Praha – Barcelona vlakem pod 100 eur. Renfe zahájilo prodej jízdenek na nové linky do Francie
Provoz obou linek bude zatím čtyřikrát týdně, ceny oproti stávající úrovni jediného dopravce výrazně klesly.
Španělské státní dráhy Renfe spustí od 13. července provoz komerčních vysokorychlostních linek mezi Španělskem a Francií. Ceny jízdenek začínají v porovnání se stávající úrovní francouzských státních drah SNCF výrazně níže: na 19 eurech. Poklesu cen mohou využít i lidé pro plánování netradiční cesty z Česka vlakem přes půlku Evropy za ceny výrazně nižší, než jsou na železnici obvyklé.
Dopravce dnes zahájil prodej na spoje Barcelona – Lyon, které začnu jezdit 13. července. Současně již běží prodej na linku Madrid – Marseille, kterou spustí od 28. července. Vlaky budou jezdit zatím jen čtyři dny v týdnu: v pátek, sobotu, neděli a pondělí. Linka do Lyonu povede přes Gironu, Figueres, Perpignan, Narbonne, Béziers, Montpellier, Nîmes a Valence. Linka z Madridu do Marseille bude mít zastávky Zaragoza, Tarragona, Barcelona, Girona, Figueres, Perpignan, Narbonne, Béziers, Montpellier, Nîmes, Avignon a Aix-en-Provence.
Renfe zatím nasadí na trasy jednoty AVE řady 100, později by se měly objevit na mezinárodních spojích nové jednotky Avril, které čekají na schválení.
V přeshraničním spojení tak budou konkurovat vlakům SNCF mezi Paříží a Barcelonou. Jde současně svým způsobem i o odvetu za vstup francouzských drah do vnitrostátních vysokorychlostních vlaků ve Španělsku. Ceny jízdenek začínají na 19 eurech za kratší trasy a na 29 eurech za delší spojení. Dosud stojí jízdenka z Lyonu do Barcelony s přestupem zhruba 100 eur a více. Lze očekávat, že francouzské dráhy budou reagovat atraktivnější cenovou nabídkou. K podobnému poklesu cen jízdenek došlo ve Španělsku po vstupu konkurence mezi vnitrostátní rychlovlaky, aktuálně o cestující bojují tři dopravci. Po ukončení spolupráce Renfe a SNCF nabídka vlaků mezi oběma zeměmi dočasně klesla.
Renfe bere vstup do Francie jako další krok v mezinárodní expanzi, postupně chce vstoupit i na hlavní trasu z Lyonu do Paříže a současně se ucházet i o výkony v závazkové dopravě.
Z Prahy do Barcelony za 19 hodin
Renfe už na obou trasách v minulosti jezdilo, po roztržce se SNCF provoz linek ukončilo. Otevření nové linky dává nové možnosti i cestujícím z Česka, kteří chtějí netradičním způsobem dojet až do Barcelony a vyzkoušet i rychlovlaky různých dopravců.
Jízdní doby dávají sice možnost dojet z Prahy až do Barcelony během jediného dne (celkem 19 hodin ve vlaku), v praxi je ale nutné počítat s rozdělením cesty v Lyonu či Avignonu nebo Marseille.
Pro zájemce přinášíme jednu vzorovou cestu za celkovou cenu 103 eur za jednu cestu, která je naplánována na září. Při nákupu zhruba měsíc dopředu se lze dostat na tuto cenu prakticky na kterýkoliv termín, je ale potřeba pamatovat na skutečnost, že Renfe bude jezdit zatím jen čtyři dny v týdnu.
V případě spojení z Prahy je základem včasná jízdenka za 339 Kč do Norimberku na Západní expres do Chebu s odjezdem v 6:43. Následuje přestup v Chebu na spěšný vlak do Norimberku. Pro co nejvýhodnější cenu je zakoupena jízdenka do Norimberku přes web Českých drah. Následně přes web Deutsche Bahn jízdenka SuperSparPreis Europa přes celé Německo až do francouzského Lyonu za 57,90 eur. Za stejnou cenu (a stejným vlakem) je možné pořídit jízdenku do Avignonu či Marseille. Z Lyonu pak jízdenka s Renfe za 29 eur. Celkem tak cesta vyjde na necelých 100 eur.
Pro zájemce o výlet s dětmi je zajímavé porovnání cen jízdenek pro děti. Zatímco Deutsche Bahn si za dítě k dospělému na cestě Schirnding – Lyon účtuje jen 15 eur, v případě Renfe je třeba zaplatit plnou cenu. Cestu přes Francii lze různě kombinovat: na německou jízdenku lze stejným vlakem dojet i do Avignonu či Marseille a odtud pokračovat již ráno přímým vlakem přes Barcelonu až do Madridu.
(V původní verzi byla uvedena cena 104 eur, děkujeme čtenářům za tip na ještě levnější jízdenku.)