Praha – Bratislava o 35 minut rychleji do roku 2030, slibuje Kremlík
Bratislava hlavná stanica. Foto: ŽSR
Česká republika a Slovensko budou spolupracovat na vybudování vysokorychlostní trati, která spojí Prahu s Bratislavou. Dohodli se na tom dnes
Pokud jsem si vsimal jako cestujici, Breclav – Kuty je docela pomaly usek, dal bych tam 160km/h s ohledem na zatacku v Breclavi.
A co se tyce prispevku KS nize, pokud se bude Brno – Adamov stavet jako novostavba, prijde mi to jako NESMYSL stavet v 120-140km/h – davalo by smysl novostavbu postavit na 200 km/h.
Nedivil bych se, kdyby tu představu Kremlíkovi někdo podstrčil s vědomím (teoreticky možné) koncepce, že tam převede pendolína z relace Praha – Ostrava, kde jiný než „marketingový“ smysl ve snaze konkurovat nějak Jančurově barnumské reklamě stejně nemají a „klasické“ soupravy je díky nově objednaných vozům klidně mohou nahradit (a to dokonce docela výhodně pro cestující) – musela by ale umět a smět jezdit regulérně i rychlostí 200 km/h a pak by v případě modernizace dlouhého úseku na Slovensku asi tu půlhodinu ušetřit možné bylo. Otázkou je, zda by ty jednotky na frekvenci po celé trase stačily.
Tím zrychlením je patrně myšleno, že začnou jezdit konečně na čas.
Byl bych zvědav , co by Kremlík sliboval , kdyby při nesplnění slibů musel například zaplatit nějaký finanční obnos za nesplnění slibu. Nesliboval by nic.
Slibování nesplnitelného je Burešovo (a celý tý jeho party poskoků bez páteře a důstojnosti) modus operandi. A proč by ho měnili, když na čechystánce perfektně funguje…
jojo, čechistanačka džamahírija v celé své kráse a velkoleposti! a teď když má vrchní udavač takové krásné výročí 😉
Já bych v tom nehledal nic konkrétního. Prostě společné zasedání musí mít nějaký výstup zapadající do „strategie“ ANO bude líp.
Vlastně vůbec nevím, proč to tu řešíte. Ta diskuse je zcela zbytečná, prostě akorát jeden z Burešových makáčů někde táral nezmysle a myslel to zhruba stejně vážně, jako když simultánně Schillerová s Burešem plkaj o tom, jak pomůžou živnostníkům. Kdyby soudruh Kremlík slíbil, že do roku 2030 budem cestovat hyperloopem na Měsíc, mělo by to asi stejnou relevanci.
Jestli se má takového zrychlení dosáhnout, tak je třeba aby se rekonstruovaly rovné úseky na 200+km/h, jenom to by mohlo na Slovensku dát oproti současnému stavu dolů tak 15 minut, zrychlení z Břeclavi do Brna v současné stopě dá dolu asi dvě minuty. Pak zbývá nejdelší úsek trasy z Brna do Prahy, na tomto vlaky dosahují průměrné rychlosti asi 100 km/h. Aby bylo možné uspořit půl hodinu času na celé trase, stačí aby mezi Prahou a Brnem byla trať takových parametrů, které umožní dosáhnout vlaku průměrnou rychlost blízkou 130 km/h. A je v zásadě jedno na které ze dvou tratí… Číst vice »
Časová úspora po modernizaci Štúrovo – Kúty pro tzv. červenou variantu ( V = 200 km/h) byla pro EC vlak ve složení: řada 380, hmotnost 500 tun, délka 240 m, Vmax = 200 km/h v SP vyčíslena takto ( = po úsecích) – zpracováno v SW Open Track: a) Devínská Nová Ves – Kúty státní hranice – úspora 8,25 min b) Kúty státní hranice – Devínská Nová Ves – úspora 9,33 min c) Štúrovo státní hranice – Bratislava Vajnory – úspora 29,02 min d) Bratislava Vajnory – Štúrovo státní hranice – úspora 28,7 min To znamená, že pro směr do… Číst vice »
Nemyslím že by Štúrovo bylo na trase Praha Bratislava, takže do něčeho hrabat budeme muset.
Proč počítáš pro vlak Praha – Bratislava jízdní doby až do Párkánye, citátore teoretický?
Kolego, nejprve vytáhněte mapu a porovnejte polohu Bratislavy a Štúrova …
Teď mne ale napadlo – když z BA do Štúrova ušetřím půlhodinu a zpátky taky, vrátím se do Blavy o hodinu dřív, než jsem vyjel? :-Aneb „paradox dvojčat“ v podání ZSSK? 😀
V clanku zmineno VRT, ale zbytek clanku je o modernizaci koridoru…
O ktere usek VRT jde? Poricany? A ten kousek u Brna ve smeru Breclav? To by na 35min. asi tak vyslo…
Na té trase má smysl zrychlovat zejména Bratislava-Kúty a pak Brno-Praha. Což v součtu dá tak 30-40 minut, 45 pokud se zrychlí Pouzdřany-Břeclav.
No, VRT by mela kompletne mit cas Praha-Brno pod 1h… ale do roku 2030 se to nestihne, proto se ptam na zrychleni Praha-Brno, kde se na soucasnem koridoru najde tech 35min… Nestihnou se ani tunely u C.Trebove…
A z čeho to Slováci chtějí zaplatit??
treba ze vstupneho, az budou zase poradat nejaky ohnostroj na laminatce nebo jinde 😉
Scifi od právníka. Má na to peníze?
Peníze máme. Hlavní problém u liniových staveb je byrokracie, ne peníze.
To není zase až taková pravda, hlavně poslední dobou.
Tak ono se asi bude jednat o snížení jízdní doby zřejmě jen díky investicím na slovenské straně. U nás se nebude dít nic podstatného. Alespoň z těch plánů na mapě SŽDC nic zásadního nevyplývá, jan napravení roky zanedbané údržby. Jinak jedno velké NIC, co by mělo nějaký zásadní význam. Jestli nemám dostatečné informace o nějakém klíčovém projektu, prosím o jejich doplnění…
Já myslím, že je to realistické.
Slováci na 200 už pracují. Pokud by se povedl ještě upgrade Třebové. A Choceň – Ústí nad Orlicí do 2030. + třeba nějaké úseky na 200, když se stejně budou modernizovat. A pokud by se na naší straně ještě postavila v té rovině ta levná vrtka jižně od Brna. A dá li pánbůh, tak třeba ještě ta Praha Poříčany.
3: 30 do 2030 by mohlo být reálné.
Co mě zaujalo mnohem víc, že se dohodli na společných investicích do obrany. Konečně..
Ještě jsi šéfe zapomněl na trať Brno-Vranovice, takze podle me je těch 35 min úspory, když se vsechno písčitá reálných a nesmíme zapomenout za Slováci ještě za Fica se zavázali, ze ceske hranice – Bratislava bude trať stavěna na 200km/h.
Nezapomeňte na Adamovský tunel. Ale ten nejspíš nebude s výmluvou na VRT.
Tunel v Adamově se plánuje? Podle me bylo jasne receno, ze s ohledem na náklady a ohledem na plánované VRT pres Vysočinu se delat nebude.
A já si dovolím tipnout, že měl na mysli trasu přes Havlíčkův Brod. 🙂
Hele, tam budeme jezdit hlavně MY. A se státním postrkem. Člověk tlačí opravu Havlíčskobrodské několik let a nakonec se mu tam nacpe zase osobka. To jsou manýry… 😉😊🙂
V úseku, o který by zřejmě šlo, je beztak kapacity „nekonečno“ (ve srovnání třeba s Kuřimí), takže infarktový stav možno zase odložit. 🙂
Jako velkou modernizaci trati, která v podstatě kopíruje budoucí VRT? No nevím 🙂
Kremliku, Kremliku. O 35 min.? No chlape, to mas dost nizke ambice.
Čemu se dozvíte? Na trase Kůty – Bratislava bude rychlost 200 km/hod. Stejně jako na kousku u České Třebové. Více toho do roku 2030 nestihnou.
Já myslím, že 35 minut za 10 let by byl u nás rozhodně úspěch. Nicméně je to samozřejmě nereálné (pokud se na slovenské straně to nezkrátí alespoň o 20 minut).
Kdyby naopak jízdní dobu o 35 minut prodloužili, více by odpovídala realitě, a alespoň polovina vlaků by jela včas.
Při pohledu do mapy staveb na stránkách SŽDC vidím na české straně pouze stavby ve stávající ose, tedy bez dopadu na jízdní dobu. Vím, že je mapa staveb teprve v plenkách a hodně věcí tam zřejmě vůbec není uvedeno a popisy staveb jsou hodně strohé, ale přes to všechno mi rozdíl mezi touto mapou a sdělením ministra dopravy mi přijde hodně velký. Pro optimisty připomínám, že až po roce 2030 má být dokončen uzel Ostrava, který se usilovně projektuje od roku 2011.
V jakém stavu jsou tunely před Bratislavou hlavním? Děje se s nimi něco, nebo stále tečou a jeden je v napěťové výluce?
Před dvěma týdny v normálním provozu, nevypadaly tekutě 🙂
Tož ta 30 v nich…)
Pro programátory: Když se žekne, že tunel (střecha, kýbl, nádrž) teče, tak to znamená, že věc je děravá a netěsní.
V roce 2030 po Kremlíkovi neštěkne ani pes, takže tyhle sliby nemají žádnou váhu, ale tak to už jsme si zvykli.
Bohužel. Kolik bylo podepsáno memorand a prohlášení o trati Plzeň − Bavorsko…
tak alespon dalnici z Brna do Vidne uz mame hotovou alespon na nasi strane, kdyz v Rakousich po ni nestekl ani pes… uz je lip, ANO!
Otevření celého úseku z Mikulova až do Bavor je na spadnutí!
Rádio Jerevan k tomu dodává: Jedná o obec Bavory, 2 km severně od Mikulova. A nejde o otevření, ale naopak o uzavření, nikoliv dálnice, ale cyklotrasy ve stopě dálnice.
Vážení diskutující já bych to tak růžové neviděl. Ano zvýšením rychlosti se něco nažene ale víte co času spotřebuje celní a pasová kontrola na hranicích JMK 😀.
My víme, nebude ti v JMK platit režijka. Neboj to už je dávno vyřešené, řesiti bez platného dokladu JMK budou vyhazování za jízdy a vlak pouze zpomalí, chááá
teda režisti bez platného dokladu.
Zapomínáte na obřadní degradaci režisty na pouhý substrát. Povinná účast všech cestujících na terminálu před nádražní budovou. Režistovi bude policejně zabavena režijka a uložena do vlakového sejfu. Vystoupí mažoretky a dechový orchestr Armády ČR zahraje „Crazy train“. Poté, co si cestující opětovně nastoupí, tak slavnostně zahouká na vlak jistý pán z Brna zvukovou návěst k odjezdu.
Zase cintaj nesmysli. Furt něco slibujou a ono govno. Nevěřim jim, že to postavěj. Hlavně slováci…
Tak hlavně že oživili i kanál Dunaj-Odra-Labe :-)))
Já to vidím nadějně. V SK nemají na hradě fanouška megalomanských projektů a tím pádem by jejich negativní SP do toho mohla konečně hodit vidle 🙂
Na hradě sice ne, ale když jsou schopni nadále prosazovat kosočtvercovinu jménem ŠRT do Vídně, což je jejich obdoba DOL, mohl by jim vyjít i ten.
Mě by zajímalo, jestli vůbec někoho napadlo naopak rozšiřovat normální rozchod směrem na Ukrajinu?
neboj, oni si to tam číňani celé předělají, až to bude jejich. tak zhruba do 2050 sibiř a pak i ten zbytek…
To by byl pomnik,… takova stavba pro par turistickych lodi…
procpak ten pesimismus? vzdyt budoucnost nas ceka primo skvela: https://www.bugemos.com/?q=node/571
🙂
Ja jsem se snazil najit jedine dulezite pozitivum, ale proste nemuzu zadne najit…
To pojedou přes Linec a Vídeň?
By mne teda zajímalo, kde tu půlhodinu chcou našpórovat. Kdyby bylo na většina úseku ze Šalingradu do Břeclavi dvoukilo, tak máme možná 5 minut, víc pochybuju. Jak už se tady píše v případě prvního VRT frcku z Běsovic do Poříčan máme no dalších 5 minut? Jsme zatím na 10 celkem. Uhři možná upgradem mezi Kúty a Pozsóny vyškrábou dalších 5 minut. A kde vzít tu dalších 20 min.? Tunely mezi Chocní a ÚnO v nedohlednu, možná rychlejší průjezd MuN a dál už mne nic nenapadá, nebo se aspoň o ničem nemluví.
tak napřímením trati z Ladné přímo do Lanžhota mimo Břeclav se taky 10 minut získá 😀 😀
Bingo…
ale uklidním Vás. I kdyby teď ihned byly zahájeny kroky pro stavbu spojky Ladná / Hrušky – Lanžhot, do roku 2030 je to nestihnutelné. A současně je to největší možnost dostupné úspory času a výrazné benefity by to mělo i pro nákladní dopravu CZ – SK.
Ta spojka sice v plánu byla, ale za minulého režimu a dneska by už měla být z územního plánu vymazána. Takže to neprojde už asi nikdy. Ano, teoreticky tam místo je, ale ne zase tolik abyste si v tom prostoru mohl dovolit takové věci. Ano, jde to překopat celé, ale do toho prostoru byste jen velmi špatně cpal něco na způsob železničního trojúhelníku, protože by jistě došlo k požadavku na zachování spojení od Vídně do Přerova, chtělo by se jistě jezdit z Bratislavy do Brna a Přerova, stejně jako z Vídně do Brna, ať už nákladka, nebo osobka a na… Číst vice »
Průjezd Brnem by mohl být po rekonstrukci rychlejší, možná bude i VRT do Vranovic. Celkem hodně aktivit je na slovenské straně, kde může nastat skok ze stovky na dvě, na Slovensku to tak může být 10-15 minut.
Neplánuje se prorazit kousek direttissimy severně od Brna?
Kuty-Bratislava je 120-140, plánovaným zvýšením rychlosti na 200 může jít jízdní doba třeba o 8 min dolů? Nezastavováním v Kútech a s tím souvisejícím napřímením oblouku z Kút směrem na hranice by to mohlo jít o dalších 5 min.
Pohledem neželezničáře:
Vynechat u EC-ček a railjetů malá města jako Kolín/Třebová, Břeclav, na Slovensku Kůty a jet opravdu expres mezi velkými sídly Praha-Pardubice-Brno-Bratislava. Doplnit spojku kolem Břeclavi aby nebylo potřeba projíždět stanici… A proč vlastně je v poměrně rovinaté krajině mezi Brnem a Bratislavou jenom 160? To přece vedle dálnice na 130 nemůže stačit.
Břeclav je ale významný přestupní uzel. A 160 máme proto, protože se to před dvaceti lety takto postavilo. A 200 nepujde zavést bez nutné rekonstrukce.
Přestupní uzel je to kvůli nedostatečné frekvenci spojů (EC/RJ jen po 2 hodinách, takže když chcete jet například Brno-Wien v půlce mezi tím, musíte přestoupit). Pokud se tratě zrychlí, tak vzhledem k tomu, že už dnes jsou ty vlaky celkem plné, tak lze očekávat takt 1h ve všech směrech a význam přestupů v Břeclavi poklesne.
A co když chcete jet Olomouc – Bratislava, Otrokovice (Zlín) – Bratislava, Staré Město (Uherské Hradiště) – Bratislava atd? Moc přímých vlaků nejezdí, přestupuje se v Břeclavi.
Taky doufejme poklesnou modrogumní důvody typu výměna strojvedoucího, lokomotivy atd…
V případě linky Ex3 se v případě výstavby VRT Břeclav – Brno – Praha uvažuje s celodenním taktem 30/30 min. v symetrickém prokladu Budapešť/Vídeň, tzn. obě tyto relace by nově jezdili v taktu 60/60 min. a ne v 120/120 min. jako je tomu teď, spolu s tím se uvažuje i o lince Ex30 v taktu 60/120 v trase Vídeň – Brno – Přerov – Bohumín – Varšava.
Pokud vim, tak už nyní se na této trati stavi nadjezd a počíta se, ze na tomto úseku se bude jako na jednom z prvních rekonstruovat trať na 200km/h. Těch 35min je reálných – trať Pardubice – Usti nad Orlicí je rovinatá a jak budou tunely a nebude se jezdit údolím Orlice, tak jen na tomto úseku se ušetří min 9min, spíše 12 min, poté když se pojede 200km/h do Breclavy a část tratě do Vranovic by byla v nove stopě pouze pro VRT, tak by se jenom v ČR dalo nahnat 15-18min., zbytek na území Slovenka.
Ono na tech koridorech vazne staci cca 160km/h, mozna max. 200km/h by bylo lepsi, ale pro spojeni mest a regionu je nejlepsi mit nove separatni trate na 250-350km/h, pac v jejich stavbe nebrani omezeni provozu v takove mire jako rekonstrukce ve stavajici stope, casto trasovane pred vice nez 100 lety…
Tak jako dalnice propojuji a regiony a dulezita centra…
A co třeba nestavět vůbec nikde to by se taky o něco zrychlilo
Na nejakou chvili, ze?
Bratislavské v Třebové a Kolíně nestaví už teď.
Metropolitany v Kolíně zastavují. V Třebové sice ne ale zase tam nesmyslně zastavují railjety do Vídně .
Pište radši „sídlama“.
Omlouvám se, večerní unavené oči -:((
UC-HO Potřebuje naše železnice jako prase drbání..
Pardon. překlep. UCHO
Tak určitě ucho to vytrhne, nikdy sem nepochopil proč se tomuto kousicku dává taková váha.
No když nebude ten kus za tím, tak je to pořád k ničemu. A tahat 4 koleje přes Ústí sice jde, ale bude to na dost velké tahanice a handrkování.
už jsem se lekl že za 35 minut….
Tak si kluci poplácali na zádech a jede se dál. Jakou pohádku nám řekne ANO příště?
Tak ve Valticích a na Martina? No jasně, účelová schůzka: Kremlík pozval Erszéka na ochutnávku letošního martinského vína – jiný skutečný smysl to jednání nemělo.
VRT no nevím jestli bude. Ale ŽSR plánovala 200 km/h na úseku Kúty – Bratislava a nyní po tomhle plánu neštěkne ani pes. Přesto si myslím, že to zas tak nereálný nápad není. Jen by ŽSR musela chtít.
Předpokládám, že konkrétní kroky, jak vytčeného cíle dosáhnout, pan ministr nejen netweetuje, ale ani neví.
Je reálné, že by do té doby byly v provozu ty dva prvotní úseky VRT? Jaké zrychlení by tyto přinesly pro trasu PHA-BA?
Není to správně „o 10 minut rychleji do roku 2035“? 🙂
A není to jedno? Oboje je nesmysl:-)
Teda 10 minutový zrychlení reálné je.
Jj stačí vynechat zastávku v Brně
Ale prdlačky. Libeň je také v Praze (z poheldu marketingu, ne už tak z pohledu helekoukej) a Devínská Nová ves je součást Bratislavy. A kdyby ne, tak v Lamači snad peron je. Tím se těch 10 minut udělá samo, vlak nepojede do centra.
No a pak se v Blavě budou muset rozhodnout, zda a kam to Hlavní nádraží v oblouku přesunout. Protože v EU nemůže být nádraží oblouku, vzor Brno.
Berte tento text čistě jako pro google archív, až budeme v roce 2030 hledat „co slibovala vláda v roce 2019“. Podobně jako už jezdíme do Mnichova za tři hodiny atd:)
Asi měl být článek prezentovaný na Silvestra nebo apríla 😅
Právě jsem myslel že je to nějaký retro článek z roku 1989 a je dnes v oblibě.
„Kreml slibuje v roce 2010 o 35 minut rychlejší spojení mezi Prahou a Bratislavou.“