Praha chce modernizovat označení zastávek. Návrh nového piktogramu však u lidí narazil
Ze symbolu měla zmizet silueta tramvaje T3 a autobusu Karosa ŠM11. Podle ankety je však lidé považují za tradiční, moderní verze se jim nelíbí.
Náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib (Piráti) na sociální síti X vyzval k diskuzi nad zmodernizováním piktogramové značky na pražských zastávkách MHD.
Současné provedení vychází ze siluety tramvají T3 a autobusu Karosa ŠM 11. Nový návrh piktogramu je jednodušší a symbol tramvaje či autobusu zobrazuje zepředu, místo původního bočního pohledu.
Podle Hřiba dává z hlediska jednotného vizuálního stylu smysl podobu označníků modernizovat. Nové „hravější“ piktogramy pražský dopravní podnik už delší dobu využívá ve svých aplikacích, mapách i v propagačních materiálech.
„Na druhou stranu tradiční podoba označníků je zažitá a jsou na ní vyobrazené siluety pražských dopravních ikon,“ uvedl Hřib s tím, že by možná byla škoda o tyto historické odkazy charakteristické pro Prahu přijít.
Většina reakcí na Hřibovu výzvu byla spíše nesouhlasná, čtenáři upozorňují zejména za zbytečnost změny, odkazují také k tradici a v případě tramvaje T3 i k její jisté ikonické symbolice pro pražskou MHD.
„Prosím, neměňte to. Ty nové vypadají dost hrozně,“ uvedl v diskusi novinář Josef Kopecký. Za původní piktogram se postavil třeba i pirátský europoslanec Mikuláš Peksa.
Dalším diskutujícím by naopak změna nevadila. „Osobně nerozumím tomu, proč by na označnících měly být staré vozy, které již nejezdí, nebo jen výjimečně. Mělo by tam naopak být něco aktuálního, nadčasového,“ napsal Vojtěch Navrátil.
Původní označení nakonec zůstane
Náměstek Hřib pro Zdopravy.cz uvedl, že vyhlášením ankety reagoval právě na opakující se kritiku připravované změny piktogramů.
„Tradiční podoba zastávkového označníku s piktogramem v podobě bočního vyobrazení v Praze vyráběné legendární tramvaje T3 a autobusu ŠM 11 je v pražské MHD dlouhodobě zažitá. Jedná se o ikony designu 60. let,“ uvedl Hřib.
Fakt, že výrazná většina hlasujících v anketě preferuje zachovat stávající podobu, je pro něj potvrzením, že jde o symboly u veřejnosti velice oblíbené. Původní piktogramy navíc v rámci rozšiřování pražské integrované dopravy převzal i Středočeský kraj.
„Nechám proto upravit parametry jednotného informačního systému tak, aby byly tyto piktogramy na zastávkových označnících i nadále zachovány,“ dodal následně náměstek.
Označníky zastávek má v plánu město modernizovat podle nového vysoutěženého designu. Podle Hřiba se však nakonec vzhled piktogramu zachová „jako odkaz na dlouholetou tradici hromadné dopravy v našem městě“.
Obyvatelé Prahy jsou vůči změnám relativně konzervativní. Před několika lety rozpoutala diskusi i změna dopravní značky označující městské okruhy. Modernější ztvárnění je podle některých kritiků těžko pochopitelné, jiní zase oceňují jeho hravost a jednoduchost.