Praha chystá nová parkoviště na okraji metropole, vznikne 1100 míst
Parkoviště P+R. Foto: Oskar Exner / Praha.eu
Pražští radní dnes schválili zadání dvou zakázek na projektování dvou nových parkovišť typu P+R. Za 23,5 milionů korun obě zakázky
Co by jsme pro naše milé středočeské spoluobčany neudělali. Nestačí, že nám tady těmi auty smrdí a zabírají místo. Příště ještě budeme dávat za vjezd do Prahy poukázku na benzín.
Parkoviště by nemělo vůbec stavět město, ale soukromí investoři, kteří si na to vydělají parkovným. Dvacet korun za celodenní parkování jen motivuje k používání auta namísto veřejné dopravy, která je dražší.
To je nesmysl. Pokud dáte dražší parkovné, tak se mi vyplatí jet autem až do práce a ne parkovat na kraji Prahy. Když už, tak nechat P+R zdarma, dostavět městský okruh a zpoplatnit vjezd do centra Prahy. Ale vše společně.
Jediné řešení je si přiznat, že stejně jako nefungoval komunismus, tak nefunguje ani přerozdělování parkovacích míst. Múžete vymýšlet systém jaký chcete, stejně nebude kde parkovat. Stačí zavést tržní ceny a zaparkuje každý, kdo je bude ochotný zaplatit. Pro investory pak bude třeba zajímavé budovat parkovací nová parkovací místa. Trh si přirozeně najde svou rovnováhu a cena bude právě taková, aby pokryla náklady na budování těch parkovacích míst + tržní zisk.
Připomínáte mi Klause a jeho „neviditelnou ruku trhu“: Vaše teorie je sice zdánlivě krásná, ale vlastní problém, tedy přebytek automobilů ve městě, stejně sama o sobě neřeší: nepíšete, kde ta parkovací místa chcete budovat, přitom i Vám je jistě jasné, že tam musíte mít už předem vybudovanou adekvátní infrastrukturu pro hustou, rychlou a kapacitní VHD směřující minimálně do centra města (což nejsou autobusy a většinou ani tramvaje, tedy rozhodně ne ty běžné vnitroměstské, sloužící především místním občanům).
Právě že řeší. Cena za parkování odradí část z těch co dneska parkují. Zatímco dnes se snaží odradit mimopražské, při kapitalstické variantě by odradilo například rezidenta, který jezdí autem párkrát do roka, nebo donutí rodinu co má 3 auta, aby měla jenom 2. Samozřejmě že tato varianta by měla smysl pouze tehdy, pokud by se o uspořenou částku z městského rozpočtu snížili daně.
Souhlasím, zbývá k tomu dodat soukromé chodníky, cyklostezky, zastávky atd. Kdo to chce používat, ať si zaplatí tržní cenu za používání. Včetně skutečné ceny za jízdné v MHD apod.
Depo Hostivař – to je ta Bémova stanice za 2 miliardy, která je 4 km od skutečné Hostivaři a skoro nikdo tam nejezdí, že …
Měl by jste se tam zajít alespoň jednou podívat, lidí tam jezdí dost, je to přestupní stanice na autobusové linky PID. Ale je pravda, že mimo špičku tam je trochu mrtvolno, ale to je asi na každé konečné při porovnání špička/sedlo.
No, příliš „ideální“ ten „terminál“ ovšem rozhodně není – a na tramvaj je velmi daleko.
Ty autobusy všechny zbytečně v obou směrech odčekají notoricky přetíženou křižovatku Černokostelecká – Průmyslová – Jižní spojka, navíc asi kilometr a půl jedou paralelně s tramvajovou tratí. Opravdu příkladná efektivita.
Velkou část těch linek už před lety přesměrovali na Háje, protože do „Hostivaře“ se autobusy kvůli kolonám jen těžko dostávaly.
Na Zlicine Na Radosti u depa metra je na parkoviste mista dost, o tom zadna… ale jak se ten ridic dostane k metru? Pujde kilometr pesky? Nebo to znamena vybudovani nove stanice metra Depo Zlicin? A vyplati se to pro 3500 lidi denne – ridici, spolujezdci, zamestnanci depa, obyvatele sidliste Metropole?
tak mělo by tam vzniknout něco ve stylu stanice Depo Hostivař….
Nově vybudovaná stanice metra B Depo Zličín, má primárně sloužit pro přilehlé P+R parkoviště Depo Zličín, ale rozhodně má potenciál i pro jinou obsluhu. Hned vedle stojí byty Metropole Zličín, kterým se díky této stanici velice zlepší cestování. A pokud se podaří dobře natrasovat linky bus, může velice pomoci i Sobínu. Záleží ovšem i na tom, zda se bude jednat o plnohodnotnou stanici metra bez pásmového provozu.
Tak mi to přesně zapadá do současného trendu řízení dopravních staveb – už teď víme, že je to nevyhovující, ale postavíme to za každou cenu, protože jsou na to dotace nebo osobní zájem nebo kdoví co. No a za dva roky se to postaví znovu a za další dva roky zase znovu. Tož těm stavařským firmám je třeba sypat pořád a ne to udělat napoprvé pořádně 🙂
Jako každé auto, které bude mít možnost zaparkovat někde na okraji na P+R*, je dobré. Jen je nutné mít na paměti všechny souvislosti. Totiž (data květen 2018**): – do Prahy denně přijíždí přes 300 000 aut, – kapacita P+R je zhruba 3 500 míst, – potřeba P+R (dle zahraničních zkušeností) je někte na 30-50% aut, která do města přijíždějí. Takže 1100 nových míst je sice dobře, ale problém to neřeší. * Optimální P+R by mělo být umístěno tak, aby člověk ušetřil čas, když ho použije. Musí tedy mít jistotu, že tam najde místo, když tam přijede a do svého cíle… Číst vice »
Protože P+R jak píšete skutečně prakticky nic neřeší, jsou jedinou efektivní metodou pro eliminaci aut dojížděčů celoměstské zóny placeného stání, resp. zóny rezervované pro rezidenty.
Zóny ano, ale ne tak jak jsou dnes v Praze nastaveny, tedy každá městská část má svoji. Zóna by měla být jen jedna, min. v širším centru.
Ne, celopražská rezidentní zóna je hloupost, jelikož by přispěla/usnadnila nežádoucí využívání individuální autodopravy pro přesuny v rámci města.
Opravdu neznám nikoho, kdo by jen tak jezdil po Praze autem. Osobně, když už jedu autem, tak je spojeno s nákupem, odvozem věcí či lidí, atd. Ano, sedím v tom autě sám, ale obvykle s plným kufrem, případně musím být na několika místech v časech, které MHD prostě dát nelze a taxi to neřeší (cena).
„Jen tak jezdil“ ne, ale vození se do kanceláře autem, místo prostředky mhd, by mohlo být pro mnohé pohodlnější. A proto každý uvažující pochopí, že je jedna celopražská rezidentní zóna hloupost.
Jediná zóna pro celou Prahu samozřejmě hloupostí je, ale jedna pro centrum a další pro třeba i několik „mezikruží“ okolo, případně i rozdělených do dílčích sektorů, to už smysl má – ale ne to „zglajchšaltovat“ podle městských obvodů, které pochopitelně potřebám dopravy a struktuře infrastruktury MHD neodpovídají.
Proč je to hloupost? Auto není nepřítel, v Praze je těch aut hodně, to nepopírám, ale v tom případě by pražští rezidenti měli mít přednost. Takže jedna celopražská zóna smysl naopak dává, umožní Pražanům auto používat když ho potřebují. Středočeši ať jezdí hromadnou dopravou, holt bydlet na venkově a pracovat ve městě má i svá negativa.
jasně, středočeši ať se hodinu plácaj přeplněným busem na okraj Prahy a pak ještě půl hodiny metrem nebo tramvají, aby rezident neměl problém zaparkovat u domu když se autem vrací z práce….
A co je na tom zlého? Radnice se má starat především o své občany, ti ji zvolili.
Zjevně zapomínáte, že radnice městských částí a MHMP není totéž.
Pokud vím, tak Pražané volí obě, jak radnici své městské části, tak tzv. „velkou“, tj. zastupitele Hl. města Prahy.
Přesně, proto ať Pražané jezdí na výlety ven také hromadnou dopravou, a nerozčilují se, že všude není spousta parkovišť. 🙂
Pražák: Praha je na jedinou parkovací zónu územím už příliš rozsáhlým – jediná celopražská zóna by neplnila žádný z účelů, kvůli nimž se zóny zaváděly, tedy především omezit (bezplatná) parkování „dojížděčů“, omezit jízdy autem po městě a vytvořit lepší podmínky pro parkování skutečně místních rezidentů – navíc by to určitě vyvolalo skokový velký nárůst počtu zbytečných jízd autem po městě. A už vůbec nechápu, proč by měl mít „rezident“ z jakékoli části Prahy mít při parkování v jiné části města nějakou výhodu proti mimopražskému občanovi. Řešení vidím snad ve zřizování veřejných placených parkovišť s výrazně zvýhodněným krátkodobým parkováním a naopak… Číst vice »
Proč by neznemožnila jízdy dojížděčů? To je jen otázka ceny parkovného, pokud by to bylo třeba 70-80 Kč/hodina pro nerezidenty, tak většina lidí prostě ze Středních čech pojede vlakem nebo autobusem, málokomu se bude chtít platit skoro 13k za parkování měsíčně. Pokud by se podařilo tyto lidi efektivně odradit (ten zbytek co má parkovací místa v různých office parcích není problém), tak se kapacita silnic a parkovacích míst uvolní pro rezidenty. Smyslem mého návrhu není nahnat nuceně všechny lidi do tramvají (to by se DPP zhroutil), ale umožnit používat auta na území Prahy přednostně Pražanům. Prostě já auto nevidím jako… Číst vice »
Jenže Praha dostává ze státního rozpočtu na člověka více než ta Dobříš. Právě proto že se prý musí starat i o ty dojíždějící.
Protože se parkovací zóny v Praze už přestávají respektovat teď. Cesta není někoho odradit, cesta je ulehčit cestu do práce MHD s tím, že první část člověk pojede autem, neboť malé vesnice kolem Prahy prostě efektivně hromadnou dopravou obsloužit nejde.
Obyvatel Prahy je obyvatelem hlavního města. Na základě toho, že je v něm přihlášen dostává hlavní město prostředky z daní. A hlavní město dostane stejně peněz, ať bydlí občan v kterékoliv městské části. Takže nejsem rezidentem v nějaké části Prahy, ale v Praze a měl bych mít na celém jejím území stejná práva.
V tom případě ovšem můžete i zrušit městské části a s tím i mnoho úřednických míst – a hned nebude potřeba tolik parkovacích míst …
Podle stejné logiky jste občanem ČR a tedy všichni z celé ČR by měli mít naprosto stejné právo na parkování kdekoliv v ČR.
Pro železničáře, ať už v aktivní službě nebo v důchodu, je auto symbolem všeho zla, ztráty prestiže, neférového konkurenta atd. atd. Tak ho zkuste pochopit 🙂
Ne, hloupost je Vaše omezené omezovací myšlení
My se evidentně míjíme v cílech, celopražská zóna má smysl právě v tom, že pražským rezidentům umožní používat po Praze auto když to potřebují. Vám evidentně jde o „záchranu planety“. Vy chcete lidem diktovat jak mají žít (předpokládám, že jste zelený), já bych rád místním rezidentům nabídl možnost si vybrat.
Já jako Pražan zase nestojím o to, aby mi každý druhý Pražan komplikoval život tím, že musí všude po Praze autem. 😉 Planeta se zachrání i sama, třeba tím, že se lidi takto vzájemně vyvraždí…
Zato “ Pražák v sousední čtvrti cizincem “ je fakt geniální řešení. Až na rezidentní zóny najedou všechny obce, budou Pražákům auta jen na z domova na chalupu ( ale pěkně za plot) nebo do hytlermarketu, a zas domů.
„Zato “ Pražák v sousední čtvrti cizincem “ je fakt geniální řešení.“ Takhle je to samozřejmě pitomost, protože současné rozdělení nereflektuje přirozené potřeby obyvatel a jejich vývoj. „budou Pražákům auta jen na z domova na chalupu ( ale pěkně za plot) nebo do hytlermarketu, a zas domů“ Jistě – a tak by to také mělo být (už dávno), jen k tomu snad ještě k cestám na dovolenou a na výlety: k čemu jinému jsou v Praze auta pro soukromou osobní potřebu, když VHD je velmi hustá, levná a i jinak dost dobrá, a na velký nákup stačí zajet jednou či… Číst vice »
A kdo v tý Praze bude makat, když „eliminujete“ dojížděče? Kapacitní P+R mají všude v té „vyspělé“ západní Evropě.
Ačkoli již bylo napsáno jasně, tak znovu: „zóny placeného stání, pro eliminaci aut dojížděčů“.
no a kdo v tý Praze potom bude makat?
V Praze je lidí dost, nemusí sem ještě každý jezdit za zlatým teletem. 🙂
Není. Vezměte na vědomí ten fakt, že Praha je na okolní pracovní síle závislá (a vice versa). Není to tak dramatické, jako třeba v New Yorku, ale Praha bez lidí ze středních Čech se prostě neobejde a vyhánět je z města k ničemu dobrému nevede.
Píšete to sice jasně, opakovaně, ale to nic nemění na prostém faktu, že zóny placeného stání „dojížděče“ neeliminují.
Účelem není eliminovat dojížděče, ale auta dojížděčů a na to zóny perfektně fungují, praxí prokázáno.
No shodou okolností ty lidi do Prahy jezdí do práce, protože musí, ne na výlet. Takže ty auta „eliminujete“ jen do místa, kde zatím zóny nejsou. Krásné řešení. Až je vyeliminujete za Prahu, bez dostatečného P+R tak se nabízí otázka, kdo v Praze bude pracovat? PID ty lidi co jezdí autem nepřeveze. Takže se bude jezdit na kole?
Nikoliv, projděte si třeba Jungmannovu, Petrské náměstí, Letnou a podobná místa.
Jediné, kde to „funguje“, je naprostý okraj parkovacích zón, ale čím blíž ke středu města, tím je to horší.
AAA: Hloupá otázka – spíše se zkuste zeptat, kde budou „makat“ ti současní dojíždějící, protože jsou to fakticky „Pražané bytem deponovaní v okolí Prahy“, kde jich ale tolik sežene zaměstnání těžko.
třeba jich část zase půjde na pracák. no a to se vyplatí….
Děkuji za dokonalou ukázku argumentačního faulu.
Praha těch P+R potřebuje asi tak pro 100 000 až 150 000 aut, zvýšení o 1100 (z 3500 dnešních) je žalostně málo. Konečně, P+R jsou obsazená i na železničních koridorech desítky km od hranic Prahy, ta situace je opravdu zoufalá.
A o tom, jak „fungují“ zóny, se můžete v Praze přesvědčit už nejen na Praze 1, ale pomalu už i na Letné a s dalším rozšířením to bude ještě „veselejší“.
Praha prostě nabízí násobně pracovních míst, než co je schopna nabídnout „míst na spaní“.
Ono by vůbec neškodilo, kdyby jich nabízela méně a některá nechala i jiným krajům (a nejen městům). Kancelář se sítí nebo dílna může být celkem bez obtíží kdekoli.
Potíž je, „jak to udělat“. Stejný problém mají všude, kde země má dlouhodobě jedno přirozené centrum (Polsko, Maďarsko, Rakousko, Francie, V. Británie…). Funguje je to ve Švýcarsku (díky jeho minimální centrální vládě), ještě trochu v Německu („díky“ jeho rozdělení po 2. sv. válce a následnému rozprostření spolkových úřadů plošně po celé zemi, neboť Bonn prostě je malý). Stačí se podívat, jak celá státní správa zařve, když se objeví jakýkoliv náznak „rozhodit“ jednotlivé úřady po vlasti, případně odstěhovat do Letňan. A firmy by se třeba také rády přestěhovaly mimo Prahu, ale jak toho docílit, když cesta z letiště do Brna (a… Číst vice »
PR jsou potřeba v první řadě pro ty, co pokračují dál než na okraj Prahy, a nějak nemůžu uvěřit, že to je 300 000 aut denně, to by širší centrum nemohlo pobrat. Nezahrnuje tohle číslo i tranzit nebo cesty do všech okrajových nákupních center?
Nejde o má čísla, jde o čísla ze studie ČVUT. A ta také tvrdí, že z těch 300t aut by jich na P+R zamířilo 30 až 50%, kdyby mělo kam.
juchů, už ne 60000 aut denně ze severu, ale jen pouhých 58900 – no to jsou zprávy!!!
To jste špatně pochopila. Do města jich pojede stálých 60 000, ale k tomu jich dalších 1 100 zaparkuje u hranic s městem.
Po zavedení rezidentních zón sice do Prahy dojedou, ale nezaparkují, přístě si cestu autem do Prahy rozmyslí.
Zóny v Praze máme, mimopražští do Prahy dojedou a stále častěji v těch zónách zaparkují – bez ohledu na to, jestli v daném místě parkovat smí, nebo ne.
Navíc, problém Prahy nejsou jen auta lidí, kteří ve městě parkují přes den, ale stále častěji mají problém lidé parkovat přes noc. Projděte si velká sídliště 😉
Což ale zóny neřeší vůbec, na sídlišti zpravidla v noci parkují lidé co tam bydlí. Jediné co zóny řeší, (z pohledu určité skupiny lidí) je to, že eliminují auta lidí, kteří na tom sídlišti bydlí, ale nemají tam trvalé bydliště. Ti pak musí parkovat jinde, což dává určité skupině lidí argument, že zóny fungují a dělají místa rezidentům namísto dojížděčům.
Pokud zónách dojížděči zaparkují nelegálně, je to jen otázka času, než jim přijde výzva k uhrazení pokuty. Automatické kontroly jsou celkem efektivní. Jednou, dvakrát pokuta za neoprávněné parkování a pak se to „stále častěji v těch zónách zaparkují“ přestane vyplácet. Účel zón je tím naplněn.
Ne, je naplněn účel neinteligentních omezovačů, co si nevidí dál než na špičku zeleného nosu
Zkuste si prosím zjistit, jak složitá je cesta od automatické kontroly, co taková kontrola může obsáhnout a přečtěte si stesky pražských starostů, jak nezvládají nápor přestupkových řízení a – hlavně – že placené parkování většině městkých částí nic nenese…
Tvrdit v takové situaci, že „účel zón je naplněn“ je tedy poněkud odvážné.
Rezidentní zóny nic neřeší, pokud bydlím mimo Prahu a mám v ní investiční byt, sídlo firmy nebo příbuzné či známé Pražáky, není problém sehnat parkkartu pro polovinu Černošic. Nebo mohu koupit EV.
Podmínky k registraci parkovacích oprávnění…
Trvalé bydliště
Je vlastníkem vozidla – vždy předkládá velký technický průkaz, kde musí být zapsán jako majitel
Technické:
1. Trvalé bydliště neznamená, že tam ten člověk také musí nutně bydlet.
2. Člověk nemusí být vlastníkem vozidla, aby pro dané vozidlo získla parkovací oprávnění
Ve 2. odstavci má být Zličín a ne Zlič