Autobusy Doprava ve městě Tramvaje

Praha chystá novou podobu označníků na zastávkách MHD

Nový vzhled pražských zastávek, vítězný návrh studia Artěl. Pramen: IPR Praha
Nový vzhled pražských zastávek, vítězný návrh studia Artěl. Pramen: IPR Praha

Studio Olgoj Chorchoj navrhne Praze nový design označníků na autobusových a tramvajových zastávkách. Cestující by se po modernizaci měli dozvědět z označníku více informací než dosud.

Zakázku malého rozsahu včera schválili pražští radní. Olgoj Chorchoj vyhrálo designové soutěže na úpravu městského mobiliáře včetně zastávkových přístřešků, proto Praha zadala zakázku stejnému studiu. Současně navýšila rozpočet Ropidu o 2,45 milionu korun na zaplacení designu a prvního označníku. Ten se má objevit letos na podzim na zastávce Palackého náměstí.

Záměrem této akce je modernizovat vzhled/design označníku, aby lépe odpovídal současným požadavkům a byl v souladu s novým pražským městským mobiliářem a zároveň umožnil rozvoj nových technologií, zejména informování cestujících,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal. Má jít například o on-line odjezdy v označníku a samostatně stojící elektronický panel, který se snad bude moci v Praze začít používat, až DPP uvolní data o polohách vozidel). Nová podoba bude respektovat současné rozměry označníku.

VKUSNÉ A MODERNÍ DOPRAVNÍ OZNAČNÍKY A ZASTÁVKY K MHD neodmyslitelně patří dopravní označníky a prostor zastávek, kde…

Gepostet von Adam Scheinherr am Montag, 27. Mai 2019

Na první pohled nový označník vyrostl nedávno na Vysočanské přímo před sídlem DPP. Zařízení zatím budí spíše posměch.  Podle DPP se testuje na označníku jen technologie e-papíru.

Praha už dříve oznámila, že změní i podobu přístřešků pro MHD. Ty zatím provozuje společnost JCDecaux, minulé vedení magistrátu označilo smlouvu za nevýhodnou a schválilo, že ji nebude prodlužovat, na což současné vedení navázalo. Jelikož firma mobiliář vlastní, bude si jej moci po skončení smlouvy odvézt. Město proto musí do té doby vyřešit nové přístřešky.

Smlouva s JCDecaux z roku 1994 se v minulosti dočkala kritiky, podle Svazu provozovatelů venkovní reklamy dostává Praha z příjmů z reklamních plochy na mobiliáři zpět mnohonásobně méně, než je běžné v jiných městech, a město mohlo za dobu trvání smlouvy přijít až o miliardu korun. Podle magistrátu nyní firma městu za pronájem 2500 reklamních ploch platí 12,8 milionu korun s DPH ročně. Součástí dohody je i nefinanční plnění – 585 ploch je vyhrazeno městu a firma musí na základě dodatku z roku 2009 zajistit údržbu mobiliáře.

54
Diskuze

avatar
8 Komentáře
46 Reakce na komentáře
20 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
21 Autoři komentářů
ŠimonDRABADURAJiří Kocurekželezničář v důchoduA.R. Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Xapadlo
Host
Xapadlo

Místo nekonečných re-designů označníků by pomohlo, kdyby konečně DPHMP zveřejnil on-line polohu svých vozidel a nenechal tak v případě mimořádných událostí (jež se dějí v pražském provozu prakticky denně) zbytečně lidi stát na zastávce, která zrovna nemá to štěstí, že byla re-designována 🙁

Hanzi
Host
Hanzi

K čemu v Praze potřebují více informací na označnících, když tam stejně každý druhý dobíha tramvaj co jede za 5 minut další a při tom jsou schopní skákat i do silnice pod auta.

Xyz
Host
Xyz

no neviem ohľadne prakticnosti, cez tú medzeru nad bočnou stenou tam bude z boku pršať a detto cez tú otvorenú plochu na zadnej stene, takže pri trocha silnejšom daždi celý prístrešok postráda zmysel, ale hlavne že je moderne otvorený

nový označník som v celom článku žiadny nepostrehol, len ten komoušský červený hnus

Jarek
Host
Jarek

Ten byl teprve zadaný olgojovi chorchojovi.

A.R.
Host
A.R.

Komoušský červený hnus? Když někdo používá červené označníky nebo červená vozidla, musí být hned komouš?

Jarek
Host
Jarek

To asi ne, ale ta jeklová konstrukce není úplně perlou designu… A vznikla někdy v 80. letech.

A.R.
Host
A.R.

Jo, rozumím. Ale Praha je ve všem pozadu, Brno nebo Ostrava si své označníky dávno udělalo. Pražáci si můžou sami za to, že vzhledu označníků nepřikládali takový důraz.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Praha ovšem ( BOHUDÍKY) není jen Kotas a jeho tvrdohlavé upřednostňování „estetična“ před funkčností – a současné zastávkové označníky funkční rozhodně jsou, a to dobře.

Xyz
Host
Xyz

ak by to bolo zlte bol by to zlty komoussky hnus, je to stare, vzniklo to za komousov a vyzera to strasne, farba je irelevantna, je len zhodou okolnosti ze je to zaroven farba komousov, o nic lepsie by to nevyzeralo ani v inej farbe

A.R.
Host
A.R.

Za komunistů vznikly tramvaje a trolejbusy, které ti jezdí po Slovensku.
Nemám tu dobu rád stejně jako ty, ale to nutně neznamená, že se budeme zbavovat všeho, co v té době vzniklo. A když je ta barva teda jen shoda okolností, tak to neoznačuj jako komunistické!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Myslíte licenční tramvaje PCC postupně předělané tak, aby se za licenci nemuselo platit? Americká PCC toho s komunismem nemá mnoho společného. Asi tolik, co Křižík.

Martin
Host
Martin

Asi jste si nevsiml, ze barvy Prahy jsou cervena a zluta a takove byly drive lapmy, zabradli, oznacniky i vozy, casteji se zluta nahrazovala bilou nebo bezovou… Patri to k Praze…
To, ze se to nahrazuje zelenou a sedozelenou neni zrovna mestu vlastni, ale vubec to nesouvisi s komunismem…

Xyz
Host
Xyz

ak by to bolo zlte bol by to zlty komoussky hnus, je to stare, vzniklo to za komousov a vyzera to strasne, farba je irelevantna, je len zhodou okolnosti ze je to zaroven farba komousov, o nic lepsie by to nevyzeralo ani v inej farbe

A.R.
Host
A.R.

Hele, ty chytráku, za týden jedu po pěti letech do Košic. Jsem zvědavý, jestli to tam bude vypadat stejně jako tehdy. Před měsícem jsem byl asi po roce v Bratislavě a musím říct, že jsem si na některých místech připadal jako v 80. letech. Nehledě na ty tvoje „komunistické označníky“.

Xyz
Host
Xyz

čo má tento výlev spoločné s prahou? článok je o redizajne prístreškov a oznacnikov v prahe, nie v bratislave ani košiciach, ale chápem že keď žijete v uvedených mestách tak vám chodia po rozume, sorry ale my tu riešime prahu kde žijeme narozdiel od vás

A.R.
Host
A.R.

Nejdřív kritizuj to, co máš doma. Pak zahraničí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A z čeho víte, že to třeba není Slovák naturalizovaný (a třeba dokonce už od dob „bolševika“) právě v Praze?

VRT
Host
VRT

Osobně bych dal na zkušenosti odjinud, velmi zajímavé postřehy byly před časem v CAMPu na veřejné diskusi, myslím ing Panský (?) tam ukazoval příklady z Evropy, jak by to mělo vypadat.
Další věcí je, jak je vypověditelná smlouva s těma Frantíkama. Abychom zase nekoukali, že to nejde vypovědět a že to bude na dlouhé lokte jako s on-line polohou autobusů a tramvají.
Snad už se konečně dobereme k tomu, že to je zastávka. Ne držák na reklamu.

Jarek
Host
Jarek

Já spíš nevidím zásadní rozdíl mezi těmi návrhy a současným JCD.
Instalace mobiliáře od JCD Prahu v devadesátkách posunula hodne dopředu, jestli by nebyla lepší evoluce stávajícího (používá to celá Francie) než vymýšlet nějaké vlastní designy a konstrukce a ty pak malosériově vyrábět.
Po zkušenostech lze říci, že levnější to bude těžko a že by ta budka byla o dva parníky před JCD to taky ne.

jirka
Host
jirka

Zaprvé, tohle je majetek JCD, zadruhý to žádná perla designu není (ten nový návrh vypadá mnohem propracovaněji), zatřetí se nebude jednat o žádnou malosérii, ale o zakázku jako kráva, a za čtvrté, Praha si jako jedno z nejkrásnějších měst Evropy zaslouží vlastní mobiliář, a né katalogovou konfekci vzor 1995.

Jarek
Host
Jarek

Nový návrh vypadá mnohem propracovaněji, ale žijeme v zemi kotasovin, kde vzhled utíká funkčnosti – viz obavy ze sprchování ze všech stran. Není jasný, kdo by to vyráběl a kdo má zkušenost s tím to vyrobit dobře a trvanlivě. Věta „Praha si zaslouží…“ mi připomíná podobné proklamace „ČR si zaslouží vlastní elektrickou lokomotivu“ – a konec příběhu znáte sám. Navíc mobiliář nebyl za 30 let dokončen, počínaje zastávkovými sloupky, lampami, nebo velmi bizarní škálou odpadkových košů – takže i kompetence města jako zadavatele se jeví být dost omezené. Prostě se bojím big bangu (česky hurá akce) a před stavbou 900… Číst vice »

A.R.
Host
A.R.

Jsou ty příklady někde k vidění? Zajímalo by mě to.

VRT
Host
VRT

Viděl jsem to na fb CAMPu, celou tu debatu. Jestli to mají i jinde, nevím.

VRT
Host
VRT
A.R.
Host
A.R.

Moc díky, podívám se.

Prngr
Host
Prngr

Běžný člověk neví, co je to označník …
Ale běžný člověk asi nečte tento web 🙂

czhunter
Host
czhunter

Daleko horší je, když je uvnitř vagonu napsáno:

„Odpadkové koše na představku“

A cca 99 % lidí pochopitelně nemá tušení, co je to „představek“ (protože to je odborná železniční terminologie, ne něco, co by měl znát cestující).
Jako kdyby tam nešlo napsat „v nástupním prostoru“ …

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Jo, to je taky takové vyloženě české a jasné. 🙂 Když už, proč ne třeba „u dveří“?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To by ovšem muselo být jedině „u nástupních dveří“ – jinak to není jednoznačné …

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A nebo piktogram a šipka. Aby se tonemuselo psát ještě francouzksy a v azbuce.

A.R.
Host
A.R.

Využívání moderních technologií je snad v dnešní době samozřejmostí. Papíprové jízdní řády bych nechal jako zálohu, ale dost sympatické mi přijde řešení na zastávce Mozolky v Brně. Tam si můžu přepínat mezi jízdními řády linek, které jsou aktualizovány prakticky okamžitě, plánkem nočního provozu a dalšími informacemi. Nad ním je i velká tabule s odjezdy, která jde vidět i z dálky. Na druhé místo bych dal zastávku Nádraží Podbaba v Praze, kde je i digitální panel s odjezdy. Ale rozhodně se mi nelíbí ten maticový panel na zastávce Národní divadlo. Ty tečky jsou prostě velké a nejde u nich zobrazit malé… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Elektronicke jizdni rady jsou videt vcetne planku dopravy prave na zminene zastavce nadrazi vysocany, i kdyz design lomeneho sloupku je podivny a asimetricke oznaceni zastavky se nepovedlo, tak jizdni rad si muzete zvetsit, muze byt aktualizovan online, cas do odjezdu a typ vozu je zobrazeny, lze si zobrazit mapu linek…

A.R.
Host
A.R.

Nejezdím tam často, ale pokud pojedu okolo, podívám se. Díky. 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

S pochvalou zastávky Nádraží Podbaba naprosto souhlasit nemohu (bohužel, protože ji občas využívám) – na to, že jde o silně frekventovanou přestupní zastávku, má příliš mnoho chyb: informační panel má hladké ochranné sklo a je umístěn tak, že za svitu slunce odkudkoli za ním na něm není nic vidět ani zblízka ani z dálky, takže i když je na něj vidět z přijíždějícího autobusu, není to stejně značnou část slunečného dne k ničemu – navíc panel zobrazuje jen dobu zbývající do odjezdu podle jízdního řádu, takže na něm svítí údaje o autobusech, které v praxi už stejně odjely s (tolerovaným… Číst vice »

Xaver
Host
Xaver

Ty označníky (do teď jsem nevěděl, že takovéhle slovo existuje) jsou už opravdu morálně zastaralé. Pokud vím, tak se začaly používat v současné podobě už někdy v 70 letech.

A.R.
Host
A.R.

A jak jsi tomu říkal ty?

Marian
Host
Marian

Třeba zastávkový sloupek nebo jinak?

A.R.
Host
A.R.

Nechápu, za co mám mínusy, když jsem položil jednoduchou otázku. Nemyslím si, že je hloupá. Jde vidět, že je tady spousta bláznů, která kriticky ohodnotí i zvídavý dotaz, který neměl působit urážlivě nebo negativně.
Ekvivalentů je spousta, nevadí mi, občas je taky používám, ale v projektech o nich mluvím jako o označnících.

jirka
Host
jirka

Vítej mezi šotouši a jejich vnitřními běsy :).

A.R.
Host
A.R.

Když já jsem pouhý dopravní inženýr… 😀

Šimon
Host
Šimon

Pokud má označník zastávky podobu zastávkového sloupku, tak snad je lepší mu říkat přesněji „zastávkový sloupek“. Nicméně bohužel v posledních letech udělali v terminologii pořádný bordel legislativní patlalové na ministerstvu dopravy, kteří najednou začali používat slova „zastávka“ nebo „označník zastávky“ v jiném významu, než jaký měla 40 let předtím. Takže dnes člověk nikdy neví, jestli se označníkem rozumí celý označník, anebo jen ta značka na něm, nebo jestli se zastávkou rozumí jen jedna zastávka, anebo celá skupina zastávek téhož názvu. Mimochodem, pokud někomu není ani pasivně povědomé slovo, které už asi padesát let je použité mimo jiné i v pravidlech… Číst vice »

Sauber Bahn
Host
Sauber Bahn

Na to nebyla otevrena soutez, co? :(Jestli to bude stejne prakticke a moderni jako „novy“ pristresek tak palec dolu pane Scheinherre

jirka
Host
jirka

Byla, vyhrálo studi Olgoj Chorchoj. Zbytek si vygooglete sám, příště nejlépe předtím, než se budete ptát jako debil na něco, co můžete zjisti za 3 vteřiny.

Sauber Bahn
Host
Sauber Bahn

Ja jsem se ptal na to zda byla otevrena soutez na oznacnik. Nebyla. To mi staci.

Kuba
Host
Kuba

Co je na novém přístřešku špatně?

Tomas
Host
Tomas

Odpověděl jste si sám. Je to nové. A v šotosvětě je všechno nové automaticky špatně.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nesmysl – nejen v „šotosvětě“, ale skoro všude, kam se okolo sebe podíváte, je to nové horší (minimálně co do funkčnosti) než to předchozí. A přístřešek, do kterého fouká a prší ze všech stran, a kde je jen malá lavička pro dva čekající a vůbec žádný prostor (poličky a háčky) pro odložení těžších zavazadel, takže je musíte odkládat na chodník, který „uklízí“ jen občas ta dešťová voda, která do přístřešku zatéká, je zařízení obzvlášť vhodné jak pro silně frekventované přestupní zastávky, tak i pro zastávky někde na okraji města na linkách s intervaly či více minut – aneb: ať žije… Číst vice »

Xyz
Host
Xyz

pri trocha silnejšom daždi doň prší zo všetkých strán, ale inak ako prístrešok pred dažďom je fajn okrem tohto detailu

Jarek
Host
Jarek

:)))

DRABADURA
Host
DRABADURA

Že do přístřešku prší je jen malej detajl – dávám 10 z 10.

A.R.
Host
A.R.

Pořád to bude lepší než označníky v Ústeckém kraji.

Šimon
Host
Šimon

Ty jsou sice minimalistické, ale kompletní a funkční. Ostatně podle dnešní legislativy už ostatní vybavení (označení názvu a linek, zařízení pro vývěs jízdních řádů nebo informace o časech odjezdů) stejně není součástí označníku zastávky. Nebo možná je, záleží, jak si tu zmatenou a rozporuplnou legislativu kdo vyloží.

Partneři



CSCARGO