Praha chystá prodloužení tramvajové trati do Komořan
Tramvaj RT6N2 u zastávky Poliklinika Modřany. Foto: Daniel Mitáček
Radní hlavního města Prahy chtějí prodloužit tramvajovou trať na jihu města až do Komořan. Institutu plánování a rozvoje hl. m.
A na stránkách IPRu se nedá vlézt na metropolitní plán. Tváří se to na neplatný certifikát. Taky někdo další? https://plan.app.iprpraha.cz/vykresy/
Plan revise cislo 777789
Internet mi říká, že IPR představuje bezpečnostní riziko.
Tak už funguje. A neopustila je cesta vlečkou. Ale kvůli silnici i tramvaji se bude posouvat trať.
Edit: 2006, 14 let 🙂
Nerad bych vypadal jako hnidopich, ale určitě najdete fotku, která bude novější než 15 let (zkoušky RT6N2 probíhaly v roce 2004) a s tramvají, která aspoň vozila lidi 🙂
A proč ne? Naopak nám to přišlo jako zajímavá fotka:-)
A ještě je zajímavá otázka jak bude navrženo odbočení v Modřanech. Původní socialistický plán počítal s napojením jen směrem k městu a pro případ jízdy Komořany-Libuš tam bylo navrženo takové nádražíčko (třetí kolej), kde by obousměrná tramvaj úvratí měnila směr aniž by brzdila provoz na průběžných kolejích. Zhruba v tom smyslu to bylo i postaveno (bez odbočení, jen s jistou stavební přípravou), proto tam byla ze začátku taková šikana na kolejích a až později byla vyrovnána. Je pochopitelně silně žádoucí, aby to bylo zapojené i ve směru Libuš plnohodnotně, protože relace Libuš (metro D) – Komořany je velmi rozumná a… Číst vice »
Si matně vzpomínám, že tam byla nějaká zásadní událost na tom mostě, jakože havarijní stav. Teď jsem dohledal, že už je to kurna 10 let co se ten most posunul. To je let! To už je asi opraveno a most je jako nový, co?
Most není nový. Byly upraveny pilíře (ve vrchní části rozšířeny) a most byl nově uložen na jiná a jinak rozmístěná ložiska.
Hrib a Scheinherr ukazka nasi mentality. Jeden krok dopredu a 4 zpatky
Rok 2050 Scheinherr jde do penze. A otevira se most nad D0 v Komoranech. Na D0 jsou pokusne prvni cyklopruhy
Prvni na svete. Pry se dalsi stats jiz nemohou dockat poradenstvi Magistrat a RSD
Jste na nějaké medikaci? Promluvil bych s ošetřujícím lékařem o úpravě dávkování…
Dotaz, možná offtopic. Ten most co se podjíždí, když se vyjede dole z Komořanského tunelu je pro tramvaj ?
Ne.
Asi 3 příspěvky dole je zmínka o jednom zbytečném mostě a jakéMsi KOMOKO.
Jedine, co mne uklidnuje je, ze tahle squadra se nezmuze realne na nic slozitejsiho nez betonove zatarasy.
1) Nakreslí se, kde budou ulice a kde můžou být baráky.
2) Postaví se baráky.
3) Developer nějak donutí město, aby tak nějak vyrovnalo asfalt podle baráků – tím vznikne ten projektovaný městský bulvár s rezervou na tramvaj.
4) Stárnoucí obyvatelé těch (dnes zatím nepostavených) domů budou sepisovat petice proti tramvaji, neboť ten trávník uprostřed ulice je (kromě petržele v polívce) jedinou zelení, na kterou si v okruhu 2 km umějí vzpomenout. Na druhou stranu z domu totiž nikdy nechodí a pokud ano, tak nevnímají a pokud ano tak to neudrží.
Pripadne
1)magistrat rekne, ze tam nebude silnice/tramvaj/cokoliv, protoze to je nemoderni a skodlive a lidi to nechtej
2)lidi si zacnou tukat na celo a zacnou prskat, ze se chteji dostat domu autem/tramvaji/cimkoliv
3)magistrat si udela co chce a zasne se tim chlubit.
Poznamka pod carou:
Jakakoliv podobnost se Smetanovym nabrezim ci cyklopruhy kdekoliv je ciste nahodna a nema oporu v realnem svete.
Jako bych četl historii výstavby sídliště Brno – Bystrc. Anebo Nový Lískovec, Lesná … a v Praze kupříkladu Barandov.
Ten dálniční přivaděč (KOMOKO) by ale vyřešil kolony. Nad okruhem je most, který vede odnikud nikam. Pokud chce jet člověk od D1 do Komořan, tak musí složitě objíždět přes Zbraslav.
Mimochodem jsou nějaké plány s bývalým modřanským nádražím? Nebo ho snad ještě nějak aktivně využívá náklad?
Naposled se pouzivalo pro vyhnani vzdelaneho obyvatelstva.
Nádraží využití určitě má! Když jsem před třemi roky začínal studium dopravního směru, jeli jsme na nádraží jako „výuku v praxi“ prohlížet si rozpadlý upevnění, výhybky apod.
Myšlenka je to rozumná, protože ty představy, že Komořanská bude navěky venkovskou silničkou a tramvaj pojede někudy jinudy (po vlečce), aby nakonec slavně vyjela z roští přímo na Komořanské návsi, které se prosazovaly dosud, ty se budování metropole moc nepodobaly. Ještě je potřeba aby úřední odpůrci přijali ideu nového mostu přes Vltavu někde na úrovni soutoku a začne ta oblast vypadat trochu jako město. Je správné na tramvaj při probíhající urbanizaci myslet, ale jestli se jí dočkáme… kdo tomu věří?
Nový most přes Vltavu v Praze? Pro pěší? Tak tam by to dávalo smysl. Problém ale budou dělat památkáři, kterým vadí i replika existujícího mostu. Asi by to zablokovali, aby to nenarušilo panorama Prahy.
Další lávka by se hodila hned naproti tramvajové smyčce Hlubočepy. Přes Barandovský most to není zrovna ideální.
Most se chystá a to Dvorecký…. Ale nwm kdy bude….
Letos v březnu a dubnu probíhal nějaký geologický průzkum a v souvislosti s ním se psalo, že stavět by se mohlo začít v roce 2022 a dokončen by mohl být 2023. Projektant byl vybraný už před rokem. Architektonický návrh vyhrál ten pseudokubistický.
Tak tam je v přípravě most pro tramvaje, cyklo, pěší a IZS. Ale metropolitním plánu je i další most na Dvorcích, který by měl být pro auta, na Smíchovské straně navazovat na Radlickou radiálu a (dle mě nesmyslně) do rezidenční oblasti Jeremenkovy ulice přivede dopravu z východní části Prahy směr D5, D6, letiště, D7, časem i D8, neb to bude kratší cesta než přes Barrandovský most, nebo D0.
Tak to jsem netušil, že by mělo jít o dva mosty. Podle mě je to stále jeden a tentýž most, pouze z něj na základě tlaků lidí z Jeremenkovy vyškrtli auta.
Chystá a chystat bude ještě dalších 200 let.
Chce se nikoho neptat, žádná EIA, neohlížet se na odvolání proti stavbám a stavět!
Spíš je problém v tom, že město ty projekty doopravdy nechystá, jen to před občany předstírá. Kdyby na tom pracovali doopravdy, tak už je spousta věcí hotových, dokumenty jako EIA by byly kvalitně připravovány a většinou by tedy v náležité lhůtě prošly. Takhle vždycky jen nastíní své ideje a řeknou, že možná už napřesrok se začne. Staveb které jsou opravdu těžko průchodné není až tolik a byly by nápadné, kdyby se na těch ostatních pracovalo. Takhle zanikají v šedi projektů co „možná už napřesrok“…
Přesně tak keců hodně a výsledky nikdy a to nemluvím ani o výstavbě jako spíše o její přípravě.
Nejdou pozadavky na „charakter mestske tridy, ne dalnicniho privadece“ a na lavku misto urovnovyho krizeni trochu proti sobe?
Zatím staví tramvajové tratě jenom kecama a už několik let, žádnou stavbu nevidím blízko realizace.
Chystají alespoň tu točnu na zahradním městě?
No na Barrandově už teď během výluky připravují smyčku na pokračování do Slivence, tak uvidíme, jestli se přece jen nějaké trati v dohledné době dočkáme.
Čo si predstavujete pod pojmom „v dohledné dobe“?
V nejbližších letech. Dejme tomu otevření do pěti let spíš ještě míň, protože se tou úpravou znatelně snížila kapacita obratiště a pochybuju, že by to dělali, kdyby neměli závažné důvody myslet si, že tu trať v nejbližší době skutečně postaví.
Taky se o tom keca 20 let. A o Projektu asi 60 let
Točna na Zahradním městě nedává smysl. Kdyby postavili odbočku do ZM nebo na Skalku nebo na Košík, tak by to smysl dávalo, ale ty tramvaje se můžou snadno otočit v Hostivaři .
Na Zahradním městě je kvůli ušetření peněz za nadměrné kilometry do hostivařské díry.
Zrušení smyčky v Zahradním Městě nám bylo líto, v případě výluk musí být takto vyloučený větší úsek, zřízení točny velmi fandím … už se v Praze tramvaje obracejí nebo obracely na přímé trati s případným přejezdem motorového vozu, na trojúhelníku, na smyčkách, ale těší mě, že právě Zahradní Město má být prvním, kde se mají obracet na točně, ale jinak zrovna točna v Zahradním Městě je celkem nepodstatná.
V celkem nezanedbatelné části českojazyčného území se slovo „točna“ používá pro běžné typy autobusových a tramvajových obratišť. Z nahlédnutí do IDOSu (hledat „*točna“) bych řekl, že se to týká prakticky celé Moravy a zejména jižních a východních Čech, ale dají se najít výskyty třeba i na Žatecku či Ústecku. Nepochybně je takovýchto točen více než těch železničních či divadelních strojů, kde se pohyblivý díl točí kolem čepu.
Točna na ZM je nutná kvůli přemístění železniční zastávky ze Strašnic do Zahradního Města, takhle budou tramvaje točit na Radošovické a vlaky zastavovat na ZM.
Ten , kdo přijede vlakem od Benešova a Říčan a bude chtít cestovat někam do Vršovic nebo na Vinohrady, asi nebude vystupovat z vlaku na té nové stanici u Skalky. Poptávka po návaznosti mezi vlaky a krátkými spoji linky 22 se bude i nadále blížit nule.
Ale bude. Půjde hlavně o studenty strašnických škol a lidi co tam pracují.
Každopádně, už teď se z Hostivaře na Zahradní město vozí vzduch, až tam se tramvaje rozumně plní.
Tramvaje se můžou otáčet klidně až v Hostivaři, místa je tam dost a tak daleko to není.
2×6 minut je 12 minut ušetřených na každé předčasně otočené soupravě. Je to méně než 18 minut, ale pořád je to znát. Od té doby, co linka 22 je metrolinka se superkrátkým intervalem, tak se městu a straně nechtělo posílat každých pár minut prázdnou soupravu až do Hostivaře. Pokud se takto škudlí na koncových úsecích i na Vypichu, Červeném vrchu nebo ve Starém Hloubětíně, proč ne i tady? Myslím, že kapacita koncových smyček není tím hlavním důvodem.
Ano, bude příští rok.
„Mehr anziegen“ pod popisem obrázku? No, chybka se vloudí, sám jich nadělám dost. Pochopitelně že s přeměnou pražského extravilánu v intravilán se mnohé dosavadní trasy staly trasami stojících a čloudících aut, nikoli rychlé dopravy do centra či napříč aglomerací. Takže koleje vyhýbající se křížení se silnicemi jsou logické řešení. Jen jestli se vize o vývoji osídlení pražských periferií setkají s realitou…
Dojemné je to na Zličíně, kde od stanice metra davy lidí proudí přes venkovskou silnici a napříč přes pole do těch oplocených izolovaných developerských sídlišť. To je výsledek rozprodeje veřejného prostoru, kde nové místní komunikace už nejsou místními komunikacemi, ale natrvalo účelovými a soukromými.
Jupí. Už je stabilizovaná poloha budoucí konečné? A pojede se po vlečce, nebo po silnici, nebo bude TT končit pod kopcem?
Ještě by mne zajímalo, jakým způsobem se tedy plánuje napojení na okruh. Pokud auta z celé oblasti P12 v budoucnu nevyužijí tento „rušný přivaděč“, tak to budou jako do teď muset na Barrandovský most po rušné Modřanské, případně projet Komořany a přes most Závodu míru na Zbraslav. Jen těch lidí, kteří takto budou jezdit, bude v souvislosti s plánovanou výstavbou výrazně více. A určitě je všem aktivistům taky hrozně líto, že se nepodařilo zbourat ten připravený postavený most přes okruh u západního portálu Cholupického tunelu… A nahoře u Dolních Břežan nájezd na okruh taky nikdy neotevřeme, protože obchvat Písnice taky… Číst vice »
Články o plánovaných tramvajových tratích mě baví. Už 40 let. A přitom všichni moc dobře víme, že u toho plánování to taky zůstane.
Tě tady za to umínusujou…a mě taky 🙂
Přesně tak, jen kolik termínů na protažení tramvaje z Modřan na Libuš už jsem slyšel.
A ještě jich hodně nejen uslyšíš:-).
Obávám se, že máš pravdu.
Musel ses hodně pobavit i nad Barrandovem, že?
Samosebou, že mohl, Barrandov byl odložen hodněkrát, než se ho podařilo zahájit.
Ostatně prodloužení do Slivence se mělo začít stavět hned poté. Nakonec není ani poté, ani do Slivence.
Těch 40 let je špatně. 1985-1990 se stavělo. A v těch 15 letech předtím nebyla veřejnost novými projekty obtěžována, spíš se psalo, kde bude možné koleje po prodloužení metra ustřihnout. Takže spíš tam patří 30 let.
Neco se stavelo i potom, zrovna ty Modrany 1995, Barrandov 2001 az 2004. kousky na Radlickou a Podbabu. Prakticky uplna nula je to az poslednich cca deset let (nepocitam Trojskej most, ten beru z hlediska TT jako rekonstrukci, novy spojeni je to jen pro auta.
1985-1990 bylo období pomalého systematického rozvoje. Co se dělo potom bylo dopatlávání věcí rozestavěných v oné rozvojové době (Modřany), drobné úpravy uličního intravilánu (Radlice a Podbaba), přeložka (Trója) a jedna pozoruhodná vyjímka potvrzující pravidlo (Barrandov) – ale i tato vyjímka má svůj ideový počátek v oněch plodných letech 1985-1990. A zbývá doplnit to pravidlo, které zní: „jen žvaníme“.
No když se na to podívám na data vzniku jednotlivých tratí, tak ve zmíněných letech 85-90 to byly taky v podstatě jen dvě větší nové tratě (Motol-Řepy a Palmovka-Ohrada) a to nevím, jestli ten Barrandov vzhledem k dýlce, estakádě a tunelům nevydá za obě, několik přeložek a kousek na Palmovce. Není to trochu vzpomínkový optimismus?
Je to konstatování faktu. Pořád jaksi zapomínáte, že i ty Modřany se stavět začaly před rokem 1990. A že byly v přípravě Bílá Hora-Řepy a Dědina, kterým k zahájení stavby tehdy zas tak moc nechybělo. A ten Barrandov, na který nakonec došlo, se chystal taky. A jak neskutečně se to potom s těmi Modřanami táhlo. Jak se ta stavba málem zrušila (někdy 1992?). Jak město po roce 1990 rozjelo několik silničních staveb a metro na Čerňák a pak nemělo na jejich dokončení, jak se béčko otevíralo stanice po stanici a na nějaké nové projekty nebylo. Jak se licitovalo, jestli se… Číst vice »
Tak ono není bůhvíjak překvapivé, že plány z doby „poručíme větru, dešti“ nemusely být založené na reálných možnostech města.
Pořád vedle. Ty stavby co na ně město nemělo dost peněz byly převážně zahájené těsně po roce 1990 v jakési euforii, jako že teď postavíme co opravdu potřebujeme. A v tom co bylo prohlášeno za potřebné nebyla ani jedna tramvaj, ačkoliv třeba Černý Most se navrhoval řešit tramvajemi a ta Dědina se tehdy mohla klidně rozjet. Prostě najednou nebyl reálný zájem, ačkoliv o potřebnosti tramvají se hovořit nepřestalo. V tomto oboru nějak pravda (a láska) nezvítězila. Modřany se vlekly asi hlavně kvůli miliónu přeložek, se kterými si tehdejší stavitelství neumělo moc poradit a můžeme být rádi, že to tenkrát nestopli.
To, že se Černý Most neřešil tramvajemi, je jen a jen dobře.
Že se neřešil POUZE tramvajemi je zajisté dobře. Trať skrze sídliště Lehovec, Broumarskou a Ocelkovou, kolem Globusu a se smyčkou mezi policejní stanicí a stanicí metra by byla zajímavá 😉
Rozestavěnost tramvajové trati v Modřanech před rokem 1990 byla tak dvě tři procenta. Víc rozhodně ne. A to ještě se i za totáče vymýšlelo, jak tramvajovou trať do Modřan radši nepostavit a její realizaci odsunout na léta budoucí. Jednak to nebyla priorita (tu mělo metro) a za druhé na to nebyly prachy. A kecy o chystaných projektech z let 1985 – 1990 jsou také úsměvné. Jedna věc je totiž chystat (to za éry dřívbylolípu šlo velice dobře) a druhá věc je přistoupit k realizaci. A jinak jsem velice rád, že se za posledních patnáct let rapidně zlepšil stav tramvajových tratí… Číst vice »
Pán si ulevil, ale fakta mu nějak unikají. Pořád zůstává pravdou, že v období 1985-1990 se na tom dělalo víc než kdykoliv později během následujících 30 let. Snad vám je to ideologicky nepříjemné, že období z větší části spadá do socialismu, ale co s tím naděláme, že. Neboli: Jedna věc je totiž chystat (to za éry ano dnes je líp jde velice dobře) a druhá věc je přistoupit k realizaci (nic se nedělá). Údržba atd. je věc jistě důležitá, ale v této diskusi slouží spíš k odvádění pozornosti od tématu. A protože někteří diskutující myslí zkratkovitě, pro pořádek zde zdůrazňuji,… Číst vice »
Tak tramvajová trať Braník – Modřany se reálně začala stavět až po roce 1990. Do té doby byla dokončena jen opěrná zeď u zastávky Černý Kůň a pak dnešní ulice Generála Šišky již byla pro umístění tramvajové trati připravena již v době své výstavby (místo tramvajové trati byl široký travnatý pruh a podél vrchní čsáti ulice, kde vede trať mimo ní, byla částečně srovnána pláň a postavena jedna opěrná zeď). A to bylo vše. To píšu jako obyvatel Modřan, který se na stavbu trati chodil jako náctiletý šotouš neustále dívat:-).
Ten rozsah prací máte zhruba řečeno v pořádku, ale rozhodující je, že stavba prostě běžela. Pokud by neběžela ani v této minimalistické podobě, tak by ji po roce 1990 nikdo nezahájil a doteď končí tramvaje v Braníku. Stavba se táhla kvůli přeložce trati 210, protože to je taková věc, která tehdejšímu stavebnictví šla opravdu dost špatně, ale pracovalo se zvolna na ní.
Ta stavba ale reálně několik let neběžela, ale to asi pánovi ene bene tak trochu uniklo. A to, že bylo něco rozestavěné ze dvou tří procent, ještě nemělo žádný nárok na dokončení a dovolil bych si i tvrdit, že pokud by pokračovala éra dřívbylolípu, k dostavbě tramvajové trati do Modřan by ani nedošlo, nebo by se to do nekonečna odsouvalo. Problém dřívbylolípu byl totiž hlavně finačního rázu, když pominu ten organizační.
Ta stavba byla součástí souboru staveb Komoko, do kterého patřily nejen tramvaje, ale hlavně hafo silnic a přeložka trati (vleček, sítí atd.). Co do toho všechno bylo zahrnuto se v průběhu času trochu měnilo, ale v zásadě to bylo nakonec z větší části postaveno. Hlavně pokud jde o silnice bylo mnoho dokončeno před rokem 1990. Stavělo se tak jak si jednotlivé postupně dokončované etapy uvolňovaly místo. Nejméně se udělalo mezi Obchodním náměstím a Komořany což je ta věc která se nyní znovu řeší pod staronovou zkratkou Komoko.
„Problém dřívbylolípu byl totiž hlavně finačního rázu, když pominu ten organizační.“ – to jsou už úplné žvásty. Staví se podle možností (nejen finančních) a podle priorit. Tehdy i dnes. Postavily se velkolepé věci. Tehdy i dnes. Tady se bavíme o tramvajích a fakta jsou jaká jsou, i když se vám nelíbí. Režim byl mizerný, stavebnictví zoufalé, ale zrovna v té pětiletce se zabýval tramvajemi více než kdokoliv později, i když byste to rád (netuším proč) nějak okecal.
Kdyžeto byla otevřená tramvajová trať na Barandov? Kdo tehdy visel ve školních třídách? Husák, Havel nebo Klaus?
Hácha.
Jasně, Kotas byl Háchův dvorní architekt….
Za éry dřívbylolípu byla tramvajová trať na Barrandov zcela mimo realitu.
Žvásty. Vypadala by trochu jinak. Ta silnice, která je s tramvají v souběhu, ta se postavila jak myslíte? A ta (v jistém ohledu obdobná) estakáda mezi Ohradou a Palmovkou se vysrážela z absolutna? Nebo se začala stavět až 18.11.1989 ráno?
Nevypadala by jinak, prostě a jednoduše by nevznikla. Nebyly by na ní finace. Dřívbylolíp akorát mlel z posledního…
Nepokračuji.
To je jedině dobře, protože boj s větrnými ene bene mlýny bych stejně nevyhrál:-).
Poruším slib, ale kvůli pochvale je to jistě přijatelné. Takovou sebereflexi jsem nečekal a připadá mi to velmi trefné, fakt dobré. Don Quijote, naivní idealista, co by asi byl dost fajn, kdyby nebyl až tak moc odtržený od reality, to bude ono!
ene bene tu svoji tlamu nezavře a nezavře. Právě propásl šanci mlčet.