2019 se předpokládalo, že v roce 2024 budou zastávky hotové. „Z různých příčin k zahájení provozu zastávek nedojde včas. Prodlužuje se příprava výstavby, odhad zpoždění v tomto okamžiku je v řádu jednotek let,“ uvádí pražský organizátor dopravy Ropid v dokumentu. Bez nových zastávek by tak byly vlaky méně vytížené.

Mapa plánovaného rozvoje městských linek v Praze. Foto: PID

Proto Ropid navrhl alternativní trasu Vršovice – Libeň – Kyje – Běchovice. Došlo by tak ke zkrácení intervalu v úseku centrum Prahy – Běchovice v prokladu s linkami S1 a S7 na 10 minut. Roční rozsah výkonů by se mírně zvýšil, což by rozpočet stálo další dva miliony korun navíc.

Ve hře je i prodloužení linky až do Úval, o tomto jedná ještě Praha se Středočeským krajem. Prodloužení linky by zvýšilo roční úhradu za vlaky zhruba o 20 milionů korun.

Praha ve svých materiálech počítá ještě s linkou S71, která by propojila Radotín a Běchovice.  Linka S61 by v budoucnu měla začínat na Smíchově. Její zavedení v tuto chvíli ale vzhledem ke stavu Výtoňského mostu není reálné.

PESA slibuje dodání nových jednotek včas

Zakázku na provoz vlaků dvou pražských železničních linek získal RegioJet, který v rámci kontraktu převezme po Arrivě i provoz linky S49 Roztoky u Prahy – Praha-Hostivař. Do Prahy RegioJet nasadí sedm třívozových jednotek od polského výrobce PESA. RegioJet na dotaz deníku Zdopravy.cz uvedl, že počítá s dodáním jednotek včas.

Nové jednotky pro městské linky v Praze dodá pro RegioJet polská PESA

O finální podobě linky S61 pro příští rok má být jasno v příštích týdnech a měsících. „Správa železnic (SŽ) byla na přelomu listopadu a prosinci 2023 požádána ze strany Prahy a Středočeského kraje o zpracování studijního jízdního řádu pro návrh nových konceptů provozu regionální dopravy v Praze a Středočeském kraji. Tato studie byla ze strany SŽ zpracována a aktuálně probíhají (a ještě nějakou dobu probíhat budou) další intenzivní jednání se Správou železnic a návrh je postupně precizován. Finální podobu nové linky S61 oznámíme, jakmile bude ze strany SŽ jako zpracovatele jízdního řádu potvrzena,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Přesun vlaků na jinou trasu je dobrou zprávou pro železniční nákladní dopravce. Ti návrh zatížit tratě, po kterých jezdí hlavně nákladní vlaky, ještě osobní dopravou, velmi kritizovali. Měli obavy z nedostatečné kapacity.

Boj o koleje v Praze. Nákladní dopravci chtějí zamezit plánům na nové osobní vlaky

Tagy PID praha Pražská integrovaná doprava RegioJet S49 S61 Středočeský kraj
219 komentářů