Praha 2 chce změnu umožňující zastřešit kolejiště hlavního nádraží
Praha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
Záměr zastavět část kolejiště hlavního nádraží dlouhodobě prosazuje Penta. Postup kritizují opoziční Piráti.
Záměr zastavět část kolejiště hlavního nádraží dlouhodobě prosazuje Penta. Postup kritizují opoziční Piráti.
Prostor hlavního nádraží musí být připravený na vybudování suterénního patra. Zatížení budovama nahoře a základy kdoví kde pod zemí ho nesmí omezovat.
Znamenlo by to ÚPLNÉ zničení nádraží. A ty domy musím jít nějaké základy a na stavbách vídám šílené díry . Myslím že až si to uvědomí tak z toho sejde. (Alespoň doufám).
Podle mě je to blbost.
Hlavák do pár let zkrachuje. Už dnes tam moc nejezdí. Vlaky z Kladna, Berouna už končí na periferii a zbytek vlaků jezdí na Masaryčku
Pořád tam toho jezdí celkem dost. Jasně železniční most pod Vyšehradem a kus trati z Dejvic do Prahy jsou mimo provoz, možná ještě něco dalšího, takže spousta spojů tam nedojede. Ale pořád tam ještě něco jezdí. Aspoň po republice (Brno, Děčín, České Velenice, České Budějovice apod.). Opravdu dálkové vlaky jezdí radši do Vídně nebo na jiná významnější nádraží (Mnichov, Innsbruck, Varšava), čechy objíždí. Ostatně tak jsme to chtěli, nepotřebujeme rychlostní tratě, naše šedesátka až stovka průměrné rychlosti nám na velikost republiky bohatě stačí. Když jsem asi před 30 lety začal dojíždět do Prahy, to jsem koukal na destinace jako Paříž,… Číst vice »
Uznávám, je to až první nejexponovanější nádraží v zemi.
Zjevně vůbec netušíte která bije. Kapacita tunelů je vlakama zaplněná (Nové spojení je ve špičce přeplněné). Počet cestujících co projde Hlavákem stoupá, teď jsme na nějakých 100 000 každý všední den, což je asi 33 mil. ročně. Tedy násobně víc než celé ruzyňské letiště. Hlavák by vůbec nebyl schopný rozumně fungovat, kdyby velkou část provozu nepřevzala ještě Masaryčka.
A co takhle celé zhlaví zrušit a zastavět? Od Smíchova se za chvíli jezdit stejně nebude, až spadne výtoňský most a vlaky od Benešova mohou končit v Nuslích. Joj, to by bylo kanceláří navíc. A hlavák může být šturcové nádraží, jako Masarda. ( Snad se této hovadiny nechytne nějaký ,,Muž na radnici“).
Odsunout nádr jak v Brně – sladký sen Penty.
Vlaky od Benešova to můžou brát přes Libeň na hlavní nebo masaryčku, ostatně při výlukách se to občas dělá (připadal jsem si divně, když jsem na masaryčce nastupoval do vlaku směr benešov, trochu nezvyklé). Vinohradský tunel nepotřebujeme. A vlastně ani ty Nusle, takže zase nějaká ta kancelářská plocha navíc. Tak jak se dřív říkalo, jaký světový unikát je masaryčka, že je to koncové nádraží (my příznivci železnice, co s ní občas vyjedeme i za hranice víme své, šturcové nádraží je poměrně běžné hlavně ve velkých městech (Berlín, Mnichov, Paříž, Londýn, Řím, Budapešť…)) dneska se naopak může říkat jak je to… Číst vice »
I Lipsko má veliké šturcové nádraží.
Ovšemže chytne.
Tak to ne, to se mi moc nelíbí. Zmizí jeden z nejkrásnějších výhledů na nádraží včetně Fantovy budovy. Kde je Klub za starou Prahu?
prosím, len nie NIMBYs z klubu za starú Prahu…
Konečně by pro ně byla práce, co má smysl. Chránit opravdu cenné věci, a ne nějaké voloviny typu lowcost výtoňský most.
Zřejmně máme málo prázdných kanceláři! Stavět užitečné věci to ne! Praha nikdy nebude to co Londýn ,Paříž ,Řím!
No to ani nechceme, menší města fungují lépe (Praha, Brusel, Vídeň).
Další informace + obrázek jsem našel zde: https://arnika.org/o-nas/tiskove-zpravy/penta-chce-narychlo-protlacit-zmenu-pres-prahu-2-kolejiste-hlavniho-nadrazi-se-ma-stat-stavenistem
A Dánové by nad tím vším udělali ještě jednu pergolu ?? Člověk už neví, co si má o tom myslet.
Vtip je v tom, že jde o změnu územního plánu. Ovšem Magistrát vzhledem k aktuální situaci (nový stavební zákon, finalizace Metropolitního plánu) už nepřijímá nové podněty na změny s výjimkou těch ve veřejném zájmu. Ty mohou podat jen městské části nebo jiné veřejné instituce či organizace. Tedy žádné „podpoření podnětu na změnu územního plánu“ (Penty a Sudopu), ale musí jít o pondět městké části, navíc ještě zkráceným postupem (!). Gorila prostě pracuje stejně na Slovensku i u nás.
Supr navrh a doufam, ze se co nejdrive zacne stavet. Nevim na co by Pirati chteli cekat-o tomhle se uz mluvi X let.
A já doufám, že se tahle šílenost nikdy nepostaví 😉
Ano, a vy tam za trest potom půjdete bydlet, skutečně myslím, že je to prestižní adresa, když někomu řeknete: “ Bydlím na nádraží“.
Ideální romantické místo. Můžete tam bydlet i pracovat, ty domy, ale nebudo dlouho bílé.
Jasně postavěj tam další kanceláře další byty a pak budou brečet že doprava houstne a dělaj se kolony no vyře ší to 30kou , kolony se zvětší ovzduší zhorší a pak přijde zákaz jezdit tam plebs už nebude to bude jen pro horních 1000 😀
Ono kdyby to byly byty, ale ony to budou ubytovny pro turisty (apartmány), ne na bydlení. Takže ta čtvrť bude dál mrtvá. Ostatně znáte někoho, kdo bydlí poblíž hlaváku. Já jednoho znal (tak v devadesátých létech), už mnohá léta nežije, ale dodneška si pamatuju, jaké vyprávěl šílené historky. Měl přízemní garsonku, okna do šervůdu, dneska je v těch místech asi hotel, nedovedu to přesně lokalizovat, tehdy jsem to moc nerozlišoval.
O zastřešení jsem četl už v 85 roce. Původně to prosazoval Prager.
To bylo určitě něco docela jiného, než pohledově zlikvidovat tu ocelovou halu.
Nebojte, nikdo nic nelikviduje. Btw kouknete na Hudson Yards-jak se da dobre zuzitkovat misto nad kolejistem.
To můžou dělat v Bubnech, v Holeškách, Vysočanech atd. Ale Hlavák je k tomu zcela nevhodný.
Vás někdo platí, že to tady tak vytrvale obhajujete?
Tak jsem si to prohlédl, ale nepřesvědčilo mě to. Schválně výše píšu, i když se to zdá být zbytečné, Praha- Vídeň – Brusel je úplně jiná kategorie měst než NYC, Singapur a Peking. To potom takové srovnání hodně kulhá. Nepotřebujeme udělat z Prahy NYC.
Likviduje. Ta montovaná hala musí být vidět, což ten developerský návrh zcela ničí.
Jo tam Penta jistě plánuje startovací byty….😡
Startovací byty 0+1 za 5 milionů budete mít u nádraží Vyšehrad…
Tady třeba budou startovací byty pro milionáře 0+kk za 25 milionů 🙂
(ale já to spíš vidím na hotel nebo apartmán, byt v téhle lokalitě opravdu nikdo nezaplatí.)
Ajéje, další realitní zlodějina na scéně? Se mi zdá, že tyhle “firmy” ani jinak bohatnout neumí.
Jakože má developer prodávat zeleninu?
Ne, ale nesmí přece poškodit tuto skvostnou díru mezi magistrálou a 20m betonovou opěrnou zdí. 😀
Tady je ale lidí, co podporují místní realitní mafii. Vy z toho něco máte?
co je to ta realitni mafie?
podle vasi filosofie bychom dodnes bydleli ve stanech.
Samozřejmě, protože krást státní pozemky se může.
Jó, na vaše pozemky kdyby měl někdo sáhnout, to je mela!
Pěkně vás všechny zdanit, holoto. 😛
a on nekdo neco krade?
Dira u tunelu podle nakresu zastavena nebude – coz je asi celkem logicke vzhledem k problemum
Jakože se má udělat aukce, soutěž a využít to pro veřejné účely a ne to opět a zase přihrávat kámošovi.
Ve městě, kde nefunguje dlouhodobý ÚP, a stále se narychlo mění, a navíc tam není tlak na špičkovou architekturu, mohou developeři narušit celkovou urbanistiku a vzhled města. Je to developer, ale ne urbanista. A navíc developeři, pokud jim to město umožňuje, jakože Praha dokonale ano, tak realizuje tu nejhorší- nejlacinější exteriérovou architekturu, zejména pokud jde o rezidenční výstavbu, protože prodává interiéry. Nejde jen o Pentu, ale zastavění Smíchova Sekerou je toho důkaz, architektura tam téměř absentuje, a do třetice, když už jsme u těch nádraží tak zastavění Florence na vizualizaci je hned třetí blamáž, a to jsou blamáže, které ve… Číst vice »
Většina pražských projektů zavání justičním palácem na Karlově náměstí…
Ale zase to v té Praze budete mít moc pěkný…
Já Vám nevím… ten pozlacenej pinďour u Masaryčky, ten se moc nepoved… Ale holt když v Brně malýho, černýho na náměstí, tak v Praze velkýho, pozlacenýho rovnou k nádraží …
Jo…předseda senátu 57 T Dr. Blažek bude jistě skákat do stropu nadšením jaké má vždycky případy…
Tak to se jeďte podívat na justiční palác v Praze 10 Na Míčánkách, to teprve ještě více pochopíte. To, co tam vzniklo je neuvěřitelné.
Transakce mezi státními subjekty, pozemek – tedy celá ta čtvrt byla bohužel v majetku státu. Ale povolení stejně dala Praha.
Třeba České dráhy, které mají podíl v té firmě CR-city a, které inkasovaly několik set milionů za prodej pozemků Sekyrovi?
No Sekyra inkasoval miliardy, to člověka zahřeje u srdíčka 🙂 Co to prodat v dražbě, místo standardního ODS Palerma?
Jojo, přesně ten případ myslím – podle všeho Sekyra kupoval za méně než třetinovou cenu, než byla zřejmá tržní hodnota. ČD si za to koupily pár vagonků a excelentní rozvojová lokalita navždy v háji – penîzky inkasuje někdo jinej.
Podle mně se Sekyra nejvíce provinil tím, jak na nízké úrovni na Smíchově staví, tím jednoznačně poškozuje hlavní město.
Když jsme u těch zastřešení.
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-vybrala-firmu-na-demolici-tri-zastavek-vzniknou-nove-pristresky-183245/
Info pro redakci. Zastávka Víchová n. Jizerou. Původní drážní objekt zbourán a zcela odstraněn. Cedule z budovy sundána a přidělána provizorně na dva do země zatlučené kůly a na místě po budově vykolíkován přístřešek.
No ten návrh co jsem viděl znehodnotí historické nádraží a jeho litinové zastřešení. Stanice bude utopena mezi krabicemi. Penta by ráda cokoliv co jim přinese další zisk, to mi je jasné. Pergola vadí tohle vadit nebude. Viva Bohemia.
Zkrátka bude nutno do budoucna učinit taková opatření, aby se podnikatelské záměry Penty týkaly míst zásadně mimo hranice ČR…
To ani ne, ale tyhle firmy jsou strašně progresivní až v podstatě agresivní v prosazování svých podnikatelských záměrů. Je potřeba se bránit. Takže za mě leda prodloužit oblast tzv. Za Muzeem o jednu max 2 řady domů směrem budově, litinovému přístřešku a zanechat nějaký volný prostor nad kolejištěm a ne obestavit co jde na maximum aby bylo okolo staveb hl.n. 5 metrů mezera.
Idálně tedy spojit rekonstrukci zhlaví a tunelů s touhle stavbou komplet dohromady.
Litinova pergola vam bude stat stale. Jen pred ni nebude ten ohavny a prazdy prostor s kolejistem
A ten “výběr” investora vám ani náhodou podezřelej nepřijde, že.
Jako že by banky napojené na pentu poskytovali stranám a podnikatelům ve straně výhodné půjčky když jim půjdou na ruku?? Jste v Čechách to se přece nemůže stát…
Co je podle Vás na kolejích ohavného? Kdybyste zmínil magistrálu, novou nádražní budovu, Sherwood… Pokud máte nějaké zkušenosti s cestováním vlakem, jistě víte, že kolejiště není v okolí nádraží nic neobvyklého.
Takže podle vás je výhled na tu montovanou halu „ohavný“?
Pergola mi hodně vadí, je to dřevěný nesmysl.
Jak to bude s osvětlením nástupišť? Co když tam začne pobíhat sebevrah? Co když se bude chtít dělat změna kolejí? A co stavba podzemních nástupišť (vůči aktuálnímu terénu), o které se už roky mluví? Dost otázek, na které bych nejdřív rád znal odpověď.
A co když to na koleje celé spadne? Tím jsi měl začít!
A tak věřím, že statici to vymyslet dokážou, to si Penta ohlídá. Jen jakmile tam budou všechny ty sloupy/tubusy/nevim jaké ještě možné řešení, sám statik nejsem, bude dost náročný tam něco prostorově předělávat.
Ale nesmí to počítat jako kdysi „dvojčata“…
Stejně nebo podobně jako ve stávající hale…
Jsem docela rád, že se toho již nedožiju.
Klidně by to mohlo stát za pět let.
Nestrašte.
Ve chvíli, kdy se ten prostor zastaví, nebude jakákoliv případná budoucí změna konfigurace zhlaví nádraží možná. Doufám, že si to všichni uvědomují.
To přeci záleží jakým způsobem se to zastaví.
Proč by nebyla? Má to být NAD kolejištěm. Prostor kolejiště zůstane stejný.
Jo a ty budovy nad kolejištěm budou levitovat.
Jooo? Aha…a na betonových pilotech to nebude?
To develotra a podnikatele v politice netrápí 🙃
stejně jako je to netrápilo u stávající ocelové haly
A u stávající ocelové haly si to také uvědomujete?
No proto je tam volnek prostoru před halou, aby byla možná změna konfigurace… Když se prostor zastaví, žádnej prostor a tím pádem změna konfigurace možná nebude…
Hala neni nad zhlavim. Uvazovany projekt ale nastesti snad take ne
To je pravda a navíc se to celé znepřehlení.
Počkat? Ve článku mi chybí přesný rozsah uvažovaného zastavění.
Jedná se o celou plochu kolem bezprostřední blízkosti hlavního nádraží (co ukazoval Gebrian ve videu), nebo jen prostor mezi Vinohradskou a prodlouženou Mánesovou, která se komunikovala dříve a mnohem více?
Myslím, že to tu už jednou v diskuzi bylo odkazované. To byly budovy nad kolejištěn obepínající nýtovanou halu ze tří stran jako jsou dnes malé stříšky nástupišť. Takže ta ikonická nýtovaná hala zcela zanikla.
Jako proc ne, ale at se soucasti i prevedeni magistraly za muzeum.
Magistrála ve stávající podobě tam nemá co dělat vůbec, je třeba řešit minimalizaci přepravních potřeb a směrování jejich většiny na šetrnější způsoby.
Magistrály je třeba zahloubit.
Není kam.
Co je skusit zahloubit do země?
Jako do metra?
Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody.
A na křižovatkách bude mít přednost metro nebo automobilová doprava?
Nikoliv. Odklonit úplně mimo centrum nebo ještě lépe mimo Prahu v nejširším smyslu.
No a co takhle nahradit koleje jednotlivými tubusy Hyperloopu jako to mají v Brně?
Proč vymýšlíte blbosti?
Hyperloop bude taky…výhledově.
Ale ten nahradí leteckou dopravu…
Blanka už je zprovozněná.
Praha? V lokalitě žijí dva druhy znemožňující výstavbu: NIMBY a památkář obecný. Radši stavět ve Vídni.
Bohužel ano. Vídeň, Bratislava, Varšava, Frankfurt sází mrakodrapy, v nich točí obrovské peníze, ze kterých mají místo lidé zajímavé zisky na výplatách atd. Zatímco u nás, když někdo přijde s mrakodrapem, tak vedení Prahy 4 slaví, že místo mrakodrapu se na místě postaví zařízení na náboženské vymývání mozků – propadáme se do čím dál větší provinčnosti.
Whow takže mzda záleží na výšce baráku ve kterém pracujete?? Co třeba řidiči metra ?? Ti za docházku do práce platí?? Nezáleží to spíše na firmě než na baráku?
Čím vyšší barák, tím víc lidí pojme a městskou infrastrukturu již máte. Proč roztahovat města do polí a stavět malé škatule a k tomu nákladnou infrastrukturu?
Jak to souvisí s velikostí platu???
Asi měl na mysli jinou velikost na p…
“tím víc lidí pojme a městskou infrastrukturu již máte.”
No to opravdu ne. 😀
Na platy výška stavby vliv nemá. Ale co se týče mezd, tak samozřejmě pořádné CBD (Central Business District) bude stahovat „světové“ firmy, kde bude možné dosahovat vyšších příjmů. Určitě vyšších, než v těch plechových montovnách zabírajících lány kolem měst.
Jasně takže o umístění firem nerozhoduje podnikatelské prostředí, daně atd… ale baráky… Jako OK… čínský představy mate ale co by člověk čekal od penty..
Varšava, Bratislava, ani Frankfurt se co do historické hodnoty nemohou Praze vyrovnat.
Žádné z mést nemá takovou historickou hdonotu jako Praha. Tyhle rádobyrozvojové projekty naše ekonomika nepotřebuje – kancelářských ploch máme dost.
Ještě s nabídkou pomocí s rakouským úředním šimlem…
Co kdyby se zastřešilo i Václavské náměstí. Tam se dá toho postavit také hodně a nebude pak takový horko. To místo je taky v centru a blízko Hlaváče i Masaryk, tudíž bez nároku na nějakou dopravu, jenom pěšky.
A co kdyby se takhle zastřešila celá Praha? Ideálně uzavřít do nějaké bubliny.
Bublina není potřebná. Stačí postavit mrakodrapy na nějaké nevyužité plochy. Třeba nádvoří Hradu.
Pasáží je kolem Václaváku celkem dost…
Pasáží je v současném hlaváku taky dost, ale přesto chce Penta zastřešovat.
Já jsem ten poslední, kdo by chtěl někomu bránit v zakládání nějakých skanzenů. Ostatně, v Praze je to celkem tradice, tak třeba bude za dalších 300 let nová odbavovací hala hlavní turistickou atrakcí Evropy…
Aby to nakonec nedopadlo jako ve Springfieldu…
Na Václavském náměstí bude hlavně více zeleně, aby se tam alternativní jedinci nemohli srocovat a demonstrovat…
Jak to dopadlo ve Springfieldu?
No že bylo přece celé město pod obrovskou skleněnou kopulí (Simpsonovi ve filmu)
to je teď tak oblíbený bláblol o omezení demonstrací, že by si zasloužil vlastní téma. Přitom se rekonstrukcí v zásadě odstraní současná plošná zeleň, ve které se opravdu demonstrovat nedá…
Pokud to Penta chce, ať si to CELÉ zaplatí, a veřejné části pak pěkně předá samosprávě. Na něco takového nemůže jít ani haléř z veřejných rozpočtů.
A co s nimi ta samospráva bude dělat? Veřejnost zastavění nádraží také v zásadě nepotřebuje (průchodnost lze řešit i jinak); jo, ještě tak ten jeden blok na jižním okraji k Mánesově, dejme tomu.
A jak si zaplatí ty pozemky, které jsou zcela nejdražší na celé transakci?
Drážní pozemky (neboli to kolejiště, nad kterých chce Penta stavět), musejí bezpodmínečně zůstat státní.
Údajně už bylo v minulosti společně s jinými pozemky kolem, resp. za Hlavním nádražím prodáno i právo stavby právě nad tím kolejištěm a nyní se to celé začíná evidentně probouzet a rozjíždět…..
Takže krádež už zase byla pěkně po ODSácku provedena pomocí onoho pofidérního “práva stavby” a teď už “se to nedá změnit”?
A pak se divte, proč bolševici ve 48 vyhráli volby. Tuto další do nebe volající nespravedlnost jinak než převratem poměrů zjevně řešit nejde.
Národní knihovna? Neměla by stát náhodou na Letné?
Já myslím, že úvahy o Letné jsou již minulostí. Pozemky taky nakonec převedeny nebyly, jestli si pamatuji. Každopádně jedna z možností je třeba dnešní nádraží Na knížecí, který je na pozemku města. Alespoń se o tom jeden čas uvažovalo.
To koupí Luděk Sekyra.
Sekyra má pozemky na druhou stranu.
Proto ten budoucí čas.
Město se nebude vzdávat jednoho z mála pozemků blízko centra.
Samozřejmě, že to Sekyra chce zastavět všechno. Proto se předčasně bourala železniční lávka do Radlic a teď musí jezdit okolo náhradní MHD. Doufám, že na to pan šéf přispěje…
A nakonec bude stát ve Strašnicích v krematoriu, neboť budoucí generace se bez papírových knih hravě obejdou, a pro historické památky nemá smysl stavět celou budovu…
Ať PENTA postaví cokoli kromě dřevěné otevřené pergoly. Domy od Penty neshnijí, neteče do nich a nefouká tam v zimě sníh. Am en.
Ale jsou to neúčelný krabice.
Jaký účel má pergola, největší dřevostavba v Evropě ? Jen zápis do GKR.
Jděte s tím falešným dilematem k šípku.
Proti bourání NOH a proti výstavbě pergoly bojuje NPÚ + MKČR. Mají moji plnou podporu a podepsal jsem i petici. Tak jaké dilema?
Tyhle vaše úhybné manévry nefungují.
Penta krade za bílého dne za vydatného přispění politiků ODS, ANO a dalších. Výběrové řízení není. Místo toho nenávratně zničí další historickou dominantu.
Aha… Běžte se léčit.
Jsem rozhodně pro zastřešení a zastavění daného prostoru. Rozhodně se mi však líbí více myšlenka národní knihovny vzniknuvší na základě mezinárodní architektonické soutěže.
Dřevěná knihovna?
Hmmm, ta by dobře hořela…
Já jsem docela proti knihovně. Líbí se mi chobotnice, nicméně do toho prostoru se moc nehodí. Nicméně této myšlence fandím! 🙂
Ano, kdyby chobotnice stála třeba na Kavčích horách, neměl bych problém. Na Špejcharu se mi nelíbí. Ona se stejně nevešla na vyhrazený pozemek.
UPOZORŇUJU, že jsem měl na mysli pouze zastřešení prostoru mezi Vinohradskou a prodlouženou Mánesovou ulicí do prostoru mezi Operu a Federální shromáždění.
Tato plocha se v minulosti komunikovala nejvíce. Rozhodně nemyslím celé obestavění hlavního nádraží.
Mohl by prosím autor článku dodat uvažovaný rozsah zastavění, o kterém se nyní jedná?
Vidíte, a hned to vyzní jinak. K Mánesově to dává ještě jakž takž logiku; jiná věc je návazný úsek, kde by se klidně dalo zrušit stávající odsazení s vysokou betonovou zdí a nahradit zdí nižší, bližší a kusem ozeleněného svahu, případně rampou směřující k nedávno prodlouženému podchodu.
Salámová metoda. Nejdřív udělat prodlouženou Mánesovu, za pár let si vzpomenou na prodloužení Na Smetánce, nakonec budou chtít prodloužit i Helénskou až k Wilsonově.
Nakašlat!
Upozorňuji, že v článku zmíněná plocha 135.000 m2 představuje plochu celého hlavního nádraží. Po realizace investiční akce nebude nádraží vidět, zbourá se i ocelová hala nad nástupišti, co s napojením stávající historické budovy – zajímavé:-) Jen nechápu v této situaci, jaký mělo smysl organizovat architektonickou soutěž na rekonstrukci odbavovací haly. Správě železnic se tímto také omezí změny konfigurace kolejiště.
Těžce pochybuji, že by mělo dojít k odstranění haly nad nástupišti, už jen pro jeji památkovou ochranu.
Je součástí památkové ochrany, že musí být vidět? Protože podle zdejších popisů to vypadá, že se má zastavět prostor až těsně k ní, což jí dost znehodnotí.
Zásadní je údaj 135.000 m2 – to je plocha celého nádraží. Sám netuším, jak si zastavění nádraží někdo představuje a co se stane se stávajícími stavebními objekty. Osobně si myslím, že je to kravina; zastavět je možné všechno řeku, náměstí, silnice, …
Zrušit pergolu a postavit něco užitečného.
Třeba tramvajový terminál s funkcí centrálního přestupního uzlu pro noční tramvaje…
Přesně.
Stačí ta pergola…
Ocelová konstrukce se rozhodně bourat nebude a co jsem viděl vizualizace, tak se s tím ani nepočítá nikde. Takže zase nemusíte zatím šířit poplašné zprávy. Stará budova je blbě vidět i teď, vzhledem k odříznutí magistrálou.
A tak to zmršíme definitivně. Jó, pro prachy cokoliv…
Líbí se vám pergola?
Historická hala není pergola a vám to trollení nejde.
Historické hale nad kolejemi se nic nestane, protože je to zapsaná kulturní památka, stejně jako Fantova budova.
Pergola je nová otevřená dřevostavba, kterou prosazuje Praha (2028). Ta zatím ještě nestojí…
Ale nemá to s tématem žádnou souvislost 😉
Co máte furt s tou pergolou sakra? Jo je to blbost ale vůbec to s tím nesouvisí.
Je to taky o velkejch prachách, navíc dřevěná pergola jako nádražní budova je nepraktická a na nic.
Z okolí (Španělská ul., Dudova ul.) )je budova vidět docela dobře. Na některých vizualizích je vidět že oblouky haly jsou utopene mezi krabicemi nad nastupisti, a ty byly vyssi nez nadrazni budova. Tudiz alespon nekdy v case se uvazoval zasadni dopad na misto. Tohle honem,honem bez jedineho obrazku co se skutecne projednavalo dost smrdi
Nějak tam nevidím že by měl vzniknout regulační plán, což by měla být při navrhování podstatných změn ve stabilizovaném území, nota bene v jádru města, nutná podmínka
Mimochodem, znamená to že pergola nebude a namísto té stanové střechy bude něco užitečnějšího?
Koukněte na rychlé vysvětlení Ondřeje Boháče, proč máme tak málo regulačních plánů, které jsou na západě tak oblíbené a přínosné:
https://www.youtube.com/watch?v=oW8pmLXNzd8&t=131s
Modlím se za to, aby se tak stalo.
vždyť pergola má být úplně někde jinde
Pergolu dejte do archlívu.
Nevim proc ty minusy. Zadani pergoly bylo „o ostatni se nezajimejte“ tudiz ma mlok pravdu. Zadani pro tuto akci urcite zase bude „co je za magistralou Vas nemusi zajimat“. Protoze takto se v CR skutecne postupuje, obvzlast kdyz se jde na ruku developerovi
Spíš jde o to, jaké jsou legální moźnosti, jak tomuto zabránit.
Bourání NOH a výstavbě pergoly chce zabránit NPÚ a MK. Mají moji podporu.
Pergola, doufám, nebude vůbec nikde, jen na smetišti dějin. Ámen.
V každém případě by bylo dobré počkat až bude jasná dlouhodobá koncepce a budoucnost rozvoje železnice a uzlu v Praze, kdy tuším na podzim mají být výstupy z aktuálně zpracovávané studie. Proto se mi vůbec nelíbí to načasování, kdy samotný záměr nehodnotím, za sebe si tam budoucí rozvoj dovedu představit, ale spíše pod taktovkou a v režii města a u takového místa a zásadní změny podoby centrální části Prahy veřejném zájmu na prvním místě…..
To ale daný prostor nijak neovlivní. 🙂
29.dubna se to bude projednavat na (verejnem) zasedani zastupitelstva Prahy 2. V programu maj explicitne napsano „zkracenym postupem tykajiciho se uzemi Hlav.Nadrazi“
Škoda že ne 30. února…
No jaké…trať z Kladna se převede v rámci NS2 pod hlavní nádraží, stejně jako konec tunelu do Berouna, na Fleisch-Krawall Bahnhof se přestěhuje Fakulta dopravní ČVUT a hlavní nádraží bude výhradní výchozí/konečnou stanicí pro všechny vlaky (pro všechny vlaky v ČR při tvorbě jízdních řádů)…
když to bude další dřevěná pergola, tak proč ne ? .-D
Nevím jestli si je většina vědoma rozsahu tohto záměru. To zastřešení se má týkat oblasti od portálů tunelů až k těsné blízkosti samotné budovy nádraží a snad to má zakrýt i konce jižních nástupišť. Nad tím pak má být několikapodlažní zástavba. Je to jakoby tam chtěli postavit několik budov Quadria nebo celou Zahu Hadid od Masarykova nádraží. Na tu plochu by se vešlo staré i nové Národní muzeum, Opera a ještě by zbylo i na parkovací dům hned vedle. Praha nutně potřebuje stavět, o tom není pochyb. Ale staví se tak málo, že i technicky nesmírně náročné a neuvěřitelně nákladné… Číst vice »
Nesouhlasím s poslední větou – plocha v centru je velmi cenná a v mnoha městech už máte nádraží zakopaná nebo jinak schovaná. I kdyby se všude stavělo, tak tohle místo bude přitahovat pozornost.
Se zbytkem souhlas – kde stavět je, proč se nestaví nevíme. K obřím plochám k dispozici bych přidal i okolí FJB ve Strašnicích (?), kde jsou deponované haldy hlíny namísto toho, aby se tam dávno bydlelo.
Nevím, jak moc je cenná plocha nad kolejemi a hned vedle magistrály. Ale vidím, že jen kousek dál zeje nová kancelářská budova s podobně luxusním umístěním (Florenc) už minimálně rok, spíš dva prázdnotou. Je možné, že tam je ještě nějaký jiný problém, ale já podezřívám právě tu magistrálu pod okny.
Koukám, magistrála je takový Kalousek, taky může za všechno. Ne, tím to nebude. Za okny ji má i Masaryčka, ta je dražší a plní se, kousek dál Diamond Point taky AFAIK nemám problém. Tady bych to viděl na neblahý důsledek zdlouhavé rekonstrukce stropu metra, která na X let zablokovala výstup z metra k té budově.
Že by firmy vybíraly kanceláře podle jednoho dočasně uzavřeného výstupu z metra? No možné je všechno, lidi jsou dnes hrozně rozmazlení ‐ jejda, nejsme tím pádem zase na začátku? 🙂
Nevím, jak moc to tam znáte, ale ta rekonstrukce je fakt velký pr***er pro tu lokalitu. Nejen, že je zavřený jeden výstup metra, ale dost to blokuje přístup k té budově. Teď tam alespoň udělali přechod, ale i tak nic moc. Plus nevím, jak moc to blokuje přijezd do garáží té budovy – respektive si nevzpominám, že bych tam nějaký vjezd do nich vůbec viděl, ale nějaké asi mít musí (?) Dočasně uzavřený je takový eufemismus. Je už pár let zavřený a hezkých pár let ještě bude. Fakt by mě zajímalo, jestli to opravdu nešlo udělat rychleji protože jak říkám,… Číst vice »
Taky s tím koncem nesouhlasím. Dokud bude dost volného kapitálu k investování a zároveň budou nemovistosti jedním z nejvýhodnějších investičních artiklů, zejména kvůli nízkému zdanění, tak se může zastavit město komplet a to i do výšku a bude to drahé pořád. Viz milionářské věže v New Yorku, které nabízejí maximální použitelnou plochu na minimum zabraného půdorysu. Druhá věc je, že se stále staví plno kanceláří/prodejních ploch a není všechno určené k bydlení, viz Penta Masaryčka, která nabízí 26 900 m2 nových kancelářských ploch, obchodů, restaurací a kaváren. A to i po zkušenost s home office během pandemie, kdy se začalo… Číst vice »
Není to zdaleka jen o výstavbě, máme tu tisíce prázdných bytů, které se majitelům i přesto vyplatí držet. Kde toto neplatí, tam nemají krizi bydlení.
Potřebujeme tak 20x vyšší daň z nemovitosti a držet se jim to nevyplatí, ale to je podle rádoby pravicových spoluobčanů KomUnyZmus!!
Za svuj prazsky byt platim dan z nemovitosti tusim 4tis. 20x vyssi znamena 80tis. Tedy dva prumerne prazske ciste platy nebo dokonce jeste vic.
Bezte z těmito doslova debilnimi napady do jetele.
PS: jeste jeden byt pronajimam. Premyslejte co asi udelam s najmem? Nemam obavu, ze bych i tak nepronajal…
Jiná možnost, jak rozšířit bytový trh o tyhle “investiční” byty moc není.
Ledaže “by vám tam piráti začali stěhovat migranti”, nebo jak to bylo. 😀
Ale proč se kdokoliv naváží hlavně do bytů? to fakt chceme regulovat a téměř krást v zásadě jediný větší a trvalejší majetek, který běžný člověk může pořídit a třeba nechat dětem? Nechápu tuhle touhu furt něco danit…jako zaměstnanec mám příjem celkově zdaněn cca 50% a fakt nevím proč bych měl už tak zdaněné peníze mít zdaněné či regulované takto brutálně znova. Každý je plný keců, jak se mají lidi o sebe starat, ale pak každý druhý tydýt vymýšlí, jak to těm, co se o sebe starají, zasolit a ztížit. Prázdné investiční byty bez nájemce jsou do značné míry urban legend.… Číst vice »
To nevadí, časem se vám to sníží na 15%, k čemuž by ale krom jiného náleželo připočítat daň z nemovitosti pokud by jste bydlel v domě…
Proč? Protože je v Praze hluboká bytová krize, proto.
Tenhle statek se stal natolik vzácným, že to ohrožuje ekonomiku ČR jako celku. Trh zcela selhává. A je to důsledkem absurdně nízkého zdanění, v nebanánových ekonomikách zcela nevídaného.
Odmítáte volit politiky, kteří mohou snížit tlak na trh s byty, například veřejnou výstavbou – protože “by to poškodilo vaši investici”.
Trvale necháváte vládnout ty, co tvrdí “to vyřeší trh”. To ale nelze.
Prostě chcete daně banánové republiky, ale služby na úrovni západní země. Ropu nemáme – vaše volba. Bude banánová republika.
Zkuste absolvovat aspoň nějakou ekonomickou MŠ. Myslíte si, že když napálíte vysokou daň z nemovitostí na byty, tak to zatíží pouze vlastníky (a kdo to asi tak bude?) a vůbec nijak se to neprojeví ve výši nájemného? Tu vysokou daň nakonec vždy zaplatí ten, kdo tam bydlí. Vlastník to zaplatí jen v případě, že je byt prázdný. Zvýšení daně z nemovitostí tak může „vyřešit“ bytový nedostatek nikoliv tím, že zvýší nabídku, ale tím, že sníží poptávku, protože lidé nebudou mít dost peněz a budou se muset více tísnit v bytech, na které ekonomicky dosáhnou.
Jiste pomuze udelat podminky pro vlastniky atraktivnejsi, prikladmo vetsi volnosti smluvnich ustanoveni, potazmo prehoupnuti kyvadla zpet do stavu, kdy ma vlastnik (zcela prirozene, logicky a spravne) vice prav, nez najemnik.
Právo nájemníka je tady plus mínus stále stejné už od Rakouska a je zcela srovnatelné s okolními zeměmi. Požadujete banánistán.
Bytová krize není ani náhodou způsobena neúměrným zatížením pronajímatele, ale přílišnou vzácností nemovitosti – zlato taky nekupujete proto, abyste ho využil v průmyslu. Lidi se k těm bytům chovají jako k investičnímu zlatu, protože se jim to vyplatí.
Žijete v bludu. Práva nájemníků jsou stále větší. Pronajímatel například už nesmí nájemníkovi zakázat udělat si z bytu malé ZOO, vzít si do domácnosti neomezený počet dalších „členů rodiny“, požadovat jiné zajištění svých pohledávek než vysoce úročenou kaucí ve výši tříměsíčního nájemného atd.
Kauce za byt není pohledávka. Nikdo vas ji nenuti vybirat a kdyz ji nevyberete, nemusite platit urok.. Navíc když majitele bytu chtějí diktovat podmínky nájemníkům, tak bude úplně normální kdyz stát nadiktuje majitelům bytu podmínky…
Komunismus je, když si do nájemní smlouvy nemůžete dát zákaz kouření nebo domácích zvířat a neplatíče rychle vypakovat. Lidi, kteří si můžou jako investici koupit byt za 6 a více mil a držet si ho prázdný ani 20x vyšší daň z nemovitostí nedonuti, aby ho začali pronajímat nebo ho prodali. Na to zapomeň.
Ale jo, donutí. 😉
Až mi někdo navýší daň z pronajatého bytu na 20násobek, tak ji jedna ku jedné přenesu do nájemného. Které v tomto konkrétním případu platí stát. Když to nebude chtít doplatit, tak má jednu rodinu se třemi malými dětmi na ulici. Bude mi to srdečně jedno. Pronajmu pak klidně 10 gastarbeiterům. ať si v tom baráku užijí… A k oněm prázdným nemovitostem – je prázdný byt, který pronajmu s.r.o. svého kamaráda nebo nevlastního otce? Nebo vymyslíme debilní regulaci, která řekne kolik musím protopit a prosvítit a použít vody? Když ročně spotřebuju méně než 100m3 vody, je byt neobydlené? nebo jaký administrativní… Číst vice »
To jsou vaše silné řeči, ale trh takto nefunguje. 😉 Abyste neměl díru v rozpočtu, byt dáte na trh – jenže s vámi i celá řada dalších. Cena určitě v krátké době půjde dolů, vy tedy pokryjete jenom část té daně – na úkor vašeho zisku. Ostatní řeči jsou – nezlobte se na mne, jenom snahou ospravedlnit si svoje chování. Vaše omlouvání “zajištěním na stáří”, kdy necháváte byt zcela nesmyslně ležet ladem, hluboce devastuje současnou ekonomiku. A to všem, včetně vás. Nelišíte se nijak od těch důchodců, kteří vyžadují neustálé přisypávání k důchodům vysoce nad rámec inflace – na úkor… Číst vice »
Jste myšlením bolševik jako vyšitý. Zdanit co nejvíce ty, kteří něco mají! Dokonce byt! Tím se přece vše vyřeší, že! Pochopit, že obyvatelné prázdné byty nejsou příčinou jejich nedostatku, ale ve velké míře důsledek nesmyslné regulace nájemních vztahů, je zjevně nad Vaše intelektuální schopnosti.
A máte nějaký zlepšovací návrh?
A co treba dostat pozici vlastnika nemovitosti do vyhodnejsi pozice, nez kde se nachazi dnes? Jestlize legalni cestou trva vypakovani neplatice bez platne najemni smlouvy vic jak pul roku ( = treba 120kKc uslyho prijmu) a cestou nelegalni je to podobne, ale tenhle „neuslej“ prijem pak potrebujete na svou vlastni obhajobu, tak se nedivte, ze se soudnej clovek spalit nechce vubec, nebo se spali maximalne jednou. Totez se tyka situace, kdy majitel vyjadri sve prani stran zvirat nebo koureni v byte… Cili namisto okradani obcanu pravidelnym danenim veci porizenych za xkrat zdanene penize by melo naopak dojit k zasadni deregulaci… Číst vice »
Hlavně na druhé a další nemovitosti (chaty, chalupy) s velkolepými zahradami…
Jasne, poradne zdanit zahrady a pouze sezonne obyvatelne chaty a chalupy, mnohdy bez pitne vody na miste, to je ta spravna cesta k rozsireni bytoveho fondu!
To je neuveritelny, co nekteri dokazou vymyslet.
Plošným zavedením byste ale nadělal z vesničanů bezzemky.
Prazdne byty bohuzel drzi i mesto – treba Husitska 1050/7
Dovedl bych si představit doplnění prvních dvou bloků směrem od portálu Vinohradského tunelu po ulici Na Smetance.
Hlavně jsem ale zvědav, jakým způsobem se chce developer poprat s požadavky na parkovací minima. Většinou to vyjde na cca dvě podzemní podlaží na čtyři až pět nadzemích. Zde ovšem není tato parkovací stání moc kde schovat a považoval bych za slušnou prohru, kdyby měl být parter směrem ke stávajcím ulicím na výšku pěti metrů zcela mrtvý.
Není problém udělat parter (nebo parter + další patro/patra služeb) a další patra nad ním udělat parkovací. Nebo garáže „schovat“ uvnitř bloku. Těch možností je víc.
Já si nějaká řešení také dovedu představit, právě proto jsem zvědav, s čím přijdou. Pokud to řeešení bude městotvorné, tak bych byl rád aby něco takového vzniklo.
Zde by na to misto i bylo. Od horni hrany tunelu se minimalne jedno podlazi s garazi vejde ale pohodlne i dve pokud nebude vjezd 100% zaroven s Vinohradskou. BTW sousedni budovy maji pater 6+ takze by diskutovane ani nemusely byt vyssi nez okoli.
Docela by mě zajímalo, jak to vypadá v budově postavené nad kolejemi, když na jedné z kolejí začne pracovat podbíječka. 🙂
Stejně jako v budovách v ulici Londýnská.
Možná je přece jen trochu rozdíl v tloušťce a charakteru nadloží. I když od prarodičů vím, že chvění při dostavbě III. tunelu v 1980. letech zaznamenali i v dome v Belgické.
Mnohem větší problém, než podbíječka bude prach a hluk od Magistrály.
Proto na strane k magistrale nejdou povolit byty
jako dokážu si obtížně představit takovou stavbu, ale takovou lávku od vinohrad z ulice Španělská k nástupištím bych si představit dokázal.
Kdysi se tím směrem svažovala kolej pro nákladní (sanitní, pohřební) tramvaje, třeba by to šlo obnovit formou rampy k nově prodlouženému podchodu (a vůbec místo té obludné vysoké betonové stěny vyrobit něco přívětivějšího, když je plocha pod ní už jen rozsáhlým štěrkovištěm…
A proč Penta nenavrhne stavět nad magistrálou? Tam má větší plochu, od východu až na západ. Nebo na to nemá koule?
Kde přesně „nad magistrálou“ by měla stavět? Od Václaváku dál až k Pankráci je to městská ulice, tam byste nemohl stavět tak blízko dalších domů. Kolem Federálního shromáždění, opery, přes historickou Fantovou budovou by to asi neprošlo. Možná snad kousek kolem Bulhara – ale tam je sama magistrála na mostě, tak nevím nevím… Navíc je dost úzká.
Zajímavé, že za budovou to má jít. U Bulhara by mohli stavět naopak pod, ne? Využít každý kousek plochy nahoru i dolů. Vlastně by pak místo kolejí ještě mohli navrhnout garáže. 🙂 A další silnice nad a pod stávajícími…
Tam už je Henning – Larsenovo.
Nezlobte se na mě, ale jestliže město dospělo do stavu, kdy už nezbývá, než stavět domy nad ranžírem, tak v tom spatřuji cosi nezdravého.
To je tak, když nejvyšší zástavba v centru má 8 pater..
A kolik by jich tam ještě mělo být? Musí fakt úplně všechno do Prahy, i když už to pak možná ani Praha nebude (nebo to bude přinejmenším úplně jiná Praha, jen pro toto)?
V Karlíně by to mohlo být klidně až 50 podlaží. Tolik má běžná výšková stavba v evropských metropolích.
Jasně ale mimo centrum kam se těch 50 podlaží lidi dostane nějakou dopravou… Jinak nevím jak by jste chtěl tam dostat lidi a kde by jste v Karlíně chtěl stavět kapacitní komunikace…
https://mapy.cz/s/rahoporelo
Nádraží v Bernu.
Odkaz vede někam do polí poblíž Kyjova…
Takže spíše tohle, ne?
https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Bern#/media/Datei:ETH-BIB-Bern-LBS_H1-026967.tif
Lepší, než zastavět pole ..
Jako by jinde nebyly jiné využitelné pozemky, ba dokonce i zdravé budovy…
Byly. Ale tam zas někteří držkovali, že tam bylo odstavný nádraží …
K tomu stavu opravdu město nedospělo. K tomu dospěli jen někteří developeři a s nimi propojení místní politici.
Tady se diskutuje o Wilsoňáku, nikoliv o zrušeném ranžíru (seřaďovacím nádraží) ve Vršovicích.
I když se na to snažím dívám objektivně a balancovat si plusy a mínusy, přijde mi tento nápad až moc radikální a mám z toho smíšené pocity. Prostě si to neumím představit. Na jednu stranu by se mohl prostor (který se někomu může zdát nevyužitý – i když osobně ten pohled na kolejiště miluji) lépe využít a teoreticky by pomohl i snížit místní teploty, což je určitě plus. Na druhou stranu si neumím představit dopravní komplikace, které by během výstavby vzniknuly a to že by nová konstrukce zastínila historickou budovu nádraží, což by nejenom mohlo poškodit její vizuální a kulturní… Číst vice »
Snížit teploty? Možná tak nepřístupnou zahradou na střeše. Navíc to bude generovat další poptávku po „dopravě“ (= autech; i kdyby jen částečně), leda by se všichni povinně pohybovali už jen v místě. Jo, zahrada by byla fajn, ale pořád problematicky na betonu (= ne moc hluboké kořeny).
Treba se uz pocita s tim ze most pod Vysehradem spadne do reky, tudiz provoz v jednom tunelu na nekolik dlouhych let odpadne 🙂
A je to zde opět!!! Nikdo se neptá obyvatel, cestujících, turistů, zaměstnanců SŽ co oni na to!!jen se bude investor snažit za každou cenu koupit i to co se v podstatě koupit za normálních okolností nedá. Penta rozvrtá celou Prahu, způsobí komplikace milionům občanů a to i dlouhodobě.. Pamárkáři budou jen v tichosti mlčet.. Jen kdyby se zde objevil nějaký „brouček“ tak by vše stálo…ovšem i stím by si Penta časem poradila… Nikdo zde nezmiňuje, jak to bude s údržbou kolejiště, bezpečností provozu a nejmeně 3 letou výlukovou činností, jen proto aby developer měl plné kapsy.. Je mi z toho… Číst vice »
jako ptát se na něco zaměstnanců sž, tak máme stále zlatý věk páry a vstupenky na nástupiště.
Takže nejvíc vadí ty plné kapsy. Kdyby se to dělalo bez vidiny zisku…?
Zaměstnancům SŽ je do toho naprostý prd a turistům nakonec taky. Obyvatelé už mají co říct.
Podívejte se ale do Londýna, jaké rozlehlé plochy kolejí jsou skryté někde pod budovami a miliony občanů s tím nemají žádný problém.
„Nikdo se nezeptal turistů.“ Tak to je věta asi do soutěže o Perlu roku na zdejší diskuzi.
Co myslite o navrhu postavit zde budovy? Bohuzel by to znamenalo prekryt kolejiste. „Why haven’t you already done that decades ago?“
Pamatkáři se ozvou, pokud si někdo dovolí použít jinou vytráž do oken na Vinohradech, nebo chce posunout obrubník v rezidenční zástavbě v Dejvicích. Zakrýt Fantovu budovu a vedle Národního muzea plánovat nekolikanásobně objemnější budovu je ale úplně v pořádku.
Však oni se ozvou také. Ovšem, odborná složka má jen poradní hlas, bude záležet hlavně na té úřední.
Jaké komplikace myslíte?
Úžasné… už asi 4 roky tam máme díru po budově Transgasu, tak je potřeba rozvrtat to tam ještě víc a otevřít víc stavebních děr…
Ó jaká hrůza! Ve městě se staví a trvá to několik let, příšerné!!
Ale ono se místo transgasu nic nestaví, zarůstá to travou… Od té doby co sejmuli Transgas se tam nic nedeje.. Ale chápu, nikdy jste tam nebyl ale máte názor…
Jasně nikdy sem tam nebyl a proto sem se aktivně snažil Transgas zachránit… Děkuji za názor Vám, ale ten projekt co je tam v plánu se 3x přepracoval a 2x se změnil developer, každopádně teď to zdržuje státní správa svojí liknavostí, což ale není žádná tragédie, jedna prázdná parcela na tom dlouhé ulici že 😉
Kde to zdržuje byrokracie??? Pošlete link kde se to seklo když ve třech změnách projektu, jak jste sám napsal, problém není a stavění to neprodlužuje…
Co vím, tak bude. PENTA tam má plány.
tak divit se, jak dlouho trvá získat územní stavební povolení můžeme ale to je tak všechno co se proti tomu dát dělat….
Nevim, nakolik je obecne rozumne zastresit zhlavi stanice a tim v zasade navzdy doslova zabetonovat jeho mozne zmeny. Krom toho nechci videt ty omezeni provozu pri stavbe a pripadne komplikace pri jakekoliv havarii
Pomijim naruseni pohledu na pamatkove chranene nadrazi a dalsi ohavnost narusujici zastavbu u muzea
A kam by se to mělo případně rozšiřovat ?
Stavba bude mit nejak nosne sloupy. Tim se navzdy muze znemoznit ZMENA zhlavi. Ne rozsireni, to fakt neni jak.
Z jednoho tunelu na jizni strane vyjedete minimalne na 4 nastupiste. Z kazdeho tunelu se dostanete na prujezdnou kolej mezi 3. a 4. nastupistem Co vic byste si pral?
Rozšiřovat asi ne, ale lze předpokládat změny v uspořádání zhlaví.
opět u ucha radním cinká developerský měšec, klasika
A taky na drahach….
A kolik v něm cinká?
Aby se to pak dotyčným mohlo správně vyúčtovat…
Jak se říká, „korupci nezastavíš“, nepochybně mají všude svoje lidi, ti samozřejmě budou prosazovat, že obestavění kolejiště ze zvrchu je super. Tato firma se v kšeftech s veřejnou správou osvěčila protože veřejnost vždy ostrouhala, ale vždy to prezentují jako prima projekt…
Projděte se prahou a zkuste najít místa, kde by se dalo stavět (typicky nějaká stará nepoužívaná průmyslová výstavba, nebo málo udržovaná zeleň, která slouží spíš jako 3+1 pro bezdomovce). Takovejch míst jsou kvanta a třeba i v prestižních lokalitách (pravda, na spoustě z nich se již staví, nebo plánuje stavět).
Ale né. My se rozhodneme postavit most, či tunel či co a až na tom udělat výstavbu. Proč?
Úplně jsem si vzpomněl na Stuchlíka a jeho byty na Libeňáku.
A proč ne? Tomu kolejišti to nějak ublíží, když do něj nebude pršet?
A neznemožní to snad příští rekonfiguraci kolejiště? Jako že ji to potřebuje jako sůl.
To je ale otázka jak. Ne jestli.
Nebude do něj pršet, zato v případě libovolných obtíží s „nadložím“ jej bude nutno uzavřít. Plus trvale osvětlovat veřejně přístupné části, kde dnes stačí denní světlo.
Na všech místech, kde se rozumně stavět dá, se už staví, nebo se stavba chystá
Takových míst o takové rozloze v samém centru metropole s výbornou návazností na vlaky, 2 linky metra a tramvaje moc nenajdete. A když se říká, že magistrála nevhodně rozděluje prostor mezi Vrchlického sady a historickou budovou hlavního nádraží (což nerozporuji), neodděluje kolejiště hlavního nádražì úplně stejně Nové Město od Vinohrad?
Překlenutí kolejí se dá řešit i bez objemné výstavby. Ony linky metra, vlaků a tramvají nejsou v daném místě ještě zcela využité stávajícími přepravními proudy?
Ty linky tramvají určitě ne, protože tam zatím nevedou. Vlakové linky po vybudování NS2 také ne. Takže jen to metro.
To je hozená rukavice pro památkáře. Jestli zachrání díru v zemi s mastnejma výhybkama.
Jedna z nejikoničtějších částí New Yorku vznikla právě zastřešením kolejiště (Park Avenue) a pokud by si město Praha/stát stejně ponechala nad kolejemi i výsostná práva a pouze Pentě nebo komukoliv jinému air rights dlouhodobě pronajímala, tak proč ne
No nevím, Park Avenue mi tedy zase tak zajímavá nepřijde, ale je to věc názoru. Spíš bych vyzdvihl nové Hudson Yards, které částečně vznikly zastřešením kolejiště. Doporučuji navštívit.
Velice dobrý nápad, jelikož tam bude 30 % zeleně a zelené střechy, tak dojde k znatelnému ochlazení jednoho z největších tepelných ostrovů ve městě. A Praha získá pěší prostupnosti přes území a kolejiště tak nebude po zprůchodnění Masaryčky tou největší bariérou celého města. Navíc se zde vystaví značný objem HPP pro práci a ušetří se zase nějaký ten hektar polí okolo města protože se sníží tlak na jiné pozemky. No a kde jinde stavět pracovní příležitosti než na uzlech s top dostupností veřejnou dopravou? I pro město je to obrovský ekonomický přínos ale nebude muset vybudovat centimetr infrastruktury. A dostane… Číst vice »
Rád bych v tomto sdílel váš bezbřehý optimismus, nicméně… 1. Překlenutí Masaryčky je poněkud jiná situace – hlavové nádraží bez podchodu, kde magistrála zcela nekoncepčně nepočítala s pěším propojením. To je jen náprava desetiletí špatného stavu. A nebýt investice SŽ, tak ani Penta nic nestaví – to byl čistý kompromis. 2. Oblast u vinohradských tunelů je dnes velkou část dne zastíněna a povrch tam není betonový, ale klasický kolejový svršek. Pokud chceme velmi řešit tepelné ostrovy, pak se pojďme zaměřit na magistrálu. 3. Tlak na pozemky mimo města? To asi úplně ne, firmy nechtějí sídlo v Hostivici, pokud tedy zrovna… Číst vice »
1. O Masaryčce mluvím jenom proto, že přestane být bariérou v centru a po ní zůstane poslední velkou bariérou kolejiště hlavního nádraží. Hledáte v tom něco co sem neřekl. 2. To není pravda, portály jsou na jihu a stín je vrhán maximálně pár desítek metrů od zdi, od Vinohradské po historické zastřešení je to ale 350 metrů. Plus kolejiště na sever a východ od zastřešení. To je všechno obří tepelný ostrov. 3. Nerozumíme si, ten tlak samozřejmě funguje až po tu Hostivici. Čím více dostupných ploch nabídne centrum, tím menší bude poptávka v širším centru a tím menší zase dál… Číst vice »
To jste ale docela v rozporu s empirickými daty. I když se podíváme na měření nebo celkový index tepelné zranitelnosti, tak hned vedle Riegrových sadů je hlavák nejméně zasaženým místem Prahy 2. https://adaptacepraha.cz/mapy/index.html Velká část kolejiště je zastíněná během celého rána, své dělá i chladnější vzduch z tunelů. Teď si tam představme obrovský barák z betonu a skla, s desítkami klimatizačních jednotek na střeše, a musíte vidět, že žádná zelená střecha toto nezachrání. A že osobní zkušenost není relevantní? Jsme firma s několika globálními lokacemi a ač nabíráme lidi, kancly se v posledních letech zmenšovaly, bo home office. Prostě už… Číst vice »
Presne tak, Praha ma dost kancelarskych ploch. Chybi byty, ktere tady nebudou ale urcite stat
Ale můžou stát někde, kde by stály kanceláře který budou místo toho u hlaváku. Protože narozdíl od bytů je kancelářská poptávka mnohem lépe nasycená.
Zvlášť po nedávných home officech…
O tom se mluvilo už před covidem, takže nic nového to není. Nejprve bych zastavěl lokality v širším centru.
Moment. Jakože by zmizel ikonický pohled na harfu kolejí a „panorama“ nádraží? To si někdo dělá pr…? (Bývaly doby, kdy dědové z Vinohrad sem vodili vnoučky dlouze se dívat a bylo to krásné. Jsem jezdím z nich a troufám si říct, že se to propsalo k celoživotní preferenci hádejte čeho.)
Kdo pro takovou ptákovinu zvedne ruku, obdrží expres vstupenku do pekla a nálepku blb na čelo.
Na harfu se můžeš jít koukat na Harfu 🙂
Duchaplna odpověď….
Ale on opravdu může, navíc v Libni je ta Harfa ještě větší než na hlaváku. 😉
Ona to byla hlavně slovní hříčka 🙂
Takže to způsobovalo celoživotní postižení ? Další důvos to zastřešit a neohrožovat další generace. 🙂 🙂
No, já bych s tím nálepkováním dost zpomalil, protože tím vaším sentimentálním povzdechem o dědečcích a vnoučatech jste si sám na čelo nalepil nálepku.
Jako dítě jsem se chodil dívat na lávku v Brně Horních Heršpicích a její odstranění jsem přežil bez následků.
Aj zboření lávky na Renneské jsme přežili…
Zakryť tých asi 23000 m² od konca nástupišť k tunelom mi ako veľký problém nepripadá a zniesol by som aj oblasť od 5. nástupišťa po stenu, ale podľa článku chce tento projekt zakryť 6× väčšiu plochu, čo zodpovedá Hlaváku od Seifertovy až po vinohradské tunely v plnej šírke aj s budovou.
Chápem, v centre nie sú voľné stavebné pozemky, developer stavať v centre chce a židovská štvrť už asanovaná bola… Napriek tomu by som sa do podobných úvah púšťal asi až po zastavaní Smíchova a Bubnů.
Tady pomůžou jedině volby, vypráskat pergoláče a ostatní současné vedení Prahy. bohužel lidi jsou ovce a tak to asi zase v Praze zůstane stejné.
Není nad to, označit někoho, kdo má jiné názory, za ovci. A čí tedy ovce jste vy?
Čekal sem která ovce se první ozve:o)
Bohužel současnému vedení nejde o lidi ale o ego, pergola, nebo o developerské firmy, tudíž prachy, zastřešení kolejiště.
Ovce jsou Ti co volí stále stejné lidi, i když Ti mnohokrát ukázali co jsou zač, viz kauza Liberec
Na Praze 2 vládne ODS+Top09+ANO. V zastupitelstvu jsou dále ještě Praha 2 sobě, Piráti a SPD. Jediný kdo proti tomu protestuje jsou Piráti.
Koho tedy volit, aby to bylo správně?
Zjevně ne ty, co jsou s tím “v poho”.
Centrální nádraží Opera něco podobného taky navrhuje viz: file:///C:/Users/samko/Downloads/F5-DP-2021-Volfl-Zdenek-Plachta%20DIG.pdf
Takže se předbíhají, kdo to dříve dokáže zastavět na úkor toho druhého? A koncepce žádná.
Soubor nacházející se zjevně na vašem PC mezi staženými soubory si bohužel tady nikdo neotevře 🙂
Tam ne, ale ti šikovnější si dají hledat název souboru a najdou originál na https://www.fa.cvut.cz/galerie/diplomove-prace/2021-1-zdenek-nove-centralni-nadrazi-praha-opera-91312/f5-dp-2021-volfl-zdenek-plachta-dig.pdf
Zrovna návrh, jako je právě v tomto souboru, mi přijde jako ideální kompromis. Nové budovy budou co nejblíže k vinohradským tunelům, a tudíž nedojde k zastínění historické budovy nádraží, ani krásné konstrukce nad kolejištěm. Naopak pobytová plošina navrhovaná mezi historickou budovou a nově avizovanou zástavbou může místu přinést další zatraktivnění. Jižní zhlaví díky svému “zákusu” do okolního terénu k nějakému zakrytí přímo vybízí, ale nad severním zhlavím si žádnou výstavbu nedokážu představit.
Budovy na obema zhlavimi by znacne zmenily pohledove panorama. Nad tim severnim ale naprosto hovadsky prevysily vse siroko daleko
Já myslely že to chce zastřešit Penta? Každopádně je to svinstvo, nádraží by tím a kvůli pergole ztratilo poslední špetku reprezentativnosti.
Dále celoroční svícení, údržba… I prostupnost Masarykova nádraží se dala řešit méně okázale.
Právěže chce. A potřebuje to mít schválené. Kecy o archi soutěži a knihovně jsou jen pro odrazení kritiků.