Doprava ve městě Trolejbusy

Praha končí s provozem trolejbusu. Smlouva skončila, chystá se soutěž na nákup nových

Trolejbus Ekova Electron na Palmovce. Foto: DPP
Trolejbus Ekova Electron na Palmovce. Foto: DPP

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ukončil minulý týden provoz jediné trolejbusové linky. Vůz Ekova Electron 12T, který začal na lince jezdit v září loňského roku, DPP vrátil jeho majiteli. Vzhledem k chystaným stavebním pracím na trase trolejbusové linky 58 i současné situaci si nebude zatím DPP pronajímat jiný vůz.

Doběhla smlouva o půjčení tohoto vozu. Data, která jsme získali z tohoto provozu, využijeme v chystané soutěži na nákup nových trolejbusů,“ řekl vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík. Trolejbus z Palmovky do Letňan nahradily od minulého pátku opět autobusy.

Praha obnovila provoz trolejbusů po dlouhé pauze v říjnu 2017. Troleje vedou v části Prosecké ulice, zbytek trasy jezdily vozidla na baterie. DPP na trase testoval několik různých trolejbusů. Smlouva počítala s ukončením pronájmu posledního trolejbusu už 5. 3., ale kvůli závadě v průběhu pronájmu došlo k jejímu prodloužení o necelé dva týdny. Další vůz zatím DPP nepronajme i kvůli plánované uzavírce Prosecké ulice z důvodu její opravy.

S trolejbusy ale DPP dál počítá. Vrcholí přípravy dvou velkých soutěží: na velkokapacitní trolejbusy na Letiště Václava Havla a menší vozy na jiné linky. Pražští radní už schválili projekt elektrifikace dalších linek, například 131 a 191 na Praze 6 a linky 140, která by využila i stávající infrastrukturu v Prosecké ulici. Cílem chystané elektrifikace autobusových linek DPP je především snížení emisí CO2 do roku 2030 až o 45 % oproti roku 2010 a dosažení nulových emisí do roku 2050. „Soutěž by měla být vypsána do poloviny letošního roku,“ dodal Šabík.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
MiChviPRD
Host
MiChviPRD

V nejbližších letech budou zcela jiné priority než pořizování trolejbusů, jejichž „návrat“ dopadl v Praze neslavně – nevhodně zvolená trasa, souběh s jinou linkou, naprosto mizivá obsazenost (jednotky cestujíích). Ještě hodně let se trolejbusy v Praze zřejmě neobjeví.

Kubrt
Host
Kubrt

Linka 58 byl takový pokus (dle mého ne zcela nezbytný a povedený), nikoliv opravdová trolejbusová linka – to by byla až „elektrifikovaná“ 140, takže interval, obsazenost a souběh vůbec nemá smysl řešit.

dopravák
Host
dopravák

„Linka 58 byl takový pokus (dle mého ne zcela nezbytný a povedený), nikoliv opravdová trolejbusová linka“
Bylo to především vtipné využití nabízejících se možností pouze relativně jednoduše a levně rozšířené stávající a už stejně existující infrastruktury k vyzkoušení možného využití parciálních trolejbusů i v Praze a k průkazu faktu, že „když se chce, tak to jde“ (a dokonce vlastně bez velkých problémů).

MiChviPRD
Host
MiChviPRD

K jakým novým zjištěním se dospělo při tom „zkoušení“ převážet vzduch z Palmovky do Letňan?

dopravák
Host
dopravák

Vhledem k tomu, že v Praze nikdy žádný systém „parciálních trolejbusů“ neexistoval, bylo minimálně možno prakticky v pražských poměrech prověřit a porovnat jejich provoz s provozem elektrobusů například z pohledu nákladového – o tržby a skutečné využití cestujícími v tuto chvíli určitě nešlo, to bylo zcela vedlejší: každý „kaštan“ jede tím, co mu přijede první, může-li toho aspoň trochu smysluplně využít.

XXXD
Host
XXXD

Cestující neřeší, jestli mu přijede trolejbus, autobus nebo elektrobus. Při tom testování jezdil trolejbus souběžně s již existující autobusovou linkou, takže obsazenost opravdu nemá smysl řešit.

Trdlo
Host
Trdlo

Třeba to, že při mínusových teplotách nestačí baterie na to, aby trolejbus dojel od konce drátů až k metru Letňany. Takže se běžně otáčel už před křižovatkou u Billa na Proseku, aby vůbec dojel zpátky na Palmovku se zase dobít.

Zkrátka, hodně zajímavých zkušeností z reálného provozu… a za to těch pár mega do kilometru drátů určitě stálo. Protože pokud se bude trolejovat, tak je potřeba, aby to skutečně bylo přínosem a nikoliv starostí.

Radek
Host
Radek

Představenstvo si přálo koncept vyzkoušet za minimálních nákladů. Když viděli, že to funguje, tak připustili možnost jít do toho naplno. Nic víc v tom nehledejte.

Kubrt
Host
Kubrt

Jako takový pokus/průzkum/důkaz že to jde v partyzánském stylu beru. Spíš mám problém s představou (doufám, že ta zůstane jen ve fázi právě toho pokusu a ne v běžném provozu), že „baterkové“ vozidlo o několik desítek % dražší než bežný trolejbus, se kupuje s vizí, že nabíjet se bude během stání na konečné – ne, takové vozidlo má maximálně jezdit a staticky se dobíjet v noci a přes den by mělo vydržet jezdit bez zbytečných prostojů. Nebo jinak – oběh vozidla by neměl být limitován potřebou statického nabíjení. Takže moje představa využití parciálních trolejbusů je: překonání úseků kde troleje by… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ježiš, to má dráty, nepočkáme raději na naftový?

Zdeněk
Host
Zdeněk

Pokud budou jezdit na letiště trolejbusy, znamená to, že kolejové spojení letiště s centrem bude v nedohlednu. Nicméně i trolejbusy budou jistým pokrokem proti rozhrkanému airportexpresu, Jen diskomfortní styl jízdy brzda/plyn, kterým jsou tyto autobusy pověstné i v cizině, zřejmě zůstane.

Poudy
Host
Poudy

Jak jste přišel na to, že to bude mít vliv na kolejové spojení?

dopravák
Host
dopravák

„Pokud budou jezdit na letiště trolejbusy, znamená to, že kolejové spojení letiště s centrem bude v nedohlednu.“ Jak to spolu souvisí? Navíc: centrum Prahy 6 je m.j. i dost významným cílem i zdrojem leteckých cestujících, takže bych se vůbec nedivil, kdyby se časem (samozřejmě až se snad konečně podaří zlikvidovat tu příšernou skvadru tamních „politiků“ a úředníků) přišel někdo i se zavedením nějaké rychlíkové linky (pochopitelně ne v příliš krátkých intervalech) k letišti opět až od „kulaťáku“: parciální trolejbusy by to umožnily mnohem snáze a ekologičtěji než autobusy, které tam oprávněně nikdo nechce. A pokud jde o styl jízdy: on… Číst vice »

Kubrt
Host
Kubrt

K tomu jen dodám, že trolejbus se svým elektromotorem se na prasácký styl jízdy hodí mnohem lépe, než spalovák a automatickou převodovkou..

Kuba
Host
Kuba

Trolejbus je i s jízdou brzda/plyn plynulejší, než autobus s cukáním při přeřazování stupně u převodovky.

Kubrt
Host
Kubrt

To tam bude jezdit ŠM 11? Já tedy žádné cukání u dnešních autobusů nepozoruju.

jozka
Host
jozka

Tak dva, tri roky zpet jsem jel necim ze Zlicina smer Repy a mel jsem pocit, ze DPP povazuje cestujici za „oslicku otres se“, protoze to, co bus provozoval byl docela silny zazitek.

Kuba
Host
Kuba

No třeba SORy NB s EURO 6 mi nepřijdou úplně nejlepší. Ono někdy stačí, když se jede určitou rychlostí, kdy převodovka vybírá jestli už přeřadit na vyšší stupeň nebo ještě ne.

Ale na těchto diskuzích je znát, kdo je z měst, kde jsou rozšířené trolejbusy a kdo je z Prahy nebo jiných měst, kde trolejbusy nejsou.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Hlavně při jízdě brzda plyn má trolejbus s rekupurací o 40 % nižší spotřebu trakční energie oproti vozidlu s brzdovým odporníkem. U nafty/CNG je ta rekuperace poněkud problematická.

Ondra
Host
Ondra

V Praze styl brzda-plyn s výkonnými 15T rozšířili i do tramvají. Ještě, že nemají volant, ale koleje…

Kuba
Host
Kuba

To už s 14T…

sch
Host
sch

Železnice je investicí SŽ. Tříčlánkový trolejbus je snaha města zvýšit kapacitu MHD na letiště do doby výstavby železnice. Pokud nesledujete co se okolo toho děje, bylo by to povídání na dlouho.