Praha dál počítá s přívozy. Hledá převozníky na příštích sedm let, jedna linka skončí

Přívoz společnosti Pražské Benátky mezi Podbabou a Trójou. Foto: Pražské BenátkyPřívoz společnosti Pražské Benátky mezi Podbabou a Trójou. Foto: Pražské Benátky

Provozovatelé získají smlouvu na příštích sedm let s případnou opcí až na tři roky.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
risa.informace

Jsem pro integraci Středočeských přívozů do PID, ale co mě mrzí že k PID-vodáctví nepatří ani samostatné lodní linky(rekreační,turistické apod.). Přívozy a Lodě po Praze i Středočeském kraji bych třeba koneckonců uvítal. Třeba PID Loď L1-PrahaNelahozeves, L2 PrahaMělník a podobně Středočesko-Pražské Vodní cesty neznamená jen Labe a Vltava, ale i Sázava,Berounka,Jizera,Cidlina(PID/IREDO),Blanice a Doubrava…. http://www.stredoceskevodnicesty.cz

Igor Mauricio

Jestli to nebude třeba tím, že přívoz umožňuje přepravu napříč vodní cesty tam, kde chybí spojení po pevnině, a tudíž je celkem logické, že by mohl být v závazku veřejné služby, kdežto rekreační a turistické linky jsou… Zcela postradatelná komerční zábava (kterou nikterak nerozporuji, ale nevidím důvod, proč ji dotovat).

Igor Mauricio

Tedy předpokládám, že při integraci do PID by někdo automaticky přišel s tím, že je potřeba to celé zadotovat, ale nemusí to být samozřejmě asi úplně podmínkou. To spíš jsem se nějak částečně nechal unést článkem o Kredenci na Semmeringu.

praktik

A proč tedy mohou být „turistické linky“ (včetně lodních) bez námitek podobných těm vašim v pohodě součástí DÚK? A to navíc v počátcích toho provozu na lodích dokonce ani neplatilo časové omezení platnosti jízdenek a jízdné bylo určováno jen podle proplutých pásem dle tarifu DÚK. Cena za přeplavbu přívozem se většinou příliš neliší od ceny dvoupásmové jízdenky PID a přívozy jsou stejně dotované obcemi, takže tam by jejich případná integrace do PID asi ani žádné velké problémy vytvořit nemuselo (byť tržby by to samozřejmě o dost snížilo – to je důsledek hlavně pásem jako mezikruží), ale v případě lodních linek… Číst vice »

MHD

Je rok 2024 a Ropid bagruje miliony kamarádům bez soutěže, na turistické atrakce, přitom jsou ve městě části, kde když se zjeví autobus MHD dvakrát do hodiny, tak je to skoro zázrak.

Martin Šubrt

Žádné bez soutěže neplatí. Je to jen jiná forma soutěžení. Předpokladem je dvouměsíční notifikace, aby se o možnosti se o přívoz ucházet dozvěděli všichni. Následně oslovení všech na trhu v Praze, kdo se u přívozů pohybují a žádost o zaslání nabídky dle zadaných parametrů. Následně výběr nevýhodnější nabídky, kterou ale současně může následně po veřejném vyhlášení ještě někdo další překonat. Tj. opravdu nebude vybráno podle kamarádů, ale podle nejvýhodnější nabídky, která splní zadání pro danou lokalitu. Mimochodem, přívozy zdaleka nejsou jen turistickou atrakcí. P1 a P2 jsou plnohodnotné spojnice míst, kde spojení není a to celoroční v pracovní dny jednoznačně… Číst vice »

Suchdolák

Napsat o podbabském přívozu, že je to pouhá turistická atrakce, může jenom blbec (to se jinak nazvat nedá) – a omluvou mu nemůže být ani to, že tam třeba nikdy ani nebyl, případně že jen provokuje. Jsem už kmetem, byť ne velebným, ale pamatuji ještě i doby, kdy podbabský přívoz fungoval ještě za minulého režimu (než na dost dlouho zanikl), a i tehdy tam bývalo „neturistické“ frekvence dost, protože autobus až (112) až na Podhoří jezdil jen hodně sporadicky – a tím spíše pak ten přívoz citelně chyběl. A teď by jej adekvátně nenahradila ani ta nesmyslná lanovka. A v… Číst vice »

Michal²

Přívoz P1 jezdí taky celoročně, opravte to prosím

Aaabbb

Autor si lehce protiřečí – na začátku se píše o přímém zadání, a před koncem článku zase o tom, že se linky budou soutěžit jednotlivě. Tak jak to tedy bude? 🙂

Filip Jirsák

I přímé zadání je jedna z forem soutěže. Teda pokud si to přeložíme z nepřesných lidových termínů – ani „přímé zadání“ ani „soutěž“ nejsou legislativní termíny. Ale zadávací řízení (což je legislativní termín pro soutěž) má i formy jednacího řízení s uveřejněním a jednacího řízení bez uveřejnění, což by se asi lidově dalo nazvat „přímým zadáním“.

MHD

A co to mění na tom, že jednací řízení bez uveřejnění je přímé zadání kámošovi/příbuznému, atd., aby se podojil erár?

Filip Jirsák

Není.

Martin Šubrt

Není. Zadání bude předcházet dvouměsíční notifikace, pak oslovení uchazečů na trhu s žádostí o zaslání nabídky a následně po vyhlášení vítěze je ještě možnost učinit nižší nabídku. Tj. v zásadě zjednodušená „soutěž“ za nejnižší cenu při splnění zadaných parametrů pro danou lokalitu. Tj. aby erár pokud možno zaplatil co nejméně.

liborvavrik82

Přívoz P2 Podbaba ‐ Podhoří bývá velmi plný o víkendech. I v zimě když sem vrací lidé z práce veze mmohdy kolem 15 lidí. Hodně lidí z lodi pokračuje na autobus směr Bohnice. Poptávka po spojení MHD Dejvice ‐ Bohnice především ze strany Bohnických je.

Dachs

Zkuste vytvořit petici za urychlenou přípravu a realizaci tramvajové trati Kobylisy – vaše 30tis. sídliště – Podbaba, a přemluvit velice hlasité odpůrce a nimbysty brojící za břízky (nebo co to tam roste) či zelené pásy uprostřed silnic. Nově též ochránce krajinného rázu, čili úředníky z pražského magistrátu.

Jasně, že poptávka po takovém spojení by byla. Má velký potenciál, což dokazují i masochisti schopni sjet dolů 235/236 a pokračovat přívozem. Jsou dny, kdy kapacita loďky na P2 sotva stačí.

Aaabbb

Lanovka mohla být dříve a jednodušeji, leč politici jaksi nechtěli 🙂

Suchdolák

Na rozdíl od situaci jen zcela nedokonale řešící lanovky byl ovšem plnohodnotný most včetně tramvajové trati součástí podkladů pro pražský územní plán už před minimálně 70 roky – a se žádnou lanovkou se tenkrát nikdo nevnucoval. A to přívoz pochopitelně fungoval už tehdy, jen autobus na pravém břehu k němu ještě nejezdil..

Suchdolák

Dokud byla výluka Negrelliho viaduktu a do Holešovic k metru „C“ jezdily z Podbaby všechny vlaky, jezdívalo hodně lidí právě vlakem a metrem do Kobylis na autobusy, ale při současných intervalech pouhé „ML-S49“ to už tak lákavé spojení není a přívoz je mnohem frekventovanější.

Monorail do Bohnic

Přesně, mezi Podbabou a Holešovicemi by to ideálně chtělo vlaky s intervalem metra. I kdyby tam měla třeba pendlovat jen jedna jednotka.
Zároveň by se tím i snížilo obsazení metra A a C v centru.

Myslím, že v Praze spoustu takových možností, jak vést lidi jinak než přes centrum a dá se to udělat už nyní, ať už třeba jen busy. A ono ne, ono se musí stále lidi tahat přes centrum a jen vymýšlet nějaké projekty. Nic proti projektům, ale než to bude a kdo ví kdy by chtělo aspoň nějaké jiné dočasné řešení.

MartinS.

Příští rok se mají dokončit nové Bubny a zároveň mají mezi Prahou a Kralupy jezdit Pantery po čtvrthodině. To znamená, že z Podbaby pojede k metru C ve špičce 7 vlaků za hodinu – buď do Holešovic (ML a Labe) nebo na Vltavskou (osobáky z Kralup). Vlaky s intervalem metra tam nezavedete, ale 7 spojů za hodinu je skoro jako interval bězné tramvajové linky.

Suchdolák

1) Nevím, co vás opravňuje k názoru, že v úseku Praha Mas.n. – Kralupy n/Vlt. bude zaveden (špičkový) interval osobních vlaků: naopak, pokud vím já, jejich interval se zkrátit nemá a pouze se v Kralupech n/Vlt. budou jejich zdvojené soupravy dělit a spojovat. Navíc by ten krátký interval asi ani nezvládla trať při své současné konfiguraci a vybavení (bez asi dost drahých a náročných investic). 2) Možný snadný přestup mezi kralupskými osobními vlaky a metrem „C“ bude sice samozřejmě významným přínosem, ale pro relaci Podbaba – Kobylisy (a trs) už je to mírný „zárohák“ s prodloužením cesty minimálně o 3… Číst vice »

Suchdolák

Interval metra by v tomto případě byla zbytečnost a přehnaná je i představa, že by to vůbec šlo zavést, ale při současné konfiguraci kolejiště a zabezpečení výhybny Praha-Bubeneč + zastávky Praha-Podbaba by asi byl problém i třeba s desetiminutovým intervalem, zejména kdyby mělo jít o vlaky jen mezi Podbabou a Holešovicemi (= pouhé „obracáky“). 3) Asi maximum možného by byl interval 15 minut na „ML-S49“ v relaci Roztoky u Pr. – Praha-Libeň, ale ani do toho by se asi nikomu nechtělo jít, i když by to umožnilo nahradit většinu současných roztockých autobusů pouhými „vnějšími“ linkami navázanými na vlaky (což by… Číst vice »