Doprava ve městě Dopravci Železnice

Praha chce kapacitnější vlakové soupravy až pro 800 lidí, zvažuje hybridy

Elektrická jednotka 471 CityElefant v Kolíně. Foto: České dráhy
Elektrická jednotka 471 CityElefant v Kolíně. Foto: České dráhy

Až 56 nových elektrických jednotek s pracovním názvem EMU MAX chce Praha prosadit do nové smlouvy s Českými drahami, o které jedná společně se Středočeským krajem. Nově by se mohly na pražské železnici objevit také hybridní vlaky.

Nové elektrické jednotky jsou reakcí na velký rozmach přepravy cestujících po železnici v systému Pražské integrované dopravy. Jezdit by měly hlavně na linkách do Berouna a Benešova, kde došlo v posledních letech k největším nárůstům cestujících. „Železnice v Praze se postupně stává obětí svého úspěchu. Ukazuje se, že ani dvě spojené jednotky CityElefant už často nestačí,“ říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Praha chce proto nakoupit větší dvoupodlažní vlaky než dosud. CityElefant pojme 310 sedících cestujících, měří 79 metrů. Nové jednotky by měly zvládnout přepravit 400 cestujících a měřit 100 metrů. Spojené by tak svezly nejméně 800 cestujících. Nevešly by se ale celé na některá nástupiště. Praha a organizátor dopravy Ropid proto chtějí jednat se Správou železniční dopravní cesty o tom, jak vyřešit zastavování ve stanicích, kde není tak dlouhé nástupiště, kterých je v pražské aglomeraci několik. „Neznamená to ovšem, že by cestující vystupovali mimo nástupiště, jen přední a zadní část soupravy by byla mírně za nástupištěm,“ dodal Scheinherr.

Jednání o desetiletém kontraktu s Českými drahami zatím naráží ale i na rozdílné představy Prahy a Středočeského kraje na velkokapacitní soupravy. I tam ale došlo už k mírnému přiblížení. Kraj dlouho nové velkokapacitní jednotky odmítal, nyní ale o požadavku Prahy jedná. První by měly jezdit nejpozději do roku 2023. I přes některé dřívější myšlenky o rušení 1. třídy chce Praha dál zachovat zhruba 5-7 % kapacity právě pro 1. třídu.

Vozový park na linkách Pražské integrované dopravy stárne. Ropid a IDSK proto požadují modernizaci CityElefantů, kromě výměny čalounění má dojít například k instalaci wifi či zásuvek, v prvních 17 nejstarších jednotkách také bude nově vakuová toaleta. Ve hře je i varianta, že se do Prahy přesune část těchto jednotek z Moravskoslezského kraje, kam by putovaly menší jednopodlažní nové jednotky. Koordinátor IDS Moravskoslezského kraje s nezvyklým stěhováním vlaků předběžně souhlasí, dojde k němu ale nejdříve za dva roky. Server aktualne.cz nedávno informoval o plánu Českých drah vložit do CityElefantů ještě jeden vůz. Celkem je v Praze a Středočeském kraji 71 těchto jednotek.

Velkokapacitní dvoupodlažní jednotky jsou standardem ve většině velkých měst na příměstských vlacích, Praha dlouho ale řešila za bývalého vedení, že by jako nové stačily jednopodlažní vlaky. Požadovanou soupravu nemá zatím v nabídce Škoda Transportation, u Siemensu, Bombardieru či Stadleru jde o běžný výrobek.

Místo dieselů hybridy?

Praha musí řešit i provoz neelektrizovaných tratích, kde nasazují České dráhy už často nevyhovující vlaky. Například na trati Praha – Rudná u Prahy – Beroun musí jezdit už zdvojené regionovy. Praha proto požaduje přesun jiných vlaků z motorových rychlíků, které převezme po Českých drahách Arriva. „Regionovy na tak vytíženou trať jsou už nevyhovující,“ podotkl Scheinherr. Praha proto podle něj řeší, že by se na trati mohly objevit hybridní soupravy, které jezdí na elektřinu a mimo troleje ji mají uloženou v bateriích. „Překážkou je ale současná stejnosměrná napěťová soustava v pražské aglomeraci, která neumožňuje nabíjení takových souprav. Velmi by pomohlo přiblížení střídavé soustavy do stanice Beroun, kde by se takové jednotky mohly nabíjet,“ dodal Scheinherr.

Praha dosud platí za provoz vlaků zhruba miliardu korun ročně, Středočeský kraj necelé dvě miliardy. Nové požadavky budou znamenat poměrně velké zvýšení plateb, o kolik přesně zatím není jasné. Po dohodě mezi kraji o konceptu obnovy vozového parku provedou ČD kalkulaci, která by se postupně aktivovala podle toho, jak by do provozu nabíhala nová vozidla. Nová smlouva ale bude na rozdíl od současné řešit podstatně detailněji sankce za nedodržování standardů či výpadky nasazení souprav.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin
Host
Martin

To divné, já pamatuji dobu, kdy politici tvrdili, že vlakem nikdo nejezdí. A není to zase tak dávno…

DRABADURA
Host
DRABADURA

Všechna řešení níže popsaná jsou jen polovičatá. Na trasu Kolín – Praha hl.n. je prostě jediné možné řešení a do budoucna i na dalších tratích kvalitní dvoupatrová 200m dlouhá souprava.

Romanero
Host
Romanero

A co takhle?
– nechat vyrobit jen prosté vložené vozy
– spojit trvale 2 ešusy s hnacími vozy na obou koncích.
– řídicí vozy uprostřed nahradit 2 vloženými
– zbylé řídicí vozy doplnit o další vložené a spojit to s peršigem
A mám 1 soupravu kapacitnější než 2 ešusy dnes a 2 libovolně dlouhé push-pull soupravy s lokomotivou. Standard by byl napříč vozovým parkem stejný, stará patra a bdmtee netřeba.

jirka
Host
jirka

Já zase nedávno čet, že by někdo chtěl elektrifikovat Regionovy.

Vbb
Host
Vbb

– nechat vyrobit jen prosté vložené vozy Potřebujeme i připravit na přechod na střídavou. – spojit trvale 2 ešusy s hnacími vozy na obou koncích. Tím se oproti současnému stavu zlepší co? Že to nebudu moci v sedle rozpojit a provozovat zvlášť? – řídicí vozy uprostřed nahradit 2 vloženými Nic neušetřím. – zbylé řídicí vozy doplnit o další vložené a spojit to s peršigem Ty „další vložené“ se vezmou kde? Spojit s peršinkem – problém (centrální spřáhlo, nekompatibilní komunikace, napájení 540 V – na peršinku není atd.) -A mám 1 soupravu kapacitnější než 2 ešusy O kolik? O rozdíl mezi… Číst vice »

jirka
Host
jirka

To máte tak, když někdo rychleji mluví než myslí. Navíc stačí trošku počítat, vezměme si pro začátek a jednduchost dvě soupravy: Výchozí situace – mám 2 x 471, 2 x 071 a 2 x 971. Použiju 2x 471 a 2 x 071, abych udělal onu soupravu hnanou na obou koncích, a musím dodat další vozy. Pokud budu chtít natáhnout soupravu tak, aby využila celé 200 m dlouhé perony, budou ty vozy 3. Zbývají 2x 971, ke každému misím dodat 5 vozů plus lokomotivu. Dohromady jsem tedy při dvou původních soupravách na 13 nových 071 a dvou lokomotivách, pokud bych jich… Číst vice »

jirka
Host
jirka

Né že by mne ten mínus nějak trápil, ale říkám si, jak naděláno v hlavě musí mít někdo, komu se nelíbí empirický výpočet 🙂

DRABADURA
Host
DRABADURA

Empirický výpočet od člověka, co neumí počítat, není empirický, ale výpočet člověka, co má naděláno v hlavě.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Co furt mají všichni s těmi hybridy? To je zas móda… Vždyť jednou z výhod železnice je právě již dávno vyřešené zásobování energií přímo, velkými výkony. Navíc samotná elektrizace je dost levná. Tedy střídavinu do Prahy ano a co nejdřív, ale proto, aby se dalo levně pokračovat v elektrizaci, ne kvůli nabíjení hybridů!

VRT
Host
VRT

Taky tomu nerozumím. Móda, no.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Tak zrovna na brněnsku se zajížděním na lokálky v tom vidím velký, určitě levnější, než dělat miliardové drátizace na několika kilometrech, nebo neefektivita připojových 810 na páteřní osobáky.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Drátizace stojí 7-10 MKč/km. Takže právě u krátkých cancourů je to naprosto jasná volba.

Romanero
Host
Romanero

Jenže ono se to nikde nespokojí jen s prostou drátizací. Holt lehké elektrické vozy nemáme. Drží se tu dogma – co je elektrické, musí být velké a těžké. To třeba nechápu já.

Vbb
Host
Vbb

Dvouvozový panter je velký a těžký?
Vlak, na který by se hodila „elektrická 810“, je efektivnější nahradit autobusem.

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

A tady se Jihomoravský kraj snaží, aby kamkoli lidé cestovali autobusem. Těch výluk na vlakových linkách je už prostě dost. No teď k Praze. Když před 20-30 lety nebylo tolik aut, a lidé výhradně jezdili VHD, jak se v té době řešila kapacita? Elefanty v 80.letech přece nebyly, takže nevím, nevím. Jestli to nějaký odborník ví, prosím odpovězte, děkuji.

AAA
Host
AAA

A vy si nepamatujete jak to tady vypadalo před třiceti lety že na to potřebujete odborníka?

Vbb
Host
Vbb

Před 20 lety byla 80. léta?
Navíc, před 20 lety šla železnice pomalu ke dnu a lidi se přesouvali do aut.

Aleš
Host
Aleš

Já sice nejsem pamětník, ale patrové vozy nejsou žádná novinka, takže možná takto?

Ivan
Host
Ivan

S JmK tedy těžce kecáte, ten naopak železniční dopravu preferuje v systému IDS maximálně (a kdy si na základě toho vydupal na ČD různé výhody, které dříve „nešly“). A pokud dokážete opravit železniční infrastrukturu bez výluk, tak se přihlašte, skočí po vás jak po uzeném.

jirka
Host
jirka

Odborník sice nejsem, ale jestli vám to bude stačit, pak kapacita se v tu dobu řešila tak, že kaštani prostě jezdili jak dobytek. Sice občas člověk cestoval v žabotlamu na hajzlu a ven se dostal o dvě zastávky dál a to, že vynechaly dva tři vlaky a celá frekvence se pak nacpala do následujícího couráku, bylo tyky zcela běžný. Ale nevozil se vzduch, takže to bylo v souladu s aplikovanou šotologikou ideální. 🙂

Radek Janata
Host
Radek Janata

Kapacita se řešila i tak, že prostě tolik lidí co dnes do práce do Prahy nedojíždělo. Komunisti jim vytvořili nějaké pracovní místo v místě bydliště (do značné míry neefektivita a umělá zaměstnanost, ale taková byla doba).

Gogo
Host
Gogo

Nebylo by řešením prodloužit vždy jeden ešus na čtyř-vozový a spřáhnout s tří-vozovým, to by se snad k stávajícím nástupištím vešlo. Speciálně na Berounech by to problém být neměl, kdysi tam jezdily šesti-vozové žabotlamy.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Vždyť to se taky plánuje, vyrobit do ešusu vložený vůz a do něj navíc dát trafo, aby to mohlo jezdit na střídavý proud.

Vbb
Host
Vbb

Šestivozový žabotlam je plus mínus stejně dlouhý jako šestivozový ešus.
Míchat 3- a 4-vozové jednotky není moc dobrý nápad, ostatně na začátku se uvažovalo o míchání dvou a třívozovek, a nakonec z toho taky sešlo.

david
Host
david

Ono není pravda, že by ty soupravy nestačily. Lidé jsou jen rozmazlení. Mluví se přece o příměstské dopravě. Tedy vlak je něco jako metro a v metru je také normální, že někdo stojí. Dokonce některé nové úseky metra byly kritizovány právě kvůli tomu, že na nich všichni cestující sedí, tedy že jsou nedostatečně vytížené. A navíc by ty lidé ani stát nemuseli, kdyby se chovali stejně úsporně jako v metru, tedy že ty dvě sedačky pro 4 lidi jsou opravdu pro 4 lidi. Jenže ve vlaku mají lidi z nějakého nepochopitelného důvodu trému sednout si mezi ostatní. Třeba někdo přijde… Číst vice »

Aslanex
Host
Aslanex

Zkuste se projet ráno z Klánovic… Plno všude a všichni stojí tak, že vlak je neprůchozí. Tohle nenì o neochotě pouštět na sedačky.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Tak tyhle poslední kilometry od Kolína jsou extrém, ale je to jen na pár minut, podobně jako v tramvaji nebo metru..

AAA
Host
AAA

Z Klánovic je to 25 minut

jirka
Host
jirka

To „máte tady volno?“ je pozůstatkem z dob, kdy bylo slušností pozdravit, to nemá s trémou nic společného. To vám jen doma zapomněli v mládí něco vysvětlit. Další, k čemu ta fráze slouží, je právě to odstranění batohu ze sedačky, na který žehráte o větu dál. Nebojte, oni lidi vlakem jezdit uměj i bez rad takovýchhle chytráků, problém je holt v tom, že počet lidí v příměstských vlacích neustále rok za rokem roste, takže v Praze už pár let panuje nedostatek vhodných souprav a látá se to kdečím a když někde něco exne, je problém, protože jezdí všechno, co má… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Jasně, jet na stojáka z Českýho Brodu na Masnu je úplně normální.
Vy jste předtím pracoval v přepravě dobytka, nebo odkud na ty nápady chodíte?

Aleš
Host
Aleš

Normální je otázka, ale já jezdím půl hodiny autobusem ve špičce na stojáka běžně…

AAA
Host
AAA

A příjde Vám to komfortní? A pak je taky ještě rozdíl na stojáka v autobuse, kde se s tím počítá a na stojáka na jedné noze a to ještě ne vlastní v uličce v Elefantu, kde se ani není pomalu kde chytit.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Tak snad není problém ty problémová nástupiště prodloužit, jen by se muselo chtít, tedy někdo to musí vyjednat a nařídit. Podle mých informací je většina krátkých nástupišť na zastávkách, kde je dost místa a nic nebrání je trochu prodloužit. Ostrovní nástupiště už mají téměř všechny délku dostatečnou. Čímž samozřejmě neříkám, že delší vlaky nejsou potřeba, naopak, mě se ten koncept D-DART líbí.

AAA
Host
AAA

jasně, stačí tam navézt pár tatrovek stěrku 🙂

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Každý týden alespoň jedna zpráva o přeplněné příměstské železnici 😀 A kdy nebyla prosím Vás, povězte mi to. Co takhle to řešit i jinak, než léčbou následků, třeba decentralizací a nemít „všechno v Praze“?

Kubrt
Host
Kubrt

Tak navrhněte firmám a institucím, aby se přestěhovali někam jinam a pak sem napište, co vám řekli.. To už je holt takový osud hlavních měst v relativně malých zemích, že mají silné „gravitační pole“, které se samo pořád posiluje; firmy jdou tam kde je hodně lidí jaké potřebujou, lidi jdou tam kde je na výběr práce v různých firmách..

dopravak
Host
dopravak

Ono je to takový začarovaný kruh. Dokud firmy nzkusí jít i jinam, tak v regionech nejsou lidi a tak pořád dokola. Minimálně stát by se místo vymýšlení nesmyslných úřednických čtvrtí v polích za Prahou mohl zamyslet nad tím, jestli potřebuje nutně všechny úřady v hlavním městě. V době, kdy většina komunikace probíhá stejně elektronicky, může sídlit velká část úřadů bez problémů v regionech. Na administrativní pozice se pak snadno navážou i ostatní firmy. Vedle pomoci regionům by se podařilo částečně ochladit pražsky realitní trh a snížit tak ceny pražských nemovitostí. Přetížená doprava v Praze by si určitě taky částečně oddechla.… Číst vice »

Kubrt
Host
Kubrt

Myslím, že toto dochází leckomu, ale jak to chcete reálně udělat? Nové úřady ne zelené louce nevznikají. Takže přesun stávajícího – třeba Úřad průmyslového vlastnictví (tam se moc chodit nemusí) – „Vážení zaměstnanci, vítám vás na tochtoročním vánočním večírku a chci vám oznámit, že od třetího kvartálu se stěhujeme do Holešova, protože tam má stát volný areál a tady v Bubenči se místo nás postaví ambasáda Brumbálie, která nás přeplatila“. Tak co asi ty zaměstnanci UPV udelají? 95% jich dá výpověď, protože v Praze mají rodiny, děti školy, všechny sociální vazby.. To za super placenou práci v UPV fakt nestojí.

dopravak
Host
dopravak

nejdřív stačí pouhá změna myšlení. Nikdo netvrdí, že musí proběhnout akce kulový blesk a desítky úřadů se k 1.1. přesunou jinam. nemusí se za každou cenu přesunou celý úřad, ale třeba část agendy, podpůrné pozice apod. Stejně, jak je tomu v soukromém sektoru. Konec konců zrovna Praha z těchto „shared services“ nadnárodních korporací taky dost těží, takže to není nic nového pod sluncem. Úřad tedy založí řekněme v Mostě svou pobočku, kde přesune část agendy – ze začátku nějaká forma podpory, následována vyššími funkcemi. Přesun probíhá postupně, to znamená, že se přirozené odchody nahrazují pouze v novém místě. Část lidí… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ono by pro začátek třeba stačilo, kdyby si Středočeský kraj (konečně) zřídil sídlo někde mimo Prahu, takže by se oba směry přepravního proudu mezi Prahou a tím krajským městem aspoň trochu vyrovnaly – jenže kam to krajské město situovat, když do Kladna příliš kvalitní spojení není ani z Prahy, Mladá Boleslav je na tom „veřejnodopravně“ možná ještě hůř (a navíc leží už příiš excentricky) a ostatní okresní města na přerod v krajské nemají ani svojí velikostí, natož situováním …

dopravak
Host
dopravak

Přesně tak. Podle mě Kladno, nebo Kolín by klidně šly. V Praze ponechat možná nějakou malou kancelář pro styk s veřejností pro lidi ze západní části kraje.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jenže Kolín je také v už hodně excentrické poloze – byť aspoň docela dobře dostupný VHD …

dopravak
Host
dopravak

To sice je, ale opravdu to tolik vadí? Podle mě velká většina zaměstnanců komunikuje hlavně interně a pro komunikaci s veřejností lze ponechat část stávajících kanceláří. Každopádně Kolín byl jenom příklad, není účelem se bavit o umístění sídla SČ kraje, ale ukázat, že státní správa má možnosti, jak částečně ochladit pražský pracovní trh a mimo jiné tím pomoct i přetížené dopravě v okolí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Já nevím – to by musel posoudit někdo znalejší té problematiky: ono v případě „kraje“ asi nejde ani tolik o styk s běžnou veřejností, ale spíše o styk s různými okresními institucemi, a jezdit třeba z Příbrami či Rakovníku na jednání na „kraj“ až do Kolína, to by byly „celodenní výlety“. Ale netvrdím, že to není možné, jen se necítím schopen to vyhodnotit se skutečně dobrou znalostí věci.

jirka
Host
jirka

Středočeskej kraj má všechno v Praze, protože Praha je přirozeným centrem středních Čech a dá se tam dostat ze všech stran. Asi by vám všichni moc poděkovali, kdyby se pak museli trmácet třeba od Mnichova hradiště do Příbrami (přes Prahu), od Kolína na Kladno (přes Prahu) nebo od Rakovníka do Benešova (přes Prahu). To by určitě hrozně omezilo potřebu dojíždět a rozhodně by to dávalo smysl.

XXXD
Host
XXXD

Asi tak, ale to prostě někteří lidé nedokáží pochopit.

Kirschner
Host
Kirschner

Tak se kouknou na mapu milej pane. Zrovna Mnichovo Hradiště není úplně dobrý příklad. Celá oblast kolem něj zcela nepřirozeně spadá pod Středočeský kraj a pod pupík Česka. Přitom přirozené centrum této oblasti je Liberec.

jirka
Host
jirka

Nějak nerozumím, co se snažíte sdělit a zároveň se obávám, že úplně nechápete, čem tkví jádro diskuse.

Petr
Host
Petr

Středočeský kraj vůbec neměl vzniknout, sdružuje okresy, které mají jediné společné, závislost na Praze. Měl být tedy kraj Praha, maximálně rozdělený podle světových stran. Krajské rozdělení navíc kouskuje dopravu a spíše vytváří další hranice. Zemský systém s okresy, jako decentralizované jednotky by byl daleko pružnější a přívětivější.

Daniel
Host
Daniel

Myslíte, že problém přeplněnosti okolo Prahy je dán sídlem pár úřadů Středočeského kraje v hlavním městě? Sídlo mimo Prahu by mělo symbolický význam, který může být důležitý, ale s přeplněností to nic neudělá.

Michal
Host
Michal

Tak jako člověk, který jezdil z Budějovické na úřad práce na Novodvorskou Vám můžu říct, že byste mohl radši jít do kina na film pro důchodce než vymejšlet podobný pičoviny.

Martin Chovanec
Host
Martin Chovanec

Reálná možnost podle mě existuje a vlastně už i trochu působí. Záměrně neříkám funguje. Díky dotacím EU na podporu venkova se nejedna firma z Prahy přestěhovala nebo svoje podnikání založila mimo Prahu – bohužel většinou v těsné blízkosti Prahy v nějaké vesnici, což ve výsledku nemá ten efekt, který bychom si přáli.

Ve Švýcarsku zas mají různé kantony různě vysoké daně. Mimo Zürichu je poměrně populární asi 30 km vzdálený Zug, a samozřejmě Ženeva, kde se soustředí francouzsky mluvící ekonomická síla.

Možná místo daňových prázdnin pro automobilky zkusit podobně motivovat lidi a firmy, kteří na sebe naváží další ekonomiku…

Iva D.
Host
Iva D.

Tak ale 95% dá výpověď, ale 85% z nich jsou náplavy a bydlí na Moravě, nebo jinde v ČR. Takže by v Holešově rádo makalo plno jiných.

XXXD
Host
XXXD

Prosím Vás, Vy jste asi nějaký génius. Totiž víte, lidé, kteří o tom rozhodují, asi hned nerealizují nějakou první pitomost, která je napadne, ale asi o tom trochu přemýšlí, což jste ovšem Vy zcela očividně vůbec neudělal. On tu totiž asi bude nějaký důvod, proč je většina firem, úřadů atd. a tím pádem i lidí koncentrovaných v Praze. Nikdo totiž nebude platit spousty peněz za přesouvání poboček těchto firem, úřadů … Dále by to pak znamenalo značné zhoršení pro řadu obyvatel nejen Prahy, protože by museli dojíždět větší vzdálenosti. Zkrátka Praha je relativně ve středu ČR, což je ta nejvýhodnější… Číst vice »

dopravak
Host
dopravak

Zkuste se trošku zamyslet nad tím, co tady popisuji. Nijak nerozporuji nutnost investic do systému dopravy, ale to, že by se měly zároveň řešit i příčiny tohoto stavu. V Praze pracují desítky tisíc lidí z regionů, kteří tam zůstávají POUZE proto, že v místě svého kraje nemají odpovídající práci. Díky technice lze velkou část této agendy vykonávat kdekoliv mimo Prahu. Proot se vyloženě nabízí přesunout část této agendy přímo do krajských měst a umožnit tak pracovat lidem doma, což je jak pro Prahu, regiony i lidi jednoznačně výhodné.

XXXD
Host
XXXD

Zřejmě byste si měl můj komentář přečíst ještě jednou, protože jsem se Vám snažil vysvětlit, že pro firmy není zkrátka výhodné přesouvat se jinam mimo Prahu a to samé s úřady. A to, že je problém s dopravou sice se zvyšujícím se počtem obyvatel souvisí, nicméně tento problém je čistě jen důsledek toho, že se do infrastruktury nedostatečně investovalo.

Iva D.
Host
Iva D.

Ano, pro firmy to není výhodné, protože v Praze si ma tu firmu finančák a další státní orgány nedošlápnou a kontrola přijde jednou za x let. Ale zkuste mít firmu třeba ve Frýdlantu, tak tam ty supy máte x x za rok. Proto každý leze do Prahy.

Apollo17
Host
Apollo17

Jenže vše se dělá pro to,aby bylo vše v Praze,protože o tom rozhodují lidi z Prahy.Když už jsme na železnici,tak např. CDP je budováno 1 km vzdušnou čarou od Václavského náměstí a bude nahrazovat práci výpravčích v celé ČR.V podstatě sestěhovává všechny dopravní kanceláře do hlavního města.Ale v hlavním městě nebude mnoho lidí,kteří by chtěli dělat na směny v nepřetržitém provozu za průměrný plat(v hlavním městě),takže to bude generovat další proudy zaměstnanců z venkova.Koupě bytu je také nereálná.Stejné je to u největšího depa,strojvedoucích….
Naštěstí do Prahy ještě nepřestěhovali Škodu z Boleslavi 🙂

AAA
Host
AAA

No a kolik jich v tom CDP bude – stovky, tisíce?

Apollo17
Host
Apollo17

Už jsou tam stovky a je nově vybudované.Prozatím ovládá pár tratí.Dojíždí tam pracovníci např. z Chocně.
Podobně pendolíno do Chebu musí řídit strojvedoucí z Prahy a tam spát na nocležně,i když strojvedoucí dojíždí do práce ze Žatce.
To jsou jen některé konkrétní případy.,Nedávno tady byl článek o strojvedoucím,který na směny v Praze dojížděl z Klatov.

Jan Macháček
Host
Jan Macháček

No, celou ji ještě nepřestěhovali, ale 4 divize Škody (prodej, marketing, poprodejní služby, rozvoj obchodní sítě) již 6 let sídlí v Praze.

VS
Host
VS

Vážený pane XXXD,

jen bych dodal technickou poznámku: Domnívám se, že argumentovat Vídní a Budapeští není dobrým nápadem, neboť obě města byla hodně dlouho (Videň dokonce po několik staletí) hlavními městy mnohem větších celků: Budapešť Uherska (velikost se měnila, ale v době průmyslové revoluce, kdy města začala růst, rostla) a následně Zalitavska; Videň pak celé Habsburské monarchie a následně Rakouska-Uherska a současně Předlitavska. Je tedy jasno, že nejde o přirozeně rostlé případy.

Přeji hezký den!

XXXD
Host
XXXD

To je sice pravda, ale Praha byla také důležitým správním centrem pro země koruny české. Byť se samozřejmě rozhodovalo ve Vídni. Na začátku 20. století byl rozdíl sice velký, ale pak se začal zase zmenšovat, protože jak ve Vídni tak v Budapešti došlo k úbytku obyvatel, ale tuším že dnes zase tato města rostou a Praha zaostává o zhruba 400 tisíc, což není zas tak výrazné, aby se to nedalo srovnávat.

jirka
Host
jirka

Jako že by se čtvrtina Prahy a půlka středních Čech přestěhovala do Sudet?

dopravak
Host
dopravak

Ono by stačilo, kdyby se část „náplavy“ (neberte to ve zlém) vrátila domů. Pokud by měli Pražané rozumné ceny bydlení, tak by se ve velkém nemuseli stěhovat do satelitů v polích za městem.

Paja
Host
Paja

To máte pravdu, sám jsem toho příkladem, já bych se vrátil domů rád. Jenže je tu ten zásadní rozdíl v možnostech uplatnění. Fabriky se staví v regionech, ne v Praze, ale naopak pobočky firem, IT, kontrukční kanceláře apod. se spíše stahují do velkých měst, nejlépe tam, kde je hodně lidí a pokud možno i VŠ. A to je u nás hlavně Praha a Brno. Bohužel.
A i když by se zdálo, že je všechno řešitelné, tak zdaleka ne všechny firmy jsou nějak happy z home officů, natožpak dlouhodobých (trvalých).

dopravak
Host
dopravak

Trvalý home office je řešení spíše vyjímečné a to jenom u některých pozic. Zakládání poboček a přesouvání části agendy by ale určitě pomohlo. Pokud by šel navíc stát více příkladem přesunem části svých úřadů (pomohlo by už jenom to, že by se o přesouvání více mluvilo), tak by se firmy určitě ve větším přidaly.
Asi nikdo nečeká, že budou najednou firmy a stát zakládat pobočky někde uprostřed Šumavy, ale krajská města jsou i dnes statisicové metropole, do kterých se přece jenom dojíždí snáz, než do Prahy.

Paja
Host
Paja

Tak o tom snazším dojíždění já nic nevím, já jsem od Budějc 🙂 Takže za mě Praha je dopravně ve všech směrech lepší.

AAA
Host
AAA

do satelitů se ve velkém stěhovali ti, co s bydlením v Praze neměli problém (možná jen ten že rodina se dusí) ale chtěli klid a přírodu (byť dnes je tam oboje diskutabilní)

dopravak
Host
dopravak

Toje pravda ale jenom částečně. Ve většině jde spíše o touhu po vlastním domě. Jenomže koupě domu v širším centru znamená 10-20 mil., na což už střední třída prostě nemá, takže hledá alternativy za Prahou. To ale pak extrémně přetěžuje příměstskou dopravu.

AAA
Host
AAA

no nevím zda řadovka v satelitu v lepším případě s nějakým pididvorečkem je ta pravá realizace touhy po vlastním domě….

jirka
Host
jirka

Jenže oni jsou tam, kde jsou, z nějakého důvodu. A počítám, že jen nemnoho z nich se jednoho dne probudí s tím, že zbytečně zatěžují metropolitní dopravu a odkvačí jen proto zpět do domovské obce.

dopravak
Host
dopravak

Samozřejmě, ale celá diskuze je o tom, že je potřeba nejenom řešit přetíženou příměstskou dopravu v okolí Prahy, ale také její příčiny. No a přílišná koncentrace firem a úřadů v praze jednoznačně jedna z příčin je. Koncentrovat vše do jednoho města mělo smysl 100 let zpátky, ale ne v době internetu. Bohužel z poměrně podrážděných a nesouhlasných reakcí je vidět, že tuto příležitost chápe velmi malá část lidí. Situace pak vypadá jak vypadá. Místo toho, abychom nechali většinu lidí žít tam, kde chtějí, tak vymýšlíme způsoby, jak je co nejlépe sestěhovat do králíkáren v polích okolo Prahy, abychom následně řešili,… Číst vice »

jirka
Host
jirka

Jo, ale efekt toho, co navrhujete, se projeví za desítky let. Do tý doby Regíny? 🙂

dopravak
Host
dopravak

Jasně, ale u našich politiků a spousty lidí mám pocit, že pokud to nejde příští rok, tak s tím nemá smysl vůbec začínat. Nutnost zlepšovat PID samozřejmě nikdo nerozporuje.

Butrusik
Host
Butrusik

Zajímalo by me: kdyby mel dopravák v Praze prosperující firmu s 500 zaměstnanci, jestli by ji uvedomele přestěhoval do Chomutova, aby odlehčil dopravě?

dopravak
Host
dopravak

Nikdo nebude stěhovat firmu pryč proto, aby odlehčil dopravě. Chytrá firma založí pobočku jinde proto, aby ušetřila za mzdy. Vedlejším efektem je méně zatížená doprava.

AAA
Host
AAA

no za dvacku hrubého do nich dneska nikoho moc nepřilákáte.

Tomas
Host
Tomas

Tak tomu říkám smysl pro ironii. „Místo toho, abychom nechali většinu lidí žít tam, kde chtějí, tak vymýšlíme způsoby, jak je co nejlépe sestěhovat do králíkáren v polích okolo Prahy“. A přitom jste to jen a pouze vy, kdo chce lidi nutit stěhovat se někam pryč, místo aby tomu nechal přirozený vývoj.

dopravak
Host
dopravak

Podívejte se, já žiji v Praze dost dlouho na to, abych toto mohl posoudit. Z okruhu mých známých je tak polovina lidí, kterým se v Praze opravdu líbí se vším, co toto město nabízí. Druhá polovina naopak zůstává v Praze čistě z pracovních důvodů. To znamená, že pokud by měli podobnou práci v regionu odkud jsou, tak se bez váhání vrátí zpátky. Takže nikdo nechce rodilé pražáky stěhovat jinam, ale nabídnout dostatečné množství práce i v regionech tak, aby se lidé do Prahy nemuseli ve velkém stěhovat čistě kvůli práce.

Kuba
Host
Kuba

Jenže Praha je jedna, kdežto „regionů odkud jsou“ je nespočet a není dost dobře možné mít v každém okresním městě firmu nabízející danou pracovní pozici.

dopravak
Host
dopravak

Jenomže většina pozic není zas tak specifických, že by se nutně musely vykonávat v Praze. Globální firmy se také kompletně nepřesouvají jinam, ale vyčlení určitou část agendy, kterou přesunou např. do ČR.

Kuba
Host
Kuba

Přičemž i v té části agendy stejně vždy potřebují někoho, koho někde v Horní-Dolní neseženou. Kdyby bylo tak výhodné stěhovat firmy někam do Sudet, myslíte, že by to firmy už dávno nedělaly?

Tomas
Host
Tomas

Klidně nabízejte práci komu a kde je vám libo. Něco nebo někdo vám v tom brání? Fakt mě baví sociální inženýři vašeho typu, co vědí přesně, co ostatní mají dělat.

AAA
Host
AAA

Víte, situace takto vypadá celkem stejně i v tom „vyspělém“ a „civilizovaném“ západě. Naopak, tam je běžné dojíždět denně i větší vzdálenosti. A samozřejmě se podle toho řeší infrastruktura, ne naopak.

XXXD
Host
XXXD

Stěhovaní lidí z velkých měst do jejich okolí (satelitů) je ovšem proces, který se nazývá suburbanizace a dochází k němu především z důvodu, že lidé chtějí klid a lepší životní prostředí. Zřejmě byste se měl raději vrátit do školy než psát komentáře na odborných webech, když nemáte základní vědomosti.

dopravak
Host
dopravak

Zato vy se místo toho, abyste se opravdu nad tématem zamyslel chováte, jako by vám někdo bral hračku. „Lepší životní prostředí“ je jenom jeden z důvodů. Praha je relativně zelená a najdete zde mnoho čtvrtí, kde je klid a výborné spojení do centra. Dále spousta lidí střední třídy chce bydlet v domě. Bohužel pořídít si dům v Praze je pro střední třídu už nedostupné a proto se stěhují dále od Prahy.

XXXD
Host
XXXD

Jeden malý park ale není nic moc. To se s lesem nedá vůbec srovnávat. To samý s klidem …, ale nebudu tady s Vámi ztrácet čas s něčím, co Vy stejně nejspíš nikdy nepochopíte.

Aslanex
Host
Aslanex

Vaše poznámka je mi sympatická, ale zatím bohužel nefunguje. Ceny bytů jsou enormní a stejně je lidi chtěj víc než byty na venkově… Co mě napadá, že by mohlo pomoci, je větší regulace dopravy – méně aut a dražší mhd?

Paja
Host
Paja

A proč ne rovnou umíštěnky?

Jan Macháček
Host
Jan Macháček

Konečně rozumný názor!

Petr
Host
Petr

Bohužel i systém krajů, místo okresů tomu nahrává. Ale je to tak a infrastruktura, jen tak jiná nebude.

Daniel
Host
Daniel

Tak ona je otázka, jestli by se našel dostatek kvalifikovaných lidí v nějákém menším sídle ochotných se tam přestěhovat (teď nemluvím o Brně). Velká města táhnou i z důvodů civilizačních a propast mezi centry a periferií se kulturně prohlubuje… vidíte to na tématech diskuzí v hospodě, volebních výsledcích atp. A vidíte to všude na světě…podívejte se na ekonomickou a kulturní dominanci Londýna vůči zbytku UK, Paříže vůči zbytku Francie, Moskvy vůči zbytku RF, obou pobřeží USA vůči středozápadu. Neříkám, že je někdo lepší, říkám jen, že je to trend, se kterým podle mého nic neuděláte.

Svatá Prostoto
Host
Svatá Prostoto

Děkuji za článek, doufám, že budou následovat i další s tím, jak se bude vyvíjet dohoda 🙂

Honza
Host
Honza

Tak toto nahrává konceptu D-DART, třeba o něj v Plzni začnou mít zájem.

Tom
Host
Tom

Tak ona je spíš otázka, jestli potom všechny pražský Elefanty najdou uplatnění mimo Prahu. Já si myslim, že jo, ale už jich většina nebude jezdit zdvojeně. A kdyby se ještě řada z nich naučila střídavej proud, bylo by to vůbec super. Ve většině případů by asi nahradily Honekery, Bdt atd.

Nový jednotky pro Prahu jsou určitě pecka, jen by bylo fér i tak Elefenty podrobit aspoň menší nenásilný rekonstrukci. Oni by totiž v tu chvíli suplovaly novej RegioPanter. Teď co je lepší? Reko Elefant nebo novej RegioPanter? 😀

Pišta
Host
Pišta

Reko Elefant

Kubrt
Host
Kubrt

Uplatnění elefantů mimo Prahu – to bych neřešil – ona jednotka je zatím ve stavu záměru, než začne reálně zasahovat do provozu, bude to trvat řekněme 5 let, dodávky budou probíhat tempem max 10 ročně – a nejstarším ešusům táhne na 20…

Apollo17
Host
Apollo17

Tom:“Tak ona je spíš otázka, jestli potom všechny pražský Elefanty najdou uplatnění mimo Prahu.“
To uplatnění v okolí Prahy budou mít ještě mnoho let.Stojí-li 1 nová větší souprava asi 300 000 000 Kč,bylo by potřeba na výměnu 70 Ešusů asi 21 miliard Kč.

Jirka
Host
Jirka

Jako vlakvedouci, co leta jezdil i tyto primestske prazske trate, bych rad upozornil, ze do dvou souprav se vejde dohromady 750 lidi URCITE. To mam za mnoha scitani cestujicich overeno. (Vuz s 1. tridou nahore cca 30 lidi vrchni cast, cca 50 dole, prostredni vuz cca 150 lidi take zvladne, treti tez = cca 380 lidi jedna souprava.) Takze nemyslim si, ze delsi soupravy jsou tak moc treba. Jen by to mohlo prinest problemy s vystupovanim – uz vidim, jak kazdy dodrzuje nevystupovat mimo nastupiste, obzvlast kdyz ma spousta lidi sluchatka v usich. A pak za to budou moci zase… Číst vice »

jirka
Host
jirka

No, ono těch 800 lidí zvládl odvézt i jeden žabotlam (mnohokrát ověřeno na vlastní kůži), ale asi bych to nebral jako argument. Našlapete-li jakýkoli dopravní prostředek po střechu, sice odvezete téměř jakýkoli počet lidí, ale bude-li tento stav normou, začnou ti lidé jezdit autem. Problém spočívá čistě v tom, že pomsta Martina Romana české železnici má cca 80 metrů, dvě spřažené soupravy tedy 160 a případné 3 pak 240, jenže peróny se dnes standardně projektují na délku 200m, tedy na dvoješus je to dlouhé a na troješus krátké. Nové soupravy by tedy měly mít takovou délku, aby po spřažení (nejlépe… Číst vice »

a8n
Host
a8n

V době, kdy přišel Roman do Škodovky, už ešus dávno brázdil koleje.

jirka
Host
jirka

Jo, ale právě z Martina Romana byla Škodovka napumpována zakázkami od ČD, kde MR seděl v dozorčí radě. Kdo si dnes kavzpomene, že se na Zličíně v tu dobu vyráběly patrový Desira pro švýcarský dráhy (mimochodem s délkou přesně 100 metrů, na kterou se teď plánujou „natahovat“ ešusy), pro který ale byly český koleje tabu? https://en.wikipedia.org/wiki/SBB-CFF-FFS_RABe_514

Y.K.
Host
Y.K.

Tak ono asi není úplně ideální lidi vozit jako v prasečáku. Pokud je Elefant nacpaný i k staní (a to často je), tak je to prostě hranice kapacity spoje a cestující spíše odrazuje než láká.

babilon
Host
babilon

Řekl bych, že je dost zásadní rozdíl mezi „vejde se“ a „míst k sezení“.

Kuba
Host
Kuba

Jistě, ale taky je otázka, jestli musí vždycky všichni sedět. Třeba z Radotína na Smíchov mi přijde naprosto v pohodě v ranní špičce stát – v tramvaji nebo v autobuse se taky běžně stojí.
Navíc by mě zajímalo, jestli opravdu někde naráží na svoji kapacitu dvoješus – dřív vycházela od Ropidu každý rok statistika nejvytíženějších vlaků. Teď to nikde nemůžu najít, ale co si tak pamatuji, tak mezi těmi přetíženými vlaky nebyl ani jeden vedený dvoješusem, spíš spousta těch jednoešusových.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Jenže každoroční růst a Ešusů nepřibývá..

jirka
Host
jirka

Máte pravdu. V takovým autobusu na Mníšek (příkladně) se běžně stojí ze Smíchova až na konečnou a žádná hitparáda to tedy z pohledu cestujícího neni. Něco mi ale říká, že by se komfort autobusů měl přibližovat vlaku, ne napak.

jan
Host
jan

Zajimavá je podle mě ta varianta vloženého vozu. Vydrbání s TSI. Tím by dostali těch 800. + to trafo..

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Jen by to asi bylo líné..

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Proč líné? Když to bude mít pohon se stejnosměrným napájením přes stávající hnací vůz a střídavým agregátem v tom „vloženém“ vozu, tak je to zároveň chytrá změna z jednosystémového „ešusu“ na dvousystémový …

VS
Host
VS

Vážení spoludiskutující,

budu rád, poučíte-li mě: Přijde mi, že vložil-li by se čtvrtý vůz s elektrickými motory a současně dostatečně výkonnou konverzí na stejnosměrné napájení, bylo by možno jet pod 25 kV i dynamičtěji (s využitím nové hnané nápravy/náprav i původních stejnosměrných motorů). Nebo tomu něco brání? Konverze tam stejně bude muset byáti pro stávající vozy (osvětlení, klimatizaci a vše ostatní)…

Děkuji za objasnění a přeji hezký den!

Vbb
Host
Vbb

Třeba by nám mohl pan Scheinherr vysvětlit, v čem je překážkou ona současná stejnosměrná napěťová soustava v pražské aglomeraci, která neumožňuje nabíjení takových souprav.
To zas někde zaslechl něco o omezeném příkonu na ss a udělal si z toho svůj závěr 🙁

a8n
Host
a8n

A baterku krmenou střídavinou bych taky rád viděl.

Josef22
Host
Josef22

„Požadovanou soupravu nemá zatím v nabídce Škoda Transportation, u Siemensu, Bombardieru či Stadleru jde o běžný výrobek.“

Tak po dnešku se na ni určitě začne tvrdě pracovat… 🙂

jan
Host
jan

Nechali si ujet vlak:-)

Butrusik
Host
Butrusik

Nenechali, stejně to vyhrají 😀

jirka
Host
jirka

Jo, a případnej tendr pak vyhraje za pomoci tří vizualizací jako obvykle 🙂

Libor
Host
Libor

Tentokrát prý bude vizualizací 5 😆

jirka
Host
jirka

Nový soupravy jsou jistě dobrý nápad, ale udělá někdo něco konečně s kolejemi, které mnohdy pamatují císaře pána? Na trati uvnitř Prahy mimo pár kilometrů koridoru směr Ostrava nikdo nehráb desítky let, trati z Prahy ven jsou začasté zcela našrot a na/ za hranicí kapacity i životnosti, nádraží a zastávky neudržované a ohavné… A když už náhodou dojde k nějaké opravě, nebo jejímu plánování, pak je to vesměs nějaká tragédie z prken SUDOPu, jehož projektanti vesměs žijí v přesvědčení, že stavěj trať přes neosídlenou prérii, takže ploděj výstupy, z kterých dotčeným obcím vstávají vlasy a otevírají se kudly v kapse… Číst vice »

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Tak jste si kopl, snad se Vám teď bude lépe spát. Projektanti pouze navrhují řešení, Vámi volení politici potom jedno z řešení vyberou. Pokud volíte idioty, vzdejte se volebního práva, třeba se dočkáte i zdravějších úmyslů.

jirka
Host
jirka

Jestli je v reko trati na Beroun nějaký problém (kromě peněz, samozřejmě), pak je to neujasněnost, co z toho má po rekonstrukci být, plus klasické Sudopí projekty, které vypadají jak vypadají. Z prvního vyplývá, že dodnes není úplně jasné, zdali bude prioritou zrychlení trati (každopádně zadání investora tak ztím zní). nebo prosté razantní zlepšení technického stavu trati a zvýšení spolehlivosti dopravy (což je věc, která hlavně zajímá obce a ty samozřejmě svůj zájem prosazují také). Poslední dobou se navíc snad vrací do hry nějaká alternativní a přímější trasa z Prahy na Beroun/ Hořovice, neb někomu už konečně došlo, že po… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tím posledním odstavcem bych si ani zdaleka jistý nebyl – viz například odmítnutí zřízení další zastávky v Radotíně …

jirka
Host
jirka

SItuaci v Radotíně úplně neznám a neznám ani argumentaci, o kterou to zamítavé stanovisko opírali. Ale čistě z hlediska celkový logiky té trati mi nepřijde nutné mít v Radotíně dvě zastávky ani ne kilometr od sebe, jedině snad, že by až k sídlišti šla čtyřkolejka a ty dvě prodlevy v Radotíně by stačily na předjetí rychlíku osobákem.

jirka
Host
jirka

(osobáku rychlíkem 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jedním z důvodů snad prý bylo, že by jim tam hučely ventilátory „ešusů“ – což ovšem, pokud vím, byl i argument proti prodloužení „radotínských obracáků“ až do Mokropes (když už se tam snad konečně dodělají i ty spojky, které jsem se snažil prosadit i já v rámci obnovy trati prováděné před už asi 35 roky).

jirka
Host
jirka

takže se nebavíme o zastávce, ale o odstavné koleji, na které by hučel šrot? A vy se těm lidem divíte, vy byste to pod oknem chtěl?

XXXD
Host
XXXD

Obnova trati před 35 roky? A jaká prosím? Nevím o tom, že by se na trati 171 od roku 1973, kdy se trať elektrifikovala, dělalo něco co by šlo označit slovem obnova.

a8n
Host
a8n

V Radotíně nešlo o hučení, ale o parkování.

jirka
Host
jirka

…při kterém ty soupravy vydávají hukot jak menší továrna.

X 1
Host
X 1

Až se to přepne na střídavinu, tak hukot ustane.

Jakub
Host
Jakub

Každý pracovní den jezdím Uhříněves – Hl.N. – Uhříněves, a ten vlak nikdy není tak plný, že by bylo potřeba navyšovat kapacitu. Lidi tam sice i stojí, ale vždy tam jsou prázdná místa na sezení. Možná by pro začátek stačilo upozorňovat cestující, aby si svá příruční zavazadla nedávali na prázdné sedačky vedle sebe.

Ondra
Host
Ondra

Podobná situace je na trase Praha-Karlštejn-Beroun. Obvykle po dvou, max. třech lidech ve čtyřce. Zato většina cestujícich obloží další místo pro batoh/kabelku. Odkládací poličky nad sedadly, jako by nebyly.

Michal
Host
Michal

Sedadla jako odkládací prostor používají cestující ve všech prostředcích Ropidu (ale i v „dálkových“ vlacích), většinou si sednou do uličky a zavazadla položí k okénku. Když se slušně zeptám, zda mi místo uvolní, vždy tak učiní. Takže líná huba…

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Souhlas. V pátek ve čtyři odpoledne jsem jel se dvěma dětmi z Liberce do Rybniště (Trillex přes Zittau a Varnsdorf). Přijelo Desiro a než jsme se dostali dovnitř, bylo úplně narváno. Hlava na hlavě. A samozřejmě batohy a kabely na sedadlech. Stačilo oslovit dvě zmalované slečny s dotazem, zda-li by nebylo možné dát ty tašky nahoru tam, kam patří a po otráveném mrmlání byla dvojka volná.
Do Hrádku nad Nisou a dost možná až do Varnsdorfu by ale ta Desira mohla být klidně dvě (nevím, jak dlouhé jsou na trati nástupiště).

jirka
Host
jirka

Odkládací police v ešusu jsou malé a pro mnoho zavazadel nepoužitelné (stejně jako na ty slavný věšáky na kola nelze pověsit standardní horské kolo), obsazenost 3 lidi ve čtyřce je úplně ok – pokud to bude jezdit našlapané po střechu, sztne se to neatraktivním. Koukám, že mnoho šotoušů asi vzpomíná na ekonomicky dokonale využité žáby, „plzeňáky“ a zelená patra, kdy se začasté stálo i na záchodě či v hytláku.

Ondra
Host
Ondra

Pokud by město mělo prostředky neomezené, klidně ať je nabídka taková, aby každý mohl jet ve vlaku sám ve čtyřce (ačkoli mnohdy je tomu tak už teď). Nicméně realita je taková, že posílení potřebují hlavně tramvaje, kde skutečně nezbývá než stát i ve velkém chumlu – každodenně, např. od Hl.nádraží na Ohradu.

jirka
Host
jirka

Bezva, ale tady je řeč o vlacích, které z drtivé většiny platí Stč. kraj. Měl by míto toho raději financovat trmavaje na Ohradu, nebo jak jste to myslel?

Ondra
Host
Ondra

Jde o účelnost vynakládaných peněz z rozpočtu Prahy, viz nadpis.

jirka
Host
jirka

Joaha, vy jste nepochopil, že tím „Praha“ je myšleno „Pražská integrovaná doprava“. Tak to jo.

Jakub
Host
Jakub

To se opravdu nedá srovnávat. Tramvaje jsou tramvaje. Mají mít méně sedadel a více místa pro stání. Přece jen v tramvaji člověk stojí pár minut, ve vlaku jede pár desítek minut.

Kuba
Host
Kuba

Ten, co jede pár desítek minut si většinou sedne. Stojí až ti, co přistupují těsně před Prahou nebo v Praze a ti jedou opravdu jen pár minut.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jenže odpoledne ven z Prahy je to obvykle opačně – a platí to i v „dálkových“ vlacích, zejména je-li v nich možno využívat tarifu PID: cestující třeba do Olomouce občas stojí v rychlíku až do Kolína právě proto, že ROPID prosadil možnost využívání rychlíků s jízdenkami dle tarifu PID příměstskou frekvencí.

Kuba
Host
Kuba

Článek i diskuze se týká především osobáků, tak u nich zůstaňme. Tím, že odpolední špička je zhruba dvakrát delší než ranní, se poptávka rozloží a tak co v ranní špičce přetéká, odpoledne bohatě stačí. Víte snad o nějakém osobním vlaku, který by odpoledne tekl?

Souprava
Host
Souprava

Ale pokud o tom cestující nevím, váš milovaný státní dopravce mu nabídne své předražené jízdné. Režimkáře to samozřejmě netrápí.

AAA
Host
AAA

pár minut? z Říčan nebo Úval to je ještě půl hodiny. přežít se to jistě dá ale pár minut to fakt není.

XXXD
Host
XXXD

Je vidět, že o problému o kterém mluvíte, víte zase jen velké kulové. Asi jste si nevšiml, že pražské ulice jsou prostě už plné a když přidáte další tramvaje, tak budou prostě jen tvořit kolony a ve výsledku se kapacita zvýší minimálně. A to ani nemluvím o tom, že není dostatek lidí, kteří by tramvaj řídili a pokud by došlo opravdu k radikálnímu přidání spojů začali by chybět i tramvaje. K tomu, že porovnáváte dvě naprosto odlišné věci, se snad nebudu radši ani vyjadřovat.

Kuba
Host
Kuba

No vidíte. A přesto nikdo nepožaduje prodlužování tramvajových souprav.

Marian Kechlibar
Host
Marian Kechlibar

Tak, já občas jezdím ráno S4 a v Řeži jsou poslední místa k sezení obvykle obsazena. Za Roztokami jedou na stojáka desítky lidí. Naštěstí je poměrně brzy zastávka Podbaba, kde je docela velký výstup.

XXXD
Host
XXXD

Tak zrovna linku S4 asi nemá příliš smysl uvádět, protože dvoješusy tu jezdí minimálně, jestli vůbec a v tuhle chvíli je provoz této linky dost omezen opravou Negrelliho viaduktu.

Mosquit
Host
Mosquit

Uhříněves (a obecně S9) mi taky přijdou pocitově prázdnější. Na S2/S22 jezdí vlaky plnější, najít v Zelenči mezi půl sedmou ráno a osmou místo k sezení (i nahoře a vzadu) je skoro nemožné, 4 lidí na čtyřce, jednička obsazená, zpravidla se musí do HoPo stát, občas až do Vysočan. Žádná katastrofa (15 minut), když je aspoň kde stát… Na 9115 (8:15 na hlaváku) jezdí plánovaně jen 1×471 a tam je často vůbec problém se dostat, lidi stojí i nahoře v jedničce, na schodech. Přesto už jsem si musel nechat ujet a jet dalším, už jsem se prostě nenacpal. Odpoledne z… Číst vice »

Kuba
Host
Kuba

Na Rudnou nejdřív Hydry a potom hybridy… Nastal čas říct si: „zlatej Dolínek“.

Petr
Host
Petr

chudáci 854 to už je dorazí úplně a cestující bude nadšen vysokopodlažností. 🙂

jirka
Host
jirka

co konkrétně je špatně na hybridních jednotkách?

Kuba
Host
Kuba

Hybridních jednotka, jak ji chápe třeba Škoda nebo Bombardier, tedy vlastně elektrická jednotka s akumulátorem, je vhodná pro spoje jedoucí podstatnou část trasy pod trolejí (kde se mohou nabíjet) a jen kousek mimo. Na výkonech, kde jsou dráty jenom v počáteční a koncové stanici, bude taková jednotka kvůli nabíjení víc stát než jezdit, přičemž ekologické přínosy takového řešení jsou přinejmenším diskutabilní (přesun výfuku do Podkrušnohoří resp. Číny).

jirka
Host
jirka

No, při použití stejné logiky jsou vlastně špatně elektrické vlaky en-bloc, neb ty také jen přesouvají výfuk někam jinam, žejo. Krom toho je tu řeč o jednotkách, které se budou (pokud vůbec) uvádět do provozu v horizontu několika let a jelikož už letos má Bombardier představit hybrid s dojezdem přes 100 km, nebude asi těch 38 kiláků do Berouna nijakej problém. Navíc je možné zadrátovat jen kus trati, podobně jako je to u hybridních busů, co dobíjejí cestou na Prosek.

Jestli vy spíš nebudete jeden z těch, co se řídí Železničním pravidlem č. 1. 🙂

Ondra
Host
Ondra

Zásadní problém s těmi hybridy jsou vysoké prvozní náklady na údržbu – nutná výměna baterií za mnoho miliónů a nedělám si iluze, že baterie jdou 100% recyklovat. Celková energetická účinnost je také horší než klasický elektrický vlak napájený z troleje. Totéž platí pro elektrobusy ve srovnání s trolejbusy. Vytápění v elektrobusech je často řešeno naftovým topením.

jirka
Host
jirka

Jasný, vysoký náklady na baterie, zatímco trolej se postaví sama a zadarmo.
Panebože, tady je zas dneska chytro jak na K-reportu.

Ondra
Host
Ondra

Je rozdíl investiční vs. provozní náklady. Celková bilance je při dnešních cenách baterií v neprospěch bateriového pohonu.

jirka
Host
jirka

Chcete řící, že nákup ať nežeru šesti hybridů a jejich provoz vyjdou v následujícíh 20 letech laciněji než komplet zadrátování 40 km trati a nákup a provoz hbridů. Já bych si tedy tak jistý nebyl.

Kuba
Host
Kuba

Když bude ta trať komplet pod dráty, tak snad nebude potřeba hybrid. ne?

jirka
Host
jirka

Pardon, přepsal jsem se. Ale to jste snad pochopil, ne? Tak tedy zpět k otázce…

Kuba
Host
Kuba

Nákup 6 hybridů a jejich provoz bude zcela nepochybně dražší než zadrátování a nákup 4 elektrických jednotek (které pokryjí vozbu taky, protože je lze na rozdíl od hybridů ostře točit). Nejlevnější pak bude nekupovat nic a jezdit dál regínama.

Apollo17
Host
Apollo17

Rozdíl je ten,že ty baterie bude platit kraj,tu elektrifikaci né.Tu zaplatí stát.

Kuba
Host
Kuba

38 km dojede, dalších 38 km zpátky a pak co? Odstaví se na hodinu kvůli nabíjení?
Elektrizace není špatně en-bloc, ale vyplatí se od určitého objemu dopravy. Přesná čísla pro danou trať by to chtělo spočítat, můj odhad je, že se to na Hrbaté nevyplatí.
Ale zadrátovat jen kus trati je přístup, kdy vlk se nenažere (nutnost vozit drahé baterky, topení nejspíš stejně naftou, nepoužitelné pro odklony) a koza stejně chcípne (bude to drahý).

jirka
Host
jirka

Poč by to bylo nebvyužitelné pro odklony? tam by to jelo normálněp od drátama, ne?

Kuba
Host
Kuba

Psal jste o zadrátování jenom části trati. Elektrizace celého úseku by samozřejmě pro odklony využitelná byla, ale pak už zase není potřeba hybridní vozidlo.

Standa
Host
Standa

Na hodinu? Spíše na několik hodin…
Baterku, která utáhne vlak nabijete za hodinu jen v představách pošahanych Zelených a Elona Muska

XXXD
Host
XXXD

Já si hlavně myslím, že je zbytečné kupovat na trať hybridy, když ji chtějí za těch pár let elektrifikovat, tuším v roce 2026, co uplyne ta doba od její modernizace, kdy se na ni nesmí sáhnout. To je spíš lepší koupit nějaké normální diesely, které se pak potom přesunou jinam.

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Proč myslíte, že se přecházelo ve městech na ústřední topení? Aby to smrdělo za městem a ne ve městě. Zároveň provoz teplárny je mnohonásobně ekologičtější než domácí kamna. Do vašeho srovnání ohledně ekologie je brána v potaz také těžba ropy a následného zpracování, nebo jste vzal pouze výrobu elektřiny od samotné těžby uhlí/uranu/křemíku po kWh a provoz dieselového motoru?

Kuba
Host
Kuba

Drobný rozdíl vidím v tom, že zatímco trubky ústředního topení mi vedou až do bytu (a obdobně na elektrizovaných tratích vedou troleje), tak paralela k hybridu je vozit si domů kádě horké vody.

Martin V.
Host
Martin V.

Kádě horké vody (natlakované)- to už tu taky bylo. 🙂 Akumulační parní lokomotivy jako posun do chemických továren, kde jednak hrozí výbuch, ale kde taky mají zdroje technologické páry pro „dobíjení papiňáku“.

Elektrické hybridy se hodí na krátké kousky, které z nějakého důvodu není možné/vhodné zadrátovat. A dobíjení za jízdy jako u parciálních trolejbusů.

Petr
Host
Petr

Ale to je jen jedna verze hybridu. V současné době by bylo lepší řešení hybridu typu SNCF B 82500 ‚BIBI‘. Přeci jen ten vývoj akumulátorů je ještě v počátcích.

Kuba
Host
Kuba

Ten je ale na řešené trati 173 úplně k ničemu, protože elektrickou část by vůbec nevyužil.

Petr
Host
Petr

Jenže jde o to zahrnout 173 do celkového systému předměstské dopravy. Ostatně hybridy jsou řešením i pro plánované přepínání jednotlivých úseků. Případně až za tři roky bude vypsaná soutěž na R26 tak to bez nich také nepůjde.

jan
Host
jan

Já doufám, že k stěhování našich Ostravských elefantů, které jsou pohodlné, efektivní a kapacitní nedojde. A jsou navíc oproti pražským v dobrém stavu. U nás zatím není tolik debil.ních vandalů neustále čmárajících všude. V Praze si toho evidentně neváží.. Tornáda jim poslat.. Nějaký třeba 2 vozový panter by byl výsměch pro cestující. Jednak je to pixle s hlučnným tvrdým podvozkem. A je to malé a neefektivní. A já jsem přesvědčen, že až se opraví někdy konečně trať na větvi Bohumín, Karviná, Český těšín, Třinec. A vlaky nebudou jezdit 40 ale min 120, že se cestující vrátí a zaplní elehpant. Ono… Číst vice »

PetrD
Host
PetrD

Ted se to tam modernizovalo z Tesina do minimálně Louk, ale nevím jestli došlo k navyseni rychlosti. Vi někdo? Pred nějakým tim měsícem jsem jel z tesina do ovy a uz od tesina se jelo 50. Bylo zpoždění tak za Bohuminem pred Ovou se elefant na chvíli rozjel az na 140.

jirka
Host
jirka

Pražské elefanty nijak zičené nejsou, ale to byste musel vytáhnou hlavu z řiti a tu řiť z jižního Polska. Ale zase chápuu, že ono je asi pro těch vašich deset mozkovejch buněk snazší nastavit se do módu „nenávidím Pražáky“, než se zabývat myšlením.

JAN
Host
JAN

Jirko, to si děláte srandu? Vždyť to jako strojvedoucí vidím. Posprejované, poškrábaná skla, počmáraná fixou. Bych těm zmr..ům řezal ruce. Neříkám, že všechny jednotky. Některé se nám daří vyčistit, ale některé se prostě nestihnou. A navíc to stojí hodně peněz. Hlavně, že debil který to takhle zničí, má z toho asi ejakulaci😁. Protože zdravej, inteligentní člověk by tohle neudělal. A to nepíšu o tom, co nám dělají na Panterech.

jirka
Host
jirka

Já tím zase velmi často jezdím a vyjma občasného posprejování zvenku nic tragického nevidím. Pamatuju eště dlouhou éru 451 s prořezanými a počmáranými sedačkami, občas chybějícími opěradly či okny a občasným lejnem v malém oddíle nad podvozky, takže mám věru co srovnávat.

Jiank, chápu správně, že u vás u Ostravy jsou elefanty netknuté a vandalové se zaměřují jen na Pantery, jak si stěžujete ve druhém příspěvku?

David
Host
David

Jirko, právě proto, že jste v Ostravě samí prima hodný lidi, co si všeho váží a nikde nečmárají, tak proto tam máte dostat ty ZCELA NOVÉ jednotky. Tyhle sloní ojetiny můžete pak s klidem v duši poslat těm hnusným Pražákům co si ničeho nevážej a chtějí je jenom proto, aby je mohli zničit.

jirka
Host
jirka

Jak jste přišel na to, že já jsem od Ostravy? :))

Pitrys
Host
Pitrys

Přijeďte a najděte na ostravských slonech škrábanec, čmáranice nebo práci sprejerů. Jestli se to povede, ukloním se až k zemi.

a8n
Host
a8n

Pár poškrábaných oken dveří se najít dá. Stejně jako zrcadla s logem ZSSK.

Pitrys
Host
Pitrys

Ajéje, opět skopčák Jirka a jeho fašounské kecy. Máš asi těžký život chlapče.

jirka
Host
jirka

Běž se vyplakat mezi spoluretardy na uzavřené oddělení K-reportu, jo?

Jakub
Host
Jakub

Ono to působí dost sobecky od Vás. Na tu bídu v Ostravě tam máte vlaky minimálně srovnatelné s Prahou.

Ono to ani není o vandalech, když počmáraných jednotek je jen pár. U Prahy jsou mnohem starší jednotky, které jsou často v dobrém stavu právě díky údržbě a samozřejmě i novější jednotky. Stav interiéru – prošoupané sedačky a odřené, obroušené prvky interiéru jsou známkou vysokého opotřebování, což se vzhledem k vysokému počtu cestujících dá očekávat.

Nicméně slony na Ostravsku si nechte. Že se bude zvyšovat počet cestujících je pravda a tím pádem u Prahy budou potřeba ještě kapacitnější jednotky, viz. článek.

jan
Host
jan

Elephanty v Praze jsou neskutečně ničeny sprejery. Jsou asi málo tvrdé zákony. V Rakousku jsem to třeba neviděl. Nebo v arabských zemích typu Dubai, Kuala není v metru ani čárka od klíčů. Natož fix nebo sprej.

Ondra
Host
Ondra

Sprejeři zaútočili už i na zapůjčené Desiro Arrivy, která jezdí na S49 – posprejovali celou stranu jednotky.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Kvalifikované vyčištění jedné posprejované soupravy Desira prý stojí asi 70 tisíc Kč – to už by asi stálo za úvahu nakoupit a nainstalovat nějaká pohybová čidla + kamery a dostatek basebalových holí a začít v Malešicích lépe hlídat …

jirka
Host
jirka

A jak tohle prosím souvisí se skutečností, že železnice kol Prahy je na hraně kapacity a potřebuje další vlaky. Tragédií jakékoli diskuse v této zemi je, že ji zpravidla ovádnou lidé, kteří naprosto nechápou, v čem je její gró.

AAA
Host
AAA

A v Itálii jste už byl?

PetrD
Host
PetrD

Pred necelym týdnem to schytal jeden slonik 🙁 je s podivem kolik lidi to neodsuzuje a naopak se jim ten hnus líbí https://karvinsky.denik.cz/zpravy_region/obrazem-sprejeri-v-havirove-pomalovali-elefant-20190221.html

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Tří vozovou dvou podlahu budou určitě nahrazovat dvou vozovým Panterem. 😀 Žijte si dál ve svých bludech.

Petr
Host
Petr

A do Kladna bude jezdit co? Dalších 10 let regionovi a krávy s Bdtn?

J.H.
Host
J.H.

„Soutěžíme teď 10 motorových jednotek pro trať Praha−Kladno. Jedná se o dvouvozové jednotky. V současnosti máme jednu nabídku,uvedl pro HN 28.2.2019 generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.
https://archiv.ihned.cz/c1-66498240-ceske-drahy-zbroji-na-souteze-nove-vlaky-mohou-stat-az-40-miliard-ale-budou-jezdit-rychlosti-az-230-kilometru-za-hodinu

Zapa
Host
Zapa

Taky vám tam bude jezdit Arriva a s tím souvisí i to, že ČD zůstanou po prosinci současné soupravy, takže je přesunou třeba tam. Problémem Kladna, je ale především neustále odkládaná přestavba trati.

Petr
Host
Petr

A za jak dlouho budou nové soupravy? A ty rychlíkový soupravy začnou jezdit na Sp?

petříček
Host
petříček

Nejdřív za dva roky, pokud podepíší ted´

Cargo
Host
Cargo

Soupravy od R tam nezůstanou, protože všechny 750.7, co mám Rakovník odejdou do Ostravy.

Asdf
Host
Asdf

Stejně mi přijde neuvěřitelný, že mezi dvěma největšími středočeskými městy vede neelektrifikovaná jednokolejka. To je snad evropský unikát.

jirka
Host
jirka

No, vzhledem k tomu, jak vypadá průměrná kladenská populace, je to možná součástí obranné strategie 🙂 (upozornění – to byl vtip).

Hanzi
Host
Hanzi

Protože ta trať u nás nikdy nebyla zřejmě vnímána jako něco prioritniho. Z Kladna vždy lidi preferovali autobusy a asi i celkem logicky, neboť ten bus projede opravdu celym mestem. Koleje na tehle trati vedou už při pohledu na mapu dost mimo center obcí.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Do centra se ale určitě busem rychleji nedostanu..

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Je-li míněno centrum Prahy, pak ovšem zdaleka ne všichni potřebují jet až do centra autobusem (i kdyby tam jezdil) – což ostatně platí i pro vlaky, z nichž také dost velká „hafa“ dojíždějících vystupují v okrajových nádražích, je-li tam dobrý přestup na MHD.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Koleje na tehle trati vedou už při pohledu na mapu dost mimo center obcí.“
A hlavně v samotném Kladně nevedou oblastí s větší obytnou zástavbou, protože o možnost využití trasy bývalé KND nestálo ani město, a tak byly tamní koleje definitivně zlikvidovány …

petříček
Host
petříček

Ano správně, co si Jermanová a spol. objednali to tam bude jezdit. Vedení středočeského kraje poněkud zaspalo, stejně jako se silnicemi. No hlavně, že platí žákovské jízdné atp.
Středočeské koleje budou ještě na dlouho skanzenem, teď už i díky Ťokově ministerstvu i s německými vysloužilými motoráky… ANO…na kolejích nebude líp.

Partneři