Požár parkoviště zastavil provoz na londýnském letišti Luton, poškozeno je přes tisíc aut

Požár parkovacího domu na letišti Londýn Luton. Zdroj: Bedfordshire Fire and Rescue ServicePožár parkovacího domu na letišti Londýn Luton. Zdroj: Bedfordshire Fire and Rescue Service

Zrušeny už byly například lety do Prahy, Krakova, Katovic, Bratislavy či Popradu.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirik

aaá najdi si svoje elektroauticko?:d

mgr.pavel

Stejně je hezké, jak z článku o požáru parkovacího domu se diskuze stočí na nekonečný flejm „EV nebo diesel/benzin“ – aniž by se vůbec znala příčina požáru 🙂 (v době psaní těch příspěvků)

Tady má spousta lidí jasno už dopředu, že? 😉 (na obou stranách barikády)

medvěd

To jsou.moudra ??? Já bych počkal na oficiální verzi – nešiřte paniku prosím.

Martin

Už o tom psali na autoforum ? Tam mají vždy jasno. Týpek s Teslou asi redaktorům dělá do ženy 🙂

MP22

Je to mnohem prostější, fosilní lobby sype obří peníze do kampaně proti čemukoliv zelenému, jen aby si udrželo zisky. Autoforum bude pravděpodobně dobře živeno takovými fondy. Bohužel to šíří statisíce polointeligentních jedinců bez kritického myšlení a to zcela zdarma. No neberte to.

Petr

To „zelenému“ patří do uvozovek…

Jiří Kocurek

Tak snad se podaří vyšetřit příčinu, protože tohle je hodně podezřelé, aby to blaflo a nepomohl ani hasící systém.

Samotné zhroucení budovy uvěřitelné je, při 400 ˚C ztrácí konstrukční ocel více než polovinu pevnosti.

Beton např. https://people.fsv.cvut.cz/www/stefarad/vyuka/133YBEX/YBEX_Pozar.pdf – strana 63 – Při okolní teplotě 500-600 ˚C dochází k nevratnému poškození konstrukce.

Jiří Kocurek

Oheň začal v úterý navečer, ke zřícení došlo v 9 ráno.
https://www.nytimes.com/2023/10/10/world/europe/luton-airport-fire-london.html

Takže to bylo postavené dobře, běžně se RE uvažuje 120 minut, tedy výdrž v ohni, kdy konstrukce zůstane nosná a neporušená.

Chleba Nakup

Třeba tam byl jen hasicí systém typu „Klucí, domů!“ (pamatujete reklamu na brambůrky Bohemia?).

Jiří Kocurek

To fakt není na libovůli stavebníka.

Mysel

„nepomohl ani hasící systém“
Muzete uvest nejaky hasici system, ktery je ucinny proti pozaru EV?

MP22

Je to vždy stejné. Když hořel parkovací dům v Norsku, každý chytrolín hned ukazoval na EV, když hořela loď s auty v oceánu, každý chytrolín taky hned ukazoval na EV. No a realita? Požár u norského letiště způsobil spalovák a na lodi nehořel jediný EV, natož aby to způsobil. No taková realita se ale nehodí že, tak budeme dělat že nic a počkáme si na další požár aut, ať můžeme nadávat na ty zlé EV.

Že jsou bezpečnější? Nezájem!
Že jsou lepší pro životní prostředí? Nezájem!

My chceme vidět planetu hořet!

Jan Tichavský

Ono je to i logické že spalováky budou hořet víc a déle. Nádrž fosilních paliv přece vyšší dojezd než elektromobil a jelikož se tři čtvrtiny energie maří přeměnou v teplo místo pohybu, tak je tam uloženo daleko víc energie k hoření. Nakonec i ty plasty v interieru hoří lépe než moderní battery pack, což se zjistilo u většiny požárů EV, kde baterie vyvázla s minimálním poškozením.

Jiří Kocurek

„jelikož se tři čtvrtiny energie“

Účinnost pohonu 25 % byla dosažena již před II. světovou válkou. Dnes není výjimkou 35 % a více.

Jiří Kocurek

A plasty v interiéru bych tipoval stejné a na pohonu nezávislé.

Jiří Kocurek

„My chceme vidět planetu hořet!“

Naprosto zbytečné podsouvání názorů ve snaze křivě obvinit.

MP22

A co jiného chceme, když hledáme sebemenší záminku k plivání na elektromobily, když si vymýšlíme jejich negativní přínos a nechceme si připustit ten pozitivní?

A to všechno kvůli ideologii, bez regionality a snahy zpomalit náš negativní vliv na planetu.

mgr.pavel

Já v tom ten sarkasmus zase dobře vidím 😉

Fosilní lobby nechce vidět planetu hořet. Ale ještě hodně víc nechce přijít o své zisky, a tak si počíná tak, že budoucím požárům nepřímo napomáhá.

dvojiteF
MP22

No vidíte a tady to máme. Kdokoliv, kdo nejede fosilní výplach mozku, tak je hned ekoterorista..

Tak jelikož vy jste Slovák, tak to budete nejspíš fašista že?

mimochodem

V problematice nejsem dostatecne erudovany, muzete mi, prosim, vysvetlit, v cem spociva prinos EV pro zivotni prostredi? Coby laik mam za to, ze vozidlo sestava z: 1) kastle; zde si je EV i konvencni vozidlo rovno, proste nejaka ocel, matros bezne dostupny, ekologicka narocnost srovnatelna, recyklovatelnost na dobre urovni. 2) pohon; u konvencnich aut = driv litina, dnes hlinik na blok motoru, nejaky zelezo na prevodovky, differaky a takovy srandy, ale veskrze jde o matros dostupny a snadno recyklovatelny u elektroaut = vysoka spotreba kovu vzacnych zemin, otazky stran jejich tezby (kobalt, neodym apod.), extremni (radove vyssi) energeticka narocnost pri… Číst vice »

Kebab

A ticho😃

MP22

A kde máte těžbu ropy a její rafinaci? Přepravu? To z tý Prahe taky nevidíte hmmm viďte? To co vy říkáte jsou pouhé teorie, všechny studie ukazují na vyrovnání ekologické stopy EV ke spalováku maximálně do 70 tisíc najetých kilometrů, většinou okolo ,40-50 tisíc. To se vyrovná i ta těžba a zpracování těžkých kovů. Pak už je to EV vozidlo čistější. A to se počítá s energetickým mixem aktuálním a bez FVE na střechách atd. V reálu 90% aut jezdí okolo komína, kde se z těch solárů může dobít. V některých státech jako je třeba Norsko je už dnes vesměs… Číst vice »

mimochodem

Dekuji za nazor. Doplnujici otazka: Na zakladni skole jsme se ucili neco o tom, ze ropa ma nekolik frakci, ktere se pri frakcni destilaci v rafinerii oddeluji, tedy benzin a nafta jsou jen nektere z frakci. Dale vsak z ropy pochazi treba asfalt, materialy k vyrobe umelych hmot, vsech plastu, … Nepredpokladam, ze v hypotetickem pripade ukonceni provozu vozidel se spalovacimi motory se budou produkty techto frakci lit do kanalu (obrazne receno). Nebo, ze by snad pri ukonceni provozu vozidel se spalovacimi motory melo dojit k ukonceni tezby ropy a k uzavreni rafinerii. Je tohle ve vasi uvaze zohledneno? Stran… Číst vice »

Vojtěch

Nechci trávit půl hodiny zdrojováním všelijakých různých odborných či neodborných článků, doufám, že autor má schopnost používat google vyhledávač. To jen na okraj. 1) rám a konstrukce spalovacího a BEV bude na podobné uhlíkové úrovni, tady nikdo výrazné úspory nečeká a nepřednáší je jako zásadní výhodu, i když potenciál zde je 2) Baterie z EV jsou už dnes recyklovatelné z 96%, toto číslo bude souvisle stoupat, ne klesat. Spotřeba vzácných kovů v bateriích samozřejmě je, ale většina z nich jsou LFP (lithiumželezofosfátové), už se poohlíží po hořčíkových, které zatím nemají dostatečnou hustotu, ale spalovací motory také nebyly stejně (ne)účinné od… Číst vice »

mimochodem

Stran te vydrze baterek uvidime. Ono je totiz bezna praxe takova, ze se jeji kapacita deklaruje na nejakou hodnotu a pak se prida jeste nekolik procent navrch, ktere uzivatel „nevidi“, takze se pak tvrdi, jak je baterka super, protoze oproti sve deklarovane kapacite prilis nepoklesla (poklesla v tom „neviditelnem“ segmentu). Tohle se bezne dela v segmentu spotrebni elektroniky, priznal to treba jeden vyrobce notebooku. Fakt by BEV marketaci nechali techniky tuto obezlicku nevyuzit? Vydrzi baterky do 750 kkm (pri docela velkem rocnim najezdu 30 kkm hodne pres dvacet let) se mi moc verit nechce. Ale co, LiFePo4 tu jeste nejsou… Číst vice »

Vojtěch

Je super, že víte o tzv. bufferu u baterií, také byste mohl pro argument alespoň částečné nezaujatosti říct, k čemu to je. Slouží k udržení životnosti dané baterie. A právě EV mají kromě rozdílu v materiálu samotných baterií oproti spotřební elektronice tento buffer mnohonásobně větší (v řádu kWh). Nejde tedy jenom o marketing, pro výrobce nedává smysl platit navíc drahou baterii, kterou nevyužije, pokud nemusí. Životnosti 750k km u LFP věřit nemusíte, stačí se podívat na starší Tesly. Ty mají NCA baterie s vyšším dojezdem, ale horší životností. Pár Tesla aut s udávaným dojezdem stále fungují. Případná výměna taky není… Číst vice »

mgr.pavel

Sáhodlouze srovnáváte ekologické aspekty výroby auta, a ekologickým aspektům provozu se věnujete dosti krátce – chybí vám tamco když provoz zatěžuje živ.prostředí výrazně víc než výroba? (já nevím, ptám se, ale ty dva aspekty musíte srovnat) Dále, energetický mix: takový je u nás (nadprůměrně špinavý) a nyní (do budoucna se bude dost zlepšovat). Stejně jako nabíjení z vlastních solárů, to se i u nás dost rozšiřuje. Navíc, je mnohem efektivnější spalovat i to špinavé uhlí v jedné elektrárně, než jiný fosilní zdroj přímo v každém motoru auta (nižší učinnost, méně filtrů,..). Ekologický aspekt výroby baterií pro EV je určitě validní… Číst vice »

mimochodem

Vsechno je o definicich (a konske davce politickeho pokrytectvi). V Evrope snizujeme emise tim, ze spinavej a CO2 emitujici prumysl vypakujeme do Ciny. Doslo tim ke zlepseni zivotniho prostredi, nebo ne? Lokalne zlepseni, globalne zasadni zhorseni, protoze Cinan se s nejakou ekologii pri vyrobe zatim prilis nemaze… Ale my jsme slunickovi, emise vyprodukovane u nas se snizily, my jsme ten vzor pro celej svet. Jen zapominaji uvest, kam ze ten celej svet tu vyrobu prenese. Takze co je ten skodlivej vliv na zivotni prostredi? Na zivotni prostredi kde? U nas za provozu? V Cine za vyroby? Nebo uzname, ze zivotni… Číst vice »

mgr.pavel

Já jsem pro všemi deseti zavést „ekologické clo“ ve výši lokálních ekologických daní (nepřesně řečeno).

Tedy pokud v EU něco zakazujeme kvůli ekologii anebo přes emisní povolenky to zdaňujeme, pak dovoz z ciziny by měl být zatížen stejnými podmínkami.

Jarda

Chcete EV? Tak tady je máte …

Stage

Až na malý, pro všechno dopředu vím Jardu nepodstatný detail, že za původce požáru bylo označeno vozidlo naftové, že ano…

Jiří Kocurek

Runaway diesel? Stát se může, ale na tohle by měl hasící systém být dimenzovaný, tohle je závada 1 vozu.

Stage

Land Rover. Sprinklery instalovány nebyly.

Jan Tichavský

EV statisticky hoří daleko méně, akorát tvoří víc bombastických titulků, na které je chytají konzervativci a pak už je vidí všude. Zřejmě jste jeden z nich.

Vlad

V přehledu zpráv v čase 8:47 jsou fotky požárem zničeného parkovacího domu.
https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/luton-airport-fire-carpark-live-31154091
To je fakt síla…

Peeetr

To bude asi nějaké speciální parkoviště, šíření požáru podporující. Jako ty věžáky v Anglii se supermoterními obklady z hliníku podporujícími maximálně rychlé šíření ohně po fasádě.

Miroslav

Zatím žádný normální komentář od inteligentního člověka ale pouze pitomci s připomínkami…

Wiena arprt

Rozsah požáru by odpovídal elektromobilům. To nás ještě čekají věci, jestli se to potvrdí …

Jan Tichavský

Hlavní je najít viníka ještě před vyšetřováním, že?

Vojtěch

Zatímco na všeznalé neurodivergentní diskutéry čekat nemusíme, je jich tady plno. A EV to nebylo 🤭

mgr.pavel

Přání otcem myšlenky, což?

David

Jsem zvědav na ukončení vyšetřování o příčině, pokud by to bylo nějaký EV, tak pak asi budou nepojistitelna.

Chleba Nakup

Špaček zapadl, kam neměl?

BND 30

Kde by se tam vzali ruští vojáci…🤔