Praha chce modernizovat označení zastávek. Návrh nového piktogramu však u lidí narazil
Nový piktogram pro zastávky MHD v Praze. Foto: DPP
Ze symbolu měla zmizet silueta tramvaje T3 a autobusu Karosa ŠM11. Podle ankety je však lidé považují za tradiční, moderní verze se jim nelíbí.
Podle mého názoru je správné ponechat symbol reálného vozidla. Symbol by mohl být občas aktualizován, např. při úplném vyřazení z pravidelného provozu. Uvedené abstraktní symboly nejsou autentické. Naopak z hlediska odkazu na historii by tam měla být zobrazena koňka nebo Křižíkova tramvaj. To je asi také trochu extrém.
Symboly na ostatních druzích dopravních značek jsou autentické? A zobrazují konkrétní reálná vozidla, osoby atd.?
Praha: Ze silnic mizí ukazatele ke komerčním objektům
https://www.blesk.cz/clanek/regiony-praha-praha-zpravy/753208/praha-versus-podnikatele-ze-silnic-mizi-navigacni-cedule-k-obchodum-a-podnikum-pry-rusi-ridice.html
To by bylo spíš na samostatný článek.
No kamarádi musí vydělat ne? Jinak za mně hnus a zbytečné výdaje , jako nový nátěr Pidu.
Proč se neustále musí něco měnit jen za účelem „modernizace“ (plánované zastarávání, přejmenovávání produktů a služeb), aniž by to přineslo něco užitečného? Kolik zbytečných nákladů se na to vynaloží? Někdo zase musel jen vykázat činnost, že?
Kdyby do toho modreho ctverce dali logo PIDu, tak se nemusi resit ani typ vozu ani symboly…
Jinak ale OK, at zustanou T3, SM11 a napr. T400…
Jak to myslíte, ať zůstanou? Jako že se mají všude zase vracet, i když už tam 20 či 30 let byly symboly modernější, univerzálnější a standardnější?
A jak podle loga pid poznám, jestli tam staví tram, bus, nebo oboje?
A k čemu by tato informace měla sloužit? Pro orientaci mezi stanovišti je hlavní přece výčet linek a směr, kterým jedou. To, jestli na té lince jezdí autobus, tramvaj nebo japonské DMV, je celkem jedno.
A když v té zastávce bude zastavovat třeba i jen jediná linka, která v PID není, třeba jen s pár spoji do roka, tak pro ni budete všude zřizovat samostatnou zastávku se samostatným označníkem? A co v zastávkách, které jsou zařazeny do více integrovaných systémů současně? Až bude rozšířená platnost OneTicketu na síťovou, tak na značku zastávky budete všude kromě loga lokálního IDS a lokální MHD dávat ještě loga celostátních systémů? Nejsou tohle informace, které patří jinam než do dopravní značky? Na jiné dopravní značky také nepatří loga sponzorů či objednatelů.
Škoda, že se p. Hřib podobně nezajímal o názor veřejnosti na nový vizuál PID před jeho zavedením. Mohl by tak učinit alespoň nyní.
Odporné. Jako v Brně.
Ne vše nové je dobré nebo hezké.
Navrh piktogramu beru jako plagiat oznacniku IDS JMK https://images.app.goo.gl/7rzBGc4z8566UKDH7 a ID Bratislavskeho kraje https://imhd.sk/ba/galeria-media/2824/%C5%A0koda-29T-ForCity-Plus/274923/7425-linka-4-N%C3%A1bre%C5%BEie-arm-gen-L-Svobodu-zast%C3%A1vka-Lanfranconi?ref=ba%2Fgaleria%2F2824%2F%25C5%25A0koda-29T-ForCity-Plus%3F%26%2338%3Bp%3D2
V Brně mají marťanskou pozorovatelnu, v Bratislavě celkem povedený čelní pohled na tramvaj, a Hřib má cosi, co vypadá jako staré rádio. Podobnost prakticky žádná, krom toho že to všechno má být jakože čelní pohled na vozidlo.
Plagiat, ja jsem v brne myslel, ze je to vuz lanovky…
Ty nove symboly jsou uz leta v aplikaci Litacka ve vyhledavani spojeni. Nevsiml jsem si, ze by tu aplikaci lidi kvuli symbolum nechapali.
Takže na dopravní značku železničního přejezdu dáme místo parní lokomotivy Esko v kroužku?
Upřímně by mě zajímalo, proč chce tolik lidí žít ve skanzenu povrchně připomínajícím minulost, o níž přitom málo vědí. Nechcete na označníku koněspřežku?
Přinejmenším T3 (a jejich deriváty) k Praze patří stejně jako k Londýnu červený double-decker. To není z mojí hlavy, to mám od turistů ze zahraničí.
A jen blázen by se ve jménu „modernizace“ by se zbavoval něčeho, co na takový symbol odkazuje.
To je pravda. T3 a Praha/Brno…/česko patří k sobě jako Double-decker k Londýnu. Líbí se mi jak se k modernizaci těch dvoupatráku postavili. Vzali starý vzhled a inspirovali se jím u nové generace autobusů. Tak bych řekl, že má vypadat řádná generační obměna ikonické součásti města. Doteď je škoda, že se někdo z kruhu Praha/dizajnér/výrobce nechytli té příležitosti T3=Praha. Líbil by se mi inovovaný moderní nástupce T3, v novém kabátku, ctící v moderním pojetí ikonické prvky ze staré T3 světla/předek/dveře/barva.
Symbol na zastávce přece ještě neznamená skanzen. Ty původní symboly jsou na zastávkových označnících podle ne dobře čitelné a na první pohled rozeznáte druh dopravního prostředku. Ty nové symboly jsou podle mne podstatně hůř srozumitelné. Za prvé jsou dost abstraktní, takže nejprve musíte vůbec pochopit, že to má znázorňovat dopravní prostředek. Za druhé oba dva ty symboly by klidně mohly znamenat i vlak, symbol pro tramvaj klidně může znamenat i trolejbus (než někdo začne argumentovat rozdílem mezi tramvajovým a trolejbusovým sběračem – to cestující znát nemusí), autobus by klidně mohl znamenat i lanovku.
Je spatne, ze je ta otazka postavena bud a nebo. Za me jednoznacne zmodernizovat, ale klidne na neco jineho nez je navrzeno. Ale prece nebudeme na moderni zastavky cpat autobus, ktery uz nekolik generaci ani nezazilo v provozu..
Ale ta anketa byla mezi těmito dvěma variantami. Pokud ten symbol autobusu je všem srozumitelný, není důvod, proč by nemohl zůstat. Jaký by byl podle vás důvod k modernizaci?
Na počítačích se pro ukládání také stále často používá symbol diskety. A když dnes dítě vidí fyzickou disketu, myslí si, že je to 3D model ikony pro ukládání souborů. Vůbec nevadí, že původní disketu už neznají, důležité je, že rozumí tomu symbolu.
To je právě zvláštní, že v té anketě vůbec nebyl ten standardní symbol, co se používá poslední zhruba 25 let.
To je přece ta první varianta, ne? Nebo v čem se liší?
On jistě za standartní symbol myslí použít i na OZNAČNÍKU ZASTÁVKY IJ4a pikrogramy,, které příslušná Vyhláška 294/2015 Sb. ministerstva dopravy provádějící pravidla tzv. silničního provozu – https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2015-294 určuje pro IJ 4c/d/e ZASTÁVKA AUTOBUSU/TRAMVAJE/TROLEJBUSU = „“Značka označuje začátek zastávky …““!
V tom byli autoři vyhlášky 294/2015 Sb.taky dobří mimoni, když konec zastávky začali nazývat začátkem zastávky. Ministerstvo dělá v terminologii čím dál větší čurbes.
Začátek a konec zastávky je označen tak, jak je to logické – ve směru jízdy je nejprve začátek zastávky a pak konec.
Začátek je logicky tam, kde zastavuje první vozidlo a kde čekají lidé. Konec zastávky je tam kde je konec posledního vozidla v zastávce. Ale je příznačné, že tu vyhlášku psal někdo, kdo logiku ani standardní terminologii nepochopil.
Spousta zastávek je určena jen pro jedno vozidlo, takže definovat začátek tím, kde zastavuje jedno vozidlo, je marný pokus. Lidé čekají tam, kde budou nastupovat – což je třeba v případě tramvají T14 a T15 po celé délce zastávky s výjimkou oblasti kolem zastávkového označníku. Jinak zastávka pokračuje ještě 5 metrů za označník, takže ve vaší teorii má zastávka začátek uprostřed zastávky a od začátku jde jendím směrem proti směru jízdy ke konci zastávky a druhým směrem ve směru jízdy k druhému konci zastávky? Nebo k čemu, k předzačátku? Nelogické je to vaše označení. Naopak logické je to, že zastávku… Číst vice »
Právě tím, vše v posledních zhruba 30 letech už se nepoužívají siluety retro vozidel, ale standardní obecné symboly.
To platilo možná dříve, ale v posledních letech se používají ty symboly uvedené v anketě. Třeba na Pražského povstání nebo Karlově náměstí.
Ale jenom v PIDu, protože si ty retro symboly před pár lety poněkud překvapivě dal do povinných standardů, ačkoliv do té doby už prakticky vymizely. Samozřejmě je to v rozporu minimálně s technickou normou, podle níž použité piktogramy musejí vycházet z mezinárodních symbolů podle ČSN ISO 7001, což doufám koresponduje i s určenými symboly podle vyhlášky o dopravním značení.
Všechny zastávky MHD v Praze jsou v PIDu.
Vyhláška je technické normě nadřazená a dává vlastníkovi označníku jistou volnost v tom, jaký symbol tam umístí. Kdyby vláda chtěla, aby tam byly konkrétní symboly, ve vyhlášce by to specifikovala.
Ani to není pravda, že všechny zastávky MHD v Praze jsou v PID. kupříkladu bezplatné linky k obchodním centrům zaintegrovány nejsou.
Zákon přijímá parlament a vyhlášku vydává ministerstvo, vláda asi o piktogramech rozhodovat nebude. Hm, kdyby zákonodárce chtěl, aby dopravní značky odpovídaly technickým předpisům, tak by to napsal třeba do § 62 odst. 6 zákona o silničním provozu, co myslíte? A kdyby ministerstvo dopravy nechtělo, aby se na dopravních značkách používaly přednostně určené symboly, tak by asi do vyhlášky o dopravním značení nedávalo přílohu se seznamem určených symbolů, včetně symbolu autobusu, tramvaje a trolejbusu.
Bezplatné linky k obchodním centrům mohou mít v označníku zastávky označnení obchodního centra.
OK, vyhlášku vydává ministerstvo a ne vláda.
Zákonodárce chce, aby značky odpovídaly technickým předpisům, proto dal příslušné ustanovení do § 62 odst. 6.
Nic o přednostním používání symbolů se ve vyhlášce nepíše.
Symboly v příloze 7.2 jsou Druhy vozidel a skupiny chodců, nebo-li jsou to symboly, které se mohou objevit např. na značce B 12, IP 20a/b nebo E 9. Značky IJ 4a/b ale nic o druzích vozidel neříkají.
Měl byste si tu vyhlášku lépe nastudovat.
Ještě jednou a pomaleji: Vyhláška říká, že značky mají odpovídat technickým předpisům, a příslušný technický předpis říká, že piktogramy mají vycházet z mezinárodního standardu. To, že ten mezinárodní standard je navíc ještě rozpracován do vyhlášky v příloze, už je jenom bonus navíc. aby to pochopil opravdu i ten nejpomalejší.
Ne, vyhláška nic takového neříká. A zákon říká, že značky musí svými rozměry, barvami a technickými požadavky odpovídat zvláštním technickým předpisům. To znamená, že technické předpisy určí třeba pevnost, materiál nebo odrazivost. Ale ne to, co má být na značce namalované, to není technický požadavek. Co má být na značce namalované určuje vyhláška. A u zastávkových označníků dává vyhláška poměrně volnou ruku správci zastávky, co na tu značku namaluje.
Aha, už jsem to viděl – tramvaj je hranatá dvoudveřová a s plnou délkou trolejového drátu (ale stále z boku). To se asi nějakou dobu používalo, ale v poslední době se znova používá ten symbol a la T3.
A na Palackého náměstí v rámci starého testu nového IS je hodně stylizovaný symbol tramvaje zepředu, podobný tomu z ankety, ale trochu jiný (na první pohled je vidět rozdíl ve světlech – na Palačáku jsou čtyři).
To ale pořád nevysvětluje změnu z bočního pohledu na čelní. Proti SOR NB nebo 15T na „staré“ značce (zboku) bych nic nenamítal.
Taky se necháte přejmenovat, když Josef je velmi staré jméno? Já nikoliv.
Pozor, padající stromy
https://mapy.cz/turisticka?pano=1&pid=99220892&newest=1&yaw=2.928&fov=0.238&pitch=-0.128&x=17.7170049&y=50.0832804&z=16
Zóna: pozor přednost v jízdě drážních vozidel
https://www.google.cz/maps/@50.0881461,17.6797678,3a,15y,94.93h,85.85t/data=!3m6!1e1!3m4!1shqO9p4J4qFEYUc628QGA2w!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
Pozor migrace sysla
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Detail_of_Warning_road_sign_related_to_ground_squirrel_near_Mohelelnsk%C3%A1_hadcov%C3%A1_step_near_Mohelno,_T%C5%99eb%C3%AD%C4%8D_District.jpg
Praha si vymýšlí vlastní dopravní značky.
Pozor, přenášení kánoí!
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=94176393&newest=1&yaw=2.356&fov=0.370&pitch=-0.001&x=14.4221432&y=50.1137302&z=18
Pozor, slepci!
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=94772827&newest=1&yaw=3.327&fov=0.157&pitch=-0.072&x=14.3882719&y=50.0881287&z=18
Vyhrazené parkoviště pro osoby kočárkem
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=94265181&newest=1&yaw=3.659&fov=0.752&pitch=0.167&x=14.5463401&y=50.0470987&z=18
Pozor, chovejte se k sobě uvědoměle!
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=94892638&newest=1&yaw=5.347&fov=0.258&pitch=-0.099&x=14.4163275&y=50.0629186&z=18
Ssspomal cyklisto nebo Pozor hadi?
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=89154815&newest=1&yaw=4.032&fov=0.338&pitch=0.316&x=14.3984452&y=49.9781798&z=17
Zákaz parkování
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&source=pubt&id=15308265&pid=98910983&newest=1&yaw=3.009&fov=0.157&pitch=-0.043&x=14.3336822&y=50.0860408&z=16
Zákazová značka roztrojená: zákaz vjezdu nákladních vozidel, zákaz vjezdu autobusů a třetí prázdná třetina je „zákaz vjezdu všech vozidel“?
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&source=pubt&id=15308265&pid=98910547&newest=1&yaw=1.704&fov=0.157&pitch=-0.059&x=14.3383498&y=50.0850647&z=16
Opravdu jste doteď nevěděl, že dopravní značka B 12 může obsahovat dva nebo tři symboly, ale plocha značky je vždy rozdělená na třetiny?
Pro 2 symboly je určená dopravní značka B 11?
Ale v Česku je zjevně možné všechno.
konec kruhového objezdu
https://necyklopedie.org/wiki/Soubor:Konec_kruh_objezdu.svg
(toto je vtip)
Ne, značka B 11 znamená zákaz vjezdu všech motorových vozidel.
Když chcete něco kritizovat, nejprve byste si o tom měl něco zjistit.
Co když je potřeba rozdělit značku na čtvrtiny? (náklaďáky, autobusy, motorky. kola)?
Příklad rozpůlených značek z Polska
https://en.wikipedia.org/wiki/Road_signs_in_Poland#/media/File:PL_road_sign_B-6-8.svg
https://en.wikipedia.org/wiki/Road_signs_in_Poland#/media/File:PL_road_sign_B-9-12.svg
Tady ale nejsi v Polsku.
Tak tam dáš prostě dvě zákazové značky (anebo si pohraješ s doplňkovou tabulkou).
To pak je několik možností. Buď dát dvě zákazové značky pod sebe, nebo dát zákaz vjezdu všech vozidel a pod tím dodatkovou tabulku, komu je vjezd povolen, nebo tu místní úpravu nedělat tak zbytečně komplikovanou.
Dopravní značka B 11 není zákaz vjezdu vyznačených druhů vozidel, ale zákaz vjezdu motorových vozidel. Tam žádné symboly obměňovat nemůžete. ale máte pravdu V Česku je možné všechno. Třeba aby řidičák měli i lidé kteří pravidla provozu v životě neviděli.
https://youtu.be/0oqU0NModSQ?si=R2nlVsxAnviggiI9
Hlupáku, najdu tě!
Jste se našel? 😉
Zákaz vjezdu pro jezdce na zvířeti
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&source=pubt&id=15308265&pid=98899993&newest=1&yaw=5.717&fov=0.243&pitch=0.181&x=14.4167609&y=50.1127787&z=17
Stejně s tím asi moc nenaděláte,jako kdysi v Ostravě. Kdysi vozidla hromadné dopravy měly krásný znak města s nápisem Dopravní podnik Ostrava. Pak ho nahradili škaredým DPO a bylo. Ať se to lidem líbilo nebo ne. Jinak ten nový označník,co u vás v Praze navrhují,je fakt hnusný.
No ten váš Ostravský je také dost příšerný.
Ty nové označníky, co se začínají pomalu ale jistě (zejména pak v centru města) objevovat, ale nejsou špatné. Nejsou nejlepší, rozhodně by se dala najít lepší volba… Ale… Asi furt lepší, než ty žluté, které jsou u nás v Ostravě asi už příliš dlouho dobu. Upřímně si ale myslím, že v Praze jsou ty červené označníky už ale vážně staré, a vzhledově dosti nepěkné.
Náhodou, mě se ostravské žluté označníky moc líbí a za mě je škoda se jich zbavovat, protože k Ostravě tak nějak patří a dotvářejí její kolorit, stejně jako červené označníky dotvářejí kolorit Prahy. Zmodernizovat by už ty pražské potřebovali, ale jejich barvu bych neměnil. A totéž platí i pro Ostravu.
Ty nové ostravské označníky mi naopak příjdou děsné, jako by byly šité horkou jehlou. Asi nebude náhoda, že s nimi nejmodernější podnik začal zrovna když KODIS vyměnil všechny označníky ve zbytku kraje za ty ostravské oranžové. Změna vyloženě jenom za účelem změny.
No ne, jednou taky vyhrál zdravý rozum. Ty nový symboly jsou fakt strašné, no.
Ten zdravý rozum je třeba vidět především v tom, že se ten, kdo nový vzor (naštěstí neúspěšně) navrhl, nenakapsuje zbytečně z městských peněz za svůj nepěkný návrh.
Když někdo nectí pravidlo, že co funguje, nemá se měnit, je třeba zbystřit pozornost, protože v naprosté většině případů to bývá lump a škůdce, jehož působení je třeba dobře hlídat, aby nebylo pozdě..
Jeskyně jako přístřeší také dobře fungovala. To byl nějaký lump a škůdce co fungující změnil. 😉
Pro všechny co argumentují dopravními značkami a vyhláškou – od kdy je zastávkový označník dopravní značka? A jaký smysl by vůbec označník jako značka měl, když se (z pohledu silniční dopravy) umísťuje na konec zastávky místo na její začátek.
Označník je prostě jen označník a může na něm být cokoliv co si provozovatel vymyslí (a město schválí). Nakonec není to tak dávno co všude po republice byl prostý kruh s nápisem ČSAD (a leckde ještě i je) a nikdo neprotestoval.
Od 31. 1. 2001. Dík za optání. Řidičák doufám nemáte.
Bohužel máte pravdu jen napůl. Označník zastávky byl sice vyhláškou 30/2001 Sb. kategorizován jako dopravní značka – ale současně byly jasně definována jeho podoba – viz IJ 4a nebo IJ4b – Označník zastávky. A dále v podobě IJ 4c, d, a e.
Nov+ navrhovaný pražský označník zastávky nesplňuje vzor dle vyhlášky 30/2001 Sb. Ten původní (dosavadní) – s přihmouřením oka ano, pokud je orámován modře, nikoli červeně.
No a smyslem vyhlášky o dopravním značení je právě to, aby dopravní značky vzorům odpovídaly, to znamená aby si kdekdo neumisťoval dopravní značky v provedení podle své fantazie. Mimochodem, vyhláška stanoví pouze podobu činné plochy dopravní značky. Barevné a tvarové provedení nosné konstrukce řeší nanejvýš technické normy.
Ja doplnim Dopravní značka IJ 4a, IJ 4b – Označník zastávky
Ve značce může být uveden symbol vozidla, popřípadě logo nebo název dopravního systému nebo provozovatele linkové osobní dopravy.
Ok, uznávám, měl jsem to napsat lépe. Označník je značkou IJ 4a případně IJ 4b, která je ale definována tak vágně, že by vlastně ani definovaná být nemusela.
Měl jsem ale na mysli IJ 4c až 4e, které se dávají na začátek zastávky (z pohledu řidiče) a které mají definovaný vzhled piktogramu – ale které nejsou označníkem.
👍 přesně
Ano, ale neumísťuje se na začátek zastávky. Takže má smysl jen pro cestujícího a řidiče busu/tramvaje
A má také předepsaný vzor – což Hřibův návrh stejně nesplňuje.
Nechápu, proč sem motáte značku začátku zastávky. Ten návrh se týká označníků. A označník samozřejmě má význam pro všechny řidiče, protože určuje, kde je autobusová nebo tramvajová zastávka – na které platí pro řidiče speciální pravidla. Značka začátku zastávky je nepovinná a používá se především tam, kde je zastávka delší, než zastávka definovaná zákonem.
No, nic ve zlém, ale myslím si, že pro běžné řidiče má mnohem větší význam vodorovné značení BUS/TRAM a případně právě ta značka začátku zastávky, než označník. Označník je důležitý pro cestující a řidiče autobusů, trolejbusů a tramvají, ale pro ostatní řidiče je v drtivé většině případů prakticky bezpředmětný a proto je podle mě naprosto zbytečné ho definovat jako dopravní značku.
Tak vodorovné značení nemusí být všude, že…
Běžný řidič musí znát funkci označníku, protože označení začátku zastávky i vodorovné značení je volitelné.
Označení zastávky se právě umisťuje na začátek zastávky. Hokej v tom udělali autoři vyhlášky o dopravním značení, kteří konci zastávky začali říkat začátek zastávky.
Označník je dopravní značkou (§ 14, odst. 1, písm. d+e vyhlášky č. 30/2001 Sb.), přesněji řečeno se daná značka umísťuje „zejména na označníku“. Vyhláška zjevně příliš nepočítá s integrovanými dopravními systémy, protože striktně odděluje městskou hromadnou dopravu a linkovou osobní dopravu – nicméně pokud je ve značce uveden „symbol vozidla hromadné dopravy osob“ (bez bližší specifikace), označuje zastávku společnou pro oba druhy dopravy.
Označník má plnohodnotný význam dopravní značky, protože na něj přímo odkazuje § 27, odst. 1, písm. f zákona č. 361/2000 Sb. (zákaz zastavení a stání v zastávce).
Bohužel nám v tom naši legislativci udělali bordel – když vyhláškou 30/2001 Sb. prohlásili Označník zastávky za Informativní dopravní značku – IJ 4a a IJ 4b – ale současně jí dali jasný vzor (který Praha nesplňuje).
Označník zastávky (dříve značka Zastávka) IJ 4a a IJ 4b se nedává na začátek Zastávky.
A pokud chcete označit začátek zastávky – tak označník IJ 4a a IJ 4b nelze použít, ale musí se použít IJ 4c,d, nebo e – což je dopravní značka, co se jmenuje Zastávka ….
Nový návrh Hřiba nesplňuje z tohoto pohledu vůbec nic z vyhlášky 30/2001 Sb.
Označení zastávky se dává na začátek zastávky, zatímco dopravní značky c, d, e se dávají na začátek úseku u zastávky čili před konec zastávky. Ona totiž zastávka je orientovaná proti směru jízdy, napřed musíte projet kolem jejího konce, abyste dojel k jejímu začátku. To máte stejné jako se začátkem a koncem fronty – slušný člověk jí začíná čekat tak, že se postaví na její konec
Podoba těch značek podle vyhlášky 30/2001 Sb. byla založena na podobě dosavadních značek podle technických norem a pravidel technického provozu městských drah. Takže z hlediska podoby to bylo shodné jako dosavadní značení. Ovšem protože to bylo stanoveno jen vyhláškou a nikoliv zákonem, logicky tam pak chybělo přechodné ustanovení, které by dosavadní značky právně proměnilo na dopravní značky. Mimochodem vyhláška 30/2001 už dávno zase neplatí, byla nahrazena novou vyhláškou, která to posunula ještě o kus dál a nadělala v tom ještě větší chaos tím že termínu „označník zastávky“ dala nově jiný význam, náš který měl a možná dosud má v dosavadních… Číst vice »
Vyhozený peníze a neni to ani pěkný
Vypadá to fakt hnusně.
Ty navrhované piktogramy jsou normálně hnusné. Mimochodem – spousta lidí z toho reálně vůbec nepochopí, co to je. Doufám, že za ten návrh Praha neplatila.
Je to tak, třeba já když posledně přišel na tramvajovou zastávku, tak jsem asi 5 minut hleděl na označník a stejně jsem nevěděl, jestli mám koukat do země, jestli se odtamtud vynoří metro, nebo naopak koukat nahoru jestli přiletí vzducholoď. Nakonec jsem se raději otočil a šel jinam, protože co kdyby přijel parník a celého mě pocákal.
Pokud je pro vás značka jako značka, tak by se taky mohlo stát, že to je jenom označník přechodu pro chodce a ta tramvaj vám tam vůbec neotevře dveře, možná ani nezastaví. Proto je dobrým zvykem na značky dávat nějaké symboly nebo nápisy, co ta značka znamená. A taky respektovat nějaké stanovené a zažité standardy.
Ale no tak, na rozlišení zastávky tramvaje od přechodu pro chodce snad nepotřebuji nějakou značku ale poznám to tak nějak z toho, jak to vypadá. Může se samozřejmě stát, že někde u kolejí bude ostrůvek zrušené zastávky (trvale nebo dočasně), ale v takovém případě se spíš dívám jestli tam je vůbec nějaký označník a ne jestli je na něm takový nebo makový symbol. Rozlišitelnost symbolu by teoreticky mohla hrát roli v případě kombinované zastávky BUS/TRAM, kde z nějakého důvodu zastavuje jen některý druh dopravy, ale to nebude zdaleka běžné a hlavně v takovém případě se cestující bude spíš řídit jízdním… Číst vice »
Když v nějaké zastávce staví autobus i tramvaj (a nevíte, zda staví u stejného označníku nebo ne), je docela praktické podle označníku u tramvajové zastávky vidět, zda tam staví i autobus, nebo zda máte označník pro autobus hledat někde jinde.
No dobrá, a kolik takových zastávek kde stojí tramvaje a autobusy u jiných označníků je? Jsou vůbec nějaké takové? Vzhledem k tomu, že na kombinované zastávce BUS/TRAM se vozidla nemají jak předjíždět, tak to vůbec nezní prakticky.
Ale budiž, řekněme, že taková zastávka v Praze někde je. Nebude se cestující spíš než na piktogram na ceduli dívat na ceduli s výčtem linek případně číslem stanoviště?
Asi Prahu moc neznáte, protože takových zastávek, kde autobus zastavuje jinde, než tramvaj je neskonale více, než těch, kde zastavuje autobus společně s tramvají. Ty jsou v Praze naopak v menšině 😉
Prahu opravdu dobře neznám, ale bavíme se opravdu o tom samém? Já mám na mysli tramvajové zastávky kdy kolem stejné nástupní hrany (čili po kolejích) projíždí autobus. Nemyslím zastávky, kde tramvaj má svůj ostrůvek a autobus projíždí po silnici kolem. Rozumím, že pro neznalého někdy může být problém na první pohled rozpoznat, jestli autobus zastaví u nástupního ostrůvku tramvaje nebo jestli ho objede po silnici. Ale v takovém případě se stejně bude dívat na čísla linek a ne na piktogram, protože podle piktogramu by se taky klidně mohlo stát, že některé autobusy na té tramvajové zastávce sice stojí, ale ne… Číst vice »
No, když Prahu neznáte, tak zjevně ani nevíte, že v Praze platí zákaz průjezdu tramvajovou zastávkou. Zatímco jinde v Česku je bez problémů možné, aby tramvaj, ale i autobus nebo trolejbus, projeli tramvajovou zastávkou, a zastavili na další za rohem, v Praze je toto zakázáno a na tramvajové zastávce se musí při průjezdu vždy zastavit. Tedy , vše co projíždí kolem tramvajového ostrůvku, tam musí i zastavit. Takové jsou v Praze předpisy. Tedy, situace, kterou popisujete, v Praze nemůže nastat, dokud se nezmění tamní předpisy 😉
To nevím, ale z provozního hlediska je logické, že pokud autobus projede kolem tramvajové zastávky, měl by ji obsluhovat pro cestující.
Hledáte problémy tam, kde nejsou. V Praze je běžné, že v jedné ulici jsou vedle sebe tramvajová zastávka (uprostřed u tramvajového pásu) a autobusová zastávka (na chodníku u silničního pásu). Společné zastávky tramvaje a autobusu dříve bývaly jenom tam, kde všechna auta jezdila po kolejích. V poslední době se v Praze zvětšuje počet míst, kde autobus najíždí na tramvajový pás a má pak společnou zastávku s tramvají. Ostatní auta ale jezdí vpravo od tramvajového ostrůvku. To, že by autobus projížděl tramvajovou zastávku se snad nikde neděje. A určitě nikde není to, že by některé autobusové linky měly zastávku v zastávce… Číst vice »
Škoda, že se takto nezeptali před přebarvováním autobusů a tramvají do pyžama.
To se jim nedivím.
Za celá léta jsem si nevšiml, že by tramvaj měla nárazníky (jak působí ten moderní piktogram)…
A co teprv autobus. Ale že by těm piktogramům namalovali třeba světla, to je nenapadlo.
A pak se na najít vůle zbourat shnilý most, když se lidi v Praze nechtějí vzdát piktogramu..
..most neni shnily !? ..to je jen prani & zadani od šibalů co si chteji vydelat na nove stavbe, nic vic, nic mene… ..je treba jen opravit mostni pilire + povrchova koroze jde lechce opiskovanim odstranit, dale natrit a udrzovat ! ..za „par“ korun“ vystarano na dalsi stoleti..“! ..jen pro zajimavost : zcela zbytecna zmena cisel nocnich spoju stala 10ky milionu, nebo soucasne predrazene tramvaje ze Skoda Plzen nejsou vubec konstruovane pro členite mesto plne ostrych zatacek jako je Praha! ..na vic se zvysila cetnost oprav kokeji ponicenych prave touto tramvaji ..a to nehovorime o jeji hmotnosti a narocnosti na… Číst vice »
Změna čísel spojů nestojí skoro nic. Ostatně v MHD cestující s čísly spojů prakticky vůbec nepřijde do styku, většinou se dá vystačit s čísly linek.
Změna čísel linek stojí hromadu peněz – tisk štítků a jízdních řádů, jejich rozvoz po zastávkách a výměna. A nebazírujte na rozdílu spoj/linka, to je pod hranicí rozlišovací schopnosti většiny cestujících-nešotoušů.
Tak zrovna rozvoz jízdních řádů stojí úplně stejně, ať je na nich stejné číslo jako minule, nebo jiné. A papír s čísly linek se stejně na většině zastávek mění několikrát do roka, už kvůli výlukám a dočasným změnám.
A s únavovými trhlinami v nosníku budete dělat co, zadrátujete nebo obalíte izolačkou?
Hlavně že se něco dělá, úřadové mají činnost a on už to někdo zaplatí. To nejsou peníze potřeba na něco důležitějšího??
Úřadové mají co dělat i bez piktogramů.
Takže dle logiky by na trolejbusech měly být zastávky s T400 😎
Zkuste se podívat do původní ON 73 6425, jaký piktogram trolejbusu tam byl.
1. Přečtěte si článek, reaguji na to, co je v něm.
2. Tu normu by si měli prohlédnout ti, kteří symbol trolejbusu prosadili do Prahy. Je značně zprzněn. Holt je vidět, že Praha přišla o znalce trolejbusů a teď se musí učit.
3. Na tento symbol se dívám denně, takže nějakou normu fakt nepotřebuji
Není úkolem Prahy vymýšlet dopravní značky.
Praha si je nevymýšlí jen do „činné plochy“ umisťuje symboly dle svého vkusu, což může.
Kde vyhláška mluví o symbolu, zřejmě tím nemá na mysli šifru.
Proč Praha utrácí peníze v době kdy nám dluhy narůstaji? Zastávky
,změny Václaváku..beze smyslu.
Mě by zajímalo, jestli je možné si takto vymyslet nové dopravní značky (ať už v Praze, nebo jinde). Za mě je podoba značek jasně definovaná a cokoliv jiného dopravní značka není. Takže na takovém místě může např. zaparkovat auto. Nebo stačí, že je „zřejmé“, že v daném místě je zastávka? To by ovšem popíralo nutnost existence takové značky.
Máte řidičák?
Jo, podoba znacky je dana. Kdyz si otevrete vyhlasku, tak se dokonce dozvite i presne jak.
V obecné rovině to ovládáte dobře, tak teď si ještě otevřte tu vyhlášku. kterou jste asi v životě neviděl.
Tak podoba značky je jen to bílé a modré. To černé uvnitř NEMÁ definovanou podobu. Klidně tam může být nápis MHD…
Nějak přece jenom je vymezené, co uvnitř značky má být. ale pokud někdo umí číst jenom obrázky, tak se k tomu v té vyhlášce nedostane.
Jasný, symbol 3 sester tam fakt nemůže být, ale v rámci dopravy a použitelné symboliky tam to omezení prakticky není.
Je tam zbytečně široký, ale přesto uzavřený výčet, co ve značce může být. Zkratka MHD by asi šla pojmout jako logo nebo název dopravního systému.
Hrozný a ještě horší. To je tedy volba. Jako by nešlo dát tam něco normálního.
Jako co třeba?
Nejspíš T3R.P, ale jako čelo…
Písmenko H (jako Hromadní doprava) na kontrastním pozadí. Třeba zelená a žlutá by šly.
…a rovnou pripojit k Nemecku…
A víte, že podle zákona o silniční dopravě lze linkovou dopravu provozovat i osobním automobilem, který nespadá pod pojem hromadná doprava? Pro místa kde jezdí obvykle tři babky, by 9místné vozidlo mohlo bohatě stačit. A to bych ještě mohl zmínit tu nedokončenou a nedomyšlenou snahu kodifikovat i podobu označníku stanoviště taxislužby.
Písmeno H bych v našich krajích ponechal hydrantům a heliportům.
Máme nařízené dopravní značení ale někdo chce něco jiného. Ať si ti zaplatí z svojí šrajtofle………inu PIRÁŤI se nezapřou !
Narizene kym?
Praha už svého času začala přecházet na standardní symboly, ale pak se toho na Ropidu chopil nějaký retro šotouš a pokusil se otočit kolem dějin nazpátek do 70. let.
To myslíte ty hrůzy na plechových cedulích, které stály majlant a kde například tramvaj byla také z boku, ale vypadala jako poskládaná z dřevěné skládačky (byla například na Bulovce do centra)? Nebo co je podle vás „standardní symbol“? Ke dobře, že aspoň něco máme v Praze jednotné a na všech sloupcích stejné!
Že by určené symboly číslo 204, 205 a 206 z přílohy číslo 7 vyhlášky 294/2015 Sb.? Tak jak jsou použity na značkách IJ 4 c, d, e, v minulosti D 29? Nebude si snad každý starosta a každý ředitýlek vymýšlet svoje vlastní dopravní značky, že ne?
Ano, může. Proto Velmez má nápis MHD, nebo se užije logo dopravce atd, atd… Definována je jen podoba podkladu. Tj. Modrá a bílá a jaký tvar. Černé je možno upravit dle sebe.
Ano, primárně ten bordel způsobilo ministerstvo dopravy. Žádná jiná dopravní značka nemá ve vyhlášce blanketní vzor, vždycky a tam nějaký konkrétní příklad, i když jde o značky s obměnitelnými symboly nebo texty. Bohužel kvalita dopravní legislativy šla v posledních desetiletích strmě dolů.
Ta značka s „blanketním vzorem“ může být i prázdná. Čili je to v zásadě správná podoba značky.
Přesně to se ale dnes děje. Každý větší i menší podnik to má osobitě ztvárněné. A nebo si to aspoň myslí. A co se týče té vyhlášky. Tu jsem nemyslel. Ostatně tam je tramvaj znázorněna jako spatlanina dvounápravového vozu a T3 z boku. Je to celkem zažité, proč ne. Myslel jsem označení zastávky na sloupku. Bohužel nemám fotku, ale tu hrůzu, co léta nejen na Bulovce visela, mám ještě velmi živé před očima:-(
Na světelných zastávkových sloupcích se standardní symboly používaly už někdy od 90. let, kdy zaniknul Elektropodnik a výrobu převzalo Eltodo. Víceméně stejného vzoru piktogramu se držela i firma Elza u světelných a pak i nesvětelných sloupků s moderními reflexními značkami. Jen kdesi v dopravním podniku zůstaly skladové rezervy těch starých značek, co byly poskládané z reflexních kostiček a snadno se rozpadaly a brzo žloutly a černaly. Teprve v poslední době do toho byl připuštěn nějaký nový výrobce, co si vymyslel svůj vlastní nehezký piktogram, a Ropid na to reagoval tím, že ve standardech předepsal povinně tu retro verzi ze 70.… Číst vice »
Nechápu a nikdy nepochopím, co je na tom novém návrhu „moderního“. Vždyť je to jak z windowsáckého malování, nakresleno za pět minut. Tomuhle někdo říká pokrok oproti stávající podobě?
To je dnešní trend. Udělat nějaký ošklivý klikihák, ze kterého nikdo pořádně nic nepozná. Nejlepší je takhle udělat ovládání nějakého progamu a ani tam nepřidat vyskakovací popisek. Můžete jen hádat, co to udělá. Tyhle malůvky už nejsou ani infantilní, to je prostě už rovnou symbol retardace.
A co byste tam chtěl mít? 3D model z AutoCADu? Je to piktogram, bože
Třeba stávající podobu, tedy tramvaj T3 a Karosu ŠL? Když máme možnost tam mít hezčí obrázek, proč tam má být ošklivější?
Trend je spíš celková minimalizace bez zbytných detailů. Stačí se podívat jak se mění loga různých komerčních značek.
No zkrátka zhnusňování ve všech směrech.
Ano, mění se vždy k horšímu a méně propracovanému. Dneska stačí napsat dvě, tři písmena ve wordu, namalovat čtvereček, kolečko nebo něco takového a pak to vydávat za „logo“.
Tak je to moderní asi jak ten šedo-červený mor, co se začíná objevovat na nových autobusech. A ještě si tím dovolili zprznit KT8D5.
Tak nějak.
Mně se ten nový PID nátěr líbí.
Jak typické, dát v anketě na výběr ze dvou špatných možností. Co takhle použít standardní určené symboly podle vyhlášky 294/2015 Sb., logicky stejné, jaké se používají na značce konce zastávky? Mimochodem, do prvního návrhu té vyhlášky se brněnské Centrum dopravního výzkumu pokoušelo protlačit tu jihomoravskou obludnost. To jim sice naštěstí tehdy neprošlo, ale bohužel Ministerstvo dopravy zcela rezignovalo na to aby nějak rozumně sjednotilo podobu označníku zastávek. Žádná jiná dopravní značka není dána tolik všanc tvořivosti narcisů.
Hmm…tak se to pak otočí, až budou jednoho krásného dne v celé České republice například jednotné cedule pro názvy ulic naopak pražských barev. V tramvajové dopravě budou sjednoceny nejen označníky, ale i samotné tramvaje, zejména červeno-béžovým nátěrem.
Jednotné provedení tabulí s názvy ulic je ve vyhlášce už od roku 2001. Bohužel je to ovšem prováděcí vyhláška k jinému zákonu, než který značení ulic nařizuje.
Na druhou stranu, rozlišení barvou – červené busy MHD a modré příměstské mělo něco do sebe.
Jaká obludnost, prosím vás? Zastávky na Jižní Moravě jsou, po těch s T3, ŠM11 a 9Tr 😛 , nejhezčí v Česku a za mě je škoda, že se ani jednu z těchto variant nepovedlo do vyhlášky prosadit.
Možná hezké, ale se stylem a funkcí piktogramů pro dopravní značení neslučitelné.
Proč? Protože tam nepoznáte konkrétní model tramvaje či autobusu?
A má být označník vůbec dopravním značením, když pro řidiče, kteří nejezdí s prostředky veřejné dopravy, je mnohem podstatnější vodorovné značení, než nějaký označník, který zajímá spíše cestující?
Označník zastávky měl funkci dopravní značky už asi o 30 let dříve, než se jeho podoba dostala do vyhlášky o dopravním značení.
Ježíšmarja, tak designové firmy si taky musí vydělat.
Ideální je modernizovat a hrát si(hravost) každý rok. Peněz je dost.
Aspoň na takové koniny vždy.
A musí těch designových firem být tolik? Nebo musí všechny působit v Praze a formálně připojených…zadnicích?
Nakonec zůstanou původní.. v Praze prostě mají rozum.. páč ty nové návrhy jsou opravdu hrozné….
Nicméně pořád nejmíň o třídu lepší než to, jaké označníky zastávek máme v Brně.. a to celkové – nejen co se piktogramu týče..
Je fakt, že když jsem byl nedávno po dlouhých létech v Brně, tak jsem chvíli přemýšlel, co ta bublina, jež má asi symbolizovat autobus, znamená.
Já to zas beru jako „vagónek“, je pravda že je ten piktogram takový dost neurčitý, ale zas může být všude..
Zabránilo vám to nějak v použití MHD? Pochyboval jste, zda stojíte na zastávce?
Pokud je odpověď na obě otázky „ne“, pak je piktogram zcela irelevantní.
Ne nezabránilo, intuitivně jsem pochopil, že to je zastávka. Mylně se ale domníváte, že pokud nakonec cestující přece jen pochopí, že to je zastávka, je ten podivný piktogram v pořádku. Skoro bych si myslel, jestli snad nejste autorem té hrůzy Vy (?)
Ano…jsou v pravdě hrozné…
Řešíme zase úplné hovadiny. Kdyby to v rámci updatu vizuálu prostě vyměnili, tak si toho kromě hrstky šotoušů nikdo nevšimne, ale takto na to má silný názor úplně každý.
V Německu všechny zastávky označuje velké výrazné H a funguje to. Jen tady zase musíme řešit oddělené piktogramy pro tramvaj, trolejbus a autobus, ač to má nulovou informační hodnotu. Ještě doufám, že pro elektrobus se vymyslí ŠM 11 s bleskem.
Dobrý nápad, místo všech dopravních značek mít jenom jednu. Oni si to lidi nějak přeberou.
Honzo, zamyslete se nad tím ještě jednou, tentokrát důkladně, a pak mi řekněte, jakou informační hodnotu má piktogram bus vs tramvaje na označníku a v čem je to lepší než třeba německé jednotné řešení.
Třeba v tom, že se pozná, pro jaký druh vozidel je která zastávka určená?
K čemu je to dobré vědět?
Jako běžnému kaštanovi je mně to jedno. Souhlasí číslo na jízdním řádu s vozidlem? Ano, tak jedu. A jestli to je paroloď, nebo tramvaj… Nejsme v ex SSSR, aby na jedné zastávce zastavily všechny trakce se stejnými čísly, ale jinou trasou.
Jako praktický problém jsem toto naposledy řešil v Tallinnu, kde se čísla tramvají, trolejbusů a autobusů překrývaly. V Praze ani nikde jinde v Česku toto nehrozí, takže se orientuji podle čísel linek.
A co teprve autobusové zastávky s více označníky…
Jedna zastávka s více označníky je problém spíše jen estetický. Asi jste měl na mysli problém více zastávek v jednom uzlu.
No, více označníků na jedné zastávce, jako to kdysi bývalo zejména u linkové dopravy, je problém zákonný, protože zákon nic takového už hodně dlouho nepřipouští. Že se toto porušování zákona mnohde tolerovalo, je věc druhá, ale už hodně dlouho je v zákoně napsáno, že na zastávce má být jeden jediný označník, ještě s tím, že tam kde jezdí jak MHD, tak linkový doprava, má být označník MHD.
Technická norma z roku 2007 to nepřipouští, ovšem zmršený zákon o silniční dopravě (novelou 304/2017 Sb.) nás k tomu zase zpátky dovedl, když vypustil všechna ustanovení o spoluužívání zastávky více dopravci. Název zastávky, čísla linek i zařízení pro vývěs jízdních řádů si má každý dopravce v prostoru zastávky umístit na vlastní triko. Mimo označník zastávky, protože tím je dneska už jen samotná dopravní značka a na té se nic jiného umísťovat nesmí. Takže fakticky tam je těch zastávkových sloupků zase několik vedle sebe.
Jako myslíte, že bude pro lidi lepší, když nebudou vědět, jestli se nachází na zastávce trolejbusu, tramvaje nebo autobusu? Asi bych se tomu už nedivil, po tom pskvilu, co prosadila Správa železnic, že už člověk neví, na jaké nástupiště má jít, nebo kolik minut zpoždění vlak bude mít,
Zrovna sjednocení čísel nástupišť a kolejí patří mezi ty dobré a užitečné nápady. Způsob hlášení zpoždění převzala Správa železnic od Českých drah, tam bych jí spíš vyčítal, že to do dneška nezměnila tak, aby to odpovídalo dnešní době.
Právě že čísla kolejí sjednocena nebyla. Protože např. Beroun je 1 – 7, ale Brno, kde je rekonstrukce novější a vždycky bylo 1-6, je nově 3, 1, 2, 4, 6, 8 plus přibyla kolej 301 nebo kolik.
tak tohle číslování odpovídá železničním zásadám platným asi tak 150 let a usnadňuje orientaci zaměstnancům dráhy. Ostatní mají infotabule, kde je uveden směr k daným kolejím.
Jsou tam vypsané linky. Zda to vozidlo pohání elektřina, nafta, pára, uhlí nebo naquadah, to cestující fakt neřeší.
V PIDu jsou i oblasti, kde lidé neřeší číslo linky, ale jenom kam ten autobus jede. Zastávkové sloupky tam mají jen velmi poskrovnu. Ale když už někde nějaký sloupek je, tak by asi bylo dobré, aby na něm bylo vyznačeno, co označuje.
Staré nejsou špatné, je to dopravní značka. To alespoň v Evropě není nějaká pěkná která by mohla být jednotná? Nebo si každý bude dělat co se mu právě líbí a měl svůj pomník alespoň na dvacet let?
V části Evropy se pro označení čela zastávky používá ta značka, která u nás označuje konec zastávky. V některých obcích a na některých správách silnic se nějak namnožili lidé, kteří zřejmě pocházejí z těchto zemí a nedokážou mezi koncovou a čelní značkou rozlišovat. Zdravím středočeskou správu silnic a město Vlašim.
A značka konec zastávky vypadá jak? Nějak jsem nevšiml, že by tam nějaká byla.
Studuj, studuj, třeba si všimneš, a při troše nadání třeba nakonec i pochopíš.
Je jenom někde, většinou pokud začátek zastávky není dobře vidět.
Hoďte na toho blázna síť
Pirati maj specialni schopnost. Resit trotloviny.
T3 stále jezdí, tak 30 % odhaduji.
A budou, v různých obměnách, jezdit až do skonání světa. Třeba ta příští by už mohla být konečně klimatizovaná. Ta přespříští už bude mít sedačky 2+2 a max. rychlost 85 km/h. 😀
Pokud bude lidstvo expandovat na jiné planety, tak i v dalších 800 městech nejen v Evropě, ale i Severní i Jižní Americe, Asii i Africe… 😀 😀 😀
Čekal jsem, že řeknete, že šasí dá za vznik té vesmírné lodi s označením modernizace T3-RKT, papírově to bude stále původní tramvaj.
Tak to už jsme viděli v Kosmu, ŘÍP-1.
Nejezdí ani jedna, ale její silueta se nijak neliší od dusud jezdících T3M, T3R.P a podobných.
Pokud vzniká nová firma, nebo se zásadně změní (rozšíření, spojení), je změna vizuálního stylu pochopitelná.
V opačném případě je to o zpracování vyššího managementu, aby pod vlajkou modernosti, zjednodušení či něčeho dalšího na změnu kývl a dal vydělat. Autobus vypadá jako rádio, tramvaj jako rádio s televizní anténou z šedesátých let. Jestli někomu (komu?) vadí zobrazení už historických vozidel, nechť se silueta zjednoduší.
Dávno tomu již, kdy muži byli praví muži, ženy pravé ženy a malá chlupatá stvoření z Alfy Centauri byla pravá malá chlupatá stvoření z Alfy Centauri. Tehdy ještě existoval v Depce odbor informační soustavy, který se staral, aby na cedulích na nástupišti metra byly stejné cíle jako nahoře v podchodu (nebo i na stojanech TSK úplně nahoře na ulici), informace o výlukách byly kompletní a včas, veškerý informační systém byl jednotný a intuitivní a samé podobné peechoviny. Pak přišli dopravní radní nejprve z Mechova a poté i z různých jižních i východních pr..děr (kde přeci každý ví kde je konzum,… Číst vice »
Nějak jste zapomněl na to, že v té idylické době se dopravní podnik dělil na několik kombinátních, koncernových nebo odštěpných podniků či závodů, každý z nich si jel po svém a ten útvar na generálním ředitelství pak byl už tak trošku navíc.
Myslím spíš dobu kdy se z divizí stávaly jednotky..
V té době už žádný jednotný informační systém neexistoval. Jediný záchvěv pokusu o ucelený informační a navigační systém v přestupních uzlech byl kolem roku 1984 na Vltavské. Jinak v několika autobusových terminálech u stanic metra z 80. let a třeba i na barrandovské trati z počátku 90. let nějaké informační prvky ve stylu metra byly, ale problém byl právě v tom, že za ně někdo neodpovídal. Což se pak vyřešilo tím, že většina z nich byla postupně odstraněna, než aby je někdo aktualizoval.
To víte Praha, nás tady zaskočí a překvapí každá prkotina…ale ve skutečnosti jde jenom o small-talk ve frontě na flat white 💁♂️
V Česku je myšlení typu „na T3 nám nešahejte“, proto i po desítkách letech se neustále renovují, ačkoliv dávno měly být na smetišti dějin nebo v muzeu.
Ne, neměly
A důvod? Proč by měly být ve šrotu? Fungujícím a relativně jednoduchým strojům by se měla dávat přednost. Ne je šrotovat a měnit za rádoby moderní, ale na údržbu náročné nespolehlivé novoty!
Nejlépe ze Scheißewerke Pilsen 😀
Zrychlovač byl opravdu dost choulostivá a zároveň energeticky rozmařilá záležitost.
Že jich se zrychlovačem ještě jezdí tuny, že?
Řeč byla o T3.
Hlavně že za zrychlovačem T6A5 velice zastávala, při zkouškách… S odporovými vozy se hlavně jezdí jinak. A ani deklarovaná úspora AŽ (ne že je garantovaná, ale je to až) 30% nedokázala finančně vynahradit za celou životnost ekonomickou náročnost polovodičové výzbroje. A současné současné vozy žerou více. Jak jinak vysvětlíte, že při méně částém spojení roste spotřeba? Nebo jak to, že dříve stačily k napájení stejného úseku 2 kabely o polovičním průřezu a dnes je potřeba kabelů 6 s dvojnásobným průřezem ? Případně na trať, která měla mít 3 napájecí úseky se v r. 84 počítalo se 3 páry kabelů, co… Číst vice »
Protože MHD se snaží zbavit image dopravy pro socky.
Se zastaralou, vysokopodlažní, neklimatizovanou… T3 proti autu neuspějete. Škodou 120 už taky jezdí málokdo.
V dnešní době je u nás tlak právě na to, aby dobré a na věky fungující věci musely být násilně vyhozeny a nahradí je nehodnotné nespolehlivé krámy, které jsou x-krát předražené a vydrží chvilku. No ještě aby ne, na těch nesmrtelných strojích se nikdo pořádně nenapakuje.
T3 nikdy nic nepřekoná, takže ano, na „T3“ nám nešahejte!
T3 forever.
Jen v Brne jsme nepochopili totez ohledne K2
Samozřejmě, po takovéto snadno „vyhrané bitvě“ je každý generálem a dobře se komentuje, ale neodpustím si návrh na kompromis:
Hřibovi „vadilo“, že jsou tam zobrazeny stará vozidla. Proč teda je návrh zepředu, a nezobrazí zboku „nová“ vozidla? Zdálky by vypadaly podobně, jenom by se šlo z dobou.
Ano, take moznost… Jinak, tohle je problem, o ktere mrada lidi by ani nikdy nevedela, a neresila ho, kdyby se o nem nezacalo psat – zabomysi valky. Dodnes ani nevadily ty stare…
Myslíte 14T nebo 15T?
A až se tyto vymění na Ukrajinu, tak se to bude měnit zase zpátky? A bude to k rozpoznání, pokud by se stejně uvažovalo i u autobusů, a tak by tam byl nakreslen nikoliv hranatý SOR, ale dodávkové Iveco?
Existují moderní jednočlánkové tramvaje které by šly na dané ploše zobrazit z boku?
Přemýšlím, co si o svých označnících myslí Brńáci.
To nevím, ale určitě tomu neřeknou označník…to spíš Šalinplankeňouch nebo tak.
Že jsou hnusná
Jednoduché, je to všude, už víc jak 10let, neměnil bych, co si ostatní myslí je fuk, funguje to a to je hlavní..
Nic 🤗
Mně se líbí. Brno má smysl pro umělecké úlety.
V čem spočívá ta zmíněná „hravost“?
Děti pražských matek si to budou moct vymalovávat.
Třeba světla, čelní sklo…
V Ostravě mezitím už nejmodernější podnik mění značky na zastávkách v plném proudu za nové, které mají piktogramy podobné těm vpravo. Někdo se asi musel příšerně nudit.
Hmm…nebo se na nějaký piktogram rovnou vykašlou, a místo papírových jízdních řádů je tam obrazovka s odjezdy linek…
Scheinherrovi se vyčítalo, že má sice výsledky, ale málo je prezentuje a nemluví s veřejností. Hřib to dotáhl do opačného extrému.
Ano, ale asi bych nepoužil slovo „extrém“. To nám jen tak přišlo po období Krndy, kdy nebyla ani komunikace s veřejností, ani výsledky.
To je paskvil teda… 🙂 Zkusit to můžou znova, třeba se teď už trefí do vkusu občanů. 😀
Trefovat se do vkusu vopčanů, to by tam byla kresbička jak nevkusnýho narozeninovýho přání a nápis v comic sansu.
O takovejchle věcech maj rozhodovat erudovaní lidé, ne hlas prostých rolníků.
Jako třeba že by lezly infantilní obrázky vozidel po okraji každého informačního letáčku? Kde já už jsem to jenom viděl…
Ono záleží jak se to pojme. Tak by se zkrátka vytvořilo určité množství návrhů tak, aby všechny z nich byly na výši, ale každý trochu jiným směrem.
Nebo těch paskvilů vytvořit vícero, ať si obyvatelstvo vybere…
Proboha, jen to ne! Jak by to asi dopadlo v zemi bilych ponožek v sandálích, podnikatelskeho baroka, igelitek, ledvinek, účesů à la Jágr, gothaje, bráníčku v PETce a vůbec silné národní kultůry?
Vy musíte být hodně jednoduchý člověk.
Chtělo by to ještě obrázek toho nového označníku 😀
Pseudoproblém. Naprostá většina pravidelných cestujících ty piktogramy vůbec nevnímá a jezdí automaticky, jak jsou zvyklí. Cizinci nejspíš nevědí, jak to vypadalo dříve, takže si všichni rychle zvyknou…
Hlavně je to úplná zbytečnost.
V čem cestujícímu pomůže značka, že tam staví tramvaj, když jsou tam prokazatelně koleje a trolej. Linky jsou tam vypsané tak jako tak.
Je to stejná absurdita jako za každou cenu odlišovat autobus a trolejbus, byť v takových Míškovicích to pojede na baterky a od elektrobusu se to na pohled nijak neliší.
Ne na každém místě, kde jsou koleje a trolej, je taky zastávka. A ne v každé zastávce staví všechno, co kolem ní projíždí.
Vy znáte např. nějaké spěšné tramvaje, které zastavují řekněme jen na přestupních stanicích na metro?
Znám například tramvaje, které nestaví v každé občasné zastávce.
Přesně proto jsou tam vypsané ty linky, aby člověk věděl, co tam staví.
Naopak ne každý označník s piktogramem autobusu znamená, že tam staví všechny autobusy.
Ano, přesně proto je tam vyznačen druh zastavujících vozidel, zastavující linky, případně doba a způsob zastavování, směr a další údaje. Druh vozidel býval vždycky ten základní údaj. Vyznačení čísel zákon předpokládá pouze u MHD, vzniku integrovaných systémů si za těch 30 let ještě na ministerstvu neráčili všimnout.
Přesně tak.
To byste se divil. Už kolikrát jsem upozorňoval potenciální cestující, že jim asi tramvaj nepřijede, když ty „prokazatelné“ koleje končí pár metrů za zastávkou, na které ráčí čekat. Ne, na zjevnost a samozřejmost se nelze spoléhat! Ale jak už psal někdo výše, většina lidí to prostě neřeší a jsou hlavně rádi, že něco přijede a oni se jakžtakž včas dostanou, kam potřebují.
Tak nějak. Tramvajové koleje a troleje jsou celkem k nepřehlédnutí. A kdo by to náhodou přehlédl, tak by mu to jistě došlo v momentě, kdy by nějaká ta tramvaj přijela…
A nebo tam jsou a nic po nich nejezdí, že?
A představte si, že jsou místa, kde je několik zastávek se stejným názvem a jedna je pro autobusy, jiná pro tramvaje a další zase pro trolejbusy.
Ten piktogram je asi to první, čím se lidi orientují. Že je to autobus nebo tramvaj z toho pozná i malý dítě, které tu SM 11 nikdy nevidělo.
Panebože podívejte se všichni dobře na ten nový návrh! Tohle by tak namalovalo moje 6 leté dítě, které se teprve učí malovat. Vždyť je to strašný hnus! Jak vůbec mohl někdo tohle vážně navrhnout? Již jsem ale slyšel i odpověď, ti kteří dokázali navrhnout a prosadit hnusné nové šedo červené barevné zbarvení vozidel MHD, tak ti samí diletanti a hlupáci, co nyní sedí na magistratech dokážou i vymyslet tuhle tabulku zastávky s čmáranicí dítěte!
Mohu se optat na to, jakým způsobem jste erudován v oboru grafického či jakéhokoli jiného designu?
Nerobi sa design pre koncoveho uzivatela – t.z. pre toho kto sa na to bude denno denne pozerat ? Ked si chce nakreslit pomnicek, tak nech si to robi za svoje.
U nas v meste si architekt urobil taky pomnicek za mestske peniaze. Navrhol celopresklennu 3 poschodovu budovu. Budova bola v lete nevychladitelna, v zime nevykuritelna. Takze niekolko rokov bola uplane prazdna. Takze oproti projektu muselo mesto nahadzat x dalsich klimatizacii, takze prevadzkove naklady su astronomicke, ale verim, ze architekt je spokojny. Ved aj za tu budovu dostal nejaku architektonicku cenu.
To máte jak s tou jejich „Vltavskou filharmonií“. Nikoho nepálí, že uvnitř bude v létě jako ve skleníku, a v případě výpadku klimatizace (která bude svojí astronomickou spotřebou proudu jistě citlivá k životnímu prostředí) půjde uvnitř vyloženě o zdraví…
Jsem zvykly na tradicni vyobrazeni, pravda, ze i v minulosti byly napr. z meho pohledu hezke i secesni. Na nove by si clovek musel zvyknout. Navic na svou dobu byl tento design vozy nadcasovy. Ale na druhou stranu, me se ty nove moc nelibi, je to moc detske, bez identifikace. Navic podelne zobrazeni vypada lepe a vejdou se i vsechny tri dopravni typy, tramvaj, trolejbus i autobus. Umisteni tri typu by v novem bylo celkem komplikovane. Asi bych hlasoval pro stare znaceni, tedy T3, SM11 a T400… A ne ze zvyku, ale proste je to zazite. A co funguje by… Číst vice »
Ony už se asi 20 let používaly nové symboly odpovídající těm standardním z dopravních značek, ale před pár lety nás nějaký šotouš z ROPIDu vrhnul zpátky do 70. let.
Prosím vás, kdo si to kromě šotouše bude identifikovat s konkrétním modelem travaje či busu? Když je něco zažité, tak to není zvyk?
Nikdo, asi jsme se nepochopili…
No přesně, taky někdy z dlouhé chvíle při čekání na zastávce zkoumám, jakému typu reálného vozidla by to mohlo odpovídat, nicméně že je to autobus nebo tramvaj, to je snad zřejmé na 1. pohled.
To je zřejmé i z toho nového návrhu.
Tady se ale dlouhodobě jde výhradně směrem „vše co funguje roze*rat“!
Nebo spíše: § 1, ne?
Proč?
Jenom výměna těch tisíců označníků by stála spousta zbytečných peněz….
Ano. Základní vlastností starých označníků je totiž nesmrtelnost.
A to je právě špatně, dnes se preferují výrobky, co nic nevydrží.
Standardní životnost dopravních značek podle normy je 7 let.
Protože za víc než 7 let je buď někdo ukradne nebo zreznou?
Většinou je limitním faktorem stálobarevnost. Nejrychleji mizí žlutá a červená. Modrá, černá a bílá bývají trvanlivější, ale samozřejmě záleží na technologii. Některé značky se loupou, u některých barva popraskává, světlé barvy tmavnou a tmavé barvy blednou.
Navíc postupná ztráta retroreflexních vlastností. Umocněna tím, když někdo místo zakrytí značku na několik měsíců přelepí nejlevnější izolepou z Hornbachu (která poškodí povrch a zůstanou po ní ve tmě dobře viditelné pásy).
Tak se povedlo docílit, jako u všeho, přechodem z malovaných značek na nalepovací fólie, že vše co vydrží na furt se musí nahradit šmejdem, co nevydrží nic.
Když si přečtete dokumenty z 30 let, kdy se dopravní značení zavádělo, tak tam se počítalo s plošnou výměnou po pěti letech.
To je i možné, ale běžně jsou některé desítky let.
Ano, těch 7 let by měla být minimální garantovaná životnost. Ovšem v řadě míst taky na značce Hlavní pozemní komunikace je ta bývalá žlutá barva k nerozeznání od bílé. A červená se leckdy změní v narůžovělou bílou.
Že jo…akorát šetřit se bude! Scheißewerke stály hromadu peněz…
To je furt nic, co stála zbytečná výměna všech zastávkových přístřešků.
Všech ne, jenom těch nových, moderních. Ty staré s drátosklem zůstávají stále na svých místech.
Nechápu, proč se najednou ustoupilo od piktogramů z Čitelné Prahy, které byly implementovány i v novějším prototypu označníku.
Já si osobně myslím, že oba novější jsou určitě lepší. Hodně lidí právě v komentářích pod Hřibovým příspěvkem mi pak potvrdilo, že pokud by v příspěvku byly piktogramy z Čitelné Prahy, hlasovali by pro ně.
Především by tedy chtělo rozhodnout, jestli se budou používat ty starší piktogramy pid z příspěvku nebo ty vyosutěžené Čitelné Prahy… a když už, tak až je to všude jednotné
Dopravní značky mají být jednotné celostátně, ideálně i mezinárodně. Ne aby si každá obec a každá firmička dělala své vlastní.
Jojo…a nejen dopravní značky, ale i právě nátěr tramvají (nejprve pro ČR, později i mezinárodně) v kombinaci:
– přes okna, střechu a spodek krémový RAL 1015
– pruh červený RAL 3020 (cz8140)
– podvozky a nárazníky: šedý RAL 7021
– sběrač a evidenční číslo: žlutý RAL 1018
Stejně jako např. označení ulic a popisných čísel (bílá písmena na červeném podkladu), později všech nápisů ve veřejném prostoru (avšak jednotně v celé republice).
Tohle dopravní značka nezná.
To jsou ale problémy. Jinak doufám, že si nikdo nevšimne značky A30 – Železniční přejezd bez závor. Protože tam je dokonce „parní mašinka“ 😀
Nebo ase zavorami, tam je plot, to je dost matouci…
Krásný příklad značky, která nereflektuje změnu světa během let. Dnes je totální kravina rozlišovat přejezd podle závor. Když už, má se rozlišovat, jestli je přejezd zabezpečený (světla, závory jsou jen doplněk) nebo ne.
Tohle přesně tak fungovalo, ale je to poplatné době, kdy to vzniklo (mezi válkami). Tehdy byly jediným možným zabezpečením přejezdu mechanické závory.
Všechny přejezdy jsou zabezpečené, některé výstražným křížem, některé výstražným křížem se světelnou signalizací a některé výstražnám křížem se světelnou signalizací, doplněnou závorami.
Dle zákona… ale reálně kříž není zabezpečení 🙂
Když nebudete mít domů dveře, ale jen cedulku „Nevstupovat“, asi taky nebudete o svém domě říkat, že je zabezpečený.
Ten se poslední dobou dělá na závory hodně, takže je už zase aktální.
A co teprve značka s krávou a dodatkovou tabulí „koně“. 😀
Má oblíbená kombinace je „nebezpečí smyku i na suché vozovce“ (driftující autíčko) s dodatkovou tabulkou „platí za deště“.
Platí za deště, ale za sněhu a ledu už ne 🙂
Už tam může být zvíře dle reálné potřeby, takže klidně had. Vámi popsané je ještě stará legislativa.
Nejlepší značka je zákaz vjezdu nákladních aut (jen symbol náklaďáku) a dodatkovka neplatí / mimo bus…
Nebo když neví, že „zákaz vjezdu všech vozidel“ zakazuje i vjezd jízdních kol a osadí ji na čerstvě vyznačenou cyklostezku.
Nebo pod tím dá značku zákaz vjezdu kol. Lepší by bylo dát dodatkovou tabulku „včetně cyklistů“ pokud to chce zdůraznit.
Nikoliv, mohou tam být jen určené symboly, a schválně si dohledejte, kolik jich pro tento účel je. Napovím: jsou to symboly 227 a 228. Symbol žáby znamená podle vyhlášky obojživelníky, pro plazy žádný symbol není. Užovky, prasata i ježci musejí být i nadále zastupováni jelenem. A za krávu může alternovat pouze kůň. Ovce i drůbež může i nadále zastupovat pouze kráva. A s touto přísností pak o to víc kontrastuje cochcárna u označníků zastávky, kde si může kdokoliv vybrat nejen obsah, ale i tvar značky.
Na Slovensku už si všimli a máme novú značku.
https://soferuj.sk/informacie/dopravne-znacky
No to je hnus.
To by se mělo změnit jako první. Málokdo ví, jak taková pára vypadá a tak si myslí, že pro současný vlak značka neplatí.
Jiné vysvětlení pro neustálé srážky na přejezdech nemůže být. 😃
No a když bude před přejezdem s tratí s nezávislou trakcí vyopbrazen tento panťák, tak si zase budou myslet, že platí jen pro panťáky xD
Na Slovensku, v Německu, Chorvatsku, Španělsku a Jižní Africe už si všimli.
Někde mezi D a NL jsem si cca před 15 lety fotil značky před přejezdem, byly po obou stranách cesty, napravo ještě stará s párou, vlevo již nová s elektrickým vlakem
Přesně, taky jsem si říkal, jak to mohlo ještě vydržet.
To je opravdu škoda, tolik peněz se na to dalo z eráru vytánout
🙂
Měli bychom se vrátit k modré lucerně.
Pro tramvaje modrá, pro autobusy červená lucerna? Aby v tom nebyl bordel.
Myslím, že v Praze jsou jiné problémy, které by se měly řešit. Navíc ten návrh je opravdu špatný
Vždycky, při nadhození jakéhokoliv, sebedůležitějšího problému, přijde někdo, kdo ohlásí, že „jsou důležitější problémy, které by se měly řešit.“ To je jako přírodní zákon.
Redesign značek není žádný problém vyžadující nějaké řešení, je to rozmar.
Nemáte pravdu, redesign značek má za sebou většinou zcela pragmatické důvody, třeba čitelnost v malém měřítku, na webu, zvýšení atraktivity atp. Rozmar to fakt není.
Takže ty staré byly špatně čitelné či málo atraktivní? Jistě k tomu máte nějaké data, které vaše tvrzení podporují.
A vy jistě máte data, která budou tvrdit opak že? 😀
Komedie tohle 🙂
Ani vy sám nevíte pravé důvody, proč nový design vznikl, ale zarputile budete tvrdit, že to je rozmar 🙂
Web jsem si otevřel na mobilu. V galerii je obrázek jako zmenšenina (cca velikost ikony aplikace) a starý design je opravdu v malém měřítku špatně viditelný.
A dopravní zančky se sledujou na mobilu, na za sklem auta?
Jako, že jezdím po městě autem a hledám zastávku autobusu podle této značky? 🙂
Úsměvné 🙂 Občas mám dojem, že někteří vůbec netuší o čem diskutují.
Ano, když je to příliš jednotné, srozumitelné a estetické, tak je potřeba to zmršit.
Tak je to vždycky.
Věřím, že když se ustoupilo od nových piktogramů (které jsou opravdu výrazně horší než ty současné), zmizí v propadlišti dějin i ta lesklá černá náhrobková podoba označníků a zůstanou ty současné červené, díky kterým člověk už na dálku vidí, kde najde zastávku.
Taky hlavně nezapomeňte na tu nádheru v podobě nádherné červeno-bílé zábradlí.
Zábradlí má být především vidět a to jak pro řidiče (tady mi nebudou vbíhat lidi), tak pro chodce (pozor tady se nepřechází). Používat barvu, která v noci není vůbec vidět je dost nebezpečné.
Zábradlí, které Vás na zastávce nechrání před případným autem, tam nemá vůbec co dělat
Po městě se pohybují nejenom auta, takže vaše tvrzení je dosti, no odvážné.
Takové zábradlí se jmenuje svodidla, prochází atesty a na zastávky se zpravidla neinstaluje. Účelem zábradlí není ochatana před Olgami Hepnarovými.
Už jsem viděl pár sanitek a taxíků, které byly nad ránem napíchané na zábradlí. kvůli tomu se pak na středových zábradlích místo horní vodorovné tyče dávaly v koncových úsecích jen řetězy. Viditelnost je dána nejen barvou, ale i rozměry.
Jasně, zvlášť v době kdy je celé město přesvětlené veřejným osvětlením…
Opravdu celé? A celá populace má ostříží zrak?
Až někteří přemýšlí, komu tam vlastně svítí, když není nikde ani živáčka…
Ty červené jsou fakt hnusný. Doufám, že budou brzy vyměněny.
Tak jistě, ty červeno-žluté v pražských barvách a zároveň v barvách městské hromadné dopravy byly hezčí i praktičtější.
Typicky pozink sloupek, vývěska na A4 a H v bílém obdélníku, bez lavičky, bez přístřešku. Takhle vypadá typická zastávka na vesnici v Zillertal. Světe div se, já, a to nejsem Hercule Poirot abych viděl co jiní nevidí, zastávku jsem vždy našel, stejně tak množství lyžařů či turistů kteří do údolí každoročně jezdí. A místní snad ví kde je jeho zastávka.
Ano, i u nás máme některé zastávky jako na Slovensku, v Rusku nebo na Balkáně. Neoznačené, protože všichni soudruzi přece vědí, kde to staví a kdy to jezdí.
No…to u nás v Litni máme zastávky dvě, ale často přemýšlíme, ze které nám to vlastně pojede…
Pokud to nevědí ani cestující, ani řidič, tak je to fifty fifty.
Někde se vyskytuje i ta lahůdka, že je označník jen v jednom směru, přestože tam bus staví v obou směrech. Tedy kdo není znalý místních poměrů, bude tam zmateně pobíhat a hledat zastávku.
Ano, třeba v Bystřičce u Vsetína je na velmi frekventované úzké silnici, na jedné straně je sice normální asfaltový záliv s označníkem, který pamatuje hezkých pát desetiletí, na druhé straně je jen zasypaný kus škarpy a na tom vůbec nic. Jsem si říkal, tak tahle zastávka je asi jen pro jeden směr, pak jsem tam ale viděl paní, jak stojí při kraji rušné silnice, tak jsem si ze srandy řekl, že asi čeká na autobus. A ona opravdu čekala na autobus. Je to regulérní zastávka, přitom tam není absolutně nic, co by jí to připomínalo.
Osobně tedy když jsem v neznámém prostředí, tak se dívám na google, kde je nejbližší zastávka.
Kterou máte na mysli?
V PID jsou i celé oblasti, kde je dodnes jen mikulášská hůl na rohu křižovatky pro několik zastávek, a nebo třeba taky vůbec nic. A nejen v pidu. A taky jsou místa, kde autobus tradičně staví na úplně jiném místě než kde je píchlý sloupek. Místní vědí.
Je třeba poznamenat, že ani piktogramy vpravo vůbec neodpovídají vysoutěženému jednotnému stylu, jedná se o zbastleninu vzniklou postupně různými úpravami grafického stylu PID před redesignem. Takže další pokus Prahy sabotovat vlastní snahu p sjednocení…
To je dnes zcela obvyklé, že sjednocování začíná každou chvíli znova a s jiným dyzajnovym prvkem, čímž vzniká potřeba sjednocování.
Fandím novým věcem, ale tohle – no jak to jen říci a neurazit – raději bez komentáře.
Není potřebné ke všemu dělat anketu, ta nemá valnou vypovídací schopnost. Je přeci zastupitelská demokracie.
Jsem pro nové piktogramy, ale ne takové, co jsou předvedeny. Ty jsou spíše zmatečné.
O žádné anketě nebyla řeč. Ani o zpochybnění zastupitelské demokracie. Je to jen o chápání psaného textu.
Musíte číst i mezi řádky. O tom to je.
Ten piktogram vpravo vypadá jak z pomocné školky.
To je bohužel většina moderních piktogramů.
A proc to nezmenit, vybocit z davu a nenavrhnout neco co nebude jako z pomocne skoly?
Tim vznika kupodivu rada hezkych a povedenych designu. Nekdo musi udelat jako prvni ten krok.
Dopravní značky nejsou vhodná platforma k tomu, aby na nich ambiciózní designéři vybočovali.
Tohle přece není dopravní značka. dopravní značka je jen označník, který tam žádný grafický symbol nemá.
Nikoliv, symboly a nápisy v dopravní značce jsou její dost podstatnou součástí.
Zase ten náš skanzen. Pořádně si ho hlidejme🤣 Na druhou stranu, horší než označení v Brně to nebude😜
Já vždy v Brně přemýšlel, jestli ten autobus či tramvaj nebo co to je, tam je nakreslená z profilu nebo zepředu…Každopádně na poktogramy zastávek ve Zlínskem kraji to nemá… 😀
Ohledně ZK mě dostal komentář „Speciální dopravní operace“.
No v JMK me to fakt teda dostalo…
Co má Hříbek proti T3 a ŠMce? Ještě to chce vytvořit piktogram se 14Tr na nové trolejbusové linky.
To by musela být B731 a T6A5. K T3 patří 9Tr a ta v Praze už je, byť zprzněná, protože to kreslil někdo, kdo nezná ani realitu, ani symbol.
Označení zastávky autobusu bude vypadat jako označení prodejny nočních stolků 🙂
Přesně v tom je ten problém.
Mimochodem, ani ty ikonky tramvají nejsou jednotné. Jednou jsem jel na smyčku Vozovna Kobylisy a tam jsou tři výstupní koleje, přičemž na každém výstupišti je ta tramvaj vyobrazena trochu jinak.
Na Vozovně Kobylisy jsou dvě výstupní (smyčka a zátah do Vozovny) a dvě nástupní. Já si odlišností ani nevšiml, i když tam jezdím pravidelně, ale podívám se na to. Už dřív jsem četl, že se třeba označení busu nebo trolejbusu mírně liší. Podstatné je, že je vidět která trakce tam zastavuje.
V Praze je to ještě jednoduché, protože máme zastávky celkem sjednocené a u kolejí bude určitě zastavovat tramvaj, takže je to spíš kosmetický detail. V zahraničí to bývá složitejší, že jedna zastávka platí jen pro určité linky, ostatní mají posunutou o 200 metrů nebo za křižovatku a podobně.
Palmovka, zastavka spolecna pro tramvaj, autobus a trolejbus… Co s tim?
Zrušit bez náhrady jako příliš komplikované a pro každý dopravní prostředek postavit extra ostrůvek :-).
V celém světě je trolejbus druh autobusu, jenom u nás a na Slovensku je to drážní vozidlo. Do některých jazyků ten náš termín ani nejde přeložit, protože drážní je tam synonymem kolejového
A lanová dráha má koleje kde?
Pozemní lanová dráha má koleje tam, kde ostatní kolejová vozidla. Pod koly. Visuté lanové dráhy ve většině zemí nejsou řešeny legislativou pro kolejovou (drážní) dopravu, pokud je mi známo.
Nechat bílý čtverec s modrým okrajem bez specifikace?
To je z mezinárodního hlediska obecný symbol informativní dopravní značky, která v tomto případě o ničem neinformuje.
Když se podívám na Panoramu, tak na pravidelné výstupní je plechová reflexní značka se zaoblenými rohy, kde symbol tramvaje je lidovou tvořivostí výrobce, na pravé nástupní na prosvětlované značce standardní symbol který se používal v posledních 20 letech, na levé nástupní je retro symbol v prosvětlované variantě, na občasné výstupní i na občasné nástupní je retro symbol v reflexní variantě.