Praha má novou moderní tramvajovou vozovnu, čekala na ni 74 let
Nová vozovna Hloubětín. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Ve vozovně Hloubětín najdou v nejbližších týdnech domov nové pražské tramvaje 52T.
Ve vozovně Hloubětín najdou v nejbližších týdnech domov nové pražské tramvaje 52T.
Tak nám víceméně ukázali kabát,na košili nějak zapomněli
Tím chci říct, že vidím koleje
Ale jak vypadá zázemí pro pracovniky
Že by to nebylo nic moc 🤔
V Brně nebude nová tramvajová vozovna ani za 174 let…
mě přijde zajímavé, že je v Praze vlastně tolik vozoven ve srovnání s podobně velkými tramvajovými provozy jinde. Ve Vídni je to 10 vozoven z toho jedna jako muzeum, v Praze 8 a z toho jedna také jako muzeum. V Berlíně ale naopak při délce sítě 190 km jsou myslím jen čtyři vozovny. Naopak v Mnichově, který má síť srovnatelnou s Brnem (tedy na to že počtem obyvatel a rozlohou je spíš srovnatelný s Prahou) má pouze dvě provozní vozovny. Je tedy otázka jestli je v Praze potřeba další vozovna (krom její absence na jihu města, kde do nejbližší vozovny… Číst vice »
Je někde na 52 harmonogram?
Co tím myslíte, snad 52T?
může mi někdo vysvětlit význam kusé koleje na fotce č.8 v galerii? nejsou zde ani klasická vrata, tudíž to nevypadá na pravidelné využívání. A dále nevím co architekti berou za halucinogenní látky, ale chápe někdo, proč je v areálu “nové” vozovny kolejiště zakryto tolika druhy povrchů? nemyslím uvnitř haly ale venku – betonová dlažba, asfalt, velká dlažba, malá dlažba..na jednom místě je i několik druhů povrchu najednou což za mě vůbec nedává smysl. Navíc dle mého dlažební kostky jako kryt tratě patří maximálně do centra a to ještě omezeně a rozhodně ne do areálu nové “moderní” vozovny. Vypadá to jako… Číst vice »
K té kusé koleji na osmém obrázku: Nevede náhodou do dílny oprav podvozků? Přijede auto s novými podvozky nebo dvojkolím, hydraulickou rukou je složí na kolej a dál už si to dílenští odtlačí ručně. Třeba je to protože v dílně je na takovou manipulaci nízký strop.
Škoda že u článku není plánek nové vozovny.
Dlažební kostka je jeden z nejlepších povrchů pro zatěžované komunikace, což areál vozovny teoreticky je. Musí se ale dodržet určitá pravidla a hlavně to UMĚT skládat. Což zrovna mezery mezi kostkami viditelné i na fotce moc nenapovídají o správné pokládce…
nepředpokládám že po kolejích v areálu vozovny bude velký provoz aut, pro které je opravdu lepší míti kostky než cokoliv jiného, maximálně ještě beton či betonové panely (nikoliv však přímo BKV). Mě šlo hlavně o to, že jednak už z fotek je kvalita dlažby viditelná..což je příšernost a takovou stavbu bych nepřevzal a požadoval bych předláždění a potom, že v jednom místě jsou koleje v asfaltu, hned vedle v kostkách a o pět metrů dál v betonové dlažbě. Tuhle. jednotnost prostě nechápu. Za mě je to celé dost zfušované. Vzhled vozovny nemá smysl řešit, ale to okolí je typicky pražské… Číst vice »
Zvenku to ještě ujde, ale těch chyb a nedodělků je až přespříliš.
U takovéto stavby mi nikdo nenamluví, že to za stejné peníze i ve stejném čase nemohlo zvenčí vypadat líp.
Až to budou jednou bořit, bude kolem toho spousta nářku – unikátní, ikonická,…
…skladová hala. Klidně bych se vsadil, že tady nikdo naříkat nebude, maximálně šotouši.
O spoustě památek by vám těsně po dokončení řekli něco podobného.
Památkové ochrany “jedinečného souboru drážních staveb v jednotném stylu, který nemá v zemi obdoby”, tj. Kotasovy dráhy na Barrandov, se, myslím, mnoho zdejších čtenářů dožije, přičemž v nevysokém věku 🙂
Tip pro Pražany – zbořte Čerňák, než někoho napadne to chránit jako jedinečnej doklad architektury 90. let, i s nánosama guana…
Dejme tomu sto let a Klub za starou Prahu bude organizovat petice za zachování.
Za tu cenu a dlouhou přípravu jsem taky čekal trochu víc než montovanou halu s dvěma velkoodstavy s rovnou podlahou.
Technologický objekt musí sloužit svému účelu.
Ego nechť si umělci budují na sochách, které se dají schovat do galerie a nebudou překážet.
Zjevně jste nepochopil, kdo je to architekt.
Bohužel, kdykoliv jsem pracovně narazil na architekta, tak to byl umělec povznesený nad praktické potřeby uživatele.
Ale staré legendy praví, že prý existují i jiní, kteří dělají své řemeslo dobře a zodpovědně.
Viděl jste libovolnou továrnu z 19. století?
Viděl, ve své době byly stavěné tak, aby plnily požadovaný účel. Jenže dnes potřebujeme mnohem větší efektivitu a je to opravdu „radost“ umisťovat do staré dvanáctimetrové haly nové technologické zařízení, které má normálně šířku patnáct metrů a k tomu ještě udělat podél sloupů průjezd pro kolej vlečky.
Nebo řešit, jak to režné zdivo kovárny zevnitř obložit a co udělat s okny a vraty, protože potřebujete, aby stěna jako celek měla útlum alespoň 25 dB. Protože na pozemku přes ulici, kde původně stával sklad surovin, povoznictví a baráky pro námezdní dělníky, teď město nechalo postavit bytovky.
No a co konkrétně?
Na Prahu dobrý…
Zdeněk Hřib jen sklízí plody práce Adama Scheinherra. Bohužel toho není moc, co budou moct sklízet nástupci po Hřibovi. Nyní co vede Piráty tak ho pražská doprava zajímá ještě méně. Na prvním místě je a vždy bylo jen jeho PR. Akorát nevím, jestli se řídí heslem „kdo nic nedělá, nic nezkazí“, nebo je opravdu tak neschopný manažer.
Tohle se začalo připravovat ještě před Scheinherrem, on to naopak ještě pozdržel zkoumáním, jestli není možné starou halu „nebourat“, viz např. https://zdopravy.cz/hloubetinska-vozovna-mozna-zustane-praha-prehodnocuje-jeji-demolici-22022/
Nejsem žádný sympatizant pana Hřiba, jeho PR aktivity mi lezou krkem, ale říkám si jestli to náhodou není mnohem menší zlo. Kdyby tam místo něj byl Scheinherr (se svojí opičí láskou k rozvalinám všeho druhu), jakápak další překvápka by Pražákům z pozice zneužívání své funkce asi ještě stihl přichystat? Mně osobně úplně stačí fiasko jeho zachraňovacích kejklů okolo Libeňáku. Nebýt jeho, tak se dnes jezdí po fungl novém funkčním mostě. Teď se tam po náročném zkoumání a pozorování bastlí „pohledová replika“, protože to, co tam je, je naštěstí už neopravitelné. O jeho zkoumání možnosti záchrany staré hloubětínské vozovny píše pan… Číst vice »
Ví někdo, proč tramvaje zatahují do vozovny přes Vysočanskou, kde je i metro a ne přes Nádraží Libeň?
Nejspíš za tím stojí menší počet světelných křižovatek (5 versus 6)
Rezistor snad někde říkal, že když jede bez lidí, tak si může vybrat.
Zátahy se skoro vždy dělají s lidma
V Praze spoje do vozovny jezdí s cestujícími. Klidně i velmi krátké úseky trasy jako např. Spojovací – Vozovna Žižkov nebo Dědina – Vozovna Vokovice. Jediný případ pravidelných zátahů bez cestujících, co si vzpomínám, když ještě nebyla trať na Dědinu, tak některé vozy z linek 20+26 zatahovaly z Divoké Šárky do vozovny Vokovice manipulačně (což je v pořádku, když to byla jen jedna zastávka), ale jinak se zatahuje s cestujícími snad vždycky. A i kdyby se jezdilo bez cestujících, určitě by si řidič vybrat nemohl. Vždyť i třeba na konečných má přesně přikázáno, na jakou kolej musí jet.
Sídliště Řepy – Vozovna Motol se dost často, netvrdím, že stoprocentně, i když myslím, že ano, zatahuje manipulačně. Výjezdy z Vozovny Motol ne, ty jsou s cestujícími.
Právě že už nejezdí. Dnes jsou ze Spojovací a nově z Lehovce vedeny jako manipulační jízdy bez cestujících, i když to ušetří po cestě sotva minutu neotevíráním dveří.
Děkuji za info, to jsem nevěděl. Každopádně spoje Dědina – Vozovna Vokovice s cestujícími stále jezdí a není jich málo.
Vzhledem k tomu, že zatahující tramvaje jsou normálně ve veřejně přístupném jízdním řádu (např.v IDOSu), tak si těžko může švec jet kudy chce.
Čekal bych, že některé spoje by snad přes Harfu jezdit mohly. Hlavně bych to čekal u zatahujících spojů linky 8, která by jela po své trase a jen by skončila o zastávku dál, ostatně do staré vozovny jezdila taky tak. Proto taky zůstala původní zastávka Starý Hloubětín po změně zastávek v okolí zachována jako občasná.
Linky zatahuji ze svych pravidelnych tras, takze 8, 25 resp. dnes 7, 8 zatahuji pres Harfu a Hloubetin, vse ostatni pres Gong, Kolbenovu…
8 zatahuje spodem, ale 7 až z Lehovce a navíc manipulačně.
To vzduchotechnické potrubí do Kbelské je fakt peklo. Celá fasáda do Kbelské vypadá spíš jak technologie Unipetrolu než objekt ve městě.
To jste to neznal drive, to bylo kolem celeho CKD i pres Kolbenovu ul. na druhou stranu… a jeste drive z fotek byly v kolbenove mezi kolejemi stozary VN…
Dnesni krizovatka Kolbenova/Kbelska byla jednim velkym kruhakem s dvolkolejnou protismernou smyckou uvnitr a se 4 stromy… tramvaje jezdily po kbelske ze ktere zatahovali take do vozovny…
celá vozovna bohužel vypadá jako “areál Unipetrolu” a nikoliv jako stavba uprostřed rezidenční čtvrti. Když to srovnám s plzeňskou vozovnou, tak si říkám, kde nastala chyba. Tohle je jen průmyslová montovaná hala, bez designu, bez nápadu. Kvalita provedení taky dost pokulhává a na propagačním videu DPP mě zaujalo, že tramvaj při zátahu dojela k vratům a řidič si je musel jít sám otevřít ven…
Uvidíte, že přesně o takové ohavnosti se budou památkáři rvát.
Vím, že pro spoustu z vás to není téma. Ale je trochu škoda, že vozovna nevypadá líp. Přece jen, město do Hloubětína za těch posledních 100 let došlo a není to už na kraji světa. Třeba v Plzni si s tou vozovnou dali víc záležet. A nemuselo by to být ani výrazně dražší…
Souhas. Plzeň v žádném případě není Mekkou české architektury, ale vozovna se oproti téhle opravdu povedla. Včetně administrativní budovy PMDP.
O to větší div, že obě vozovny kreslil stejný Metroprojekt.
Zas takový div to není, protože hlavní slovo má investor. Ten rozhoduje, co a jak bude vizuálně vypadat.
co se týká vozovny, tak zrovna tu v Plzni bych klidně označil za Mekku architektury vozoven v ČR. ale jak někdo již poznamenal. O vzhledu rozhoduje investor a to je v Praze ten problém. Lidi co o tom rozhodují mají mnohdy úplně zvrácené představy o tom co je krásné a moderní a nemají ani vkus a to není příklad jen jednotný nátěr PID, byť ověnčen zahraničními cenami za design. To jsou i pražské wany v podivném “retro” provedení které vlastně vůbec nedává smysl, je to design stanic metra – viz úsek trasy A do Motola – nikdy mi nikdo nevysvětlil… Číst vice »
A to v Plzni, kdyby chtěli, mohli ještě pár stovek mio ušetřit. Ale nechtěli. 😁
Ano, souhlasím. Je to promarněná šance a zároveň ji i třeba lépe „začlenit“ do města. Například Kbelská ulice se má zklidnit. Klidně mohl stát mezi vozovnou a Kbelskou nový dům, který by z nové Kbelské pomohl udělal opět ulici…
Já bych si dovolil být tvrdší, podle mě si vizuálně dali víc záležet i developeři některých logistických center typu Horní Počernice.
S deponií v Hodkovičkách/Braníku si jistě dají více záležet, aby se hned nedočetli takové kritiky. Hlavně ať znovuzrozená vozovna 1 slouží. A ať se hodně rychle přemýšlí nad úplně novou, hodně potřebnou, protože ty jalové km jsou na jih vysoké.
Mám obavu, že za pana náměstka Hřiba se s novou vozovnou nezačne. To je příliš práce 🙁
Neni ten projekt zruseny? Po povodnich to misto bylo zatopene.,,