Povinné vysílačky na železnici. Zatím jediný problém, vlak nebyl vpuštěn na Vláru
Stanoviště strojvedoucího u Bardotky. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tento týden o půlnoci ze 14. na 15. ledna vstoupilo na tuzemské železnici v platnost nové pravidlo, podle kterého musejí
Ať jde celá SŽ do…..
Vysílačky jsou k něčemu leda při posunu.
Vše ostatní je akorát tak něčí tunel na peníze. Slavný GSM-R neumí ani generální stop.
Veškerý traťový vysílačky zrušit, domluvit se s jedním operátorem na řádném pokrytí všech tratí, všem rozdat mobily a nazdar. Vyřešeno. 😛
vy jste asi dobre informovany, slavne gsm-r generalni stop uz umi 😉
Já jsem dokonce strojvedoucí, pane. Je pravda, že se vyskytuji více na tratích s TRS nebo s ničím, takže mi nějaká technologická novinka GSM-R může uniknout. To ovšem nic nemění na tom, že (kromě toho posunu a na to stačí ruční radiostanice) shledávám vysílačky na mašinách jakožto otravná, přebytečná a předražená zařízení. Ještě bych byl ochoten akceptovat, kdyby byl všude jeden a ten samý systém, na všech tratích, na všech strojích. Budiž. Ale při tom kočkopsu, co tady SŽ předvádí dneska (někde to, někde ono, někde nic) je vrchol drzosti vyžadovat po dopravcích vysílačky na úplně všech strojích (blekoty o… Číst vice »
Dokonce strojvedoucí? GSM-R STOP se na naší železnici implementoval do GSM-R v roce 2017, takže zas taková novinka to není, jak se nám snažíte tvrdit.
Vysílačka mi pro komunikaci přijde lepší než mobil (mobil jen jako záložní), lepší by tak bylo sjednotit typ vysílaček, aby byly na všech strojích stejné.
Přepínání mezi jednotlivými systémy mně taktéž moc nevadí.
a ještě jedním z největších křiklounů, aby funkce STOP v GSM-R byla, byla paradoxně Federace strojvůdců…
Raději budete mít jako strojvedoucí plný telefonní seznam všech stanic skrze které jezdíte (a jsou strojvedoucí se znalostí celé republiky), než abyste na radiostanici stiskl jedno tlačítko, kterým se v GSM-R s výpravčím spojíte? Nebo patříte mezi ty, kteří když mají poruchu na mašině ani nezavolají, telefon nezvedají, výpravko poraď si (nebo ještě líp po.. se), já jsem PAN strojvedoucí, já jsem king a ty jsi jen obyčejnej sluha? Taky už jsem na pár takových narazil, že si se svým kolegou domluvil předání klíčů od mašiny u výpravčího (ok, nemám s tím problém) a když jsem mu přinesl rozkaz, vrazil… Číst vice »
Federace strojvůdců mě absolutně nezajímá, to si řešte na jiné adrese. Jezdím si na své triko a jsem spokojen. A ano, skutečně mám telefonní seznam, jak v pdf v telefonu, tak vytištěný na mašinách a nedělá mi problém v něm cokoli a rychle najít. (Je to ovšem telefonní seznam z intranetu SŽ, takže pokud jsou v něm neaktuálnosti a kraviny, což občas jsou, tak to je problém. Ale ne můj.) Stejně tak si pamatuji či se snažím mít zapsáno, v jaké žst. je jaký simplex. To mi stačí a pokud jsem si všiml, tak výpravčím a dispečerům obvykle taky. Radiostanice… Číst vice »
nejdriv musite vedet co ktere tlacitko/piktogram znamena a potom se dovolate kam chcete 😉
Jo, takový přechytralý šotouše jako Vy mám nejradši. 😍
Jo tak vy jste jeden z těch, co volají na ty telefony bez displejů, takže ani nemůžeme zavolat zpátky. Přitom ty telefonní čísla už v TTP ani nejsou. Taková technická: aktuální telefonní čísla nemusíte nikde hledat na intranetu, máte je v TTP. Ke kolegům z menších stanic, protože sám jsem v malé stanici začínal (jako asi každý), ale naštěstí jsem tam nezůstal na semeno: bojí se. Řeší každou kravinu, protože na každou kravinu existuje pokyn, všechno se musí nějak zaevidovat no a protože by se vším tím papírováním uzel zastavil, v uzlu to kontrolní tak nějak přehlíží. Ale na nich… Číst vice »
aha uniknout ? a co tak pravidelne skoleni strojvedoucich, pane strojvedouci ? to kde jezdite nema na to zadny vliv 😉 a kdyz uz vam to unikne tak o tom nemluvte….
Arture, jsi to ty? No jasně Anatole, jsem to já! To je paráda že máme ty vysílačky, viď Arture? To víš že jo, Anatole. Ale teď už do práce, Anatole, penízky se už na nás těší!
Trochu mi mrzí,že SŽ mluví hlavně o dispečerech. Myslim,že vypravčích je ještě pořád trochu víc. GSM-R dobrý, ale na 2 tlačítka to vlak zatím nezastaví.
Mnoho lidí se zde ohání „mapkami SŽ“. Tak pozor !Mapy na Portále Sž nejsou oficiální zdroj informací. na to prosím pozor. I kdyby bylo v mapách na Kladno ETCS L.devadesát.šest.bé tak jedinné správné jsou dle platné legislativy pouze informace v platných TTP. 😉👍
Jenže TTP na rozdíl od map nejsou veřejně dostupné. Ano, jediné správné jsou TTP, ovšem šotoušům bohatě postačí mapa, která je pro ně i stravitelnější.
Chápu, že po pětiletém přechodném období se vysílačky nekompromisně vyžadují. Jak píšete, jde o bezpečnost. Co jsem ale nepochopil, proč pro Správu železnic neplatí stejná přísnost? Proč během pěti let nebyla schopna vybavit všechny tratě? To jsou si na železnici všichni rovni, ale někteří rovnější? Proč MD nezakázalo provoz třeba z Okříšek přes Znojmo do Hrušovan nad Jevišovkou? Řekla mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Friebová, proč veškerý provoz na této trati nebyl nahrazen kamiony a autobusy?
Ano, tady mají máslo na hlavě. Nicméně existuje i další problém, a to, že zařízení třídy B (TRS, SRV) nelze nově instalovat. Takže by to muselo být poměrně drahé GSM-R.
Správa železnic kontroluje vybavení hnacích vozidel vysílačkami a přitom neumí zajistit kvalitní radiové spojení. Stupidní příkaz, že strojvedoucí GWTR při vjezdu do Mariánských Lázní (3.koridor) volá dirigujícímu dispečerovi do Bečova n.T. ,že vlak vjel celý (ten potom volá až na CDP Praha,protože řízení z Prahy je kvalitnější, než z místa), je „vylepšen“ tím, že se musí volat přes mobil, protože radiová síť Karlovy Vary dolní n.-Mar-Lázně do Mariánských Lázní nedosáhne. Co by se stalo, kdyby dopravce trval na tom,že bude používat pouze předepsanou síť 150 MHz? Byli by zodpovědní zaměstnanci Správy železnic hnáni k zodpovědnosti, když tento problém řeší již… Číst vice »
A proč se u radiovníku před Mariánkama nepřepne na GSM-R ? Že by to radiostanice neuměla ?
Radiostanice to umi-jen GSM-R nemá dispečer v Becova.
Ale na CDP by se jistě dovolal.
Jak strojvedoucí ví, že vjel celý? Obejde vlak, koukne že mu zadek svítí červeně, vrátí se do kabiny?
Nebo nadevší pochybnost věří tomu, že kdyby se to rozpojilo, tak nemá vzduch?
To už je vcelku na strojvedoucím, jak to zjistí. Především ví co veze. Jede-li samotný motorový vůz ř. 810 (případ velké části tratí D3, byť ne zrovna M. Lázně – Bečov – K. Vary), tak tam je to jednoduché, na motorák s vagonem se stačí podívat z okna nebo zrcátka, totéž na RegioSprinteru, se kterým tam jezdí GWTR. Strojvedoucí (na rozdíl od výpravčího) ví, s kolika vozy odjel z výchozí stanice a kolik jich tedy má přivézt, čili ten červená světýlka vidět nemusí (z výchozí stanice jede motor s vlekem, do cíle přijede motor s vlekem, logicky tedy přijel celý),… Číst vice »
Na trati Třemešná – Osoblaha kvůli chybějící vysílačce na lok. 705 nejezdí vlaky. Zdopravy.cz by se mohl zeptat kompetentních lidí na Moravskoslezském kraji a na ROC ČD Ostrava jestli je to opravdu normální, že kvůli tohoto vlak nevyjede a jestli se tento problém aspoň řeší… A to se bohužel neřeší to, že na této trati není záložní lokomotiva…Mnoho otázek, na které by se hodila odpověď…
Už jsme poptali.
Jsem rád, že zvítězil zdravý rozum (zájem bezpečnosti) nad sobeckými zájmy některých dopravců.
Myslíte ČD na Osoblažce? 😀
No to je trochu brzo. 15 prosince již bylo celkem dávno. Já jsem jel Arrivou v pátek před vánoci směr Kladno a zpět. A u 845 modernizované české verze na vysílačce svítil nápis NENÍ NOSNÁ. Což podle manuálu to znamená, že není na signálu. (kdo ví z jakého důvodu). Tedy těžko na takovém stroji bude fungovat generální stop. Další den jsem si řekl, že to zkusím znova, zda to byla náhoda. A to samé. Opět u strojvedoucího nápis, NENÍ NOSNÁ. A vysmátí.. Pokec se strojvůdcem na stanovišti. A ta trať je docela dost nepřehledná, zarostlá. S hustým provozem. Na druhou… Číst vice »
A četl jste ten článek? Praha – Kladno není pokryto signálem…
Tak to se omlouvám. Měl jsem za to, že tam TRS je. Že jsem to snad i kontroloval na konci roku s mapou SŽDC.
Jestli jsem udělal chybu.. Měl jsem za to, že to TRS na této trati loni v mapě zrovna bylo.. Pokud jsem udělal chybu, tak se ještě jednou omlouvám.
Možná mě spletlo i SŽDC M08 Traťová zabezpečovací zařízení (Mapa), kde v některých místech na Praha Kladno Rakovník je jen „telefonické dorozumívání“. To teda myslí fakt mobil? ( bych ani nečekal, že zrovna na Kladno nic železničního není)
Pletete si tratove zabezpecovaci zarizeni a zpusob dorozumivani vypravci/dispecer – strojvedouci.
Telefonické dorozumívání je způsob zabezpečení jízd vlaků na trati. Děje se tak nabídkou vlaku od jednoho a přijetím vlaku druhým výpravčím, zjednodušeně řečeno aby se vlaky nesrazily. Nepoužívá se k tomu mobil (resp. když budou kopat za stanicí a překopnou kabel traťového telefonu i kabel pevné linky, dá se použít), ale traťový telefon, čili kabel natažený podél trati nezávislý na jakémkoliv operátorovi. S radiostanicemi to nemá nic společného. Může být trať vybavená autoblokem a bez jakéhokoliv rádiového spojení, stejně jako trať s GSM-R se zabezpečením jízdy vlaků pomocí telefonického dorozumívání (ať již plánovaně, nebo proto, že se na tento způsob… Číst vice »
Rakovník – Kladno – Praha je pokryto. Jezdí se tam TRS, Simplexu a kus před Praha-Bubny je GSM-R.
Ve článku je hooodně stará mapa.
Mapa je z 25. října 2019. Že by lhala?
Stačilo uveřejnit starou neplatnou mapu. Takový zveřejnění zastaralých dokumentů je…
A proto po rozkliknutí ukazuje duben 2019?
Trať už z Rakovníka je pokryta trskou, simplexem a v Praze GSM-R.
Na druhé straně jsou relativně významné tratě, kde se jezdí pouze na „civilní mobil“. Sem patří například Praha – Kladno – Žatec
No jestli to třeba nebude tímhle, že.
Do 14.1.2020 platilo přechodné období z Dopravního řádu drah, čili k nelibosti všech prostě smůla, dopravce nemusí. Od 15.1.2020 přechodné období končí. Že od prosince jezdí soukromníci nemá zase až tak velký vliv.
Tak Praha – Kladno se už třicet let „do pěti let začne stavět rychlodráha“, přeci se tam nebudou teď zavádět nějaké novoty, které by se za 5 let předělávaly a nestihly by se řádně amortizovat…. :-/
novoty… z roku 1980 nebo tak nějak.
Asi jako v Brně. Přece se tam nebude dávat pragotron, když se bude stavět diametr a nádraží v Králově poli se má pro osobní vlaky uzavřít. Vyhozené peníze.
Četl jsi článek pořádně? Píše se tam, že trať Kladno – Praha je jak za krále Klacka, tedy bez signálu. Takže ti tam asi nápis konal volný svítit nebude, ty trumbero.
Ale je pokryto. Ve článku jsou neaktuální data. Divné je, že ČD na vysílačkách jezdí a dorozumívá se s výpravčími ve stanicích. Od Rakovník až do Prahy je TRS, Simplex a mezi Dejvice a Bubny GSM-R
Praha(mimo) – Lužná (mimo) žádné traťové spojení není!!!
Tak to stojí v drážním výnosu C a K mocnářství?
Ano, proto tam komunikujeme v Hostivicích, Kladně a Jenči s výpravčíma přes vysílačku. Např. při křižování v Hostivicích nám výpravčí dávají pokyny na jakou kolej pojedeme a kde máme zastavit, aby měli cestující průchod z budovy do vlak..
Kdyby to nebylo pokryto signálem, tak si toho moc asi neřekneme.. za dobu co tam jezdím jako fíra v zácviku, jsme ani jednou nepoužili mobil. Do Lužné se jede na stuze trsky, za Lužnou se přepíná do Simplexu a přes Bubny do GSM-R 👏👏
Psal jsem o oficiálním traťovém spojení. Tak ještě jednou. Mezi Prahou a Lužnou žádná síť SRV není !
Přesně tak. Nic tam není.
Jasně ,že se domluvíte přes vysílačku ,ale je to spojení na Simplex (jako když se domlouvá fíra třeba ve stanici s vozmistrem ,nebo posunovačem a oba musí být na stejném kanále a účinnost je omezená ,ale není to stuha kde se přihlásím na určitý úsek (dle radiovníku)a mohu komunikovat a proto to v té mapě není ,protože Simplex není základní tratové rádiové spojení ,podtrhuji tratové,ale pro komunikaci s výpravčím ,když např.vjíždím do Kladna nepotřebuji mobil a funguje mě vysílačka .Tím chci říci ,že máte pravdu
No tak v Hostivici se pokud vím komunikuje na VOS (12. kanál), ne? To vážně není oficiální traťové spojení, ale nepsané pravidlo. Jako strojvedoucí v zácviku požádejte vašeho kontrolora vozby, ať si s vámi sedne a popovídá vám něco o radiostanicích. Třeba jak tyto 150 MHz sítě fungují, jaký je základní rozdíl oproti TRS a GSM-R (co třeba znamená nosná apod.) a především že sítě VOS, TOS a SMV (12, 13, 21) se používají napříč republikou, protože jsou až na vyjímky naladěny všude). Dozvíte se, že na mnoha tratích se VOSka používá jako nouzové spojení při výpadku GSM-R. A že… Číst vice »
Nejprve si ověřte skutečnost, než žačnete psát nesmysly. Děkuji.
Proč je trať zarostlá? SŽDC se fláká? Tady má jasně na triku údržbu. Kolik stojí údržba a kolik odstaňování důsledků nehod, je mi jasné. Jim asi ne.
Na stránkách SŽDC je aktuální mapa, ta v článku je starší, například Plzeň – ČB už je GSMR.
Zrovna trať Plzeň – České Budějovice je zajímavou ukázkou: v úseku Starý Plzenec – České Budějovice (aktivace v prosinci) je dle TTP základní spojení GSM-R, náhradní TRS. Vlak tak za splnění určitých podmínek může jet v TRS. V úseku Plzeň hl.n. – Plzeň-Koterov (aktivace v dubnu) základní rovněž GSM-R, náhradní není. Čili bez GSM-R nesmí Plzeň opustit.
Díky za upozornění, zaktualizovali jsme.
ona i ta nová mapa je nějaká všelijaká… píší aktualizace 25.10., to už Plzeň – České Budějovice GSM-R vybudováno bylo, nicméně ještě nebylo základním radiovým spojením (TouchCally schopné komunikace tam byly, ale stále se ještě jezdilo na TRS, překlápělo se to někdy v polovině prosince).
Jsem ani nevěděl, že existuje i nějaký SRV a myslel jsem si, že TRS je všude.
kéžby…
Jen maličkost: Ta přiložená mapa je už překonaná novější verzí z října roku 2019 viz https://provoz.szdc.cz/PORTAL/Show.aspx?path=/Data/Mapy/radia.pdf
Turnov – Jičín je plně pokryt systémem TRS (61.kanálová skupina), jak je ostatně vidět i na vámi přiložené mapě.
Máte pravdu, z příkladů vymazáno.
Mám dotaz minulej rok byla půl roční výluka na tratí 122(neboli pražský Semmering)….skoro všechny zastávky a průběh tratí byly osazeny s 5-10 anténami a když to stavěli tak říkali že je to na GSMR…proč to mapě znázornění modrou barvou?
Aktualizace mapy (viz vpravo dole) duben 2019. Aktuálně už se tam GSM-R používá a mám takový pocit, že i na „hrbaté“ Praha – Rudná – Beroun (tam od doby přepnutí řízení na CDP Praha v prosinci 2019, na Semmeringu GSM-R už o něco dřív, tuším léto 19)
No vždycky když vjíždí na 122…tam kde končí trolej tak tam je přeškrtnutý telefon a GSMR
Tak nevím. Mít schůzku správce vs dopravci a upozornit je na to. A stejně Arriva vyjede a zkusí to. To považuji od Arrivy (A kohokoliv jiného) jako provokaci. Za to by měl následovat trest.
Bez základního rádiového spojení vyjely i vlaky ČD Carga za tichého přihlížení výpravčích, kteří dělají, že nic nevidí, protože „vždycky se tak jezdilo, simplex je operativnější a jinak by neodjel“.
Důkazy o tom, které HV bylo na vlak nasazeno a zda je či není vybaveno GSM-R se dají zpětně dohledat, stejně jako je komunikace po jiném spojení nahrána na REDATech jednotlivých stanic.
A můžete uvést konkrétní případ? Opravdu by mě to zajímalo.
Vy byste pořád jenom někoho pokutovala. Tak jel místo vlaku autobus, v čem je problém? Taky mohla ta vysílačka mít nečekanou poruchu, která se před tím neprojevovala, a to se může stát každému dopravci.
On je rozdíl mít vysílačku v poruše, starou vysílačku, která GSM-R neumí vůbec a jezdit úplně bez vysílačky (třeba jen s přenoskou z Aliexpressu naladěnou na VOS síť).
Jediný problém Vlára asi nebude, od včerejška nejezdí Osoblažka, pan Š to včera nekompromisně odstřihl…
Už zas? Nebylo by lepší, kdyby ČD psali, když Osoblažka náhodou jezdí?
Tak za chvíli tu jistě bude plno požadavků na odebrání licence, vypovězení smlouvy a statisícové sankce.
Nebude, protože Anička má v příkladu dvě chyby, proto dostane dvojku. Zatímco Pepíček, známý to hajzlík, to má všecko dobře. A tak dostane čtyřku, beztak to od Aničky opsal.
Psali porucha vozidla.
Dobrý den. Chtělo by to v článku sjednotit názvy správce kolejí, vytváří to dojem, že je jich v ČR více. Díky.
Taky je jich více.
Na rychlo vyhledáno: https://www.ducr.cz/images/drurad/dokumenty/technici/170609_Provozovatele_drah.pdf
Není nejaktuálnější (AWT je dnes PKPCI), ale pro ilustraci postačí. Dopravní řád drah platí pro všechny z nich. A to jsou jen provozovatelé drah celostátních a regionálních. Mezi železniční dráhy se řadí ještě vlečky.