Praha upravila další tramvajovou zastávku „vídeňského“ typu
Zastávka Nádraží Vysočany. Foto: Daniel Šabík
Minulý týden dokončená rekonstrukce Sokolovské ulice přinesla do sítě tramvajových zastávek v Praze i úpravu jedné z mála zastávek takvaného
Vídeňských zastávek by mohlo být jistě více, hned mě napadá zastávka Z centra Újezd, DO centra Chotkovy sady, Z/DO centra Na Knížecí a sotva 50 cm široký ostrůvek Z centra Jiřího z Poděbrad. Je to ale vždy o vůli a chtění kompetentních osob na MHMP/TSK/DPP aj. i za cenu dočasné úpravy (viz Jiřího z Pod.) před generální rekonstrukcí, řidiči by se v předstihu naučili respektovat tato místa.
je nekde fotodoku? Twitter neotevru…
Tyhle zastávky miluju a mrzí mě, že jich není víc. Bohužel města stále ovládají zbytečné bariéry, takže na většině zastávek člověk vystoupí do mohutného zábradlí, které by zastavilo tank, musí dojít na konec ostrůvku, tam nezřídka čekat na úplně zbytečném semaforu… Oproti tomu tady člověk prostě vystoupí a jde. Ano, pro sychr je lepší věnovat při výstupu půl sekundy pohledu doprava, ale od toho dala příroda lidem mozek.
Ač se mi Vídeňské zastávky celkem líbí, připadají mi dost nebezpečné. Velmi často vidím na Albertově bezohledné řidiče, kteří si zcela v klidu a s čistým svědomím projedou přes zastávku v době, kdy má tramvaj otevřené dveře a kdy nemůže nikdo z venku předvídat, jestli zrovna někdo nevystoupí. Tramvaják na ně zvoní o 106, ale oni na to nic. A takových řidičů je v Praze plno.
Tak to je obvyklý šlendrián nikým netrestaný. Spousta řidičů vůbec netuší, že nějaká taková pravidla v zákoně jsou. Projíždění zprava kolem tramvaje v zastávce (ať vídeňské nebo do vozovky), předjíždění tramvaje zleva včetně nedávání přednosti na přechodu před tramvají. Vídeňské zastávky se dělají asi jen tam, kde není místo pro ostrůvek. Je lepší než výstup přímo do vozovky, to vyvýšení snad řidiče alespoň trochu zpomalí a probere. Ale viděl jsem i nějakého tupého taxikáře, který se klaksonem a „tlakem do lidí“ snažil prorvat skrze vystupující nastupující v zastávce Tusarova.
Bohuzel no, holt je lepsi merit nekde rychlost na „nebezpecnym“ useku, misto toho aby se venovali tem skutecne nebezpecnym prestupkum, jako je treba tohle, nebo nedodrzovani bezpecny vzdalenosti.
Řidič není povinen za stanicující tramvají zastavit, řidič nesmí odbavované ohrozit. Takže když si tam tramvaják dorovnává čas s otevřenými dveřmi (jako to často dělají na zast. Výstaviště Flora v Olomouci, kde je „vídeň“ na hlavní výpadovce z centra na Brno, což je kravina sama o sobě), je to na zabití. A jelikož tamtudy chodím denně, dovolím si tvrdit, že těch co „trvdnou“ za tramvají čekajíce dávno po vyklizení nástupní plochy cestujícími na zavření dveří je mnohem více než těch, co to kolem tramvaje zkouší projet za každou cenu (tedy nepočítám cyklisty, mnohým jsou jakákoli pravidla fuk).
Řidič nesmí přes podélné značení na vozovce s nápisem TRAM přejíždět během celého pobytu tramvaje v zastávce. Vždycky se může najít někdo, kdo je během cesty myšlenkama jinde a najednou mu dojde, že už je tady a že chtěl vystoupit (to už se, předpokládám, alespoň jednou stalo téměř každému). Jinými slovy – vystoupí z tramvaje až nějakou chvíli poté, co ostatní. Rozhodně to řidiče aut neopravňuje ho jakkoli ohrozit. Pravidla jsou prostě pravidla a podjíždět tramvaj zastávkách bez nástupního ostrůvku (potažmo i na těchto vídeňských) je zakázáno, stejně jako objíždět ji zleva.
Zákon 361, § 15
(1) Za vozidlem hromadné dopravy osob, které zastavilo v obci v zastávce bez nástupního ostrůvku nebo bez nástupiště na zvýšeném tramvajovém pásu, musí řidič jiného vozidla zastavit vozidlo; je-li v zastávce více vozidel hromadné dopravy osob, musí zastavit za druhým z nich. V jízdě smí pokračovat teprve tehdy, neohrozí-li již cestující, kteří nastupují nebo vystupují. To neplatí, zastaví-li autobus nebo trolejbus u okraje vozovky.
Tj, když už tam nikdo nechodí, může se krokem projet okolo, ikdyž má šalina/tramvaj stále ještě otevřené dveře.
No já to tedy dělám obvykle tak (mimochodem i na kole), že čekám do zavření dveří. Dokud se nezavřou, tak stojím. Mám za to, že mě to tak kdysi i učili v autoškole (a to jsem jí dělal v Turnově, kde ani tramvaje, ani šaliny nemáme). Samozřejmě předpisy se mohou trochu měnit a všichni řidiči by je měli sledovat… Ale když teď koukám na to přesné znění, tak si myslím, že pamatovat si prostě „dokud tramvaj nezavře dveře, nejedu“ by bylo pro mnoho řidičů jednodušší. Je jasné, že ze zavřené tramvaje už nikdo nevyleze – a pokud náhodou nějaký idiot… Číst vice »
Zákon o provozu na pozemních komunikacích… § 15
(1) Za vozidlem hromadné dopravy osob, které zastavilo v obci v zastávce bez nástupního ostrůvku nebo bez nástupiště na zvýšeném tramvajovém pásu, musí řidič jiného vozidla zastavit vozidlo; je-li v zastávce více vozidel hromadné dopravy osob, musí zastavit za druhým z nich. V jízdě smí pokračovat teprve tehdy, neohrozí-li již cestující, kteří nastupují nebo vystupují. To neplatí, zastaví-li autobus nebo trolejbus u okraje vozovky.
To se, bohužel, děje u více zastávek bez ohledu jak se nazývají. Někteří řidič prostě nerespektují nebo nevidí tramvaj a zastávku, takže se stane, že cestující vystupuje a má najednou před sebou bok auta. Tady opět scházejí tvrdé tresty – finanční a odebrání ŘP na nějakou delší dobu + placené přezkoušení.
Zastávky vídeňského typu nemám rád a přijdou mi i lehce nebezpečné. Pro auta je tam zbytečný hrb, a naopak chodník není nijak oddělen od silnice (obrubníkem). Jednou se mi stalo, že jsem se zamyslel a na takovéhle zastávce nevědomky vlezl do silnice před auto. Ano, vím že to byla moje chyba, ale být tam obrubník, tak mi to dojde podstatně dřív, než na mě řidič začal troubit.
Další takový, co se nedívá, kam leze. Aby se náhodou nepraštil, tak ke každému stromu povinně ceduli: POZOR! STROM
No jste hruda, no 🙂
Mě takhle jednou „probralo“ když jsem šel se zavřenýma očima proti slunci(při východu) šlápl jsem na „hrby z obrubníku“ pro nevidomé. Boty jsem měl s outdoor podrážkou, značka byla poznat stejně.
No víte, Vy sice máte pocit, že obrubníky tam jsou proto, aby Vás „vzbudili“, ale zase je dost lidí, kterým dělají akorát problémy. Staří lidé, vozíčkáři, kočárkáři…
Ale tak zase na druhou stranu je tu šance, že podobné „myslitele“ za nějakou dobu přirozený výběr z populace vyeliminuje a na světě nastane ráj a všechny tramvajové zastávky budou moci býti vídeňského typu. 🙂
Proč všechny zastávky?
Vídeňská zastávka blokuje provoz (v koloně IAD může být i autobus).
Vídeňskou zastávku použít tam, kde není jiné řešení.
Úprava této zastávky spočívala v jejím zkrácení. A není jedenáctá vídeňská, ale jedna z prvních. Jedenáctou je jedna z těch na Maninách.
Uvítal bych vídeň na zast. Chotkovy sady směr Malostranská
No to by se tam ale ta zastávka musela trochu posunout směrem k Hradčanské, protože je docela v zatáčce. Navíc by se asi musela udělat nová vozovka, nějak si totiž moc nedokážu představit takovýhle ostrůvek z kočičích hlav.
Jasne, ze by se o par metru posunula k Hradcanske a je i jasne, ze by se tak delo sz ori rekonstrukci cele ulice Badeniho. Mimochodem v drivejsich dobach stala v mistech krizovatky Badeniho x Chotkova i zastavka tramvaje pro linky smer Pohorelec
Zastávky vídeňského typu jsou otřes. Pokaždé, když vystupuji z tramvaje, musím se koukat, zda nejede nějaký debil v autě do lidí.
Výstup z tramvaje do silnice zůstává tak jako tak, za to vídeňský typ nemůže. Takhle máte alespoň naději, že onen zmíněný v autě zaregistruje vyvýšení vozovky a tudíž že je něco „jinak“.
Ideální by bylo, kdyby tam byl přímo zastávkový mys, ale to by tě zas nedočkaví debilové předjížděči přejeli na přechodu před tramvají…
nie je tam automaticky spomalovaci prah? ak nie, zase šetrenie na nesprávnom mieste
Ja se vzdycky modlim, aby nejaky debil, co jezdi tramvaji a nevi, ze stoji v silnici na te stanici “videnskeho” typu, uhnul, kdyz jedu pres. 😉
Jestliže je v zastávce vídeň. typu tramvaj, je řidič auta povinen před tou zastávkou zastavit do doby odjezdu tramvaje
No to jo, jenže obzvlášť v Praze jsou pitomci, kteří to nerespektují.
A když tam tramvaj není, tak může chodec (cestující) tam pobývat?
Přesněji řečeno, tak, aby neohrozil cestující – což je při většině případů rozjetí tramvaje.
Kdyby měla nějakou poruchu, tak ji samozřejmě řidič může objet a ne čekat, až se tramvaj rozjede.
Dobrý den,
zastávka Nádraží Vysočany je zastávkou vídeňského typu již mnoho let (odhadl bych nejméně 15), takže k žádné změně rekonstrukcí nedošlo
https://twitter.com/TSKPraha/status/1247092892771987456?s=20
ANo, úprava, ale je to tam fakt cca 15 let.
Neznám tam tu situaci zcela přesně, ale jak koukám do streetview na google i seznamu, nepřijde mi, že by to dříve bylo vyvýšené.
Na google streetview je to právě pěkně vidět… https://1url.cz/7zNRa (snímek je z r. 2017)
A na wikipedii se píše: „V Praze byla jako první zastávka tohoto typu upravena Vodičkova … v roce 1996, … Nádraží Vysočany (původní název Vysočanská) směrem z centra (2002)…“ https://cs.wikipedia.org/wiki/Vídeňská_zastávka
OK, díky. Po konzultacích s místním jsem to opravil, díky za upozornění.
Dobrý den, tato zastávka byla již nejméně 15 let zastávkou vídeňského typu, takže o žádnou změnu v počtu těchto zastávek nejde.
Píšou „ve směru do centra“, tam to nebylo
Na fotce je ale směr z centra
Už to opravili na „od centra“ …
… a pořád to tam není. Je to „z centra“ již 15 let