Doprava ve městě Infrastruktura Metro Železnice

Praha koupí kvůli metru nádraží v Krči, význam stanice vzroste i kvůli další koleji

Výpravní budova Praha - Krč. Foto: ŠJů/Wikimedia Commons
Výpravní budova Praha - Krč. Foto: ŠJů/Wikimedia Commons

Vedení Prahy a Dopravního podniku hl. města Prahy (DPP) se předběžně dohodlo, že kvůli stavbě nového metra D koupí výpravní budovu nádraží stanice Praha – Krč. Stávající budova půjde nejspíše k zemi a vznikne nová stanice i se zázemím pro Správu železniční dopravní cesty a metro.

Na tiskové konferenci to uvedli pražský náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr a generální ředitel DPP Petr Witowski. Zatím není jasné, zda bude kupcem Praha nebo DPP, transakci bude muset schvalovat vláda.

Pravděpodobně budovu budeme muset zbourat, postavíme novou,“ řekl Witowski. Ve stanici metra Nádraží Krč má být umístěn dispečink po metro D, SŽDC tam plánuje umístit své technologie pro provoz železnice.

Metro D, vedení linky. Pramen: DPP
Metro D, vedení linky.
Pramen: DPP

Zatímco dnes nepatří železniční stanice Praha – Krč mezi příliš vytížené, v budoucnu má její význam výrazně vzrůst nejen stavbou metra. Praha a SŽDC chtějí posílit provoz na trase přes Krč přidáním další koleje, která má umožnit vznik nových linek, například tangenciální linky S71 z Radotína do Běchovic.

Podle DPP finalizuje soutěž na firmy, které provedou geotechnický průzkum nových částí. Město už současně oznámilo předběžné dohody s majiteli pozemků u některých stanic. DPP současně oživil myšlenky na společný podnik s developerskou firmou, bude se ale týkat jen tří stanic: Depo Písnice, Písnice a Libuš. DPP zatím podle Witowskeho řeší, zda vypíše novou soutěž nebo se vrátí ke spolupráci se společností Penta.

Podle Scheinherra už není možné změnit podobu stanic, protože příprava projektu je až příliš daleko. Praha chce ale ještě zasáhnout do výtvarné podoby stanic, na kterou má dohlížet architekt David Vávra. „Jde o to, aby byly například ve stanicích společné prvky, například koše či lavičky,“ dodal Scheinherr.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
arakain
Host
arakain

10 let píšu o tom, že zde má být hlavní průjezdná stanice pro VRT v Praze (jak směr letiště/Plzeň, tak Brno/Budějovice), vejde st tam i velké P+R parkoviště.. Rozvoz po celé Praze bez problémů linkami S či metrem a expres busy. No konečně se toho někdo ujmul

Majkl
Host
Majkl

Na internetu jsou k dohledání i developerské projekty výstavby nových budov směrem k nemocnici Krč, tudíž z řad cestujících z okolních domů i do nemocnice přibude a jako třešnička bude sloužit i pro cyklisty a pěší směřující do krásného Kunratického háje. Předpokládám, že k přestupní vazbě metro/ vlak se zvýší návaznost v i počtu autobusových linek. Myslím tedy, že jakákoliv debata na téma stanice k ničemu je hloupá

J. Dobiáš
Host
J. Dobiáš

Přijeli jste do stanice: Praha-Vlastní nádraží

Martin
Host
Martin

Kez by vznikla linka z Branika (potazmo az ze Zbraslavi) pres Krc, Kacerov, Sporilov, Zahr. mesto, Malesice, Liben, U krize, Nadr. Holesovice… pripadne dal do Roztok…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Samozřejmě by to bylo mnohem inteligentnější řešení než návrh ROPIDu na tři téměř paralelní spojení Radotína, resp. Smíchova s Běchovicemi (= přes hlavní nádraží, Vršovice i Krč) – ale počítá vůbec nová zastávka Zahradní Město s tím, aby se tam k aspoň jednomu perónu dostaly osobní vlaky od / do Kačerova?

Martin
Host
Martin

Ano, urcite, ta linka ropidu tam bude stavet take, ve smeru na Bechovice trat odbocuje az za tou stanici…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Do Malešic bude propojení až za zastávkou, ale mně šlo o to, jestli budou k peronu zapojeny i koleje od / do Kačerova – při úrovni některých „šetřílkovských“ (nejen) kolejových řešení (nejen) pražských stanic a tratí bych se vůbec nedivil, kdyby tomu tak nebylo (s odkazem typu „vždyť to přece doprava nepotřebuje a ani to nepožadovala“).

Martin
Host
Martin

https://www.youtube.com/watch?v=zyQoFHSOuqM

No, to propojeni trati tam je uz kvuli nakladni doprave, ale co se tyce setreni, tak se setri spise na delce nastupiste, kde se pocita jen cca se 100m,…
Coz zrovna pro kapacitni osobni dopravu neni, resp. pokud by jezdili trasu vlaky s vnitrnim usporadanim jako v metru, tak by to slo… Zrejme se nepocita se soupravami 2x CityElephant ani s velkym poctem cestujicich od Krce…

Jarin
Host
Jarin

No pokavad na mlstavbu metra bude dohlížet David Vávra tak aby se město pak nebálo že by stanice se pak budou pojmenovaný po Egonovy a Karlovy. Alles Gutte 😂

jirka
Host
jirka

Nestavěl to Kotas, to bude nuda?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ale třeba se to potom zase bude aspoň snáze udržovat a čistit …

Člověk
Host
Člověk

Ad S71: NA Zahradním Městě se staví nástupiště tak, aby to tam mohlo bez problému stavět? Mám pocit, že ano, ale nejsem si úplně jistý..

Martin
Host
Martin

Myslim, ze ano, …
http://api2.pubres.cz/domeny/prahapress_cz/ftp/soubory/7265_hostivar1.jpg
Hned to krajni bliz dalnici… pak se trate do Malesic a Hostivare krizi mimourovnove…

Ondra
Host
Ondra

Osobně si myslím, že tato stanice v Krči nebude příliš využívaná – zástavba prakticky žádná a z důvodu zamoření exhalacemi a hlukem z blízké dálnice se ani nedá počítat, že by zde něco přínosného vzniklo.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Když tam bude metro, navíc s přestupem na vlak, tak tam něco vznikne. Hluk vadí rezidentům, ne však kanclům a obchodům. Pro ty je přítomnost dálnice spíš výhoda.

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Má to být přestupní uzel…

Ondra
Host
Ondra

Metrem pojedou cestující do centra přímo, přestoupit v Krči na vlak do Běchovic asi bude potřebovat z této oblasti málokdo.

FlyingJ
Host
FlyingJ

Jenže všichni už nejezdí jen do centra, mnoho lidí má cíl v oblasti Pankráce nebo Budějovické a pro lidi od Radotína nebo Vraného to bude nejrychlejši spojení.
A ten vlak do Běchovic nezastaví až v Běchovicích – ale i na Spořilově, Zahraďáku, Depu Hostivař nebo v Počernicích, takže obyvatelům jihu zkrátí cesty do celé východní Prahy.

petr.r
Host
petr.r

správně, je tam nemocnice atd. a tym vlakem s přestupem se dostanete do celé republiky.

MJS
Host
MJS

To jestli budou ve stanici obklady a jaké, nebo pohledový beton, skutečně neskutečně zasáhne do technické stránky projektu. :DDD Jsou vtipní…

František
Host
František

Vida, a já se těšil, že konečně půjde využít hlavní vstup stávající budovy, kde je dnes jakási prodejna, a z nějž by mohl vést podchod. Namísto toho se tam najednou chtějí všichni z ničeho nic stěhovat, demolovat, stavět…

MartinS.
Host
MartinS.

Tak zrovna budova žst. Praha – Krč je tak architektonicky vzácná, že si určitě zaslouží být zachována pro mnoho následujících generací:-)

Partneři



CSCARGO
RSD