Doprava ve městě Tramvaje

Hloubětínská vozovna možná zůstane, Praha přehodnocuje její demolici

Vozovna Hloubětín. Foto: Metroprojekt
Vozovna Hloubětín. Foto: Metroprojekt

Téměř přesně před rokem ji musel Dopravní podnik hl. města Prahy z velké části uzavřít kvůli špatnému stavu střechy a tramvaje z ní přesunout jinam. Chystaná demolice remizovací haly vozovny Hloubětín a celá přestavba areálu za  1,6 miliardy korun není ale ještě jistá.

Nové vedení Prahy totiž zatím zastavilo podepsání smlouvy na chystanou demolici. V rozhovoru pro deník Zdopravy.cz to uvedl náměstek primátora pro dopravu a šéf dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.

Podle něj je vozovna cenná i z architektonického hlediska. „Pozval jsem do vozovny jiné statiky a jejich závěry nejsou tak jednoznačné jako od Pontexu (firma, která dělala posudek na stav střechy, pozn. redakce) a nedomnívají se, že je potřeba ji bourat a za miliardu stavět novou. I samotná demolice by byla hodně nákladná. Zastavil jsem proto připravenou smlouvu na demolici,“ řekl Scheinherr. Podle něj se nezastavily přípravy na stavbu nové vozovny, ale souběžně běží i nový statický posudek, zda je demolice opravdu nutná.

Střechu tvoří železobetonové skořepiny navržené závodem Armabeton. Při realizaci myšlenkově pokrokové (a vizuálně zajímavé) konstrukce se ale údajně nepodařilo dodržet předepsanou tloušťku a tvar skořepiny ani provedení výztuže kvůli nedostatku oceli v tehdejším Československu, což mělo za následek vznik dílčích deformací zřejmě již při zhotovení stavby. V roce 2013 pak byla při běžných provozních kontrolách odhalena vizuálně rozpoznatelná deformace střechy, kterou proto podpírá provizorní konstrukce.

K uzavření haly došlo loni v půlce ledna kvůli zhoršujícímu se stavu unikátní skořepinové střechy, která hrozí zřícením. Technický ředitel DPP Jan Šurovský tehdy tvrdil, že deformace je neopravitelná. Areál funguje v omezeném režimu, počet tramvají se snížil na 80 vozidel na dvoře vozovny.

DPP už přes rok připravuje projekt na vybudování nové vozovny na stejném místě. Z areálu vozovny by měla zbýt jen myčka a podzemní soustruh. Nová hala (zhruba 115 x 96 metrů) má být energeticky nenáročná a šetrná k životnímu prostředí. Promění se i kapacita vozovny. Hala odstavů tramvají dříve pojala 142 klasických strojů T3, nová hala by měla mít místo pro 61 tramvají 15T. Při přepočtu na T3 to dělá 122 kusů. Naopak zvýšit by se měl prostor na venkovní kolejové harfě.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Karel.II
Host
Karel.II

Pokud by se stavěla nová vozovna (nevím, jak by se betonový skelet dal opravit bez jeho trvalého podepření, které by omezilo provoz nebo bez jeho kompletní výměny), pak by se mělo počítat s využitím prostoru nad vozovnou ať už pro komerční nebo bytové prostory tak, jak je to v moderním světě běžné.

LWQ
Host
LWQ

Praha neni skanzen. To zaprve. Za druhe – co jit cestou outsourcingu? Pozemek pujci DPP, halu a vse ostatni postavi soukromik co to pak pronajme DPP. DPP pak ma halu jako sluzbu a nemusi resit udrzbu, bezny provoz atp. Myslim, ze zazemi DPP potrebuje fungovat a kdyz to podnik/magistrat neumi, tak at to necha na soukromikoj. Takovy nazor mno …

KLKL
Host
KLKL

Ta hala je krásná, ale i krásné věci odcházejí. Vozovna i železniční most a taky ten Liběňák, který ani nijak zvlášť krásný není, ale ten pan odborný zachraňovač to o něm na všechny strany říká. Horší je, že odcházejí dobří lidé. Ale na to jsme si nějak už zvykli, to nikoho nebere. Zato kus betonu…. nedáme… přitom i ten kus betonu má čas, kdy musí odejít.

Tomáš
Host
Tomáš

Mám opravdu radost, že je v Praze konečně koalice, která respektuje odborníky a architektonické skvosty, které se v tomto městě nachází ❤❤

Y.K.
Host
Y.K.

Já bych zase tak nejásal, protože hloubětínslá vozovna má střechu podepřenou, což jaksi brání ji jako vozovnu požívat. Fakt mi není jasné, jak by se staticky narušený betonový monolit dal opravit, aby zase začal plnit nosnou funkci (kromě zbudování repliky).

Nějaká ta prohlášení o předběžných vyjádřeních bych bral s rezervou, protože dokud se pod to někdo nemusí podepsat, může si politikům i do médií nakecat co chce. Třeba si chtějí jen přihřát polévku a za nějaký obolus nakonec také dojdou k závěru, že ta střecha je neopravitelná. I to je konkurenční boj.

Jirka
Host
Jirka

Doufám jen v nepovedený vtip…

Vlastimil
Host
Vlastimil

A už je to tady. Tahle banda diletantů od Čižínského přes Piráty udělá ze všeho skanzen, místo funkčních a moderních věci. Však ono to není jen o barabizně, ale s novou stavbou by přišlo nové vnitřní zázemí pro nové tramvaje 21.století. Jenže to tahle banda prostě nikdy nepochopí.

Tomáš
Host
Tomáš

Lol, je to architektonicky velmi cenná stavba, takže jestli tomu nerozumíte, tak se nevyjadřujte! ❤

Y.K.
Host
Y.K.

Není. Je zajímavá (sovětská technologie v ČR), to ano, ale nijak zvlášť cenná není. Není to ani technická památka. Ale hlavně je to funkční stavba. Pokud nefunguje, je to problém, i kdyby byla sebecennější. A to říkám přes to, že zbytečné bourání nepodporuji, ale už roky výdřevami podepřené stropy jsou jaksi dost problém.

AAA
Host
AAA

Možná cenná jako ukázka jak se to dělat nemělo. Taková Cimrmanova slepá ulička.

Jmfjv
Host
Jmfjv

Když už sem, Tomáši, zavádíte aroganci, přes co jste odborníkem Vy, že se vyjadřujete? Troufl byste si definovat (objektivně, bez neurčitých či rovnou náboženských pojmů) „architektonicky cenná stavba“? Slyšel jste někdy pojem „hierarchie hodnot“? Jak jste s tím vyrovnal? Když mi odpovíte bez arogance, tak se Vám rád přizpůsobím.

A.R.
Host
A.R.

Jde ti o to, jak to vypadá, nebo o funkčnost? Není to architektonická cennost typu Pražský hrad, takže klidně bych se nebál udělat kopii. V každém případě nemůžeme zachraňovat všechno. Prostě nemůžeme!

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Dejme tomu, že konstrukci lze opravit – proč by v tom případě i do stávajících prostor nebylo možné osadit „nové vnitřní zázemí pro nové tramvaje 21.století“? Nevím, ptám se!

Petr
Host
Petr

Tak hlavně že hvězdná banda okolo Krndy se k architektonickým skvostům chovala skvěle a doprava v Praze jen vzkvétala 😀 …

František Josef I.
Host
František Josef I.

To mi připadá,že si dělají legraci. Jak dlouho bude trvat nový posudek a jak chtějí prokazatelně narušenou konstrukci opravovat? To nakonec dopadne jak s Libeňským mostem, prostě se léta nic dít nebude a bude se jen dělat jeden posudek za druhým. Tramvaje tak budou stát dál pod širým nebem, to jim bude určitě hrozně svědčit.

Dash9
Host
Dash9

Odstavná hala je v dnešní době přežitek. Tramvaje přes den jezdí a v noci se provádí údržba.

a8n
Host
a8n

Na dvoře v mrazu, že?

Dash9
Host
Dash9

Běžná/denní údržba se provádí v hale určené pro údržbu (obvykle stačí hala s jednou až dvěma kolejemi) a tramvaje, když mohou venku v mrazu celý den jezdit, mohou v mrazu tu chvíli v noci stát. Zajímalo by mě, jestli se vůbec prověřuje ekonomická návratnost stavby odstavné haly a jejího vytápění vůči nočnímu temperování vozidel, bráno obojí pro těch pár dnů v roce, kdy opravdu mrzne a je to potřeba.

KLKL
Host
KLKL

V ekonomických počtech jste cvičený dobře, ještě by mě zajímala doplňující informace a sice: Zdalipak máte garáž? (Pokud tedy máte nějaké vozidlo.)

Dash9
Host
Dash9

Garáž nemám, nevyplatí se mi to. Auto stojí venku před barákem.

KLKL
Host
KLKL

Odpověď je konzistentní, v pořádku. Děkuji.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Na Vašem pozemku? Pokud na veřejném, platíte za jeho zábor?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Na druhou stranu, kdyby to mělo ušetřit třeba (necelou) miliardu Kč, kterou by bylo možno věnovat třeba na vybudování TT na Václavském náměstí – nebylo by to lepší?

Pavel 2
Host
Pavel 2

Ušetřit? Posudky budou drahé a oprava bude nakonec dražší a déle trvající, než demolice a výstavba nové budovy. Viz. Libeňák – žádný hmatatelný výstup zatím není patrný. Jen se utrácí peníze za posudky, jejichž výstupem má být zachování mostu.

Ondra
Host
Ondra

Na základě čeho můžete tvrdit, že oprava bude dražší?! Naopak já se domnívám, že bude dobře řádně prověřit co nejvíc smluv, které vznikly za původního vedení DPP M.Gillara. Mělo by to být v zájmu všech Pražanů, jedná se o velké peníze. O situaci v DPP, zde byl nedávno rozhovor a lze najít i další zdroje, kde se píše o podezřelém zadávání zakázek v DPP za Gillara…
https://www.lidovky.cz/domov/zakazku-v-dopravnim-podniku-ziskala-firma-v-niz-reditel-martin-gillar-v-minulosti-pusobil.A181104_155510_ln_domov_ele

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Z jedné strany, jestli mají být na povětří 14, nebo 24 hodin denně, možná není velký rozdíl, a je otázka, zda tento rozdíl stojí za stavění/udržování hal; ze strany druhé např. při/po mytí jim může být v teple lépe.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll