Automobily Doprava ve městě Parkování

Praha 1 omezí parkování v centru i vjezd do dvou ulic

Provoz osobních aut na Národní třídě. Foto: Jan Sůra
Provoz osobních aut na Národní třídě. Foto: Jan Sůra

Praha 1 chystá omezení automobilové dopravy. Nový dopravní plán počítá se zákazem vjezdu z Ostrovní ulice do Spálené a z Husovy ulice na Mariánské náměstí. Současně dojde i omezení parkování: návštěvníci už nebudou smět parkovat v modré zóně.

Městská část dnes oznámila chystané změny v tiskové zprávě. Podle nich jde o krok, který následuje jiná evropská města vede k zklidnění centra. „Centrum Prahy je auty přetížené. Ničíme si historicky nejvzácnější část hlavního města, doprava se nebezpečně proplétá s chodci, pro rezidenty je v mnoha oblastech téměř nemožné zaparkovat a zdravotní rizika spojená s exhalacemi jsou obrovská. Proto jsme se přidali k trendu moderních metropolí a po zaslepení Mostecké ulice nově snížíme počet aut také v Husově ulici, na Mariánském náměstí a v Ostrovní. Zároveň navrhneme, aby modré parkovací zóny mohli využívat jen rezidenti,“ vysvětlil radní pro dopravu David Skála (PRAHA 1 SOBĚ).

První změny by měly začít platit od 21. září 2019. Otočením provozu v Husově ulici už nebude možný průjezd na Mariánské náměstí. Radnice si od toho slibuje, že se otevře cesta k oživení celého prostoru, který dnes slouží spíše jako parkoviště. Soutěž na novou podobu náměstí pořádá Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, z náměstí by měla zmizet většina aut, vzniknout pěší zóna, přibýt posezení a zeleň. Pro plynulost dopravy v okolí budou ulice U Radnice a Linhartská nově obousměrné.

Zaslepení čeká také úzký úsek ulice Ostrovní v místě, kde ústí do Spálené ulice. Podle sčítání IPRu jde o místo s jednou z největších hustot chodců v celé Praze. Auta se tam nebezpečně proplétají s chodci a blokují vytíženou tramvajovou trať. Z ulice Purkyňova se tedy nově řidiči dostanou jen do Spálené ve směru na Karlovo náměstí nebo do ulice Myslíkova.

Omezit chce Praha 1 také parkování návštěvníků v historickém centru. Modré zóny by nově využívali jen rezidenti a abonenti. Pro návštěvníky plánuje radnice rozšířit fialové zóny. Zdražit by pak měla parkovací oprávnění právnických a fyzických osob, které na Praze 1 podnikají, především pro druhá a další auta. Za první parkovací oprávnění by nově podnikající právnické a fyzické osoby zaplatily na rok 15 tisíc korun. Dosud platí 7 tisíc. Druhé a další parkovací oprávnění pak má vyjít ročně na 50 tisíc korun, za oprávnění pro limuzíny se má nově platit 70 tisíc korun ročně

„Vracíme tím zpět původní smysl zavedení zón placeného stání, kterým je ochrana zájmů rezidentů. Zároveň chceme návštěvníky motivovat k využívání podzemních garáží, které jsou dnes na Praze 1 využívané jen z 35 %,“ vysvětlil Skála. Změnu musí schválit ještě magistrátní komise pro parkování.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
arakain
Host
arakain

No nejvyšší čas. Celkově auta od Karlova náměstí po Staromák nemají co v ulicích dělat. A tato regulace je pořád nic. Reálně, co znamená pro firmu 3000 Kč za parkování auta, kterého stojí pronájem 20-30 tis měsíčně? Pryč s tím. Překáží to, v tomto vedru ještě zbytečně ohřívá okolí a smrdí. Oficiální cena záboru pro kontejner je kolem 100 Kč za den, takže 3 tis měsíčně jsou skoro méně. Skuteční rezidenti zde stejně parkují horko těžko, hodně lidí si tudy zkracuje cestu při ucpané magistrále či nábřeží. P.S: Bydlím na P1, platím 1 místo za auto, byť zde 95% času… Číst vice »

dopravak
Host
dopravak

Přesně tak, regulace pořád nic. Přitom 500-1000 Kč/měs. by ani ty rezidenty rozhodně nezruinovaly.

Hanzi
Host
Hanzi

Praha 1 by se měla jet podívat do Paříže nebo Říma atp. aby viděla co je opravdu hodně aut v ulicích. A kupodivu i v těhlech městech se prostě lidi vejdou i bez přiblblých omezování.

Y.K.
Host
Y.K.

Tak třeba v Paříži je regulovaný vjezd do města (dle emisí). Parkování je dost problematické a zpoplatněné (2 – 3 Eura za půl hodiny), nicméně najít parkovací místo není nic moc. Ve špičce je to město naprosto nesnesitelné. Supr dupr příklad. Paříž funguje zejména proto, že drtivá většina lidí v centru jedí MHD nebo jde pěšmo (a ještě mopedy frčí).

Anonym
Host
Anonym

Výborně, jen tak dál. Je to fakt smutný pohled, když je kongesce přímo v srdci Prahy. Rovněž to z*urvilo Palladium, které tahá extrémní počty aut do centra navíc (tedy co si budem nalhávat, hlavně těch neinteligentních lidí, kteří nerozumí významu MHD). Argumenty, že potřebujou auto kvůli nákladu neberu – tenhle obchoďák je spíš „bjúty“ a bohaté slečinky si dovedou novou kabelku a malovátka odvést i metrem na hřbetě.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„bohaté slečinky si dovedou novou kabelku a malovátka odvést i metrem na hřbetě“
Jak je patrné z reality světa, tak zjevně bohužel (už) nedovedou – a „socku“ k tomu používají jen cizinky na zájezdech, protože v Praze auta nemají a před taxikáři byli „cestovkami“ včas varovány …

Anonym
Host
Anonym

Holt si lidi nechtějí přiznat nevýhody auta (a že jich je), vidí jen svou pohodlnost a svobodu. Problém je, že svoboda jednotlivce končí tam, kde začíná omezování druhého (viz kongesce třeba ro cestujícího v tramvaji). To bohužel naší sebestředné společnosti už dlouho nedochází.

Trdlo
Host
Trdlo

Aha, takže auta omezit, protože jinej autem nejede? Se mi moc líbí, jak se argumentuje svobodou a omezováním, ale klidně budu omezovat druhého (v autě). Celé je to nesmysl – pokud chci něco „regulovat“, tak jedině finančně. Tzn. chceš jezdit po Praze (nebo jakémkoliv jiném městě) autem? Ok, tak ale zaplať! Za každý vjezd a za počty km naježděných po městě! A pořádně! Nechceš platit? Jezdi MHD, na kole nebo jdi pěšky. A každý ať se rozhodne sám, co se mu „vyplatí“. Ale paušální zákazy aut ve městech je kravina! Až budou všechny obchody, instituce, školy, nemocnice apod. za městem… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Já myslím, že různé metody lze i rozumně kombinovat – jen na „finanční regulaci“ bych to rozhodně neomezoval, protože by postihla nejvíc ty „chudší“ a drzí zbohatlíci by si nepravosti mohli dovolovat stejně.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

A právě ti drzí zbohatlící skupují drahé byty v centru. Těm je pak jedno že někdy zaparkují na kolejích a zablokují dopravu v půlce města protože si potřebovali skočit támle do butiku. Dokud za to nebude tvrdší postih s odtahem, ideálně % z příjmů a la Finsko, tak si kvůli nějakým pár tisícům hlavu dělat nebudou.

Anonym
Host
Anonym

Trdlo, to není dobrý tah. Financema akorát opět znevýhodníš ty chudší…

Bob
Host
Bob

A kdy konečně zakážou vjezd do Mostecké hned vedle Karlova mostu, kde jsou úzké chodníky, kam se ti turisté nevejdou? A parkují tam hlavně auta sloužící jako levné reklamní plochy.

čecháček
Host
čecháček

Zkuste druhej odstavec článku. Neni zač.

Bob
Host
Bob

Zaslepení není uzavření. Zajděte se tam raději podívat.

čecháček
Host
čecháček

Tak jsem otevřel článek s nadšením, že se dozvím, že konečně uzavrou Smetanovo nábřeží a Karmelitskou pro tranzit, a voni místo toho udělali jenom takový malý uprdnutí do Stromovky. Chjo. No ale aspoň něco.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Od kdy je Stromovka v Praze 1? Nespletl jste si bratry Čižinské?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Byly nebo nebyly byly ulice. Krajní ulice zavřeli pro tranzit, prostřední ulice už dříve. Hurá! Skákali radostí v krajní ulici. Do ulice uprostřed se nedalo přijet jinak, než na výjimku. Hurá! Jenže v krajní ulici pozapomněli na okolní ulice. A tak jednoho dne okolní ulice zavedly totéž, co prostřední i krajní ulice. V krajní ulici začali nesměle protestovat, že takhle se k nim přece nedostanou se zbožím do cykloservisu. Hospoda v prostřední ulici zavřela, musela. Vožení zásob z okolní ulice celou krajní ulicí bylo nehygienické.

dopravak
Host
dopravak

Pořád mi uniká, proč je nutné tolik zpoplatnit podnikatele na úkor běžných rezidentů. Těch je přece nejvíce a není nic nemorálního chtít i po těchto obyvatelích adekvátní cenu za zábor prostranství. Proč má běžná hospoda platit za metr čtvereční zahrádky majlant, když někdo vedle zabere 15-20m2 za jednotky korun denně? Když si někdo může dovolit byt na Praze1, tak pro něho přece nemůže být problém zaplatit 500-1000Kč měsíčně za parkovací místo.

Kubrt
Host
Kubrt

Jednou ze snah velkých měst (nejen Prahy) je udržet v centrech běžné obyvatele, takže není žádoucí brát od nich výpalné za parkování.

dopravak
Host
dopravak

Jako nezlobte se, ale nazývat 500Kč/měsíčně za zábor nejcennějších pozemků v ČR výpalným je trochu mimo.

Kubrt
Host
Kubrt

Oni to nejsou jen majitelé aut, ale i voliči…

Martin V.
Host
Martin V.

Ono se to hlavně ukáže až budou v centru nízkoemisní zóny. Pevně doufám, že nikdo nenavrhne pro auta rezidentů výjimku (jakože už jsem něco v tom smyslu četl). Pokud někdo bydlí v centru a nechce žít ve smradu, tak si předně nesmí smrdět sám sobě a svým sousedům. Třeba pro hasiče a sanitky výjimku podporuju (lepší, když požár pomůže uhasit stará Tatra 148 dobrovolných hasičů, než aby se rozhořel a dýmal kolem), ale u MHD nebo popelářů bych byl taky striktně proti. Ti se tam vyskytují pravidelně, tak mají plnit to správné EURO x. Tam se podle mě bude lámat… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Ono nějaké přechodné období nutné bude, ale také bych moc výjmek nedělal. Některé malebné uličky jsoy vyloženě zabité tím že tam přetékají tři zaparkovaná SUV. Kdo musí mermomocí parkovat přede dvěřmi, pro toho opravdu historické centrum není. Zatím tam parkují jen „vybraní“, protože pro všechny rezidenty není místo ani omylem. To ostatně není ani na Vinohradech, kde jsou ulice prostornější.

Honza D.
Host
Honza D.

DPP na 207 nasazuje mimo jiné i Renaulty s ještě žlutými SPZ. Jaké emisní normy můžou plnit? Můj osobní odhad je E3. 🙂
Jinak povolení do zóny 6 tun mohou získat pouze E4 a výš.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

DPP na 207 prosazuje elektrobusy, jenže problém linky 207 je nedostatečná kapacity v centru i na Žižkově až na samotnou Ohradu. Proto se Praha 3 snaží o zavedení kloubových autobusů (na snížení intervalu na 2 minuty či méně nejdou řidiči) a bohužel kloubové elektrobusy nejsou dostupné nebo velmi omezeně. Což se doufám časem podaří vyřešit rozvojem elektromobility.

...
Host
...

No zrovna jako náhrada 133+207 by byla ideální podzemní tramvaj pod Husitskou a Koněvovou. Bylo by to rychlejší, tišší, kapacitnější, spolehlivější. Tramvaj č. 9 by u Hlavního nádraží (později třeba už u Anděla nebo dokonce na Kotlářce) zajela pod zem a někde za Ohradou vyjela, jezdit by tam mohly i spřažené 45 metrů dlouhé soupravy.

dopravak
Host
dopravak

Tak samozřejmě, že v tomhle je největší problém. Voliče si nechce nikdo rozházet, tak se snaží pořádně oškubat hlavně podnikatele a přespolní. Samozřejmě, že mají mít rezidenti slevu, ale nemůže to být v takovém nepoměru. Je opravdu trošku nefér, když návštěva zaplatí u rezidenta za víkend více, než rezident za rok.

Milan Kříž
Host
Milan Kříž

Ale je otázka, zda musíte vysloveně nutně tímto způsobem podporovat místní obyvatele. Ve společnosti je velké množství obyvatel, kteří žádné auto nemají. Paradoxně naopak zdražením poplatku můžete zatraktivnit bydlení v centru pro lidi bez automobilu a tím ještě snížit zatížení automobilovou dopravou.

Y.K.
Host
Y.K.

V centru většina obyvatel auto před domem nemá (i když jej třeba vlastní). U nás v ulici je 25 parkovacích míst a je tu 18 popisných čisel po +-20 bytech.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nemá, to jistě, ale jednak jsou tam i dvory, v nichž se také parkuje, takže i ta auta tam musejí dojet a odtud odjet, a jednak tam stejně jezdí často i ti místní, kteří sice mají auto zaparkováno jinde, ale přijedou, kdykoli potřebují něco dovézt či odvézt – a nemusí to být vždy jen něco těžkého či rozměrného.

Y.K.
Host
Y.K.

Ani na dvory se to nevejde. Leda má nějaký dům své vlastní podzemní garážová státní, pak ano. Obecně není problém, když někdo sem tam někam zajede. Problém je každodenní ježdění autozávisláků. Do práce, na nákup, do shoppingcentra, do fitnesu. To generuje strašné množství dobravy.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

No když tam ten podnikatel také bydlí, na téže adrese, tak už se za běžného obyvatele nepočítá on ani zbytek rodiny?

Honza D.
Host
Honza D.

Vážený pane dopravaku, představte si, že v centru žijí i lidé, kteří byt zdědili po předcích a živí se zcela normálním zaměstnáním. Proč by za parkování svého rodinného pokladu, např. Fabie combi, měli platit nějakou nesmyslnou cenu? Nebo je snad chcete Vámi navrhovanou cenovou politikou vyhnat kamsi na periferii? Ono už bohatě stačí to, co musí vydržet od opilých takyturistů ve čtyři ráno. Měšťáci nejsou všude a je jich tragicky málo.
Díky za odpověď.

AAA
Host
AAA

Protože mají pod nosem nejlepší MHD na světe? Tedy údajně, reálně byla nějaká čtvrtá, ale i tak.

dopravak
Host
dopravak

Na Praze 1 mají obyvatelé bezkonkurenčně nejlepší MHD v ČR. Navíc se po centru dá dopravovat velice dobře na kole, nebo pěšky. Pokud auto přesto potřebují, nevidím důvod, proč za parkování na veřejném prostranství nemají platit částky ve stovkách měsíčně. Ve srovnání s ostatními náklady na auto se jedná pořád o zanedbatelnou částku, která nikoho nezruinuje. Chápu, že si nikdo nechce rozházet voliče, ale dokud nezačnou platit rozumné částky především rezidenti, kterých je prostě nejvíce, tak budeme mít z ulic donekonečna parkoviště.

dopravak
Host
dopravak

A co podnikatelé, kteří se zde živí normální prací? Proč má místní řemeslník platit 10x tolik, co rezident?

Trdlo
Host
Trdlo

A pokud se to tedy „řemeslníkovi“ finančně v Praze nevyplatí, co mu brání mít provozovnu někde za Prahou? Vždy tam za ním každý autem dojede…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jasně, obyvatel Prahy 1 naloží ucpaný záchod a odveze ho řemesníkovi za Prahu, vždyť tam každá dojede autem.

dopravak
Host
dopravak

Jasně, třeba nějaký obchod, nebo kavárna se dají krásně přestěhovat ;-). Ne, vážně. Proč má řemeslník, nebo majitel obchodu platit za stejný zábor pozemku řádově více, než rezident?

Anonym
Host
Anonym

Ve městech, které si říkají „západní“ už firmy pochopily, že není ostuda mít sídlo na periferii třeba u metra. To u nás ještě bude chvilku trvat.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

No jo, ale když budou muset všichni z centra na prefierii, protože v centru už nezbyl ani hokynář, tak to taky nebude ideální.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Ideální je mít ve městě víte center nebo více více mětských části keteré mají plnou vybavenost a jakousi samostatnost. Nemusí být všichni na okraji, ale mohou být třeba 15 minut od centra kde se dá stále dobře dojet metrem či tramvají. A na večerku či lékárnu se najde místo vždycky.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Protože podnikatel … to naúčtuje zákazníkovi, nemá-li nárok na dotace. A je za zloděje. Což se výborně hodí k levicové propagandě. No a pak vám poradí, že tu hospodu máte mít na periferii, kam si každý (i z centra) dojede autem (ač ho v centru nemá (kam dát)).

Kinov
Host
Kinov

Bez zintenzivnění kontroly dodržování dopravních předpisů a hlavně uplatňování sankcí, jsou zákazy motoristům jen pro legraci, viz ukázka již zcela běžného parkování na chodníku, parkování v zákazu zastavení/stání atp.

V. K.
Host
V. K.

Tak zrovna modré zóny jsou za pomoci těch aut hlídány dost efektivně.

Honza
Host
Honza

I o těch modrých zónách mam pochyby, ale budiž. Vše ostatní zmíněné (parkování na chodníku/v zákazku stání/vjedz do zákazu) jde za městskou policií a ta to ráda přehlíží.

Kubrt
Host
Kubrt

Já tedy jako pražský řidič mám dojem, že sledován jsem docela dost…

Jakub
Host
Jakub

To je právě to, že máte pouze dojem. Ve skutečnosti to tak není.

Kubrt
Host
Kubrt

Předesílám, že přímo po Praze toho moc nenajezdím, ale z poslední doby – přetažené stání na fialové zóně o 15 minut – lup, naměřeno 57 km/h – lup. Těch 6 mínusů – to mám za to, že jezdím občas autem?

Y.K.
Host
Y.K.

Zóny jsou ostře sledované. 🙂 Drzouni to postaví na chodník nebo trávník, či hodí světla neviditelnosti a nechají to přímo v jízdním pruhu a mají klid.

Chronosphere
Host
Chronosphere

Ano ano čínský soudruzi budiž nám vzorem.
A příští volby v Prazé vyhrává nová nadějná strana Bukanýři ,jež povede radnici v koalici s POT 19 konečně tím správným směrem.Takžéé bleděhnědé zóny kolem bezemisní zóny,a volný parkování v Praze 1

Y.K.
Host
Y.K.

Bohužel to tak není. Možná nejste dost dravý, ale drzost některých nezná mezí, parkují fakt kdekoliv a policie se tam neukáže co je týden dlouhý. Každý den při chůzi městen vidím v každé ulici, že lidé bez rizka stojí na přechodech, chodnících, vrcholech křižovatek protože to není modrá zóna co je pod automatizovaným dohledem a měšťáci se tam neukáží co je měsíc dlouhý. Také se rozmáhá ježdění přes pěší zóny. Možné někde někoho zpérují, ale jinak je to jedna velká anarchie. V Německu zastavíte na cyklostezce u obrubíku, jen na půl minuty abyste vyhodil tašku z kufru a přeparkoval a… Číst vice »

Hara_Pes
Host
Hara_Pes

To je sice fajn, ale od doby co zavedli modrý zóny u nás v ulici tam parkuji náklaďáky.
Asi si to napsali jako svoje auto, nebo na někoho jinýho a s tím už nikdo nic neudělá. Náklaďák JIP velkopotraviny, služební odtahovka (dlouhá s rampou) a dvě dodávkysnad v tý nejdelší verzi. Každý tohle auto zabírá 2 – 3 místa a kromě tý odtahovky se s těma autama snad celý týden nejezdí.
Zajímavý, že před zavedením zón tam nikdo neparkoval.

Hara_Pes
Host
Hara_Pes

Zapomněl jsem napsat, že ty auta si člověk může napsat třeba na prarodiče, že „s tím autem k nim jezdí pečovat apod.“
A ještě bych dodal, že při zavádění zón nám bylo nabídnuto vybrat si 5 jakýchkoli ulic. Bydlíme na severním městě a přímo nám na úřadu doporučili ať si vybereme nějaký ulice v centru, jestli tam jezdíme…

Y.K.
Host
Y.K.

Tak to je klasický úřednický přístup. Ostatně těch parkovacích povolení vydávají o hodně více než je skutečně míst. Tady v okolí jsem nějaká neobvyklá vozidla v modrých zónách neviděl, i když vím o několika šílených monstrech (nicméně dodávka to není), která zabírají místo cca dvou až tří osobáků běžné velikostní kategorie.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Y.K.: S Vaším tvrzením, že „policie se tam neukáže co je týden dlouhý“, si dovolím polemizovat – policie se tam ukáže, ale „nevidí a neslyší“, obvykle zejména v případech některých konkrétních parkujících aut: já sám sice automobil nevlastním, ale od známého, který do centra jezdí do svého obchodu osobním autem (m.j. kvůli dovozu zboží), jsem si už vyprávění právě (i) o podobných situacích poslechl snad nesčetněkrát.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

On totiž policajt mívá kolegy, kteří zrovna nejsou ve službě. A stejně jako on i jeho kolegové mají auto. Odtahovat auto kolegovi je poněkud nekolegiální. Jak on se jmenoval… Huml, už jsem to našel. No ten se rozčiloval přímo ukázkově, když mu odtáhli špatně zaparkované auto.
Což přináší další věc: Někteří jsou si rovnější. Třeba takový cyklokordinátor je osoba chráněná.

Y.K.
Host
Y.K.

Tak ano, to je na samostatné téma. Ale obecně na to kolik příslušníků policie ČR má (třeba více než Něměcko), a v Praze ještě máme Městskou policii, je fakticky zarážející jak málo jich v ulicích potkáte a už vůbec jak málo je vidíte konat.

Honza D.
Host
Honza D.

Pouze zóny, kamerový vůz Elotodo není schopný rozpoznat porušení zákazu zastavení apod.

Frantisek
Host
Frantisek

Navíc vytváří další provoz s jeho negativy. Důslední pěší strážníci by byli lepší.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Občas stojí na vozíčkářích a atak.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Má to dva háky:
1. Parkovací místo pro rezidenta není garantované
2. Rezidentů je víc než parkovacích míst
Což vede k tomu, že rezidenti musejí/zkoušejí parkovat tam, kde rezidentem je někdo jiný.

dopravak
Host
dopravak

A proč je míst méně, než rezidentu. Protože jsou karty tak směšně levné, že od parkování v ulicích nikoho neodradí. Zároveň není zájem stavět nějaké podzemní garáže, parkovací domy apod. Než by měli lidi platit za parkovací dům, tak raději nechá auto za 2-3 Kč denně na ulici.

AAA
Host
AAA
dopravak
Host
dopravak

S těmi abonenty je to taky dobrý populismus. Do města přijede někdo na pár měsíců, zaplatí nájem, utrácí v místních podnicích apod. Za auto přesto zaplatí 10x tolik. Chápu, že z každého obyvatele dostává radnice podíl z daní, takže by měli být rezidenti ve výhodě, ale opravdu mají platit pouhých 10% toho, co abonent?

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce