„Po Krakově a Varšavě půjde o třetí destinaci“, bohužel Varšava je sice v „nabídce“ letů, ale v systému nejsou dosud vypsány lety v žádných dnech. Nevíte, jsou plánovány jen na letní LŘ, nebo by tam měly být celoročně?
Zrovna na Varšavu doporučuju připlatit za LOT, a to jsem jinak fanoušek Ryanairu. Cesta z Modlinu do města fakt nic moc, proti tomu ze Chopina je to paráda. A ten cenový rozdíl není zas tak velký.
Michal Štěpán
2 let
Upřímě, dnes jsem si trochu prostudoval různé relace Ryanairu po Evropě a dospěl jsem k závěru, že až na několik málo výjimek jako například spojení Köln – Wien se jedná o naprosto nepoužitelnou leteckou společnost pro cestování po kontinentální Evropě. Letový řád jako noty na buben, nepoužitelné časy. Naprosto nelogicky propojené dvojice letišť (úmyslně neříkám měst, protože o tom se mnohdy dá ztěží mluvit). O nějaké síti nelze hovořit. K čemu mi je, když například do díry, jako je letiště (Frankfurt) Hahn vysoko v pohoří Hunsrück dorazím pozdě večer, když se potřebuji ještě rozumě dostat do nějakého velkého německého města.… Číst vice »
Sorry, toto nejsou nesmysly. Nepotřebuji se koupat a ani nemám zájem létat do Velké Britálnie / Irska. Podívejte se, kam je možné, v jaké časy a kolikrát týdně se dostat s Ryanairem z Kölnu nebo z Dortmundu, případně z Maastrichtu. Všechna ostatní letiště jsou pro mě nepoužitelná. A v kombinaci s letovým řádem pro většinu zbývajících destinací i ta výše jmenovaná. Proto vyhrává LH, EW a OS z letišť Köln, Düsseldorf a Frankfurt případně raději celou cestu uskutečním vlakem.
nemam potrebu na to, kdy a kam ryanair leta, jakkoli koukat
jen konstatuji, ze desitky milionu cestujicih vasi predstavu o nepouzitelnosti ryanairu nesdileji, a navzdory “podle vas nepouzitelnemu letovemu radu” z ryanairu udelali jednu z nejvetsich a nejuspesnejsich leteckych spolecnosti na svete.
takze jedine co muzeme rict je, ze “vam nevyhivuje”… coz ale zas tak uplne nikoho nezajima
Máte podle mě dost zúžený pohled. Nejsem žádný odborník, ale 3 roky jsem žil v Británii. Celkem běžné tam bylo, že penzisté si kupovali na důchod nemovitost v prázdnějších = levnějších regionech Francie. Je samozřejmě otázka, jak často tam létají a kolik jich je, ale může to vysvětlovat linky mezi Británií a Francií. Linky mezi východem a západem jsou podle mě zas dost o gastarbeiterech. Podle mě třeba tak 3 miliony Poláků dělá v západní Evropě a vrací se občas domů. To generuje určitě poptávku. My jsme během těch 3 let v Británii měli nakoupené letenky každý měsíc 1x do… Číst vice »
Inu tak budto to letadlo bude pres tejden stat, nebo poleti v nepraktickej cas nejakou min atraktivni destinaci. Mne treba nevadi ani tak ty dny, jako ty casy. V praxi bych to pak resil tak, ze bych ten let pouzil jen pro navrat. Tam bych jel vlakem/busem, pripadne let odjinud, napr. z Vidne.
Skiathos? Procházel jsem booking kvůli bydlení… Nic moc. All in ani jeden. Ostrov malej. Proto snadno k procestovani. Pro rodiny ale nic moc. Se ženou tam možná zkusím zaletet, ale určitě to není destinace v TOP 10. 🙂
Ostrov sice velký není, ale má co nabídnout, pláží je tam dost, příroda tam je krásná, a mimochodem, pro spottery tam je atraktivní místo u začátku dráhy těsně u moře, kde se nechávají ofukovat proudem spalin z motorů startujících letadel. Občas někdo skončí i v kotrmelci na zemi…Navíc hned vedle Skiathosu jsou další ostrovy jako Skopelos a Alonissos, snadno dosažitelné trajekty. Věřím, že své zákazníky si tato linka rychle najde.
To beru, ale že všech možných destinaci bych vybíral jiný ostrov. Na Krétu se dostat z Prahy je opravdu nehezky proces. 😉 a přitom potenciál bych tam viděl větší.
Pro AirTravellera… Ano. Zapomněli se mě zeptat. 🙂
Brno má vybavení ILS CAT I, Ostrava CAT III B… no nevím, které letiště se Ryanairu (nebo obecně všem) vyplatí víc, když přes podzim má Brno ustavičně problém s mlhou.
Např. v říjnu už pár odletů SW kvůli toho byly zpožděny i o 12 hodin a přílety byly divertovány právě do Ostravy
Ryanair se vrací od 27. března ke spojení na letiště Bergamo u Milána.
U toho chcete argumentovat podzimní mlhou? ILS sem, ILS tam, o obsazenosti letadla rozhoduje počet cestujících.
Bohužel, je to tak. O Linku do BGY je určitě zájem a ne malý. Ryanair se podle mého názoru bojí něco takového udělat, protože má strach, že když lítá z KTW (3x týdně) a KRK (Denně), tak to bude k ničemu a jen prodělávat. Ale určitě bych 2 lety týdně uvítal a myslím si že průměrná obsazenost by klidně mohla být kolem 90%.
Brno a okolí má mnohem větší kupní sílu i incomingový potenciál než Ostrava (veletrhy, nespočet zahraničních korporací, dobré gastro atp.), nebude to třeba tím?
Surio Mario Martinez Suarez
2 let
Tak to je velké zklamání jak ve dnech odletu ( nedá se zaletět na vikend) , tak zejména v té naprosto přemrštěné ceně.
V porovnání třeba s cenou PRG-BUD která se se letos běžně dala opakovaně sehnat za 17€ one way…
Tak požadavek ultras na jakési znevýhodnění letecké dopravy je zase jen výkřik do tmy od pár jedinců, pro které je čas trávený v pasažérském vláčku smyslem života, ehm…
Ehm. Tak jeste jednou, Radku. Kolik je to km po zemi? A jak dlouho trva cesta autem? A jak dlouho vlakem? A kde, prosim, jsou ty zastavky VRT v Praze a Gdansku?
No ale to že nejsou zastávky jde jak za vládou v Praze, tak ve Varšavě. To že spojení Čech a Polského Slezska řešené fakticky jenom jednou elektrifikovanou jednokolejkou, navíc zapojenou do trati co už teď dělá práci za dvě, je problém. Ale bez nějaké dohody mez Prahou a Varšavou se ta situace nezlepší.
Nemyslel jste to spíš ke komentáři o daní z PHM pro letectví? Tu o daních nic nepíši. Nicméně mi přijde jako poněkud zvláštní danit paliva v pozemní dopravě a leteckou nechávat bez.
Proč? Až budou ostatní módy dopravy tak finančně nezávislé na dotacích, jako je letecká doprava a infrastrukturu pro vlaky a autobusy budou platit provozovatelé a cestující, kteří ji používají, tak dobře. Ale rozhodně není správné, aby cestující v letecké dopravě sloužili jako zdroj financování rozvoje VRT. Na to už platíme v daních dost.
OK, takže do parodií na letiště typu Pardubice, Karlovy Vary, Zimola Airport nešla ani koruna z mých daní? Spotřební daň je především zdanění externalit, které používání komodity způsobuje. I když je samozřejmě spousta lidí nechce vidět, stejně jako u nikotinu či tabáku.
Aha, dobře. Takže jaké externality konkrétně máte na mysli? A pokud jde o parodie na letiště… Řešit tyto záležitosti tím, že zdaníme celé odvětví a jeho uživatele, kteří už dnes všechny náklady s spojené s jeho využíváním hradí, nepovažuji za úplně ideální cestu. Kromě toho, že od zdanění je osvobozena jen mezinárodní obchodní doprava, lety po Česku běžné platí palivo vč. DPH a spotřební daně.
Například emise, jestli vám to něco říká. Nejen CO2.Jinak té vnitrostátní dopravy v ČR je, že?:) Doufám, že se tu rozvine podobně vtipná debata, jako když se začne řešit uvalení spotřební daně na víno, která nepochopitelně není. Tohle je zhruba podobné.
Vážený pane redaktore, možná byste mohl ubrat té ironie. Nepsal jsem o dopravě, psal jsem o letech, což, jak jistě uznáte, je rozdíl, takže mi prosím nepodsouvejte něco, co jsem neuvedl. A pokud jde o emise a jejich skutečných a doložitelných dopadech, tak to je debata, do které se určitě nechci pouštět, na to nejsem odborník ani já, ani předpokládám vy. Ale rozhodně jsem vím, že letecká doprava jako celek v posledních cca dvaceti letech udělala pro snížení emisí mnoho kroků a investovala nemalé prostředky k jejich snížení – novými úspornými motory počínaje a optimalizací letů a letových tras konče.
To není ironie. Nepřijde vám zvláštní, že některé módy dopravy jsou zatíženy spotřební daní a jiné ne? (výnos spotřební daně rozhodně nejde komplet na dopravní stavby a údržbu). Máte pocit, že jiné druhy dopravy udělaly pro snižování emisí méně?
Jak uvádím v odpovědi kolegovi níže, tak bych proti zdanění v zásadě nebyl, ale za předpokladu, že se narovnají pravidla pro všechny módy dopravy. Tj. pokud bude letecké palivo zatíženo daní, tak že část těchto daní se bude vracet do financování výstavby a údržby infrastruktury letecké dopravy a ne, že to bude tak, že zdaníme leteckou dopravu, protože je to politicky průchodné a všechny peníze použijeme jinde…
A není náhodou část toho proč je letecká doprava tak výnosná že nepotřebuje dotace právě v tom že nepletí daně z PHM. Tedy ne že bych byl zastáncem té poučce o danění a dotování, ale pokud máme silniční, železniční a dost pravděpodobně i vodní dopravu zatíženu daní z PHM, následkem čehož se musí na některých trasách dotovat, tak srovnání s dopravou kde se tyto daně neplatí trochu kulhá a je poněkud problematické.
Výhodná je především proto, že se naučila, resp. musela naučit být velmi efektivní. Daně z PHM v ostatních módech dopravy se ale mimo jiné vrací zpět ve formě výstavby infrastuktury a její údržby, financované z veřejných prostředků. Ale jak uvádím výše, v letecké dopravě je jak provoz, tak infrastruktura financována přímo uživateli bez nutnosti to dotovat v veřejných prostředků (a ano, vím o problému regionálních letišť a nutnosti dotací, ale to je jiná a v celkových číslech i marginální záležitost). Takže pokud zdaňovat palivo pro leteckou dopravu, tak dobře, ale za předpokladu, že se tyto daně budou ve stejné výši… Číst vice »
V Česku neexistuje rozpočtové určení spotřebních daní. Ty peníze se nasypou na jednu hromadu a pak rozdělí.Vzhledem k tomuto faktu se nedá tvrdit že si tou spotřební daní někdo platí nějakou infrastrukturu.
Existuje: 9,1 % celostátního hrubého výnosu spotřební daně z minerálních olejů jde do SFDI. Z toho se ale dá financovat i letiště, viz například dotace do zabezpečení letišť.
Necelé 3 litry na sedačku a 100 km. Dieslový vlak je na tom kolikrát mnohem hůř, neboť šotouši se můžou vzteknout, když se zruší spoj s obsazeností méně než 10 %. Aerolinka by nikdy nic takového neprovozovala.
A že tam cestující pojede 12 hodin vlakem namísto 2 hodin v letadle, protože VRT ještě není, ale bez toho nebude? Tím směrem budou dřív elektrická letadla. Spotřební daň na trakční elektřinu nechcete.
Sice se mi navrh investice do VRT libi, ale zrovna linka PRG-GDN neni zrovna nejak kratka. Neni to ten druh vzdalenosti, kdy uz clovek premysli nad tim, zda by nebylo lepsi vzit vlak.
A jaký je tam přepravní proud v porovnání s tou Francií? Stavět VRT pro 300 cestujících denně je nesmysl, ani kdyby to za 5 let skočilo na dvojnásobek.
Jak píšu v jiném příspěvku, pro spojení Prahy a Gdaňsky by bohatě stačila VRT Praha-Berlin a Berlin-Trójmiasto.
Přepravní proud mezi dvěma hlavními městy (Praha a Berlín), zvlášť když jsou po cestě velká regionální centra (Ústí a Dresden), je dostatečný.
A přepravní proud mezi Berlínem (3.7m obyvatel) a Trójmiastem (1.5m obyvatel), kde je po cestě Szczecin, rovněž. Zvlášť když je pro Poláky „za Berlínem“ celá západní Evropa.
Kombinací vlaků začínáme na 12 hodinách s těsným přestupem v Olomouci (EC 121 Valašský express a EC 106 Sobieski) nebo Varšavě (EC 113 Silesia a R 38154 LUBOMIRSKI), případně s více přestupy, dálkové autobusy jsou ještě časově horší. To spojení je momentálně tak marné, že letadlo dává smysl.
Mám elegantnější řešení, zavést daň na letecké palivo. Pokud se tím může zatěžovat pozemní doprava, nevidím důvod proč by to nešlo u letecké. Opravdu už nemáme 50. kde proti letadlu stály parní lokomotivy na pomalých tratích a auto byl (v Evropě) luxus.
Myslím ten obor, který má výjimku z placení něčeho čím nemáme problém zatížit všechny ostatní druhy dopravy. To mne ostatně přivádí k tomu že spotřební daně nevznikly kvůli ekologii, ale kvůli regulaci spotřeby některých komodit.
Jenže po miliardových investicích do železniční infrastruktury a strojů došlo ke zrychlení spojení třeba na trati PH Bratislava o kolik? O 14 minut vic než pára v roce 1937. A kult na Ostravu taky žádny terno. VRT zatím ani metr a 160 jen místy.
Vždyť jsme prakticky žádné nové tratě zatím nepostavili, jen pár přeložek. Stavba koridorů byla takové generální oprava jako náhrada za chybějící průběžnou údržbu.
VRT nemusí vést přímo Praha-Gdaňsk. To je skutečně nesmysl. Ale i kombinace VRT Praha-Berlin a Berlin-Szczecin-Trójmiasto, což jsou spojnice velkých center, vám dá jízdní dobu kolem do 4 hodin, což je zcela konkurenceschopné. Pokud by se EU chovala jako Čína, tak by tyto tratě už existovaly.
Tak na Vratislav jaksi není z Čech ani pořádná dvojkolejná tr jako další severojižní tah mezi Baltem a Jadranem. Když si to vezmete, tak se nějak smysluplně dá přes Lipsko a pak až přes Ostravsko (jedno jestli přes Ferdinandku, nebo kolem Váhu), a pak už zase nic.
Hlavně se nechovat jako Čína. Snad v ničem. Sny a retardovanost bez špetky reality.
Sám čekám , jak se budou stavět VRT. Výkupy pozemků atd. Ani metr není na ani papíře. Po třiceti letech a NIC. A to je v čechách celý kraj s dvěstě tisici obyvateli na pětníku bez jediného metru elektrické trati.
„Výkupy pozemků atd. Ani metr není na ani papíře.“
Výkupy můžete vidět u dálnice D35 a ta v roce 2010 taky „nebyla na papíře“. Za „bytí na papíře“ považuju hotovou dokumentaci k územnímu rozhodnutí, ať se pochopíme.
Přesně. Nemyslím tím tuny prospektů nebo vizualizací SŽ. O D35 se taky mluví třicet let a té se snad dožiji, u smysluplné (tzn alespoň 100km vcelku) VRT si jist už nejsem.
No nápad je to báječný, když to máte tak zpočítané, pár otázek: – o kolik by se měla zvýšit cena letenky, podle jakého klíče, kdo bude vybírat (pokud takové lety zdaníte více než pár eur a jejich cena stoupne o tolik, že si je lidé nekoupí – aerolinka nebude provozovat – nevyberete nic – kolik generací máte zkalkulováno, že tímhle způsobem bude CELÁ Evropa na tu VRT síť šetřit.. – pokud mluvíte o EU dani, musela by platit pro všechny EU státy = ve všech státech musíte za vaše zdaněné peníze postavit VRT – zpět k otázce kolik generací.. –… Číst vice »
O půlnoci na Bergamu? Egh… Díky Bohu za nightjet s ranním příjezdem přímo do Milána.
Gdaňsk, a ještě kousek napravo a jsme v Kaliningradě.
Tak ten gdansk bych bral z Ostravy. Ta cena také není špatná
Z Katowic nic nelétá? Do Dantigu spíš z BRQ
„Po Krakově a Varšavě půjde o třetí destinaci“, bohužel Varšava je sice v „nabídce“ letů, ale v systému nejsou dosud vypsány lety v žádných dnech. Nevíte, jsou plánovány jen na letní LŘ, nebo by tam měly být celoročně?
Zrovna na Varšavu doporučuju připlatit za LOT, a to jsem jinak fanoušek Ryanairu. Cesta z Modlinu do města fakt nic moc, proti tomu ze Chopina je to paráda. A ten cenový rozdíl není zas tak velký.
Upřímě, dnes jsem si trochu prostudoval různé relace Ryanairu po Evropě a dospěl jsem k závěru, že až na několik málo výjimek jako například spojení Köln – Wien se jedná o naprosto nepoužitelnou leteckou společnost pro cestování po kontinentální Evropě. Letový řád jako noty na buben, nepoužitelné časy. Naprosto nelogicky propojené dvojice letišť (úmyslně neříkám měst, protože o tom se mnohdy dá ztěží mluvit). O nějaké síti nelze hovořit. K čemu mi je, když například do díry, jako je letiště (Frankfurt) Hahn vysoko v pohoří Hunsrück dorazím pozdě večer, když se potřebuji ještě rozumě dostat do nějakého velkého německého města.… Číst vice »
asi se vás zapoměli zeptat 🙂
ja jen .. že hospodářské výsledky ryanairu , a také statistiky přepravených cestujících, jsou poněkud v rozporu s tím, co blábolíte 😀
Sorry, toto nejsou nesmysly. Nepotřebuji se koupat a ani nemám zájem létat do Velké Britálnie / Irska. Podívejte se, kam je možné, v jaké časy a kolikrát týdně se dostat s Ryanairem z Kölnu nebo z Dortmundu, případně z Maastrichtu. Všechna ostatní letiště jsou pro mě nepoužitelná. A v kombinaci s letovým řádem pro většinu zbývajících destinací i ta výše jmenovaná. Proto vyhrává LH, EW a OS z letišť Köln, Düsseldorf a Frankfurt případně raději celou cestu uskutečním vlakem.
nemam potrebu na to, kdy a kam ryanair leta, jakkoli koukat
jen konstatuji, ze desitky milionu cestujicih vasi predstavu o nepouzitelnosti ryanairu nesdileji, a navzdory “podle vas nepouzitelnemu letovemu radu” z ryanairu udelali jednu z nejvetsich a nejuspesnejsich leteckych spolecnosti na svete.
takze jedine co muzeme rict je, ze “vam nevyhivuje”… coz ale zas tak uplne nikoho nezajima
Přesně proto je Ryanair nejúspěšnější leteckou společnosti v Evropě
Máte podle mě dost zúžený pohled. Nejsem žádný odborník, ale 3 roky jsem žil v Británii. Celkem běžné tam bylo, že penzisté si kupovali na důchod nemovitost v prázdnějších = levnějších regionech Francie. Je samozřejmě otázka, jak často tam létají a kolik jich je, ale může to vysvětlovat linky mezi Británií a Francií. Linky mezi východem a západem jsou podle mě zas dost o gastarbeiterech. Podle mě třeba tak 3 miliony Poláků dělá v západní Evropě a vrací se občas domů. To generuje určitě poptávku. My jsme během těch 3 let v Británii měli nakoupené letenky každý měsíc 1x do… Číst vice »
ale koupáků letí celá rodina
Zejména ten středeční odlet do Gdaňsku je dost nepraktický.
Inu tak budto to letadlo bude pres tejden stat, nebo poleti v nepraktickej cas nejakou min atraktivni destinaci. Mne treba nevadi ani tak ty dny, jako ty casy. V praxi bych to pak resil tak, ze bych ten let pouzil jen pro navrat. Tam bych jel vlakem/busem, pripadne let odjinud, napr. z Vidne.
u lowcostu se atraktivnost a prakticnost casu neresi. kvuli usetrenym par stovkam (a to nemyslim hanlive) jsou lidi schopni lecceho
Gdaňsk a Skiathos? Nemůžu se dočkat! Tyhle destinace rozhodně stojí za to.
Skiathos? Procházel jsem booking kvůli bydlení… Nic moc. All in ani jeden. Ostrov malej. Proto snadno k procestovani. Pro rodiny ale nic moc. Se ženou tam možná zkusím zaletet, ale určitě to není destinace v TOP 10. 🙂
Ostrov sice velký není, ale má co nabídnout, pláží je tam dost, příroda tam je krásná, a mimochodem, pro spottery tam je atraktivní místo u začátku dráhy těsně u moře, kde se nechávají ofukovat proudem spalin z motorů startujících letadel. Občas někdo skončí i v kotrmelci na zemi…Navíc hned vedle Skiathosu jsou další ostrovy jako Skopelos a Alonissos, snadno dosažitelné trajekty. Věřím, že své zákazníky si tato linka rychle najde.
To beru, ale že všech možných destinaci bych vybíral jiný ostrov. Na Krétu se dostat z Prahy je opravdu nehezky proces. 😉 a přitom potenciál bych tam viděl větší.
Pro AirTravellera… Ano. Zapomněli se mě zeptat. 🙂
ajajaj … vy ostrovy hodnotite podle all-in resortu? proc teda rovnou nezustanete doma?
Vidíte, mě zrovna lákají právě ta místa, kde žádné all in nejsou 🙂
Tomu říkám demokratický stát, když se člověk nemůže ani vyjádřit v komentáři
Můžete, ale jste tu nová a první komentář se vždy nejprve musí manuálně schválit. A opravdu u toho nesedíme nonstop.
Ano, omlouvám se. Jen jsem si myslela, že můj komentář na účet Brna byl zamítnut.
Chyba na mé straně.
A co Ostrava? Zas to musí dostat to neperspektivní Brno…
on není nikdo, kdo by „něco někomu dával a přiřazoval“. to aerolinka si vybírá a určuje kam bude lítat.
takže – brno „nic“ nedostalo, jen ryanair si spočítal, že lítat do ostravy se mu nevyplatí.
Ano, to slovo dostal, jsem myslela obrazně…
Brno má vybavení ILS CAT I, Ostrava CAT III B… no nevím, které letiště se Ryanairu (nebo obecně všem) vyplatí víc, když přes podzim má Brno ustavičně problém s mlhou.
Např. v říjnu už pár odletů SW kvůli toho byly zpožděny i o 12 hodin a přílety byly divertovány právě do Ostravy
Možná se Ryanair rozhodoval podle bonity obyvatelstva spádové oblasti.
Ryanair se vrací od 27. března ke spojení na letiště Bergamo u Milána.
U toho chcete argumentovat podzimní mlhou? ILS sem, ILS tam, o obsazenosti letadla rozhoduje počet cestujících.
nechcete to nechat na tom ryanairu? 😀 budou mit preci jen ponekud … více informací pro své rozhodování.
pokud predpokladaji v brne podstatne vetsi zajem cestujicich nez v ostrave… tak nezacnou litat do ostravy jen kvuli tomu, ze tam je ILS CAT IIIB
Katovice a Krakow jsou nedaleko, takže nečekám že by Ryanair zavedl nějaké nové linky.
Toto je ten komentář, co jste se ho nemohla dočkat? No tak tedy děkujeme.
Bohužel, je to tak. O Linku do BGY je určitě zájem a ne malý. Ryanair se podle mého názoru bojí něco takového udělat, protože má strach, že když lítá z KTW (3x týdně) a KRK (Denně), tak to bude k ničemu a jen prodělávat. Ale určitě bych 2 lety týdně uvítal a myslím si že průměrná obsazenost by klidně mohla být kolem 90%.
Brno a okolí má mnohem větší kupní sílu i incomingový potenciál než Ostrava (veletrhy, nespočet zahraničních korporací, dobré gastro atp.), nebude to třeba tím?
Tak to je velké zklamání jak ve dnech odletu ( nedá se zaletět na vikend) , tak zejména v té naprosto přemrštěné ceně.
V porovnání třeba s cenou PRG-BUD která se se letos běžně dala opakovaně sehnat za 17€ one way…
Ryanair nikdy nenabízel při oznámení nové linky nějaké super ceny, chce to jen vydržet, až zlevní:)
Tak uvidíme a necháme se překvapit…
Mám plán že tam v létě pojedu/poletím podívat – tak snad nebudu muset před Krakow nebo přes Varšavu..
Gdaňsk mohu rozhodně jen doporučit, úžasné město.
Tak požadavek ultras na jakési znevýhodnění letecké dopravy je zase jen výkřik do tmy od pár jedinců, pro které je čas trávený v pasažérském vláčku smyslem života, ehm…
Na Skiathos? Vždyť tam se přece dostat nedá a plachetnice je až podezřele automobilní.
Tak požadavek ultras
Nepřesnost – PRG-GDN létala v roce 2011 spol. OLT Jetair…
Díky za upozornění, měl jsem tušení, že tam něco už dříve bylo, ale nedařilo se mi dohledat.
A neoznamoval tuhle linku sám Ryanair už někdy v letech 2018-2019?
lowcosty neustále oznamují nějaké linky… ale to je jenom cesta „jak se dostat do novin zadarmo“… 🙂
Je to 555 km. Lety na takovou krátkou vzdálenost (vyjma linek na ostrovy) by měla EU speciálně zdanit a získané prostředky investovat do stavby VRT.
uz se nemuzu dockat, Gdansk je krasne mesto a trmacet se tam vlakem nebo jinak cely den je pekny opruz. Super destinace, palec nahoru FR.
Souhlas!
Ehm. Tak jeste jednou, Radku. Kolik je to km po zemi? A jak dlouho trva cesta autem? A jak dlouho vlakem? A kde, prosim, jsou ty zastavky VRT v Praze a Gdansku?
No ale to že nejsou zastávky jde jak za vládou v Praze, tak ve Varšavě. To že spojení Čech a Polského Slezska řešené fakticky jenom jednou elektrifikovanou jednokolejkou, navíc zapojenou do trati co už teď dělá práci za dvě, je problém. Ale bez nějaké dohody mez Prahou a Varšavou se ta situace nezlepší.
OK, takže zdaníme cestujícího, který se chce dostat za normální dobu do Gdaňsku?
Nemyslel jste to spíš ke komentáři o daní z PHM pro letectví? Tu o daních nic nepíši. Nicméně mi přijde jako poněkud zvláštní danit paliva v pozemní dopravě a leteckou nechávat bez.
To souhlasím, že není normální, aby letecké palivo bylo bez spotřební daně.
Proč? Až budou ostatní módy dopravy tak finančně nezávislé na dotacích, jako je letecká doprava a infrastrukturu pro vlaky a autobusy budou platit provozovatelé a cestující, kteří ji používají, tak dobře. Ale rozhodně není správné, aby cestující v letecké dopravě sloužili jako zdroj financování rozvoje VRT. Na to už platíme v daních dost.
OK, takže do parodií na letiště typu Pardubice, Karlovy Vary, Zimola Airport nešla ani koruna z mých daní? Spotřební daň je především zdanění externalit, které používání komodity způsobuje. I když je samozřejmě spousta lidí nechce vidět, stejně jako u nikotinu či tabáku.
Aha, dobře. Takže jaké externality konkrétně máte na mysli? A pokud jde o parodie na letiště… Řešit tyto záležitosti tím, že zdaníme celé odvětví a jeho uživatele, kteří už dnes všechny náklady s spojené s jeho využíváním hradí, nepovažuji za úplně ideální cestu. Kromě toho, že od zdanění je osvobozena jen mezinárodní obchodní doprava, lety po Česku běžné platí palivo vč. DPH a spotřební daně.
Například emise, jestli vám to něco říká. Nejen CO2.Jinak té vnitrostátní dopravy v ČR je, že?:) Doufám, že se tu rozvine podobně vtipná debata, jako když se začne řešit uvalení spotřební daně na víno, která nepochopitelně není. Tohle je zhruba podobné.
Vážený pane redaktore, možná byste mohl ubrat té ironie. Nepsal jsem o dopravě, psal jsem o letech, což, jak jistě uznáte, je rozdíl, takže mi prosím nepodsouvejte něco, co jsem neuvedl. A pokud jde o emise a jejich skutečných a doložitelných dopadech, tak to je debata, do které se určitě nechci pouštět, na to nejsem odborník ani já, ani předpokládám vy. Ale rozhodně jsem vím, že letecká doprava jako celek v posledních cca dvaceti letech udělala pro snížení emisí mnoho kroků a investovala nemalé prostředky k jejich snížení – novými úspornými motory počínaje a optimalizací letů a letových tras konče.
To není ironie. Nepřijde vám zvláštní, že některé módy dopravy jsou zatíženy spotřební daní a jiné ne? (výnos spotřební daně rozhodně nejde komplet na dopravní stavby a údržbu). Máte pocit, že jiné druhy dopravy udělaly pro snižování emisí méně?
Jak uvádím v odpovědi kolegovi níže, tak bych proti zdanění v zásadě nebyl, ale za předpokladu, že se narovnají pravidla pro všechny módy dopravy. Tj. pokud bude letecké palivo zatíženo daní, tak že část těchto daní se bude vracet do financování výstavby a údržby infrastruktury letecké dopravy a ne, že to bude tak, že zdaníme leteckou dopravu, protože je to politicky průchodné a všechny peníze použijeme jinde…
Spotřební daň z tabáku a alkoholu budeme také používat na budování nových fabrik na výrobu piva či cigaret?
A není náhodou část toho proč je letecká doprava tak výnosná že nepotřebuje dotace právě v tom že nepletí daně z PHM. Tedy ne že bych byl zastáncem té poučce o danění a dotování, ale pokud máme silniční, železniční a dost pravděpodobně i vodní dopravu zatíženu daní z PHM, následkem čehož se musí na některých trasách dotovat, tak srovnání s dopravou kde se tyto daně neplatí trochu kulhá a je poněkud problematické.
Výhodná je především proto, že se naučila, resp. musela naučit být velmi efektivní. Daně z PHM v ostatních módech dopravy se ale mimo jiné vrací zpět ve formě výstavby infrastuktury a její údržby, financované z veřejných prostředků. Ale jak uvádím výše, v letecké dopravě je jak provoz, tak infrastruktura financována přímo uživateli bez nutnosti to dotovat v veřejných prostředků (a ano, vím o problému regionálních letišť a nutnosti dotací, ale to je jiná a v celkových číslech i marginální záležitost). Takže pokud zdaňovat palivo pro leteckou dopravu, tak dobře, ale za předpokladu, že se tyto daně budou ve stejné výši… Číst vice »
V Česku neexistuje rozpočtové určení spotřebních daní. Ty peníze se nasypou na jednu hromadu a pak rozdělí.Vzhledem k tomuto faktu se nedá tvrdit že si tou spotřební daní někdo platí nějakou infrastrukturu.
Existuje: 9,1 % celostátního hrubého výnosu spotřební daně z minerálních olejů jde do SFDI. Z toho se ale dá financovat i letiště, viz například dotace do zabezpečení letišť.
Ono by stačilo srovnat podmínky. Plně obsazený B737-800 sežere na této trase cca 20 litrů paliva na cestujícího.
Dnes je toto palivo bez daně. Pokud by bylo zdaněno stejně jako benzín do auta, tak to máte přes 400 Kč na každou letenku.
Necelé 3 litry na sedačku a 100 km. Dieslový vlak je na tom kolikrát mnohem hůř, neboť šotouši se můžou vzteknout, když se zruší spoj s obsazeností méně než 10 %. Aerolinka by nikdy nic takového neprovozovala.
A že tam cestující pojede 12 hodin vlakem namísto 2 hodin v letadle, protože VRT ještě není, ale bez toho nebude? Tím směrem budou dřív elektrická letadla. Spotřební daň na trakční elektřinu nechcete.
Já mluvím o VRT a ty nejsou na diesel.
Dieslové vlaky na lokálkách si laskavě srovnávejte s autobusama, ne s letadlem.
Navíc, já přece nenavrhuju ty linky zakázat. Jen zdanit, a to tak, jako jsou zdaněné jiné druhy dopravy, co spotřebovávají ropné produkty.
Tedy odstranit současné daňové zvýhodnění. To si letecká doprava fakt nezaslouží. Už není rok 1947, kdy se to zavedlo.
Ano, Vy udajne mluvite o VRT, ktere NEJSOU.
PS: Nejaky odhad uhlikovych emisi pro teleporty by nebyl?
Sice se mi navrh investice do VRT libi, ale zrovna linka PRG-GDN neni zrovna nejak kratka. Neni to ten druh vzdalenosti, kdy uz clovek premysli nad tim, zda by nebylo lepsi vzit vlak.
To právě záleží na té infrastruktuře. Paris-Avignon je vzdušnou čarou 578 km a vlak je tam první volba.
Protože ve Francii si ty VRT postavili (byť zdaleka ještě nemají síť hotovou).
A jaký je tam přepravní proud v porovnání s tou Francií? Stavět VRT pro 300 cestujících denně je nesmysl, ani kdyby to za 5 let skočilo na dvojnásobek.
Jak píšu v jiném příspěvku, pro spojení Prahy a Gdaňsky by bohatě stačila VRT Praha-Berlin a Berlin-Trójmiasto.
Přepravní proud mezi dvěma hlavními městy (Praha a Berlín), zvlášť když jsou po cestě velká regionální centra (Ústí a Dresden), je dostatečný.
A přepravní proud mezi Berlínem (3.7m obyvatel) a Trójmiastem (1.5m obyvatel), kde je po cestě Szczecin, rovněž. Zvlášť když je pro Poláky „za Berlínem“ celá západní Evropa.
Kombinací vlaků začínáme na 12 hodinách s těsným přestupem v Olomouci (EC 121 Valašský express a EC 106 Sobieski) nebo Varšavě (EC 113 Silesia a R 38154 LUBOMIRSKI), případně s více přestupy, dálkové autobusy jsou ještě časově horší. To spojení je momentálně tak marné, že letadlo dává smysl.
Asi jste nečetl, co jsem psal. Nemluvil jsem o současném železničním spojení, ale o VRT. VRT na tyto vzdálenosti efektivní určitě je.
Na vzdálenosti okolo 5 km je efektivní tramvaj. Ale musí tam být dostatečný přepravní proud. Jakmile není…
Tady je.
Praha (1.5m)
Ústí (100k)
Dresden (1m)
Berlin (3.7m)
Szcecin (500k)
Trójmiasto (1.5m)
Loni jsem absolvoval cestu Liberec – Gdaňsk vlakem a zpět. Jednou to upřímně stačilo.
A jak jste jel? Jednou jsem jel lůžkovým vozem Gdynia – Szklarska Poreba, a bylo to pěkné svezení.
Tam přes Pardubice a EC do Katovic a pak polské Pendolino, zpět přes Wroclaw a Harrachov.
a tpresne takhle – ze zeleni silenci maji prostor k prezentovani svych nazoru -vznikaji silenosti jako “zakazeme jaderky” a ruzne greendealy.
Nejsem žádný zelený šílenec, jaderky bych rozhodně nezakazoval, právě naopak, je to nejlepší zdroj energie, jaký lidstvo má.
A železnice je energeticky nejúspornější způsob dopravy. Pro Evropu, která většinu energie musí dovážet, je to o to důležitější.
vite o tom, ze letadlo (moderni) spotrebuje na osobu kolem 3,5l/100km?
Jistě, nahoře jsem to počítal a vyšlo mi to stejně. Ale to je právě docela dost, je to víc než obsazené auto.
Železnice má spotřebu energie mnohem nižší a navíc lze tuto energii vyrobit v jaderných elektrárnách prakticky bez emisí.
a že těchjaderných elektráren máme tolik 🙂
V ČR jaderné elektrárny vyrábí cca 36% elektřiny.
A po dostavbě zbývajících bloků Temelína a Dukovan by to mohlo být klidně 80%, tedy tolik, jako ve Francii.
nemluvím jen o čr .. mluvím o celoevropském měřítku.
a právě díky celoevropskému měřítku – vy věříte, že nějaký temelín a dukovany dostavíme? toho se nedožijou ani naše děti.
Mám elegantnější řešení, zavést daň na letecké palivo. Pokud se tím může zatěžovat pozemní doprava, nevidím důvod proč by to nešlo u letecké. Opravdu už nemáme 50. kde proti letadlu stály parní lokomotivy na pomalých tratích a auto byl (v Evropě) luxus.
je to jedna linka, letajici parkrat tydne, a muj soukromy odhad je, ze jim to moc dlouho nevydrzi. zbytecne se zrovna tady rozcilujete…
Nejde mi o jednu linku ale o celý obor.
myslite ten obor, ktery patri k tem nejekologictejsim?
Myslím ten obor, který má výjimku z placení něčeho čím nemáme problém zatížit všechny ostatní druhy dopravy. To mne ostatně přivádí k tomu že spotřební daně nevznikly kvůli ekologii, ale kvůli regulaci spotřeby některých komodit.
Jenže po miliardových investicích do železniční infrastruktury a strojů došlo ke zrychlení spojení třeba na trati PH Bratislava o kolik? O 14 minut vic než pára v roce 1937. A kult na Ostravu taky žádny terno. VRT zatím ani metr a 160 jen místy.
Vždyť jsme prakticky žádné nové tratě zatím nepostavili, jen pár přeložek. Stavba koridorů byla takové generální oprava jako náhrada za chybějící průběžnou údržbu.
Po VRT by to bylo z Prahy do Bratislavy pod 2h.
A dalších cca 20 minut ten vlak prostojí v nácestných stanicích, což za původní Strely nebývalo.
A jezdí každou hodinu, což Strela nejezdila. A dokonce pobere 5x víc lidí než Strela.
Navíc.
Myslíte že velkoadmirál* US Navy Petr trpí dřívbylolípismem?
*Alternativně by se mohlo jednat též o vyjádření oblíbené Metaxy, nebo o zdivočelé ukazatele.
Leda vzdušnou čarou. Za mě bezmála tisíc a jezdím to celý den. Letecká linka je super a sen o dani na VRT tímto směrem diagnóza.
VRT nemusí vést přímo Praha-Gdaňsk. To je skutečně nesmysl. Ale i kombinace VRT Praha-Berlin a Berlin-Szczecin-Trójmiasto, což jsou spojnice velkých center, vám dá jízdní dobu kolem do 4 hodin, což je zcela konkurenceschopné. Pokud by se EU chovala jako Čína, tak by tyto tratě už existovaly.
mate na mysli, pokud by se ru chovala stejne totalitne jakomcina?
jakonze do gdanska bychom jezdili pres berlin?
VRT nijak s totalitou nesouvisí. Však docela slušnou síť VRT máte i v Japonsku, Francii, Španělsku či Itálii a to totalitou nazývat nelze.
A proč by se nedalo do Gdaňsku jezdit přes Berlín? Vždyť i dnes je to tamtudy cca stejně rychlé jako přes Ostravu.
Protože VRT do Drážďan už se chystá, narozdíl od té přes Hradec do Vratislavi?
Tak na Vratislav jaksi není z Čech ani pořádná dvojkolejná tr jako další severojižní tah mezi Baltem a Jadranem. Když si to vezmete, tak se nějak smysluplně dá přes Lipsko a pak až přes Ostravsko (jedno jestli přes Ferdinandku, nebo kolem Váhu), a pak už zase nic.
Váš příspěvek nedává smysl. VRT do Drážďan je přece podmnožina VRT na Berlín.
V Číně ty tratě často ekonomicky nevychází.
To není jen ekonomická otázka, ale i otázka strategická. Čína naprostou většinu paliv dováží, stejně jako Evropa.
Hlavně se nechovat jako Čína. Snad v ničem. Sny a retardovanost bez špetky reality.
Sám čekám , jak se budou stavět VRT. Výkupy pozemků atd. Ani metr není na ani papíře. Po třiceti letech a NIC. A to je v čechách celý kraj s dvěstě tisici obyvateli na pětníku bez jediného metru elektrické trati.
„Výkupy pozemků atd. Ani metr není na ani papíře.“
Výkupy můžete vidět u dálnice D35 a ta v roce 2010 taky „nebyla na papíře“. Za „bytí na papíře“ považuju hotovou dokumentaci k územnímu rozhodnutí, ať se pochopíme.
Přesně. Nemyslím tím tuny prospektů nebo vizualizací SŽ. O D35 se taky mluví třicet let a té se snad dožiji, u smysluplné (tzn alespoň 100km vcelku) VRT si jist už nejsem.
No nápad je to báječný, když to máte tak zpočítané, pár otázek: – o kolik by se měla zvýšit cena letenky, podle jakého klíče, kdo bude vybírat (pokud takové lety zdaníte více než pár eur a jejich cena stoupne o tolik, že si je lidé nekoupí – aerolinka nebude provozovat – nevyberete nic – kolik generací máte zkalkulováno, že tímhle způsobem bude CELÁ Evropa na tu VRT síť šetřit.. – pokud mluvíte o EU dani, musela by platit pro všechny EU státy = ve všech státech musíte za vaše zdaněné peníze postavit VRT – zpět k otázce kolik generací.. –… Číst vice »
Typicky levičácké smýšlení. Vše speciálně zdanit a peníze rozkrást. Zdaňte si ještě jednou svou výplatu a peníze pošlete třeba na sirotčinec.