lot
Dopravci Informační technologie Infrastruktura Železnice

Povinné vysílačky na železnici. Zatím jediný problém, vlak nebyl vpuštěn na Vláru

Stanoviště strojvedoucího u Bardotky. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Stanoviště strojvedoucího u Bardotky, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Tento týden o půlnoci ze 14. na 15. ledna vstoupilo na tuzemské železnici v platnost nové pravidlo, podle kterého musejí být všechna hnací vozidla vybavena zabudovanou vysílačkou. Nová povinnost platí v místech, kde je i traťová část systému. Na nepokrytých tratích dál stačí mobil.

A dopravci se přes mnohé hudrování zatím vesměs přizpůsobili. „Od 15. ledna zaznamenala Správa železnic problém na Vlárské dráze u jedné soupravy dopravce Arriva, která neměla funkční základní rádiové spojení. Musela být stažena z trati a byla nahrazena autobusy. K žádným dalším problémům v souvislosti s novou povinností nedošlo,“ uvedla ve čtvrtek odpoledne mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Friebová.

Dispečeři SŽ podle ní rovněž provádějí namátkové kontroly, zda jsou údaje uvedené dopravci správné a čísla mobilních telefonů funkční a lze se s nimi spojit. „V neposlední řadě proběhla dva dny před koncem výjimky preventivní schůzka se všemi dopravci, kde byli důrazně upozorněni na končící výjimku a možné problémy, které v případě nesplnění povinnosti hrozí,“ doplnila Friebová.

SŽ vychází z vyhlášky 173/1995 (dopravní řád drah) a její změny z roku 2015, která dala dopravcům pět let na přípravu. Přechodné období vypršelo právě tento týden. Vozidla bez funkční radiostanice už nemohou vyjet. SŽ tento krok odůvodňuje především zvýšením bezpečnosti.

Nová povinnost přitom vzbudila nemálo emocí. Zejména menší firmy, jejichž doménou nejsou pravidelné výkony, upozorňovaly na vysoké náklady na pořízení a montáž v řádech statisíců. A to do dávno odepsaných strojů. To se týká například stavebních vlaků, na které jsou vesměs nasazovány nejopotřebovanější lokomotivy.

V tuzemsku jsou přitom hned tři rádiové systémy. Pokud tedy lokomotiva přejíždí z oblasti jednoho systému do druhého, musí mít zabudovanou duální či dokonce triální radiostanici. Přenosné zařízení připouští SŽ jen jako zálohu v případě nouze. Bodem styku všech tří soustav je třeba stanice Opava východ.

Na druhé straně jsou relativně významné tratě, kde se jezdí pouze na „civilní mobil“. Sem patří například Praha – Kladno – Žatec nebo Okříšky – Znojmo – Hrušovany.

Správa železnic připouští i výjimky. Ty se týkají například jízd s historickými vozidly a také pohraničních tratí a pohraničních stanic.

Radiové systémy na české železnici (mapa pokrytí)
GSM-R – interoperabilní evropský systém
TRS – český národní systém
SRV – simplexní radiová síť
Šedé tratě – nic, resp. civilní mobil

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mravkolev Běžný

Ať jde celá SŽ do…..
Vysílačky jsou k něčemu leda při posunu.
Vše ostatní je akorát tak něčí tunel na peníze. Slavný GSM-R neumí ani generální stop.
Veškerý traťový vysílačky zrušit, domluvit se s jedním operátorem na řádném pokrytí všech tratí, všem rozdat mobily a nazdar. Vyřešeno. 😛

fff

vy jste asi dobre informovany, slavne gsm-r generalni stop uz umi 😉

Mravkolev Běžný

Já jsem dokonce strojvedoucí, pane. Je pravda, že se vyskytuji více na tratích s TRS nebo s ničím, takže mi nějaká technologická novinka GSM-R může uniknout. To ovšem nic nemění na tom, že (kromě toho posunu a na to stačí ruční radiostanice) shledávám vysílačky na mašinách jakožto otravná, přebytečná a předražená zařízení. Ještě bych byl ochoten akceptovat, kdyby byl všude jeden a ten samý systém, na všech tratích, na všech strojích. Budiž. Ale při tom kočkopsu, co tady SŽ předvádí dneska (někde to, někde ono, někde nic) je vrchol drzosti vyžadovat po dopravcích vysílačky na úplně všech strojích (blekoty o… Číst vice »

Dominik

Dokonce strojvedoucí? GSM-R STOP se na naší železnici implementoval do GSM-R v roce 2017, takže zas taková novinka to není, jak se nám snažíte tvrdit.
Vysílačka mi pro komunikaci přijde lepší než mobil (mobil jen jako záložní), lepší by tak bylo sjednotit typ vysílaček, aby byly na všech strojích stejné.
Přepínání mezi jednotlivými systémy mně taktéž moc nevadí.

Jiří 2

a ještě jedním z největších křiklounů, aby funkce STOP v GSM-R byla, byla paradoxně Federace strojvůdců…

Jiří 2

Raději budete mít jako strojvedoucí plný telefonní seznam všech stanic skrze které jezdíte (a jsou strojvedoucí se znalostí celé republiky), než abyste na radiostanici stiskl jedno tlačítko, kterým se v GSM-R s výpravčím spojíte? Nebo patříte mezi ty, kteří když mají poruchu na mašině ani nezavolají, telefon nezvedají, výpravko poraď si (nebo ještě líp po.. se), já jsem PAN strojvedoucí, já jsem king a ty jsi jen obyčejnej sluha? Taky už jsem na pár takových narazil, že si se svým kolegou domluvil předání klíčů od mašiny u výpravčího (ok, nemám s tím problém) a když jsem mu přinesl rozkaz, vrazil… Číst vice »

Mravkolev Běžný

Federace strojvůdců mě absolutně nezajímá, to si řešte na jiné adrese. Jezdím si na své triko a jsem spokojen. A ano, skutečně mám telefonní seznam, jak v pdf v telefonu, tak vytištěný na mašinách a nedělá mi problém v něm cokoli a rychle najít. (Je to ovšem telefonní seznam z intranetu SŽ, takže pokud jsou v něm neaktuálnosti a kraviny, což občas jsou, tak to je problém. Ale ne můj.) Stejně tak si pamatuji či se snažím mít zapsáno, v jaké žst. je jaký simplex. To mi stačí a pokud jsem si všiml, tak výpravčím a dispečerům obvykle taky. Radiostanice… Číst vice »

fff

nejdriv musite vedet co ktere tlacitko/piktogram znamena a potom se dovolate kam chcete 😉

Mravkolev Běžný

Jo, takový přechytralý šotouše jako Vy mám nejradši. 😍

Jiří 2

Jo tak vy jste jeden z těch, co volají na ty telefony bez displejů, takže ani nemůžeme zavolat zpátky. Přitom ty telefonní čísla už v TTP ani nejsou. Taková technická: aktuální telefonní čísla nemusíte nikde hledat na intranetu, máte je v TTP. Ke kolegům z menších stanic, protože sám jsem v malé stanici začínal (jako asi každý), ale naštěstí jsem tam nezůstal na semeno: bojí se. Řeší každou kravinu, protože na každou kravinu existuje pokyn, všechno se musí nějak zaevidovat no a protože by se vším tím papírováním uzel zastavil, v uzlu to kontrolní tak nějak přehlíží. Ale na nich… Číst vice »

fff

aha uniknout ? a co tak pravidelne skoleni strojvedoucich, pane strojvedouci ? to kde jezdite nema na to zadny vliv 😉 a kdyz uz vam to unikne tak o tom nemluvte….

Kopr51

Arture, jsi to ty? No jasně Anatole, jsem to já! To je paráda že máme ty vysílačky, viď Arture? To víš že jo, Anatole. Ale teď už do práce, Anatole, penízky se už na nás těší!

Trnka

Trochu mi mrzí,že SŽ mluví hlavně o dispečerech. Myslim,že vypravčích je ještě pořád trochu víc. GSM-R dobrý, ale na 2 tlačítka to vlak zatím nezastaví.

Tonda Sehnal

Mnoho lidí se zde ohání „mapkami SŽ“. Tak pozor !Mapy na Portále Sž nejsou oficiální zdroj informací. na to prosím pozor. I kdyby bylo v mapách na Kladno ETCS L.devadesát.šest.bé tak jedinné správné jsou dle platné legislativy pouze informace v platných TTP. 😉👍

Jiří 2

Jenže TTP na rozdíl od map nejsou veřejně dostupné. Ano, jediné správné jsou TTP, ovšem šotoušům bohatě postačí mapa, která je pro ně i stravitelnější.

Martin V.

Chápu, že po pětiletém přechodném období se vysílačky nekompromisně vyžadují. Jak píšete, jde o bezpečnost. Co jsem ale nepochopil, proč pro Správu železnic neplatí stejná přísnost? Proč během pěti let nebyla schopna vybavit všechny tratě? To jsou si na železnici všichni rovni, ale někteří rovnější? Proč MD nezakázalo provoz třeba z Okříšek přes Znojmo do Hrušovan nad Jevišovkou? Řekla mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Friebová, proč veškerý provoz na této trati nebyl nahrazen kamiony a autobusy?

a8n

Ano, tady mají máslo na hlavě. Nicméně existuje i další problém, a to, že zařízení třídy B (TRS, SRV) nelze nově instalovat. Takže by to muselo být poměrně drahé GSM-R.

Jiří Podolský

Správa železnic kontroluje vybavení hnacích vozidel vysílačkami a přitom neumí zajistit kvalitní radiové spojení. Stupidní příkaz, že strojvedoucí GWTR při vjezdu do Mariánských Lázní (3.koridor) volá dirigujícímu dispečerovi do Bečova n.T. ,že vlak vjel celý (ten potom volá až na CDP Praha,protože řízení z Prahy je kvalitnější, než z místa), je „vylepšen“ tím, že se musí volat přes mobil, protože radiová síť Karlovy Vary dolní n.-Mar-Lázně do Mariánských Lázní nedosáhne. Co by se stalo, kdyby dopravce trval na tom,že bude používat pouze předepsanou síť 150 MHz? Byli by zodpovědní zaměstnanci Správy železnic hnáni k zodpovědnosti, když tento problém řeší již… Číst vice »

bindera

A proč se u radiovníku před Mariánkama nepřepne na GSM-R ? Že by to radiostanice neuměla ?

Jirka Podolsky

Radiostanice to umi-jen GSM-R nemá dispečer v Becova.

bindera

Ale na CDP by se jistě dovolal.

Leinad

Jak strojvedoucí ví, že vjel celý? Obejde vlak, koukne že mu zadek svítí červeně, vrátí se do kabiny?
Nebo nadevší pochybnost věří tomu, že kdyby se to rozpojilo, tak nemá vzduch?

Jiří 2

To už je vcelku na strojvedoucím, jak to zjistí. Především ví co veze. Jede-li samotný motorový vůz ř. 810 (případ velké části tratí D3, byť ne zrovna M. Lázně – Bečov – K. Vary), tak tam je to jednoduché, na motorák s vagonem se stačí podívat z okna nebo zrcátka, totéž na RegioSprinteru, se kterým tam jezdí GWTR. Strojvedoucí (na rozdíl od výpravčího) ví, s kolika vozy odjel z výchozí stanice a kolik jich tedy má přivézt, čili ten červená světýlka vidět nemusí (z výchozí stanice jede motor s vlekem, do cíle přijede motor s vlekem, logicky tedy přijel celý),… Číst vice »

Hroch

Na trati Třemešná – Osoblaha kvůli chybějící vysílačce na lok. 705 nejezdí vlaky. Zdopravy.cz by se mohl zeptat kompetentních lidí na Moravskoslezském kraji a na ROC ČD Ostrava jestli je to opravdu normální, že kvůli tohoto vlak nevyjede a jestli se tento problém aspoň řeší… A to se bohužel neřeší to, že na této trati není záložní lokomotiva…Mnoho otázek, na které by se hodila odpověď…

Kuzma Kuzmič

Jsem rád, že zvítězil zdravý rozum (zájem bezpečnosti) nad sobeckými zájmy některých dopravců.

Sinda

Myslíte ČD na Osoblažce? 😀

jan

No to je trochu brzo. 15 prosince již bylo celkem dávno. Já jsem jel Arrivou v pátek před vánoci směr Kladno a zpět. A u 845 modernizované české verze na vysílačce svítil nápis NENÍ NOSNÁ. Což podle manuálu to znamená, že není na signálu. (kdo ví z jakého důvodu). Tedy těžko na takovém stroji bude fungovat generální stop. Další den jsem si řekl, že to zkusím znova, zda to byla náhoda. A to samé. Opět u strojvedoucího nápis, NENÍ NOSNÁ. A vysmátí.. Pokec se strojvůdcem na stanovišti. A ta trať je docela dost nepřehledná, zarostlá. S hustým provozem. Na druhou… Číst vice »

Martin

A četl jste ten článek? Praha – Kladno není pokryto signálem…

jan

Tak to se omlouvám. Měl jsem za to, že tam TRS je. Že jsem to snad i kontroloval na konci roku s mapou SŽDC.
Jestli jsem udělal chybu.. Měl jsem za to, že to TRS na této trati loni v mapě zrovna bylo.. Pokud jsem udělal chybu, tak se ještě jednou omlouvám.

jan

Možná mě spletlo i SŽDC M08 Traťová zabezpečovací zařízení (Mapa), kde v některých místech na Praha Kladno Rakovník je jen „telefonické dorozumívání“. To teda myslí fakt mobil? ( bych ani nečekal, že zrovna na Kladno nic železničního není)

Franta Plášek

Pletete si tratove zabezpecovaci zarizeni a zpusob dorozumivani vypravci/dispecer – strojvedouci.

Jiří 2

Telefonické dorozumívání je způsob zabezpečení jízd vlaků na trati. Děje se tak nabídkou vlaku od jednoho a přijetím vlaku druhým výpravčím, zjednodušeně řečeno aby se vlaky nesrazily. Nepoužívá se k tomu mobil (resp. když budou kopat za stanicí a překopnou kabel traťového telefonu i kabel pevné linky, dá se použít), ale traťový telefon, čili kabel natažený podél trati nezávislý na jakémkoliv operátorovi. S radiostanicemi to nemá nic společného. Může být trať vybavená autoblokem a bez jakéhokoliv rádiového spojení, stejně jako trať s GSM-R se zabezpečením jízdy vlaků pomocí telefonického dorozumívání (ať již plánovaně, nebo proto, že se na tento způsob… Číst vice »

Lukáš

Rakovník – Kladno – Praha je pokryto. Jezdí se tam TRS, Simplexu a kus před Praha-Bubny je GSM-R.
Ve článku je hooodně stará mapa.

Přemek

Stačilo uveřejnit starou neplatnou mapu. Takový zveřejnění zastaralých dokumentů je…

Tomaš

A proto po rozkliknutí ukazuje duben 2019?

Tomaš

Trať už z Rakovníka je pokryta trskou, simplexem a v Praze GSM-R.

AAA

Na druhé straně jsou relativně významné tratě, kde se jezdí pouze na „civilní mobil“. Sem patří například Praha – Kladno – Žatec

No jestli to třeba nebude tímhle, že.

Jiří 2

Do 14.1.2020 platilo přechodné období z Dopravního řádu drah, čili k nelibosti všech prostě smůla, dopravce nemusí. Od 15.1.2020 přechodné období končí. Že od prosince jezdí soukromníci nemá zase až tak velký vliv.

kubisek

Tak Praha – Kladno se už třicet let „do pěti let začne stavět rychlodráha“, přeci se tam nebudou teď zavádět nějaké novoty, které by se za 5 let předělávaly a nestihly by se řádně amortizovat…. :-/

Jiří Kocurek

novoty… z roku 1980 nebo tak nějak.
Asi jako v Brně. Přece se tam nebude dávat pragotron, když se bude stavět diametr a nádraží v Králově poli se má pro osobní vlaky uzavřít. Vyhozené peníze.

Jouda

Četl jsi článek pořádně? Píše se tam, že trať Kladno – Praha je jak za krále Klacka, tedy bez signálu. Takže ti tam asi nápis konal volný svítit nebude, ty trumbero.

Tomaš

Ale je pokryto. Ve článku jsou neaktuální data. Divné je, že ČD na vysílačkách jezdí a dorozumívá se s výpravčími ve stanicích. Od Rakovník až do Prahy je TRS, Simplex a mezi Dejvice a Bubny GSM-R

bindera

Praha(mimo) – Lužná (mimo) žádné traťové spojení není!!!

Přemek

Tak to stojí v drážním výnosu C a K mocnářství?

Lukáš

Ano, proto tam komunikujeme v Hostivicích, Kladně a Jenči s výpravčíma přes vysílačku. Např. při křižování v Hostivicích nám výpravčí dávají pokyny na jakou kolej pojedeme a kde máme zastavit, aby měli cestující průchod z budovy do vlak..
Kdyby to nebylo pokryto signálem, tak si toho moc asi neřekneme.. za dobu co tam jezdím jako fíra v zácviku, jsme ani jednou nepoužili mobil. Do Lužné se jede na stuze trsky, za Lužnou se přepíná do Simplexu a přes Bubny do GSM-R 👏👏

bindera

Psal jsem o oficiálním traťovém spojení. Tak ještě jednou. Mezi Prahou a Lužnou žádná síť SRV není !

Mirda

Přesně tak. Nic tam není.

Vlado

Jasně ,že se domluvíte přes vysílačku ,ale je to spojení na Simplex (jako když se domlouvá fíra třeba ve stanici s vozmistrem ,nebo posunovačem a oba musí být na stejném kanále a účinnost je omezená ,ale není to stuha kde se přihlásím na určitý úsek (dle radiovníku)a mohu komunikovat a proto to v té mapě není ,protože Simplex není základní tratové rádiové spojení ,podtrhuji tratové,ale pro komunikaci s výpravčím ,když např.vjíždím do Kladna nepotřebuji mobil a funguje mě vysílačka .Tím chci říci ,že máte pravdu

Jiří 2

No tak v Hostivici se pokud vím komunikuje na VOS (12. kanál), ne? To vážně není oficiální traťové spojení, ale nepsané pravidlo. Jako strojvedoucí v zácviku požádejte vašeho kontrolora vozby, ať si s vámi sedne a popovídá vám něco o radiostanicích. Třeba jak tyto 150 MHz sítě fungují, jaký je základní rozdíl oproti TRS a GSM-R (co třeba znamená nosná apod.) a především že sítě VOS, TOS a SMV (12, 13, 21) se používají napříč republikou, protože jsou až na vyjímky naladěny všude). Dozvíte se, že na mnoha tratích se VOSka používá jako nouzové spojení při výpadku GSM-R. A že… Číst vice »

Přemek

Nejprve si ověřte skutečnost, než žačnete psát nesmysly. Děkuji.

Přemek

Proč je trať zarostlá? SŽDC se fláká? Tady má jasně na triku údržbu. Kolik stojí údržba a kolik odstaňování důsledků nehod, je mi jasné. Jim asi ne.

michal

Na stránkách SŽDC je aktuální mapa, ta v článku je starší, například Plzeň – ČB už je GSMR.

Jiří 2

Zrovna trať Plzeň – České Budějovice je zajímavou ukázkou: v úseku Starý Plzenec – České Budějovice (aktivace v prosinci) je dle TTP základní spojení GSM-R, náhradní TRS. Vlak tak za splnění určitých podmínek může jet v TRS. V úseku Plzeň hl.n. – Plzeň-Koterov (aktivace v dubnu) základní rovněž GSM-R, náhradní není. Čili bez GSM-R nesmí Plzeň opustit.

Jiří 2

ona i ta nová mapa je nějaká všelijaká… píší aktualizace 25.10., to už Plzeň – České Budějovice GSM-R vybudováno bylo, nicméně ještě nebylo základním radiovým spojením (TouchCally schopné komunikace tam byly, ale stále se ještě jezdilo na TRS, překlápělo se to někdy v polovině prosince).

HonzaEM

Jsem ani nevěděl, že existuje i nějaký SRV a myslel jsem si, že TRS je všude.

Jiří 2

kéžby…

Doktor Vinetů

Jen maličkost: Ta přiložená mapa je už překonaná novější verzí z října roku 2019 viz https://provoz.szdc.cz/PORTAL/Show.aspx?path=/Data/Mapy/radia.pdf

bindera

Turnov – Jičín je plně pokryt systémem TRS (61.kanálová skupina), jak je ostatně vidět i na vámi přiložené mapě.

Vikkous

Mám dotaz minulej rok byla půl roční výluka na tratí 122(neboli pražský Semmering)….skoro všechny zastávky a průběh tratí byly osazeny s 5-10 anténami a když to stavěli tak říkali že je to na GSMR…proč to mapě znázornění modrou barvou?

Jiří 2

Aktualizace mapy (viz vpravo dole) duben 2019. Aktuálně už se tam GSM-R používá a mám takový pocit, že i na „hrbaté“ Praha – Rudná – Beroun (tam od doby přepnutí řízení na CDP Praha v prosinci 2019, na Semmeringu GSM-R už o něco dřív, tuším léto 19)

Viktor

No vždycky když vjíždí na 122…tam kde končí trolej tak tam je přeškrtnutý telefon a GSMR

Iva D.

Tak nevím. Mít schůzku správce vs dopravci a upozornit je na to. A stejně Arriva vyjede a zkusí to. To považuji od Arrivy (A kohokoliv jiného) jako provokaci. Za to by měl následovat trest.

Jiří 2

Bez základního rádiového spojení vyjely i vlaky ČD Carga za tichého přihlížení výpravčích, kteří dělají, že nic nevidí, protože „vždycky se tak jezdilo, simplex je operativnější a jinak by neodjel“.

Jiří 2

Důkazy o tom, které HV bylo na vlak nasazeno a zda je či není vybaveno GSM-R se dají zpětně dohledat, stejně jako je komunikace po jiném spojení nahrána na REDATech jednotlivých stanic.

Dave

A můžete uvést konkrétní případ? Opravdu by mě to zajímalo.

Vlastik

Vy byste pořád jenom někoho pokutovala. Tak jel místo vlaku autobus, v čem je problém? Taky mohla ta vysílačka mít nečekanou poruchu, která se před tím neprojevovala, a to se může stát každému dopravci.

Jiří 2

On je rozdíl mít vysílačku v poruše, starou vysílačku, která GSM-R neumí vůbec a jezdit úplně bez vysílačky (třeba jen s přenoskou z Aliexpressu naladěnou na VOS síť).

Kontra

Jediný problém Vlára asi nebude, od včerejška nejezdí Osoblažka, pan Š to včera nekompromisně odstřihl…

Tronda

Už zas? Nebylo by lepší, kdyby ČD psali, když Osoblažka náhodou jezdí?

Tak za chvíli tu jistě bude plno požadavků na odebrání licence, vypovězení smlouvy a statisícové sankce.

Jiří Kocurek

Nebude, protože Anička má v příkladu dvě chyby, proto dostane dvojku. Zatímco Pepíček, známý to hajzlík, to má všecko dobře. A tak dostane čtyřku, beztak to od Aničky opsal.

RomanP

Psali porucha vozidla.

Jiří Tůma

Dobrý den. Chtělo by to v článku sjednotit názvy správce kolejí, vytváří to dojem, že je jich v ČR více. Díky.

michal

Taky je jich více.

Jiří 2

Na rychlo vyhledáno: https://www.ducr.cz/images/drurad/dokumenty/technici/170609_Provozovatele_drah.pdf
Není nejaktuálnější (AWT je dnes PKPCI), ale pro ilustraci postačí. Dopravní řád drah platí pro všechny z nich. A to jsou jen provozovatelé drah celostátních a regionálních. Mezi železniční dráhy se řadí ještě vlečky.