Praha 1 omezí parkování v centru i vjezd do dvou ulic

Provoz osobních aut na Národní třídě. Foto: Jan SůraProvoz osobních aut na Národní třídě. Foto: Jan Sůra

Praha 1 chystá omezení automobilové dopravy. Nový dopravní plán počítá se zákazem vjezdu z Ostrovní ulice do Spálené a z

Praha 1 chystá omezení automobilové dopravy. Nový dopravní plán počítá se zákazem vjezdu z Ostrovní ulice do Spálené a z Husovy ulice na Mariánské náměstí. Současně dojde i omezení parkování: návštěvníci už nebudou smět parkovat v modré zóně.

Městská část dnes oznámila chystané změny v tiskové zprávě. Podle nich jde o krok, který následuje jiná evropská města vede k zklidnění centra. „Centrum Prahy je auty přetížené. Ničíme si historicky nejvzácnější část hlavního města, doprava se nebezpečně proplétá s chodci, pro rezidenty je v mnoha oblastech téměř nemožné zaparkovat a zdravotní rizika spojená s exhalacemi jsou obrovská. Proto jsme se přidali k trendu moderních metropolí a po zaslepení Mostecké ulice nově snížíme počet aut také v Husově ulici, na Mariánském náměstí a v Ostrovní. Zároveň navrhneme, aby modré parkovací zóny mohli využívat jen rezidenti,“ vysvětlil radní pro dopravu David Skála (PRAHA 1 SOBĚ).

První změny by měly začít platit od 21. září 2019. Otočením provozu v Husově ulici už nebude možný průjezd na Mariánské náměstí. Radnice si od toho slibuje, že se otevře cesta k oživení celého prostoru, který dnes slouží spíše jako parkoviště. Soutěž na novou podobu náměstí pořádá Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, z náměstí by měla zmizet většina aut, vzniknout pěší zóna, přibýt posezení a zeleň. Pro plynulost dopravy v okolí budou ulice U Radnice a Linhartská nově obousměrné.

Zaslepení čeká také úzký úsek ulice Ostrovní v místě, kde ústí do Spálené ulice. Podle sčítání IPRu jde o místo s jednou z největších hustot chodců v celé Praze. Auta se tam nebezpečně proplétají s chodci a blokují vytíženou tramvajovou trať. Z ulice Purkyňova se tedy nově řidiči dostanou jen do Spálené ve směru na Karlovo náměstí nebo do ulice Myslíkova.

Omezit chce Praha 1 také parkování návštěvníků v historickém centru. Modré zóny by nově využívali jen rezidenti a abonenti. Pro návštěvníky plánuje radnice rozšířit fialové zóny. Zdražit by pak měla parkovací oprávnění právnických a fyzických osob, které na Praze 1 podnikají, především pro druhá a další auta. Za první parkovací oprávnění by nově podnikající právnické a fyzické osoby zaplatily na rok 15 tisíc korun. Dosud platí 7 tisíc. Druhé a další parkovací oprávnění pak má vyjít ročně na 50 tisíc korun, za oprávnění pro limuzíny se má nově platit 70 tisíc korun ročně

„Vracíme tím zpět původní smysl zavedení zón placeného stání, kterým je ochrana zájmů rezidentů. Zároveň chceme návštěvníky motivovat k využívání podzemních garáží, které jsou dnes na Praze 1 využívané jen z 35 %,“ vysvětlil Skála. Změnu musí schválit ještě magistrátní komise pro parkování.

Tagy omezení automobilové dopravy Praha 1 Top Zóny placeného stání Praha
72 komentářů