Pozdní dodávka RegioPanterů zvýší Moravskoslezskému kraji náklady na železniční dopravu
Škoda promarnila příležitost, říká krajský náměstek.
Ztráta evropské dotace ve výši 227 milionů korun na pořízení dvou jednotek RegioPanter pro provoz vlaků mezi Ostravou-Svinovem a Opavou východ bude pro Moravskoslezský kraj znamenat navýšení nákladů na zajištění dopravní obslužnosti. Na trase by měly zůstat i nadále České dráhy. Soutěž na výběr dopravce již kraj zrušil. Evropská dotace, kterou dopravce na pořízení vlaků nevyčerpal, zůstane v Česku. Použije se na jiné projekty.
O ztrátě dotace kvůli pozdnímu dodání informoval deník Zdopravy.cz minulý týden. Mluvčí kraje Miroslava Chlebounová uvedla, že v současné době jedná Moravskoslezský kraj s Českými drahami o možném zajištění linky S1 a zasmluvnění těchto vozidel od letošního prosince. O kolik se přesně zvýší proti odhadům cena za kilometr, není jasné. „Obecně je možné říct, že odpisy jednotek pořízených s dotací jsou vždy nižší. V tomto případě odhadujeme rozdíl ve výši odpisů cca 20 Kč/vlkm,“ řekla Chlebounová. Kraj letos uzavřel smlouvu s Českými drahami na provoz většiny vlaků s jednou z nejvyšších cen za kilometr v zemi: 277 Kč. Českým drahám kontrakt zadal přímo bez jakékokoliv pokusu o soutěž.
Kraj ještě jednal s ministerstvem dopravy o možném prodloužení termínu, ale neuspěl. „V tomto případě mě osobně samozřejmě zklamalo, že Škoda Transportation promarnila šanci ukázat se zrovna v regionu, kde se tyto vlaky vyrábějí. Stálo nás totiž velké úsilí, hodiny a hodiny běhání a jednání na nejrůznějších úřadech, aby dva nové Pantery mohly být pořízeny i za evropské peníze,“ uvedl náměstek hejtmana Jakub Unucka, který dotaci vyjednával.
Dotace půjde na projekty Správy železnic
Ztráta dotace na nákup nových vlaků podle ministerstva dopravy neznamená, že by o dané prostředky Česká republika přišla. „Tyto uvolněné prostředky budou kompletně využity na jiné projekty v rámci prioritní osy 1 Operačního programu Doprava, konkrétně dojde k vyššímu čerpání v rámci specifického cíle 1.1, který je zaměřen na rozvoj železniční infrastruktury a ve kterém bylo Správě železnic schváleno v rámci tzv. přezávazkování dostatek projektů, které mohou tyto dodatečné prostředky absorbovat,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka. Podle něj jde o více projektů, konkrétní příklady neuvedl.
Jednotky měly být podle kupní smlouvy předány ČD do majetku a do řádného provozu v březnu 2023. Nové jednotky měly být dodány podle smlouvy do března letošního roku. Mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová neuvedla, jaké konkrétní sankce dopravce vůči Škodě uplatní. „České dráhy budou chránit svá práva podle kupní smlouvy, která umožňuje sankcionovat pozdní dodání jednotek,“ uvedla Rajnchová. Jednotky jezdí ve zkušebním provozu. „Důvodem nepřevzetí jednotek do majetku je zejména jejich dokumentační neúplnost (absence schválení typu a s tím související dokumentace, což by mělo být dokončeno zřejmě v říjnu 2023),“ dodala Rajnochová.
Podle mluvčího Škody Group Jana Švehly výrobu nových vozidel ovlivnila pandemie a válka na Ukrajině. „Tyto události vyšší moci bohužel výrazně zasáhly i dodavatelský řetězec, a to jak výrobce komponentů, tak dodavatele materiálů a surovin. Celá tato situace již trvá tři roky a my jsme samozřejmě v pravidelném kontaktu s našimi dodavateli a zákazníky a snažíme se dopady přetrvávající situace minimalizovat. V loňském roce jsme vzhledem k situaci také mimořádně navýšili výrobní kapacitu o jeden milion hodin,“ řekl Švehla.